امان از حرص و ولع به دنیا
🔻عیسی (ع) و حریصان به دا
🪶حضرت عيسى (ع) به همراهى مردى سياحت مى كرد، پس از مدتى راه رفتن گرسنه شدند و به دهكده اى رسيدند. عيسى (ع) به آن مرد گفت : برو نانى تهيه كن و خود مشغول نماز شد.
🪶آن مرد رفت و سه عدد نان تهيه كرد و بازگشت ، اما مقدارى صبر كرد تا نماز عيسى (ع) پايان پذيرد. چون نماز طول كشيد يك دانه نان را خورد.
🪶حضرت عيسى (ع) سوال كرد نان سه عدد بوده ؟ گفت : نه همين دو عدد بوده است .
مقدارى بعد از غذا راه پيمودند و به دسته آهوئى برخوردند، عيسى (ع) يكى از آهوان را نزد خود خواند و آن را ذبح كرده و خوردند.
🪶بعد از خوردن عيسى (ع) فرمود: به اذن خدا اى آهو حركت كن ، آهو زنده شد و حركت كرد. آن مرد در شگفت شد و سبحان الله گفت .
🪶 عيسى (ع) فرمود: ترا سوگند مى دهم به حق آن كسى كه اين نشانه قدرت را براى تو آشكار كرد بگو نان سوم چه شد؟ گفت : دو عدد بيشتر نبوده است !
🪶دو مرتبه به راه افتادند و نزديك دهكده بزرگى رسيدند و به سه خشت طلا كه افتاده بود برخورد كردند. آن مرد گفت : اينجا ثروت زيادى است ! فرمود: آرى يك خشت از تو، يكى از من ، خشت سوم را اختصاص مى دهم به كسى كه نان سوم را برداشته ، آن مرد حريص گفت : من نان سومى را خوردم .
🪶عيسى (ع) از او جدا گرديد و فرمود: هر سه خشت طلا مال تو باشد.
🪶آن مرد كنار خشت طلا نشسته بود و به فكر استفاده و بردن آنها بود كه سه نفر از آنها عبور نمودند و او را با خشت طلا ديدند.
🪶همسفر عيسى را كشته و طلاها را برداشتند، چون گرسنه بودند قرار بر اين گذاشتند يكى از آن سه نفر از دهكده مجاور نانى تهيه كند تا بخورند. شخصى كه براى آن آوردن رفت با خود گفت : نان ها را مسموم كنم ، تا آن دو نفر رفيقش پس از خوردن بميرند و طلاها را تصاحب كند.
🪶آن دو نفر هم عهد شدند كه رفيق خود را پس از برگشتن بكشند و خشت طلا را بين خود تقسيم كنند. هنگامى كه نان را آورد آن دو نفر او را كشته و خود با خاطرى آسوده به خوردن نانها مشغول شدند.
🪶چيزى نگذشت كه آنها بر اثر مسموم بودن نان مردند. حضرت عيسى (ع) در مراجعت چهار نفر را بر سر همان سه خشت طلا مرده ديد و فرمود:(اين طور دنيا با اهلش رفتار مى كند.)
📚 پند تاريخ 2/124 - انوار نعمانيه ص 353.
#داستان
#حضرت_عیسی
#حرص
مرحمتی شما عزیزان☝️🏻
https://eitaa.com/mah_daviat313
پروفسور کریستین بونو از فرانسه، پروفسور خوان فرانسیسکو از اسپانیا جزء برترینها در زمینه هوش مصنوعی،دکتر تاراس از روسیه، دکتر روبرتو آرکادی از ایتالیا هر 4 نفر شیعه شدند و در لباس خادمی امام رضا (ع) نوکری می کنند...
بعد یک عده ۲ ترم درس نخونده منکر خدا و اهلبیت(ع) می شوند...!
کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
#شبهه #شبهه #شبهه
پاسخ در پیام بعدی
🚫 فرقه شیرازیها! 🚫
✖️آیت الله شیرازی، مرجع مشهوری که فتوای تحریم تنباکو را دادند، پسری داشتند به نام سید هادی.
