🔶 چرا اجماع در دور اول ضرورت ندارد؟
هر قدر که تنور انتخابات داغ شده است طرح مساله ضرورت وحدت و انصراف یکی به نفع دیگری در میان جبهه انقلابی شدت پیدا کرده است. بطوری که خیلی ها در چند ساعت باقی مانده به روز انتخابات برای آن بی تابی می کنند. ولی به نظر می رسد که شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای نیست که این ضرورت نیاز باشد بلکه باید این ضرورت را برای دور دوم انتخابات ذخیره کرد.
مهمترین بلکه تنها دلیلی که برای ضرورت وحدت ذکر می شود خطر رای آوری رقیب اصلاح طلب است. در حالی که چنین خطری توهمی بیش نیست. زیرا جریان رقیب در دو سه هفته مبارزه انتخاباتی موفق به بسیج طرفداران و جلب نظر بخش خاکستری نشده است. نامزد این جریان خیلی که بتواند رسیدن به دور دوم انتخابات است که محتمل است ولی قطعی نیست.
اینکه فرد شاخص جریان اصلاحات و رئیس جمهور پیشین دو بار فراخوان می دهند، حکایت از نگرانی های جدی آنان از عدم موفقیت دارد.
بنابر این، وقتی در دور اول خطر جدی از ناحیه جریان رقیب، جبهه انقلابی را تهدید نمی کند، چرا باید به اجماع رسید. جبهه انقلابی به چنین اجماعی در دور دوم انتخابات نیاز دارد. البته به شرطی که هر دو نامزد صعود کرده متعلق به این جبهه نباشند.
مضافاً اینکه در این مساله شائبه ترفند خارج کردن رقیب انقلابی از سوی دیگر رقیب انقلابی از طریق تشدید تهدید موهوم در ذهنیت جامعه انقلابی وجود دارد. البته امیدوارم که طرح مساله اجماع به این خاطر نباشد بلکه صرفاً بخاطر توهم تهدید کاذب باشد. چون اصلاً چنین اقدامی با مرامنامه اخلاقی جبهه انقلابی سازگاری ندارد.
کار درست انقلابی این بود که چنین وحدتی قبل از شروع فعالیت انتخاباتی اتفاق می افتد. آیا بهتر نبود جبهه انقلابی به جای یک قوه، دو قوه را در دست می گرفت. البته قوه قضائیه خارج از این بحث است. اما حالا که چنین نکردند، معقولانه و پسندیده آن است که جبهه انقلابی سرمایه وحدت را در دور دوم هزینه کند تا به نتیجه قطعی برسد. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔰 حفیظ و علیم دو شرط لازم قرآنی در مدیریت اجرایی
قرآن کریم آغاز داستان مدیریت اجرایی حضرت یوسف علیه السلام را از اینجا روایت می کند که یوسف از پادشاه مصر خواست که او را سرپرست خزاين این سرزمين قرار دهد.
یوسف علیه السلام در بیان شایستگی اش در امر سرپرستی خزائن نمی گوید که چون من سابقه اجرایی دارم بلکه می گوید چون من واجد دو شرط لازم در امر ولایت و سرپرستی هستم؛ یعنی شرط حفیظ و علیم بودن:
" قالَ اجْعَلْني عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفيظٌ عَليمٌ"؛ [يوسف] گفت: «مرا سرپرست خزاين سرزمين [مصر] قرارده، كه من نگاهبانى آگاهم» ( یوسف: ۵۵ ).
قرآن کریم در امر حکمرانی، از نگهبانی امین و آگاه به عنوان دو شرط لازم یاد کرده است. اما متاسفانه در تجربه روسای جمهور بعد انقلاب وجود این دو شرط لازم کمتر مشاهده شده است. چنانکه در شهید رجایی و آیت الله خامنه ای مشهود بود ولی در سایر رؤسا گاهی یک شرط و گاهی هر دو شرط مفقود بود.
بعد این همه سال، مردم تجمیع آن دو شرط لازم قرآنی ( حفیظ و علیم ) را در ریاست آیت الله شهید رئیسی ره تجربه کردند ولی متأسفانه تقدیر ایشان را از ملت ستاند. و البته حکمت این تقدیر را خدا می داند و بس.
و اکنون ملت ایران امید دارند که بار دیگر رئیس جمهوری با همان دو خصلت قرآنی را با یکی از نامزدهای انقلابی تجربه کنند. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔶 حق شهید رئیسی ره در مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح است
سلامت و صلابت حکمرانی های مردم سالار در صیانت و استیفای حقوق متقابل حاکم و مردم است. حاکم به همان اندازه که عهده دار استیفای حقوق مردم است، مردم نیز متعهد به استیفای حق حاکمیت هستند. آنچنانکه امام علی علیه السلام بر متقابل بودن استیفای حقوق صحه گذاشته است.
امیر المومنین علی علیه السلام خطاب به مردم می فرماید مرا بر شما حقی است و شما را بر من حقی است: " أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَيَّ حَقٌّ " ( نهجالبلاغه: خ ٣۴ ). پس، در حکومت های مردم سالار اینگونه نیست که استیفای حق یکطرفه باشد. اگر اینگونه باشد، حکومت به استبداد یا هرج و مرج ختم می شود.
بر اساس سخن حضرت وصی علیه السلام و حکم عقل سلیم می توان گفت که آیت الله شهید رئیسی ره به آن عهدی که با مردم بسته بود، به مثل امام علی علیه السلام کاملا عمل کرده است و هیچ چیزی کم نگذاشت. عهد او با مردم، خدمت گذاری بود که با شهادت در حین خدمت نشان داد که تا پای جان نثاری وفادار بوده است.
اکنون نوبت ملت است که برای استیفای حق شهید رئیسی ره وارد میدان انتخابات شوند. رئیس جمهور شهید مان راه جدیدی را بعد سال ها بی مهری نسبت به آن در دستگاه اجرایی پایه گذاری کرد. او رسم و گفتمان خدمت به مردم را جایگزین رسم و گفتمان اقتدار طلبی و اشرافی گری کرد.
شهید رئیسی ره در مدت سی و سه ماه عاشقانه مشغول نهادینه کردن رسم دینی خدمت و مردمی زیستن بود ولی أجل او را مهلت نداد. لذا اکنون بر ملت انقلابی است که با مشارکت حداکثری و انتخاب نامزد اصلحی که آگاه به فرصت ها و ظرفیت ها است، دین خود را به آن شهید عزیز ادا کنند.
امروز روح پر فتوح شهید رئیسی ره نظاره گر رفتار ملت است که چگونه برای انتخاب نامزد اصلح به نحو حد اکثری پای صندوق رأی حضور پیدا می کند.
اینجانب تردیدی ندارم که راه آیت الله شهید رئیسی ره با انتخاب دکتر جلیلی استمرار پیدا خواهد کرد. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه مهم مادر شهید رئیسی به مردم ایران
✅ @Rajanews_com
🔶 توصیه به جبهه انقلابی
متأسفانه در دو سه روز منتهی به روز انتخابات مناظرات درونی جبهه انقلابی در دفاع از نامزد مورد نظر شان خیلی تند و توأم با بد اخلاقی های مفرط شده است و بیم آن می رود که چنین رویارویی به سر حد کینه و نفرت برسد. در این صورت، کنار زدن این رفتار اجتماعی زشت و ناپسند خیلی سخت است و هزینه های سنگینی به دنبال خواهد داشت. کمترین هزینه شکست جبهه انقلابی در انتخابات است.
پیش تر توضیح دادم که اجماع در دور اول ضرورت ندارد. چون فرض هراس از پیروزی نامزد جبهه مقابل در دور اول موهوم و باطل است. محتمل بودن این فرض مربوط به کشیدن انتخابات به دور دوم است. جبهه انقلابی در دوم به اجماع نیاز دارد. باید طرفداران نامزد کنار رفته شوق رأی دادن به نامزد رقیب انقلابی را داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است که در دور دوم انتخابات مشارکت نکنند. و خواسته رقیب جریان غیر انقلابی همین عدم مشارکت حداکثری نیروهای انقلابی در دور دوم است.
بنابر این، نباید گذاشت منازعه انتخاباتی میان جبهه انقلابی تند و افراطی شود. باید همه به نامزد رقیب احترام بگذارند و از تخریب و نفرت پراکنی نسبت به یکدیگر پرهیز کنند. باید یکدیگر را به تقوا و عمل خیر دعوت کرد تا نتیجه این حماسه مردمی مرضی خدا و رسول و ولی خدا و شهداء باشد. انشالله
٨ تیر ١۴٠٣
✍ داود مهدوی زادگان
@mahdavizadegan
🔻«عصر جمعه و جلب دوهزار رحمت»
امام کاظم علیه السلام:
خداى متعال را هر روز جمعه هزار نفخۀ رحمت است كه به هر بندهاى بخواهد، ارزانى مىدارد. هر كس كه پس از عصر جمعه، صد بار سورۀ قدر را بخواند، خداى عزّوجلّ آن هزار رحمت و نیز هزار رحمت ديگر مثل آن را به او عنايت مىفرمايد.
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ» بَعْدَ اَلْعَصْرِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اَللَّهُ لَهُ تِلْكَ اَلْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا
امالی (صدوق): ج۱، ص۶۰۶
🔺️(به نیت جلب رحمت الهی در #انتخاب_اصلح بخوانید)
💠 به کانال تسبیحات بپیوندید:
▪️ @Tassbihat
👉 @mahdavizadegan
🔻 حمایت محمدباقر قالیباف از سعید جلیلی/ همه تلاش کنیم تا دکتر جلیلی رئیس دولت آینده باشد
متن کامل بیانیه محمدباقر قالیباف در حمایت از سعید جلیلی:
🔹من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهممن ینتظر و ما بدلوا تبدیلا
🔹انتخابات ۸ تیر نشانه باور عمیق نظام جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب به مردم سالاری دینی است که پنجره فرصت تغییرات را از درون ساختار انتخابات فراهم می کند و اجازه می دهد جریان های متعدد با سلیقه های مختلف بتوانند در رقابتی سالم و عادلانه ، خود را به مردم عرضه کنند و مردم عزیز با مشارکتی موثر مدیران اجرایی خود را انتخاب کنند.
🔹اینجانب خدا را شاکرم علی رغم اینکه منطق سیاسی حکم بر ماندن من در جایگاه ریاست مجلس می کرد، در انجام تکلیف و دوری از تخریب های گسترده، بر کرسی عافیت طلبی تکیه نزدم. خوشحال هستم که با هدایتهای الهی در این لحظه تاریخی برای عدم بازگشت به دوره خسارت بار دهه ۹۰ و ناتمام نماندن راهی که با شهید رییسی شروع کرده بودیم، چه برای آمدن و چه برای کنار نرفتن تردید به خود راه ندادم و شرمنده شهدا و امام شهدا نشدم که این حضور فرصتی را برای جریان انقلابی در دور دوم انتخابات فراهم کرد و خداوند نیز بر این حقیر منت گذاشت و قلب های بزرگان و متنفذان اخلاقی، مذهبی، آیینی، حوزوی و دانشگاهی و همچنین عموم مردم نجیب و اقشار محترم را بر حمایت از این بنده پرتقصیر هدایت کرد که ضروری می دانم از همه کسانی که با بزرگ منشی بر اینجانب لطف داشتند، تشکر ویژه کنم و بابت فشارهای غیراخلاقی که بخاطر این حمایت متحمل شدند، از خداوند طلب اجر کنم.
🔹آنها در لحظه مهم تصمیم، هزینه دادن را بر مصلحت اندیشی ترجیح دادند. بزرگی ارزش این حمایت برای من بیش از همه روشن است چرا که می دانم این بزرگان هیچ گاه خود را برای فردی هزینه نمی کنند مگر برای انجام تکلیف الهی.
🔹همچنین لازم است تاکید کنم راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.
🔹در پایان وظیفه خود می دانم سپاس خود را از رهبرفرزانه انقلاب که با هدایت های خود مسیر انتخابات را در جهت مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح هموار کردند، اعلام کنم و از همه حامیان خود که مظلومانه ، تحت بیشترین فشارها و تخریب های همه جانبه برای بازگرداندن گفتمان عقلانیت انقلابی و کارآمدی شبانه روز تلاش کردند تشکر فراوان می کنم و اطمینان دارم مورد لطف شهدا مخصوصا شهید سلیمانی قرار گرفتهاند. والسلام محمد باقر قالیباف
✅️ @Rajanews_com
🖌 بیانیه انقلابی و اخلاق مدارانه آقای دکتر قالیباف در حمایت از آقای دکتر جلیلی به موقع و بجا بود. ایشان با این اقدام نه فقط نشان دادند که بر عهدشان بر اصول انقلاب و ولایت مداری پابرجاست بلکه راه را بر فرصت طلبی و نفاق افکنی خناسان و منافقان در جبهه انقلاب بستند. بی تردید تمامی نیروهای انقلابی با توجه به موقعیت حساس کنونی که نیاز به اتحاد و یکپارچگی دارند قدردان و سپاسگزار این اقدام شایسته آقای دکتر قالیباف هستند و برای ایشان آرزوی توفیق روز افزون در مقام ریاست خانه ملت را دارند. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔶 انتخابات، راهکاری برای یکپارچه سازی ملت
چهاردهمین دوره انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری اسلامی با مشارکتی بیش از ۴۰ درصدی مردم برگزار شد و دو نامزدی که بیشترین رأی را کسب کردند به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.
این انتخابات همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته از سوی جریان برانداز و معارض مورد هجمه تحریم قرار گرفته بود. برداشت آنها این بود که بیش از ۲۰ درصد مردم مشارکت نخواهند کرد ولی دیدند که چنین نشد.
اصولاً حتی آن درصدی هم که در این انتخابات شرکت نکردند جزو مشارکت کننده های نا نوشته محسوب می شوند. چون آنها از فرصت حق رأی دادنی که نظام اسلامی برای آحاد مردم مهیا کرده بود استفاده نکردند. به عبارت دیگر، آنها به اختیار خودشان حق رأی شان را استیفا نکردند. به همین خاطر، می گوییم پیروز واقعی این دوره از انتخابات مردم و جمهوری اسلامی است.
اما این موفقیت بزرگ از آن انسان بزرگ دیگری که اکنون در میان ملت نیست، می باشد. افتخار این دوره از انتخابات برای رئیس جمهور شهید مان آیت الله رئیسی ره نیز ثبت است.
بیست و چهار و اندی میلیون ایرانی که روز گذشته پای صندوق های رأی حاضر شدند با یاد و خاطره خدمت گذاری ها و جان نثاری این شهید عزیز نامزد خود را انتخاب کردند. به همین خاطر، نباید فقط بخشی از رأی دهندگان را منسوب به ایشان دانست.
چنان که جریان غیر انقلابی هم نمی تواند موفقیت نامزد منتخبش را در رسیدن به دور دوم انتخابات به گفتمان و مرام سیاسی خود منتسب کند. رأی آوری آنان از میان جبهه انقلابی بود. چون آنان در جریان مبارزات انتخاباتی نتوانستند پیروان شان را به پای صندوق های رأی بکشانند. ۲۴ میلیون رأی دهنده بخاطر میهن و نظام اسلامی و سپاس از رئیس جمهور شهید ره در انتخابات شرکت کردند.
بنابر این، نه جبهه انقلابی حق دارد جمعیت رأی دهنده دیروز را به انقلابی و غیر انقلابی تفکیک کند و نه جریان اصلاحات می تواند آنها را به نفع گفتمان ورشکسته خود به خودی و غیر خودی تقسیم کند. این رأی برای یکپارچه سازی ایرانی آباد و سرافراز و عدالت خواه در پرتو نظام جمهوری اسلامی بود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔴 تعصب قومی زبانی در مردم سالاری دینی راه ندارد
آیا برای خدمتگذاری به قومیت های زبانی به رئیسی از جنس همان قوم نیاز است؟
برخی ها که در صدد تصاحب قدرت می باشند از تعلقات قومیتی خود بهره برداری غیر مردمی می کنند تا رأی جمع کنند. اینان اینگونه القا می کنند که شرط خدمت رسانی مطلوب به هر قومی آن است که رئیس جمهور از همان قوم باشد. اما آیا این پیش فرض درست است؟ آیا باید رئیس جمهور، ترک یا عرب یا کرد باشد تا برای مردم این اقوام خدمت کند؟
هیچ تلازمی میان خدمت و تعصب قومی زبانی در مردم سالاری دینی وجود ندارد. خیلی کسان بودند و هستند که متعلق به قومی بودند ولی قومش از ریاست او هیچ نفعی ندید. اما بودند کسانی که عضوی از آن قوم نبودند ولی خدمات بسیاری برای آنها داشته است.
شهید آیت الله رئیسی ره از جمله این افراد بود. او فرزند اقلیم خراسان و پارس زبان بود ولی خود را خادم همه ملت می دانست. شهید رئیسی خراسانی در حین خدمت به مردم خطه آذری زبان جانش را از دست داد.
شهید باکری سرداری آذری زبان بود ولی برای نجات مردمان شهرهای عرب تبار ایران از تجاوز دشمن بعثی به جنوب آمد و در این راه به شهادت رسید.
دفاع مقدس و جهاد سازندگی دو عرصه بزرگ فداکاری قومیت های مختلف ایرانیان نسبت به هم است. چنانکه مردم سالاری دینی مجالی دیگر برای ظهور و بروز خدمات متقابل قومیت ها نسبت به هم است. رئیس جمهور بر خود فرض می داند که خدمتگذاری علی السویه برای همه قومیت های دینی و زبانی باشد.
اگر نامزد انتخاباتی بخواهد بر مساله امتیاز قومیتی خود اصرار بورزد رابطه همگرایی اقوام را به سمت رابطه واگرایی و منازعه آمیز قومی سوق می دهد.
دامن زدن به امتیازات قومی از جانب نامزدها و اقوام موجب بازگشت جامعه به وضعیت استبدادی پیشا دموکراسی قبل انقلاب اسلامی و عبور از دولت - ملت است. چنانکه بارها نشانه هایی از این وضعیت را در تبلیغات انتخاباتی کاندیدایی خاص مشاهده کردیم. این گونه رفتارهای قوم گرايانه سیاسی برای ملت ایران نتایج مثبتی به بار نمی آورد.
قابل پیش بینی است که اگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات به همین سبک و سیاق قوم گرایی ادامه دهد، هویت ملی در معرض تهدید قرار می گیرد. در آن صورت، از ملت ایرانی چیزی باقی نمی ماند تا شعار " برای ایران " را سر داد.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
بیانیه وعاظ انقلابی در حمایت از دکتر جلیلی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا
امت قهرمان و همیشه پیروز ایران
نامزدهای محترم ریاست جمهوری، ستادها، طرفداران آنها و فعالان عرصه انتخابات، بدنبال برگزاری موفقیت آمیز مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ضمن تقدیر و تشکر از تلاش و مشارکت همگان ،توجه شما را به چند نکته جلب میکنیم:
۱.اکنون که با عنایت الهی مرحله اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت 25میلیونی مردم با هدف انجام تکلیف الهی در اطاعت امر رهبر فرزانه انقلاب در آرامش و سلامت به پایان رسیده است، از دلسوزان جبههی انقلاب اسلامی تقاضا داریم تمام همّت خود را به دو امر ذیل که میتواند در سرنوشت انقلاب اسلامی و ایران عزیز تأثیر بسزا داشته باشد معطوف دارند:
افزایش مشارکت که باعث سرافرازی نظام و اقتدار ایران اسلامی میگردد.
پیروزی نامزدی که بتواند با دنبال کردن راه شهید مظلوم آیت الله رئیسی، کارهای نیمهتمام ایشان را تکمیل و ارتقاء بخشد.
۲.آنچه در رقابتهای انتخاباتی بین دکتر قالیباف و دکتر جلیلی اتفاق افتاد ارائه دو راهبرد درون گفتمانی انقلاب جهت پیشرفت و اعتلای نظام اسلامی بود که یکی مورد اقبال بیشتری از جانب مردم قرار گرفت از اینرو از همگان تقاضا داریم مراقب فتنه انگیزی و تفرقه افکنی دشمنان باشند و از تخریب و بد اخلاقی اجتناب کنند.
۳.اینجانبان بهعنوان کمترینِ ملّت با قدردانی از نامزدها و هوادارانشان، با پیروی از مردم برای مرحله دوم انتخابات، حمایت خود را از جناب دکتر سعید جلیلی اعلام میداریم.
@rozaneebefarda
🌹 سلام هموطن؛ سلام ای ایرانی
🔸 ملت بزرگ ایران با همه اقوام عزیز و گرامیش سی و سه ماه قبل در سال ١۴٠٠ با انتخاب سیدی بت شکن و از جنس مردم سایه چهل ساله جماعتی زر سالار و زور مدار، اقتدار گرا و اشرافی را از دستگاه اجرایی برچید و دولت را بر پاشنه خدمت استوار کرد.
🔹 این ملت بار دیگر با رأی منفی خود دست رد بر سینه همان جماعت اندک عوام فریب و نفاق افکن و فتنه گر زد و آنها را بیش از گذشته نا امیدتر ساخت. ملت با رأی نه سپر بلای ایران در حال و آینده شد تا فرزندانش از او به نیکی یاد کنند.
🔸 اما این کار نا تمام در هفته پیش رو و در روز انتخاب، یکپارچه و متحد، مصمم تر از گذشته با انتخاب دکتر سعید جلیلی به اتمام خواهد رسید. انشالله
فدایی رهبر و مردم ایران
#رای_من_جلیلی
#نه_به_دولت_سوم_روحانی
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ کتمان چرا؟
🔸 وقتی مادر دکتر جلیلی به زبان آذری از خاطرات مسجد گوهرشاد می گوید، از خود می پرسم پس چرا دکتر جلیل مانند رقیبش که می گوید از مادر کُرد و از پدر آذری هستم او نیز به مردم نمی گوید که از مادر ترک ( اردبیل ) و از پدر کُرد ( سردشت مهاباد ) هستم؟
🔹 رقیب دکتر جلیلی با همین اطلاع رسانی قومیتی خود در دور اول توانست چند میلیون رأی بی زحمت را به چنگ آورد. چرا دکتر جلیلی با کتمان ریشه ترکی و کُردی خودش را از چند میلیون رأی بی دردسر محروم کرد؟ اگر دکتر جلیلی این کار را کرده بود قطعاً در همان دور اول رئیس جمهور شده بود.
🔸 می دانید چرا؟
به سه دلیل:
اول؛ اینکه جلیلی می خواهد مردم آزاد و به دور از تعصبات قومی زبانی او را انتخاب کنند.
دوم؛ اینکه دکتر جلیلی نگاه ابزاری به ریشه های ترکی و کُردی خود ندارد. ارزش و اصالت ریشه های قومی برای او فوق این حرف ها است.
سوم؛ اینکه جلیلی نمی خواست خود را از دیگر قومیت ها جدا بداند. او همه قومیت ها را ذیل هویت ایرانی می داند. ایرانی بودن در نظر جلیلی همه قومیت ها را در بر می گیرد. من ایرانیم یعنی من همه این اقوام هستم.
https://www.aparat.com/v/zgdf5a7
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔴 دولت تضمین های خیالی
رقیب دکتر جلیلی در توئیتی گفته است: " #تضمین میدهم که تمام دولت در برابر گشتهای اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد".
مردم ایران!
از همین توئیت می توانید بفهمید که دغدغه اصلی دولت سوم روحانی چه خواهد بود و تا چه اندازه مهم است.
اما آیا به راستی مساله اصلی ملت گشت های اجباری و فیلتر بازی است؟ این چیزها مساله مرفهین بی دردی است که خواهان آزادی ولنگاری و تفاخر و دور دور کردن ثروت های نجومی شان برابر دیدگان مردم است. تازه اگر منظور ایشان گشت اجباری مسئولان باشد که از شهید جمهور به یادگار مانده که دیگر فاجعه است و تاسفبار.
برای مردم مهم این است که به دهه سراسر نکبت و خسارت نود باز نگردند و دولت منفور روحانی تکرار نشود. باید رقیب دکتر جلیلی این اموری را تضمین کند که برای مردم مهم است نه تضمین عدم گشت ارشادی که عملاً وجود ندارد.
اصلا مساله تضمین خواهی مردم از رقیب دکتر جلیلی امور ابتدایی است. او چگونه می تواند تضمین دهد که کابینه و کارشناسانش برابر دستورات او یاغی نشوند و در مخالفت با او هر چیزی که دم دست شان بود به سوی او پرتاب نکنند.
رقیب دکتر جلیلی دفع فشارهای بیرونی را با چه چیزی تضمین می کند؟ با وزیر خود تحقیر واداده ای که دیدیم چگونه تضمین جان کری اش تو زرد از آب در آمد؟ یا با لیبرال های غربزده یا با لشکری از اقتدارگرایان ترسو می خواهد دفع فشارهای بیرونی را تضمین کند؟ اصلاً چه تضمینی وجود دارد که ایشان عهدها و تضمین هایش را بعد تصاحب قدرت فراموش نکند.
پس، آقای تضمین به چیزی که در توان تو نیست تضمین ندهید. مردم را برای کسب قدرت با دولت و ایده های تخیلی فریب ندهید.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔸 نگاه مترقیانه دکتر جلیلی به روستا
بحث آقای دکتر جلیلی درباره روستاها بسیار دقیق و نو است. زیرا غالباً روستا در نظر دولتمردان چونان مناطق محرومی تلقی می شود که نیاز به محرومیت زدایی دارند. در این نگاه رایج، روستا به مثابه عامل توسعه و پیشرفت دیده نمی شود. در حالی که روستا یکی از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه است.
روستا از منظر توسعه و پیشرفت، لااقل بستر اصلی سه عنصر اساسی در رشد اقتصادی است؛ یعنی کشاورزی، دامداری و صنایعدستی. تقویت و پیشرفت علمی این سه رکن اقتصادی روستا عامل بزرگی برای قرار گرفتن روستا در چرخه رشد اقتصادی است. چنانکه طرح های دکتر جلیلی درباره روستا از همین منظر و نگاه است.
به همین خاطر به نظر می رسد نگاه دکتر جلیلی به روستا از افق توسعه و پیشرفت و نه افق محرومیت زدایی، نو و مترقیانه است. طبیعی است که نگاه توسعه با خود محرومیت زدایی هم می آورد. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
⭕️ شرایط فرهنگی و سیاسی وقوع جنگ
این روزها که مساله جنگ هراسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود، لازم است درباره شرایط و عوامل وقوع جنگ تأمل جدی به عمل آورد.
جنگ منازعه ای خصمانه و خشونت بار میان دولت ها است. دولت هایی که خلقیات توسعه طلبانه، استعماری و تجاوز گری و سلطه طلبی داشته باشند مستعد برای جنگ افروزی هستند.
اینگونه دولت ها تنها به توان بالای فنی و نیروی انسانی خود برای جنگ افروز و تجاوز به سرزمین های دیگر تکیه نمی کند بلکه آنها شرایط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور مورد نظرشان را نیز زیر نظر می گیرند.
از این رو، دولتی که از شرایط نسبی مطلوبی در همه عرصه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشد، سایه جنگ و تجاوز دشمن را از خود دور نگه داشته است. اما دولتی که مقتدر نباشد و از شرایط فرهنگی و اجتماعی منسجم و یکپارچه ای برخوردار نباشد، دولت های سلطه گر را به طمع تجاوز و جنگ افروزی وا می دارد.
دولتی که فاقد برنامه اقتصادی کارآمد باشد و سیاست تبعیت از دولت های مقتدر و کدخدا مسلکی را تعقیب می کند و اخلاق بردگی و رابطه خدایگان و بنده را بر اتباع خود مسلط می کند و گسل های قومیتی را فعال می کند و سیاست واگرایی میان اقوام را رواج می دهد، چنین دولتی زمینه مساعد برای تجاوز دولت های سلطه گر را فراهم ساخته است.
دولتی که در نگارش قرار داد با دولت متخاصم نقش جدی ندارد و نخوانده آن را امضا می کند و از دولت متجاوز تضمین های بدون پشتوانه می گیرد و در انجام تعهداتش سیاست گام به گام و احتیاط در عمل را پیش نمی گیرد، چنین دولتی زمینه تجاوز دولت سلطه گر را فراهم می کند.
ملت ایران در دهه نود با روی کار آمدن دولتی غربزده و سلطه پذیر و واداده کاملا در آستانه جنگی ناخواسته قرار گرفته بود. اگر مردم در سال ١۴٠٠ به ادامه چنین دولتی رأی منفی نداده بود، ای بسا که دولت آمریکا جنگ علیه ایران را آغاز کرده بود.
مسلماً اگر دولت سوم روحانی روی کار آید، سایه جنگ بیشتر از گذشته بر این مرز و بوم نزدیک تر خواهد شد. پس، مبادا با توهم جنگ هراسی به استقبال جنگ واقعی برویم. باید از روی کار آمدن دولت های ترسو هراسید و نه از دولت های شجاع و مقتدر.
#رأی_من_دکتر_جلیلی
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔶 دولت قهوه خانه نیست
دیشب مناظره دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، آقایان دکتر سعید جلیلی و دکتر مسعود پزشکیان برگزار شد.
این مناظره در ابتدا با شیب کند آغاز شد ولی به تدریج که مجلس داغ تر می شد، یک طرف ( پزشکیان ) به تکرار حرف های قبلی افتاده بود و طرف دیگر ( جلیلی) گویی تازه موتورش روشن شده وسعت مطالعه و کار کارشناسی و ایده های عملی اش را به رخ رقیب می کشاند.
اگر سوال شود که رفتار کدامیک از دو طرف مناظره اخلاق مدارانه تر بود، بنده رأی به آقای جلیلی می دهم. او وقت رقیب را رعایت می کرد و چند بار با گفتن ایشان درست می گوید به او احترام گذاشت. در حالی که پزشکیان در مواردی سخن جلیلی را تکرار می کرد ولی اذعان به درست بودن گفتار او نمی کرد.
علاوه بر این، پزشکیان در یک جا به شهید سلیمانی و شهید رئیسی بی ادبی کرد. جلیلی به غیر بخش های پایانی گفتگو، بخاطر همین ملاحظه اخلاقی سعی نکرد اسمی از آقای روحانی بیاورد و وارد نقد جدی کارنامه ناکارآمد او شود.
این اندازه افراط در اخلاق مداری در مجلس مناظره، موجب شده بود که در ذهن مخاطب جای مدافع و منتقد وضع موجود وارونه جلوه کند. در حالی که پزشکیان با ستادی که تشکیل داده مدافع بانیان وضع موجود بویژه بانیان دهه خسران و فلاکت نود ظاهر شده است.
اما جمع بندی بنده از این مناظره آن است که سطح گفتار دو طرف یکسان نبود. یک طرف گویی در قهوه خانه به سر می برد و از هر دری بدون مطالعه و تفکر و ایده پردازی حرف می زد. در محفل قهوه خانه ای افراد پیرامون موضوع حرف های کلی و بدون پشتوانه علمی و خیلی عامیانه می زنند و دست آخر هم به خیال خود پیروزمندانه مجلس را ترک می کنند. مطالبی که آقای پزشکیان بیان می کرد فراتر از گفتار قهوه خانه ای نبود.
ولی گفتار طرف مقابل نشان می داد که گویی در یک آکادمی علمی راهبردی با حضور مردم شرکت کرده است. او سعی داشت مطالعات و مشاهدات میدانی خود را به حدی ساده سازی کند که برای مخاطب نا آشنا نیز قابل فهم و گفتگو باشد.
مسلماً سطح گفتار دو طرف باز گو کننده نگاه آن دو به ماهیت دولت است. پزشکیان دولت را محفلی قهوه خانه ای می دید. در نظر وی مسائل مهم مملکتی و بین المللی را با گعده های قهوه خانه ای با کارشناسان می توان طرح کرد و به راه حل رسید.
اما نگاه جلیلی به دولت آکادمیک بود. او کابینه دولت را محفلی آکادمیک و راهبردی می پندارد که باید مسائل مملکتی و بین المللی را به نحوی عقلانی و متناسب با مقتضیات زمان و مکان، مطرح کرد و راه حل مناسب برای آنها پیدا کرد.
نگاه قهوه خانه ای به دولت مخاطب را به دوران پیشا مدرن عصر قاجاری سوق می دهد. گویی شاهی هست و مجمعی از وزرا که می خواهند با گعده های غیر علمی به فهم امور و رسیدن به تصميمات ملوکانه نائل شوند.
اما نگاه آکادمیک مخاطب را در فضای دولت مدرن قرار می دهد. در چنین دولتی همه امور مبتنی بر مطالعات میدانی و کارشناسی شده مورد بحث و بررسی و تصمیم عقلایی پیش می رود.
اکنون انتخاب با ملت است که کدام گفتار و دیدگاه را می خواهد بر سرنوشت خود و فرزندانش حاکم کند. آیا خواهان دولت قهوه خانه ای است یا دولت آکادمیک راهبردی. اما آنچه که مسلم است دولت در مفهوم جدید آن قهوه خانه ای اداره نمی شود.
عجیب آن است که در ستاد پزشکیان جماعتی حضور دارند که علی الدوام دم از عقلانیت و آشنایی با زبان بین المللی می زنند ولی نامزدی را که روی تشک مناظره می فرستند کاملا با مفهوم جدید دولت بیگانه است و می خواهد به سبک قاجاری کابینه خود را پیش ببرد!
#رای_من_دکتر_جلیلی
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دکتر جلیلی: طرف مقابل را از تحریم کردن باید پشیمان کنیم
👉 @mahdavizadegan
🖌 تبیین حق مطالبه در برجام به زبان ساده
پذیرش برجام به دلیل سلب حق فن آوری هستهای از همان ابتدا خسارت بار و نادرست بود و نمی بایست آن را امضا می کردند. اما چرا ما هم مثل ترامپ از آن خارج نمی شویم؟ نه بخاطر اینکه چون نمی توانیم خارج شویم بلکه بخاطر مطالبات مان در ازای عمل به تعهدات است.
آیا ایران حق چنین مطالباتی را دارد یا خیر؟ آیا چون یک طرف قرار داد کنار کشیده است حق مطالبات از طرف دیگر ساقط می شود؟ قضاوت و داوری مساله را با یک مثال ساده به مخاطب واگذار می کنیم.
فرض کنید طی قرار دادی در بنگاه املاکی خانه خود را به فلان مقدار به خریدار فروخته اید و کلید خانه را فی المجالس به مشتری تحویل داده اید و او هم خانه را تحویل گرفته و در آن مستقر شده است.
تا اینجا شما به تعهدات خودتان عمل کرده اید و حالا نوبت خریدار است که پول خانه را به شما تحویل دهد ولی او مبلغ فروش خانه را پرداخت نمی کند و قرار داد را هم پاره کرده است.
اینجا چه باید کرد؟ آیا می پذیرید که چون مشتری قرار داد را کنار گذاشته حق مطالبه مبلغ خانه از شما ساقط شده است؟ یا اینکه باید خریدار را مجبور به عمل به تعهدات مبایع نامه و پرداخت مبلغ پول خانه کرد؟ ( جلیلی ) چون قرار داد معاملاتی یعنی چیزی می دهیم و چیزی می گیریم ( پزشکیان ).
تمام مساله مطالبه ایران از قرارداد برجام مانند همین خرید خانه و عمل کردن یک طرف قرار داد به تعهدات و عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش است. ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است ولی طرف مقابل زیر میز زده است.
حضرات برجامی معتقدند که چون آمریکا از برجام خارج شده ما هم نباید مطالبه حقوق خودمان را بکنیم ( پزشکیان/ ظریف ). البته ایشان نمی گویند ما هم باید از برجام خارج شویم بلکه معتقدند که باید در برجام بمانیم ولی مطالبه ای نداشته باشیم.
اکنون این سوال مهم مطرح است که منطق لزوم ماندن در برجام بدون حق مطالبه چگونه با شعار عزت و حکمت و مصلحت سازگاری دارد؟ تنها اخلاق بردگی است که چنین منطقی را می پذیرد.
#نه_به_دولت_سوم_روحانی
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 عمومی سازی ما نمی توانیم
نامزدی که واژگان کلیدی او " نمی توانیم" و "نمی شود" و " امکان ندارد" و " ممکن نیست" باشد؛ برای چه می خواهد رئیس جمهور شود؟ برای کسب قدرت و نشستن بر صندلی ریاست؟! یا شاید می خواهد فرهنگ "ما نمی توانیم" را که اختصاصی جماعت غربزده است، عمومی سازی و همگانی کند.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلیلی: وقت نقش آفرینی برای جبران آن ۸ سال بربادرفتن سرمایههاست
سعید جلیلی در بخش جمعبندی:
🔹مردم عزیز! انتخاب بین بازگشت به هشت سال تعطیلی کشور یا امتداد شهید رئیسی در احیای کارخانههاست.
🔹اکنون زمان اتلاف فرصتها نیست؛ وقت نقش آفرینی است برای جبران آن هشت سال بربادرفتن سرمایه ها و...
🔹مردم عزیز! یک جهان فرصت پیش روی ماست.
🔹میگفتند بدون FATF نمیشود واکسن وارد کرد اما شد.
🔹مردم الان وقت بهانهتراشی نداریم. با برنامههای شب امتحانی نمیتوان مشکلات را حل کرد.
🔹من کسی نیستم که با اولین مشکل بهانه بیاورم.
🔹هنوز هیچی نشده فریادهایشان علیه من بلند شده است .
🔹میدانند به حساب آنها خواهم رسید به حساب شرکتهای دولتی و به حساب های رانت خورها خواهم رسید.
#مناظره
🗳 ستاد مجازی دکتر جلیلی | @hamiyan_jalili
مناظره دوم دکتر جلیلی خیلی بهتر و قوی تر از مناظر اول بود. نقطه زنی های دکتر جلیلی خیلی عالی بود. برخلاف مناظره اول از همان شروع کار تهاجمی وارد شد و ملاحظه کاری را کنار گذاشته بود ولی همچنان پایبند به اخلاق گفتگو بود. یک دلیل مهم توفیق امشب دکتر جلیلی این است که به سرعت اشکالات مناظره اولش را به کمک مشاورانش شناسایی و اصلاح کرد. تقریبا همه اشکالاتی که روز گذشته به نظر بنده و دیگر دوستان رسیده بود در مناظره دوم از ایشان ندیدیم. و این سطح بالای توانمندی و سرعت عمل ایشان را نشان می دهد. او نشان داد که فرمانده واکنش سریع موفقی است. یکی از ویژگی های رئیس جمهور کارآمد همین سرعت عمل در اصلاح و تصمیم است.
👉 @mahdavizadegan
⭕️ بیانیه جمعی از اصحاب علوم اجتماعی ایران در حمایت از دکتر سعید جلیلی
به نام او که حافظ حرمت خون شهید است
شهید ابراهیم رئیسی، دولت را پس از یک دهه، به ساحت سرزنده «اجتماع» بازگرداند؛ و قاطبه مردم ایران عزیز، به پاسداشت این جهاد، بدرقهای شکوهمند برای او رقم زدند تا برای همیشه، او را به الگویی برای دولتداری و حکمرانی مردمی بدل کنند و مدال #خادم_جمهور را جایگزین عنوان رئیسجمهور کردند.
اکنون، در یک صفآرایی کمسابقه، الیگارشی مدیران «ضداجتماعی» که در علوم اجتماعی رهاییبخش ما الیگارشی #نولیبرال نامیده میشوند، پشت چهرهای بیش از حد #سادهنگر جمع شدهاند و گمان دارند که شهادت #شهید_خدمت را میتوانند فرصتی برای بازگشت سیاست «ضداجتماعی» خویش قرار دهند، و بیپرده #دولت_سوم_روحانی را بر سر کار آورند. آنها امیدوارند که در پشت این مهره، بتوانند بدنه هفت هزار مدیر الیگارشی نولیبرال را به مصادر امور جامعه و مصادره منافع اجتماع بازگردانند.
ما، عمیقاً از این منش #ضداجتماعی_نولیبرال برائت میجوییم و به جوانان سرزنده #ایران_عزیز توصیه میکنیم که برای یک #انتخاب_جهش_آفرین به میدان بیایند و به سراغ #همه_مردم_ایران بروند، از گروههایی که صدایشان شنیده نمیشود دعوت کنند، به زنان و مردانی که در هیاهوی رسانهها سانسور میشوند سر بزنند تا برای ایفای #نقش_پرشکوه خود به میدان بیایند و با انتخاب معنادار خویش، عناصر این الیگارشی ضداجتماعی را کنار بزنند، و با #انتخاب_اصلح، #دکتر_سعید_جلیلی، امتداد مسیر #خادم_جمهور را هموار نمایند.
والله المستعان
🗳 ستاد مجازی دکتر جلیلی | @hamiyan_jalili
🖍 چرا با بنزین ٢۵ هزار تومانی بهتر می شود در خیابان های تهران دور دور کرد؟
بالاخره رقیب دکتر جلیلی در جواب پرسش مجری مناظره از افزایش قیمت بنزین تا ٢۵ هزار تومان نگفت که افزایش نمی دهد ولی آقای دکتر جلیلی صریحاً گفت که افزایش نمی دهد. دلیل محتمل نا گفته به شرح زیر است.
فکر می کنید چرا خیلی از اشراف و مرفهین بی درد اغلب اوقات مجبورند خودروهای چند ده میلیاردی شان را در خانه پارک کنند و نتوانند به راحتی در خیابان های تهران به اصطلاح خودشان دور دور کنند؟
پاسخ مساله خیلی روشن است. چون ریسک تصادف و صدمه دیدن ماشین های گران قیمت در خیابانهای پر ترافیک تهران خیلی بالا است. علاوه بر این، نمی توان به موقع به دفتر کار یا محل قول و قرارهای شان برسند. مهم تر اینکه خودشان یا آقا زاده هایشان نمی توانند در خیابان های بالا شهر با ماشین های چند میلیاردی شان دور دور کنند و مسابقه فخر فروشی به راه اندازند.
حالا اگر بنزین گران شود، خیابان از خودروهای ارزون فیمت خالی می شود. آن وقت است که مرفهین بی درد می توانند ماشین های میلیاردی شان را از پارکینگ خارج کنند و در خیابان های شهر دور دور کنند و مسابقه فخر فروشی راه بیاندازند. از این پس، طبقه متوسط رو به پایین مجبور است که خودروی ارزون قیمتش را در پارکینگ خانه پارک کند.
برای همین است که مرفهین بی درد از نامزدی که مدافع گران شدن بنزین تا ٢۵ و ۳۰ هزار تومان است استقبال می کنند.
اینگونه نامزدها از مردم رأی می گیرند ولی در خدمت آسایش و رفاه اشراف بی درد هستند. یک دلیل #نه_به_دولت_سوم_روحانی همین مساله است. آنها سیاست خلوت سازی خیابان برای دور دور کردن مرفهین بی درد را پی گرفتند.
👉 @mahdavizadegan
💠حمایت خانواده شهید رئیسی از سعید جلیلی / نگذاریم گفتمان «ما میتوانیم» و «عزت»، به «نمیشود و نمیتوانیم» و «عبرت» تبدیل شود
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم عزیز ایران؛
سیدالشهدای خدمت با رب ادخلنی مدخل صدق وارد عرصه ریاست جمهوری شد، صادق الوعد بود، مجاهدت کرد تا به لقاء الله رسید.
کذب گوییها و توهینها و تخریبها، نه تنها خدشهای بر اخلاص و صفا و صداقت در حکمرانی کارآمد ایشان، وارد نمیکند بلکه ننگی بر پیشانی مدعیان بیانصاف، خواهد بود.
امروز اگر چه آن شهید عزیز در بین ما نیست اما راهی که او گشود پیش روی ماست. برای تداوم پیشرفت مادی و معنوی کشور در این مسیر، از شما ملت عزیز دعوت میکنیم ضمن مشارکت پرشور و آگاهانه در انتخابات روز جمعه، با انتخاب درست، نگذاریم گفتمان «ما میتوانیم» و «عزت»، به «نمیشود و نمیتوانیم» و «عبرت» تبدیل شود.
ضمن احترام به هر ۲ نامزد محترم، امید داریم برادر گرامی جناب آقای دکتر سعید جلیلی، با تفضل الهی و مجاهدت، بتواند با صیانت از میراث شهید جمهور در عرصه مدیریت و رعایت تقوای سیاسی، ادامه دهنده راه این عزیز کشور امام رضا علیه السلام باشد.
و من الله التوفیق
بیت آیت الله شهید رئیسی
۱۳ تیرماه ۱۴۰۳
👉 @mahdavizadegan
👈 چرا برخی از نامزدها برنامه ندارند؟
مناظره دوم میان دو نامزد ریاست جمهوری فی الواقع مصاف میان دو نامزد با برنامه و بی برنامه بود. هر چقدر آقای جلیلی بخاطر برنامه هایش وقت کم می آورد در مقابل، نامزد رقیب بخاطر بی برنامه بودنش وقت اضافه می آورد. در نتیجه او مجبور بود زمان اختصاصی خود را با حرف های کلی و یا با گیر دادن به گشت ارشاد و فیلترینگ پر کند.
اما سوال اینجاست که چرا برخی نامزدها با دستی پر از برنامه وارد کارزار انتخاباتی می شوند و برخی دیگر از نامزدها دستان شان از برنامه خالی است و کمتر درباره برنامه حرف می زنند؟ آیا این مساله اتفاقی است یا دلیلی دارد؟
اصلاً اتفاقی نیست که نامزدی با برنامه باشد و نامزد دیگر بی برنامه باشد. دلیل این مساله را از کنکاش در اهداف نامزدها می توان فهمید.
نامزدی که صرفاً به قصد تصاحب قدرت وارد صحنه می شود، هیچ نیازی به برنامه ندارد. او فقط به برنامه کسب قدرت نیاز دارد. چنین برنامه ای هم برای مردم لازم به گفتن نیست بلکه باید خود و ستادش بدانند و بس.
اما نامزدی که قصدش از نامزد شدن خدمت به مردم باشد، داشتن برنامه برای او امری ضروری است و باید برنامه اش را برای مردم باز گو کند. چون در دنیای امروز بدون برنامه نمی توان خدمت گذار مردم بود و مسیر پیشرفت و تعالی را طی کرد.
بنابر این، خیلی واضح است که چرا ارادگان معطوف به قدرت درباره برنامه داشتن هیچ احساس ضرورت نمی کنند ولی ارادگان معطوف به خدمت همواره دغدغه برنامه داشتن را دارند.
یک دلیل #نه_به_دولت_سوم_روحانی همین مساله است. چنین دولتی اراده معطوف به قدرت است و نه خدمت. برای همین خاطر،سطح خدمت رسانی و برنامه ریزی چنین دولتی در گذشته خیلی ناچیز بود. آنها برای خدمت گذاری نامزد نشده بودند.
✍داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan