eitaa logo
انس با قرآن( هادی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
3 فایل
مدیر کانال : @Mafahime مسئول ثبت نام: @thaghalain5 #استاد_سید_محمدصادق_محدث مدرس برنامه #هادی شبکه آموزش #مفاهیم #قرآن #استاد سید هادی محدث #دوره_آموزش_مفاهیم_قرآن #دوره_قصه_گویی_خلاق با مضامین دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قسمت اول : 🔸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُکَ، وَ اسْمَعْ نِدائی اِذانادَیْتُکَ. وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُکَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَمُسْتَکینا لَکَ، مُتَضَرِّعا اِلَیْکَ، راجِیا لِما لَدَیْکَ ثَوابی. 🔹پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست، و دعایم را بشنو و وقتی صدایت کردم، صدایم را بشنو، و آن گاه که با تو نجوا نمودم، به من رو کن.پس همانا که من، از دیگران به سوی تو گریختم، و در پیشگاه تو قرار گرفتم در حالی که درمانده تو هستم و به سوی تو در حال تضرّع و زاری هستم، و به آنچه نزد تو از ثواب می باشد، امیدوار می باشم. 💠نکاتی از این فراز: 1. ذکر صلوات بر محمد و آل محمد پیش از دعا؛ 2درخواست از خداوند برای شنیدن و توجه به دعا؛ 3. گریز از غیر خدا و پناه به خدا؛ 4. تضرّع، زاری و اظهار نیاز به پیشگاه پروردگار؛ 5. امید به لطف الهی. http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت دوم: 🔸وَ تَعْلَمُ ما فى نَفْسى وَ تَخْبُرُ حاجَتى وَ تَعْرِفُ ضَمیرى وَ لا یَخْفى عَلَیْكَ اَمْرُ مُنْقَلَبى وَ مَثْواىَ وَ ما اُریدُ اَنْ اُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقى وَ اَتَفَوَّهُ بِهِ مِنْ طَلِبَتى وَ اَرْجُوهُ لِعاقِبَتى. وَ قَدْ جَرَتْ مَقادیرُكَ عَلَىَّ یا سَیِّدى فیما یَكُونُ مِنّى اِلى آخِرِ عُمْرى مِنْ سَریرَتى وَ عَلانِیَتى، وَ بِیَدِكَ لا بِیَدِ غَیْرِكَ زِیادَتى وَ نَقْصى وَ نَفْعى وَ ضرى.✨ 🔹و تو مى‏ دانى آنچه را كه در دلِ من است و از نيازم آگاهى و ضميرم را مى ‏شناسى و هيچ امرى از امور دنيا و آخرتم بر تو پوشيده نیست؛ و نیزمى‏ دانى آنچه را كه مى‏ خواهم بر زبان آورم، و به آن دهان بگشایم، وآگاهى به آنچه كه براىِ عاقبتم امیدوارم. و به درستى كه آنچه در ظاهر و باطنِ من تا آخر عمر از من سر خواهد زد، از تقدیرِ تو گذشته است و كمى و زیادى و سود و زیانِ من به دستِ تو است، و در دستِ هیچ‏كس جز تونیست. 💠نكاتى از این فراز 1. آگاهى خداوند به تمام اسرار بندگان؛ 2. تقدیر الهى بودن تمامى امور در زندگىِ بنده؛ 3. در اختیار داشتن سود و زیان در زندگى تمامى مردم. http://eitaa.com/mafahimm
🍃🍃🌸🕌🌸🍃🍃 امشب شب میلاد علمدار حسین است میلاد علمدار وفادار حسین است گر بود علی محرم اسرار محمد عباس علی محرم اسرار حسین است 🌙ولادت (ع) و روز گرامی باد. 🍃🍃🌺⭐⭐⭐🌺🍃🍃 http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت سوم: 🔸اِلهى اِنْ حَرَمْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَرْزُقُنى؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَنْصُرُنى؟ اِلهى اَعُوذُ بِكَ مِنْ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ. 🔹معبود من! اگر تو محرومم كنى، كیست كه روزیَم دهد؟ و اگر تو خوارم نمایى چه كسى یاریم خواهد كرد. معبود من! از غضب تو و فرود آمدن خشم تو به تو پناه میبرم. 💠نكاتى از این فراز: 1. خداوند، تنها روزى رسانِ بنده است. 2. عزّت به دست خداست. 3. بهترین پناه از غضب خدا، خود خداوند است. http://eitaa.com/mafahimm
