#گزارش_تصویری
ایده گفتارهای راه نو | گفتار پنجم
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
💡ایده گفتار های راه نو | گفتار ششم
📝موضوع:
کلان روندهای تحولی در نظم جدید جهانی
با نگاهی به بازتاب این تحولات در مسائل فرهنگی
👤 حجت الاسلام دکتر محمد علی رنجبر | استاد روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل راهبردی
📆 یکشنبه، ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
⏰ساعت ۱۶:۳۰
📍قم، اندیشکده مقصد
#راه_نو
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
#گزارش_تصویری
ایده گفتارهای راه نو | گفتار ششم
استاد محمدعلی رنجبر
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
اندیشکده مقصد
#گزارش_تصویری ایده گفتارهای راه نو | گفتار پنجم 📍اندیشکده مقصد https://eitaa.com/maghsad_andishka
#گزارش_خبری
✳️دکتر محمد فنائی اشکوری:
💡در باب معنویت و عرفان در دنیا دو جور فعالیت وجود دارد:
یک. فعالیت علمی و آکادمیک
دو . فعالیت عملی و عینی
🔰بخشی از این فعالیت ها، سنت های عرفانی کهنی است که در شرق و غرب و نیز عرفانهایی که در ادیان وجود دارد. مثلا آیین هندو یک دین خاص نیست بلکه یک سنت عرفانی است که از ادیان مختلف جذب کرده است. یا آیین بودا که طرفداران زیادی در دنیا دارد. این آیین بیشتر در بیرون از هند گسترش پیدا کرده است و شاخه ذن از آیین بودا از چین به ژاپن رفته و در آنجا بیشتر موثر بوده است. عرفان در ادیان ابراهیمی نیز حضور دارد. در یهودیت عرفان ضعیف تر از بقیه است. یک اقلیت بسیار کمی در گرایش های عرفانی دارند. البته بطور کلی در همه ادیان، عرفان ضعیف تر از بقیه بخش ها است و عرفا در اقلیت هستند. اما در مسیحیت عرفان خیلی ریشه دار است. عرفان یهودی شاخه های متعددی دارد که معروف ترین آن قباله است که از یک سو به جادو و سر دیگر آن به مسائل امنیتی و سیاسی ارتباط پیدا می کند و یک بعد آن نیز گرایشهای عرفانی است. کتاب مهم آنها زحل است که شکل افسانه ای نیز پیدا کرده است. عرفان اسلامی نیز بسیار کهن است و تقریبا همه جای جهان اسلام عرفان اسلامی و تصوف وجود دارد، حتی در عربستان.
📍قم، اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
اندیشکده مقصد
#گزارش_تصویری ایده گفتارهای راه نو | گفتار پنجم 📍اندیشکده مقصد https://eitaa.com/maghsad_andishka
✳️دکتر محمد فنائی اشکوری:
🌐در باب فعالیت های علمی، بخش زیادی از کارهایی که در جهان انجام می شود؛ به سنتهای عرفانی مربوط است. عرفان نظری، عرفان عملی، تفسیر عرفانی و تاریخ عرفانی از جمله رشته های علمی است که از مناظر مختلف عرفان را تحلیل می کند. یکی از شاخه های عرفان، فلسفه عرفان است که بیشتر کار فیلسوف است و البته لازم نیست که فیلسوف برای کاوش فلسفی عرفان، اصلا اعتقاد به عرفان داشته باشد و یا حتی عارف باشد. در فلسفه عرفان و فلسفه دین یک مسئله مشترک وجود دارد به نام تجربه دینی. یعنی انسان از راه تجربه درونی با حقایق دینی ارتباط برقرار کرده و به نوعی شهود می کند. سوال این است که آیا این تجربه واقع نما است یا توهم است؟ معرفت بخش است یا فقط یک احساس است؟
🔰یکی دیگر از حوزه های مطالعاتی عرفان، روانشناسی عرفان است. یعنی تجربه عرفانی را از جهت روانشناختی مورد تحلیل قرار می دهند، مثلا این تجربه عرفانی نقص است یا کمال است؟ آیا این از حقیقتی غیر مادی کشف می کند و یا از حقیقتی مادی؟ آیا اساسا یک اختلال روانی است یا نوعی رشد برای شخص محسوب می شود؟ این دست سوالات، سوالاتی است که در این علم بحث می شود.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
نگاهی به جنبشهای نوپدید عرفانی / خاصیت ترکیبی و التقاطی جنبش های نوظهور عرفانی
💡استاد محمد فنائی اشکوری:
📚یکی از تحولاتی که در جهان کنونی شاهد آن هستیم، جنبش های نوپدید عرفانی است. تعدادی از انسان ها که از سنتهای عرفانی قدیمی نا امید شده اند؛ رو به معنویت مدرن نهاده اند. یعنی نیازهای معنوی را متناسب با زمان و دوران جدید می خواهند پاسخ دهند. این مسئله منشا پیدایش جنبش های نوپدید عرفانی شده است. این جنبشها عمدتا ماهیت تلفیقی، ترکیبی و التقاطی دارد و از همه عرفان و ادیان یا از علوم و شبه علوم وام می گیرند تا به نوعی بتوانند خلا معنویت بشر را پر کند. این جنبش ها گاها از آموزه های اسلامی نیز استفاده می کنند، اما نه چون حق است بلکه چون می تواند حس خوب ایجاد کند. عرفانهایی مانند اشو و سای بابا از این دست اند. یا مثلا کاستاندا سنت عرفانی سرخپوستی را احیا کرده اند که بسیار بر داروی های گیاهی و ایجاد اثر معنوی و حس عرفانی موثر است و خیلی نیز بین جوانها جاذبه دارد. اینها معمولا نویسنده های بسیار خوبی هستند و بشدت جذاب می نویسند. مثلا پائولو کوئیلو نویسنده بسیار توانمندی است. یعنی این هنر نویسندگی او است که میلیون ها جوان را توانسته است جذب کند و کتابهایش به زبانهای زنده دنیا ترجمه شده است. همه اینها نشان می دهد که خلا معنوی در دنیا وجود دارد و هر کس که هنر این را داشته باشد می تواند بیشتر جذب کند.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
🌐 عرفانهای بدون خدا!
💡استاد محمد فنائی اشکوری:
🔰جریان دیگری هم وجود دارد تحت عنوان عرفان یا معنویت سکولار که از آن تحت عنوان عرفان بدون دین هم یاد می شود. ما امروز حتی عرفانهای بدون خدا داریم. در حالی که در سنتهای عرفانی کهن، گوهر عرفان معرفت خدا شناخته می شد. مثلا یک شاخه از این جریان کسانی هستند که از روانشناسی و عصب شناسی استفاده می کنند برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و ادعایشان این است که تجربه های عرفانی می تواند به درمان بیماری های روانی مانند یاس و افسردگی کمک کند. لذا سعی در ایجاد تجربه های عرفانی برای این منظور دارند. یعنی عرفان به مثابه یک تکنیک درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع عرفان واقعیتهایی که شهود می شود برایشان مهم نیست و مهم درمان بیماری های روانی است. رایج ترین این جریان همان مدیتیشن است که آثار روحی و روانی شفابخش دارد با صرف نظر از بحث های معنوی. مثلا یوگا از همین سنخ است. این جریان حتی از عرفان های سنتی مانند دستورالعمل های عرفان اسلام نیز برای غنای خود وام می گیرند.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
🔆 مقابله جواب نمی دهد، باید الگوی دست ارائه دهیم / ضرورت بازنگری در شیوه های تبلیغ دین
🌐استاد محمد فنائی اشکوری:
🔰برای مواجهه با این تحولات اول باید بدانیم که مقابله و نقد تقریبا هیچ فایده ای ندارد. مهم ارائه درست متاع خودمان است. باید بتوانیم متناسب با شرایط جدید و با ادبیات این جهان، قالبهای جدیدی برای ارائه انتخاب کنیم. اولا سنتها و آموزه های معنوی خودمان را تدوین کنیم و بعد درست تبیین کنیم. نقد جریانات مشکلی را حل نمی کند، ارائه الگوی درست مهم است. جنبه های ایجایی را باید تقویت کنیم. در مرحله بعد باید بتوانیم در جامعه خودمان این آموزه ها را عملی کنیم. نگاه های بیرونی تابعی از عملکردهای درونی است. اگر این کار را کردیم می توانیم ما هم یکی از انتخاب ها باشیم و الا امروز حتی به عنوان یک گزینه هم مطرح نیستیم.
عالم دین هم باید دین را درست بشناسد و هم زمانه را که بتواند حقیقتی را شناخته را خوب عرضه کند. ما باید در شیوه های تبلیغ دین بازنگری کنیم. شیوه های عرضه درست محتوا در کنار دین باید آموخته شود. اتفاقا این بعد، بسیار پیچیده تر و متنوع تر است و در حال تحول است. زبان های خارجی را بسیار باید جدی گرفت. بسیاری از کشیش ها راحت پنج شش زبان بلدند اما ما حتی با عربی که چندین سال بدان اشتغال داریم، با هیچ عربی نمی توانیم صحبت کنیم!
باید بتوانیم محتوا را که ثابت و لایتغیر است، در فرمها و شکلهای جدید بازتولید کنیم. البته باید بصیرت تشخیص و تفکیک فرم از محتوا را داشته باشیم.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade