eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
36 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (از امام پرسيدند كه رسول خدا (ص) فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعني چه؟ ) فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را در روزگاري فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامي استوارشده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ 1⃣:حدومرز جمله آخر «هرکس هرچه را دوست دارد» چیست؟ 2⃣:آیا این مخالفت سیره علوی با سیره نبوی نیست؟ 1⃣: ✳️باتوجه به موضوع سوال مشخص است که حد و مر ز عبارت " هر کس هر چه را دوست دارد، انجام بدهد" رنگ کردن و رنگ نکردن موهاست نه مطلق هر کاری! 2⃣: ✳️خیر مخالف سیره پیامبر نیست؛ 🔴 اولاً: به این دلیل که این قول و فعل امام معصوم است و امام معصوم قطعا خلاف سیره نبوی رفتار نمی کند. 🔴 ثانیاً: به دلیل توضیح روشنی که حضرت دادند و حکم وجوب رنگ کردن در زمان پیامبر را مشروط و مقید به ضعف و قلّت حکومت اسلامی در برابر دشمنان دانستند. 👈 بنابراین وقتی شرط و قید منتفی شد، حکم هم منتفی می شود. ⭕️ یعنی وقتی که ضعف و قلّت حکومت برطرف شد، وجوب رنگ کردن برداشته می شود و البته استحبابش بر اساس قواعد فقه و اصول باقی می ماند. ⁉️ممکن است کسی بپرسد که خب چرا حضرت به استحباب رنگ کردن مو و محاسن عمل نکردند؟ ✳️پاسخ را حضرت در دادند آنجا که فرمودند: «رنگ کردن نوعی زینت است اما ما در مصیبت رسول الله عزاداریم» 🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او، فرمود: (در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند) حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 1⃣:آیا منظور این است که بی طرفی هم گناه است؟حتی بزرگتر از یاری کردن باطل ! : ✅مراد این است که در موقعیتی که حق و باطل در مقابل هم صف کشیده اند حتی ساکت و بی طرف بودن نوعی دشمنی با حق است. 🔴 اگرچه در حد مبارزه مستقیم با حق نیست اما تنها و غریب گذاشتن حق است. 🔰یک معنای خذلان عبارتست از غریب شدن. 👈این حکمت و مکمل همدیگر هستند. 🔸 مربوط به قبل از حرکت امیرالمومنین برای جنگ جمل است که وقتی دستور جهاد دادند، تعدادی از خواص مانند عبدالله بن عمر حرکت نکردند و ظاهرا بهانه شان این بود که نمی توانند در جنگی که مسلمانان و خصوصا افراد شاخصی مثل عایشه و طلحه و زبیر در آن هستند شرکت کنند و دستشان بخون مسلمان آغشته شود!! ⏪ آنجا حضرت این افراد را فریب خورده لقب دادند و سرزنششان را بی خاصیت دانستند. 🔸ولی ظاهراً بعد از حرکت لشگر یا شاید بعد از پیروزی لشگر بیان فرمودند تا مردم بدانند که عدم یاری حق خودش جرم بزرگی و عامل غربت حق است. 2⃣:آیا این گروه منافق محسوب می شوند ؟ : ✳️ کسانی مانند عبدالله بن عمر و اسامة بن زید و سعد وقاص و محمد بن مسلمه که علیرغم اعتراف بر بیعت امیرالمومنین حاضر به شرکت در جنگ جمل نشدند، منافق محسوب نمی شوند زیرا منافق قلباً منکِر حق است ولی ظاهراً تابع حق. 🔴اینان را بهتر است افراد ضعیف الایمان دانست نه منافق! 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه در پي آرزوي خويش تازد، مرگ او را از پاي درآورد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 1⃣:براساس این حکمت و امثال آن یعنی تلاش برای تحقق آرزوها مذموم است؟ 2⃣:منطق امیرمومنان علیه السلام در تلاش انسان برای نیل به آرزوها چیست؟ : با توجه به اهمیت بحث آرزوها و سوالات مکرر و متعددی که برای افراد در این زمینه پیش می آید به نظرم رسید که بحث کاملی درباره آرزو، انواع و اثار آن و روش مدیریت بهینه آرزوها از نهج البلاغه تقدیم کنم. ✳️حضرت بیش از ۲۶ بار مطالبی پیرامون آرزو در نهج البلاغه بیان فرموده اند که دسته بندی و منطق آن از قرار زیر است.(اگرچه متاسفانه در فهرست موضوعی پایان ترجمه مرحوم دشتی ۶۹ ادرس داده شده که بیش از نیمی از آنها اصلا ربطی به موضوع آرزوها ندارد) : اگرچه اصل آرزو و آرزو داشتن یکی از لوازم طبیعی زندگی است و اساساً نیروی محرکه انسان ها برای فعالیت، تلاش، مبارزه و تحمل دشواریها آرزوهای آن هاست پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت».۱ زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد. ولی از آنجا که اکثر انسان ها در اکثر اوقات گرفتار آرزوهای واهی، طولانی و مخرّب هستند؛لذا غالب بیانات حضرت پیرامون آرزوها جنبه سلبی، تحذیری و آسیب شناسانه دارد. 🌹آرزوها محصول تلاش ها در میخوانیم: " ... آگاه باشيد! همه در دوران آرزوئی بسر مي بريد كه اجل و مرگ بدنبال دارد با اين حال هر كس پيش از رسيدن اجلش، در همان دوران آرزوهايش به عمل پردازد، اعمالش به او منفعت مي بخشد و مرگش به او زياني نمي رساند، و آن كس كه در اين ايام آرزو پيش از فرا رسيدن اجل در عمل كوتاهي كند گرفتار خسران شده و فرا رسيدن اجل براي وي زيانبخش است." 💠انواع آرزوها از مجموع بیانات امام علیه السلام میتوان دریافت که آرزوها بر دو نوع اند: 1⃣● آرزوهای : که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی هستند ۲. قابل دسترسی هستند ۳. ارزش آن را دارند که در قالب دعا از خداوند مسالت شود. بعنوان نمونه آرزوی شهادت که در سطر آخر برای خود و مالک اشتر مسالت کرده اند. 2⃣● آرزوهای :که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی نیستند. ۲. طولانی و دور از دسترس هستند. ۳. ارزش آن را ندارد که از خداوند مسالت شود. 🚫آثار مخرب آرزوهای بد: ۱_ ناکام مردن: در بند ۳ می خوانیم: " پیش از آن که اجل فرا برسد آماده باشید؛ زیرا ناگهان آرزوهای مردم با فرارسیدن اجل قطع شده، مرگ انها را در کام خود فروکشد و درِ توبه بسته می شود" لذا در فرمودند: " کسی مهار خود را به دست آرزوهایش بسپارد، با اجل از پای در میآید" ۲_کور شدن چشم دل: در آمده است: " آرزوها چشم بصیرت را کور می کنند" ۳_ بیماری دل: در می خوانیم : کسی که دلش با دنیاطلبی پیوند بخورد همواره قلبش گرفتار سه بیماری است: اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی دست نیافتنی" ۴_ زشتی اعمال: درباره رابطه آرزوهای طولانی با ارتکاب اعمال زشت می فرماید:" مَن اَطالَ الاَمَلَ اَساءَ العَمَلَ" هرکس آرزوهایش را طولانی قرار دهد، رفتارهایش زشت می شود. ۴_ وسیله شیطان شدن: حضرت در نهج البلاغه درباره معاویه ملعون می نویسند:" تو نازپرورده ای هستی که شیطان ... با تو به آرزوهایش می رسد!" ۵_ فریب خوردن: در میخوانیم:« فَاِنَّ اَجَلَه مَستورً عَنه و اَمَلَه خادِعً لَه» همانا اجل انسان مخفی و ارزوهایش حیله گر و فریب دهندهء اویند" ۶_ آینده نگران کننده: در از دو چیز بر ما نگران هستند :" ای مردم! بدترین چیزهایی که بخاطرش برای شما نگرانم دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوهای طولانی. " سپس دلیل نگرانی خود از آرزوهای طولانی را فراموشی آخرت بیان کرده می فرمایند: " آرزوهای طولانی آخرت را از یاد می برند!" ↩️ ادامه دارد ...
🔻 ادامه مطلب از 💠راههای کنترل آرزوها: حضرت راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آسیب های آرزوهای ناپسند دارند. که عبارتند از : ۱_ کوتاه کردن آرزوها: " ایها الناس الزَّهاده قَصرُ الاَمَل: زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها" ۲_ ترک آرزوهای واهی: " اشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی: با شرافت ترین نوع بی نیازی ، ترک ارزوهاست" ۳_ تکذیب آرزوها؛ یعنی توجه و اعتقاد به دروغ بودن خیلی از آرزوها: " حضرت در بند ۲ درباره ویژگی های متقین حقیقی می فرمایند: " مرگ را نزدیک دیده و در اعمال نیک شتاب کرده اند . آرزوهای دنیایی را دروغ دانسته و مرگ را به درستی نگریسته اند." ۴_ توجه به دست نیافتنی بودن اکثر آزوها: در نهج البلاغه در توصیف جوان و دوران جوانی فرمود: " المُوءمِّلِ مالایُدرَک: آرزوی چیزهایی را دارد که به دست نخواهد آمد" ۵_ توجه به مرگ: " لو رَاَی العَبدُ الاَجَلَ و مَصیرَه لَاَبغَضَ الاَمَلَ و غُرورَه: بنده اگر مرگ و بازگشت به خدا را می دید. از آرزو و حیله گری اش بدش می آمد." 📚منابع: ۱.بحار الأنوار  , ج 74 , ص 173 🔍سوال: 3⃣:آیا در منظور امام این است که دنبال آرزوهایمان نرویم؟ : ✳️ منظور آرزوهای طولانی مادی و حرام است که لاجرم انسان را به گناه ترک حقوق واجبه می کشاند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردی نمی لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 1⃣:منظور از کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟ 2⃣: آیا منظور امام این است که اگه کسی متصف به صفت جوانمردی شد، خداوند لغزش هاش رو تبدیل به پاداش میکنه ؟ : ✅جوانمرد در درجه اعلایش وجود پاک اهل بیت علیهم السلام و در درجات پایین تر هر مؤمنی که در هیچ شرایطی حاضر به خیانت کوچک و بزرگ به دیگران نباشد و بار زحمت و رنج دیگران را بی منت بر دوش بکشد. 🔴منظور امام روشن است یعنی خداوند خطای جوانمردان را میپوشاند و جبران می کند. 3⃣:تعریف و ویژگی‌ جوانمرد چیست؟ : ✅در کتب لغت : "فتوت" هم خانواده و هم معنای "مروت" آمده به معنای مردی ،مردانگی ، و جوانمردی ✳️«فتوّت» نوعی ایثار است، یعنی شخصی، غیر را بر نفس خود مقدم شمارد. 🔸آن ایثار می تواند به جاه و مقام باشد 🔸و یا ایثار به نفس که بالاترین درجه فتوّت است. ✳️چنین شخصی در راه خدمت به دیگران، بیش از وظیفه انسانی و اخلاقی اش تلاش می کند، لغزش های آنان را نادیده می گیرد و با همگان حتی دشمنان و مخالفان و غیر همکیشان به انصاف عمل می کند. 💠درباره معنى فتوت از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟ 📢فرمود: گمان كرده اید فتوت و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلكه فتوت آنست كه كنى و مردم را بر آرى و چهره داشته باشى و مردم را از رنج و خود دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است. «۱» 💠امام (علیه السلام) پرسید مروت چیست؟ ⁉️ اصحاب گفتند نمیدانیم. 📢فرمود: مروت آن نیست كه انسان سفرهاش در درگاه خانه براى مردم گسترده باشد بلكه مروت دو تاست: در و در ✳️اما : ⭕️قرائت قرآن ⭕️و ملازمت با مساجد ⭕️بكار برادران مۆمن پرداختن ⭕️و بكارگر خرج كافى دادن 🔰كه اینها دوست را خشنود و دشمن را منكوب میكند. ✳️و اما : ⭕️خوبى و فراوانى توشه ⭕️و به همراهان دادن آنها ⭕️و كار مردم را پس از جدایى از ایشان كتمان داشتن ⭕️و شوخى زیاد در غیر موردى كه غضب خدا را برانگیزد. ⏪بعد فرمود: قسم به آن كه محمد (صلی الله علیه و آله) را بحق مبعوث گردانید خداوند بهر كسى بقدر مروتش روزى دهد كه رزق به اندازه خرج فرود آید، صبر بقدر شدت بلاء داده شود. «۲» ‌‌ ✳️حضرت امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود : كه و جوان مردى در چهار چیز است: 🔹 نمودن با داشتن ثروت 🔹 نمودن (از كسى كه بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام 🔹 و راهنمائى نمودن با داشتن عداوت و دشمنى 🔹و و بخشش نمودن بدون منّت گذاردن. «۳» 📚منابع: ۱.بحارالأنوار، ج70، ص50 ۲.مکارم الاخلاق ۳.ارشادالقلوب 🖋حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ترس با نااميدي، و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣:توضیح بفرمایید منظور از این جمله چیست ؟« ترس با ناامیدی همراه است » 2⃣:مقصود حضرت از این قسمت کلام نورانی چیست؟ «شرم با محرومیت همراه است» 3⃣:شرم و حیا ارزش است یا ضدارزش؟ 4⃣:منظور چه نوع محرومیتی است؟ : 💠وقتی کسی ترس نابجا داشته باشد، در جایی که باید اقدام لازم یا مفیدی کند پاپس می کشد. 🔰مثلاً باید حرف حق خودش را روشن و صریح بگوید ولی می ترسد و نمی گوید. 👈 چنین کسی از گرفتن حق خود یا نیل به مقصود خود که راهی جز ابراز صریح نداشته، ناامید می شود یعنی به آنچه شایسته اوست نمیرسد و امیدی به رسیدن به آن هم ندارد. 💠حیا در حقیقت کیفیتی نفسانی است و نیرویی درونی است که مانع بروز رفتاری از فرد می شود که به زعم و عقیده خودش دارای عوارض ناگوار برای شخصیت و احترام او در نظر دیگران است؛ پس حیا به معنای عام به سه رکن تکیه دارد: 👇👇 🔴۱_ رفتاری خاص 🔴۲_ عوارض و آثار آن رفتار؛ در نظر دیگران 🔴۳_نگرانی از عوارض و آثار  آن رفتار ✳️اکنون می توان حیا را بر اساس این سه رکن به دو نوع تقسیم کرد: ⭕️۱. شرم و کم رویی: آنجا که رفتار خوب است ولی ضعف شخصیتی فرد از اینکه آن رفتار را انجام بدهد و توسط دیگران مورد تمسخر یا تحقیر یا ... قرار گیرد ، خجالت می کشد. ✳️روشن است چنین صفتی علاوه بر اینکه مذموم است مانع رسیدن فرد به منافع ابراز عقیده، مشارکت و .. می شود. ⚜ مثل دانش آموزی که پاسخ سوال معلم را می داند ولی کم روئی مانع ابراز می شود و همین امر او را از دریافت پاداش و امتیاز محروم می کند پس این نوع حیا با محرومیت همراه است. ⭕️۲.حیاء از انجام رفتاری که حقیقتا قبیح، ناپسند و گناه است که چنین حیایی ممدوح است و عامل حفظ حرمت و عزت فرد. 5⃣:اگر شخصی بواسطه حیا از چیزی محروم شود ، آیا این ضد ارزش است ؟ : ✳️شرم و حیا هم مانند خیلی از اوصاف و حالات انسان دو نوع است: 🔰حیای خوب و حیای بد 👈در اینجا حضرت در صدد بیان تبعات برخی خصلت های بد یا به عبارت بهتر نقاط ضعف هستند: 🔹 مانند ترس بیجا و شرم منفی ⏪درباره حیای مثبت و خوب و را ببینید . ⏪و درباره حیای بد و منفی فرمود:" کار خیر را نه بخاطر شرم و خجالت ترک کن ونه از روی ریا انجام بده" 🔴خلاصه این حکمت در مقام بیان عوارض خجالت منفی است والله العالم 6⃣:حد شرم چیست ؟ منظور از این که شرم محدودیت می آورد چیست ؟ : ❇️مراد از این شرم، خجالت منفی است ⁉️ یعنی نوعی از ترس بیجا که باعث می شود فرد علیرغم داشتن توانایی لازم در کاری یا موضوعی، جرات و جسارت ورود و اظهار نظر یا اقدام بهنگام را نداشته باشد. ‼️ لذا در بسیاری از موارد از حقوق خود یا مواهب شایسته محروم می ماند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @mahdavi_tebyan 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ما را حقي است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند راه رفتن ما در شب به طول انجامند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