پاپ به نمایندگی از شیخ الازهر، سند برادری انسانی را به رئیس جمهور آمریکا اهدا کرد
🔹قاضی محمد عبدالسلام، دبیرکل کمیته عالی بینالمللی برادری بشر در پیامی در توییتر نوشت که حوادث و مشکلات انسانی که آینده بشریت را تهدید میکند، مهمترین موضوع این نشست بوده است. بایدن پس از آغاز سفر پاپ فرانسیس به ایتالیا برای شرکت در اجلاس G۲۰، در واتیکان به دیدار او رفت. #پاپ همچنین سند برادری انسانی را به رئیسجمهور آمریکا اهدا و خاطرنشان کرد که هماهنگی تلاشها بین نمادهای مذهبی و رهبران سیاسی، فرصتها را برای دستیابی به برادری انسانی و ارائه بهترینها به جهان افزایش میدهد.
🔸این سند بر چند نکته مهم تأکید دارد که برجستهترین آنها تأیید این است که ادیان هرگز منبع خشونت و خونریزی نبودهاند و همچنین به تعدادی از مسائل و مشکلاتی که جهان امروز از آن رنج میبرد، مانند #افراطگرایی، #تروریسم و فقر نیز اشاره دارد و از تمام جهان میخواهد برای حل این مشکلات متحد شوند.
@mafaz_news
تفاوت مفهوم دجال در مسیحیت صهیونیستی و مسیحیت سنتی
▪️ مسیحیان اونجلیست در مبانی خود قائل به بازگشت دوم حضرت عیسی علیه السلام هستند و از مراحل تحقق آن را جنگ و ویرانی بزرگ می دانند. آنان می پندارند حضرت عیسی علیه السلام پس از بازگشت، هزارسال حکومت خواهند کرد.
▪️ بر مبنای مسیحیت صهیونیستی برای بازگشت دوم مسیح باید هفت مرحله طی شود که ما امروزه در مرتبه ششم که کلیسا است، هستیم. در مرحله بعد، یعنی مرحله هفتم آخرالزمان با آمدن مسیح آغاز می شود.
▪️ در مرتبه هفتم، دجال که مبلغان مسیحیت صهیونیستی از آن به ضدمسیح تعبیر می کنند وارد عرصه می شود. نکته قابل توجه اینجا است، در باور مبلغان مسیحیت صهیونیستی هدف اصلی بازگشت دوم حضرت عیسی علیه السلام نجات بنی اسرائیل(رژیم غاصب صهیونیستی) است.
🔻 در حقیقت، مفهوم نجات و منجی که در مسیحیت سنتی وجود داشت، در #مسیحیت_صهیونیستی کاملا تحریف شد و آنان نجات را منحصر به یهود کردند. در باور رایج ادیان الهی، منجی جمیع ابناء بشر را مدنظر دارد و نوع انسان فارق از هر قومیتی را در زمره یاری شدگان قرار می دهد.
▪️ این خصیصه اصلی فرقه های صهیونیستی است که در آن الفاظ و عبارات به نفع باورهای صهیونیسم مصادره می شوند چنانچه یهود، تنها خود را نجات یافته می دانند و از این رو مفهوم منجی نیز برای آنان جنبه ای کاملا قومی دارد./ رهپویان هدایت
@mafaz_news
گاردین: خشونت مذهبی میان مسلمانان و هندوها از بنگلادش به هند رسید
🔻هر روز فیلمهای بیشتری از خشونت عریان در بنگلادش و هند دست به دست میشود که نشاندهنده اوج خشم و نفرت مذهبی است. ساختمانها و خانهها در آتش میسوزند و خشونت روز به روز بیشتر میشود به طوریکه اکنون دامنه آن از بنگلادش به هند رسیده است.
🔻ماجرای جدیدترین دور خشونت مذهبی میان مسلمانان و هندوها در بنگلادش به اهانت به قرآن کریم در یک #معبد هندو در بنگلادش بازمیگردد.
🔻خشونت علیه اقلیت #هندو باعث کشته شدن ۷ نفر شد و خیلی زود دامنه درگیریها به ایالت مرزی هند یعنی تریپورا رسید. گروههای تندروی هندو در این ایالت علیه مسلمانان اعلان جنگ کردند؛ چهار مسجد به طور کامل ویران شد و دهها مغازه و خانه مسلمانان آتش زده شد.
👈مشروح خبر
https://mafaz.ir/?p=23196
@mafaz_news
یک مرکز آموزش سَلَفی در یمن مورد حمله هوایی قرار گرفت
🔹مرکز آموزش سلفیت در منطقه الجوبة واقع در جنوب مأرب مورد حمله هوایی قرار گرفته و بالغ بر ۳۰ نفر کشته و زخمی برجای گذاشته است.
🔹منابع خبری وابسته به ائتلاف سعودی، حمله را بوسیله دو فروند موشک توسط انصارالله دانسته و این جنبش را به دشمنی با اهل سنت محکوم میکنند.
🔹از طرفی منابع محلی و مستقل اذعان دارند که حمله توسط جنگندههای سعودی و به دلیل اختلاف عربستان با یحیی الحجوری صورت گرفته است.
🔹قابل ذکر است، یحیی الحجوری در بیانیهی چند روز پیش، از تمام طلاب مدارس خود بخصوص دارالحدیث العمود خواسته بود که از ورود به درگیریها خودداری کرده و به درس خود مشغول باشند.
@mafaz_news
#تقویم_ادیان
عید دهوا حنینا مندائیان در ساحل کارون
امروز ۱۰ آبان مصادف با عید کوچک یا همان دهوا حنینا در باور صابیین مندایی بود؛ منداییان معتقدند این روز متعلق به تکوین زمین است از این رو هر ساله در چنین روزی آن را جشن میگیرند. عید در زبان مندایی دهوا خوانده میشود و حنینا نیز به معنی کوچک است؛ دهوا حنینا از طلوع آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد ادامه دارد.
صابئین مندایی پیروان حضرت یحیی (ع) از پیامبران بزرگ الهی هستند و عقیده دینی آنها برگرفته از عقیده حضرت آدم (ع) است که تا آخرین پیامبر آنها حضرت یحیی (ع) ادامه یافته است. دین صابئین مندایی از قدیمیترین آیینهای الهی است و اصلیترین رکن دینی آنها غسل تعمید است. اهواز، سوسنگرد، شوشتر و ماهشهر بیشترین محل سکونت آنها در خوزستان است.
@mafaz_news
فستیوال روز مردگان در لس آنجلس
فستیوال روز مردگان در لس آنجلس آمریکا برگزار شد. انتظار میرود بیش از ۴۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کنند.
@mafaz_news
وبینار «گفتوگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» برگزار میشود
با هماهنگی مرکز توسعه گفتوگوی دینی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت این کشور در تهران و با مشارکت مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وبینار «گفتوگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» امروز برگزار میشود.
@mafaz_news
ماموستا شیخی: علمای دین با روشنگری ماهیت فرقههای اسلامنما را هویدا کنند
ماموستا شیخی، امام جمعه اهل سنت ثلاث باباجانی:
🔺اکنون بسیاری از فرصت طلبان به نام دین و به کام کفار در جهان اسلام فرقه ها و نحله های بسیاری را ایجاد کرده اند که حیات و استمرار این فِرق منحرف به ستون اصلی دین اسلام ضربه خواهد زد.
🔺وجود این فرقههای منحرف در بین مسلمین برای دشمنان و ابرقدرتها به یک فرصت ناب تبدیل شده است به گونه ای که این گروه ها را مدیریت و حمایت می کنند تا وحدت در جهان اسلام به معنای واقعی هرگز محقق نشود.
🔺در این میان علمای دینی چه #اهل_سنت و چه اهل تشیع باید با روشنگری خود ماهیت دروغین و مزورانه این فرقه ها و گروه های اسلام نما را برای جهانیان هویدا سازند تا بیشتر از این شاهد خدشه به دین رحمانی و آسمانی اسلام نباشیم.
@mafaz_news
✍ بزرگترين عامل بقاى دولت يهودى در قلب كشورهاى اسلامى
آیتاللهصافی گلپایگانی:
هر جا نغمه اى و در هر نقطه صدايى بلند است، صداى #ناسيونالسيم غربى و ناسيوناليسم هاى ديگر، گوش ها را كر كرده و ملل اسلام را به نفع بيگانگان رو در روى هم قرار داده است.
بزرگترين عامل بقاى دولت يهودى در قلب كشورهاى اسلامى، همين تجزيه و پراكندگى است، و اين رهبران حكومت ها مى باشند كه مانع پيروزى مسلمانان هستند.
حكومت ضعيف اردن، به جاى حمله به اسراييل، به اسم وحدت اردن و حفظ استقلال اردن، برخلاف خواستِ مردم مسلمان آنجا، فداييان را قتل عام كرد و خيال اسراييل و ارباب مشترك خود و يهود را از جانب آنها راحت ساخت.
📚 کتاب رمضان در تاریخ، تألیف آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، ص ۱۰۳
@mafaz_news
گزارش خبرنگار مفاز از نشست «عوامل غیرمعرفتی الحاد»؛
آزادیخواهی و مدرنگرایی انسان را به الحاد و خداناباوری می کشاند
حجت الاسلام اسماعیل علیخانی، استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:
🔻اوضاع و احوال درونی و بیرونی شخص، محیط، زمانه، شاخصه های اخلاقی و روانی فرد، القائات دوران کودکی و نوجوانی، تعصب ها، تقلیدها و منفی نگری ها از جمله مواردی عوامل غیرمعرفتی انکار خدا از منظر قرآن است.
🔻یکی از علل آزادیخواهی بشر، حرکت به سمت مدرن شدن و رشد توانایی ها و آزادی است، امروزه افراد خدا را انکار می کنند تا خودسازی را به نمایش بگذارند.
🔻احساس بی نیازی و رفاه انسان ها از عوامل غیرمعرفتی است که انسان احساس خودبسندگی، سرمایه داری و رفاه گرایی می کند و موجب انکار خداوند میشود.
🔻تعصب #جاهلیت که از دوران قدیم بوده است (دفاع غیرمنطقی از قوم و قبیله)، تعصب به حزب، گروه، وطن و #نژاد_پرستی دیگر عامل در بحث الحاد و انکار خداوند است، این افراد هر عقیده ای که بر استدالال و دلیل است را به علت تعصب بی مورد انکار می کنند و بر عقیده خود پایبند هستند.
👈متن کامل خبر
https://mafaz.ir/?p=23334
@mafaz_news
نشست علمی بازگشت به معنویت اسلامی
چهارمین نشست از سلسله نشستهای جنبش های نوین دینی را با موضوع «بازگشت به معنویت اسلامی؛ راهکارهای مقابله با جنبشهای نوین دینی» را برگزار می کند.
در این نشست که روز چهارشنبه 12 آبان 1400 ساعت 16 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار میشود، حجت الاسلام والمسلمین حمید مظاهری سیف به ایراد سخن خواهد پرداخت.
@mafaz_news
هدایت شده از مفازمدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ| «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، در موضع گیری خصمانه اخیر خود علیه جمهوری اسلامی ایران از استراتژی جنگ ستارگان رونالد ریگان در زمان جنگ سرد گفت و اینکه میتوان از این استراتژی علیه ایران نیز استفاده کرد!
👈اما دام جنگ ستارگان چه بود و چرا باید از آن درس عبرت گرفت؟
@mafaz_media
سفیر ایران با وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان دیدار کرد
🔹خبرگزاری «باختر» افغانستان امروز سه شنبه اعلام کرد که «بهادر امینیان» با «ملاخیرالله خیرخواه» دیدار و دو طرف در باره توسعه روابط فرهنگی و آموزش خبرنگاران افغان در ایران بحث و گفت وگو کردند.
🔹دو طرف همچنین راههای توسعه گردشگری، همکاری ایران با افغانستان در بخش حفظ و نگهداری موزه و آثار تاریخی و کتابخانه را بررسی کردند.
🔹ایران همواره بر همکاری دولت و ملت ایران با مردم افغانستان تأکید و طی ۴۰ سال گذشته با مردم افغانستان همکاری کرده و به سیاست همکاری با مردم افغانستان ادامه داده است.
@mafaz_news
پروفسور محمود ایوب اسلام شناس و بنیانگذار کرسی شیعهشناسی در آمریکا درگذشت
محمود ایوب، اسلام شناس و از بنیانگذاران کرسی شیعه شناسی در امریکای شمالی در ۸۶سالگی در مونترال کانادا درگذشت.
