اینها درصدد هستند تا قانون اساسی را به رای عموم بگدارند! چون نان اینها در تضعیف اصل نظام است
سخن از آزادی می زنند اما در واقع با فریب و نیرنگ در حال سلب آزادی مردم هستند👇👇👇
سوال:
همانگونه که عموم ملت در انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت میکنند؛ چرا برای به رای گذاردن قانون اساسی و اصول حاکمیتی شراکت داده نمی شوند؟!
پاسخ:
مشورت گیری از جمله اوامری بوده که خدایتعالی بنابر دلیل عقلی به آن امر نموده است و پیغمبرش را به آن ملزم داشته: وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر
اما سوال اینجاست که حدود امر به مشورت «رفراندوم» به چه نحوی است؟
برای پاسخ به سوال مذکور می بایست که ابتدا به فلسفه مشورت «رفراندوم» اشاره شود؛ فلسفه آن از دو حالت خارج نیست:
1.کشف مجهول و وصول الی الواقع
2.جلوگیری از مورد مذمت واقع شدن
براساس تقسیم فلسفه مشورت به موارد مذکور در میابیم که گاهی مشورت گیری در مسائلی بوده که نیاز به نظریات تخصصی عام دارد و در اینگونه موارد نمی شود از عقول و آراء عموم افراد بهره گرفت «لَا یُصَابُ بِالْعُقُولِ النَّاقِصَهِ وَ الْآرَاءِ الْبَاطِلَهِ» و این مورد در واقع همان کشف مجهول و وصول الی الواقع است و گاهی نیز اینچنین نبوده و محل ابتلاء به گونه ای است که اگر در مشورت دچار ضرر هم شویم از باب قاعده عقلی قبح ترجیح مرجوح بر راجح ضرر را پذیرفته و جلوگیری از مذمت و سرزنش می کنیم و اموری را در معرض رفراندوم قرار می دهیم همچون:
انتخابات ریاست جمهوری
مجلس شورای اسلامی
و از این قبیل انتخابات که مردم از جهت کلی در امور کشورداری با انتخاب نمایندگانی، خود را شریک سود و زیان ها قرار می دهند.
اما اموری هستند که آن امور اقتضا می کنند که حاکم اسلامی و حتی حُکّام بلاد غیر اسلامی بنابر سیره عقلاء و بالخصوص ارتکاز عقلاییه از به مشورت گذاشتن امور کارشناسی عام به نحو مشارکت عمومی اجتناب کنند حتی اگر مذمت و سرزنش قشر عظیمی را بهمراه داشته باشد؛ چرا که در اینگونه موارد حفظ مصالح نظام اولویت دارد که عقول عموم مردم از تشخیص برخی مصالح بدلایلی ناتوان است «وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ» واین به آراء عموم قرار ندادن بنابر قواعد ذیل است:
1.قاعده وجوب دفع ضرر محتمل
2.قاعده حرمت اختلال نظام معیشتی
3.قاعده وجوب حفظ نظام اسلام و مسلمین
4.قاعده وجوب حفظ حکومت اسلامی
5.قاعده لاضرر و لاضرار
که مبادا مسلمین به دلیل ضعف در تشخیص رای صحیح دچار خسرانی جبران ناپذیر شوند.
بنابر همین امر مهم در بخشی دیگر خدایتعالی امر می کند که در امور کارشناسی و وصول الی الواقع از کارشناسان سوال و مشورت شود: فَسْئلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ
طبق قرائنی که در آیه فوق وجود دارد در میابیم که در اموری که نیاز به تخصص است و در میان عموم ملت مصادیق عدیده ای از لاتَعْلَمُونَ وجود دارد و می بایست به اَهْلَ الذِّکْرِ مراجعه کنیم و خود را بخاطر محاسبات غلط و فضای رسانه ای مسموم در دام اشتباهی قرار ندهیم که قابل جبران نباشد اگرچه هزینه های سنگین بهمراه داشته باشد!
