⁉️پرسش یا شبهه⁉️:
📌چرا حضرت علی (ع)-با آن همه شجاعت و غیرت- در جریان مجروح شدن حضرت زهرا(س) هیچ واكنشی از خود نشان نداد و سکوت کرد؟🤔
🗣پاسخ🗣:
✍️ در ابتدا این نکته را باید خاطر نشان کرد که بر فرض این كه حضرت، هیچ واكنشی نشان نداده باشد، این مسئله دلیل بر رد چیزی که در تاریخ مسلم است نمی باشد همانگونه که پیامبر اسلام (ص) در مكه مكرمه، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداده و فقط برای آنها دعا کردند و آنها را سفارش به صبر و وعده به بهشت دادند.(1)
👈 بنابراین باید از میان شواهد تاریخی علت این مسئله را جست و جو کرد.
📌 ثانیا اینکه حضرت در برابر این جنایات سکوت کرده باشد سخن درستی نیست؛ بلکه تا آخر عمر در هر موقعیتی به این ظلم ها و جنایات اعتراض می کردند و آن را برای مردم یاد آور می شدند. کما این که در سخن اشعث بن قیس آمده است.(2)
📌 ثالثا حضرت به دلایلی صرفا از جنگ خودداری کردند و نخواستند با زور شمشیر، حق خود را بگیرند اما در هر موردی اقدامات مناسب را انجام دادند.
🏮از جمله این اقدامات درگیری با عمر و به زمین کوبیدن وی(3) و جلوگیری از نبش قبر فاطمه(س) و نماز خواندن خلیفه بر ایشان بود تا به وصیت فاطمه(س) عمل شود و سند مظلومیت ایشان از بین نرود.(4)
📌 رابعا در اسناد معتبر تاریخی و روایات متعدد تصریح شده که علت صبر حضرت علی(ع) ، عمل به سفارش پیامبر(ص) بوده است مبنی بر اینکه اگر یاورانی یافتی مبارزه کن و حقت را بگیر وگرنه صبر کن (تا خودت و اهل بیتت و شیعیانت را محافظت کنی و از تفرقه و ارتداد مردم از دین جلوگیری کنی) تا در موقعی که یاورانی یافتی بتوانی دین خدا و سنت مرا احیا کنی.(2)
📌 به طور کلی در این دسته از روایات فایده صبر حضرت هنگام نداشتن یاور چند چیز بیان شده است:
1- حفظ جان حضرت واهل بیت و شیعیانش به منظور ذخیره شدن برای احیای قرآن و سنت و باقی ماندن دین(5)
2- جلوگیری از تفرقه (مقایسه با گوساله پرست شدن مردم پس از رفتن موسی وسکوت هارون بهخاطر جلوگیری از تفرقه که در پاسخ به اشعث بن قیس اشاره شده بود)(2)
3- جلوگیری از ارتداد مردم از اسلام(6)
📚 پی نوشتها:
1️⃣ (العسقلانی، الإصابة فی تمییز الصحابة،1412، بیروت، ج 7، ص 712)
2️⃣ اشعث بن قیس روزی در اعتراض به سخنان حضرت گفت: اى پسر ابوطالب! چرا هنگامى كه افرادى ... با ابوبكر بیعت كردند، نجنگیدى و شمشیر نزدى؟ و از هنگامى كه به عراق آمدهاى در هر سخن و خطبهاى كه با ما داشتهاى نبوده كه در پایان آن پیش از به زیر آمدن از منبر نگویى كه:
📌 «به خدا سوگند! من از خود مردم به آنان سزاوارترم، از پگاه درگذشت رسول خدا هماره به من ستم شده است»؛ پس چرا در دفاع از حقت شمشیر نزدى؟!
📌علی علیه السلام فرمود: اى پسر قیس! گفتى و حال پاسخ را بشنو؛ این ترس و فرار از مرگ نبود كه مرا از آن بازداشت، من بیش از هر كسى مىدانم كه آنچه نزد خداوند است برایم از دنیا و آنچه در آن است بهتر مىباشد [و از این رو مشتاق شهادتم]؛ ولى آنچه مرا از شمشیر كشیدن بازداشت وصیت و پیمان رسول خدا با من بود. ...فرمود:
📌 «اگر یارانى یافتى با آنان جهاد كن و اگر نیافتى دست نگهدار و خون خویش حفظ كن تا كه براى برپایى دین و كتاب خدا و سنت من یارانى بیابى». ... رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم مرا خبر داد كه من نسبت به او مانند هارونم نسبت به موسى، و اندكى پس از حضرتش سرنوشت امّت همانند هارون و پیروانش و گوساله و گوساله پرستان خواهد شد ... و من ترسیدم كه برادرم رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم به من چنین گوید كه: چرا میان امت پراكندگى افكندى و وصیتم را به كار نبستى؟ به تو گفتم كه اگر یارانى نیافتى دست نگهدارى و خون خود و اهل بیت و پیروانت را حفظ كنى؟...
📔 (الهلالی، كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص666؛ بحار الأنوار، ج 29، ص 468 )
3️⃣ فأخذ على بتلابیب عمر و هزه ووجأ أنفه ورقبته.
📒(تفسیر آلوسی :3/124)
4️⃣ طبری، دلایل الامامة،137
5️⃣ و إِنِّی خَشِیتُ أَنْ یقُولَ لِی ذَلِكَ أَخِی رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَ فَرَّقْتَ بَینَ الْأُمَّةِ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی وَ قَدْ عَهِدْتُ إِلَیكَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً أَنْ تَكُفَّ یدَكَ وَ تَحْقُنَ دَمَكَ وَ دَمَ أَهْلِ بَیتِكَ وَ شِیعَتِك
📕 (سلیم بن قیس، ج2ص666)
6️⃣ أما حقی فقد تركته مخافة أن یرتد الناس عن دینهم
📗(طبری، دلایل الامامة،137)
🗯 واژگان کلیدی:
#شهادت
#حضرت_زهرا
#سکوت_حضرت علی
#وصیت_پیامبر (ص)
#فاطمیه
#کد1021
📚 منبع: ایمان نو
تهیه و تنظیم در:
🚩 مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی
🚦 @mahad313 🚦
🤔 پرسش یا شبهه🤔:
یکی از دلایلی که وهابیت با استناد بدان قضیه #شهادت_حضرت_زهرا (س) را انکار می کنند این است که چرا با وجود حضرت علی(ع)، که به قول شیعیان مظهر غیرت است، حضرت زهرا پشت درب رفتند تا در را برای نامحرمان! باز کنند؟!
✍🏻 پاسخ:
▪️ صرف استبعاد، دلیل بر رد واقعه مسلّم تاریخی نیست. این امر ممکن است به هر دلیلی باشد از جمله این که حضرت مشغول کاری همچون نماز خواندن بوده باشد و یا هر علت دیگری.
▪️ این که زنان درب را بازکنند امری مرسوم بوده و حتی زنان پیامبر(ص) هم به دستور ایشان چنین کاری می کردند.(1)
▪️ در هیچ کجا نقل نشده که فاطمه(س) به قصد #بازکردن_درب، آمده باشند یا درب را برای آنها باز کرده باشند؛ بلکه آنچه از نقل قول های مختلف به دست می آید آن است که حضرت، قبل از آمدن مهاجمان پشت درب بوده اند(2) و با دیدن آنها درب را بستند(3)
▪️هدف حضرت صحبت کردن با مهاجمان از پشت درب بسته و منصرف کردن آنها از بیعت گرفتن اجباری و نیز دست برداشتن از اذیت و آزار اهل بیت پیامبر(ص) و #اتمام_حجت بر آنها بوده است.
▪️ اتمام حجت کامل، تنها با آمدن حضرت زهرا ممکن بود؛
زیرا اولا آنها به قصد بردن علی(ع) آمده بودند و از این رو صحبت خود ایشان را نمی پذیرفتند
و ثانیا همه می دانستند که پیامبر(ص) فرموده است: رضا و غضب فاطمه، رضا و غضب خدا است(4)
و این بدان معنا بود که اگر فاطمه به وارد شدن مهاجمان به خانه علی(ع) و بردن او برای بیعت راضی نباشد، خدا از این کار راضی نیست.
▪️ حضرت زهرا(س) با این کار پیروز تاریخ شدند؛
زیرا عده ای که از روی نادانی و به قصد تماشا همراه جماعت شده بودند با شنیدن سخنان حضرت، منصرف شدند و از شرکت در این ظلم و هلاکت بزرگ نجات یافتند
و آنها که بی اعتنا بودند، از روی علم و آگاهی و با سوء قصد خود دچار هلاکت شدند و رسوای ابدی تاریخ گشتند(5)
(لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَینَةٍ . انفال:42).
🖇 پی نوشتها:
1) «قومی فافتحی له» (ابن عساكر، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470) «یا عائشة افتحی له الباب»( الطبرسی، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293)
2) ثُمَّ أَقْبَلَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى بَابِ عَلِی(ع) وَفَاطِمَةُ (س) قَاعِدَةٌ خَلْفَ الْبَابِ قَدْ عَصَبَتْ رَأْسَهَا وَنَحَلَ جِسْمُهَا فِی وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص))(كتاب سلیم بن قیس، ص 864)
3) چون نزدیك خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد(تفسیر العیاشی، ج2، ص67؛ الشیخ المفید، الاختصاص ص 186؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج 28، ص 227)
4) إن الرب یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضب فاطمة(مستدرک الحاکم- ج3 – ص154)
5) فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكین، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقی عمر معه قوم. (الدینوری، الإمامة والسیاسة، ج 1، ص 16، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م، با تحقیق شیری، ج1، ص37، و با تحقیق، زینی، ج1، ص24)
📚: ایمان نو
واژگان کلیدی:
#شهادت
#حضرت_زهرا (س)
#باز_کردن_درب
#کد1022
✨✨ تهیه و تنظیم در:✨✨
✨✨✨مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی✨✨✨
🆔 @mahad313
✍🏻 سوال: آیا حدیث الناس علی دین ملوکهم درست است؟
✍🏻 جواب: این متن در منابع روایی وجود دارد.[1] اما این که این بیان حدیث منقول از معصوم باشد یا ضرب المثل، چندان روشن نیست. به نظر می رسد این سخن ضرب المثل بوده که به جهت کثرت استعمال در محاورات به حدیث معروف شده است. چنان که در کشف الغمه آمده است: "کما ورد فی الحدیث و المثل".[2]
✍🏻 به هر حال این سخن بیانگر یک واقعیت اجتماعی است و آن این که معمولاً اقشار پایین دست جامعه – غیر از دانشمندان و عالمان- به دلیل جهل و نا آشنایی با دین و مسائل دینی تأثیر پذیری بیشتری نسبت به عالمان و نخبگان دارند و آن هم می تواند به جهت ابزارهایی باشد که در اختیار حاکمان و پادشاهان قرار دارد. حاکمان با ابزارهای تبلیغاتی و رسانه های عمومی که در اختیار دارند، آنچه را خود می پسندند و به نفع حکومت و قدرت آنها است، به عنوان باوری صحیح به مردم تحویل می دهند و مردم هم عموماً نگاهشان به آنها است و رفتار و کردار خویش را بر اساس همان باورهای تحمیل شده تنظیم می نمایند.
✍🏻 قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره دارد، آن جا که می فرماید: "و (در قیامت)، همه آنها در برابر خدا ظاهر مىشوند در این هنگام، ضعفا [دنبالهروان نادان] به مستکبران (و رهبران گمراه) مىگویند: «ما پیروان شما بودیم! آیا (اکنون که بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شدهایم،) شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟...".[3]
"به خاطر بیاور هنگامى را که در آتش دوزخ با هم محاجّه مىکنند ضعیفان به مستکبران مىگویند: «ما پیرو شما بودیم، آیا شما (امروز) سهمى از آتش را بجاى ما پذیرا مىشوید..."؟![4]
✍🏻 منظور از "ضعفا" کسانى هستند که آگاهی و دانش کافى و استقلال فکرى نداشتند، چشم و گوش بسته به دنبال سردمداران کفر حرکت مىکردند؛ یعنى پیروان نادانى که با تقلید کورکورانه، خود را به وادى ضلالت افکندند.[5]
بنابر این، این سخن - چه حدیث باشد و چه مثل - از جهت محتوا با آموزه های قرآن منطبق بوده و هیچ دلالتی بر جبر هم ندارد؛ چراکه آنان با اختیار خود به جهت جهل و نادانی از حاکمان خود پیروی کرده اند.
______________________________________________________________________
[1] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 102، ص 7، موسسه الوفاء، بیروت، 1404ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 2، ص 21، مکتبة هاشمی، تبریز، 1381ق.
[2] إربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 21، مکتبة بنی هاشمی، تبریز، 1381 هـ ق.
[3]ابراهیم، 21، "وَ بَرَزُوا لِلَّهِ جَمیعاً فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ...".
[4]غافر، 47، "وَ إِذْ یَتَحاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصیباً مِنَ النَّارِ....".
[5] مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 20، ص 123، دار الکتب الاسلامیه، تهران.
#اسلام_کوئست
🚦@mahad313🚦
❓سوال❓
ندانمگراها میگویند نشانههای «وجود خالق» و «نبود خالق» برابرند؛ از اینرو نه وجود خدا را رد کرده و نه آنرا تأیید میکنند. چگونه میتوان این تفکر را مورد نقد قرار داد؟
✅پاسخ: در مقام نقد تفکر «ندانمگرایی» چند نکته را متذکر میشویم:
✍1 . هیچکس تاکنون نتوانسته دلیلی بر نبود خداوند، یا نشانههای فقدان خالق بیاورد؛ نهایت سخن منکران وجود خداوند، این است که نتوانستهاند دلیلی بر وجود خدا بیابند، نه اینکه دلیلی قطعی بر عدم وجود خداوند یافته باشند.
✍2 . هیچ فرد عاقلی اگر دلایل دو طرف (معتقدان و منکران وجود خداوند) را ملاحظه کند آن دو را مساوی نمیداند؛ مثلاً در «برهان نظم» و بر اساس حساب احتمالات، احتمال تصادفی بودن نظم و خلقت جهان آفرینش، احتمال یک در برابر عددی است که قابل شمارش نیست؛ و از نظر عقلی به اندازهای ضعیف است که میتوان آن را در حد صفر ارزیابی نمود.
در طرف مقابل، آنچه خداناباوران در
ارتباط با بینظمی مطرح میکنند، در مقابل نظم موجود، ارزش ارائه ندارد.
✍3 . بر فرض تساوی و برابری ادله و نشانههای وجود و عدم خالق، عقل حکم میکند که انسان نشانههای وجود خالق را ترجیح دهد و آنرا بپذیرد؛ زیرا از نظر عقل با نپذیرفتن نشانههای عدم وجود خالق هیچ ضرری متوجه انسان نمیشود؛ اما در صورت نپذیرفتن ادله وجود خالق و به دنبال آن، عدم پذیرش وجود خداوند، احتمال ضرر مهم وجود دارد و از آنجا که این ضرر خیلی مهم است، احتمال ضعیف آن نیز از نظر عقل قابل اعتنا است و باید از آن اجتناب شود، تا چه رسد به اینکه احتمال آن مساوی یا قویتر باشد.
✍در مورد منشأ و علت تفکر ندانمگرایی میتوان گفت: ممکن است افراد به دلایل و انگیزههای مختلف به این تفکر گرایش پیدا کنند: انگیزه برخی ممکن است مسائل سیاسی باشد؛ برخی به دلیل برخورد با دلایل ضعیفی که از سوی خداپرستان اقامه میشد، دچار چنین تفکری شدند؛ بعضی نیز به دلیل غوطهور شدن در علوم طبیعی و حسی، در مورد خداوند و امور ماوراء طبیعی، ندانمگرا شدند؛ در نظر اینان تنها معیار و ملاک واقعیت داشتن، درک شدن توسط علوم طبیعی و حسی است؛ از اینرو خداوند که توسط ابزار حسی و دستگاههای آزمایشگاهی دیده نمیشود، وجود او مورد تردید واقع میشود. علاوه بر اینکه ندانمگرایی در واقع شعبهای از سوفسطایی و شکاکیت است.
✍از همه مهمتر برخی انسانها نمیخواهند خود را مقید به آداب دینی نمایند؛ از اینرو با ندانمگرایی در صدد توجیه چنین رفتاری میباشند، همانگونه که خداوند در بیان انگیزهی منکران معاد میفرماید: بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَه. یعنی هدف انسان از انکار معاد، آن است که در آینده زندگی خود رفتاری فاجرانه داشته باشد.
✳️ منبع: #اسلام_کوئست
🆔@mahad313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن و ترجمه زیارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
809.6K
متن و ترجمه زیارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها
هدایت شده از باران مهربانی
زنها وقتی باردارند، با احتیاط می نشینند و می ایستند.
مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست.
زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچه اش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود.
زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست.
اگر حامله بود اینطور بی پروا نبود.
کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست.
🔹حکمت ناب و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی ره
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ماه رجب؛ ماه آمادگی برای پرواز🔸
❄️#ماه_رجب_شنبه_25_بهمن
#شب_قدر، شب اوج گیری است. اما هواپیما که شب قدر یکدفعه نمی تواند اوج بگیرد! کسی اوج می گیرد که از اول #رجب، کم کم دور موتور را شدیدتر کرده باشد تا شب قدر بتواند پرواز کند.
@mahad313
اگر PDF کتاب «مکتب سلیمانی» یا «شرح دلبری» را دارید، میتوانید تا روز ولادت امیرالمومنین(ع) در پویش-مسابقه بزرگ راز سلیمانی با مجموع 50م تومان جایزه شرکت کنید
raaz.javanan.org
موسسه جوانان آستانقدس رضوی
دانلود کتاب در پیام بعدی
@mahad313
🗣انجمن علمی ادیان وعرفان باهمکاری کارگروه ماهاد برگزار میکند:
✅قرآن وشبیه سازی انسان
(Quran& Human cloning)
❇️باحضور:دکترعلی رضا آزاد
⏰زمان:دوشنبه 18اسفندماه، ساعت21
📺محل پخش:
1⃣:لایو اینستا به ادرس
@mahad_313
@alireza_azad_amoli
2⃣:نرم افزار آدوب کانکت:
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🛑ضمنا بعد ازتایم برنامه به مدت نیم ساعت در آدوب کانکت استاد حضوردادن وپاسخگوی پرسش ها خواهند بود
@mahad313
@RAM_fum
🗣انجمن علمی ادیان و عرفان با همکاری کارگروه ماهاد برگزار میکند:
✅قرآن و شبیه سازی انسان
(Quran& Human cloning)
❇️باحضور: دکترعلی رضا آزاد
⏰زمان: دوشنبه 18اسفندماه، ساعت21
📺محل پخش:
1⃣:لایو اینستا به آدرس
@mahad_313
@alireza_azad_amoli
2⃣: ویروم (نرم افزار ادوب کانکت):
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🛑ضمنا استاد بعد از تایم برنامه به مدت نیم ساعت در ادوب کانکت حضور دارند وپاسخگوی پرسش ها خواهند بود
👈 شرکت برای عموم آزاد است
@mahad_313
@RAM_fum
6439-fa-bakhshi-az-akhlagh.pdf
497.7K
✅ دانلود کتاب📚
بخشی از اخلاق، صفات و کرامات امام کاظم علیه السلام
مؤلف: محمد عطايي
@mahad313
▫️ ﷽
❌شبهه
امام کاظم نصف عمر خود را زندان بودند، این همه #فرزند از کجا آورده اند که در ایران این تعداد #امامزاده داریم؟
#شهادت_امام_کاظم علیه السلام
✅پاسخ
🔹واقعیت اینست که امام کاظم ع در سال ۱۲۸ هجری متولد شده اند و در سال ۱۸۳ هجری در زندان هارون وفات کرده اند بنابراین در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیده اند. مدت زندانی بودن ایشان هم ۲۴ سال نبوده بلکه طبق نظر صحیح ۴ سال و طبق قولهای دیگری 5 یا 6 یا ۷ سال بوده است.
📚الأعلام ، خیرالدین الزرکلي، ج۷ ، ص۳۲۱
ضمن اینکه امامزاده هایی که در ایران هستند لزوما فرزندان بلاواسطهٔ امام موسی کاظم ع نیستند، بلکه بسیاری از آنان از نوادگان و نبیرگان و گاه تا چندین نسل واسطه هستند که به دلیل کرامت علمی و معنوی آنها مورد احترام مردم بوده اند.
علاوه بر آن بسیاری از امام زادگان نیز از فرزندان امامان دیگر و به خصوص سادات حسنی و حسینی هستند که بعد از قیام زید بن علی(سال ۱۲۱هجری) - از دست ظلم بنی امیه - به ایران فرار کردند و با ایرانیان وصلت نمودند و نسل فراوانی از آنان به جای ماند. در واقع جد بسیاری از این امامزاده ها قبل از تولد امام کاظم ع به ایران آمده اند.
🔹 لازم به ذکر است که برخی از این سادات با #کمک_ایرانیان به قیامهایی بر ضد حکومت ظالم زمان دست زدند که در بسیاری از موارد به شهادت آنان می انجامید تا اینکه در سال ۲۵۰ هجری نخستین قیام شیعی در #طبرستان به رهبری حسن بن زید که از سادات حسنی بود به تاسیس حکومت محلی انجامید که 66 سال پابرجا بود ولی به دست سامانیان ساقط شد.
سپس حسن بن علی حسینی معروف به ناصر اطروش در سال ۲۷۸ هجری در گیلان و دیلمان قیام کرد که به تاسیس حکومت انجامید.
امامزاده های شمال ایران غالبا باید از این دسته سادات حسنی و حسینی باشند.
ــــــــــــــــ
📚 پاسخ شبهات فضای مجازی
🆔 @mahad313