سید هادی شیرازی ۴ پسر داشتند بنامهای :
۱. سید حسن
۲.سید محمد
۳. سید صادق
۴. سید مجتبی
۱. حسن، بعد از انقلاب در لبنان کشته شد.
۲. محمد، در نجف ادعای مرجعیت کرد، که چند تن از علما از جمله آیت الله خویی(رحمةالله علیه) مرجعیت ایشان را تاَیید نکردند. وی در زمان اقامت امام خمینی(رحمةالله علیه) در نجف، واکنشهایی منفی نسبت به ایشان داشت؛ از جمله اینکه وقتی در نجف مَردم تمایل داشتند امام خمینی (رحمةالله علیه) امام جماعت نماز حرم امام علی (علیه السلام) باشند، سید محمد مخالفت داشت.
💡در زمان طاغوتِ ایران، قرار بود شخصیت هایی چون سید محمد صدر در عراق و حضرت امام (رحمةالله علیه) در ایران و سید موسی صدر در لبنان قیام کنند؛ اما سید محمد صدر را شهید کردند و امام موسی صدر را نیز ربودند؛ لذا سید محمد شیرازی، توقع داشت امام(رحمةالله علیه) ایشان را به عنوان مرجع عراق معرفی کرده و از ایشان حمایت کنند؛ ولی این طور نشد، لذا به کویت رفتند. بعد از انقلاب و پس از رحلت امام (رحمةالله علیه)، سید محمد شیرازی به ایران آمده و در قم ساکن شد.
🔻در این حال، وی دست به تفرقه زده و سبب شد تا سال ۸۰ در حبس خانگی باشد و سپس از دنیا رفت و بنا به مصلحت در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) دفن گردید.
۳. بعد از سید محمد، برادرش #سید_صادق_شیرازی جای او را گرفت و از اینجا، اتاق فکر انگلیسی شکل گرفت.
💡یکی از تئوریسینها پیشنهاد داد: برای مقابله با حکومت #شیعه در ایران، باید یک حکومت شیعه را عَلَم کنیم تا مذهب شیعه توسط خود شیعه از بین رود و بدین صورت، جریان شیرازی انتخاب شد و #صادق_شیرازی در ایران و برادرش مجتبی در کویت با حمایت مالی دولت #بریتانیا فعال شدند.
بیش از ۱۵ سایت در اینترنت، و بیش از ۱۵ شبکه ماهوارهای در خدمت ایشان است.
جریان شیرازی، تخم نفاق را بین مذاهب اسلامی پاشیدند و با توهین به مقدسات اهل سنت، توهین به عایشه، خلفا و ترویج جلسات لعن و قمه زنی و ... آتش کدورت بین سنی و شیعه را شعله ور کردند.
💡توهینهای این جریان، به ویژه توهینهای آشکار یاسر الحبیب، مانند نگارش و انتشار کتاب "الفاحشه وجه آخر للعائشه"، سبب شیعه کُشی بسیاری در مناطق مختلف دنیا شدند.
این توهینها در شبکههای ماهوارهای مختلف جریان شیرازی به صورت مستقیم و در تندترین عبارات هیجان اهل سنت را علیه شیعه بر میانگیزد.
🔴یکی از این ویژگیهای جریان شیرازی تکفیر است.🔴
❗️علما و مراجع بسیاری مانند مرحوم حضرت آیتالله العظمی بهجت (رحمةالله علیه) توسط این افراد تکفیر شدهاند.❗️
♨️بنابراین به دلیل ممنوعیت فعالیت این جریان در ایران و سخنان امامخامنهای(مدظلهالعالی) علیه #تشیع_انگلیسی، حملات بسیاری را علیه ایشان آغاز کرده اند.
‼️#جریان_شیرازی در مقابل مقام معظم رهبری، هفته وحدت را به هفته برائت نامگذاری کردند.‼️
⚔همچنین در تقابل با دیدگاه ایشان در مخالفت با قمهزنی، به ترویج قمهزنی با تمام توان میپردازند.
قمهزنی وِجهه و تصویر بسیار نامناسبی را از شیعیان در رسانههای غربی ایجاد کرده است.
🔻هم اکنون این فرقه به بازوی دشمن برای تخریب شیعه و هجمه علیه علما و مراجع شیعی تبدیل شده است. از آخرین اقدامات این افراد لیسیدن ضریح و حمله به حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم و شکستن درب حرم و حرم رضوی در مشهد است.
شبکههای شیرازی نیز با پخش مستقیم این تصاویر، در راستای برنامههای هدایت شده انگلیس علیه تشیع حرکت میکنند.
👇که اسامی مدیران و برخی از شبکهها به شرح ذیل میباشد:
🔥 ۱- صادق شیرازی
🔥 ۲- سید مجتبی شیرازی.
🔥 ۳- حسن اللهیاری.
🔥 ۴- یاسرالحبیب.
🔥 ۵- محمد هدایتی.
📺 شبکهها:
۱- امام حسین۱
۲- امام حسین۲
۳- امام حسین۳
۴- اباالفضل العباس
۵- بقیع
۶- الانوار ۱
۷- الانوار ۲
۸- سلام
۹- چهارده معصوم
۱۰- شبكه اينترتی حضرت خديجه
۱۱- الزهرا
۱۲- المهدی
۱۳- مرجعیت
۱۴- امام صادق
۱۵- اهل بیت
۱۶- فدک
✅ با بازنشر این مطلب به همراه پاسخ شبهه در روشنگری و مبارزه با جنگ شناختی دشمن سهیم شوید.
کانال مهدویت_ بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
مهدویت_بصیرت
#شبهه #شبهه #شبهه پاسخ در پیام بعدی 🚫 فرقه شیرازیها! 🚫 ✖️آیت الله شیرازی، مرجع مشهوری که فتوای ت
#پاسخبهیکشبههیپرتکرار
آیاصادقشیرازیفرزندمیرزای بزرگ صاحب فتوای تحریم تنباکوست؟!
❌سیدصادقحسینیشیرازیکیست❌
✍🏻متولد ۱۸دیماه ۱۳۲۰درکربلا
فرزند سیدمهدی پسر میرزاحبیب فرزند سیدآقابزرگ
سید آقا بزرگ برادر میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو است
سید مهدی داماددختر میرزای شیرازی است
پس صادق شیرازی نتیجه دختری میرزای بزرگ است
ایشان درده سالگی به رسم وسنت خانوادگی ملبس به لباس روحانیت شد( البته درابتدا بدون تحصیل )
شیرازیها پس ازفوت پدر( سیدمهدی) تصمیم گرفتند مقام مرجعیت رادرخانواده خود موروثی کنند به همین دلیل سید محمد راکه درسنین جوانی بود مرجع تقلید وآیت الله العظمی خواندند!
سیدحسن سیدهادی وسید صادق سه برادر سید محمد ازایشان حمایت کرده وشورای فتاوای سید محمد را تشکیل دادند
پدرشان سیدمهدی سیدمحمد سالها امام جماعت حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام بودند به همین دلیل صاحب نفوذی وصف ناشدنی دراعتاب مقدسه بخصوص کربلا میباشند
علمای ومراجع طراز اول ازجمله آیت الله العظمی خویی وآیت الله العظمی سید محمود شاهرودی( رحمه الله علیه ) مقام علمی و مرجعیت سید محمد رامردود دانسته وایشان رامرجع خویش خوانده میدانند
درمقابل ، خانواده شیرازی سیادت آیت الله العظمی خویی راانکار کردند
سیدحسن شیرازی برادر دیگر صادق چندسال قبل ازاتقلاب به شامات رفت ابتدا تعامل خوبی باامام موسی صدرداشت اما سرانجام به دلایلی بین آن دو اختلاف افتاد
مرحوم امام خمینی پرداخت وجوهات رابه طلاب سیدحسن شیرازی حرام دانستند!