و همچنین که در عبارت قرآنی وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر که امر به مشورت شده پیغمبر اکرم بنابر شان نزول و عبارات قبل و بعد چنین فهم می گردد که پیغمبر اکرم در مسائل عمومی که درک آن مسائل برای عموم قابل فهم است و از جهتی نیز منجر به اضراری که اصل حاکمیت را دچار آسیب نمیکند امر به رفراندوم شده اند و نه در مسائل شخصی و کارشناسی.
نکته ای دیگر که حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشت این بوده که هدف از مشورت در حقیقت رسیدن به صلاح و اصلح است و طبق سیره عقلاء در هر حاکمیتی یکسری اصول و اموری وجود دارند که حُکّام بنابر حفظ مصالح و دفع مفاسد هرگز آن اصول را به رای حتی کارشناسان عام نیز نخواهند گذاشت چه رسد به رفراندوم عمومی! چرا که باعث لغو و آسیب جدی به حاکمیت خواهد شد همچنانکه که خداوند حکیم در سوره احزاب به حفظ این اصول اگرچه مخالف میل عموم مردم باشد تاکید می ورزد:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُبراساس آیه مذکور و همچنین قواعدی که در مورد دوم گذشت لازم می آید که حاکم اسلامی و نخبگان جامعه اسلامی از بعضی اصول به جد محافظت کنند؛ همچون: قانون اساسی کشور و هرگز در معرض رای عموم و کارشناسان عام قرار ندهند. اما باید توجه داشت که کارشناسی بر اساس آنچه گذشت در امور حاکمیتی بر 2 قسم است:
1.کارشناسی عام 2.کارشناسی خاصکارشناسی عام در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که استناد به آراء عموم مردم که از هر نوع اندیشه و سطح فکری در آنها هستند، ضرری محتمل را بهمراه داشته باشد اما کارشناسی خاص که توسط نخبگان هر جامعه ای انجام می گیرد هنگامی است که امور حاکمیتی محتاج به پویایی و پیشرفت و مانع زدایی باشد؛ همچون بازنگری در مواردی از قانون اساسی که اولا پویایی و ارتقاء نظام محتاج به آن باشد و ثانیا بازنگری شامل مواردی نیست که باعث اختلال در حفظ نظام شود و این مورد در حقیقت برعهده نخبگان فقاهی می باشد.
بر این اساس رای گیری ها و رفراندوم ها از سه صورت خارج نیستند:
یکم: آراء عموم ملت
دوم: آراء کارشناسی عام
سوم: آراء کارشناسی خاصی((نخبگان فقاهی))
بدینرو اموری که مورد رفراندوم و رای گیری واقع می شوند نیز بر سه قسم کلی تقسیم می گردند:
یکم: اموری که مشورت در آن را می توان به رای عموم ملت گذاشت اگرچه انتخابی غلط داشته باشند؛ همچون: ریاست جمهوری
دوم: اموری که مشورت در آن را باید در معرض کارشناسی عام قرار داد؛ همچون: امور انتظامی و نظامی، سلامت و بهداشت
سوم: اموری که بنابر مصالح و مفاسدی که دارد؛ بایستی از به معرض گذاشتند رای عمومی و حتی کارشناسی عام حفظ نمود چرا که اینگونه امور بحثی خاص الخاص هستند و نیاز به نظریات کارشناسی خاص و بعبارتی دیگر نیاز به نظرات فقاهی دارد؛ ازینرو بر عهده حاکم اسلامی و نخبگان جامعه اسلامی بوده که به ضرس قاطع از اینگونه امور محافظت کنند؛ همچون: قانون اساسی کشور
نکتة: در مورد سوم همانگونه که در سابق اشاره کردیم؛ بازنگری باید در مواردی صورت بگیرد که اولا قانون جدید باعث ارتقاء و پیشرفت حاکمیت شود و ثانیا باعث ایجاد اختلال در حفظ نظام و امور مسلمین نشود و در نهایت باید پس از بازنگری به رضایت و امضای ولی فقیه رسیده تا مشروعیت حاصل شود.
در نتیجه هیچگونه تضادی وجود نداشته در اینکه اگر مردم در انتخابات ریاست جمهوری شراکت کردند اما در امور کارشناسی عام شراکت داده نشدند؛ بگوییم: آزادی از آنها سلب شده! چُنین نیست؛ بلکه از جمله وظایف حاکمیت است که مردم را از شراکت هایی که ضرر قابل توجهی برای آنها در آینده بهمراه دارد دور نگهداشته و بستری را توسط نخبگان و متخصصین به نمایندگی از ملت فراهم کنند تا آنان به نیابت از عموم در مسائل کارشناسی شرکت کنند و همچنین در مواردی چون: به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی کشور که منشا آن در زمان کنونی رسانه های دشمن بوده برای ایجاد کردن اختلال در حفظ نظام و حاکمیت اسلامی؛ ازینرو بر عهده حاکم اسلامی و جامعه نخبگانی می باشد که با تشخیص مصالح و مفاسد به ضرس قاطع از اصول محافظت کرده و اجازه دخالت به هیچ صنف کارشناسی عامی را ندهند و به طریق اولی به عموم مردم با انواع تفکرات و سلیقه های خاص چنین اجازه ای داده نشود.
والله العالم و الهادی
🔴 #الگوی_نقد در #جبهه_انقلاب
🔴 تهمت و برچسب یا استدلال؟!
(لطفاً با دقت بخوانید)
گاهی دو مرجع تقلید با حفظ اصول و چارچوبها در مورد یک موضوع به دو #حکم کاملا متفاوت میرسند. اونقدر که یکی حکم به #حلال_بودن اون موضوع میدن و دیگری حکم به #حرام_بودن اون.
نمونه خیلی معروفش در #حکم_شطرنج هست. امام (ره) با دلایل اجتهادی خودشون حکم به حرام نبودن شطرنج دادند و تعدادی از مراجع بر اساس مبانی اجتهادیشون حکم به حرام بودنش.
به نظر امام (ره) و حضرت آقا، مراجع عظامی چون مکارم شیرازی و نوری همدانی، شطرنج اگر (واقعاً) در نظر عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشه، بازی با اون اشکال نداره و به نظر آیات عظامی چون سیستانی و صافی گلپایگانی، بازی با شطرنج حرام هست و انگیزه یاد شده، هیچ تأثیری در حکم نداره و باعث جواز بازی اون نمیشه.
👈 حالا سوال اینه که در موارد اختلافی مراجع تقلید چه میکنند؟!
در این موارد هرگز یک مرجع تقلید، مرجع تقلید دیگری رو که دقیقاً حکم مقابلش رو داده، #مرجعِ فلان و بهمان و یا با تعابیر ناروای دیگری خطاب نمیکنه. چرا؟ چون هر کدوم میدونند که علاوه بر حرام بودن اتهامزنی، مرجع دیگر هم همانند خودش همه مبانی و اصول رو قبول داره ولی در این موضوع خاص پیش خودش و خدا به نظر دیگری رسیده ...
این میتونه الگوی کاملاً منطقی، اخلاقی و حرفهای خوبی برای دوستان انقلابی و ارزشی و دغدغهمند باشه. چرا که همه ما در مبانی و اصول مشترکیم. همه ما بچههای جبهه انقلابیم و از عمق وجود به اسلام ناب، نظام، حضرت امام (ره) و آقا به تمام معنا و همه ابعاد اون، اعتقاد نظری و قلبی و عملی داریم و حداقل به حرف میگیم جان خودمون رو در این مسیر میدیم؛ پس با حفظ چارچوبها و اصول هیچ مانعی نداره که در یک موضوع، هر کسی به جمعبندی عقلی و شرعی و حرفهای خودش برسه که متفاوت از دیگران باشه. مهم، پایبندی به اصول و تقید به شرع و فداکاری برای حفظ نظام و ولایت و نهایتاً التزام عملی به ولایت فقیه هست.
