eitaa logo
مهدوی ارفع
50.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
166 فایل
🔰کانال رسمی استاد مهدوی ارفع راه های ارتباطی؛ 🔹سوالات متداول👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/4133356522Cec3ea8cd99 🔹انتقادات و پیشنهادات👇🏻 https://daigo.ir/secret/6693496851 [ مولایِ ما نمونهٔ دیگر نداشته است إعجاز خِلقت است و برابر نداشته است ] ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدوی ارفع
〰✨〰✨〰✨〰 🌙⭐️ 💫عمری است که دم به دم، علی (ع) می گویم در حال نشاط و غم، علی(ع) می گویم 💫یک عمر علی (ع) گفته ام، ان شاءالله تا آخر عمر هم علی می گویم... "صغیر اصفهانی" 〰✨〰✨〰✨〰 ... 🌷او اولین ذبیح فاطمیون بود... 🌷او شهیدی بود که هم رزمانش می گفتند تا لحظه ی آخر سربریدنش صدای ذکر یا علی "علیه السلام" گفتنش بلند بود و به گوش می رسید... 🌷او بود 〰✨〰✨〰✨〰 اگه مرد،مرد خطر باشه درسته سینه زن،سینه سپر باشه درسته اولش با سر بره برای دفاع آخرش بدونه سر باشه درسته... 🌙⭐️ 🌷 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️بِسمِ اللهِ الرحمنِ الرحیم♦️ 📝 های استاد مهدوی ارفع برای ورود به ماه مبارک رمضان در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم قرار است مقدماتی را برای ورود به ضیافت الله با مددنهج البلاغه امیرالمومنین پیش ببریم. پیشنهاد عملی برای خودسازی در ماه مبارک رمضان از طریق نهج البلاغه داریم. قبلاً اشاره ای داشتیم به بحث منظومه مطالعاتی در مقایسه بین سیرمطالعاتی که درجامعه مرسوم است و نظام مطالعاتی یک تفاوت جدی وجود دارد. این نظام مطالعاتی را می خواهیم در الگوی ماه مبارک رمضان پیش ببریم. کسانی که دوست دارند مطالعات گذشته وحال وآینده شان یک نظامی پیدا کند از همین جا شروع کنند . ✳️ ابتدا مقایسه بین سیرمطالعاتی ومطالعه پراکنده: درست است سیر مطالعاتی،یک مقدار مطالعه پراکنده را نظم میدهد اما اشکال آن اینست که سیر مطالعاتی شما را یا متناسب بایک اندیشمند سیر میدهد مثل آثار شهید مطهری یا آثار شهیدآوینی؛ یا متناسب با یک موضوع؛ مانند ،سیر مطالعات اعتقادی،سیرمطالعات تربیتی و... این روش خوب است ولی برای همه مفید نیست، درنهایت چون متناسب با یک نظام مطالعه را انجام نمیدهیم در عین خواندن کتاب های فراوان باز هم در مواجهه با هر مسئله احساس نیاز میکنیم که به کتاب دیگری رجوع کنیم یعنی نمی توان خوانده هایمان را احضار و بکارگیری موثر کنیم. 💠اما پیشنهاد ما است که فکر می کنیم در این نظام مطالعاتی تمام اشکالات روشهای دیگر گرفته می شود ویک امتیازاتی دارد که بقیه ندارند. در نظام مطالعاتیِ مدنظر ما نییست بلکه یک است.برای اینکه ما نیازهای فکری،قلبی،و عملی زندگی خود را تامین کنیم. مطالعه یک وسیله است پس باید وسیله را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. ✳️ما نظام مطالعاتی را به یک درخت تشبیه کردیم ،یک درخت لایه ی پنهانی دارد که زیر خاک است وآن ریشه است که تمام تغذیه ‌وتوان وهرچه هست از اینجاست که دیده نمی شود ویک تنه دارد که از همه بیشتر دیده می شوداز این تنه شاخه های مختلف خارج می شودواز هرشاخه شاخه هایی خارج می شودواز هرشاخه شاخه های فرعی وازهرکدام دوباره شاخه تا برسدبه میوه. در مطالعه پراکنده دانه دانه میوه وشاخه وبرگ میدهد که نمیدانید کجا باید آنها را بگذارید وقتی کتابی مثل مسئله حجاب را خواندم قبل وبعد آن چیست؟ ریشه های درخت که بسیار مهم است اگر ریشه نباشد درخت می پوسد وتنه درخت که همه ی باید روی آن سوار شده وشاخه های اصلی وشاخه های فرعی تا برسد به میوه درخت. در مطالعه پراکنده همینطور میوه ، برگ، شاخه به ما میدهد که نمیدانیم قبل وبعد آن چیست اگر به سیر مطالعاتی رفتیم یک شاخه رادست شما میدهد پُر میکند، باز شاخه دیگرکه معلوم نیست به کدام تنه وتنه به کدام ریشه وصل است مگر خود نویسنده هربار بخواهدهرموضوعی را بحث کندبه ریشه ها برساند که کارسختی است. ادامه دارد... @mahdavi_arfar .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ورود به ضیافت الهی و معرفت و معنویت فرصتها چون ابر در گذرند آیت الله نجابت نقل می کند : " وقتی که بنده مشرف شدم خدمت آسید علی آقای قاضی، فرمودند : (( هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی . )) خدمت ایشان عرض کردم : « مدتی قبل در بین شاگردهایم که نزد بنده درس طلبگی می خواندند ، یکی خوب درس نمی خواند . بنده ایشان را تنبیه کردم . اذن از ولیّ او هم داشتم در تربیت . در ضمن این جا هم نیست که از او طلب رضایت کنم . » می فرمودند : « هیچ راهی نداری ، باید پیدایش کنی . » گفتم : « آدرس ندارم . » گفتند : « باید پیدا کنی . » 💠آقای قاضی فرمودند : « هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت ، باب قرب ، باب معرفت باز شدنی نیست . یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است . و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است . » @mahdavi_arfae
مهدوی ارفع
♦️بِسمِ اللهِ الرحمنِ الرحیم♦️ 📝 #توصیه های استاد مهدوی ارفع برای ورود به ماه مبارک رمضان در آستا
دوم در نظام مطالعاتی به شما می گوید که نه از آخر شروع کنید یعنی از میوه و نه از ریشه که خیلی سخت وحوصله بر هست اگر از مبانی اصلی شروع کنیم مردم نه حوصله دارند ونه فهم آن را دارند. 💠پیشنهادما درنظام مطالعاتی این است که از تنه شروع کنید،تنه ای که چند خصوصیت دارد کاملا به ریشه ها وصل است هرموضوعی را دست بزنید میتوانید ریشه آن را دربیاورید ودرمبانی اصلی معتبرحجت است واینقدرتنومند،جامع ومستحکم است که تمام شاخه های زندگی میتواندروی آن سوارشود مباحث اعتقادی، تربیتی،عرفانی سیاسی،بصیرتی،مدیریتی،نظامی،اقتصادی اجتماعی،دیپلماسی،سبک زندگی همه درآن هست این توانمند ترین بدنه باید انتخاب شودیک کتاب پیدا کنیم این نقش را بتواند برای ما ایفا کند 💠در نظام مطالعاتی اول انجام بدهیم یعنی فقط این تنه رابخوانیم یکبار ،دوبار هرچقدر لازم است بخوانیم تا اشراف پیدا کنیم بعد یواش یواش ذهن ما مثل تنه درخت از یک گوشه یک شاخه جوانه میزند بحث های اعتقادی،یک شاخه جوانه میزند بحث های سیاسی ... ضمن اینکه هم زمان که مطالعات اجمالی انجام میدهیم توجه ما به مبانی شروع میشودآرام آرام یک مطالعات تفصیلی را آغاز میکنیم ما به این نتیجه رسیدیم که نهج البلاغه را بگذاریم تنه مطالعات خودمان درواقع امیرالمومنین را بگذاریم معیار با حضرت گسترده شویم. ✨ما در ریشه ها سه چیز داریم: ۱-قران دانه دانه مفاهیم نهج البلاغه را میتوان در قران پیگیری کنید که هر کس گفت از کجاست لازم نیست دنبال سند بروید فرض کنید نهج البلاغه سندهم ندارد حرفها همه مبتنی بر قران است اولین جمله اولین خطبه : الحمد الله الذی لا یبلُغُ مِدحتَهُ القائلون سپاس مخصوص خداوندی است که هیچ سخنوری به اوج مدح خدا نمی رسد چه می فرماید: سبحان الله عما یصفون هرچه در مورد خدا وصف کنید خدا از آن منزه است ۲-سیره نبوی پیامبرصلی الله علیه و آله مربی امیر المونین بود در حدیث نورانیت وقتی برای سلمان و ابوذر آنقدر مقامات عجیب و غریب گفتند (منم که باران نازل می کنم ...) یک دفعه به دل هر دو افتاد که امیرالمومنین علیه السلام از پیامبر بالا تر است بلافاصله فر مودند: من با همه این توانایی که خداوندبه من عطا فرموده :عبدُمن عبید محمد صلی الله علیه وآله هستم سیره نبوی که حضرت در نهج البلاغه می فرمایند : من را در رختخواب خود می خواباندلقمه در دهان من می گذاشت ، اینها همه کنایه است از این که پیامبر تمام وجودشان را به من عطا فرموده است ۳-عقلانیت عقلانیت در مکتب امیر المومنین و در مکتب پیامبر مکرم اسلام و قرآن هم عرض این دوتا نیستند این نیست که ما یک عقل داریم یک دستورات خدا یعنی خدا غیر عقل باشد نه در واقع حرف پیامبر هم غیر قرآن نیست ما ینطقُ عن الهوا حالا ما چرا جدا می کنیم می خواهیم بگوییم در محتوا شما می توانید در مسیر عقلانیت بروید و برسید از مسیر سیره نبوی بروید و برسید از مسیر قرآن بروید و برسید اینها در واقع هم یکی است،عقل هم حجت باطن است که خداوند داده است نه دین حرفی می زند که خلاف عقل باشد و نه عقل سلیم حرفی می زند که خلاف قرآن و روایت باشد ما فقط از این باب تفکیک کردیم که تحقیق آن آسان باشد ریشه های نهج‌البلاغه یعنی ریشه های شخصیت امیرالمومنین ع که بر آمد از قرآن و سیره پیامبر ص و عقلانیت محض است. @mahdavi_arfae
🌷 شهید سید جواد عادلی پسیخانی تاریخ تولد1346/1/16 تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۶/۶ محل تولد : رشت ⏬⏬
مهدوی ارفع
#هر_شب_در_محضر_یک_شهید🌷 شهید سید جواد عادلی پسیخانی تاریخ تولد1346/1/16 تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۶/۶ محل
✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌷 💠در دنیای امروز اگر کسی بخواهد راهی به سوی امیرالمومنین علیه السلام داشته باشد، چاره ای ندارد مگر این که در مسیر حرکت کند و خود را به وادی سراسر نور ولایت امام علی علیه السلام برساند. و گام نهادن در این مسیر با مطالعه و شناخت کلمات حضرت در حرکت آفرین خواهد بود. یکی از محوری ترین دستورات امام علی علیه السلام و سایر امامان علیهم السلام به پیروان، اصحاب و شاگردان خواندن نماز شب است. نماز شب یکی از شاه کلید های سعادت ساز انسان که با آن می توان راه های رسیدن به خداوند متعال را یکی بعد از دیگری پیمود. 🌷بخشی از وصیت نامه شهید سید جواد عادلی پسیخانی🌷 😓نحوه شهادت :⏪ به دلیل اصابت ترکش کنار گوش راست ،خون تمام گلوی او را پرکرده و راه تنفسش را مسدود کرده... 🌷 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدوی ارفع
#قسمت دوم در نظام مطالعاتی به شما می گوید که نه از آخر شروع کنید یعنی از میوه و نه از ریشه که خیلی س
سوم یک بایدیک بار نهج البلاغه را کند. بعد یا به صورت ترتیبی یا موضوعی هرجا را خودش صلاح دید یانیاز داشت رابخواندوریشه های آن را دربیاورد . مثلامیگوید:این حکم از علی علیه السلام است آیا باعقل سازگاراست ؟ مباحث عقلی آن را استخراج نملید ، اثبات کندکه عقل هم همین رامیفهمد. ریشه آن رادرسیره پیامبر مکرم اسلام ببیند. مثلا در حکمت ۱۷ که حضرت خلاف سیره پیامبر عمل کردند وبعد یک مسلمان اشکال میگیرد میگوید: مگر پیامبر ص نفرمودند:پیرمردهاخضاب کنند چراشما دیگر خضاب نمکنید. حضرت در جواب فرمودند:آن روزدستورپیامبربه این دلیل بودکه مسلمان ها ضعیف بودندتعداد آنهاکم بود الان که قوی شدند دیگر لازم نیست چنین کاری را انجام دهنداین حکم ثانوی هست که درسیره پیامبر ص وقران هست وباید اینها رادربیاوریم . ممکن است احتیاج باشد که صد بار بخوانیدهرچقدرسواد بالا برود وفکر قوی شودحرفها عمیق تر میشود. پس در یک بحث نهج البلاغه هست که می توانید آنها رادر بیاوریدمستندات قرانی سیره نبوی ومستندات عقلی یک بحث هم نهج البلاغه هست . مثلایک موضوع درنهج البلاغه می خوانید-العدلُ خیرُمِنَ الجُود -عدل ازجود بهتراست زیراعدل همه چیز رابه سامان میکند و جود ازمسیرخارج میکند حضرت میفرمایند: -- عدل در فضای اجتماعی ومدیریت اجتماعی از جود بهتراست اما درفضای اخلاق فردی جود بهتراست بحث عدل یک شاخه است ، ممکن است فکرکنیم اگرمردم را طوری تربیت کنیم که همه ببخشندکه خیلی بهتراست- برای فهمیدن این موضوع کتاب معرفی میکنیم - کتاب عدل الهی شهیدمطهری فلان صفحه مورد نظر را می خوانید. حالا میفهمیم این کتاب را برای چه چیز می خوانیم وکی بخوانیم واینکه قبل وبعدآن چیست یا در فرمایشات امیرالمومنین ع درنامه ۳۱بند۱۷ درموردهمسروخانواده میفرمایند درامورسیاسی کشور از مشورت با زنان بپرهیز،که رای آنان زودسست می شود، وتصمیم آنان ناپایداراست.درپرده حجاب نگاهشان دار،تانامحرمان راننگرند،زیرا که سخت گیری درپوشش،عامل سلامت و استواری آنان است،بیرون رفتن زنان بدتر ازآن نیست که افراد غیر صالح را درمیان آنها آوری،واگربتوانی به گونه ای زندگی کنی که غیر تو را نشناسند،چنین کن...... اگرعقل گرفتارو مدرنیته به این رسید که فدای امیرالمومنین بشوم ولی این حرفها خیلی متحجرانه است، چکار کنیم کتاب معرفی می کنیم که فلان اثر را بخوان که اتفاقاً این حرفها خیلی متمدنانه است امروز در جامعه ی بشری مصیبهای بسیاری به دلیل اینکه این کار را متحجرانه دیده اند وجود دارد که حالا دارند چوب آنرا میخورند حالا میفهمیم که چه کتابی بخوانیم لازم نیست که هر کتابی را بخوانیم هر کتابی را هر وقت بخوانیم یا همه ی یک کتاب را بخوانیم حتی نظام مطالعاتی میگوید همه ی مطالعه کتاب نیست گاهی مطالعه گفتگوبایک عالم است یا تفکر است 💠 در نظام مطالعاتی چیزهایی زنده میشود که تا به حال آنرا کتاب نمیدیدید مثل مفاتیح که همیشه آنرا بعنوان کتاب دعا میخوانیم ولی کتاب مطالعه است. کی به درد ما میخورد؟ وقتی ما یک نظام داریم. حالا رسیدیم به شاخه فرعی آن مثلا یک سوال جوابش در مناجات خمسه العشر است یا جوابش در زیارت امین الله است. مثلا سوال برایتان در ریزترین شاخه پیش می آید در امامت تمام مباحث امام زمان ،ظهور و غیبت و نواب همه را خواندیم. یک سوال کوچک پیش می آید آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همسر و خانواده دارند؟ جواب آن در صلوات دعای روز جمعه است که میگوید سلام بر مهدی و ذریه اش. پیشنهاد ما نهج البلاغه است. که محور قرار بگیرد تا بفهمیم اولا قرآن و سیره ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و عقلانیت چه جایگاهی دارند و بعد آنها را گسترده کنیم. 💠 ما تا آخر عمر از نهج البلاغه بی نیاز نیستیم مثل یک تنه ی درخت که برگهای آن میریزد و میوه ی آن خورده میشود در حالیکه تنه درخت و ریشه ها همیشه باقی هستند 💠لذا _اُنس_بگیریم. @mahdavi_arfae
بسم الله الرحمن الرحیم ای مردم! به واقع ماه خدا به شما روی کرده است که در آن به مهمانی خدا دعوت شده اید.... مهمانی به صرف خدا .... نوش جانتان @mahdavi_arfae
#هر_شب_در_محضر_یک_شهید🌷 شهیدسر لشگر صفدر صفدری تاریخ تولد_1329_تاریخ شهادت_ 1359/2/8 محل تولد_قوچان ⏬⏬
مهدوی ارفع
#هر_شب_در_محضر_یک_شهید🌷 شهیدسر لشگر صفدر صفدری تاریخ تولد_1329_تاریخ شهادت_ 1359/2/8 محل تولد_قوچ
✨✨✨✨✨✨✨ 🌷 💠همیشه در نبرد با شیطان درونی نفس مبارزه کنید که راه مبارزه با نفس در این است ، قرآن و زیاد بخوانید. 🌷بخشی از وصیت نامه شهید صفدر صفدری🌷 〰✨〰✨〰✨〰✨〰 خلبان شهید سرلشگر صفدر صفدری تاریخ تولد : ۱۳۲۹ محل تولد:قوچان تاریخ شهادت :1359/2/8 محل دفن:بجنورد 💠نحوه شهادت:⏬ چهل و دو روز بعد از جنگ در حیین عملیات هدف موشک قرارگرفت و جدا شد. 🌷 @mahdavi_arfae
🌺☘🌹☘🌷☘🌺☘🌹☘🌷☘🌺☘🌹☘🌷 :بپرس، اما خوب بپرس!1⃣ 🌏 بسم الله الرحمن الرحیم 🌏 در ایام نورانی ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدای مهربان پای درسهای در خطبه معروف به می نشینیم. (خطبه ۱۹۳ ) باشد که فضل خدا، انفاس قدسیه این استاد بی بدیل اخلاق در جان و روح من و شما اثر کند و باتقوا شویم. انشاالله! ♦️در بخش اول می خوانیم: " ﺭُﻭِﻱَ ﺃَﻥَّ ﺻَﺎﺣِﺒﺎً ﻷَِﻣِﻴﺮِ اﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ( ﻋﻠﻴﻪ اﻟﺴﻼﻡ ) ﻳُﻘَﺎﻝُ ﻟَﻪُ ﻫَﻤَّﺎﻡٌ ﻛَﺎﻥَ ﺭَﺟُﻼً ﻋَﺎﺑِﺪاً ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟَﻪُ ﻳَﺎ ﺃَﻣِﻴﺮَ اﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺻِﻒْ ﻟِﻲَ اﻟْﻤُﺘَّﻘِﻴﻦَ ﺣَﺘَّﻲ ﻛَﺄَﻧِّﻲ ﺃَﻧْﻈُﺮُ ﺇِﻟَﻴْﻬِﻢْ ﻓَﺘَﺜَﺎﻗَﻞَ ( ﻋﻠﻴﻪ اﻟﺴﻼﻡ ) ﻋَﻦْ ﺟَﻮَاﺑِﻪِ ﺛُﻢَّ ﻗَﺎﻝَ ﻳَﺎ ﻫَﻤَّﺎﻡُ اﺗَّﻖِ اﻟﻠَّﻪَ ﻭَ ﺃَﺣْﺴِﻦْ ﻓَﺈِﻥَّ اﻟﻠَّﻪَ ﻣَﻊَ اﻟَّﺬِﻳﻦَ اﺗَّﻘَﻮْا ﻭَ اﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻫُﻢْ ﻣُﺤْﺴِﻨُﻮﻥَ ﻓَﻠَﻢْ ﻳَﻘْﻨَﻊْ ﻫَﻤَّﺎﻡٌ ﺑِﻬَﺬَا اﻟْﻘَﻮْﻝِ ﺣَﺘَّﻲ ﻋَﺰَﻡَ ﻋَﻠَﻴْﻪِ " ترجمه: 🔹نقل شده: يكي از اصحاب اميرمومنان (ع) به نام همام كه مردي عابد و پرهيزكار بود به آن حضرت عرض كرد: اي اميرمومنان! پرهيزكاران را برايم آن چنان توصيف كن كه گويا آنان را با چشم مي نگرم! اما امام (ع) در پاسخش درنگ فرمود: آنگاه فرمود: اي همام! از خدا بترس و نيكي كن كه خداوند با كساني است كه تقوا پيشه كنند و با كساني كه نيكوكارند ولي همام به اين مقدار قانع نشد (و در اين باره اصرار ورزيد) تا اينكه امام تصميم گرفت صفات متقين را مشروحا برايش بازگو كند. ☘ در این مقدمه به ظاهر کوتاه، چند نکته مهم وجود دارد: 🔹اول: ضرورت و آثار پرسشگری 🔹دوم: از کی بپرسیم؟ 🔹سوم: ویژگیهای پرسشگر و آداب پرسشگری چیست؟ 🔹آسیب شناسی پرسشگری ادامه دارد..... @mahdavi_arfae 🌹 🌺☘🌷☘🌹☘🌺☘🌷☘🌹☘🌺☘🌷☘
🔔حیف تو را داشتم و غیر تو را بنده شدم❗ 🔷با یاد خدا انس گیر و یاد آور که تو از خدا روی گردانی و در همان لحظه ،او روی به تو دارد و تو را به عفو خویش میخواند و به کرم خویش می پوشاند.!. در حالی که تو از خدا بریده،به غیر او توجه داری! 📚نهج البلاغه،خطبه ٢٢٣،بند٢ 🆔 @mahdavi_arfae
💎تدابیرماه رمضان در طب اسلامی 💎 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند؛ «صوموا تصحوا » "روزه بگیرد تا سلامت بمانید." ✍چند نکته اساسی 1⃣روزه تمرین الزامی هست برای دو وعده غذا خوردن در طی سال، که بهترین روش تغذیه می باشد. 2⃣روزه خود درمان است و قوی ترین پاکسازی دستگاه گوارشی، خونی و عصبی بدن است. 3⃣سحری حتما میل شود ولی ساده(اختیاری نیست) 4⃣افطار حتما میل شود ولی مفصل(مهمترین وعده غذایی) 5⃣بیماری ها موجب ضرر به روزه دار نمیشود بلکه روزه خود درمان بیماری ها هست مگر اینکه خود شما)نه پزشک(متوجه ضعف جدی و ضرر بشوید) 6⃣روزه تمرین کنترل نفس است از خوردن حلال تا بتوانیم از حرام و غیر طیبات در دیگر ایام پرهیز نماییم. 7⃣با جدا کردن افطار و شام، اشتباه سه وعده خوردن غذا را تکرار نکنیم. 8⃣با توجه به آسیب جدی ماه رمضان به تجارت دارو و درمان، شعار همیشگی پزشکان به پرهیز دادن مردم از روزه توجه نکنید، درباره ی ضرر داشتن و نداشتن روزه، خود بیمار باید تشخیص بدهد. 9⃣در ماه رمضان باید مصرف غذا کم شود، نه اینکه آمار مصرف در کشور بالا برود، بهترین زمان تمرین ترک پرخوری را از دست ندهیم. ✍برای رفع عطش 🌿سویق عدس(بویژه سحری) 🌿سویق گندم با شکر و کمی آب 🌿خرما با آب(پنج عدد) 🌿 شربت خرفه( خرفه و آب و عسل یا شکر نیشکر) ✍برای رفع ضعف و بی حالی بدن 🌿نان کامل 🌿حلیم 🌿تلبینه 🌿حلوا 🌿سویق 🌿سبزی تره 🌿زولبیا بامیه طب اسلامی ✍برای رفع ضعف معده و بی اشتهایی 🌿 داروی هاضوم 🌿داروی زنجفیلات 🌿نمک و آویشن 🌿نمک طبیعی 🌿آب فاتر(جوشانده و سپس ولرم شده) ✍برای رفع یبوست 🌿آلو بخارا سه تا پنج عدد 🌿خیسانده انجیر خشک 🌿زیتون و روغن زیتون ✍برای رفع پرخوری 🌿خرفه 🌿داروی بقلة الفاطمه 🌿 @mahdavi_arfae
💠من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندانم ، تو می روی به سلامت،سلام ما برسانی... 🌷نه سال از رفتنش گذشت و هنوز هم با یادش آه حسرت می کشیم🌷 تاریخ پرکشیدنش🕊 1388/2/27
✨✨✨✨✨✨✨ (ره)🌷 آیت الله بهجت (ره): 💠لذت طعام را صائمین می‌دانند در روایت است که: «لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ؛ روزه‌دار دو خوشحالی دارد: یکی هنگام افطار، و دیگری هنگام دیدار پروردگار».۱ البته این در صورتی است که در فطور و سحری، نخوردنِ در روز را تدارک نکند. دوازده روز از رمضان گذشته بود، روزه‌داری در مسجد کوفه می‌گفت: تا به حال گرسنه نشده‌ام، صوم هم برای او جوع‌آور نیست! با اینکه بعضی طالب چلومرغ و غذاهای لذیذند. درباره مقدار خوردن در روایات آمده است: «وقتی که گرسنه شدی، بخور»۲ اگر انسان گرسنه باشد، نان خالی هم برای او لذیذ است، لذت طعام را صائمین می‌دانند. منبع: در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۲۶ ۱. کافی، ج‌۴، ص‌۶۵ ۲.«إِذا جُعْتَ فَکلْ»؛ فقه‌الرضا، ص‌۳۴۰. 🌷 @mahdavi_arfae
با سلام و قبولی طاعات باتوجه به مشغله فراوان و برنامه های متراکم اینجانب، مخصوصا در ماه مبارک رمضان و از طرفی عدم امکان پاسخگویی به دعوتها و سوالات متعدد خواهران و برادران گرامی به منظور تسهیل به پاسخگویی ،از همه خواهران گرامی تقاضامندم پرسش های خود را از طریق آی دی @Montazer_z0hur و برادران از طریق آی دی @R_sani در پیام رسان مطرح و پاسخ ها را از طریق همین آی دی دریافت فرمائید ضمنا تا اطلاع ثانوی تماس های تلفنی بنده نیز توسط سایر دوستان پاسخ داده می شود. بدیهی است امکان پاسخگویی به سوالات بزرگواران در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود. با سپاس و احترام مهدوی ارفع @mahdavi_arfae
مهدوی ارفع
#قسمت سوم #مطالع_اجمالی یک #محقق بایدیک بار نهج البلاغه را #مطالعه_اجمالی کند. #مطالعه_تفصیلی بع
چهارم اولین مسئله ای که در فرهنگ عبودیت امیرالمومنین میفرمایند معرفت الله است. اول واساس وپایه دین معرفت خداست معرفت الله که دردل خودش یک سلسله پلکانی مطلب داردکه حضرت درخطبه ۱ می فرمایند: اوّل الدِّینِ معرِفتُهُ،وکمالُ معرِفتِهِ التَّصدیقُ بِهِ،وکمالُ التَّصدیقِ بِهِ تَوحیدُهُ وکمالُ تَوحیدِهِ الاخلاصُ لَهُ،وکمالُ الاخلاصِ لَهُ نفیُ الصفاتِ عنهُ... اول دین ،اوج معرفت خدا خداست وکمال تصدیق خدا، ،کمال توحیدخدا برای خداست،کمال اخلاص خدا از خداست. چه مسیرقشنگیست اول دین خداشناسی است،خداشناسی هم ازضعیف تا کامل دارد کمالش میشود تصدیق خدایعنی قلبت گواهی دهد که هست،تصدیق میکندکه وجودخداصدق دارد کمال تصدیق خدا این است که غیرخدا اصلاً نیست.توحیدیعنی واحدفقط خدا هست هیچ چیزغیرخدانیست.اینها کار قلب است لذا ماه شعبان و ماه رمضان اوج فرصت است . واقعا کار عقل نیست (عقل به معنای ذهن) کار قلب است طهارت می خواهد. :فقط خدا کمال توحید این است که اگر غیرخدا درعالم نیست برای چه من باید برای غیرخدا کار کنم غیرخدا درعالم نیست قدرت فقط خداست،رحمت فقط خداست،رزق فقط خداست،علم فقط خداست،همه چیزخداست غیرخدامگر عددی هست که من برای غیرخدااهمیتی قائل باشم ؟ این میشوداخلاص برای خدا سعی می کنید خودتان را خالص کنید وقتی خالص خالص خالص شدیدتازه برمی گردیداول. این همه مسیر را آمدید تازه برمی گردید اول نفی صفات از خدا می کنید یعنی خدا را درست بشناس وقتی میگویی الله اکبر بزرگ تصور کنی غلط است این شرک است یعنی چه خدا بزرگتراست از همه یعنی چهار نفر بزرگ هستندآن یکی از همه بزرگتر این شرک است این بزرگی که به اشیاء نسبت میدهیم ربطی به اکبر بودن خدا ندارد امام صادق میفرمایند: الله اکبر یعنی "الله اکبر مِن اَن یوصَف"یعنی خدا بزرگتر است آن است که وصف شود هر چیز بزرگی را میشود وصف کرد وقتی وصف میشودیعنی توانستید آنها را محدود کنیدخدا که محدود نمیشود که بخواهید وصف کنید. خدا را با هیچ وصفی از اوصاف مخلوقات نمیشود توصیف کرد. نفیُ الصفاتِ عَنهُ حضرت توضیح می دهند: لِشهادتِ کلِّ صفتِ اَنَّهاغیرُالمَوصوفِ وشهادتِ کلِّ موصوفِ انَّهُ غَیرُالصفتِ وقتی می گوییم گل سرخ ، سرخ بودن غیراز گل بودن است چون گل سفید هم داریم پس میشود سرخی راازگل جداکرد گل یک چیز است سرخی یک چیز دیگرپس اگر اینطورخدارا توصیف کنیم یعنی یک خدا داریم یک غیر خدا داریم می خواهم بگویم: اگر با فرهنگ عبودیت کتاب امیرالمومنین را نگاه کنید به شما یک سیر خیلی منظم‌میدهد. اگر همین بند اول را بگذارید مبنای اول کل نهج البلاغه را به همین صورت پیش ببریددر خدا-شناسی همه چیز را می توانید تنظیم کنید. ادامه دارد .. @mahdavi_arfae ‌‌‌‌‌
مهدوی ارفع
🌺☘🌹☘🌷☘🌺☘🌹☘🌷☘🌺☘🌹☘🌷 #سیره_پارسایان1⃣ #جرعه_اول:بپرس، اما خوب بپرس!1⃣ 🌏 بسم ال
☘🔹🌷☘🔹🌹☘🔹🌺☘🔹🌹☘🔹🌷☘🔹 بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به این واقعیت که باب فهم و علم به حقایق ، غالبا از طریق پرسش از عالم باز می شود، لذا در نگاه دین عموماً و نهج البلاغه خصوصاً تعلیم جاهل از وظایف موکد عالمان دین برشمرده شده است تا آنجا که حضرت امیر در حکمت ۴۷۸ می فرمایند: "خداوند از جاهلان پيمان فراگيري علم نگرفته، مگر آنكه قبلا از دانشمندان پيمان تعليم دادن گرفته است. " و باب تعلیم و تعلم، پرسش از دانایان است. نه نادان مجاز است که در فراگیری دانش از عالمان کوتاهی کند و نه دانشمند حق دارد از آموختن علم به جاهل طفره برود. 🌹 امیرالمومنین علیه السلام: " خداوند از جاهلان پيمان فراگيري علم نگرفته، مگر آنكه قبلا از دانشمندان پيمان تعليم دادن گرفته است." ( حکمت ۴۷۸) و بالاتر اینکه حضرت امیر سلام الله علیه عالم اصلاح عالم را در ۴ چیز می دانند؛ از جمله عمل کردن عالم به علمش و عدم خودداری جاهل از یادگیری و بالعکس علت فساد زمین را در ۴ چیز می دانند؛ از جمله عدم عمل به علم از طرف علما و خودداری جاهل از پرسیدن و یادگیری از اهل علم. ☘♦️امام به جابربن عبدالله انصاري فرمود: " اي جابر! اركان دين و دنيا بر چهار چيز استوار است: عالم و دانشمندي كه علم خود را به كار گيرد، ناداني كه از فراگيري سر باز نزند، سخاوتمندي كه در كار نيك بخل نورزد، و نيازمندي كه آخرتش را به دنيا نفروشد، هرگاه عالم علمش را ضايع كند (و به آن عمل ننمايد) جاهل از فراگيري علم خودداري مي كند، و زماني كه بي نيازان از نيكي بخل ورزند نيازمندان آخرت را به دنيا مي فروشند. اي جابر! كسي كه نعمت فراوان خداوند به او روي آورد نياز مردم به او بسيار خواهد بود، در اين حال آن كس كه وظيفه خود را در برابر اين نعمتهاي خداداد انجام دهد به دوام و بقاء نعمت خويش كمك كرده است و آن كس كه چنين نكند آنها را در معرض زوال قرار داده است. " شاید به همین خاطر است که در منطق مولا همان قدر که سخن گفتن بیجا و برای نااهل قبیح است، سکوت بیجا هم زشت است. در حکمت ۱۸۲ و ۴۷۱ می خوانیم: " نه سکوت از بيان حق، خوب است و نه سخن گفتن با جهل." ادامه دارد..... @mahdavi_arfae 🌹 ☘🌹☘🌷☘🌺☘🌹☘🌷☘🌺☘🌹☘🌷
البلاغ المبین کانال تخصصی مبلغان نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی https://eitaa.com/Albalgholmobin با توجه به مشکل ایتا در بارگذاری مطلب، کانال البلاغ المبین با برنامه های مفید و منظم در اختیار مبلغان است. قدم کلیک هایتان بر چشم
🍃🌺دم افطار ڪہ بي‌تاب‌تـر و تشنہ‌تـرم مي‌شوم غرق علمدار، عمو، آب، حرم❗️ بعد یاد تو مي‌افتم ڪہ غریبي مہـدے جاڹ تو ڪجا دعوتي افطار، چرا بي‌خبرم!؟ ⛅أللَّہمَ؏َـجِّڸْ لولیِڪَ ألْفـرج⛅
#هر_شب_در_محضر_یک_شهید🌷 شهید عبدالرضا زیبایی ⏬⏬