eitaa logo
مهدوی زادگان
368 دنبال‌کننده
177 عکس
55 ویدیو
19 فایل
*رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ*
مشاهده در ایتا
دانلود
31.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 در تریبون آزاد کاشان شیر بچه ای در کاشان، دیشب در تریبون آزاد غوغاااااا کرد... خدا حفظش کند. برای سلامتیش صلوات! 🗓 سه شنبه ۱۲ تیرماه 👉@mahdavizadegan
🖌 هر رأی در سبد جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت مردم سالارانه اش موظف به برگزاری روش های دموکراتیک مانند انتخابات است تا از این طریق در جهت مأموریت استیفای حقوق مردم گام بردارد. چنانکه تا کنون اینگونه بوده است. بنابراين، نگاه جمهوری اسلامی به انتخابات ابزاری برای مشروعیت یابی نبوده و نیست. اگرچه جلب رضایت مردم از عملکرد کارگزاران را مهم می داند. حال اگر جریان مخالف و معاند و معارض می خواهد عدم مشارکت درصدی از مردم را نشانه مشروعیت زدایی از نظام اسلامی القا کند؛ در این صورت، هر رأیی که در صندوق‌های رأی می افتد رأیی است که در سبد جمهوری اسلامی افتاده است. نمی توان گفت که مشارکت در انتخابات بکنیم یا نکنیم در هر صورت، مشروعیت زدایی کرده ایم. بلکه عکس آن مقرون به صواب است، اگر اجتماع نقیضین را ممکن بدانیم. چون عدم مشارکت برخلاف مشارکت، مبهم است. بنابر این، معارضی که به قصد نفی مشروعیت نظام اسلامی در انتخابات مشارکت می کند، بهتر است بداند که این مقصود با رأیی که در صندوق رأی می اندازد محقق نمی شود و زحمت عبثی کشیده است. آنان بارها چنین قصدی را در گذشته تجربه کرده اند ولی نتیجه نداده است. کو آن دوم خردادی که رجز خوانی می کرد و می گفت دور بعد کار نظام ولایی تمام است! چون اساساً سبد رأی، سبد مشروعیت یابی/ زدایی نظام نیست بلکه سبد مقبولیت فرد یا یک جریان سیاسی در امر کارگزاری است. انتخابات عرصه مبارزه مدنی برای جماعت برانداز در هیچ کجای از دنیا نبوده و نیست تا چه رسد به ایران. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ این همه پول اضافه را برای کجا می خواهی زمزمه گران شدن بنزین تا ٢۵ هزار تومان برای تست کردن واکنش مردم بود. حالا که دیدند جای نگرانی از ریزش رأی نیست و مردم به این افزایش قیمت راضی اند، گام بعدی را برداشتند و حرف از ۵۰ هزار تومان می زنند. احتمالا نرخ واقعی مورد نظر تا پایان انتخابات کشف خواهد شد. اما سوال اساسی اینجاست که اگر قرار است دولت سوم روحانی همچون گذشته به امور زیربنایی نپردازد و مسکن مهر و مسکن ملی را کنار بگذارد و تعادل بازار را به خودش واگذار کند، این همه پول مازاد ناشی از افزایش قیمت بنزین را کجا می خواهند هزینه کنند؟! 👉 @mahdavizadegan
🔶 استعاره برای ایران؛ به نام ملت و به کام مرفهین بی درد مردم ایران از هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به این سو شعار " برای ایران " را در هر دوره از نامزد و ستاد انتخاباتی جریان اصلاحات همواره شنیده اند و از آن استقبال کرده اند. ولی چرا ایرانیان در پایان هر دوره از کارگزاری این جریان، حقیقت و ثمره این شعار را فقط سر سفره اقلیتی زرسالار و زورمدار مشاهده کرده اند؟ اگر این شعار با مانع روبرو شده است و نا کام مانده است، چرا فقط برای اکثریت ایرانیان ناکام بوده ولی برای اقلیتی خاص ثمر بخش بوده است و از پس هر دوره پیروزی این شعار انتخاباتی، به نحو نجومی بر مال و املاک و شادی و سرور دنیوی شان افزوده شده است؟ چرا این عدم تغییر و بی ثمری فقط در سفره اکثریت ایرانیان است ولی سفره اقلیت اشراف و مرفهین بی درد از زیادی ثمره، بالا می آورند؟!! تنها دلیل این حقیقت تلخ یک چیز است و آن سوء‌استفاده از معصومیت ایرانیان است. این جماعت خیلی خوب می دانند که چگونه از معصومیت و خوش نفسی ایرانیان به سود امیال و مطامع دنیوی شان استفاده کنند. مردم شعار " برای ایران " را از هرکس که بشنوند جذب او می شوند بی آنکه کارنامه گوینده این شعار را بررسی و ارزیابی کنند. مردم کمتر به این مساله توجه دارند که آیا شعار " برای ایران " در گفتار نامزدها به نحو حقیقت استعمال شده است یا به نحو استعاره و مجاز. اما وجه استعاری استعمال " برای ایران " همان است که گفته شد؛ یعنی از ایران و ایرانیان فقط اقلیتی خاص اراده شود و نه همه ایرانیان. اما راه تشخیص و تمایز اراده حقیقی از اراده استعاری و مجازی شعار " برای ایران " کارنامه سیاسی و اجتماعی و هسته سخت اجتماعی است که از آن نامزد حمایت می کند. بدون شک، هسته سخت حامیان استعمال مجازی همان اشراف و مرفهین بی درد است. ١۵ تیر ١۴٠٣ ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
سلام علیکم وقت بخیر ذکر شریف: یا رحمان الدنیا و الاخره و رحیمهما ارحم فی الدنیا و الاخره بحقهم علیهم السلام. را زیاد تکرار کنید 👉 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّ اللهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ اللهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ؛ خداوند از كسانى كه ايمان آورده اند دفاع مىكند؛ خداوند هيچ خيانتكار ناسپاسى را دوست‌ ندارد. ( حج: ٣٨ ) وقتی خدا حامی و حافظ شهیدان است و از جفا پیشگان و نا سپاسان بیزار است، تکلیف بنده اش روشن است که مدافع چه کسی باشد و از چه کسی بیزاری بجوید. @mahdavizadegan
🔸 ختم رقابت و استمرار همدلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت بالای مردم پایان یافت و آقای دکتر پزشکیان توانست نظر مردم را به خود جلب نماید. مسلماً از امروز ایشان رئیس جمهور همه ملت است و باید همه با هم مصمم و یکپارچه در پرتو اصل نورانی ولایت مطلقه فقیه آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهدا را پی گرفته تا حصول نتیجه نهایی و اتصال آن به انقلاب حضرت حجت عج از پای نشینیم. چنانکه فلسفه انتخابات در انقلاب و نظام اسلامی چیزی غیر از این نبوده و نیست. انتخابات در جمهوری اسلامی رقابتی تنگاتنگ و توأم با آگاهی بخشی است و با هدف مشارکت عمومی و ملی در امر پیشرفت و ترقی میهن عزیز مان ایران اسلامی است. مردم خوب می دانند که تجربه مردم سالاری در ایران جز با شکل گیری انقلاب و نظام اسلامی و مجاهدت علما و شهداء نا ممکن بود. بویژه در انتخابات اخیر که نتیجه سی و سه ماه خدمت گذاری بی وقفه و دردمندانه و خالصانه رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی ره به ملت بود. از این رو، نباید گذاشت تجربه مردم سالاری دینی با چنین صلابت و قدرتی توسط خناسان و بدخواهان نظام اسلامی از ملت سرافراز باز ستانده شود. بی تردید، هر رأیی که دیروز در صندوق های رأی انداخته شد در سبد جمهوری اسلامی جای گرفته است. و این راه همچنان با پیروی از خط ولایت مطلقه فقیه استمرار خواهد داشت. آنچنانکه امام خمینی ره آسایش و امنیت ملت را در پشتیبانی از ولایت فقیه اعلام فرمودند. اینجانب به سهم خود انتخاب آقای دکتر پزشکیان را به ایشان تبریک گفته و آرزوی توفیق در راه تحقق اهداف مقدس جمهوری اسلامی برای ایشان دارم. ملت چشم به راه تحقق آیات وحیانی و خطب نورانی مولی الموحدین علی علیه السلام توسط ایشان در دستگاه اجرایی کشور است. در آستانه ماه محرم از ذات باری تعالی می خواهیم که به حق سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام این ملت و رهبری را در کنف توجهات الهی خود قرار دهد و شر دشمنان را به خودشان باز گرداند. انشالله داود مهدوی زادگان ١۶ تیر ١۴٠٣ 👉 @mahdavizadegan
📢 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با سپاس‌گزاری از همه نامزدها و فعالان عرصه‌ی انتخابات بر استفاده رئیس‌جمهور منتخب از ظرفیتهای فراوان کشور برای آسایش مردم و پیشرفت کشور، در ادامه‌ی راه شهید رئیسی تأکید کردند. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمد لله ربّ العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین سیما بقیّة الله روحی فداه. خدای عزیز و رحیم را سپاس که با اراده و توفیق او ملت بزرگ ایران توانست پس از مصیبت سنگین فقدان رئیس جمهور شهید، در مدت کوتاه قانونی، صحنه‌ی انتخابات ریاست جمهوری را سامان دهد و در دو جمعه‌ی پیاپی، انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کند و از میان چند نامزد، با اکثریت آراء رئیس جمهور کشور را برگزیند. ✏️ مسئولان محترم برگزاری انتخابات، با شتاب لازم و امانت کامل، وظائف خود را انجام دادند، و مردم عزیز، با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌ئی گرم و پرشور آفریدند و صندوقهای انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند. ✏️ این حرکت بزرگ در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است و همه‌ی نامزدهای محترم و همه‌ی کسانی که برای پیروزیِ هر یک از آنان، هفته‌ها تلاش شبانه‌روزی کردند در افتخار و ثواب آن شریکند. ✏️ اکنون ملت ایران رئیس جمهور خود را انتخاب کرده است. اینجانب با تبریک به ملت و به رئیس جمهور منتخب و به همه‌ی فعالان این صحنه‌ی حساس مخصوصاً جوانان پرشور ستادهای انتخاباتی نامزدها، همگان را به همکاری و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه میکنم. شایسته است رفتارهای رقابتی دوران انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و هر کس در حدّ توان خود برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کند. ✏️ به جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب نیز توصیه میکنم با توکل به خداوند رحمان به افقهای بلند و روشن چشم بدوزند و در ادامه‌ی راه شهید رئیسی از ظرفیتهای فراوان کشور بویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند. ✏️ بار دیگر جبهه‌ی سپاس بر درگاه حضرت حق میگذارم و به حضرت بقیة الله اعظم روحی فداه درود و سلام میفرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی میدارم و از همه‌ی نامزدهای محترم و فعالان عرصه‌ی انتخابات که در این برهه‌ی حساس نقش‌آفرینی کردند، و نیز رسانه‌ی ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاههای اجرای انتخابات سپاسگزاری میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۴/۱۶ 💻 farsi.khamenei.ir
يا رب الحسين بحق الحسين اشف صدر الحسين بظهور الحجه @mahdavizadegan
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام چه روستای با معرفتی؛ فراموشت نمی کنیم شهید خدمت جمهور رئیسی ره @mahdavizadegan
‏‏ 👈 فرازی از وصیت نامه سیاسی _ الهی امام خمینی ره ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو‏‎ ‎‏مذهبی است که می خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین‏‎ ‎‏بلکه بشریت دم می زند، از مقبره ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین‏‎ ‎‏نسخۀ نجات دهندۀ بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او‏‎ ‎‏پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاند‏‎ ‎‏نجات دهد. ‏ ‏‏ و ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند‏‎ ‎‏تعالی بوده، و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب، این بندۀ رها شده از تمام قیود،‏‎ ‎‏مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است.‏ ‏‏ ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه‏ که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی‏‎ ‎‏مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی و‏‎ ‎‏حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است.‏ ‏‏ ما مفتخریم که ائمۀ معصومین، از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر‏‎ ‎‏حضرت مهدی صاحب زمان ـ علیهم آلاف التحیات والسلام ـ که به قدرت‏‎ ‎‏خداوند قادر، زنده و ناظر امور است ائمۀ ما هستند.‏ ‏‏ ما مفتخریم که ادعیۀ حیاتبخش که او را «قرآن صاعد»‏ می خوانند از ائمۀ‏‎ ‎‏معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیۀ»‏‎‎‏ امامان و «دعای عرفات»‏ ‎‏حسین بن علی ـ علیهما السلام ـ و «صحیفۀ سجادیه» این زبور آل محمد و‏‎ ‎‏«صحیفۀ فاطمیه»‏ که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه‏‎ ‎‏است از ما است.‏ ‏‏ ما مفتخریم که «باقرالعلوم»‏‎‏ بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز‏‎ ‎‏خدای تعالی و رسول ـ صلی اللّه علیه و آله ـ و ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ‏‎ ‎‏مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است.‏ ‏‏ و ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است که فقه ما که دریای بی پایان است،‏‎ ‎‏یکی از آثار اوست. و ما مفتخریم به همۀ ائمۀ معصومین ـ علیهم صلوات اللّه ـ و‏‎ ‎‏متعهد به پیروی آنانیم.‏ ‏‏ ما مفتخریم که ائمۀ معصومین ما ـ صلوات اللّه و سلامه علیهم ـ در راه تعالی‏‎ ‎‏دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از‏‎ ‎‏ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی‏‎ ‎‏حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. و ما امروز مفتخریم که‏‎ ‎‏می خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم و اقشار مختلفۀ ملت ما در این راه‏‎ ‎‏بزرگِ سرنوشت ساز سر از پا نشناخته، جان و مال و عزیزان خود را نثار راه خدا‏‎ ‎‏می کنند.‏ ( صحیفه امام: جلد 21/ 396 ) 👉 @mahdavizadegan
پنج گفتار در نقد دیدگاه های دکتر محسن رنانی.pdf
843.1K
پنج گفتار در نقد دیدگاه های دکتر محسن رنانی ( تحلیل و نقد نامه « سلام میهن » دکتر محسن رنانی؛ روشنفکران ایرانی چرا و چه نامزدی را می‌پسندند؛ شجاعت تقوای دموکراتیک؛ در خدمت و خیانت وسط بازان؛ انقلاب اسلامی و نعل وارونه مدرن خواهان ) داود مهدوی زادگان تیر 1403 ➖➖➖➖➖➖➖ 🔸 محسن رنانی از جمله دانشگاهیانی است که در دولت های سازندگی و اصلاحات و تدبیر و حالا در دولت چهاردهم در بالاترین سطح طرف مشاوره بوده است و با ولع خاصی در مبارزات انتخاباتی از برآمدن این دولت ها دفاع کرده است. بنابر این، او در کارنامه آنها سهیم بوده است. حال آنکه او هیچگاه شجاعت برعهده گرفتن مسئولیت سهم خود در کارنامه این دولت ها را نداشته بلکه همواره در گفتارهایش خود را منتقد و معترض جلوه داده است. با مطالعه نبشه های چند سال اخیر وی نمی توان تصور کرد که رنانی حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی باشد. مگر اینکه گفته شود او با نبشته های انتقادی علمی نمای خود خدا حافظی کرده است. به هر حال، انتظار این است که رنانی این بار مسئولیت سهم خود در دولت جدید را برعهده گیرد و به میهن ایران پاسخگو باشد. در اینجا پنج گفتار در نقد دیدگاه های آقای محسن رنانی را که در چند سال اخیر یادداشت کرده ام برای تنویر افکار عمومی آورده ام. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔶 گوهر شناس انقلاب اسلامی بزرگترین فرق میان دو جریان انقلابی و روشنفکری در تبیین دارایی شان این است که اولی گوهرش را در کاغذ کاهیِ مچاله شده بر مردم عرضه می کند ولی دومی متاع ناچیز و بلکه نداشته اش را در زر ورق می پیچد و بر مردم عرضه می کند. طبیعی است که مردم به متاع دومی رو بیاورند و رغبت بیشتری پیدا کنند. بهترین صورت دموکراسی و مردم سالاری را در جمهوری اسلامی تجربه کرده ایم ولی سواد تبیین و تبلیغ آن را نداریم. اما بنگرید به جریان روشنفکری که در ذات خود با مردم مشکل دارد و حضور مردم در صحنه را جنبش توده وار می خواند ولی خود را دموکراتیک ترین جریان فکری جلوه می دهد. ما اگر زرگر و گوهر شناس باشیم زر و گوهر انقلاب اسلامی را خوب به مردم می شناساندیم و نمی گذاشتیم روشنفکرانی که تاریخ حیات سیاسی اش عاری از مردم سالاری است اینگونه متاع میان تهی اش را توأم با تفاخر و تکبر، گران به مردم بفروشند. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔸 بیانات روشنگرانه و وحدت بخش ولی فقیه فضای ملتهب و اضطراب آمیز و فتنه انگیز پیش آمده پس از انتخابات ١۵ تیر اقتضا می کرد که فصل الخطاب و عمود خیمه نظام اسلامی وارد صحنه شده در راستای روشنگری و وحدت بخشی نکات مهمی را برای همه عوامل تاثیر گذار در سیاست امروز جمهوری اسلامی اعم از ملت و جریانات سیاسی انقلابی و غیر انقلابی و رئیس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس و حتی جریان های انحرافی و برانداز یادآور شود و گوشزد نماید. از این رو، دیدار امروز ( ٣١ تیر ١۴٠٣ ) ولی فقیه با رئیس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس خیلی جامع و فراگیر بود و خطاب ایشان محدود به حاضرین در این دیدار نیست. دقیقا به همین خاطر، مهم ترین تهدید تحریف بیانات امروز ولی فقیه آن است که برخی ها نخواهند خود را مخاطب این بیانات بدانند و یا فرمایشات مقام معظم رهبری را حمل بر توصیه های ارشادی کنند. در حالی که چنین نیست. بیانات امروز ولی فقیه همچون گذشته مولوی است و همه عوامل تاثیر گذار را در بر می گیرد. و البته شمول این خطاب نسبت به رئیس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس خیلی پر رنگ تر است. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که تبعیت واقعی از فرمایشات مولوی ولی فقیه به عمل است و نه به حرف و سخن. انشالله ✍داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🖌 قدردان مردم سالاری دینی باشیم وقتی می شنویم که در شورای راهبردی انتخاب وزرای دولت چهاردهم افرادی حضور دارند یا طرف مشورت قرار می گیرند که بعضاً با نظام اسلامی زاویه جدی دارند و از پایان علائم حیاتی این نظام سخن گفته اند یا برای تغییر قوانین اسلامی طومار امضا جمع کرده اند یا سابقه محکومیت قضایی دارند، این سوال برای هر انسان منصف و دلسوخته انقلاب شکل می‌گیرد که اگر اکنون در رژیم منحوس پهلوی به سر می بردیم این سنخ از مخالفین و معارضین سیاسی در نظام طاغوت چه شأن و جایگاهی داشتند؟ آیا این دسته از مخالفین رژیم منحوس پهلوی به مثل جمهوری اسلامی چنین موقعیتی را پیدا می کردند که در جابجایی قدرت آنهم در بالاترین سطح سیاسی ایفای نقش کنند‌‌‌؛ یعنی وزیر و مدیران عالی رتبه حکومتی تعیین کنند؟ برای مثال آیا مخالفین انقلابی مانند مطهری، بهشتی، خامنه ای و رجایی و شریعتی یا مخالفین ملایمی مانند بازرگان و سحابی در دوره پهلوی چنین موقعیتی را داشتند که بتوانند در جابجایی قدرت و انتخاب مقامات عالی رتبه سیاسی و فرهنگی حکومت دخالت کنند یا خیر؟ مسلماً چنین نبوده است. هیچیک از این افراد نه فقط در انتخاب مقامات دخالت نداشتند بلکه اغلب آنها در محرومیت و محدودیت های شدید سیاسی و امنیتی به سر می بردند. طرح این مسأله ی واضح و روشن از این جهت اهمیت دارد که اولا التفات عمومی به حقیقت مردم سالاری دینی در ایران قوت بیشتری پیدا کند و بیش از گذشته در حمایت و پاسداشت گوهری که خود ملت در پدید آمدن آن نقش داشتند، اهتمام بورزند. چون همچنان دشمنان ملت در صدد نابودی یا مصادره به مطلوب کردن های نا مشروع این گوهر درخشان هستند. ثالثاً و مهم تر از آن توجه دادن به این عده از افراد زاویه دار با نظام اسلامی است که باید در پندار و گفتارشان تجدید نظرهای جدی به عمل آورند و قدر دان جمهوری اسلامی باشند که به آنان اجازه می دهد علیرغم همه گونه بدگویی و بدخواهی هایی که داشته و دارند در جابجایی سطوح عالی قدرت مداخله کنند. اینان باید به این حقیقت اذعان کنند که گفتمان یا عمل سیاسی آنان نبوده که چنین شأن و جایگاهی را به آنها اعطا کرده است. اگر این چنین است، چرا در دوره پهلوی شاهد این اتفاق نبودیم. چرا نتوانستند میراث مشروطه را حفظ کنند و نگذارند به سادگی به چنگ نظامیان مستبد و دیکتاتور و استکبار جهانی بیافتد. باید این افراد از روشنفکر بازی های پوچ و بیهوده خود دست بردارند و همچون ملت قدردان و حافظ مردم سالاری دینی ایران که حاصل خون هزاران شهید و مجاهدت مردان و زنان بزرگ خدا جو است، باشند. اگر این گوهر مردمی صدمه ببیند، آنها گمان نکنند که از گزند اتفاقات بعدی در امان خواهند بود بلکه آنان دوباره مجبور خواهند شد در موقعیت هایی بسیار ناچیز پادویی استبدادی بدتر از استبداد پهلوی را کنند. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔶 میراث سیاسی - معنوی شهید رئیسی ره امروز ( ٧ مرداد ١۴٠٣ ) آقای دکتر پزشکیان با تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی از سوی ولی فقیه رسماً و شرعاً در این پست منصوب شدند. نگارنده مجدداً به سهم خود به ایشان تبریک گفته از خداوند سبحان توفیق و سربلندی ایشان در تحقق آیین اسلام ناب و اهداف والای انقلاب اسلامی را خواستارم. اما در همین آغاز کار، خوب است که رئیس جمهور محترم به این نکته توجه جدی داشته باشند که ایشان از شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی ره چه میراث گرانقدر و با ارزشی را به ارث برده است و این ارثیه چه کمک بزرگی در موفقیت شان به عنوان منتخب ملت خواهد داشت. این روزها درباره دستاوردهای خوب برجای مانده از دولت سیزدهم مطالب زیادی بیان شده است. خزانه اشباع شده ای که شهید جمهور آن را تهی تحویل گرفته بود و یا تکمیل پروژه های ناتمام دولت های گذشته و کاهش نرخ بیکاری از جمله ارثیه دولت سیزدهم به دولت جدید است؛ لکن در اینجا مقصود نگارنده ارثیه ای بس ارزشمندتر از اینگونه موارد است. دولت ها همواره از گفتمان های سیاسی پیروی می کنند و الگوها و سرمشق های خود را با الهام گیری از آنها بر دستگاه اجرایی مسلط می کنند. با وصف این، در بررسی فرجام کار دولت ها، کمتر بدان توجه شده است. در حالی که ریشه عمده تعارض گفتار و عمل دولت ها به گفتمان مسلط بر آنها باز می گردد. پس از جنگ تحمیلی گفتمان قدرت از دهه هفتاد به این سو، به تدریج به گفتمان مسلط بر دولت های پیشین تبدیل شده بود. سلطه این نوع گفتمان سیاسی آفات بزرگی را بر دولت هایی که با شعارهای مردمی و خدمت گذار بودن روی کار آمده بودند تحمیل کرده بود. مهم ترین این آفات، جدی نگرفتن اصل خدمت گذار ملت بودن است. و این مساله مهمی بود که شهید رئیسی ره بدان توجه لازم و وافی را پیدا کرده بود. شهید جمهور متوجه شده بود که مشکل اساسی در نا کارآمدی دولت های پیشین استیلای گفتمان قدرت بوده است. ایشان راه حل مساله را در تغییر گفتمان مسلط بر دستگاه اجرایی از گفتمان قدرت به گفتمان خدمت می دانست. از این رو، بزرگترين میراث سیاسی و معنوی شهید جمهور برای آقای دکتر پزشکیان و دولت ایشان استیلای گفتمان خدمت بر دستگاه اجرایی است. بی تردید، دولت جدید برای عمل به شعارهای مردمی به حفظ و پاسداشت از این میراث نیاز دارد. تجربه دولت های پیشین نشان داده که نمی توان به کمک گفتمان قدرت خدمتگذار واقعی ملت بود. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔸 اسلام سیاسی و تجربه دموکراسی خواهی در ایران ولی فقیه در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای دکتر پزشکیان ( ۷ تیر ١۴٠٣ ) درباره تجربه دموکراسی و دموکراسی خواهی در ایران معاصر به نکته دقیق و متقنی اشاره فرمودند. به عقیده ایشان اگر چه خواست مردم سالاری به دوره مشروطیت باز می گردد لکن تحقق آن با انقلاب اسلامی و هدایت سیاسی الهی امام خمینی ره میسر گردید: " ملّت ایران هرگز دخالت در امور اداره‌ی کشور را تجربه نکرده بود، آزمایش نکرده بود؛ انقلاب اسلامی این را هدیه کرد به ملّت ایران به دست امام بزرگوار و برجسته‌ی بی‌نظیر ما. قدر این را باید دانست: این مردم‌سالاری، این حضور مردمی" ( بیانات ولی فقیه: ٧/ ۵/ ١۴٠٣ ). جریان مشروطه خواه غربگرایی که با شعار دموکراسی خواهی وارد صحنه سیاست شده بود نه فقط نتوانست همان مشروطه نیم بند را حفظ کند بلکه راه را برای برآمدن دیکتاتوری و استبداد پهلوی هموار ساخت. و بدین ترتیب، مجاهدت مردان و زنان و خون های ریخته شده در نهضت مشروطیت بی ثمر ماند: " در مشروطیّت، مردم مجاهدت کردند، تلاش کردند، شهید دادند، مبارزات فراوانی انجام گرفت، لکن به دلیل اینکه یک رهبریِ قدرتمند و متنفّذ و مردمی بر سر کار نبود، تقریباً از همان اوّلین روزها کشور دچار آشفتگی شد، بیگانه‌ها دخالت کردند، خودسرهای داخلی وارد میدان شدند، حدود پانزده سال کشور در حال آشفتگی بود، بعد هم دیکتاتوریِ خشنِ رضاشاهی بر سر کار آمد؛ یعنی بین امضای حکم مشروطیّت و روی کار آمدن یک دیکتاتور خشن بی‌رحم وابسته‌ای مثل رضاخان، حدود پانزده سال بیشتر فاصله نشد؛ و همه‌ی زحمات ملّت با روی کار آمدن رضای پهلوی بر باد رفت " ( بیانات ولی فقیه: ۱۴۰۳/۵/۷ ). اگرچه جریان غربگرای دموکراسی خواه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هر بار که به قدرت می رسد این اتفاق را نتیجه گفتمان دموکراسی خواهی خود می داند و به نام خود فاکتور می کند؛ لکن آنها خوب می دانند که تصاحب قدرت حاصل فکر و ذکاوت شان نبوده است بلکه این امر محصول فرصتی است که جمهوری اسلامی علی السویه به همه جریانات سیاسی می دهد. اگر آنان این تحلیل را قبول ندارند به مردم نشان دهند که به غیر از جمهوری اسلامی در کجا موفق به تحقق تجربه واقعی دموکراسی شده اند. در چه زمانی توانستند زمام امور مملکت را با اقتدار و بدون مانع و رادع و بدون وجود سایه استبداد و استعمار به دست گیرند. اما نکته مهمی که ولی فقیه از مقایسه تجربه دموکراسی خواهی در قبل و بعد انقلاب اسلامی در صدد بیان آن بودند، عبارت از عامل اصلی در امکان تحقق دموکراسی واقعی در ایران است. و آن عامل اساسی گفتمان اسلام سیاسی است. اگر حضور جدی و پر رنگ اسلام انقلابی در نهضت امام خمینی ره نبود، بطور قطع چنین تجربه ای مقدور نبود و استبداد و دیکتاتوری همچنان پابرجا بود. قدرت بالای اسلام سیاسی در امر بسیج کنندگی و هدایت گری و اندیشه ورزی اجتهادی و شناخت مقتضیات زمان و مکان چنین امکانی را پدید آورده است. بدون شک، اگر جریان سیاسی غربگرا نخواهد در تعامل با اسلام سیاسی تجدید نظر کند و همچون گذشته با هر بار به قدرت رسیدن در صدد از صحنه خارج کردن رقیب مقتدر ولی متواضع برآید، حضور سرافرازانه خود را در میدان سیاست جمهوری اسلامی کم رنگ و مضمحل خواهد کرد. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه امروز به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖌 منطق قرآنی مقابله با اصرار دشمن بر توطئه و جنایت عملیات وعده صادق ایران علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی در پاسخ به حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق در فروردین سال جاری با هدف بازدارندگی برنامه ریزی و اجرا شده بود. اما ظاهراً باند جنایتکار صهیونیستی از این عملیات عبرت نگرفت و این بار گستاختر شده به پایتخت کشورمان حمله کرد و مهمان عزیزمان حاج اسماعیل هنیه رهبر حماس را به شهادت رساند. این اقدام شرورانه و جنگ طلبانه رژیم غاصب قصاب صهیونیستی علاوه بر غیرت ملی، غیرت مهمان نوازی ملت ایران را جریحه دار و غضبناک کرده است. رژیمی تجاوزگر جرأت پیدا کرده به میهن عزیزمان موشک پرانی کند و سنت مهمان نوازی خوب ایرانیان را مخدوش کند. اکنون سوال راهبردی این است که با چنین رفتار عبور از خط قرمز ها چه باید کرد؟ آیا باید کوتاه آمد و سیاست بزدلانه را پیش کشید و ایده ایران قوی و سربلند را کنار گذاشت یا اینکه باید پاسخی محکم تر و سخت تر از گذشته داد تا دشمن صهیونیستی دیگر هوس چنین اقدامات تجاوزکارانه را نکند؟ ولی فقیه که بر مبنای سیاست بازدارندگی فرمان عملیات وعده صادق را صادر فرمودند این بار نیز بر پایه همان سیاست فرمودند: " رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت." ( بیانات ولی فقیه: ١٠/ ۵/ ١۴٠٣ ). ولی فقیه خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه جمهوری اسلامی دانسته است. یعنی باید در رویارویی با دشمن صهیونی که به حریم جمهوری اسلامی تجاوز کرده است، قاطع تر و محکم تر از اقدامات گذشته عمل کرد. البته این عزم و اعتقاد حکومتی ایشان منطبق با آموزه های وحیانی قرآن کریم است. رسول الله صلی الله علیه و آله سخن حق الهی را برای کفار و مشرکین به ارمغان آورده است ولی آنها از پذیرفتن آن کراهت داشتند: " لَقَدْ جِئْناكُمْ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ" ( زخرف: ٧٨ ). بلکه کفار و مشرکین برای جلوگیری از انتشار حق در میان مردم عزم شان را بر توطئه قتل رسول خدا محکم تر کردند. لذا قرآن کریم در پاسخ به چنین اراده شومی می فرماید توطئه و مکر ما نیز علیه شما محکم تر خواهد بود:" أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ" ( زخرف: ٧9 ). كـلمـه (ابـرام ) بـه مـعـنـاى مـحـكـم كـردن عـهـد و نـشـكـسـتـن آن اسـت، در مقابل كلمه (نقض ) كه به معناى شكستن آن است. یعنی: بلكه نقشه اى را كه عليه تو كشيدند محكم كردند، و ما هم نقشه خود را عليه ايشان محكم خـواهـيـم كـرد. بنابر این، منطق قرآنی به ما می گوید وقتی عزم دشمن ملت بر دشمنی ورزیدن محکم تر و جدی تر می شود؛ شما نیز در دشمنی با دشمن ملت راسخ تر و استوارتر شوید و کوتاه نیایید. اما نکته مهم آن است که این آیه شریفه در مکه نازل شده است و رسول الله صلی الله علیه و آله در این شهر فاقد قدرت قاهره حکومتی بودند. پس، این دستور قرآنی بر پیامبر اکرم در مدینه که حکومت اسلامی پایه گذاری شده الزام آورتر است. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🔷 رفتار دوگانه جریان نفوذ جریان نفوذ در تعامل با افکار عمومی رفتار دو گانه ای دارد. از جمله این دوگانگی ها مربوط به تحلیل عملکرد کارگزار سیستم است. آنها ناکارآمدی و بد عملی کارگزار نظام اسلامی را به نظام منتسب می کنند. ولی بد عملی و خشونت طلبی کارگزار نظام سرمایه داری و دشمن ملت را به شخص نسبت داده نظام را تبرئه می کند. اگر نظام اسلامی مفسد اقتصادی یا متخلف اداری را شناسایی و معرفی کند، جریان نفوذ نظام را به فساد و تخلف اداری سیستمی متهم می کند. اما اگر همین اتفاق در نظام سرمایه‌داری رخ دهد، آنها نظام را از فساد و تخلف اداری سیستمی پاک و منزه دانسته مشکله را به شخص باز می گردانند. در حالی که نظم آهنینی که بر سیستم غربی حاکم است به شخص اجازه فساد و تخلف خودسرانه و غیر سازماندهی شده را نمی دهد. ✍ داود مهدوی زادگان ✏️ @mahdavizadegan
🖌 خوی استکباری دشمن در برابر تغییرات راهبردی منطقه بیش از یک قرن است که نظام سرمایه داری غربی دنبال تحقق نظم جدیدی در جهان اسلام بویژه در غرب آسیا بوده است. هدف از این پروژه شبه غربی سازی، وابستگی و اقماری شدن کانون تمدن ساز جهان اسلام است. رژیم غاصب صهیونیستی به همراه حکام مرتجع دو بازوی اصلی در عملیاتی ساختن این پروژه به شمار می آید. پروژه اقماری سازی این کانون به مراحل نهایی و ثمر دهی خود نزدیک شده بود که به یکباره رویداد بی بدیل و غیر منتظره انقلاب اسلامی به رهبری عالمی تربیت یافته از سرچشمه های تمدن اسلامی ( مدارس و حوزه های علمیه) یعنی امام خمینی ره پدید آمد و مبتنی بر گفتمان اسلام سیاسی و ولایت مطلقه فقیه نظام سیاسی مقتدری را تاسیس کرد. اکنون جهان بعد گذشت چهل و پنج سال از عمر پر خیر و برکت جمهوری اسلامی شاهد آن است که این نظام نه فقط مراحل استقرار و تثبیت خود را پشت سر گذاشته بلکه در صدد بر هم زدن پروژه اقماری سازی منطقه برآمده است و راه را برای شکل گیری نظم نوین اسلامی با مشارکت مقتدرانه همه مردم منطقه هموار ساخته است. ایران اسلامی با اقتدار مادی و معنوی خواب استکبار جهانی را در منطقه آشفته کرده است. بطوری که ترس و نا امنی بر اصلی ترین بازوی آن، یعنی رژیم صهیونیستی مستولی شده است. تا کنون نظام سلطه جهانی چندین تریلیون دلار برای مهار ایران انقلابی هزینه کرده است ولی بی نتیجه مانده است. چون ایران انقلابی از طریق شکل گیری جبهه مقاومت تکثیر شده است. از این رو، منطقه در آستانه تغییرات بزرگ راهبردی به نفع جبهه مقاومت یا همان اراده استقلال و اسلام خواهی است. نظام جهانی استکباری به سرکردگی آمریکا عمیقاً بر مساله تغییرات راهبردی مبتنی بر گفتمان جبهه مقاومت در منطقه‌ واقف شده است. لکن خوی استکباری آنها برابر این تغییرات مقاومت می کند و حاضر به تسلیم شدن و گفتگوی صلح آمیز برابر نیست. خوی استکباری فقط با زبان زور و تهدید آشناست. با وصف این، استکبار جهانی به لطف الهی و به برکت خون شهدای مقاومت همچون سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس و شکری و هنیه، مجبور به پذیرش این امر و بر چیدن بساط سلطه خود در منطقه خواهند شد. انشالله ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🖌 فتح یا پیروزی گرچه اهل لغت دو واژه فتح و پیروزی را مترادف می دانند. لکن کاربرد این دو واژه در همه جا یکسان نیست و نمی توان در همه مصادیق به جای یکدیگر استعمال کرد. چنانکه فتح بیشتر به معنای گشودن، تسخير، چیرگی و غلبه است ولی پیروزی غالباً به معنای کامیابی، موفقیت، برنده شدن و پیشی گرفتن و زودتر رسیدن به مقصد است. در مسابقات و رقابت های ورزشی مانند کشتی و فوتبال برای فرد یا تیم برنده از کلمه فتح استفاده نمی کنند و کشتی گیر یا تیم را فاتح نمی گویند بلکه از واژه پیروز استفاده می شود. فتح در جایی است که فاتح و اتباعش بعد غلبه و تسخیر و چیرگی بر هر امری در بهره برداری از آن امر مطابق میل و سلیقه و قانون خود خوانده عمل می کنند و نه قانون حاکم پیش از غلبه. بر همین اساس، آیا میدان مبارزه انتخاباتی عرصه فتح است یا پیروزی؟ کسی که رأی اکثریت مردم را به دست می آورد و مثلاً به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود، آیا او فاتح انتخابات است یا پیروز انتخابات؟ گرچه این پرسش در ظاهر بی ثمر می نماید ولی در واقع امر چنین نیست. آن کس که میدان انتخابات را عرصهٔ پیروزی می داند خود را ملزم به تبعیت از قانون رسمی می داند و مطابق قوانین حاکم به اداره مملکت می پردازد و هیچگاه سعی در تخطی از قوانین جاری را ندارد. اما کسی که نگاه فاتحانه دارد، در کارزار انتخابات بر این گمان است که بخشی از نظام سیاسی مانند دستگاه اجرایی را تسخیر و تصرف کرده است و از این پس، هیچ الزامی نیست که مطابق قوانین رسمی و حاکم عمل کرد بلکه باید دستگاه اجرایی مطابق میل و سلیقه قوانین خود خوانده اداره شود. بعد از برگزاری سالم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در اردوگاه نامزد پیروز شاهد اختلاف نظرهای جدی هستیم. بطوری که این مساله در تعیین اعضای کابینه خود را نشان داده است. برخی از حامیان خواهان اتخاذ سیاست ها و کنش گری های افراطی و ساختار شکنانه و قانون گریزانه از سوی رئیس جمهور منتخب هستند و برخی چنین نظری را ندارند. به نظر می رسد که ریشه این اختلاف به آن دو نگاه ( فتح یا پیروزی ) باز می گردد. مسلم این است که دیدگاه آقای دکتر پزشکیان از سنخ نگاه فاتحانه نیست. ایشان می خواهد دولت را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه اداره کند و مایل به مدیریت ساختار شکنانه و قانون گریزانه نیست. و البته دیدگاه درست و مشروع نیز همین است. انتخابات نه در جمهوری اسلامی بلکه در هیچ کجا عرصه فتح و براندازی نظام و قوانین اساسی حاکم بر کشور نیست. چنین قصد و غرضی از طرق دیگر مانند شورش و انقلاب و کودتا عملی است و نه با انتخابات مردمی حتی با رفراندم. بنابراین، طرفداران نگاه فاتحانه باید در نگاه خود تجدید نظر کنند. آنان حق فشار آوردن بر رئیس جمهور منتخب را ندارند و مجاز به سخت تر کردن کار بر ایشان نیستند. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan
🖌 اصدار حکم و سیاست ورزی مرجعیت دینی نجف شبکه العالم به نقل از دفتر مرجع عالیقدر آیت الله سید علی سیستانی حفظه الله بیانیه ایشان را درباره استعمال مواد مخدر و برخورد با عاملان توزیع آن منتشر کرده است. ایشان استعمال انواع مواد مخدر و تجارت و قاچاق و تحصیل هر مالی از این طریق را حرام اعلام کردند. همچنین در این بیانیه آمده است:‌ با آن دسته از مسئولان ذی‌ربط که در امر مبارزه با مواد مخدر کوتاهی می‌کنند مرتکب گناه مضاعفی می‌شوند و باید استعفا بدهند. ( https://fa.alalam.ir/news/6921013) این بیانیه در بردارنده دو امر مهم فتوا و حکم است. مرجعیت دینی نجف از سویی فتوا به حرمت استفاده و تجارت و کسب مال نامشروع از طریق مواد مخدر داده است و از سوی دیگر، حکم به برکناری مسئولانی که در مبارزه با استعمال و قاچاق مواد مخدر کوتاهی می کنند صادر کرده است. اکنون حتی اگر هم نظر با مرحوم شیخ مرتضی انصاری ره نباشیم که صدور فتوا را در کتاب گرانقدر المکاسب خود از شؤون سه گانه ولایت دانسته است، اما مسلم است که صدور حکم از شؤون ولایت فقیه است. براین اساس، این بیانیه آشکارا دلالت بر ورود مرجعیت دینی نجف در امر ولایت و حکمرانی دارد. اگر به گمان برخی ها مرجعیت دینی نجف در امر سیاست دخالت نمی کند، نمی بایست ایشان حکم بر لزوم استعفای مسئولان‌ سهل انگار و خاطی کند. به همین خاطر است که می گوییم هر گاه فقیه در مقام صدور فتوا بر آید تا ورود به امر ولایت فاصله چندانی ندارد. چنانکه فقیهان نامدار نجف در عصر مشروطیت اعم از مشروطه خواه و مشروعه خواه، با صدور فتوا در امر سیاست ورود پیدا کرده بودند. هیچیک از آنان قائل به جدایی دین از سیاست نبودند. ✍ داود مهدوی زادگان 👉 @mahdavizadegan