❗این منطق، بارها در سخنان #آقا بیان شده. منطقی که #تهمت نمیزنه، در چارچوب اخلاق و شرع نظر میده و اگر اختلاف نظر داره در همون چارچوبِ استدلال و اخلاق و شرع؛ دیگری رو #نقد میکنه. هرگز توهین نمیکنه و تلاش نمیکنه با برچسب زدن، حرف خودش رو پیش ببره.
دقت کنیم، اگر در بین جبهه انقلاب بحثها اینطور پیش بره، وای به حال ما. دیگه به امثال اصلاحاتیها و خارجنشینها نمیشه خرده گرفت ...
👈 ما همه در یک جبههایم و #دشمن_مشترک داریم و حتی در مواجهه با دشمن هم از مرز تقوا و انصاف نباید خارج بشیم، چه برسه اینجا که ...
✍حمید کثیری
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
حامیان #اساتید_اخراجی
چرا #صورتمسئله را پاک میکنند؟!
#مدیر_مسئول_کیهان در واکنش به اظهارات #روحانی درباره قطع همکاری برخی دانشگاهها با تعدادی از اساتید گفت:
باید از آقای روحانی و برخی دیگر از همحزبیهای ایشان پرسید که کدام یک از چند نفر، #استاد_برجسته! بودهاند؟! کدام استاد برجستهای با #دشمنان_مردم وطن خود همکاری میکند؟!
حسن روحانی، رئیسجمهور سابق کشورمان در واکنش به #اخراج چند تن از اساتید دانشگاه، ضمن مخالفت با اخراج آنها، گفته است:
«محروم کردن دانشگاهها از اساتید برجسته ظلم به علم و کشور است. ناامیدی دانشگاهیان به مصلحت کشور و نظام نیست»!
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در گفتوگو با فارس در این زمینه میگوید:
متاسفانه اظهارات آقای روحانی و برخی دیگر از #مدعیان_اصلاحات تکرار سیاهنمایی رسانههای غربی و عبری و شبکه رسانههای اپوزیسیون نظام است که البته #وارونهنمایی واقعیات بخشی از ماموریت دشمنان بیرونی است اما از کسانی که خود را زیر تابلوی ایران اسلامی تعریف میکنند، اینگونه اظهارنظرهای بیسند دور از انتظار است.
وی در ادامه به یادداشت کوتاه خود با عنوان «در سر هزار فتنه، نیرنگهای رنگی» که در کیهان دوشنبه چاپ شده بود اشاره کرد و بیان داشت:
در صدر آن نوشته به چند نمونه از برخورد دانشگاههای آمریکا و اروپا با اساتیدی که تنها #جرمشان مخالفت با یکی از مسائل مورد قبول نظام حاکم بوده است اشاره کرده و آورده بودیم که اساتید یاد شده بلافاصله از دانشگاه اخراج شده بودند.
نظیر «الیز استفنیک» استاد دانشگاه هاروارد به خاطر زیر سؤال بردن سلامت انتخابات ۲۰۲۰ #آمریکا! «آدام برومبرگ» استاد دانشگاه #هامبورگ به علت انتقاد به رژیم #صهیونیستی! و نمونههای دیگری که به آن اشاره کرده بودیم.
شریعتمداری گفت: آنچه باعث اخراج آنها از دانشگاه شده بود، فقط اظهارنظر درباره یک موضوع عادی و بعضاً دمدستی بود. در ایران اما، این چند به اصطلاح استاد، نه فقط از #اغتشاشاتی که آمریکا و اسرائیل به مدیریت آن اعتراف داشتهاند، حمایت کردهاند، بلکه با اغتشاشگران همراهی و همکاری علنی نیز داشتهاند.
