eitaa logo
استاد مهدوی‌ ارفع
57.1هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
173 فایل
🔰 کانال رسمی استاد مهدوی‌ارفع 🎙️ سفیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی راه‌های ارتباطی؛ 🔹سوالات متداول👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/4133356522Cec3ea8cd99 🔹انتقادات و پیشنهادات👇🏻 https://daigo.ir/secret/6693496851
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔅قسمت اول 🔹 زهد در نهج البلاغه 💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: "برترين زهد، پنهان داشتن زهد است". 🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۸ می فرمایند:« أفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ» ؛ برترین نوع زهد پنهان داشتن زهد و پارسایی است. 🔻 ما به برکت این حکمت تمام آنچه را که پیرامون زهد در نهج البلاغه بیان شده است، به صورت یک منظومه مفاهیم و معارف در چند بخش صوتی خدمت شما عزیزان و عاشقان امیرالمومنین(علیه السلام) تقدیم خواهیم کرد 🔹ابتدا ببینیم زهد یعنی چه؟ 🔻"زهد" یک معنای لغوی دارد و یک معنای اصطلاح دینی. از نظر لغوی زهد در مقابل رغبت است. شاهد این معنا اولا در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند ۱۵ است که مولا علی (علیه السلام) رغبت را در مقابل زهد قرار داده است و خطاب به فرزند عزیزشان نوشته اند:«وَ لَا تَرْغَبَنَّ فِيمَنْ زَهِدَ عَنْكَ»؛ تو رغبت نشان نده به کسی که نسبت به تو زهد نشان می دهد، یعنی نسبت به تو بی رغبت است. یا در حکمت ۱۰۴ باز امیرالمؤمنین (علیه السلام) زهد را در درمقابل رغبت قرار میدهند و می فرمایند: «يَا نَوْفُ طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا الرَّاغِبِينَ فِي الْآخِرَةِ» ای نوف بکالی! خوش به سعادت کسانی که نسبت به دنیا زهد دارند و نسبت به آخرت رغبت. در حکمت ۴۵۱ هم می فرمایند: «رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ ذُلُّ نَفْسٍ»؛ "اینکه تو به کسی رغبت نشان بدهی که او به تو زهد نشان میدهد یعنی بی رغبتی نشان می دهد، این نشانه ذلّت نفس و حقارت نفس تو است". 🔻پس در لغت زهد و رغبت در مقابل هم هستند. به این روش می شود خیلی خوب معنای زهد را فهمید. 🔻 اما در معنا و اصطلاح دینی زهد چیست؟ حضرت یک بار در حکمت ۴۳۹ زهد را اینگونه تعریف میکنند می فرمایند: من زهد را بین دو کلمه از قرآن پیدا کردم. بعد به این آیه نورانی استناد می فرمایند که خداوند فرموده است:« لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُم» ؛ تا به آنچه که از دست میدهید یا از دست میرود تاسف نخورید و نسبت به چیزی که به شما میرسد در دنیا خیلی شادمان نشوید. این معنای زهد است. بعد در ادامه حکمت ۴۳۹ حضرت می فرمایند: کسی که بر گذشته تأسف نخورد و نسبت به آینده هم خیلی خوش و سرخوش نشود، هر دو طرف معنای زهد را به دست آورده است. 🔻در خطبه ۸۱ هم مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) معنای واقعی زهد را در این خطبه نورانی اینگونه تعریف می کنند: و زهد را مجموعی از کوتاهی آرزوها، شکر نعمت ها و ورع و اجتناب از محرمات معرفی می فرمایند: «أَيُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ». "مردم! زهد ورزیدن یعنی کوتاه کردن آرزو و شکر هنگام نعمت ها و دوری و اجتناب از محرمات و حرام الهی" . این معنای زهد است. 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد ↩️ ادامه دارد... 🏷 🌐نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع) 👇ما رو دنبال کنید👇 📤 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | علی زیباترین نام جهان است امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید: مروان‌بن‌حکم نام مرا پرسید، گفتم: علی گفت: پس نام برادرت؟ گفتم: علی گفت: علی و علی؟! پدرت چه قصدی دارد که نامى جز علی بر فرزندانش نمی‌گذارد؟ به خانه برگشتم و این را برای پدرم بازگو كردم، پس حضرت فرمود: حتی اگر صد فرزند داشتم؛ دوست داشتم بر تمامی آن‌ها نامى به جز علی نگذارم. 📚 اصول‌کافی، جلد ۶، صفحه ۱۹ 🏷 🏷 🌐نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع) 👇ما رو دنبال کنید👇 📤 @mahdavi_arfae
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 کعبه را آب باید کشید❗️ جولانی مزد شیعه کشی خود را از پادشاه سعودی دریافت کرد. ◀️ احمد الشرع(محمد الجولانی) که به مکه سفر کرده به تایید پادشاهی سعودی وارد خانه خدا شد. 🏷 📤 @mahdavi_arfae
🥖 ۶ ✍ 🌟نان بهشتی🌟 ♦️بانوی بزرگواری نیت زیبای کردندو تو این دور و زمانه که همه محکم کلاه خودشون رو گرفتندکه بادنبره،تو خونشون کاری کردن،کارستون❤️‍🔥 🔰حیف مون اومد به اصطلاح خودمون «تک خوری کنیم» و شما رو درجریان این کارقشنگ نزاریم ❓حالا چه خبره❓ 📜خودتون پیام این خواهرعزیز رو بخونید 👈مدتی هست در منزل یک تنور گلی نصب کردم برای تهیه ی نان منزل و بعضا کسانی که به دنبال نان سالم هستند به دنبال فرمایش حضرت آقا که بر هر مسلمانی فرض هست... نیت کردم سود حاصل از این کار را به حساب متعلق به ایشان واریز کنم. اما بعد از فوت آقا زاده تون متوجه شدم مستقیم در منطقه فعالیت و کمک رسانی دارید تصمیم گرفتم این سود اندک مربوط به این چند ماه را از طریق شما و دوستانتون به دست عزیزانمون که در خط مقدم مقاومت قرار دارند برسد. ان شاالله خداوند از همه ی ما راضی باشدچه تجارتی ،چه روح بزرگی،تو این زمانه با این قیدوبند های مادی که برخی بانوان دارند و مشکلات شخصی، کار کنی بعد درآمدت رو بدی برای جهاد❓ 🥇ما که زبان مون ناتوان است از تحسین و سپاس فقط میشه گفت: «صدها فرشته بوسه بر آن دست می زنند کز کار خلق یک گره بسته وا کند» ✋دوست عزیز جا نمونی ✔️توان و نیت شما چی می‌تونه باشه ⁉️ 👇به ما اطلاع بدید👇 🆔@Smahday ⬅️کمک های نقدی خودتون رو به شماره های زیر واریز کنید 💳شماره کارت 6104338400039430 💳شبا: IR370120000000002317068694 💳حساب بانک ملت: 2317068694 👈انتشار بفرمایید 🏷 🌐 کانال حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدوی ارفع 🆔@mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 وَ اسْتَكْبَرَ هُوَ وَ جُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ  (قصص/ آیه 39) فرعون و لشكريانش به ناحق در زمين استكبار كردند، و پنداشتند به سوي ما باز نمي‏گردند. 🏷 🏷 🆔@mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5958475298734344586.mp3
5.49M
🔊 شرح نهج البلاغه 🔸 شرح قسمت دوم 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدوی ارفع 🏷 🌐نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع) 👇ما رو دنبال کنید👇 📤 @mahdavi_arfae
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔅قسمت دوم 🔹 ارزش و جایگاه والای زهد در نهج البلاغه/ آثار زهد 🔻مسأله بعدی پیرامون زهد، ارزش و جایگاه والای زهد از نگاه مولا علی(علیه السلام) است. 🔻 مولا یک بار در حکمت ۴ می فرمایند: « الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ»؛ زهد سرمایه و ثروت است. 🔻در حکمت ۳۱ هم برای ایمان چهار رکن قائل هستند، که یکی از این چهار رکن صبر است و برای صبر هم چهار رکن قائل هستند که یکی از ارکان صبر را "زهد" معرفی می کنند. بنابراین زهد یکی از زیر مجموعه های ارکان ایمان به ‌شمار رفته است. 🔻 نکته دیگری که پیرامون زهد باید از نهج البلاغه آموخت؛ آثار زهد در نهج البلاغه است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) آثار متعددی برای زهد بیان فرموده اند: 1️⃣ سبُک دیدن مصیبت های دنیا : 🔻 در حکمت ۳۱ می فرمایند: کسی که در دنیا زهد و بی رغبتی داشته باشد، مصیبت های دنیا را کوچک و آسان می شمارد. 2️⃣ بصیرت پیدا کردن نسبت به باطن خطرناک و فریبنده دنیا: 🔻حضرت در حکمت ۳۹۱ می فرمایند:در دنیا زهد بورز، تا خداوند متعال چشم تو را به عیب ها و ایرادهای دنیا باز کند. 3️⃣ کشتن هوای نفس و جلوگیری از هیجان بیجا و طغیان نفس امّاره: 🔻در بند ۲ از نامه ۳۱ میفرمایند: «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ» ؛ قلبت را با موعظه احیاء کن و نفس امّاره و شهواتش را با زهد و بی رغبتی به دنیا بمیران. 🔻 از آثار زهد نکات دیگری هم هست که در قالب نشانه ها و ویژگیهای زاهدان بیان شده است. 🔰حضرت در نهج البلاغه حداقل پنج ویژگی و نشانه برای زاهدان واقعی بیان کرده اند که به ترتیب از این قرارند: 1️⃣ رویگردانی از دنیا: در خطبه۱۰۳ می فرمایند: «أَيُّهَا النَّاسُ انْظُرُوا إِلَى الدُّنْيَا نَظَرَ الزَّاهِدِينَ فِيهَا الصَّادِفِينَ عَنْهَا»؛ ای مردم به دنیا با همان چشمی که زاهدان به دنیا نگاه میکنند، نگاه کنید. کدام زاهدان؟ همان کسانی که روی از دنیا برگرداندند. چرا؟ چون وقتی طبق حکمت ۳۹۱ زهد به خرج دادند، چشمشان خیره به ظاهر فریبنده دنیا نیست، بلکه خدا چشم بصیرت آنها را به باطن حقیقی دنیا که پر از خطر هست روشن می کند. خوب معلوم است که آدم عاقل از خطر روی برگردان است. 2️⃣ اثر یا نشانه دوم که برای زاهدان بیان میفرمایند، قلب محزون و ظاهر خندان است. در خطبه۱۱۳ میفرمایند:« إِنَّ الزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا تَبْكِي قُلُوبُهُمْ وَ إِنْ ضَحِكُوا» اگر چه به ظاهر بخندند، قلبهایشان گریان و محزون است. 3️⃣ سومین نشانه زاهدان از نگاه مولا علی(علیه السلام ) بی رغبتی به امور فانی و نابود شدنی است. 🔻در خطبه۱۹۳ معروف به خطبه متقین میفرمایند:«وَ زَهَادَتُهُ فِيمَا لَا يَبْقَى»بی رغبتی اهل تقوا به چیزی است که بقا ندارد، دوام ندارد، جاودانگی ندارد. 4️⃣ چهارمین نشانه و اثر دیگر زاهدان این است که از دنیا طلبان دوری میکنند. در همان خطبه متقین میفرمایند«بُعْدُهُ عَمَّنْ تَبَاعَدَ عَنْهُ زُهْدٌ وَ نَزَاهَة». اینکه اهل تقوا گاهی از بعضی ها دوری میجویند از روی غرور و تکبر نیست، بلکه از روی بی رغبتی به دنیا طلبان و پاک ماندن است. 5️⃣ نکته دیگری که مولا علی(علیه السلام) در مورد نشانه ها و ویژگیهای زاهدان بیان میفرمایند، در نامه۲۷ است ، که حضرت میفرمایند: اهل تقوا لذت زهد در دنیا را در همین دنیا می چشند. «الْمُتَّقِينَ أَصَابُوا لَذَّةَ زُهْدِ الدُّنْيَا فِي دُنْيَاهُمْ»؛ " اهل تقوی به لذت زهد در دنیا در همین دنیا دست پیدا میکنند". 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... 🏷 🌐نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی(استاد مهدوی_ارفع) 👇ما رو دنبال کنید👇 📤 @mahdavi_arfae