9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فوق العاده
🎧 بشنوید | اخلاص فوق العاده علامه طباطبایی به روایت شهید مطهری
☑️ علامه: وقتی با یک تعریف، پهنا پیدا میکنیم دیگر چه ثوابی!
#المیزان
@maharatha313
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام
✍ در مورد کیفیت مطالعه آثار شهید مطهری بزرگواران سوال میپرسند که کتاب ها را چگونه مطالعه کنیم تا بازدهی حداکثری داشته باشد ؟
✅۱-در مورد مطالعه کتب باید این نکته را توجه داشت که یادگیری کتب شهید بصورت لایه لایه است و به مرور زمان مباحث جدید اندوخته های قبلی شما را تعمیق می بخشد به شرط اینکه از مطالبی که در گذشته خوانده اید جدا نشوید . دائم دنبال ارتباط مباحث با هم باشید و نگاه به مطالب گذشته را کنار نگذارید.
ما نمی خواهیم کتاب ها را فقط یک بار خوانده باشیم و کنار بگذاریم . صحبت سر این است که دائما میخواهیم با آن ها زندگی کنیم . دائم بایدجلوی ذهن شما باشد. هیچ مبحثی را نگویید تمام شد ...
✅ ۲- در مواجه ی با آثار ابتدا
" تصویر ذهنی " درستی از اصطلاحات پیدا کنید .
معنایی که از قبل در مورد یک مفهوم دارید رها کنید و دنبال این باشید مراد شهید از این مفهوم چیست ؟ بنابر این قدم از قدم بر ندارید مگر اینکه " اصطلاحات" درست فهم شود ، نه اینکه صرفا خوب حفظ شود.
✅ ۳- سعی کنید مسائل اصلی از فرعی را در کتاب ها تفکیک کنید .
منظورم این نیست که مسائل فرعی مسائل کم اهمیت است . ولی مسائل دو گونه است .
مسائلی که فهم مطالب بعدی متوقف بر آن است که ما به آن مسئله اصلی میگوییم و مسائلی که اگر هم فهم نشود خللی در فهم مطالب بعدی ایجاد نمی کند .
🔹پس یکی از کارهای مهم شما "وزن کشی مطالب کتاب" است که این کار در عمیق خوانی کتب نقش به سزایی دارد . البته عمده ی این کار به دوش استاد است .
✅ ۴- قدم بعدی شکل دهی نظام جامع کتاب است . شما باید بتوانید نظم درونی مباحث کتاب را با هم پیدا کنید . و از همه مهمتر بتوانید آخر هر بخش نظر نهایی شهید را حدس بزنید و بعد از قطعی شدن برای خودتان تثبیت کنید .
@maharatha313
✅ ۵- شما باید به این توانایی برسید که " مایه ی اصلی " هر بحث را از شهید بیاموزید و بعد از پایان آن به زبان خودتان آن را بازگو کنید .
تاکید میکنم با زبان و ادبیات خودتان .
لزومی ندارد در بیان مبحث ، از ادبیات شهیدِ بزرگوار استفاده کنید . و اگر دنبال تقویت بیشتر از این هستید مطالب را برای دو مخاطبِ فرضی بیان کنید منتها با دو ادبیاتِ متناسب با گروه سنی هر کدام.
مثلا تلاش کنید و بگویید که من میخواهم بحث آزادی معنوی را برای دو گروه سنی نوجوان و میانسال بگویم
" باید چگونه " بگویم ؟
سخن سر "چه گفتن" نیست سخن سر " چگونه گفتن " است .
یک مسئله ولی با دو جور گفتن.
این در توانمندی و تثبیت مطالب ؛ فوق العاده کمک شما میکند.
@maharatha313
✅۶- مسئله ی بعدی مسئله " تفکر " است . یعنی همان مسئله ای که زیاد شنیده ایم ولی کمتر چشیده ایم . آشنایی با آثار یک " دانشمندِ متفکر " بیش از هر چیز ، احتیاج به همان عنصر محوری دانشمند یعنی "تفکر" دارد. من هیچ وقت مباحث شهید مطهری را روزنامه وار نمی خوانم . بعضی ها همان طور که رُمان میخوانند ؛ همان طور که شعر میخوانند به سراغ مباحث فکری می روند .
⛔️ سطحی مواجه شدن خطر سطحی فهمیدن را بدنبال دارد .
🔹من نمی خواهم یکی از امتیازات بزرگ آثار شهید مطهری یعنی ساده گویی را کتمان کنم بلکه میگویم " ساده گویی" کتاب ها را حمل بر "سطحی گویی" نگیریم ، که اگر این طور به مباحث نگاه کنیم از عمق مباحث غافل می شویم و درباره ی آنها "تفکر" نمی کنیم.
@maharatha313
✅ ۷- مسئله دیگر که مرتبط با مسئله ی قبل است توجه به این نکته است که ملاک در مطالعه آثار فکری یک متفکر مثل شهید مطهری "سرعت" است یا "دقت" ؟ به عبارتی ملاک " حجیم خوانی " ست یا " عمیق خوانی " ؟
👈بعضی دقت را فدای سرعت میکنند . میگوید در یک روز ۱۰۰ صفحه فلان کتاب استاد را خواندم . این درست نیست .
اگر برای بار چندم است که آن کتاب را میخوانید مشکلی نیست ولی اگر برای بار اول است که آن کتاب را میخوانید دقت را بر سرعت ترجیح دهید .
شما در حال خواندن کتاب یک دانشمندِ متفکر هستید نه یک رمان عاطفی .
@maharatha313
✅ ۸ - چه کنیم انگیزه ی اولیه مطالعه ی آثار شهید را از دست ندهیم؟ مائیکه با شوق می آئیم ولی بعد ی مدت شوق اولیه مون فروکش میکند.
آیا اگر تمام آیات و روایات و داستان هایی که شهید در کتاب هایشان میگویند تو یادمون نمونه مطالعه و کلاس ها بی فایده ست ؟
🔹ببینید عزیزان
عمده ی انسان ها دنبال نتیجه زودبازده هستن . دنبال این هستن سریع به نتیجه برسن . فرقی نداره چه تو مادیات و چه تو معنویات.
✨فرمود : کانَ الانسانُ عجولا .
این خواسته ی ذهنی ما با واقعیت های میدانی زندگی ما یکی نیست. و چون ما ملاحظات میدان واقعی زندگی رو نمی کنیم در عمل به آنچه که در ذهنمان میگذشته نمی رسیم . و همین جا " احساس شکست " میکنیم و احساس شکست همانا و کنار کشیدن همان .
❗️بخاطر همین است که بزرگان ما میگویند آرمانی فکر کنید ولی واقعی عمل کنید .
👈در کار ما آرمانی فکر کردن یعنی تصمیم بگیریم تمام کتب شهید مطهری رو بخونیم ولی در میدان واقعی زندگی بدونیم هر کسی یک مانع یا موانعی سر راهش هست .
یکی کارمنده ، یکی بچه داره ، یکی مشکل اقتصادی داره ، یکی
حوصله کافی نداره ، یکی دائم براش مشکل جسمی روحی پیش میاد.
✅عزیزان همین جاست که باید در میدانِ عمل ، یک کار واحد از همه نخواهیم .
نگوییم فلانی ماشالله روزی سه ساعت مطالعه داره من نیم ساعت ، پس کار من فایده نداره .
👈 نخیر . این جور فکر کردن اشتباهه . خودت رو با شرایطت ببین . اگر نبینی ادامه ی مطالعه شهید را کنار میگذاری .
بیا
به جای حذف صورت مسئله ؛ مسئله را دقیق حل کن .
شما سه ساعت نمی تونی وقت بذاری ولی آیا هر چند روز هم نمی تونی مقداری به مطالعه اختصاص بدی ؟ نمی تونی کارهای غیر ضروری رو کنار بذاری و کمی مطالعه کنی ؟ چرا اصل طرح مطالعاتی رو کنار می گذاری ؟
تو خودت را دست کم نگیر .
بزرگان ما می فرمودند :
بگردید وقت هایی که در روز هرز می رود را پیدا کنید میبینید که چه قدر وقت پیدا میشود .
✅پس روبرو شدن با شرایط واقعی مون توقع ما را از خودمون تنظیم میکنه و این برای ادامه کار " انگیزه ساز " است .
@maharatha313
❇️شبکه مفاهیم
✍خیلی از ماها هر وقت خواستیم به مخاطبین خودمان دین یاد بدهیم از شبهات شروع کردیم .
❗️❗️آمدیم شبهات را ردیف کردیم و گفتیم شبهات شکاکان این است ، و جوابش هم این . شبهات فلان گروه این است ، و جوابش هم این .
❓چرا این روش درست نیست ؟
👈چون مخاطب ما وقتی از جلسه بیرون میآید می پرسیم چطور بود ؟ میگوید اجمالا فهمیدم یک سری شبهه وجود دارد که جوابهایی هم دارد .
این است که مخاطب ما عمدتا نمیداند فهمیده یا نه .
آخر هم به این نظر میرسد که یک سری شبهه وجود دارد که اساتید جوابش را میدانند . جدای از اینکه خیلی از جوابهای ما به شبهات ، قانع کننده هم نیستند .
👈چرا قانع نمیکند ؟
چون بسیاری از پاسخ هایی که می دهیم در یک "شبکهی مفاهیم " معنا دارد و در یک جهان بینی مطرح میشود .
👈شما جهان بینی را نمیدهی ولی پاسخ شبهه را میگویی . معلوم است که نخواهد فهمید .
💠شما جهان بینی و نظام فکری را بگو عمدتا شبهه پیش نمیآید .
🔹لذا توصیه چیست ؟
📗مطالعه کتب اندیشمندانی چون شهید مطهری ،که آثارشان ناظر به تغییر زاویه دید و اصلاح و باز تعریف "شبکه مفاهیم" اصیل اسلامی است.
بعد از این اگر سوال و مسئله ای پیش آمد در اینجا اگر پاسخ بدهی کارَت جواب می دهد.
بنابراین نکته مهم،مطالعه آثار بصورت تدریجی و طبق سیر مطالعاتی است. سیری که دارای یک نظم است.
#بینش مطهر
@maharatha313
✍امام جواد علیه السلام میفرمایند:
🔹اگر در زندگی می خواهی کاری رو انجام بدی ولی قبل از اینکه آن کار به نتیجه برسه اون رو به همه گفتی ، آن کار را فاسد کرده ای.
🔹ما خیلی از اوقات تصمیم می گیریم یک کاری رو انجام بدهیم بعضی از این کارها طبعاً دشمنانی دارد. یک عده دوست ندارند این کارها انجام بشود، کار خوبی است اما حسادت و دشمنی شان اجازه نمی دهد شما این کار رو انجام بدهید.
🔹قبل از اینکه این کار به نتیجه برسد اگر اون رو بیان کردی اجازه نمی دهند به تو این کار رو به انجام برسانی.
🔹گاهی اوقات هم دشمنی نداری اما خودت بعد از یک مدت پشیمان میشوی و می گویی این کار رو نمی خواهم انجام بدهم،
به همه هم گفتی و حالا هم باید پاسخگوی همه باشی.
🔹گاهی هم هست که پشیمان هم نمیشوی، دشمنی هم نداری اما مقدر نیست که این کار را انجام بدهی، یعنی تقدیر الهی نیست.
🔹خلاصه اگر قبل از اینکه کاری به انجام برسد آن را بیان کردی برای تو گرفتاری درست می شود.
✍حضرت آقا در مورد کتاب های شهید مطهری تعابير عجیب و زيبايي دارند. یک جا میفرمایند :
📗كتب شهيد مطهري سكوي پرش است.
۱۳۶۸/۲/۱۱
🔸عزیزان كار سكوي پرش چيست؟ چه کار میکند؟
🔹ببینید سکوی پرش تکیه گاهی ست که انسان رو ۱۰ متر ، ۲۰ متر جلوتر پرتاب می کند . اين كارِ سكوي پرش است. يعني مایی كه الان در اين جايگاه هستیم بعداز مطالعه مثلا ۵ جلد از كتابهاي شهيد مطهري ديگر اينجا نيستم، جلوتر هستیم. درجا نمی زنیم ، راکد نمی مانیم
🔸واقعا من گاهی غصه میخورم که چرا بعضی از بچه های مذهبی ما سه ساعت چهار ساعت مدام مداحی گوش میدهند ولی به مطالعه و کوشش علمی که می رسد وارد میدان نمی شوند .
عقبه فکری خودشان را نمی سازند . این است که خیلی وقتها با تغییر محیط تغییر میکنند.
👈استادی می گفت میدونی فرق بچه هاي نسل ما با كساني كه در سال64 شهيد شدند چیه ؟
👈 اونها اهل مطالعه و خواندن و دقت و تامل بودند، اگر كتاب نمي خواندند، نوار سخنراني زياد گوش مي كردند.
یعنی برای فهم و معرفت خودشون وقت میگذاشتند.
✨خدا رحمت کند شهيد پور رجبي را ، مادرشان هنوز جعبه كتابهاي ايشان را دارند. آنها وقت مي گذاشتند براي فهم دين.
✨آقا امام رضا(علیه السلام ) میفرمایند :
برنامه آموزش دين داشته باشيد در غير اين صورت (دقت كنيد ) باديه نشين و نادان خواهيد بود.
چند لحظه سر همين موضوع فکر کنیم.🙏
@maharatha313
📚سیر مطالعاتی شهید مهدی زین الدین
📗مهدی تمام درس هایش را سر کلاس یاد می گرفت و در خانه بیشتر وقتش به مطالعه کتابهای غیر درسی می گذشت.
با هم مطالعه می کردیم.
مسابقه می گذاشتیم که چه کسی بیشتر و سریعتر کتاب می خواند.
علاقه مان بیشتر به کتابهای پلیسی بود.
در یک سیر مطالعاتی
کتابهای ✨شهید مطهری✨
و دکتر شریعتی را خواندیم.
👈میخواستیم تفاوت میان این دو تفکر را کشف کنیم.
✅کتاب که تمام می شد مطالبش را با هم مباحثه میکردیم.
✅نکته ها و مطالب کلیدی کتاب را در می آوردیم و نظر می دادیم که این کتاب به درد چه گروهی میخورد. نقد هم می کردیم.
راوی: خواهر شهید
کتاب شهید مهدی زین الدین، نویسنده: مهدی قربانی، ناشر: انتشارت حماسه یاران، تاریخ نشر: اول- ۱۳۹۳ ؛ صفحه ۱۲٫
@maharatha313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیماری بشر متمدن قرن 21
در طول تاریخ، انسان هیچ گاه از نظر پیشرفت مادی در قله امروزی
نبوده است.
بشر با علم و تکنولوژی بر بسیاری از بلایای طبیعی #چیره شده است.
از طرفی رفاه مادی امروز در کشورهای پیشرفته، غیرقابل تصور می باشد و هیچ گاه انسان گمان نمیکرد که به این حد از پیشرفت برسد...
اما؛
همه ى آمارها، روانکاوان، جامعه شناسان، از رشد #افسردگی در دنیا مدرن سخن میگویند
علت افزایش #افسردگی و #حس تنها بودن در بشر متمدن قرن21 چیست؟
انسان از کدام کاستی رنج میبرد؟
#رنج
#زندگی غربی
#هیچ و پوچ
@maharatha313
🔹انیمیشنی که راز بحران و افسردگی بشرِ غربی در زندگیِ تکراری وخسته کننده اش را به زیبایی به نمایش گذاشته است.
✅ توجه توجه :
این انیمیشن ارزش بارها دیدن دارد.
ﻧﻘﺶ دﻳﻦ در رﻧﺞ زداﻳﻲ و ﻛﺎﻫﺶ آﻻم ﺑﺸﺮي )ﻣﻄﻬﺮي ﺑﺎ روﻳﻜﺮدي ﺑﻪ آراي اﺳﺘﺎد ﺷﻬﻴﺪ (.pdf
362.1K
#مقاله
🕌 نقش دين در رنج زدايي و كاهش آلام بشري
👈با رويكردي به آراي استاد شهيد مطهري
@maharatha313