مدیر مسئول کیهان پرسید: در کجای دنیا به #وطنفروشان اجازه تدریس در دانشگاهها را میدهند؟!
وی در ادامه اظهار داشت: باید از آقای روحانی و برخی دیگر از همحزبیهای ایشان پرسید که چرا #صورتمسئله را پاک میکنید؟!
کدام یک از این چند نفر اخراج شده، «استاد برجسته»! بودهاند؟! کدام استاد برجستهای با دشمنان مردم وطن خود #همکاری میکند؟! کدام استاد به قول شما برجسته - و به گواهی شواهد موجود کمسواد- از #آدمکشی، #آتشزدن اموال عمومی، به آتش کشیدن #قرآنکریم، متوقف کردن آمبولانسهای حامل بیمار و به آتش کشیدن آنها، غارت فروشگاهها، شکنجه و به #شهادت رساندن شهید عجمیانها و شهید علیوردیها و شهید الداغیها و نیروهای پلیس و بسیج و... حمایت کرده و میکوشد دانشجویان را به انجام این اقدامات #داعشگونه تشویق کند؟!
شریعتمداری خطاب به آقای روحانی گفت که جناب روحانی چرا با حمایت از این قماش به اساتید محترم دانشگاهها اهانت میکنید؟!
بله «ناامیدی دانشگاهیان به مصلحت کشور و نظام نیست». اما، سؤال این است که پیشنهاد شما برای حضور حامیان اغتشاش و برهمزنندگان نظم و #امنیت_مردم باعث ناامیدی دانشگاهیان است و به قول شما، مصلحت کشور و نظام نیست؟! یا مخالفت با حضور آنها در محیطهای مقدس علم و دانش؟!
خبرنگار فارس پرسید که «انتقاد میکنند که چرا وزارت کشور دراینباره بیانیه داده است؟» و شریعتمداری گفت: برای اینکه آنها #مرتکب_جرم_امنیتی شدهاند و این امور در حوزه #وظایف وزارت کشور است.
وی افزود: اگر یکی از اساتید دانشگاه فردی را در هنگام #رانندگی زیر بگیرد و مجروح کرده و یا باعث قتل او بشود، رسیدگی به موضوع بر عهده پلیس راهور است و نه دانشگاه.
مدیر مسئول کیهان گفت: هیچ دقت کردهاید که چرا هیچیک از حامیان اساتید یاد شده چه در داخل و چه ضدانقلابیون خارجنشین، جرأت نمیکنند به #علت_اخراج_آنها کمترین اشارهای بکنند؟! و در این خصوص کلیات ابوالبقاء میبافند؟!
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
40.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️🔥حالا بعد از تذکر رهبری عزیز درباره کم کاری پوشش رسانهای خدمات و اقدامات دولت، اهمیت موضوعی رو که توی این کلیپ👆 گفتم رو درک میکنید. نه؟
🔸به نظر شما چه کسی یا چه جریانی، داره جا میندازه توی ذهنها، که کار فرهنگی اصیل و خوب برای خدا، اون کاریه که هیچ پولی بابتش گرفته نشه؟!
🔹چه کسی یا چه جریانی، میخواد خرجکرد بودجه فرهنگی بین سربازان فرهنگی مملکتمون رو قبیح جلوه بده؟
🔸به نظر شما چه قدر تونستن موفق بشن در القاء این غلط مسلم:
🔻که کار فرهنگی کردن باید برای خدا و در راه خدا باشه و کار برای خدا و در راه خدا، یعنی رایگان و مجانی کار کردن و بدون مزد فعالیت داشتن!🔺
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑سه کاری که یک شیعه هر روز باید انجام دهد...
#امام_زمان_ع
https://eitaa.com/mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز به غیرت این خارجی👆
خبرنگار المیادین: من در افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی حضور داشتم؛ به عنوان یک خارجی مبهوت شدم؛ این تحریم های آمریکایی پس کجاست؟
ایشان مبهوت شدند اما ۶ روزنامه داخلی به دلیل نبود آزادی بیان!! در حد یک کلمه هم به موضوع نپرداختند . اولویت شان چیه؟
✍️ عبدالله گنجی
@mah_daviat313
📖 هدیه کردن تلاوت قرآن به ائمه معصومین علیهم السلام
▫️علی بن المغیره میگوید:
به امام کاظم علیه السلام عرض کردم:
..."من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار میدهم (و هدیه میکنم)...
به سبب این کار چه پاداشی دارم؟"
👈امام کاظم علیه السلام فرمود:
لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ...
پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی!
عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟
سه مرتبه فرمود: آری!
📚کافی، ج ۲، ص ۶۱۸ ح۴
وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۱۸
مکیال المکارم، ج ۲ ، وظیفه ۴۵.
#هدیه_قرآنی_به_همه_مشتاقان_کلام_الهی
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنگوی دولت:
🔹بیش از ۲۰۰ شبکه فارسی زبان در جهان وجود دارد که درباره ایران سیاهنمایی میکنند تا جوان ایرانی همیشه احساس خسران کند و نقاط قوت دیده نشود.
تلاش در راه تبیین
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
با فروارد مطالب ونشرلینک میتونید
در این راه مارا حمایت بفرمایید
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
🔴 نماینده مجلس: امیدوارم خانواده مسئولان بیمار بشوند تا بفمهند هزینه ۵۰۰ میلیونی دارو چه حالی دارد!
🔸️ یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میگوید: انشاءالله مسئولانی که مسئول این موضوعات هستند و توجه نمیکنند، خودشان و بچههایشان گرفتار بیماری بشوند تا بفهمند کسی که بیماری سرطان دارد و برای تهیه داروها باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند چه حالی دارد و چه میکشد.
#کانالمهدویت_بصیرت
@mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌حُبّ مولا اميرالمؤمنين علی علیهالسلام 💚
🎙حاج آقا #مجتبی_تهرانی(ره)
🏴 زمان زیارت اربعین
🔷 س ۶۷۷۱: با توجه به جمعیت و ازدحام شدید عزاداران حسینی در روز اربعین و حتی قبل و بعد از آن در کربلای معلی، آیا زیارت اربعین چند روز قبل یا بعد از روز اربعین، همان ثواب را دارد؟
✅ جواب مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای(مدظلهالعالی): انجام زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است؛ ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان است؛ البته زیارت کردن قبل یا بعد از آن، به امید رسیدن به آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد.
🔰علاقمندان به مطالب دینی،مذهبی،اخلاقی سیاسی،شهدا.....می توانند روی لینک گروه
مهدویت_بصیرت بزنند و وارد گروه بشوند🌱
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
4_5771756517573265232.m4a
481.9K
🔸راه نزدیک شدن به خدا
👤 حجت الاسلام حسینی قمی
تلاش در راه تبیین
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
با فروارد مطالب ونشرلینک میتونید
در این راه مارا حمایت بفرمایید
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام حسین علیه السلام باران رحمت
✔️کانال رسمی دکتر رفیعی
تلاش در راه تبیین
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
با فروارد مطالب ونشرلینک میتونید
در این راه مارا حمایت بفرمایید
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
37.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅اثبات نجاست سگ
💢استاد وحیدپور
🔹جلسه اول
تلاش در راه تبیین
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
با فروارد مطالب ونشرلینک میتونید
در این راه مارا حمایت بفرمایید
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
🍃🌺🍃
مولای من یا صاحب الزمان ...!
✍🏻ای کاش در کلاس اول دبستان آموزگارم الفبای عشق تو را برایم هجی میکرد و نام زیبای تو را سرمشق دفترچه تکلیفم قرار میداد...
در دوره راهنمایی هیچکس مرا به خیمه سبز تو راهنمایی نکرد...
در سالهای دبیرستان کسی مرا با تو که مدیر عالم امکان هستی پیوند نزد...
در کلاس تاریخ کسی مرا با تاریخ غیبت و غربت تنهایی تو آشنا نساخت...
دریغ که در کلاس ادبیات آداب ادب ورزی به ساحت قدس تو را گوش زد نکرد...
کاش در کنار زبان بیگانه زبان گفتگو با تو را به ما می آموختند...
ای کاش در کنار انواع و اقسام فرمول های پیچیده ریاضی و فیزیک فرمول ساده ارتباط با تو را به من یاد میدادند...
وقتی برای کنکور درس میخواندم کسی مرا برای ثبت نام در دانشگاه معرفت و محبت امام زمان تشویق نکرد...کسی برایم تبیین نکرد معرفت امام نیز مراتب دارد و خیلی ها تا آخر عمر در همان دوران طفولیت یا مهد کوک خویش در جا میزنند...
از فضای نیمه بسته مدرسه وارد دانشگاه شدم...وضع از این هم اسف بار تر...اسباب غفلت فراوان...از علوم اهل بیت کمتر سخن به میان می آمد...
مولای من...! مولای من...! مولای من...!
در دانشگاه هم کسی از تو برایم سخن نگفت پرچمی به نام تو افراشته نبود کسی به سوی تو دعوت نمیکرد هیچ استادی اوصاف تو را برایم بیان نکرد...دروس معارف و تاریخ اسلام جبران کسری معدل دانشجو بود...در همین درس ها هم تو سهمی نداشتی و غریب و مظلوم و از یاد رفته بودی...
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
تلاش در راه تبیین
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
با فروارد مطالب ونشرلینک میتونید
در این راه مارا حمایت بفرمایید
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
مهدویت_بصیرت
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت # جبر و اختیار (3) س: لطفاً آیه ی زیر را توضیح دهید: «وَ لَوْ شِئ
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 جبر و اختیار (4)
س: لطفاً آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» را توضیح دهید.
ج: دین دارای سه قسمت است: قسمت اول باورها؛ قسمت دوم تکالیف؛ قسمت سوم اخلاقیات و رفتارها.
منظور از دین، باورهاست. اگر انسان باور نکند که خدا هست و باور نکند که پیغمبر اکرم (ص) پیغمبر است، دیگر دینی در کار نیست؛ اما اگر باور کرد که دین هست، ولی نماز نمی خواند، او دین دارد؛ اما فاسق است. ولی اگر خدا را قبول نکند، دین ندارد؛ پس منظور از دین، عقاید دینی است. اگر کسی داشته باشد، مسلمان است و اگر نداشته باشد، کافر است. این عقاید را نمی شود اکراه کرد.
اگر من به کسی بگویم: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشم.» او هم می گوید: «من باور ندارم که خدا هست»؛ اما در دلش باور دارد. من این را از کجا می فهمم؟ من که نمی فهمم. این قابل اکراه نیست. یا اینکه کسی بگوید: «اگر پیغمبر اکرم (ص) را به پیغمبری قبول داشته باشی، تو را می کشم.» من هم می گویم: «قبول ندارم»؛ اما قلباً قبول دارم؛ ولی او که نمی فهمد.
عقاید قابل اکراه و اجبار نیستند؛ لذا وقتی بت پرستان مکّه، عمار یاسر را مجبور کردند که به پیغمبر اکرم (ص) بی ادبی و فحّاشی کند، این کار را کرد، اما دلش به عکس بود؛ لذا گریه کنان خدمت پیغمبر اکرم (ص) آمد و گفت: «چنین غلطی کرده ام.»
حضرت فرمودند: «اگر باز هم اجبار کردند، بگو و خودت را نجات بده. عیبی ندارد. ، ما آنچه را که در دل است، می خواهیم. اگر آن با ما باشد و زبان با آن ها، کافی است.»
پس منظور از دین، عقاید دینی است که ملاک مسلمانی است. این قابل اکراه نیست. اینکه بعضی به غلط خیال می کنند که به زور نمی شود فلان واجب را انجام دهی یا فلان حرام را ترک کنی، غلط است. منظور آیه، اکراه در عقاید است. این قابل اکراه نیست. خدا راست گفته است؛ چون «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ». خدا می گوید: «راه از چاه جدا شد و معلوم شد که خدا هست.» چرا؟ چرا بت غلط است؟ این روشن شد. حالا دیگر هر کس بسته به انصاف خودش، راحت می تواند بپذیرد و راحت می تواند انکار کند؛ اما قابل اکراه نیست.
اما اعمال بدنی قابل اکراه است؛ مثلاً می گویند: «نماز نخوان! اگر بخوانی، تو را می کُشیم.» خُب اگر بخوانی، می فهمند و نباید خواند. کار بدنی، دیدنی است؛ اما کار قلبی و عقیدتی، قابل دیدن نیست. این را نمی شود تحت اجبار و اکراه درآورد. اینکه عده ای از این آیه می فهمند که منظور، آزادی در عقیده است و هر کس هر راهی را خواست، بگیرد و برود و بگوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» این غلط است. معنایش این نیست.
س: آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» چگونه با دستور دین مبنی بر قتل مرتد فطری جمع می شود؟
ج: قتل مرتد چه ربطی به آیه ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» دارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» در عقائد است. دین یعنی عقائد. اگر عقیده ی کسی خراب بود، به او مسلمان نمی گویند؛ اما اگر عقائد او درست است و عمل نمی کند، مسلمان است. اگر نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد، مسلمان است.
بنابراین منظور از اکراه، اکراهِ عقائدی است. اگر به شما بگویند: «اگر باور کنی که خدا هست، تو را می کشیم.» شما با زبان می گویی: «باور ندارم»؛ اما با قلبت قبول داری. این را کسی نمی فهمد؛ چون قابل اکراه نیست. چون جای عقائد، دل انسان است، کسی نمی بیند. اینکه «قابل اکراه نیست»، یعنی این؛ اما اگر بگویند: «اگر نماز بخوانی، تو را می کشیم»؛ وقتی بخوانی، می بینند. اینجا اکراه دارد. پس منظور از عقائد، اعمال ظاهری نیست؛ بنابراین با مرتد جمع می شود. اینکه به مرتد بگویند: «اگر عقیده به اسلام نداشته باشی، باید بروی؛» درست می شود. این اشکالی ندارد. آن کاری به این ندارد.
ان شاءالله ادامه دارد ...
📚 آثار بندگی، آیت اللهخوشوقت
🏝تلاش در راه تبیین
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
با فروارد مطالب ونشرلینک میتونید
در این راه مارا حمایت بفرمایید
@mah_davit313
#کانالمهدویت_بصیرت
https://eitaa.com/mah_daviat313
هدایت شده از مصباحالهدیچراغجبههیمقاومت1🚩🏴
Safar - O Elallah - 128 - musicsweb.ir.mp3
16.89M
الیالله...
(مداحی پرتکرار موکبهای مسیر اربعین)
کسانی که امسال و سال قبل رفتند زیاد شنیدند و با گوش دادن آن دوباره به مسیر برمیگردند!
الى الله سفره الى الله
حسيناه بدمنه حسيناه
مشيناه دربك مشيناه
الى الله الى الله
🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🌤#اللّهُمَّ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج🌤
~با انتشار لینک مارا حمایت بفرمایید🌷
#مصباحالهدی
https://eitaa.com/MesbaholHuda1
@MesbaholHuda1
─┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅─