🔸 اسلام سیاسی و تجربه دموکراسی خواهی در ایران
ولی فقیه در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای دکتر پزشکیان ( ۷ تیر ١۴٠٣ ) درباره تجربه دموکراسی و دموکراسی خواهی در ایران معاصر به نکته دقیق و متقنی اشاره فرمودند. به عقیده ایشان اگر چه خواست مردم سالاری به دوره مشروطیت باز می گردد لکن تحقق آن با انقلاب اسلامی و هدایت سیاسی الهی امام خمینی ره میسر گردید:
" ملّت ایران هرگز دخالت در امور ادارهی کشور را تجربه نکرده بود، آزمایش نکرده بود؛ انقلاب اسلامی این را هدیه کرد به ملّت ایران به دست امام بزرگوار و برجستهی بینظیر ما. قدر این را باید دانست: این مردمسالاری، این حضور مردمی" ( بیانات ولی فقیه: ٧/ ۵/ ١۴٠٣ ).
جریان مشروطه خواه غربگرایی که با شعار دموکراسی خواهی وارد صحنه سیاست شده بود نه فقط نتوانست همان مشروطه نیم بند را حفظ کند بلکه راه را برای برآمدن دیکتاتوری و استبداد پهلوی هموار ساخت. و بدین ترتیب، مجاهدت مردان و زنان و خون های ریخته شده در نهضت مشروطیت بی ثمر ماند:
" در مشروطیّت، مردم مجاهدت کردند، تلاش کردند، شهید دادند، مبارزات فراوانی انجام گرفت، لکن به دلیل اینکه یک رهبریِ قدرتمند و متنفّذ و مردمی بر سر کار نبود، تقریباً از همان اوّلین روزها کشور دچار آشفتگی شد، بیگانهها دخالت کردند، خودسرهای داخلی وارد میدان شدند، حدود پانزده سال کشور در حال آشفتگی بود، بعد هم دیکتاتوریِ خشنِ رضاشاهی بر سر کار آمد؛ یعنی بین امضای حکم مشروطیّت و روی کار آمدن یک دیکتاتور خشن بیرحم وابستهای مثل رضاخان، حدود پانزده سال بیشتر فاصله نشد؛ و همهی زحمات ملّت با روی کار آمدن رضای پهلوی بر باد رفت " ( بیانات ولی فقیه: ۱۴۰۳/۵/۷ ).
اگرچه جریان غربگرای دموکراسی خواه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هر بار که به قدرت می رسد این اتفاق را نتیجه گفتمان دموکراسی خواهی خود می داند و به نام خود فاکتور می کند؛ لکن آنها خوب می دانند که تصاحب قدرت حاصل فکر و ذکاوت شان نبوده است بلکه این امر محصول فرصتی است که جمهوری اسلامی علی السویه به همه جریانات سیاسی می دهد.
اگر آنان این تحلیل را قبول ندارند به مردم نشان دهند که به غیر از جمهوری اسلامی در کجا موفق به تحقق تجربه واقعی دموکراسی شده اند. در چه زمانی توانستند زمام امور مملکت را با اقتدار و بدون مانع و رادع و بدون وجود سایه استبداد و استعمار به دست گیرند.
اما نکته مهمی که ولی فقیه از مقایسه تجربه دموکراسی خواهی در قبل و بعد انقلاب اسلامی در صدد بیان آن بودند، عبارت از عامل اصلی در امکان تحقق دموکراسی واقعی در ایران است. و آن عامل اساسی گفتمان اسلام سیاسی است.
اگر حضور جدی و پر رنگ اسلام انقلابی در نهضت امام خمینی ره نبود، بطور قطع چنین تجربه ای مقدور نبود و استبداد و دیکتاتوری همچنان پابرجا بود. قدرت بالای اسلام سیاسی در امر بسیج کنندگی و هدایت گری و اندیشه ورزی اجتهادی و شناخت مقتضیات زمان و مکان چنین امکانی را پدید آورده است.
بدون شک، اگر جریان سیاسی غربگرا نخواهد در تعامل با اسلام سیاسی تجدید نظر کند و همچون گذشته با هر بار به قدرت رسیدن در صدد از صحنه خارج کردن رقیب مقتدر ولی متواضع برآید، حضور سرافرازانه خود را در میدان سیاست جمهوری اسلامی کم رنگ و مضمحل خواهد کرد.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه امروز به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖌 منطق قرآنی مقابله با اصرار دشمن بر توطئه و جنایت
عملیات وعده صادق ایران علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی در پاسخ به حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق در فروردین سال جاری با هدف بازدارندگی برنامه ریزی و اجرا شده بود.
اما ظاهراً باند جنایتکار صهیونیستی از این عملیات عبرت نگرفت و این بار گستاختر شده به پایتخت کشورمان حمله کرد و مهمان عزیزمان حاج اسماعیل هنیه رهبر حماس را به شهادت رساند.
این اقدام شرورانه و جنگ طلبانه رژیم غاصب قصاب صهیونیستی علاوه بر غیرت ملی، غیرت مهمان نوازی ملت ایران را جریحه دار و غضبناک کرده است. رژیمی تجاوزگر جرأت پیدا کرده به میهن عزیزمان موشک پرانی کند و سنت مهمان نوازی خوب ایرانیان را مخدوش کند.
اکنون سوال راهبردی این است که با چنین رفتار عبور از خط قرمز ها چه باید کرد؟ آیا باید کوتاه آمد و سیاست بزدلانه را پیش کشید و ایده ایران قوی و سربلند را کنار گذاشت یا اینکه باید پاسخی محکم تر و سخت تر از گذشته داد تا دشمن صهیونیستی دیگر هوس چنین اقدامات تجاوزکارانه را نکند؟
ولی فقیه که بر مبنای سیاست بازدارندگی فرمان عملیات وعده صادق را صادر فرمودند این بار نیز بر پایه همان سیاست فرمودند: " رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت." ( بیانات ولی فقیه: ١٠/ ۵/ ١۴٠٣ ).
ولی فقیه خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را وظیفه جمهوری اسلامی دانسته است. یعنی باید در رویارویی با دشمن صهیونی که به حریم جمهوری اسلامی تجاوز کرده است، قاطع تر و محکم تر از اقدامات گذشته عمل کرد. البته این عزم و اعتقاد حکومتی ایشان منطبق با آموزه های وحیانی قرآن کریم است.
رسول الله صلی الله علیه و آله سخن حق الهی را برای کفار و مشرکین به ارمغان آورده است ولی آنها از پذیرفتن آن کراهت داشتند: " لَقَدْ جِئْناكُمْ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ" ( زخرف: ٧٨ ).
بلکه کفار و مشرکین برای جلوگیری از انتشار حق در میان مردم عزم شان را بر توطئه قتل رسول خدا محکم تر کردند. لذا قرآن کریم در پاسخ به چنین اراده شومی می فرماید توطئه و مکر ما نیز علیه شما محکم تر خواهد بود:" أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ" ( زخرف: ٧9 ).
كـلمـه (ابـرام ) بـه مـعـنـاى مـحـكـم كـردن عـهـد و نـشـكـسـتـن آن اسـت، در مقابل كلمه (نقض ) كه به معناى شكستن آن است. یعنی: بلكه نقشه اى را كه عليه تو كشيدند محكم كردند، و ما هم نقشه خود را عليه ايشان محكم خـواهـيـم كـرد.
بنابر این، منطق قرآنی به ما می گوید وقتی عزم دشمن ملت بر دشمنی ورزیدن محکم تر و جدی تر می شود؛ شما نیز در دشمنی با دشمن ملت راسخ تر و استوارتر شوید و کوتاه نیایید.
اما نکته مهم آن است که این آیه شریفه در مکه نازل شده است و رسول الله صلی الله علیه و آله در این شهر فاقد قدرت قاهره حکومتی بودند. پس، این دستور قرآنی بر پیامبر اکرم در مدینه که حکومت اسلامی پایه گذاری شده الزام آورتر است.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔷 رفتار دوگانه جریان نفوذ
جریان نفوذ در تعامل با افکار عمومی رفتار دو گانه ای دارد. از جمله این دوگانگی ها مربوط به تحلیل عملکرد کارگزار سیستم است. آنها ناکارآمدی و بد عملی کارگزار نظام اسلامی را به نظام منتسب می کنند. ولی بد عملی و خشونت طلبی کارگزار نظام سرمایه داری و دشمن ملت را به شخص نسبت داده نظام را تبرئه می کند.
اگر نظام اسلامی مفسد اقتصادی یا متخلف اداری را شناسایی و معرفی کند، جریان نفوذ نظام را به فساد و تخلف اداری سیستمی متهم می کند. اما اگر همین اتفاق در نظام سرمایهداری رخ دهد، آنها نظام را از فساد و تخلف اداری سیستمی پاک و منزه دانسته مشکله را به شخص باز می گردانند. در حالی که نظم آهنینی که بر سیستم غربی حاکم است به شخص اجازه فساد و تخلف خودسرانه و غیر سازماندهی شده را نمی دهد.
✍ داود مهدوی زادگان
✏️ @mahdavizadegan
🖌 خوی استکباری دشمن در برابر تغییرات راهبردی منطقه
بیش از یک قرن است که نظام سرمایه داری غربی دنبال تحقق نظم جدیدی در جهان اسلام بویژه در غرب آسیا بوده است. هدف از این پروژه شبه غربی سازی، وابستگی و اقماری شدن کانون تمدن ساز جهان اسلام است. رژیم غاصب صهیونیستی به همراه حکام مرتجع دو بازوی اصلی در عملیاتی ساختن این پروژه به شمار می آید.
