✍در منطق دین هر کس باید خودش باشد . اصلا از ما نخواسته اند آیت الله بهجت بشویم یا شهید حاج یونس زنگی آبادی
از ما خواسته اند خودمان باشیم .
هر کس باید خودش را پیدا کند و جلو برود .
ما عمدتا چه کار میکنیم ؟
ما عمدتا نوجوانمان را مقایسه میکنیم . حالا یا با بالاتر از او یا با پایین تر از او.
این مقایسه هر جور باشد آسیب دارد . اگر با بالاتر از او مقایسه کنیم سرشکسته و حسود بار می آید و اگر با پایین تر از او مقایسه کنیم مغرور میشود و متکبر.
هر دو آسیب است.
✅پس چه کار کنیم ؟
باید به او یاد بدهیم خودش باشد و اینکه از فلانی بالاتر باشد یا پایین تر اصلا مهم نیست .
اگر خودش باشد به همان جا میرسد که خوبان عالم به آن جا رسیده اند .
✨قرآن عزیز هم همین را به ما یاد می دهد .
لیس للانسان الا ما سعی ...
میتوان ساعت ها روی این ایه فکر کرد و معارف بیرون کشید .
❗️شاید کسی بپرسد پس چرا باید زندگی نامه بزرگان و شهدا را بخوانیم ؟
ما زندگی نامه آن ها را میخوانیم که فقط ببینیم آنها از شرایط و امکانات خودشان چگونه بهترین و بیشترین بهره را بردند و در ما شور ایجاد کنند که راکد و بی فایده باقی نمانیم. تا ما هم خودمان بشویم و از شرایط و امکاناتمان بیشترین و بهترین بهره را ببریم.
انسانِ"بی خود" بی خود میشود.
بگذاریم نوجوان خودش را پیدا کند. مقایسه نکنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جسارتاشبهه دیگری که مطرح شده و نیاز به پاسخگویی دارد بنده مثل همیشه مزاحم شما شدم ممنون.
درکشوری که امام های مرده ثروتمندتر از انسانهای زنده اند و ارزش امامزاده ها بیشتر از کودک گرسنه است نه اندیشه ای رشد میکند نه فقر نابود میشود.
شوقرویش🌱
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم جسارتاشبهه دیگری که مطرح شده و نیاز به پاسخگویی دارد بنده مثل همیش
پاسخ به شبهه
سلام علیکم .
✍مردگی که تنها به جسم نیست ، هزاران انسانی که نفس میکشند فقط مرده متحرک هستند . فهمیدنش تلاش نمیخواهد افکار پوسیده و حقیرشان داد میزند. آنها ملاک زنده و مرده بودن رو فقط حیات جسمی میبینن نه حیات جسمی و روحی . اِنقدر حقیر. اِنقدر کوته بین و تک بعدی. اگر زنده بودن به خوردن و خوابیدن و شهوت هست حیوانات و درندگان از بعضی انسان ها زنده تر هستن.
امامان ما زنده اند و از هر زنده زنده تر . مگر نه اینکه ملاک حیات اثرگذاری ست . آن هم اثر گذاری مفید و سازنده.
امامانی که نه تنها در زمان حیات جسمانی شان پناه یتیمان و فقرا بودند ، ثروت شان را برای بی سرپرستان خرج میکردند ، بلکه فرهنگ والای زندگی شان به ما آموخت در دنیا انسانی زندگی کنیم نه مثل حیواناتِ انسان نمایی که دنیا دید از هم ماسک میدزدند ، مردان و زنان سالخورده و پیر را به حال خود در بدترین شرایط رها میکنند و میگویند همان بهتر که فقرا بمیرند تا جامعه یک دست شود. این انسان ها محصول کارخانه لجن زار تفکر بی خدایی ست. تفکر بی امامی ست . کرونا کنار همه ی بدی ها خوبی هایی هم داشت . همه فهمیدن فرهنگ بی خدایی و بی امامی چه لنج زار کثیفی ست .
در همین دنیایِ وحشتناک
در گوشه ی دیگر دنیا
امامزاده ها ، مساجد ، حسینیه ها ، هیئت ها و حتی خانه های مومنین
محل دوخت ماسک شد ، آن هم برای همه ی مردم
محل تجمیع و بسته بندی و تحویل مواد ضد عفونی شد ، آن هم برای همه مردم
محل گرفتن آب میوه و شربت شد برای بیماران و پرستاران
محل جمع آوری گوشت وومرغ و برنج شد برای نیازمندان و فقیران
همه ی اینها بخش کوچکی از حال و روز تربیت یافته های امامان ماست. کمک های پولی و مالی هم بیانش نیاز نیست.
انسانیت به حرف نیست
به عمل است. فقر همیشه مالی نیست فکری هم هست . خطرناک تر از فقر مالی فقر فکری ست. تا زمانی که از افکار پوسیده مادی دست برنداریم نه آبادانی هست نه شادمانی
در آخر
به قول سعدی
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز .
kalaam_318922 (1).pdf
1.29M
tarikh_318921 (1).pdf
1.12M
خود این «میگویند» ها اشاعه دادن فحشاست...
✨شهید مطهری :
⚠️چقدر در میان ما تهمت زدن رایج است!
بعضی از ما که میخواهیم مقدسی کنیم، یک «میگویند»
اول حرفمان میآوریم.
مثلًا شخصی به یک نفر تهمتی زده، میخواهیم از گردن خودمان رد کنیم، خیال میکنیم که سر خدا را هم میشود کلاه گذاشت!
❌میگوییم: میگویند فلانی چنین است، میگویند فلان جا چنین است. 👈 دیگری از ما میشنود و در جای دیگر میگوید:
میگویند چنین، و بعد میگوید: خوب، من که نگفتم، من میگویم دیگران گفتهاند که اینطور است.
✅قرآن جلوی این را هم گرفته است، این را هم یک گناه بزرگ شمرده است، میگوید:
انَّ الَّذینَ یحِبّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ امَنوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ. آنان که دوست دارند در میان مردم حرف زشتی درباره فرد مؤمنی، افراد مؤمنی، یک مؤسسه ایمانی شیوع پیدا کند [برایشان عذاب دردناکی است.]
🔹اگر از یک احمقی یا مغرضی یا کسی که معلوم است که ریشه حرفش در کجاست درباره کسی حرفی شنیدید، حق ندارید بگویید «شنیدهام»، «میگویند».
خود این «میگویند» ها اشاعه دادن فحشاست.
1_104355966.mp3
4.67M
#نشر_حداکثری
🌀 اسلام، غریب است 🌀
💠 اسلام همیشه مبتلا به یک طرف دیدن ها بوده...
❇️ #فقیه و #فیلسوف، حق ندارد بگوید من #اسلام_شناس هستم...
🌀 اسلام شناس کسی است که همه جهات اسلام را بشناسد و مراتب معنویت و مادیت اسلام را بداند...
💠 اسلام آمده انسان درست کند و انسان همه چیز است.
#امام خمینی(ره)
شوقرویش🌱
✍شهید مطهری در بازگشت از سفر فرانسه و دیدار با امام در پاسخ به دوستانش که از او پرسیدند چه دیدی؟ گفت
🔹شهید مطهری :
من قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ [ امام خمینی ره ] تحصیل کردهام، وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد.
وقتی برگشتم، دوستانم گفتند:
«چه دیدی؟».
گفتم چهارتا «آمن» دیدیم.
1⃣ آمن بهدفه :
به هدفش ایمان دارد.
دنیا اگر جمع بشود، نمیتواند او را از هدفش منصرف کند.
2⃣آمن بسبیله :
به راهی که انتخاب کرده، ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد.
شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.
3⃣ آمن بقوله :
در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم، احدی مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصیحت میکنند که : «آقا! کمی یواشتر. مردم دارند سرد میشوند، مردم دارند از پای در میآیند.» می گوید: «نه مردم این جور نیستند که شما میگویید. من مردم را بهتر میشناسم.»
و ما میبینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بهتر آشکار میشود.
و بالاخره، بالاتر از همه
4⃣ آمن بربه:
در یک جلسه خصوصی، ایشان به من گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین میکنیم. من دست خدا را به وضوح حس میکنم.»
✅ آدمی که دست خدا و عنایت خدا را حس میکند و در راه خدا قدم برمیدارد، خدا هم به مصداق (ان تنصروا الله ینصرکم) بر نصرت او اضافه میکند.
⁉️ چطور دلت میآید؟
🔹یکی از طلبهها در دیداری از شهید صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!»
و #شهید_صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی که نسبت به مبانی اسلامی میشود را میبیند چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
📗 السيرة والمسيرة في حقائق و وثائق، ج٢، ص٢٨٩
❗️"تفکر اگر سطحی و پراکنده باشد کار آسانی است اما فایده و اثر و نتیجهای بر آن مترتب نیست،
✅ ولی اگر علمی و مبنی بر مطالعات دقیق و آزمایشها و حسابگریها باشد و یا لااقل انسان بخواهد " آثار فکری مردان فکر و اندیشه را به دقت کامل مطالعه کند" ، کار مشکلی است ولی در عوض " بسیار مفید" است
👌و سرمایه بزرگ و ذخیره هنگفتی برای روح بشر به شمار میرود." [شهید مطهری]
#مردان فکر و اندیشه
#آثار شهید مطهری - بینش مطهر
#سرمایه بزرگ و ذخیره هنگفت
@maharatha313
شهید مطهری :
🔹فلسفه احکام را دانستن برای معرفت بسیار خوب است اما برای عمل چطور؟
🔹آیا ما اول باید فلسفهها را بفهمیم بعد عمل کنیم، که اگر نفهمیدیم عمل نمیکنیم ولو بدانیم که اسلام گفته است؟ اگر این جور شد، دیگر عمل ما خالص نیست، اخلاصمان کم است.
در دعای قنوت [نماز عید فطر] خواندیم که:
✨ اللهُمَّ انّی اسْئَلُک خَیرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحونَ وَ اعوذُ بِک مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمُخْلَصونَ. ✨
✅بندگان مخلص این طورند. بنده مخلص در مقام بندگی میگوید من باید همین قدر بدانم که امر او هست یا نه. اگر امر او هست، من به امر او اعتماد دارم، میدانم امر او بیهوده نیست.
#قصاص
✍پ ن : چند نکته :
1⃣در اصول اعتقادی ثابت می کنیم خداوند حکیم است و مدبر . مالک حقیقی اوست لذا فقط او حق تشریع احکام برای ما را دارد. پیامبر و امام هم به اذن خدای متعال حق تشریع حکم دارند .
2⃣دستورات شارع مقدس تابع مصالح و مفاسد است .
3⃣شارع مقدس وقتی میخواهد حکمی جعل کند فقط و صرفا نتایج دم دستی و مورد خوشایند و احساسی افراد را لحاظ نمی کند . بلکه حکم شارع ناشی از "برآیند " مصلحت و مفسده مادی ، معنوی ، دنیوی و اخروی است. یعنی یک دقت همه جانبه به شرایط و حالات مختلف میکند. تک بعدی نمی بیند.
4⃣ و یک نکته مهم اینکه شارع مقدس احکام را تابع "خیر" افراد یا جامعه جعل میکند نه مطابق "میل" افراد و جامعه .
🔹با این مقدمات کلامی و اعتقادی آنگاه اگر شارع دستوری و حکمی داد ولو فلسفه آن برای ما معلوم نباشد [ نه اینکه فلسفه ندارد ،بلکه قرار است بخاطر سنت امتحان فلسفه بعضی از احکام را ما ندانیم ] باید به آن عمل کنیم و این عمل ، عقلانی ست .
این تعبد بالاتر از هر تعقلی ست .
⚠️بعضی گمان میکنند قاتل اگر پدر باشد هیچ مجازاتی ندارد . خیر قصاص ندارد ولی مجازات دارد آن هم مجازات شدید .
حال چرا قصاص ندارد ؟
فلسفه اش را نمی دانیم زیرا در آیات و روایات به فلسفه عدم قصاص پدر پرداخته نشده است
[ ما فلسفه اش را نمیدانیم نه اینکه فلسفه ندارد ]
@maharatha313
🔹این مطلب رو امشب از شهید مطهری میخوندم . جالب بود. نکته اخلاقی مهمی داشت. مخصوصا پاراگراف آخر...
شهید مطهری :
حدیثی هست که من همیشه از آن نتیجهای میگیرم. آن حدیث این است:
✨مُجالَسَةُ الْاشْرارِ تورِثُ سوءَ الظَّنِّ بِالْاخْیارِ✨
همنشینی با بدان موجب بدبینی به خوبان است.
این یک حقیقتی است.
🔹انسان اگر همیشه با آدمهای بد بنشیند همه انسانها را بد میبیند، یعنی خوبها را هم نمیتواند تصور کند که خوبند و نمیتواند به خوب معتقد شود.
🔹کما اینکه عکسش هم صادق است: کسی که همیشه با خوبان نشسته باشد همه مردم را خوب میبیند و دیگر بدها را هم نمیتواند بد ببیند.
🔹گفت: به حاجی کلباسی درباره دزدهایی که دستگیر شده بودند گفتند: این دزدها سرشب تا نصف شب برای دزدی بیرون میروند و به قافله ها حمله میکنند. گفت: پس اینها کی نماز شب میخوانند؟! خیال میکرد دزدها هم نماز شب میخوانند، چون فقط در جوّ محیط خودش بود.
✅حال شما این را به خود انسان تعمیم بدهید. نزدیکترین همنشین آدمی خود اوست؛ یعنی آدمی که در خودش بدی نمیبیند قهراً به همه مردم خوشبین میشود، و آدمی که در خودش جز شرارت و جز حقّه و تقلّب و نفاق نمیبیند نمیتواند به آدم خوب معتقد شود.
✅✅✅ شما به افرادی که نمیتوانند به پیامبران، صلحا و ائمه خوش باور باشند نگاه کنید، میبینید خودش اصلًا یک آدم بدذات و بدجنسی است. آدمی خواه ناخواه وجود خودش را معیار قرار میدهد. آدم بد نمیتواند به خوب معتقد شود، چون از خوبی چیزی سراغ ندارد و میگوید انسان یعنی موجودی مثل من. هرکس را که در نظر بگیرد فکر میکند اگر به جای او میبود چه میکرد؛ من که چنینم پس او هم چنین است.
#سبک زندگی
✨جملات ناب و کم یاب از شهید مطهری که ارزش چند بار خواندن و یک عمر فکر کردن را دارد :
🔹قرآن یک منطقی دارد ـ که من در کتاب علل گرایش به مادیگری اشاره کردهام ـ و آن منطق این است:
✅اندیشههای عالیِ انسانی در روح انسان جوّ و فضای مساعد میخواهند. اگر فضای روح انسان مساعد نباشد آن اندیشههای عالی از روح انسان فرار میکنند.
🔹این حدیث را شنیدهاید که پیغمبر اکرم فرمود:
لا یدْخُلُ الْمَلائِکةُ بَیتآ فِیهِ کلْبٌ أوْ صورَةُ کلْبٍ.
یعنی فرشتگان وارد خانهای که در آن خانه، سگ یا تصویر سگ وجود داشته باشد نمیشوند.
🔹علما از این حدیث معنای لطیفی فهمیدهاند؛ گفتهاند آن خانهای که پیغمبر اشاره کرده است " خانه دل" است. اگر در خانه دل، سگها و صورت سگها و درندهها وجود داشته باشد، اندیشههای پلید وجود داشته باشد، هرگز اندیشههای عالی و لطیف در چنین خانهای وارد نمیشوند.
🔹اندیشههای عالی و لطیف از سنخ نورند. نور و ظلمت با یکدیگر یک جا جمع نمیشوند.
✅ اگر انسان در روح خودش اندیشههای پلید داشته باشد، اگر در روحش حسادت، کینه، تکبر، بدخواهی وجود داشته باشد، اگر در روحش پلیدی از نوع دیگر وجود داشته باشد، این یعنی فضای روح فضایی است پلید و نامساعد. اندیشه پاک، حالا میخواهد اندیشه خدا باشد یا اندیشه خدمت به خلق، آن اندیشههای عالی مقدس انسانی در روحهای پلید جا نمیگیرند؛ یعنی وقتی که بیایند جا برای آنها نیست، فرار میکنند و میروند.
#سبک زندگی
✨شهید مطهری :
🔹اگر انسان در عمل ناپاک باشد
❌دائما گناه کند
❌دائما دروغ بگوید
❌دائما غیبت کند
❌دائما تهمت بزند
❌دائما مال مردم را بخورد
❌دائما ظلم کند
❌دائما ـ العیاذ بالله ـ مثلا به زن نامحرم نگاه کند و نظر ریبه داشته باشد، یا ـ العیاذ بالله ـ زنا کند، اینها روح انسان را پلید میکند...
👈دیگر ایمان
👈در چنین روح پلیدی
👈جا ندارد...
👈در میرود؛
👈روح تاریک میشود.
⚠️نه تنها ایمان، سایر اندیشههای پاک انسانی هم همین طور است.
[ از روح انسان در می رود. ]
#سبک زندگی
روش برداشت از قرآن.docx
26.4K
#اختصاصی
مقاله : روش برداشت از قرآن
(منطق فهم قرآن )
✅این مقاله در پی آن است که برداشت روشمند قرآن کریم را به تصویر کشد و در این باره آمادگی های لازم، مبانی، قواعد و روش های فهم و تفسیر قرآن را برشمارد و آنگاه گرایش های تفسیری قرآن را ارایه کند.هر چند که این مطلب به تدوین یک کتاب یا سلسله مقالات نیازمند است، در این مختصر کوشیده شده است که تصویری کلی و نظام مند از منطق فهم و تفسیر قرآن ارایه و به آسیب شناسی آن اشاره شود.
بازشناسی هندسه ی علوم حدیثی.pdf
626.3K
#اختصاصی
📗باز شناسی هندسه ی علوم حدیثی
✍محمد حسین افشاری
🔹برای مطالعه ، سعی کنید از دستگاه هایی که صفحه بزرگ تری دارد استفاده نمایید.