🗣انجمن علمی ادیان وعرفان باهمکاری کارگروه ماهاد برگزار میکند:
✅قرآن وشبیه سازی انسان
(Quran& Human cloning)
❇️باحضور:دکترعلی رضا آزاد
⏰زمان:دوشنبه 18اسفندماه، ساعت21
📺محل پخش:
1⃣:لایو اینستا به ادرس
@mahad_313
@alireza_azad_amoli
2⃣:نرم افزار آدوب کانکت:
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🛑ضمنا بعد ازتایم برنامه به مدت نیم ساعت در آدوب کانکت استاد حضوردادن وپاسخگوی پرسش ها خواهند بود
@mahad313
@RAM_fum
🗣انجمن علمی ادیان و عرفان با همکاری کارگروه ماهاد برگزار میکند:
✅قرآن و شبیه سازی انسان
(Quran& Human cloning)
❇️باحضور: دکترعلی رضا آزاد
⏰زمان: دوشنبه 18اسفندماه، ساعت21
📺محل پخش:
1⃣:لایو اینستا به آدرس
@mahad_313
@alireza_azad_amoli
2⃣: ویروم (نرم افزار ادوب کانکت):
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🛑ضمنا استاد بعد از تایم برنامه به مدت نیم ساعت در ادوب کانکت حضور دارند وپاسخگوی پرسش ها خواهند بود
👈 شرکت برای عموم آزاد است
@mahad_313
@RAM_fum
6439-fa-bakhshi-az-akhlagh.pdf
497.7K
✅ دانلود کتاب📚
بخشی از اخلاق، صفات و کرامات امام کاظم علیه السلام
مؤلف: محمد عطايي
@mahad313
▫️ ﷽
❌شبهه
امام کاظم نصف عمر خود را زندان بودند، این همه #فرزند از کجا آورده اند که در ایران این تعداد #امامزاده داریم؟
#شهادت_امام_کاظم علیه السلام
✅پاسخ
🔹واقعیت اینست که امام کاظم ع در سال ۱۲۸ هجری متولد شده اند و در سال ۱۸۳ هجری در زندان هارون وفات کرده اند بنابراین در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیده اند. مدت زندانی بودن ایشان هم ۲۴ سال نبوده بلکه طبق نظر صحیح ۴ سال و طبق قولهای دیگری 5 یا 6 یا ۷ سال بوده است.
📚الأعلام ، خیرالدین الزرکلي، ج۷ ، ص۳۲۱
ضمن اینکه امامزاده هایی که در ایران هستند لزوما فرزندان بلاواسطهٔ امام موسی کاظم ع نیستند، بلکه بسیاری از آنان از نوادگان و نبیرگان و گاه تا چندین نسل واسطه هستند که به دلیل کرامت علمی و معنوی آنها مورد احترام مردم بوده اند.
علاوه بر آن بسیاری از امام زادگان نیز از فرزندان امامان دیگر و به خصوص سادات حسنی و حسینی هستند که بعد از قیام زید بن علی(سال ۱۲۱هجری) - از دست ظلم بنی امیه - به ایران فرار کردند و با ایرانیان وصلت نمودند و نسل فراوانی از آنان به جای ماند. در واقع جد بسیاری از این امامزاده ها قبل از تولد امام کاظم ع به ایران آمده اند.
🔹 لازم به ذکر است که برخی از این سادات با #کمک_ایرانیان به قیامهایی بر ضد حکومت ظالم زمان دست زدند که در بسیاری از موارد به شهادت آنان می انجامید تا اینکه در سال ۲۵۰ هجری نخستین قیام شیعی در #طبرستان به رهبری حسن بن زید که از سادات حسنی بود به تاسیس حکومت محلی انجامید که 66 سال پابرجا بود ولی به دست سامانیان ساقط شد.
سپس حسن بن علی حسینی معروف به ناصر اطروش در سال ۲۷۸ هجری در گیلان و دیلمان قیام کرد که به تاسیس حکومت انجامید.
امامزاده های شمال ایران غالبا باید از این دسته سادات حسنی و حسینی باشند.
ــــــــــــــــ
📚 پاسخ شبهات فضای مجازی
🆔 @mahad313
پرسش: آیا می توان عید نوروز را عید دینی و مذهبی به حساب آورد یا صرفا یک عید باستانی و ملی است؟
پاسخ:
بدون شک عید نوروز یکی از سنتهای ملی و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانی ارزش و اهمیت خاصی برای این عید قائل بوده است. اما در مورد اینکه آیا می توان آن را عید دینی تلقی کرد به چند نکته اشاره می کنیم:
1- در متون روایی شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم؛ که در دسته ای تایید و در دسته ای رد شده است.
در دسته اول می توان به روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع)، اشاره کرد که بر اساس آن نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگانش ایمان بیاورند؛ ... نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی کناره گرفت؛ و نوروز روزی است که افرادی که از خانه های خود خارج شده و به آزمایش الهی از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت علی را بر شانه خود گذاشت تا او بتهای قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست. نوروز روزی است که برای حضرت علی(ع) بیعت گرفته شد ... و نوروز روزی است که قائم اهل البیت(ع) در آن روز ظاهر می گردد و بالاخره نوروز روزی است که حضرت قائم (عج) بر دجال پیروز می شود «هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما[اهل البیت] در آن روز توقع فرج را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که غیر عرب (ایرانیان) آنرا گرامی داشته ولی شما(عرب ها) آنرا ضایع نمودید» ... .(وسائل الشیعه، ج 8، ص 173)
در دسته دوم در کتاب ابن شهر آشوب حکایت شده که منصور به سوی امام کاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز برای تهنیت جلوس کند. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است....( المناقب، ج 4، ص 319)
واضح است که سند این روایت ضعیف است چون ابن شهر آشوب سندی را برای روایت ذکر نکرده است. داشتن معارض و إعراض (= روی گردانیِ) فقها از آن نیز بر ضعف این روایت صحه می گذارد:
مرحوم مجلسی در نقد روایت می فرماید:
این خبر با اخبار معلی بن خنیس مخالفت دارد، اما اخبار معلی از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشتری دارد.( بحارالانوار ج 56 ص 100)
بر همین اساس روایت دوم از اعتبار فقهی برخوردار نبوده و مورد إعراض فقها قرار گرفته؛ و در مقابل، روایت اول که دلالت بر اعتبار شرعی و دینی نوروز و همچنین احکامی فقهی نظیر استحباب پوشیدن لباس نو و غسل نوروز دارد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن فتوا نیز داده شده است. (برای نمونه ببینید: جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152)
2- مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند (ببینید: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300) و بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و محکم نمی شود به یک روایت آنهم مرسل و بدون سند اعتماد نمود.
3- به فرض اینکه با توجه به روایات فوق نتوانیم اعتبار شرعی آن را به دست بیاوریم باید به اصول عملیه مراجعه کرد و روشن است که اصل اولیه در چنین مواردی اباحه و برائت است و جواز چنین اعمالی را نتیجه می دهد.
4- گذشته از اینکه بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت و زنده شدن پس از مرگ را به ما گوشزد می کند، مردم نیز طبق رسومات به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، کمک به محرومان، آزادی زندانیان و ... که این خود می تواند حاکی از مطلوبیت آن نزد شارع مقدس باشد.
5- بر اساس آموزه های بلند اسلامی، عید حقیقی آن روزی است که انسان به سمت خدا، معنویت و کارهای خیر باز می گردد(از عود به معنای بازگشتن) و « هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است»(نهج البلاغة، حکمت 428) بنابراین در صورتی که مردم بر اساس سنت های دیرینه اقدام به کارهای خوب و خداپسندانه کنند (که در نکته قبلی اشاره شد) حقیقتا می توان آن ایام را از نظر شرعی نیز عید نامید.
📚: وبلاگ ایمان نو
@mahad313
✨ سالروز اخذ میثاق الهی بر توحید و پرستش خدای یکتا✨
💫 سالروز شکستن بت ها و دور ریختن آنها از کعبه دلها💫
✨روز انتظار فرج و تجدید عهد با ولایت ✨
💫عید بندگی و عبادت💫
✨عید پاکی و نظافت✨
💫عید آشتی و رفاقت💫
✨عید زنده شدن طبیعت✨
💫عید باستانی و دینی نوروز💫
✨✨بر همگان مبارک✨✨
🌺 سالی پر از برکت و معنویت برای شما آروزمندیم🌺
❌توجه توجه❌
#مسابقه_کتابخوانی
مسابقه ای هیجان انگیز ویژه جشن بزرگ نیمه شعبان برای اهالی کتابخوانی📚
🎁 همراه با اهدای جوایز
بشتابید....
مسابقه کتبی✍ #۱۱_فروردین همزمان با جشن نیمه شعبان
مسابقه زنده🗣 #۱۲_فروردین همزمان با #صندلی_داغ
🔹شرکت برای عموم آزاد است🔹
برای دانلود کتاب و اطلاعات بیشتر به کانال ماهاد مراجعه کنید
@mahad313
#دانلود_کتاب
دانلود کتاب ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عج (جهت مسابقه کتابخوانی)
در فرمت های مختلف(پی دی اف، جاوا، اندروید و....) از سایت قایمیه
https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=11318&Itemid=550&lang=fa
4_5971800409000380690.pdf
2.68M
🖇 فایل #مسابقه_کتابخوانی
#دانلود_کتاب
کتاب ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عج
👈 جهت ثبت نام مشخصات خود را به آیدی زیر ارسال کنید:
@mahad3_1_3
🚦 @Mahad313🚦
#مسابقه_کتابخوانی
اطلاعات تکمیلی(1)
👌 همزمان با جشن میلاد حضرت مهدی موعود(عج) در چهارشنبه شب مورخ ۱۱ فروردین، مسابقه کتبی (تستی) به طور مجازی برگزار می شود. و همان شب در انتهای جشن، سه نفر برنده برای دریافت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی معرفی می شوند. در صورتی که تعداد برندگان بیش از سه نفر باشد از میان آنها سه نفر به قید قرعه انتخاب می شوند.
✨ همچنین از سه نفر برگزیده دعوت می شود تا در مسابقه نهایی شرکت کنند.
👈 مسابقه نهایی در شب دوم جشن یعنی پنج شنبه شب مورخ ۱۲ فروردین همراه با صندلی داغ به صورت شفاهی (از همان منبع قبلی) برگزار می شود. و در انتها به یک نفر از سه نفر به عنوان برنده برتر، کارت هدیه دیگری (به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان) تعلق می گیرد.
💫💫 همچنین در شب آخر، به دو نفر از تمام کسانی که در مسابقه شرکت کرده و جایزه ای دریافت نکرده اند به قید قرعه کارت هدیه پنجاه هزار تومانی اهدا می شود.
ماهاد
❌توجه توجه❌ #مسابقه_کتابخوانی مسابقه ای هیجان انگیز ویژه جشن بزرگ نیمه شعبان برای اهالی کتابخوانی📚
✅ بنا به درخواست متقاضیان،
زمان مسابقه #کتابخوانی تا ۲۰ فروردین تمدید شد.
✅🚫 خیلی بیسر و صدا دارن کار انجام میدن!!
به مثالهای زیر توجه کنید:
🚫🚫🚫🚫🚫🚫🚫
1) ترجیح میدهم بجای! آنکه در مسجد بنشینم و به کفشهایم فکر کنم؛ در خیابان راه بروم و به خدا فکر کنم.
توضیح:
نویسنده با ظرافت نشستن در مسجد (با استعاره از نماز واجب ) را همراه با یک امر مذموم (حواس پرتی یا اشتغال به دنیا ) همراه کرده و یک مستحب ( تفکر به خدا) را جایگزین آن کرده، شنونده هم به به کرده و آن را تحسین نموده و پا جای پای شیطان میگذارد!🚫
3) من رقص دختران هندو را از نماز پدر و مادرم بیشتر دوست دارم. چون آنها از روی عشق میرقصند و اینها از روی عادت نماز میخوانند !!🚫
توضیح:
نویسنده این بار گستاخانهتر یک امر حرام را جایگزین دستور خدا نموده و علاوه بر تهمت به پدر و مادر خود، باز هم با ممزوج کردن یک صفت ظاهرا بد عمل کننده به عبادت واجب الهی، آنرا با یک فعل حرام همراه با عشق!! مقایسه نموده و عمل شیطان را تبلیغ مینماید.🚫
3) در ماه رمضان چند جوان پیر مردی را دیدند که یواشکی غذا میخورد
به او گفتند: ای پیر مرد مگه روزه نیستی؟
پیرمرد گفت: چرا روزه هستم فقط آب وغذا میخورم جوانان خندیدند و گفتند واقعا؟
پیرمرد گفت: بلی، دروغ نمیگویم، به کسی بد نگاه نمیکنم، کسی را مسخره نمیکنم، با کسی با دشنام سخن نمیگویم، کسی را آزرده نمیکنم، چشم به مال کسی ندارم و ...
بعد پیرمرد به جوانان گفت: آیا شما هم روزه هستید؟
یکی از جوانان درحالی که سرش را پایین نگهداشته بود به آرامی گفت: خیر ما فقط غذا نمیخوریم.🚫
پاسخ:
نویسنده در اینجا ایجاد بدعتی در روزه گرفتن را رواج میدهد و سعی در بی ارزش قرار دادن روزهی جوانان مومن امروزه را دارد، درست است در اسلام و در سفارشات پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت ع آمده است کسی که روزه میگیرد باید تمام اعضاء و جوارح آن (چشم و گوش و زبان و ...) روزه باشند و نه فقط شکم، ولی باید گفت تمام ما معصوم هم نیستیم و آنطور که در اسلام سفارش شده باید فریضهی واجب روزه را بجای آوریم.
نظایر این نوع استراتژی شیطانی را در متون مختلفی که در دنیای مجازی برای شما میآید، میتوانید مشاهده کنید.
تقابل عبادات واجب با مستحبات عوام فریب:
حج 👈🏻 با کمک مالی به مستمندان
روزه 👈🏻 با سیر نمودن گرسنگان
نماز 👈🏻 با تفکر و تشکر زبانی از خدا
حتی مستحبات با مستحبات دیگر:
نذری و مجالس امام حسین علیه السلام 👈🏻 با جهیزیه برای نوعروسان.
زکات فطره و خمس و کمک برای احداث مساجد و ضریح ائمه علیهم السلام و ..
✅نکته:
هیچ کس منکر خوبی اعمال مستحبی نیست و اتفاقا همین کسانیکه به انجام واجبات اهمیت میدهند عمدتا موفقتر به انجام مستحبات هستند...
ولی استراتژی شیطان گمراهی بندگان و جابجایی اعمال است و همین کار، ابلیس را کافیست که انسان را از دین خدا خارج نماید.
🚫کلیدواژه این استراتژی: "بجای..." میباشد.
لطفا کاملاً هوشیار و بیدار باشید.
🚫🚫هیچ متنی را بدون تفکر و تعقل در دنیای مجازی ارسال نکنیم.
🚫◾️رژیم صهیونیستی و عوامل داخلی و منافقین، سعی در نابودی دین و اعتقادات ما دارن.
بقول معروف: در زمین حریف صهیونیستی بازی نکنیم.
شر دشمنان داخلی و خارجی بخودشان برگردد🙏
🚦@mahad313🚦
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
انجمن های علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی تقدیم میکند:
❇️سلسله کارگاه های مهارت پژوهش
1⃣روز اول کارگاه: انتخاب موضوع:استادعابدی 29 فروردین
2⃣روز دوم:مقاله نویسی، استادعابدی 30فروردین
3⃣روز سوم:پروپوزال نویسی:استادپیروز فر 31فرودین
4⃣روزچهارم:
استاد خادم زاده کار با نرم افزار پژوهشیار 5اردیبهشت
5⃣روزپنجم:کاربانرم افزار پژوهشیار:استاد خادم زاده 6اردیبهشت
6⃣روز ششم:کارگاه روش تحقیق استاد دانش یار:7اردیبهشت
⏰تمامی کارگاه ها درساعت 21تا22 ازطریق آدوب کانکت برگزار میگردد.
✳️آدرس آدوب کانکت جهت شرکت رایگان در کارگاه ها
http://vroom.um.ac.ir/saftis
🛑 جهت دریافت گواهی پایان دوره میتوانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید:
https://idpay.ir/elahiyat-fum/300000
#انجمنهای_علمی_دانشکده_الهیات
@mahad313
@philosophy_in_ferdowsi
@anjomanfeghh
@umanjomantarikh
@RAM_fum
@theology_faculty
@ssafum
ماهاد
انجمن های علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی تقدیم میکند: ❇️سلسله کارگاه های مهارت پژوهش 1⃣روز اول
اولین کارگاه
مهارت های انتخاب موضوع برای پژوهش (مقاله، پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و...)
امشب ساعت ۲۱
با ارایه: دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
🟥 سوال در مورد روزه
اگر روزهدار فراموش کند روزه است و از کسی تقاضای آب کند، آیا فرد مقابل که میداند وی روزه است، جایز است که به او آب دهد یا باید روزه او را به او یادآوری کند؟⁉️
💭 پاسخ اجمالی💭
در فرض سؤال و با فرض اطمینان از آنکه طرف مقابل، روزهاش را فراموش کرده، یادآوری روزه لازم نیست و میتواند به او آب دهد.
◻️ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
🔺حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
یادآوری لازم نیست.
🔺حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
میتواند آب بدهد و لازم نیست یادآوری کند.
🔺حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
خیر، لازم نیست تذکر دهد.
🔺حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
یادآوری کردن ضرورتی ندارد.
🔺حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
واجب نیست یاد آوری کند و میتواند به او آب دهد.
📚منابع : استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
🌐 #سایت_اسلام_کوئست
#روزه #ماهمبارکرمضان
🚦@Mahad313🚦
❇️ لینک ضبط شده: اولین جلسه (مهارت های انتخاب موضوع) از سلسله کارگاه های مهارت های پژوهش
https://vroom.um.ac.ir/p6iawpyb965d/?OWASP_CSRFTOKEN=e3b70f027ff3998ca7904a26769241082a6d69005d2182e38310bec1ddc35aee
🚦@mahad313🚦