پروژه اقماری سازی این کانون به مراحل نهایی و ثمر دهی خود نزدیک شده بود که به یکباره رویداد بی بدیل و غیر منتظره انقلاب اسلامی به رهبری عالمی تربیت یافته از سرچشمه های تمدن اسلامی ( مدارس و حوزه های علمیه) یعنی امام خمینی ره پدید آمد و مبتنی بر گفتمان اسلام سیاسی و ولایت مطلقه فقیه نظام سیاسی مقتدری را تاسیس کرد.
اکنون جهان بعد گذشت چهل و پنج سال از عمر پر خیر و برکت جمهوری اسلامی شاهد آن است که این نظام نه فقط مراحل استقرار و تثبیت خود را پشت سر گذاشته بلکه در صدد بر هم زدن پروژه اقماری سازی منطقه برآمده است و راه را برای شکل گیری نظم نوین اسلامی با مشارکت مقتدرانه همه مردم منطقه هموار ساخته است.
ایران اسلامی با اقتدار مادی و معنوی خواب استکبار جهانی را در منطقه آشفته کرده است. بطوری که ترس و نا امنی بر اصلی ترین بازوی آن، یعنی رژیم صهیونیستی مستولی شده است.
تا کنون نظام سلطه جهانی چندین تریلیون دلار برای مهار ایران انقلابی هزینه کرده است ولی بی نتیجه مانده است. چون ایران انقلابی از طریق شکل گیری جبهه مقاومت تکثیر شده است. از این رو، منطقه در آستانه تغییرات بزرگ راهبردی به نفع جبهه مقاومت یا همان اراده استقلال و اسلام خواهی است.
نظام جهانی استکباری به سرکردگی آمریکا عمیقاً بر مساله تغییرات راهبردی مبتنی بر گفتمان جبهه مقاومت در منطقه واقف شده است. لکن خوی استکباری آنها برابر این تغییرات مقاومت می کند و حاضر به تسلیم شدن و گفتگوی صلح آمیز برابر نیست. خوی استکباری فقط با زبان زور و تهدید آشناست.
با وصف این، استکبار جهانی به لطف الهی و به برکت خون شهدای مقاومت همچون سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس و شکری و هنیه، مجبور به پذیرش این امر و بر چیدن بساط سلطه خود در منطقه خواهند شد. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 فتح یا پیروزی
گرچه اهل لغت دو واژه فتح و پیروزی را مترادف می دانند. لکن کاربرد این دو واژه در همه جا یکسان نیست و نمی توان در همه مصادیق به جای یکدیگر استعمال کرد. چنانکه فتح بیشتر به معنای گشودن، تسخير، چیرگی و غلبه است ولی پیروزی غالباً به معنای کامیابی، موفقیت، برنده شدن و پیشی گرفتن و زودتر رسیدن به مقصد است.
در مسابقات و رقابت های ورزشی مانند کشتی و فوتبال برای فرد یا تیم برنده از کلمه فتح استفاده نمی کنند و کشتی گیر یا تیم را فاتح نمی گویند بلکه از واژه پیروز استفاده می شود.
فتح در جایی است که فاتح و اتباعش بعد غلبه و تسخیر و چیرگی بر هر امری در بهره برداری از آن امر مطابق میل و سلیقه و قانون خود خوانده عمل می کنند و نه قانون حاکم پیش از غلبه.
بر همین اساس، آیا میدان مبارزه انتخاباتی عرصه فتح است یا پیروزی؟ کسی که رأی اکثریت مردم را به دست می آورد و مثلاً به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود، آیا او فاتح انتخابات است یا پیروز انتخابات؟ گرچه این پرسش در ظاهر بی ثمر می نماید ولی در واقع امر چنین نیست.
آن کس که میدان انتخابات را عرصهٔ پیروزی می داند خود را ملزم به تبعیت از قانون رسمی می داند و مطابق قوانین حاکم به اداره مملکت می پردازد و هیچگاه سعی در تخطی از قوانین جاری را ندارد.
اما کسی که نگاه فاتحانه دارد، در کارزار انتخابات بر این گمان است که بخشی از نظام سیاسی مانند دستگاه اجرایی را تسخیر و تصرف کرده است و از این پس، هیچ الزامی نیست که مطابق قوانین رسمی و حاکم عمل کرد بلکه باید دستگاه اجرایی مطابق میل و سلیقه قوانین خود خوانده اداره شود.
بعد از برگزاری سالم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در اردوگاه نامزد پیروز شاهد اختلاف نظرهای جدی هستیم. بطوری که این مساله در تعیین اعضای کابینه خود را نشان داده است.
برخی از حامیان خواهان اتخاذ سیاست ها و کنش گری های افراطی و ساختار شکنانه و قانون گریزانه از سوی رئیس جمهور منتخب هستند و برخی چنین نظری را ندارند. به نظر می رسد که ریشه این اختلاف به آن دو نگاه ( فتح یا پیروزی ) باز می گردد.
مسلم این است که دیدگاه آقای دکتر پزشکیان از سنخ نگاه فاتحانه نیست. ایشان می خواهد دولت را در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه اداره کند و مایل به مدیریت ساختار شکنانه و قانون گریزانه نیست. و البته دیدگاه درست و مشروع نیز همین است.