🍃🍃🌸🕌🌸🍃🍃 ✨امام سجاد عليه السلام فرمود: تعجّب دارم از كسي كه نسبت به تشخيص خوب و بد خوراكش اهتمام مي ورزد كه مبادا ضرري به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و ديگر كارهايش اهميّت نمي دهد و نسبت به مفاسد دنيايي، آخرتي، روحي، فكري، اخلاقي و... بي تفاوت است. 🌙ولادت (ع) گرامی باد. 🍃🍃🌺⭐⭐⭐🌺🍃🍃 http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت چهارم:  🔸اِلهى اِنْ كُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِكَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَىَّ بِفَضْلِ سَعَتِكَ؛ اِلهى كَاَنّى بِنَفْسى واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْكَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَكُّلى عَلَیْكَ فَقُلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنى بِعَفْوِك. 🔹معبود من! اگر من شایستگى دریافت رحمت تو را ندارم، از تو سزاوار است كه با گشایش پهناورت بر من ببخشایى؛ معبود من! مى ‏بینم كه نزدیك است نفس من در محضرت و رو در روى تو قرار گیرد، در حالى كه بر نفس من نیكویى توكلم بر تو، سایه افكنده است. تو هر آنچه كه سزاوار است مى‏گویى و مرا در عفو و چشم ‏پوشى خود غرق مى‏كنى. 💠نكاتى از این فراز: 1. شایستگى نداشتن بندگان براى كسب رحمت الهى؛ امام ع میخواهد بگوید:اگر من، سزاوار دریافت رحمتت نمیباشم، تو اهل جود و رحمتى.و از این طریق مرا مشمول رحمتت خواهى نمود.از این عبارت، نكته دیگرى نیزمیتوان استفاده نمود و آن اینكه:ناچیز شمردن خویش و اعمال نیك خود و چشم دوختن به جود و رحمت خداوندى. 2. توكل و تكیه بر خدا و غرق شدن در دریاى عفو او. 🔹 @mafahimm
🔹قسمت پنجم:  🔸اِلهى اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلى مِنْكَ بِذلِكَ وَ اِنْ كانَ قَدْدَنا اَجَلى وَ لَمْ یُدْنِنى مِنْكَ عَمَلى فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْكَ وَسیلَتى. 🔹معبودِ من! اگر از من درگذرى چه كسى از تو شایسته‏ تر به گذشت میباشد واگر عمرم به سر رسیده باشد و هنوز عملم موجبِ قُرب به تو نشده باشد اقراربه گناهانم را نزد تو وسیله و دستاویزِ قُربِ به سمت تو قرار میدهم. 💠«اِلهى اِنْ عَفَوْت؛ تقاضاى عفو» تقاضاى عفو از خداوند، مقدمه است براى دریافت فیوضات سرشار الهى و راهى است به سوى بارگاه لایزال پروردگار جهان. 🔸«وَ اِنْ كانَ قَدْ دَنا اَجَلى...؛ اعتراف به تقصیر» دو نكته از این فراز: الف) اقرار به گناهان از طرف بنده ـ البته نزد معبود خویش ـ از خصال پسندیده ونیكو مى‏ باشد. زیرا هیچ بنده‏ اى، هر چه هم اهتمام ورزد، نخواهد توانست حق پروردگارش را آن گونه كه سزاوار اوست ادا نماید. در روایتى نیز از امام موسى بن جعفر (ع) وارد شده است كه به فرزندش فرمود: اى فرزندم، همواره كوشش كن، ولى خودت را در عادت و طاعت خداى عزّو جلّ بى‏ تقصیر مدان، زیرا، خداوند، چنان كه شایسته است، پرستش نشود. ب) نفسِ اِقرار و اعتراف به تقصیر، نزد بارگاه كبریایى، مى‏ تواند، قُرب به پروردگار را نیز به همراه داشته باشد. چنانچه امام باقر(ع) این‏گونه اشاره فرمود كه:«به خدا سوگند، تنها آن كس از گناه مى‏ رهد كه به آن «نزد پروردگارش» اعتراف كند.» http://eitaa.com/mafahimm
🔹 سوره روم- آیه ۴۱ ✨ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ✨ 🔸ترجمه: به خاطر کارهایى که مردم انجام داده ‏اند، فساد در خشکى و دریا آشکار شده است، تا (خداوند) کیفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حقّ) بازگردند. 💠امام صادق‏ (ع) فرمود: «حیات جنبندگان در خشکى و دریا وابسته به باران است که اگر باران نبارد، در خشکى و دریا فساد مى ‏شود و همین که گناهان انسان زیاد شد، باران نازل نمى ‏شود». 💠در آیه‏ ى ۳۰ سوره‏ شورى‏ مى‏ خوانیم: «ما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم و یعفوا عن کثیر» هر مصیبتى به شما رسد به خاطر عملکرد شماست، ولى بدانید که خداوند به خاطر رحمت و لطفش از بسیارى گناهانتان مى‏ گذرد. (اگر بخواهد کیفر همه‏ کارهاى شما را بدهد، احدى روى زمین باقى نمى‏ ماند.) http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت ششم:  🔸اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى فِى النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.الهى لَم یَزَلْ بِرُّكَ علىَّ ایّامَ حَیاتى فلا تَقْطَع برَّكَ عنّى فى مَماتى، الهى كیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لى بعدَ مَماتى و اَنْتَ لم تُوَلِّنى الاّ الجمیلَ فى حیاتى. 🔹معبود من بر نفس خویش ستم كردم در اینكه براى تكاملش، امروز و فردانمودم، پس واى به حالش اگر او را نیامرزى.معبود من، خیر گسترده ‏ات، همواره در ایام حیاتم بر من جریان دارد، این خیرگسترده‏ ات را بعد از موتِ من، از من دریغ مدار! معبود من! چگونه از احسانت و پس از مرگم ناامید گردم و حال آنكه در زمانِ حیاتم جز به نیكى رفتارنكرده ‏اى. 💠نكاتى از این فراز: 1. ارتكاب معاصى، ظلم به خود؛ 2. ـ براى تكامل نفس ـ امروز و فردا نگفتن؛ 3. واى از آمرزیده نشدن ما از جانب خدا؛ 4. تقاضاى استمرار نیكى خداوند، تا بعد از مرگ. http://eitaa.com/mafahimm
انس با قرآن( هادی)
#مناجات_شعبانیه 🔹قسمت ششم:  🔸اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى فِى النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ
💠«اِلهى قَدْ جُرْتُ عَلى نَفْسى؛ گناه، ظلم به خویش است» چنانچه از آیات و اخبار استفاده مى‏ شود، گناه و خطا، قبل از آنكه، آسیبى به دیگران رساند، دامن‏گیر خود شخص خواهد شد. 🔹از دست دادن فرصت: ظلم به خویشتن: امام(ع) در مقام اهتمام به فرصت‏ها به خدایش عرض مى كند: «من با امروز و فردا كردن و از دست دادن فرصت‏ها، در حق خویش ظلم نمودم». از این عبارت معلوم مى‏ شود كه ضایع نمودن فرصت‏ها نیز، نوعى ستم در حق خویشتن است. 🔸پیامبر (ص)مى‏ فرماید: خداوند، از صد قسمت رحمتش، فقط یك قسمت را در دنیا به جن و انس،پرندگان، حیوانات و حشرات عطا كرده است، تا بین خود با محبت و مهربانى زندگى كنند و نود و نه قسمت دیگر را در آخرت به بندگان خویش اختصاص خواهد داد. http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت هفتم:  🔸اِلهى تَوَلَّ مِنْ اَمْرى ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَعُدْ عَلَىَّ بِفَضْلِكَ عَلى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ. 🔹معبود من، تدبیر امورم را آن گونه كه شایسته توست به انجام رسان، و فضل خود را به گنهكارى كه غریقِ امواج جهالت است، بازگردان. 💠نكاتى از این فراز: 1. واگذارى امور به خداوند 2. تقاضاى دریافت فیض از حق تعالى. 🔹«اِلهى تَوَلَّ مِنْ اَمْرى؛ واگذارى امور به خداوند» علم آدمى بسیار ناچیز و اندك است، به همین سبب، هرگز به طور جامع وكامل، به مصالح و مفاسد خویش آگاه نمى‏ باشد.به همین جهت، مصلحت و خیر بنده در این است كه امورزندگى خویش را به پروردگارش واگذار نماید. http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت هشتم:  🔸اِلهى قَد سَتَرْتَ عَلىَّ ذُنُوبا فِى الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلى سَتْرِها عَلَىَّ مِنْكَ فِى الْاُخْرى اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنى یَوْمَ القِیامَةِ عَلى رُئُوسِ الْاَشهادِ. 🔸معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدى و من به این پرده پوشى، درآخرت محتاج‏ترم. همانا در دنیا، حتى نزد بندگان شایسته‏ ات نیز، گناهانم رافاش نكردى، پس در روز قیامت، نزد آنها كه شاهد مى ‏باشند رسوایم مفرما!. 💠نكاتى از این فراز: 1. خداوند، ستّار العیوب؛ 2. مهم‏تر بودن پرده‏پوشى از گناهان در آخرت. 🔹« خداوندِ ستّارالعیوب» هر انسانى، آبرو و عزت خویش درمیان جامعه را مدیون پوشانده ماندن لغزش‏هایش از جانب خداوند كریم مى‏ باشد. 🔹روایتى دل‏نشین از امام صادق (ع) نقل شده است كه: هيچ مؤمنى نیست مگر آنكه در عرش، صورتى دارد شبیه به صورت او درزمین، پس هرگاه كارهاى نیكى چون ركوع و سجود و دیگر افعال نیكو از اوصادر شود، صورت این اعمال نیكویش در عرش ظاهر مى‏ شود، و ملایكه آنرا مى‏ بینند و بر او درود مى‏ فرستند و برایش استغفار مى‏ كنند، ولى اگر معصیتى از او سر زند، خداوند، حجابى بر آن مى‏ نهد تا ملایكه بر آن مطلع نگردند. نكته دیگر اینكه خداوند مهربان، نه تنها خود «ستّار الْعُیُوب» است، بلكه ازبندگانش خواسته كه آنهانیز از لغزش‏هاى یكدیگر چشم‏ پوشى کنندو بدین‏ گونه آبروى یكدیگر را محفوظ بدارند. 🔹«مهم‏تر بودن پرده ‏پوشى خداوند در آخرت» رسوایى در قیامت ،بسیار گسترده‏ تر و در برابر دیدگان همه آفریدگان مى‏ باشد. http://eitaa.com/mafahimm