سید هادی پس ازانقلاب ابتدا به ایران آمد وسپس در دامان روباه پیر انگلیس مآوا گزید
سیدهادی همان کسی است که درسخنرانی هایش بارها حضرت آیت الله العظمی بهجت رامورد توهین های شدید قرار داده است
هنگام تبعید حضرت امام به نجف اشرف ابتداسیدمحمد به استقبال ایشان آمد اما پس ازمدتی به دلایلی( من جمله حسادت شدید نسبت به شهرت امام ) باحضرت امام سرناسازگاری پیشه کرد
خاندان شیرازی پس ازانقلاب به ایران آمدند وهمگی کماکان نقش منتقدومخالف نظام رابرعهده گرفتند
سید محمد درسال ۸۰ فوت کرد اما تیزبینی رهبرمعظم انقلاب درخصوص جلوگیری از بت ساختن ازمحمد شیرازی توسط مداحان افراطی باعث شدکه دستور دفن ایشان رادرحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه راصادرکند،
پس ازفوت سیدمحمد، سیدصادق نیز برای حفظ مرجعیت موروثی ، بدون داشتن وجهه علمی کافی خود رامرجع خواند درحالی که هیچ کدام ازعلما مرجعیت ایشان راتایید نمیکنند
یاسرالحبیب آخوند فاسدکویتی که ساکن انگلیس است ودرشبکه های تلویزیونی مختلف متعلق به صادق شیرازی فعالیتهای تفرقه انگیزدارد داماد صادق است
صادق مروج قمه زنی است
هفته وحدت راکه باعث اتحاد بین فرق مختلف مسلمانان است هفته برائت میخواند طرفداران او
عایشه راباعنوان فاحشه نام میبرند وباعث ریختن خونها ازشیعیان شده اند.
اگرهنگام پیاده روی اربعین درمسیرنجف کربلا قدم بزنی متوجه میشوی که به هرعمود یک بنرازصادق شیرازی نصب شده است موکب صادق شیرازی ازمجهزترینهاست!!
هزینه اینهمه تبلیغات وشبکه های تلویزیونی ازکجا تامین میشود؟؟؟
این بود شمه بسیارمختصری از وجهه صادق شیرازی.
والسلام.
کانالمهدویتبصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چه کنیم که سلام ما به امام حسین (علیه السلام) برسد و جواب سلام هم از ناحیه آن حضرت بیاید ؟!
⁉️ چه کنیم که نظر آن حضرت به ما معطوف بشود ؟!
⁉️ و چه کنیم که باب « حطه » به روی ما باز شود ؟!
👌 پاسخ بسیار زیبای حضرت آیت الله محمد شجاعی ( رحمت الله علیه) به این سوالات مهم !
🍀کانالمهدویتبصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
#پرسش_پاسخ_مهدوی
⁉️ در آخرالزمان چه دعایی بخوانیم تا از فتنه ها و حوادث آخرالزمانی مصون بمانیم؟
✅ جواب:
به طور کلی از 80 وظیفه ای که هر شیعه دارد وظایف 17 و 18 و 19 به این موضوع اختصاص دارد:
17- درخواست معرفت امام عصر از خداوند
18- تداوم درخواست معرفت امام عصر
19- مداومت به خواندن دعای غریق
از وظايف بسيارمهم هرشيعه مداومت به خواندن دعاي غريق است.
امام صادق(ع):زماني ميرسد که امام هدايتگر ونشانه آشکاري نباشد ازحيرت وسرگرداني آن دوره کسي نجات پيدا نميکند مگر کسي که به خواندن دعاي غريق مداومت کند:
🍀 يا الله يارحمان يارحيم يامقلب القلوب ثبت قلبي علي دينک 🍀
📚 منبع: کمال الدین جلد 2 ص 351
همچنین از وظايف بسيار مهم هرشيعه درآخرالزمان اين است که به صورت مداوم معرفت امام عصر را از خداوند طلب نمايد
امام صادق(ع):بامداومت بر اين دعا معرفت امام عصر را از خداوند طلب نماييد:
🌺 اللهم عرفني نفسک
فانک ان لم تعرفني نفسک
لم اعرف نبيک
اللهم عرفني رسولک
فانک ان لم تعرفني رسولک
لم اعرف حجتک
اللهم عرفني حجتک
فانک ان لم تعرفني حجتک
ضللت عن ديني🌺
📚 منبع: اصول کافی جلد 1 ص 337
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
#پرسش_پاسخ
⁉️ سوال| یه سوال مهمی که ممکنه ذهن ما رو درگیر کنه اینه که در رابطه با توبه از گناهان، آیا فقط انجام ندادن اون کافیه و توبه محسوب میشه یا باید حتما به خدا بگیم خدایا من رو به خاطر این کار ببخش تا توبه محسوب بشه؟
✍ پاسخ| توبه به خودی خود با ندامت از انجام گناه و تصمیم و عزم راسخ بر ترک گناه محقق میشود و نیازی به اظهار لفظی و زبانی برای ترک آن در پیشگاه خداوند نیست اگر چه برای استغفار از درگاه الهی باید در مقام دعا از خداوند درخواست عفو و بخشش نمود. و این همان فرق بین توبه و استغفار است. به بیان دیگر استغفار به معناي طلب بخشش گناهان به وسيله دعا كردن است. فرد با خواندن دعا و تضرع و زاری به درگاه پروردگار طلب مغفرت از خدای تعالی مینمايد؛ اما توبه زمانی محقق میشود كه فرد عزم بر ترک گناه نمود و گناه را ترک نمايد.
🔻 تفاوتهای اساسی استغفار و توبه را میتوان در این چند امر خلاصه کرد:
1⃣ عزم برترک گناه از ارکان یا شرایط توبه است، اما شرط استغفار نیست، پس استغفار از این جهت اعم از توبه است. از سوی دیگر استغفار وابسته به لفظ است؛ اما در توبه نیاز به لفظ خاصی نیست، پس توبه نیز از این جهت اعم از استغفار است. در جایى که توبه و ندامت با استغفار اظهار شود و با عزم برترک گناه توأم گردد، هم استغفار است و هم توبه.
2⃣ استغفار نوعی دعا است، چنان که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) میفرماید: «خیرالدعا الاستغفار» (۱) یعنی بهترین دعا آمرزش خواهی است در حالی که توبه، از مقوله دعا به شمار نمیرود.
3⃣ توبه تنها از شخص توبهکننده صورت میگیرد و نیابتبردار نیست؛ اما استغفار و طلب آمرزش از طرف دیگری به نحوه نیابت نیز ممکن است، همان طور که یعقوب براى فرزندانش استغفار کرد و یا فرشتگان برای مؤمنان و پیامبر و اولیای الهی برای پیروان خود طلب مغفرت و بخشش میکنند.
۴-استغفار یک عمل مستحبی محسوب میشود؛ اما توبه امری واجب است.
🔰 همانطور که در بالا توضیح داده شد آنچه واجب است اظهار ندامت و عزم بر عدم ارتکاب دوباره گناه است؛ اما بهتر آن است برای رعایت بیشتر ادب در پیشگاه الهی این ندامت و پشیمانی در محدوده زبان با استغفار و ریزش اشک چشم نیز همراه شود که از بار سنگین حسرتی که در قیامت به واسطه انجام این گناه گریبانگیر ما میشود کاسته شود.
📚 ۱- کلینی، محمد، الکافی، ج ۲، ص ۵۰۴
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
🔻شاه سلطان حسینهای امروزی:
جایابی نصیری در معادلۀ خودش
🖊 مهدی جمشیدی
۱. در سالهای گذشته، امثال مهدی نصیری در تحلیلهای خویش اینگونه مینوشتند که نظام جمهوری اسلامی در وضع و موقعیت سالهای پایانی حکومت پهلوی قرار گرفته و در آستانۀ سقوط است. اینان برای اثبات سخن خویش، به جای ارجاعات عینی و مشاهدات واقعی، همین تحلیلهای خویش را به ذهن مخاطب القا میکردند و در واقع، تحلیلشان مبتنی بر تحلیل بود. به بیان دیگر، دلیل و حجّتی جز برداشت خودشان در اختیار نداشتند و میکوشیدند با کنار هم نشاندن این تفسیرهای نومیدانه، ذهن مخاطب را در دست گرفته و مرعوب سازند. در عین حال، پارهای کاستیها و ضعفها را نیز بزرگنمایی میکردند تا شرایط را بحرانی وانمود کنند. منطق تحلیل عاری از واقعیت و مواجهۀ گزینشی و دلخواهانه با وضع تاریخی، رویکرد رایج چنین نیروهایی بوده و هست. اما نصیری در تحلیل جدید خویش، وضع کنونی نظام جمهوری اسلامی را با وضع دورۀ پایانی سلسلۀ صفوی مقایسه کرده و وعدۀ فروپاشی داده است. به ادعای او، آخرین پادشاه صفوی میکوشید با «نذورات دینی»، قدرت خویش را حفظ کند و امروز نظام جمهوری اسلامی، به «اجتماعات دینی» متوسّل شده است تا نشان بدهد که قدرتش پا برجاست.
۲. حقیقت این است که سلسلۀ صفوی توانست دو کارکرد مهم داشته باشد؛ نخست اینکه ایران را از تکثّر و تعدّد رهانید و از وضع ملوکالطوایفی به وضع ملی سوق داد و به این وسطه، انسجام و وحدت ملی پدید آورد، دیگر اینکه از طریق بهکارگیری اهرمهای قدرت سیاسی در خدمت مذهب و اشاعۀ و بسط آن، توانست تشیّع را در ایران غالب و رسمی گرداند و زمینۀ بالقوّۀ اقتدار شیعه را در ایران، بالفعل نماید. این دو توفیق تاریخی نشان میدهد که قدرت سیاسی قادر است برنامههای بزرگ تاریخی را رقم بزند و چرخشهای تعیینکننده به وجود بیاورد و اینگونه نیست که هر امر حکومتی، محکوم به شکست باشد. دولت میتواند از بضاعت ساختاری و هیبت سیاسی خویش بهره گرفته و در عمق جامعه، تحولات کلان پدید بیاورد و جهت حرکت تاریخی را تغییر بدهد. با وجود همۀ دگرگونیهایی که در دورۀ تاریخی اخیر شکل گرفته، دولت همچنان از این ظرفیت برخوردار است و میتواند وضع ملی و هویتی را صورتبندی و بازسازی کند.
۳. با این حال، مسأله این است که قدرت سیاسی در اختیار چه نیروهایی باشد و آنان چه منطقی را برای حکمرانی انتخاب کنند. دولت صفوی با وجود آن خدماتی که اشاره شد، در نهایت به دست کسی چون شاه سلطان حسین افتاد که از «تدبیر» و «شجاعت» و «مسئولیت»، تهی بود و نمیتوانست تهدیدها و چالشها را با «قاطعیت» و «شهامت» پاسخ بگوید و از بحرانها گذر کند. ازاینرو، دولتش تاب نیاورد و فروپاشید. آنچه مایۀ زوال و انحطاط او را فراهم آورد، «خوف» و «هراس» او از دشمن و «انفعال» او در مقام تدبیر پیشدستانه و واکنش مقتدارنه بود. اگر او اینچنین سیاستی را در پیش نمیگرفت، چهبسا غالب میگردید و بساط دولتش برچیده نمیشد. برخلاف تحلیل نصیری، داستان امروز نظام جمهوری اسلامی نیز بر سر همین «مقاومت» است؛ در یک سو، آیتالله خامنهای قرار دارد که «ایستادن» و «نهراسیدن» و «استحکام ساخت درونی» را میستاید و در سوی دیگری، امثال نصیری که جامعۀ ایران را به «انفعال» و «عقبنشینی» و «وادادگی» در برابر دشمن بیرونی فرامیخوانند. نصیری از معادلۀ تاریخیای برای نقد نظام استفاده کرده که خودش مَثَل اعلای آن است؛ او در سالهای گذشته، همواره ما را به «منطق شاه سلطان حسین» فراخوانده و مقاومت را بیفایده و بلکه مضر انگاشته و به مذاکره دعوت کرده است. او نیز همچون آن شاه ضعیف و ترسو و منفعل، ظرفیتهای درونی را نمیبیند و میخواهد از منفذ مذاکره و تسلیم، مسیر غلبۀ دشمن را بر ایران بگشاید. این آیتالله خامنهای است که به هیچ رو، تسلیم نمیشود و مردم را به مقاومت برمیانگیزاند و نغمۀ اعتلای ملی سر میدهد.