انتخابات نه در جمهوری اسلامی بلکه در هیچ کجا عرصه فتح و براندازی نظام و قوانین اساسی حاکم بر کشور نیست. چنین قصد و غرضی از طرق دیگر مانند شورش و انقلاب و کودتا عملی است و نه با انتخابات مردمی حتی با رفراندم.
بنابراین، طرفداران نگاه فاتحانه باید در نگاه خود تجدید نظر کنند. آنان حق فشار آوردن بر رئیس جمهور منتخب را ندارند و مجاز به سخت تر کردن کار بر ایشان نیستند.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 اصدار حکم و سیاست ورزی مرجعیت دینی نجف
شبکه العالم به نقل از دفتر مرجع عالیقدر آیت الله سید علی سیستانی حفظه الله بیانیه ایشان را درباره استعمال مواد مخدر و برخورد با عاملان توزیع آن منتشر کرده است. ایشان استعمال انواع مواد مخدر و تجارت و قاچاق و تحصیل هر مالی از این طریق را حرام اعلام کردند.
همچنین در این بیانیه آمده است: با آن دسته از مسئولان ذیربط که در امر مبارزه با مواد مخدر کوتاهی میکنند مرتکب گناه مضاعفی میشوند و باید استعفا بدهند.
( https://fa.alalam.ir/news/6921013)
این بیانیه در بردارنده دو امر مهم فتوا و حکم است. مرجعیت دینی نجف از سویی فتوا به حرمت استفاده و تجارت و کسب مال نامشروع از طریق مواد مخدر داده است و از سوی دیگر، حکم به برکناری مسئولانی که در مبارزه با استعمال و قاچاق مواد مخدر کوتاهی می کنند صادر کرده است.
اکنون حتی اگر هم نظر با مرحوم شیخ مرتضی انصاری ره نباشیم که صدور فتوا را در کتاب گرانقدر المکاسب خود از شؤون سه گانه ولایت دانسته است، اما مسلم است که صدور حکم از شؤون ولایت فقیه است. براین اساس، این بیانیه آشکارا دلالت بر ورود مرجعیت دینی نجف در امر ولایت و حکمرانی دارد.
اگر به گمان برخی ها مرجعیت دینی نجف در امر سیاست دخالت نمی کند، نمی بایست ایشان حکم بر لزوم استعفای مسئولان سهل انگار و خاطی کند. به همین خاطر است که می گوییم هر گاه فقیه در مقام صدور فتوا بر آید تا ورود به امر ولایت فاصله چندانی ندارد.
چنانکه فقیهان نامدار نجف در عصر مشروطیت اعم از مشروطه خواه و مشروعه خواه، با صدور فتوا در امر سیاست ورود پیدا کرده بودند. هیچیک از آنان قائل به جدایی دین از سیاست نبودند.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 حکایت همچنان باقیست
تا پیش از انقلاب نشانه روشنفکر مآبی و مترقی بودن در پیروی از تفکر مارکسیستی بود. روشنفکر کسی بود که خود را به قیافه رفیق لنین و رفیق استالین و رفیق مائو درآورد و از آن کلاه هایی که صمد بهرنگی به سر می کرد بر سر گذارد. اصلاً اگر داستان ماهی سیاه کوچولو یا یکی از رمان های ماکسیم گورکی را نخوانده باشی روشنفکر به حساب نمی آمدی.
به گفته همین استاد بازنشسته علوم اجتماعی که حالا فاز ضد مارکسیستی هم به خود گرفته ( #شیوه ) گفتمان و ایدئولوژی غالب بر دانشگاه بویژه علوم اجتماعی اندیشه های مارکسیستی بود. لیبرالیسم در دانشگاه و محافل روشنفکری جایگاهی نداشت و دانش بورژوایی تلقی می شد.
این انقلاب اسلامی بود که حصار و سلطه مارکسیسم بر دانشگاه و روشنفکری را بر هم زد و گذاشت اندیشه های غیر مارکسیستی نیز علیرغم زاویه داشتن با آنها وارد دانشگاه ها شود. چنانکه ترجمه کتاب های ماکس وبر مربوط به بعد انقلاب است.
بنابر این، روشنفکری ایران بخاطر آزاد شدن از حصار و سلطه مارکسیسم مدیون انقلاب اسلامی است. اگر این انقلاب شکل نمی گرفت، روشنفکری در همان حصار مارکسیستی همچنان باقی می ماند تا فرجی از غرب حاصل شود.
اما ظاهراً حکایت همچنان باقیست. نیاز دانشگاه و جماعت روشنفکری به حصار زدایی گفتمان انقلاب اسلامی همچنان پابرجاست. چون اگر اینان تا دیروز گرفتار حصار مارکسیسم بودند، امروز مبتلا به حصار لیبرالیسم و ایدئولوژی بورژوائی هستند.
و چه چندش آور و پوچ است این حصار جدید. به همین خاطر ،رهایی روشنفکری از حصار ایدئولوژی بورژوایی خیلی سخت و دردناک است. راه بیرون آمدن از حصار بورژوازی صعبالعبور است.
گفتمان انقلاب اسلامی در رهایی دانشگاه و جماعت روشنفکری از این حصار نوپدید کمک بزرگی است. مشروط بر اینکه جماعت غرب گرا و غربزده تا چه اندازه خواهان نجات از ایدئولوژی سرمایه داری و آگاهی کاذبی که پیرامون خود تولید کرده باشد.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔶 حمایت معنوی ولی فقیه و مجلس شورای اسلامی از دولت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمامی اعضای پیشنهادی دولت چهاردهم آقای دکتر پزشکیان را علیرغم پاره ای دیدگاه های انتقادی تایید کردند. چنین تاییدی از سوی مجلس شورای اسلامی نادر و دور از انتظار بود.
به همین خاطر، دولت چهاردهم در آغاز کارش فرصت بزرگی به دست آورده که از پشتوانه مردمی بالایی برخوردار شده است و باید آن را مغتنم بشمارد.
مضاف بر این، دولت چهاردهم آنچنان که دکتر پزشکیان خبر دادند از حمایت جامع ولی فقیه بهره مند شده است. چنین حمایت صریح نقل شده ای از سوی ولی فقیه بسیار ارزشمند است.
بنابراین، دستان دولت چهاردهم از جهت پشتوانه های معنوی ارکان نظام اسلامی و مقام ولایت پر است و با این سرمایه بزرگ قادر به انجام کارهای بزرگ توسعه ای و سازنده خواهد بود.
اما باید به این نکته مهم اذعان کرد که اینچنین حمایتی بویژه حمایت ولی فقیه که حمايت مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت آن بخش از کارنامه دولت چهاردهم را شامل می شود که دستاوردهای خوب و موفقی در جهت بهبود و سامان اوضاع فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم بویژه در عرصه بین المللی داشته باشد.
طبیعی است که هرگونه کاستی و انحراف عملکرد یا نا بسامانی های کارگزارانی هیچ ارتباطی به این پشتوانه معنوی پیدا نمی کند. چون حمایت رهبری و مجلس مشروط به حکمرانی خوب و کارآمد و عمل به تعهدات است.
از این رو، دولت چهاردهم همواره باید در جهت پاسداشت از چنین سرمایه گران بها و نیز خون شهید جمهور آیت الله رئیسی ره و یاران همراهش گام بردارد. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 فتنه، فتنه است
چرا برخی از اهل نظر و تحلیل به هنگام وقوع فتنه داخلی که توسط جریان برانداز و معاند به راه می افتد در شکل های مختلف بر طبل آتش فتنه می کوبند و سعی در شعله ور ساختن آن دارند. اما وقتی فتنه خارجی شکل می گیرد و باید آن را دفع کرد، همان ها بر طبل صلح خواهی و دوری از جنگ می کوبند؟!
این مسأله مهمی است که باید این عده از اهل قلم پاسخ دهند. اینان باید توضیح دهند که چرا به هنگام شروع اغتشاشات ۴٠١ با صدور بیانیه ها و تحلیل های تند و تحریک آمیز، آتش فتنه را شعله ور ساختند؛ اما اکنون که رژیم صهیونیستی غاصب کودک کش به پایتخت کشورمان حمله کرده است و مهمان رئیس جمهور منتخب مان، اسماعیل هنیئه را به شهادت رسانده حاکمیت را از انتقام سخت بازدارنده و ورود به جنگ بر حذر می دارند.
اگر ملاک در پرهیز از جنگ، حفظ مصلحت امنیت و جان و مال مردم است، چرا ملاحظه این ملاک نسبت به فتنه داخلی ضرورت ندارد ولی رعایت آن نسبت به فتنه جنگ لازم و ضروری است. مگر نه این است که اغتشاش و فتنه گری امنیت جان و مال و دین مردم را به همان اندازه جنگ افروزی دشمن تهدید می کند.
مسکوت گذاشتن پاسخ به این سوال از ناحیه این گروه از اهل نظر و تحلیل گمان هایی را تقویت می کند که آنان را ناخشنود می سازد. پس بهتر است که این جماعت به فرمایش امام کاظم علیه السلام از قرار گرفتن در معرض تهمت دوری کنند و برائت بجویند. پسندیده نیست که مومن مسلمان در نسبت با تهدیدات داخلی و خارجی از سیاست یک بام و دو هوا تبعیت کند. فتنه، فتنه است و قابل تفکیک به داخلی و خارجی نیست.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🔸 مکتب جهادی ولی فقیه
مقام معظم رهبری قریب به سی و پنج سال است که به حق جانشین امام راحل، خمینی کبیر ره شده است. از آن زمان تاکنون حوادث بحران ساز و فتنه های بزرگی در داخل و پیرامون میهن اسلامی توسط دشمن ملت به راه افتاده است. بطوری که هر یک از آنها ظرفیت بالای وقوع جنگ داخلی و خارجی را داشتند.
جدیدترین این فتنه های جنگ ساز اغتشاشات سال ۴٠١ بود که دشمنان نظام به سرکردگی آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی به قصد برافروختن جنگ داخلی به راه انداختند.
با وصف این، ولی فقیه مبتنی بر درایت و تدبیر و اجتهاد حکمرانی کم نظیر شان علیرغم اینکه برخی از نخبگان جریان های سیاسی خاص در مثل جنگ خلیج فارس یا سلطه طالبان بر افغانستان خواهان اتحاد با صدام یا جنگ با طالبان بودند، ایشان مانع غلطیدن کشور در اینگونه جنگ های مهندسی شده شدند.
ایشان فتنه های بزرگی مانند ماجرای کوی دانشگاه ( ٧٨ ) و فتنه ٨٨ و اغتشاشات ۴٠١ را به گونه ای مدبرانه و حکیمانه مدیریت و کنترل کردند که مانع وقوع جنگ داخلی شدند.
ولی فقیه حتی در مسأله مهم تجاوزات منطقه ای رژیم غاصبِ قصاب صهیونیستی به لبنان و سوریه و فلسطین مظلوم و نیز جنایات تجاوزگرانه داعش و القاعده به شامات و یمن، هرگز به نیروهای نظامی و بسیج مردمی اجازه مداخله و رویارویی مستقیم با آنها را نداد. گرچه هدف اصلی همه این تجاوزگری ها تهدید و غلبه بر جمهوری اسلامی به عنوان کانون جبهه مقاومت بوده است.
حتی اجازه ولی فقیه در حمله به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق و عملیات وعده صادق به دو پایگاه نظامی رژيم اشغالگر قدس انتقامی تنبیهی و بازدارنده بود و با انگیزه های جنگ سالارانه و به قصد وقوع جنگ با دشمن صهیونیستی نبوده است.
اما هرگز این خویشتن داری و پرهیز ولی فقیه از غلطیدن در جنگ های مهندسی شده از روی ترس و وحشت از دشمن نبوده و نیست. آیت الله خامنه ای حفظه الله هشت سال فرماندهی دفاع مقدس را تجربه کرده است و هیچ واهمه از جنگ در دل راه نداده است:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی
تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
ولی فقیه در طول این سی و پنج سال حکمرانی که انشاالله به حکومت حضرت حجت عج ملحق خواهد شد، پیرو صدیق مشی و تدبیر مکتب جهادی امام خمینی ره بوده است. ایشان همچنان بر خط مشی " راه قدس از کربلا می گذرد" از سوی امام راحل ره ترسیم شده است، وفادار مانده است.
درک ولی فقیه از منطق جنگ و صلح همداستان با رهنمودهای الهی امام راحل ره مبتنی بر آموزه های وحیانی است:
" وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ " ( اﻷنفال : ۶٠ )
وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ " ( اﻷنفال : ١۶ )
" وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ " ( اﻷنفال : ۵٨ )
حضرت آیتالله خامنهای در همان ایامی که آمریکا جنگ خلیج فارس را به بهانه سرکوب رژیم بعث عراق بر پا کرده بود اینگونه از منطق جهادی رسول الله یاد کرده است:
" پیغمبر با دشمن مدبّرانه، قدرتمندانه، با صبر و حوصله، بدون دستپاچگی و بدون حتّی یک قدم عقب نشینی برخورد کرد و روزبه روز و لحظه به لحظه به طرف جلو پیش رفت." ( بیانات ولی فقیه: ۱۳۸۰/۲/۲۸ )
اکنون نیز منطق جهادی ولی فقیه با آنچه که در دهه هشتاد و دوران دفاع مقدس ترسیم فرموده است هیچ تفاوتی نکرده است بلکه به فرموده ایشان این منطق روز به روز و لحظه به لحظه به طرف جلو پیش رفته است تا جایی که انشاالله دشمن را حتی از تخیل جنگ با ایران و امت اسلامی پشیمان کند.
ملت ایران و جبهه مقاومت و مسلمانان منطقه و جهان در طول سال های حکمرانی ولی فقیه به این باور و درک عمیق رسیده است که تدابیر و تصمیمات مقام معظم رهبری چه در وقت نرمش قهرمانانه و چه در زمان حمایت و پشتیبانی قاطع از جبهه مقاومت یا زمان زدن پایگاه نظامی دشمن کاملا سنجیده و بجا بوده است و کاری غیر این نمی بایست انجام داد.
بنابر این، مکتب جهادی ولی فقیه کاملا روشن است که بر جنگ افروزی و جنگ سالاری نیست. تدابیر ایشان مبتنی بر حکمت و مصالح واقعیه است. هر گونه تصمیم ایشان بر صلح و جهاد خردمندانه و درست است و تصمیمی غیر آن بجا نیست.
ولی فقیه به وظایف و تدابیر حکمرانی خود واقف است. این دیگران کژ اندیش هستند که نمی دانند چه وقت باید بر طبل جنگ بکوبند و چه وقت بر طبل صلح، آنان باید در گفتار خام و نسنجیده خود - اگر نگوییم ستون پنجمی - بیشتر بيانديشند و احتیاط را پیشه کنند.
شیپور جنگ و صلح اگر در وقت واقعی به صدا در نیاید، یقیناً موجب ضمان مرتکبین آن خواهد بود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
🖌 چرخش فراگیر قدرت
رئیس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان در جلسه تودیع وزیر آموزش و پرورش گفته است که: " دکتر صحرایی گفتند که ما روستا زاده بودیم که وزیر شدیم ما هم یک دهاتی بودیم که رئیس جمهور شدیم." ( ٧/ ۶/ ١۴٠٣ ).
شهید جمهور آیت الله رئیسی ره هم قریب به این مضمون گفته بود که اگر دیگران فقر را خوانده اند من با آن زندگی کردم. شهید رجایی هم إبایی نداشت که بگوید روزگاری دستفروشی می کرده است. مسلماً در میان نمایندگان مجلس و سایر بخش های لشکری و کشوری نمونه های بی شماری از این قبیل افراد وجود دارد.
این واقعیتی است که تعدادی از کارگزاران روستازاده و از میان طبقه محرومان جامعه بوده و هستند که توانستند مراتب قدرت در جمهوری اسلامی را سپری کنند و به چنین جایگاهی نائل شوند.
البته افراد زیادی هم بودند که متعلق به این طبقه نبودند و شاید هم در زندگی خود هیچ تجربه ای از فقر و محرومیت نداشته اند ولی با وصف این توانسته اند تکیه به مراتب بالای قدرت بزنند.اما این واقعیت بیانگر نکات مهمی درباره ساختار قدرت در جمهوری اسلامی است.
اولاً ساختار قدرت در جمهوری اسلامی متصلب و تعریف شده نیست. بلکه این ساختار به گونه ای است که همه افراد با هرگونه تعلقات و خاستگاه اجتماعی و فرهنگی این امکان را دارند که در آن حضور پر رنگی پیدا کنند.
ثانیاً برخی های که مبتنی بر اندیشه سیاسی غربی سخن میگویند مرادشان از چرخش قدرت محدود است و در تحلیل آنها طبقه محرومان مد نظرشان نیست، اگرچه به جلب آرای این طبقه نیازمندند. لکن جمهوری اسلامی این مساله را به نحو فراگیر حل کرده است. بطوری که نخبگان و برگزیدگان طبقه محروم نیز می توانند وارد ساختار قدرت شوند. و این واقعیتی است که تحلیل گران سیاسی غربگرا و اپوزیسیون سیاسی سعی در کتمان و تکذیب آن دارند.
ثالثاً این واقعیت ماهیت دموکراتیک بودن نظام اسلامی را آشکار می سازد. چون چرخش قدرت از جمله شاخص های مهم نظام دموکراتیک است تا چه رسد به اینکه این اصل به نحو فراگیر همه طبقات جامعه را شامل شود.
وقتی در نظام سیاسی یک روستا زاده چنین امکانی را داشته باشد که خود را به مراتب عالیه قدرت برساند، چگونه می توان آن نظام را به غیر دموکراتیک بودن متهم کرد.
البته سویه فراگیر بودن چرخش قدرت در جمهوری اسلامی به ماهیت انقلابی آن باز می گردد که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی، حضور طبقه و اقشار محروم جامعه در ساختار قدرت است. لذا طبیعی است که نظام انقلابی به میزان طی کردن فرایند عادی سازی سویه فراگیر هویت دموکراتیک آن هم کم رنگ تر می شود.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
12-maddahi.718.mp3
978.7K
مدینه شهر پیغمبر 🖤
حاج منصور ارضی🎤
👉 @mahdavizadegan
🖌 نقش خودی های نا اهل در صلح تحمیلی
پیمان صلح به همان اندازه ی جنگ ممکنه تحمیلی و اجباری باشد. دلایل آن نیز یکسان است. ترس قوم و ملت از دشمن با خود جنگ و صلح می آورد. وقتی شرایط برای پیروزی در جنگ مهیا باشد ولی فرمانده شجاع و با غیرت تن به صلح می دهد، حکایت از تحمیلی بودن آن صلح دارد.
برخی از یاران و نزدیکان صدیق امام حسن علیه السلام از پذیرش صلح آن حضرت با معاویه شگفت زده و متعجب شدند. به عقیده آنان می بایست وارد جنگ با معاویه شد و او را شکست داد. صلح با معاویه معنا ندارد. لذا چنین صلحی، تحمیلی است.
پاسخ هایی هم که امام حسن مجتبی علیه السلام به معترضینی مانند ابی سعید عقیصا، سلیمان بن صرد خزاعی و حجر بن عدی می دهد یا خطبه روشنگرانه ای که در مسجد کوفه خطاب به مردم و معاویه می خواند دلالت قطعی دارد که آن حضرت راه درست را در جنگ با معاویه می دانست و صلح انتخاب او نبوده است. صلح بر امام حسن علیه السلام تحمیل شد.
اما مسأله مهم آن است که به گمان خیلی ها عامل اصلی در تن دادن به صلح تحمیلی همواره از ناحیه دشمن است. در حالی که این سخن کلیت ندارد بلکه عاملیت برخی از عناصر خودی ملت بویژه اهل نظر در پذیرش صلح تحمیلی بعضاً مهم است.
ای بسا که جریان خودی در این امر نقش اصلی را ایفا می کنند. مانند جنگ صفین که امام علی علیه السلام داشت کار معاویه را برای همیشه خاتمه می داد ولی جهال حاضر در لشکر آن حضرت به سر کردگی ابو موسی اشعری و اَشعَث بن قیس کِندی خیانت کردند و مانع شکست معاویه شدند.
بنابراين، نباید در مقابله با توطئه صلح تحمیلی فقط به خنثی سازی عملیات روانی دشمن پرداخت بلکه باید جهالت و خیانت برخی از خودی های ذی نفوذ را نیز رصد و خنثی کرد.
اگر دشمن ملت قدرت خود را بزرگ می کند، خودی های نا اهل ضعف و ناتوانی ملت را بزرگ نمایی می کنند. هر دو به یک اندازه ترس را به دل ملت می اندازند تا شجاعت ایستادگی و مقاومت برابر دشمن را از آن ملت بگیرند.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
4_5960912671199992826.mp3
1.86M
🏴🏴🏴🏴
آستان امام رضا علیهالسلام مرکز ایران است
✏️ رهبر انقلاب: ایران، ایران امام رضاست. مشهد قله شکوه معنوی این کشور است. امام (ره) یک وقتی فرمودند مشهد پایتخت معنوی ایران است.
@mahdavizadegan
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیه السلام بر عموم مسلمانان جهان بویژه ملت شریف ایران تسلیت باد.
👉 @mahdavizadegan
معاونت پژوهشی سازمان «سمت» برگزار میکند:
🔷 نشست علمی
🔶 نقد و بررسی نظریه اخلاق پروتستانی ماکس وبر در نسبت آن با اسلام و ارزیابی تأثیر آن بر اندیشمندان ایران معاصر
🔷 سخنران:
🔶 دکتر داود مهدویزادگان (رئیس سازمان مطالعه و تدوین)
🔶 زمان: سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
◽️ساعت: ۱۰:۳۰
◾️مکان: سالن جلسات طبقه هفتم
🔗 پیوند برگزاری مجازی:
https://meeting.samt.ac.ir/ch/pajuhesh
روابط عمومی «سمت»
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
حجت شرعی دفاع از مردم لبنان و حزب الله
ولی فقیه، حضرت آیت الله خامنه ای حفظهالله درباره جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت پیام مهمی صادر فرمودند که در بردارنده حکم ولایی است:
« بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند». ( بیانات ولی فقیه: ۷ مهر ١۴٠٣ )
کاربست واژه « فرض » در ادبیات فقهی علمای اعلام و مراجع دین صدور فتوای جهاد است. لذا تردیدی در اینکه ولی فقیه جهاد با دشمن صهیونیستی را بر مسلمانان واجب دانسته است، باقی نمی ماند.
اگر اختلافی هم در مقصود از فرض دانستن جهاد با صهیونیست ها باشد مربوط به واجب عینی یا کفایی دانستن آن است. البته این وجوب مادامی که جبهه مقاومت احساس نیاز بکند بر عینی بودنش باقی است. به عبارت دیگر، وجوب کفایی امکان شانه خالی کردن از این حکم را به کسی نمی دهد.
این نکته نیز لازم به ذکر است که هر چند فتوای ولی فقیه نسبت به آحاد مکلفین قابل تفسیر به وجوب عینی یا کفایی است؛ لکن چنین تفسیری نسبت به دولت و کارگزاران حکومت صادق نیست. تکلیف دولت - اعم از دستگاه های کشوری و لشکری - وجوب عینی است. چنانکه تلقی ارشادی بودن بعضی از فرامین ولی فقیه در خصوص کارگزار حکومت درست نیست.
چون دولت از منظر فقه سیاسی نیز مکلف به احکام شرع مقدس است و مخاطب اولیه در خطابات حکومتی ولی فقیه تلقی می شود. فرض وجوب کفایی جهاد بر دولت و نیروهای نظامی معنا ندارد.
ولی فقیه در فتوای خود بر همه مسلمانان واجب فرموده که همه امکانات خود را در میدان حمایت از مردم لبنان و حزب الله مهیا کنند. بر این اساس، بر همه مسلمانان اعم از خواص و عموم مردم واجب است که امکانات مقدوره مادی و معنوی خود را برای انجام این فریضه تدارک ببیند.
در این میان، همانطور که گفته شد تدارک امکانات حمایتی و پشتیبانی مادی و معنوی دستگاه های اجرایی و لشکری امر مسلم و واجب عینی است. باید دولت اسلامی امکانات و مقدورات خود را برای اجرای فتوای جهاد ولی فقیه تدارک کند. انشالله
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan