eitaa logo
ماهاد
216 دنبال‌کننده
350 عکس
87 ویدیو
40 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی در پیام رسان و این کانال توانسته است مجموعه خوبی از کتابهای صوتی را در موضوعات متنوعی همچون: اعتقادی و مذهبی، دفاع مقدس و شهدا، تاریخ، داستان و رمان، شعر و ادبیات، کودک و نوجوان و ... فراهم آورد. این کانال را به تمامی کتاب دوستان پیشنهاد می کند. آدرس کانال: @audio_ketab @mahad313
با توجه به درخواست مخاطبان و به منظور استفاده دانشجویان علاقه مندی که موفق به شرکت در این کارگاه نشده اند، لینک دسترسی به کارگاه مجازی منتشر می شود https://vroom.um.ac.ir/p3ae5i8bmxl/?OWASP_CSRFTOKEN=87154bc08efb83638c634c718ca9b4cac9cb445b7fbf49ea248b48b782bc31a5 @mahad313
مژده به همراهان گرامی ماهاد! طرح فرهنگی شهید مطهری 1 باعنوان: "نخستین مرحله " به دو شیوه و برگزار می شود. بر اساس توافق انجمن علمی بینارشته ای ماهاد با موسسه سنا و مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان مشهد، 👈 شرکت همراهان ماهاد و دانشجویان دانشگاه فردوسی نیز در این طرح مجاز می باشد. اطلاعات بیشتر در تصویر @mahad313
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻توسط مرکز اسناد نجف اشرف؛ 📜 نامه موافقت آیت‌الله‌العظمی خوئی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی منتشر شد متن نامه که به زبان فارسی نوشته شده بدین شرح است:🔻 شکروسپاس بی‌حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد. توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم. ۱۳۹۱هجری قمری، ۹۹/۴/۲۸ hawzahnews.com/news/908407
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد: ⚠️ بازسازی فمنیستی تاریخ با روایت‌گری جریان‌هایی فمنیسم از انقلاب و زنان ◻️ فعالیتی که جریانهای فمنیستی در روایت گری از انقلاب و جریان زنان بعد از انقلاب و حتی از مشروطه انجام داده اند خیلی مهم است گویا دارند تاریخ را فمینیستی بازسازی می کنند و در نقطه مقابلش خلأ در بین نیروهای انقلابی است. ◻️ یکی از کارهای مهم فمنیست‌های رادیکال این است که گزارش‌هایی از وضعیت زنان را به نهادهای بین المللی بدهند تا علیه ایران فشار ایجاد کنند. کسی که تاریخ را گزارش میکند خودش نقطه پرگار میشود، وقتی کسی خاطرات انقلاب را بنویسد از دریچه دید او خاطرات منتقل میشود. ◻️ حوزه‌های علمیه و طلاب باید در پروژه روایت‌گری مشارکت کنند. hawzahnews.com/news/908208
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رئیس پژوهشکده زن و خانواده: ⭕️ فمنیسم اسلامی از ادبیات دینی برای اثبات آموزه‌های فمنیستی بهره میگیرد ◻️ فمنیسم اسلامی تلفیقی بین ادبیات دینی و فمنیسم است یعنی هدفش هدف فمنیستی است اما از ادبیات دینی برای اثبات آموزه‌های فمنیستی بهره میگیرد. ◻️هر فمنیست مسلمان فمنیست اسلامی نیست ◻️ جریان فمنیست اسلامی جریانی است که بدنه مهمی با عنوان نیروی مذهبی دارند و تلقی مثبتی نسبت به جریان تجدد دارند و بر اساس پیش فرض‌های جریان مدرن متن دین اسلامی را بازاندیشی میکنند. ◻️ اما جریان دیگری هم در فمنیسم اسلامی هست که تعلق خاطری به دین ندارند اما جرات نمی‌کنند که در کشورهای اسلامی با ادبیات فمنیست‌های رادیکال و لیبرال حرف بزنند. ◻️ بخشی از فمنیسم‌ها از ادبیات مصلحت که جز کلید واژه‌های امام و انقلاب است