۴. برخلاف ادعای نصیری، تأکید نظام بر برپایی اجتماعات دینی، به منظور جبران ضعفها و خللهای اقتصادی نیست، بلکه مسأله این است که جامعۀ ایران باید «خودِ واقعی»اش را در برابر کجروایتهای ساختهوپرداختۀ رسانههای جبهۀ دشمن نشان بدهد و «باطن معنوی»اش را نمایان کند تا از این طریق، حس اعتمادبهنفس ملی تقویت شود و دینداری، رونق و تداوم یابد. این اجتماعات، «روایتشکن» هستند؛ به این معنی که در دنیای تصاویر و برداشتها و قضاوتهای روایتی، با همین اجتماعات میتوان ابطال و اثبات کرد و به دفاع از هویت خویش برخاست. در اینجا، جامعه باید به میدان آمده و در «عمل» و «خیابان» و «عینیّت» نشان بدهد که چه در سر و دل دارد و در پی چیست.
🖇 منتشرشده در:
https://tn.ai/2944648
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
🔻استحالۀ ارزشی، ادعای روشی
۱. بسیاری از منتقدان آیتالله خامنهای در طول سه دهۀ گذشته، بیشوکم در همین مسیری بودهاند که مهدی نصیری چندی است در پیش گرفته است. فضلِ تقدم، از آن او نیست، بلکه حتی استدلالهای او نیز کمترین نشانی از تازگی و طراوت ندارد و جملگی تکراری و اقتباسی هستند. ما تجربۀ چنین مواجهه و تقابلی را داشتهایم و میدانیم این تضاد از چه خاستگاههایی برمیآید و بر چه عناصری تکیه دارد و به کدام نقطه خواهد رسید. او نیز همانند گذشتگان است و گامی بیشتر بر نخواهد داشت و همۀ آنها، در چهارچوب «منطق یکسان» گفتهاند و نوشتهاند. این منطق، آنگونه که هست، بازنمایی نمیشود؛ چون قابلدفاع نیست و از اساس، انکار میشود، اما در عین حال، چنین نیروهایی میکوشند با تغییر «صورت مسأله»، بازی مواجهه را به نفع خود تغییر بدهند و آیتالله خامنهای را در موضع دفاع بنشانند. باید از پشتصحنۀ این قبیل تقابلها گفت و نشان داد که چه طرحی در میان است و غایت و غرض چیست. اگر صورت مسأله به گونهای صحیح و صادقانه بیان شود، باید اینطور قضاوت کرد که نیروهایی همچون نصیری، دچار «استحالۀ ارزشی» شدهاند اما نسبت به آیتالله خامنهای، «ادعای روشی» مطرح میکنند.
۲. استحالۀ ارزشی یعنی کسانی همانند نصیری، در اثر یک سلسله علل و دلایل، بهتدریج از گذشتۀ هویتیِ خویش پشیمان شدند و از راه بازگشتند و ارزشهای دیگری را برگزیدند، اما به این تغییر، تصریح نمیکنند و به جای آن، به واقعیتهای وفادار به هویت اولیه و نخستین میتازند. در واقع، مسألۀ حقیقی، خود آنهاست و آنها هستند که در مقایسه با بنیانهای ارزشیِ انقلاب، «وضع مسألهوار» یافتهاند و دچار امراض فکری و معرفتی شدهاند، اما موذیانه، صورت مسأله را تغییر میهند و تاریخ را وارونه جلوه میدهند تا خود را از موضع متهم برهانند و در موضع شاکی بنشانند. توقع معقول و طبیعی این است که انقلاب بر اساس همان ماهیتِ ارزشیِ آغازینش پیش برود و به اصالتهایش وفادار بماند و در نسبت با موقعیتها، دچار چرخش نشود. ازاینرو، باید انقلابی که چنین خصوصیتی داشته باشد را ستود. با این حال، کسانی جهتگیری دیگری را انتخاب میکنند و روایت عملگرایانه و اقتضایی از انقلاب دارند و با ماهیت آن، معاملۀ عملگرایانه میکنند؛ به گونهای که ارزشهای را نسبی و تاریخی تفسیر میکنند و به هر بهانه، طلب و تمنای عبور از آنها را دارند. برای اینان، «واقعیتها» دارای اصالت هستند نه «آرمانها»، و هر جا که با واقعیتهای متفاوت با آرمانها روبرو شوند، بیدرنگ از آرمانها عبور میکنند. این در حالی است که انقلاب برای شکستن و درهمپیچیدن واقعیتها شکل گرفت و تغییر بنیادین را اراده کرد. نیروهایی که در میانۀ راه، فرسوده و پشیمان میشوند، خط انقلاب را ملامت میکنند و به ارزشهای دیگری رو میآورند؛ با این توجیه که انقلاب از آغاز، چنین بوده و یا انقلاب، دچار خطا بوده و اینک باید جبران کرد. این توجیهها، راههایی برای معقولسازی چرخشها و تذبذبهای نیرویهایی هستند که به انقلاب پشت کردهاند.
۳. اصلیترین خطی که نیروهای ریزشکرده و پشیمان انتخاب میکنند، جایگزینسازی «ادعاهای روشی» با «استحالۀ ارزشی» است؛ به این معنی که هر چند دچار دگردیسی فکری شدهاند و از مسیر و مدار انقلاب بریدهاند، اما طلبکارانه مدعی میشوند که «منطق حکمرانی»، غلط است و انقلاب به بیراهه افتاده است. در واقع، تغییر خودشان را میپوشانند تا صورت مسأله، آنگونه که هست، آشکار نشود و در مقابل، منطق حکمرانی را تخطئه میکنند تا اینطور وانمود کنند که همچنان به همان معیارهای اصیل، باور دارند و این حاکمان هستند که به گذشته، پشت کردهاند. بهاینترتیب، یک روایت تحریفشده صورتبندی میشود که در آن، ضدقهرمان به قهرمان تبدیل میگردد. تمام تجربههای نیروهایی که در طول دهههای گذشته در مقابل آیتالله خامنهای ایستادهاند، از این سنخ بوده است، اما بازنمایی و روایتپردازی، اینگونه نبوده است. مسألۀ ما نیز همین است که واقعیتِ پنهان نگاه داشتهشده را آشکار کنیم و نشان بدهیم که چه کسی به حقایق انقلاب، وفادار مانده و چه کسی از این حقایق، عبور کرده است. حقیقت از رهگذر این «واسازی»، سر بر میآورد. باید مشخص کرد که «ادعاهای روشی»، پوشش فریبدهنده هستند و مسأله، «استحالۀ ارزشی» این نیروهاست، اما چون بیان صریح این دگرگونی، هزینهساز و پُردافعه است، بهناگزیر باید حقیقت را از دیدهها دور کرد و با نقدهای روشی و انکارهای سازوکاری، به جان اصالتهای انقلابی و بنیانهای معرفتی افتاد.
🖊 مهدی جمشیدی
🖇منتشرشده در:
http://fna.ir/3e6dhm
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
29.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
《 ﷽ 》
#ویدیو
💠 مهم ترین مشکل جامعه ما تقابل دو فرهنگ است .
🔰 دکتر سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313