محمود ایوب، استاد مطالعات اسلامی و روابط اسلام و مسیحیت در دانشگاه بین المللی هارتفورد واقع در کانکتیکات ایالات متحده بود. وی که دکترای خود را در رشته تاریخ مذهب از دانشگاه هاروارد اخذ نمود، در طی سال های فعالیت آکادمیک خود به پژوهش و تدریس مطالعات اسلامی در دانشگاه های ایالات متحده، کانادا و لبنان پرداخت.
از این استاد روشندل به عنوان بنیانگذار کرسی امام علی (ع) برای مطالعات شیعه و گفتگو مابین مکاتب اسلامی در دانشگاه هارتفورد یاد می شود که در حال حاضر در اختیار دکتر حسین کمالی قرار دارد. این کرسی نخستین کرسی مطالعات شیعه در آمریکای شمالی محسوب می شود و برای همیشه به عنوان یادگاری از شخصیت علمی پروفسور ایوب برجای خواهد ماند. به علاوه، وی در سال ۱۹۹۸ به راه اندازی یک دوره تحصیلی در سطح کارشناسی ارشد با موضوع روابط مسلمانان و مسیحیان و مذهب تطبیقی در مرکز مطالعات اسلام و مسیحیت دانشگاه بلمند لبنان همت گماشت.
پروفسور محمود ایوب در سال ۱۹۳۵ در جنوب لبنان به دنیا آمد و در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ در مونترال کانادا درگذشت. آثار اسلامی متعددی از وی برجای مانده است. ازجمله، در دهه ۱۹۹۰ وی ریاست یک پروژه تیمی برای ترجمه تفسیر المیزان آیت الله محمدحسین طباطبایی، از عربی به انگلیسی را برعهده گرفت. گرچه این پروژه هرگز به پایان نرسید، اما ماحصل آن یک تفسیر دوجلدی از دکتر ایوب بر سوره های نخستین قرآن کریم است
@mafaz_news
کرمان؛ قطب نوظهور گردشگری مذهبی در ایران
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی:
🔺با توجه به همه ظرفیتهای حوزه گردشگری دینی و مذهبی، گردشگری دینی در اولویت توسعه محصولات گردشگری ایران قرار گرفته است. اکنون علاوه بر گردشگران داخلی، ایجاد بیش از پیش زمینههای لازم برای حضور گردشگران خارجی که علاقه دارند آیینها و مناسک #دینی و مذهبی در ایران را ببینند، در دستور کار قرار دارد.
🔺از طرفی با توجه به وجود بناها و اماکن مقدس و مورد احترام سایر #ادیان_الهی در ایران، در کنار ثبت ملی و جهانی، نسبت به معرفی آنها به منظور جذب گردشگران دینی نیز اقدام شده که با توجه به تسریع در واکسیناسیون عمومی و کسب مجوز صدور روادید گردشگری ورود به کشور، این روند شتاب بیشتری خواهد گرفت.
🔺اگر گردشگران برای بازدید از جاذبهها و #اماکن_مقدس مربوط به دین و آیین خود سفر بروند، گردشگری زیارتی یا مذهبی شکل میگیرد که زیرشاخه گردشگری دینی است. #گردشگری_مذهبی با دو هدف کلی زیارت اماکن و تعمیق شناخت باورها و آیینهای مذهبی که گردشگران به آن اعتقاد دارد، انجام میشود.
👈مشروح گزارش
https://mafaz.ir/?p=23322
#شهید_سردار_سلیمانی
@mafaz_news
برگزاری اولین کارگاه آموزشی طرح نسیم ۱۴۰۰ به مناسبت ۱۳ آبان
با موضوع «نظر امامین انقلاب نسبت به فرقه ضاله #بهائیت و رابطه این فرقه با لانه جاسوسی»
🔹زمان: روز پنجشنبه مصادف با ۱۳ آبان ۱۴۰۰, ساعت ۱۲:۳۰ در سامانه Lms
لینک نشست👇
10.76.30.5/nahad/
@mafaz_news
تکثرگرایی دینی از محمود أيوب تا محمود طالقانی
✍️ مجید مرادی
🔺 دکتر محمود أيوب در زمینه مطالعات مقایسه ای ادیان و خاصه در گفتگوی اسلام و #مسیحیت آثار ماندگاری بر جای نهاده است و برخی مقالاتش را صاحب این قلم در دهه هشتاد ترجمه کرده که در مجلات پژوهشهای قرآنی و میثاق امین منتشر شده است.
🔺 پروفسور ایوب در موضوع #تکثرگرایی_دینی تحت تاثیر آیت الله سیدمحمود طالقانی بود و در سخنرانی ای که در 1998 در دانشگاه ارتدکس بلمند لبنان القا کرد پس از اشاره به تفاسیر علمای #سنی و #شیعه از آیات 123 و 124سوره نساء با بیانی شورمندانه به سراغ سیدمحمود طالقانی می رود و می گوید اکنون می خواهم به سراغ مفسری ایرانی و شیعی بروم که چندان شناخته نیست اما از ژرف اندیش ترین مفسران قرآن است و این آیه را به گونه ای متفاوت تفسیر کرده است.
🔺 آیه چنین می گوید:
لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا [پاداش و كيفر] به دلخواه شما و به دلخواه اهل كتاب نيست؛ هر كس بدى كند، در برابر آن كيفر مىبيند، و جز خدا براى خود يار و مددكارى نمىيابد.
🔺 پروفسور ایوب که خود عرب زبان است در تفسیر این آیه به سراغ طالقانی می رود تا ببیند او چه شاهکاری کرده است. او می گوید طالقانی بر آن است که تکثرگرایی دینی در قرآن یا رستگاری و نجات تنها شامل اهل کتاب نمی شود و غیر اهل کتاب را هم شامل می شود و مبنای این تکثرگرایی همین دو آیه یادشده است. زیرا اگر منحصر در اهل کتاب بود صابئان که در قرآن از آنان نام برده شده اهل کتاب نیستند.
🔺 با این سخن محمود أيوب احساس کردم که او بهتر از ما ایرانیان سبدمحمود طالقانی را شناخته و در پرتو فهم قرآنی او قرار گرفته است. به سراغ تفسیر او (پرتوی از قرآن) رفتم و تفسیر آیات فوق در ذیل تفسیر آیه 62 سوره بقره یافتم.
🔺 طالقانی در تفسیر الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ مي گويد این چهار آیین اسلام، یهود، نصرانی، صابئی که در آیه ذکر شده نمونه کامل مذاهب حقه یا معروف است که در شرق میانه و مهد پرورش پیامبران ظاهر گشته، در محیط دعوت و پرورش اینهاست که بیشتر نفوس مستعده می توانند به یگانگی مبدء و عالم آخرت ایمان آرند و عمل صالح را بخوبی تشخیص دهند و گرنه مقصود آیه کلی و عمومی است و مخصوص به پیروان این #ادیان نیست. در این جا طالقانی از آیه 122و 123 نساء کمک می گیرد تا نجات را از انحصار چهار یا پنج دینی که در قرآن نامشان برده شده است نیز بیرون برد و در ذیل آیه ليس بامانبکم می گوید حق وابسته به آرزوها و بافته های اهل کتاب نیست و هر کس بد کند چزای آن را بیند. قرآن بنا به تفسیر طالقانی سنت رستگاری یا نجات را پیوسته یادآوری می کند تا پیروان این چهار دبن دچار غرور و آرزوها و بافته های خود و گذشتگان خود نشوند. (پرتوی از قرآن ج1ص 182)
🔺 طالقانی در این جا نجات را نه تنها در دایره اسلام منحصر نمی کند که حتی از ادیان تصریح شده در قرآن هم فراتر می برد و سپس حتی از دایره مؤمنان به ادیان آن سوتر می رود و قاصران را هم در دایره نجات یا رستگاری قرار می دهد. او کسانی را که دعوت پیامبران را نشنیدند و یا قدرت تحقیق ندارند معذور می داند و آنان را در صورتی که به هدایت عقل فطری ایمان آرند و راه صلاح در پیش گیرند مأجور می شمارد چنان که عواقب کردار بد مؤمنان را هم متوجه خودشان می داند.
🔺 این تفسیر متفاوت طالقانی از آیات یادشده او را در چشم محمود أيوب ستودنی کرد. شاید اکنون که امکانات معرفتی جدید، تحولات کلامی شگرفی را در دو سه دهه پیش رقم زده است برخی این نظر را ابراز کنند اما در نیم قرن پیش کار آسانی نبود.
🔺 خدا هر دو محمود لبنانی و طالقانی را بیامرزد و پاداش تامل و تدبر در کتابش را به نیکوترین وجه به آنان ارزانی دارد.
@mafaz_news