استفاده میکنند که حرفشان پیش برود در صورتی که کسانی مانند شادی صدر اصلا امر مقدس را نفی میکنند. ◻️ خیلی از کسانی که ما برچسب فمنیست اسلامی به آنها می زنیم خودشان را فمنیست نمیدانند و از این برچسب بدشان می‌آید، معصومه ابتکار از جمله کسانی است که از این برچسب ناراحت هم می‌شود اما ما می‌گوییم ضابطه‌ای که بر اساس آن فمنیست‌ها را دسته بندی میکنیم شامل حال آنها میشود گرچه خودشان به آن اعتقادی نداشته باشند. ◻️ فمنیسم، طیفی از جریان‌های غیر قابل جمع ◻️ جریان فمنیسم یک طیفی از دیدگاه های متنوع است. فمنیست‌های خانواده گرا و ضدخانواده داریم که خیلی باهم متفاوت هستند نقاط اشتراکی دارند اما خیلی هم با هم متفاوت هستند انقدر طیف فمنیست ها متنوع است که قابل جمع نیستند اما فلش همه آنها به سمت برابری حقوق است اما در خیلی از چیزها باهم توافق ندارند. ◻️ قرآنیون گرایشی از فمنیسم اسلامی ◻️ زمان اوج فمنیسم‌های اسلامی زمانی است که این ها در بدنه حاکمیت قرار دارند و زمانی که در حاکمیت نیستند به مثابه تشکل های فمنیستی خیلی موثر نبوده اند. hawzahnews.com/news/908365 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
✍️ الازهر حکم توسل به پیامبر برای نجات از کرونا را بیان کرد کمیته فتوای مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در پاسخ به پرسشی درباره حکم توسل به پیامبر(ص) برای برطرف شدن بیماری کرونا گفت: توسل به پیامبر (ص) پس از وفات ایشان بنا بر قول جمهور فقهای مالکی و شافعی و متاخران حنفی و نزد حنبلی‌ها است. منبع: خبرگزاری حوزه @mahad313
(شماره 16) ✍️ احسان عبادی 🔰 یکی از داستان های غلطی که درباره ازدواج حضرت زهرا (س) بارها و بارها شنیده اید این هست که در شب عروسی ، سلمان فارسی ، افسار اسب یا شتری که حضرت روی آن نشسته بود را داشت، جعفر بن ابی طالب و عقیل که هر دو برادر حضرت علی (ع) بودند هم حضور داشتند ، ام سلمه همسر پیامبر (ص) هم بود و شعرخوانی می کرد و اسماء بنت عمیس هم بود و وقتی به خانه خضرت زهرا (س) رسیدند، پیامبر (ص) دستور دادند که همه زن ها بروند ، اما دیدند اسماء نرفته ، فرمودند چرا نرفتی؟ اسماء گفت چون موقع رحلت حضرت خدیجه (س) ، ایشان نگران تنهایی حضرت زهرا (س) در شب ازدواج بودند، برای همین من به ایشان قول دادم که در این شب همراه ایشان بمانم و تنهایش نگذارم. این را که گفت ، پیامبر (ص) گریه کردند و به او اجازه دادند. 👈 اما برویم سراغ نقد این مطلب 1️⃣ اولا ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) ، طبق نقل مشهور و معروف در سال اول یا دوم هجری بود، سلمان فارسی طبق نقل مشهور تاریخ، در سال 4 هجری وارد مدینه شد و مسلمان شد ، و قبل آن اصلا مسلمان نبود و در مدینه هم نبود. چطور ممکن است دو سال قبل مسلمان شدنش بیاید مجلس عروسی حضرت زهرا(س) و افسار مرکب ایشان را هم در اختیار داشته باشد❓ 2️⃣ جعفر ، برادر حضرت علی (ع) که همان جعفر طیار هست، در آن سال در حبشه بود ، او و همسرش و جمعی از مسلمین در سال 7 بعثت به دستور پیامبر به حبشه رفتند و تا سال 7 هجری در آنجا بودند، چطور ممکن است در سال دوم هجری او در مراسم عروسی در مدینه حضور داشته باشد❓ 3️⃣ عقیل هم چند روز قبل در جنگ بدر اسیر شده بود، چون عقیل در آن زمان هنوز مسلمان نبود و در سپاه مشرکین حضور داشت، چطور ممکن است در آن زمان در مجلس عروسی بوده باشد ❓ 4️⃣ ام سلمه هم تا سال 4 هجری ، شوهر داشت و بعد مجروح شدن شوهرش در جنگ احد و بعد هم شهادت، با پیامبر در سال 4 یا 5 هجری ، ازدواج کرد ، پس سال دوم هجری، همسر پیامبر (ص) نبود ‼️ 5️⃣ اما درباره اسماء بنت عمیس، که داستانش معروف شده و بارها مداحان محترم و روضه خوان های عزیز آن را گفته اند. اما باید خدمت شما بگویم که اسماء همان همسر جعفر بن ابی طالب بوده و در آن زمان همراه شوهرش، در حبشه حضور داشته و محال ممکن بود در سال دوم هجری در مدینه و در عروسی خانم حضرت زهرا (س) بوده باشد ‼️‼️ 🔰 اما می توان یک توجیه کرد و آن هم اینکه اسماء ، خواهری داشت به نام " سلمی بنت عمیس " و این خواهر او بود که در آن شب کنار حضرت زهرا (س ) بود ، همچنین هنگام شهادت حضرت زهرا(س) هم ، همین سلمی بود که حضور داشت ، نه اسماء چون درست هست که در آن زمان ، اسماء در مدینه بود، اما دیگر همسر جعفر نبود! چون جعفر در آن زمان شهید شده بود و اسماء به همسری ابوبکر در آمده بود و بعید است همسر خلیفه اول ، در شب شهادت حضرت زهرا (س) کنار او بوده باشد و حتی در تشییع جنازه ایشان و دفن شبانه شرکت داشته باشد. 💠 خلاصه اینکه یکی از راههای بررسی صحت و سقم روایات و احادیث، تطبیق آن با واقعیت های تاریخی هست، پس فردی که می خواهد کار حدیثی کند، باید مسائل تاریخ اسلام را هم خوب بخواند ، انشالله در این باره بیشتر خواهم نوشت 👈 از مداحان و روضه خوانان عزیز خواهشمند هستیم بیشتر در این موارد دقت کنند. ✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ منبع: @mobahesegroup @mahad313
🔰 (شماره 15) ❇️ یکی از روایاتی که اخیرا زیاد شده و حتی برخی منبری های محترم هم گفته اند ، روایتی هست که جز اینترنت و فضای مجازی ، منبعی دیگر ندارد !!! روایت زیر می باشد 👇 🌀 🔴 مردی به خدمت امام صادق(ع) آمد و عرضه داشت :من مرتکب گناهی شده ام. امام صادق(ع) فرمود :خدا می بخشد. آن شخص عرضه داشت :گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگ است. امام فرمود:اگر به اندازه ی کوه باشد خدا می بخشد. آن شخص عرضه داشت:گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگتر است. امام فرمود :مگر چه گناهی مرتکب شده ای؟ و آن شخص به شرح ماجرا پرداخت. پس از اتمام سخن امام صادق(ع) رو به آن مرد کرد و فرمود:خدا می بخشد ، من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی.!! 1️⃣ اولا این روایت هیچ سندی ندارد، هیچ ، اگر کسی جز اینترنت، سندی دیگر پیدا کرد برای ما بفرستد 2️⃣ ثانیا هیچ فقیهی تا به الان فتوا نداده است قضا شدن نماز صبح اگر از روی سهل انگاری نباشد، گناه است، فقط در روایات داریم هر موقع از روز که به یاد شما آمد، قضای آن را انجام دهیم و به بعد موکول نکنید ✳️ در اهمیت نماز صبح هیچ شکی نیست و اینکه پر اهمیت ترین نماز در بین نمازهای 5 گانه می باشد هم شکی نیست ( به تفاسیر قرآن در ذیل آیه 78 سوره اسراء رجوع شود) ، اما آیا این درست است ما برای جا انداختن اهمیت این نماز در بین مردم، به روایتی دروغین و سر تا پا جعلی روی بیاوریم؟؟؟ 👈👈👈 برخی کانال ها که حتی یکی از آنها برای یکی از معروف ترین سخنرانان کشور است ، چند منبع برای این حدیث ذکر کرده اند از جمله بحارالانوار ج 8 یا وسائل الشیعه ج 3 ، که باید بگویم به هیچ عنوان در این آدرس ها هم این حدیث یافت نمی شود و کلا در هیچ کتاب حدیثی ، چنین روایتی نداریم. 💠 اینجاست که می گوییم در موضوعات علمی ، به نام سخنران نباید توجه کرد، بلکه باید به سند و مدرک نگاه کنیم ⚠️ بسیار مراقب باشیم که هیچوقت چیزی را بدون سند و مدرک به اهل بیت (ع) نسبت ندهیم که گناهی است بس بزرگ ⚠️ ✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ منبع: @mobahesegroup @mahad313
🔹علم ائمه علیهم السلام به تمام لغات از مسائل مسلم و روشن درباره اهل بیت علیهم السلام، صحبت آن بزرگواران به تمامی زبان هاست؛ احمد بصری به خاطر اینکه حتی زبان مادری خود را هم نمی تواند به درستی صحبت کند و از طرفی هم ادعای امامت دارد، این مطلب روشن درباره ائمه علیهم السلام را انکار می‌کند. ◀️ احمد بصری در این باره ادعا کرده است: «این باطل است و آشکارا با واقعیت تناقض دارد و جز ابله کسی چنان سخنی نمی گوید. اعتقاد به تجلی معصوم با این صفات «سایه نداشتن،اثر قدم ایشان در سنگ، حرف زدن به همه زبانها» به صورت دائم؛ آیا یک عالم عقایدی شیعه وجود دارد که به این عقیده قائل باشد؟ این سؤال متوجه کسانی است که مدعی این صفات برای معصوم هستند. آنها فقط روایاتی آحاد و متروک را می آورند که علمای عقاید به آن اعتقادی ندارند، پس چگونه به آن معتقد می شوند و بر چه اساسی آن را تمام میدانند، در حالی که امری اعتقادی و خطیر است؟ علمای آنهااین روایات را رد کرده و غیر قابل اعتماد میدانند» 🗞مع العبد الصالح،ج۲،ص۴۹_۵۰ به خاطر اینکه احمد بصری اعتقاد همه علمای شیعه به این امر را نفی کرده ، بیان یک مثال ساده برای رسوایی ادعای باطل او کافیست؛ ✅علامه مجلسی رحمة الله عليه درباره تکلم ائمه علیهم السلام به جميع لغات می فرماید: «اما عالم بودن ائمه به همه زبان ها اخبار در این باره نزدیک به حد تواتر است و با اضافه کردن اخبار عامه، مجالی برای تردید در این خصوص باقی نمی ماند. 📗بحارالانوار،ج۲۶،ص۱۹۳ ✅همچنین بابی را با این عنوان در بحار آورده اند: «آنها همه زبان ها را می دانند و به آن صحبت میکنند» 📗بحارالانوار،ج۲۶،ص۱۹۰ ✅علامه در مراة العقول نیز استدلال شیوایی در این زمینه کرده است:از اموری که تأیید میکند امام باید به همه زبانها عالم باشد این است که اگر نزد ایشان دو نفر که اختلاف دارند حاضر شدند و اهل زبان ایشان نبودند و مترجمی آنجا نبود، لازم می آید که احكام تعطیل شود» 📗مجلسی،مراة العقول،ج٦،ص١٥٦ همان طور که مرحوم علامه فرموده اند، روایات این امر نزدیک به تواتر است. همچنین روایات مربوط به سایه نداشتن معصومان و... نیز بسیار است. احمدبصری چون خود بدون این ویژگی ها است، کاملا طبیعی هست برای فرار از این امر، منکر آنها شود. @almoddaie
🔹تکلم امام به همه زبان ها یک راه برای شناخت حجت های الهی ◀️از جمله مواردی که رسوایی احمد بصری رابر طبق نص صریح روایات روشن می کند. عدم آشنایی احمد بصری در سخن گفتن به زبانهای متفاوت است. 🖇 در روایتی امام رضا(ع) در پاسخ به سوال از معیار های شناخت امام چند خصوصیت را ذکر می فرمایند که از آن جمله قدرت تکلم امام به هر زبانی است. البته امام رضا(ع) در پایان کلام خود بر این مسئله تاکید می‌کنند. امام نه تنهابه تمامی زبان ها تسلط دارد بلکه به زبان هر جاندار و هر ذی روحی واقف و آگاه است و اگر کسی این خصال را نداشته باشد امام نیست. ✅ابو بصیر گوید : به حضرت ابوالحسن(ع) عرض کردم. قربانت گردم، امام به چه دلیل شناخته می شود؟ فرمود به چند خصلت اولش اینکه چیزی از پدرش که به او اشاره داشته باشد درباره اش پیشی گرفته باشد(مانند تصریح بر امامت و وصیت درباره او و سپردن علم و سلاح و سایر نشانه های امامت او) تا برای مردم حجت باشد و از هرچه بپرسند فورا جواب گوید و اگر در محضرش سکوت کنند او شروع کند و از فردا خبر دهد و به هر لغتی با مردم سخن گوید، سپس به من فرمود: ای ابا محمد! پیش از آنکه از این مجلس برخیزی نشانه دیگری به تو می نمایانم. طولی نکشید که مردی از اهل خراسان وارد شد و به لغت عربی با حضرت سخن گفت و امام (ع) به فارسی جوابش داد، مرد خراسانی گفت: قربانت گردم ، به خدا من از سخن گفتن به لغت خراسانی بت شما مانعی نداشتم جز اینکه گمان می کردم شما آن لغت را خوب نمیدانید، فرمود: سبحان الله! اگر من نتوانم خوب جوابت گویم چه فضیلتی برتو دارم؟!! سپس به من فرمود: ای ابا محمد ، همانا سخن هیچ یک از مردم بر امام پوشیده نیست و نه سخن پرندگان و نه سخن هیچ جانداری، پس هرکه این صفات را نداشته باشد، امام نیست. 📚الکافی،ج۱،ص۲۸۵ @almoddaie
✨🌸✨🌸✨ عید قربان جشن رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین و عید سرسپردگی و بندگی بر همه‌ی مسلمانان مبارک باد ✨🌸✨🌸✨ @mahad313
عید قربان ✅ رسم قربانی در میان پارس‌ها (گفتاری از هردوت) هر ساله به عید اَضحی (یا همان عید قربان) که نزدیک می‌شویم، برخی روشنفکر‌نمایان، ژست دفاع از حقوق حیوانات برمی‌دارند و ذبح گوسفند🐑 و تقسیم گوشت آن بین فقرا و نیازمندان را رفتاری وحشیانه و غیر انسانی می‌نامند ☺️ 👌🏻 گذشته از بهانه‌های بنی اسرائیلی این جماعت حُقه‌باز، اما باید دانست که قربانی کردن حیوانات در فرهنگ ایران باستان نیز کاملاً مرسوم بود 😌 👈🏻 هردوت (Herodotus) تاریخ‌نگار بزرگ یونانی که هم‌عصر هخامنشیان بود، می‌نویسد که پارس‌ها برای خدایان خود قربانی می‌کنند❗️او می‌گوید که در میان پارس‌ها رسم است که برای خدایان خود، از قبیل میترا (آلیلات) و ... همچنین برای ماه و خورشید و... قربانی می‌کنند 😁 📚 تاریخ هردوت، ترجمه هادی هدایتی، مؤسسه انتشارات و چاپ کتاب دانشگاه تهران، 1382، جلد 1، صفحه 215-216 (تاریخ هردوت: کتاب 1، بند 131-132) ✅ گاوها🐄،گوسفندان🐑 و بزهایی🐐 که توسط کورش کبیر قربانی شدند 😌 👌🏻 قربانی کردنِ حیوانات در فرهنگ ایران باستان کاملاً مرسوم بود. چنانکه هردوت (Herodotus) تاریخ‌نگار بزرگ یونانی که هم‌عصر هخامنشیان بود، می‌نویسد که کورش دوم یا همان کورش کبیر پیش از جنگ، تمام گله‏‌ بز🐐 و همه گوسفندها🐑 و گاوهای🐄 پدر خود را گردآورد و در آنجا سر بُرید. سپس مهمانی بزرگی ترتیب داد و یاران خود را بر سر سفره نشاند. 📚 تاریخ هردوت، ترجمه هادی هدایتی، مؤسسه انتشارات و چاپ کتاب دانشگاه تهران، 1382، ج 1، ص 211-212، کتاب 1، بند 126. 👈🏻 وقتی اسلام گفته گوسفندی🐑 قربانی کن و نیازمندان رو سر سفره خودت و در شادی‌هات شریک کن، این جماعت روشنفکرنما برمی‌گردن یهو مدافع حقوق حیوانات می‌شن 😏 و همین‌جور یهویی حقوق فقرا رو فراموش میکنن 😉 چون اصلاً اهمیتی برای نیازمندان قائل نیستن و فقط هدفشون اینه که با اسلام مخالفت کنن❗️حالا واقعاً حاضر میشن همین اشکال‌تراشی‌ها و بهونه‌گیری‌ها رو علیه کورش هخامنشی هم انجام بدن ❓ منبع: شبکه ادیان @mahad313
فلسفه قربانی در حج چیست؟ کشتن این همه حیوان چه دردی از مردم دوا می‌کند؟... پاسخ اجمالی تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت یا حکمت‌های بسیار دقیق و سودمند به حال مخلوقات وضع شده است. بعضی از حکمت‌های  قربانی در حج عبارتند از: توجّه حاجیان به قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره، کسب تقوا و تقرّب به خداوند، کمک به مستمندان و... . پاسخ تفصیلی از آنجا که قانون‌گذار و شارع احکام اسلام خداوند حکیم است، تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت یا حکمت‌های بسیار دقیق و سودمند برای مخلوقات وضع شده است هر چند ممکن است ما از بسیاری از علل و حکمت‌های آن آگاه نباشیم. از جمله قوانین و احکام اسلام این است که؛ افرادی که حج تمتع بجا می‌آورند واجب است در روز عید قربان در سرزمین منی قربانی کنند.[1] دانشمندان جهان اسلام با استفاده از آیات و روایات حکمت‌ها و فلسفه‌های متعددی برای قربانی در حج بیان کرده‌اند که در این‌جا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: 1. قربانی نماد مبارزه با تعلّقات نفسانی: قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است. همان‌طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل(ع) برای این منظور بوده است تا آن‌حضرت در پرتو این عمل با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد. بنابر این، همان‌طور که اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلّقات حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است. بر این اساس، قربانی کردن حاجیان در واقع نوعی جهاد با نفس در جهت زدودن تعلّقات و وابستگی‌های دنیایی و مادی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.[2] 2. کسب تقوا و تقرّب به خداوند: قرآن مجید در این زمینه می‌فرماید: «نه گوشت‌ها و نه خون‌هاى آنها، هرگز به خدا نمی‌رسد. آن‌چه به او می‌رسد، تقوا و پرهیزگارى شماست...»؛[3] زیرا اصولاً خدا نیازى به گوشت قربانى ندارد، چرا که او نه جسم است و نه نیازمند، او وجودى است کامل و بی‌انتها از هر جهت. به دیگر سخن؛ هدف خداوند از واجب کردن قربانی آن است که حاجیان با پیمودن مدارج تقوا در مسیر یک انسان کامل قرار گیرند و روز به روز به خدا نزدیک‌تر شوند، همه عبادات کلاس‌هاى تربیت است. قربانى، درس ایثار و فداکارى و گذشت و آمادگى براى شهادت در راه خدا را به انسان‌ها می‌آموزد، و درس کمک به نیازمندان و مستمندان است.[4] اگر تنها به حکمت‌های گفته شده نظر داشته باشیم، حتی در صورتی که از گوشت‌های قربانی هیچ استفاده‌ای نشود باز این حکمت‌ها می‌تواند حاصل شود. 3. کمک به مستمندان و اطعام آنان: از آیات قرآن کریم به خوبى استفاده می‌شود که یکی از اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصرف‌هاى لازم برسد هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند.[5] بر اساس این هدف ارزشمند، مسلمانان مجاز نیستند گوشت‌هاى قربانى را در سرزمین منى بر روى زمین بیندازند تا گندیده شود و یا در زیر خاک‌ها مدفون کنند، بلکه گوشت‌های حاصل از قربانی در سرزمین مقدس منی باید در درجه اول به مصرف افراد نیازمند آن سرزمین برسد و اگر نیازمندانى در آن روز و در آن سرزمین پیدا نشوند باید آن را به مناطق دیگر حمل کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند. حتی بر اساس این حکمت نیز اگر این گوشت‌ها به موقع به دست افرد نیازمند نرسد و فاسد گردد نباید گفت پس قربانی لازم نیست! بلکه مسلمانان باید سعی کنند با استفاده از امکانات پیشرفته این ثروت عظیم را حفظ کرده و در اسرع وقت در اختیار نیازمندان قرار دهند. به عبارت دیگر؛ نباید گفت چون به دست فقرا نمی‌رسد قربانی نکنید، بلکه باید گفت چون قربانی واجب است و یکی از حکمت‌های آن هم استفاده فقرا از این گوشت است، باید امکانات لازم را فراهم کرد. خوشبختانه در چند سال اخیر، امکانات بسیارى خوبی در کشتارگاه‌های مکه فراهم شده است و مسئولان حج تا حد زیادی موفّق شده‌اند با منجمد کردن این گوشت‌ها جلو اسراف را گرفته و آنها را به مصرف نیازمندان برسانند. اگرچه این موفّقیت هنوز به مرحله صد در صد نرسیده است، اما با موفّقیت‌های بزرگی که در این راه حاصل شده است تا آن استفاده صد در صد تنها فاصله اندکی باقی است.   .[1] موسوی شاهرودى، مرتضى، جامع الفتاوى (مناسک حج)، ص 193 و 195، نشر مشعر، قم، 1428ق؛ حسینی خامنه‌ای، سید علی، مناسک الحج، ص 131، نشر مشعر، قم 1426ق.‌ .[2] برگرفته از سایت پرسمان قرآن .[3] حج، 37: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ...». .[4] تفسیر نمونه، ج ‏14، ص 109، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374ش. .[5] همان، ص 82. منبع: اسلام کوئست @mahad313
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ مولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام عیدبزرگ سعیدغدیرخم برهمه آزاداندیشان عالم وشیعیان ومحبین حضرتش ارائه پک فرهنگی و محتوای جامع المطالب ویژه ایام الله عیدسعیدغدیرخم t.me/GHADIRkh_110 gap.im/GHADIRkh_110 eitaa.com/GHADIRkh_110 instagram.com/ghadir_khorasan مطالب در قالب های متنوع بزودی بارگذاری وارائه خواهدشد... مارادر انتشاروتبلیغ معارف اسلام ناب یاری بفرمایید...
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
های معتبردرموضوع غدیرخم و : http://www.ghadirestan.com سایت جامعه مبلغین عید غدیر خم https://moballeghineghadir.com سایت بنیاد بین المللی الغدیر http://www.alghadir.ir سایت غدیری شویم http://www.ghadirishavim.ir سایت خطابه غدیر http://www.khetabeghadir.com سایت کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی علیه السلام http://www.imamalislib.com سایت دانشنامه خطابه غدیر و فدک http://kb.khetabeghadir.com سایت غدیر http://www.ghadir.com سایت غدیرشناسی http://www.ghadirshenasi.ir سایت غدیرخم http://www.ghadirekhom.com سایت نهج البلاغه http://www.balaghah.net کتابخانه بنیاد نهج البلاغه http://nflib.ir شبکه امام علی علیه السلام http://www.imamali.net سایت تخصصی ابوتراب http://www.aboutorab.com سایت امام علی علیه السلام http://imamalinet.net سایت اطلاع رسانی غدیر میثاق http://www.missagh.org سایت علی نامه http://alinameh.com سایت ام الکتاب پایگاه تخصصی امیرالمومنین علیه السلام http://ali.ommolketab.ir @GHADIRkh_110
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
👇🏻👇🏻👇🏻
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
ghadir_soti.ppsx
26.52M
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
غدیر.ppsx
15.02M
پژوهشی درمورد حدیث معروف ومشهور {من کنت مولاه فهذاعلی مولاه}ارائه 110سندازمنابع اهل تسنن @GHADIRkh_110
هدایت شده از عیدالله الاعظم غدیرخم
تواتر حديث غدير.pptx
15.83M