⭕️ چرا آمریکا اینبار علنیتر از گذشته از اغتشاشگران حمایت میکند؟!
✔️ تغییر راهبرد آمریکا درباره ضلع همکار داخلی؟!
✍ در روزهای اخیر حجم حمایت علنی دولت آمریکا از اغتشاشگران در مقایسه با گذشته کم سابقه بوده است. رئیس جمهور، معاون اول، مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه چهار مقام ارشد دولت آمریکا هستند که نه تنها اعلام حمایت علنی بلکه با نمایندگان اغتشاشگران دیدار کرده و به صورت رسمی اعلام کردهاند که به دنبال گسترش کمک ها به اغتشاشگران هستند. حتی باراک اوباما نیز به صحنه آمده و گفته اشتباه کرده که از عوامل فتنه ۸۸ حمایت علنی نداشته است.
در اینباره بیشتر بخوانید:
1⃣ بیش از همه خود آمریکاییها به عنوان طراحان حوادث کاملا ضد امنیتی و از پیش تمرین شده روزهای اخیر به خوبی میدانند که آنچه از او به عنوان اعتراضات سراسری در ایران یاد میکنند واقعیت فیک داشته و عملا به هیچ نقطه قابل عرضی ختم نمیشود. بنابراین چرا حمایت علنی می کنند؟! دموکراتها به زودی وارد انتخابات کنگره میشوند درحالیکه مقابل ایران و موضوع برجام نتوانستهاند امتیازی کسب کنند و ترامپ هم با حمایت علنی از اغتشاشگران در افکار عمومی داخل آمریکا، خودش وجمهوریخواهان را بیشتر از دموکراتها قاطعتر در برابر حکومت ایران نشان داده است. طبیعی است که دولت بایدن با این اوضاع و احوال با بازی نمایشی حمایت از اغتشاشگران به دنبال کار تبلیغاتی در داخل آمریکا برای انتخابات کنگره هست.ضمن اینکه به دنبال روحیه دادن به اغتشاشگران برای ادامه کار و خلق فرصتهای جدید برای طراحی وعملیاتهای ضد امنیتی و سیاسی جدید هستند و همچنین نیمبند امیدی به این دارند که با استفاده از موضوع اغتشاشگران و بالا بردن فشار سیاسی و تحریم، امتیازاتی از ایران در احیای مجدد برجام کسب کنند.
2⃣ اما بخشی از تغییر محاسبات در آمریکا مبنی بر حمایت علنی از اغتشاشگران در ایران به ناکارآمدی اپوزسیون خارج نشین و شکست آنها در تقابل نیابتی با جمهوری اسلامی است. وقتی گروههای نیابتی در جذب حداقلی مردم ایران شکست خورده اند، دولت آمریکا چارهای جز حضور علنیتر ندارد.
3⃣ اما یک فرضیه جدید که برخی شواهد نیز آن را تایید میکند این است که آمریکا برخی از گروههای همکار در ایران را میخواهد تحت فشار قرار بدهد که به جای روابط پنهانی، ارتباط خود را با دولت آمریکا علنی کنند. باراک اوباما در اظهار نظر اخیر خود و برخی دیگر مسوولان و اتاق فکرهای آمریکایی قبل از این نیز گفته بودند که خود مخالفین - بخوانید برخی سران فتنه، چهرههای معلوم الحال اصلاحات و شبکه سازماندهی شده غربگرایان داخلی- مخالف علنی کردن ارتباط با آمریکا هستند، چون سبب تولید فشار سنگین اجتماعی و سیاسی در داخل ایران علیه آنها میشود. اما به نظر میرسد که دولتمردان آمریکا دیگر نمیخواهند صبر کنند و ادامه سیاست حمایت و روابط پشت پرده را غلط میدانند. آمریکاییها شاید میخواهند آرام آرام به صورت لایه به لایه ابعاد این روابط و حمایت را علنیتر کنند و قبح وابسته بودن و در ارتباط بودن را در داخل ایران بشکنند. اینکه آمریکا در داخل ایران گروههای مخالف در داخل جمهوری اسلامی داشته باشند که به صورت رسمی و علنی ارتباط با آمریکا را پذیرفتهاند، امتیاز خوبی برای روزها و طرحهای آینده است. اما یک سوال مهم؛ آیا گروههای و جریانات سیاسی فعال داخلی که دشمنی با جمهوری اسلامی را کمتر علنی کردند، چنین آمادگی دارند؟ اظهارات ساختارشکن برخی چهرههای سیاسی در این روزها و ماههای گذشته شاید نشانهای برای آماده کردن دیگر هم حزبیها و هم جناحیها بوده باشد.
🔸🔸 پی نوشت: هر روز که میگذرد سیاست لزوم مرزبندی با دشمن اهمیتش برای امنیت ملی ایران بیشتر معلوم می شود
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
Untitled 9 640x360 0.81Mbps 2022-10-18 10-14-34.mp3
4.7M
✔️ دو دلیل راهبردی مهم در اثبات اینکه اقدامات اخیر دشمن در برابر ایران انفعالی است
⭕️ گفتگو مهدی جهان تیغی با رادیو
🔸 کانال ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c
✔️ شنبهها در ایران همیشه مهم بوده!
⭕️ جریان شناسی سیاسی بر پایه اغتشاشات
1⃣ چندی قبل همزمان با فروکش اغتشاشات، اتاق فکر طراحی آشوب و اغتشاش در خارج از کشور، شنبه اغتشاش را پیشنهاد داد و در شنبه اول مقداری توانستند برخی نقاط تهران را تا دقایقی دچار بینظمی و آشوب بکنند. بعد از آن چهارشنبه را نیز به عنوان دومین روز در هفته به عنوان فراخوان تجمع و اغتشاش انتخاب کردند. با گذر زمان شنبهها و چهارشنبهها به جای تجمع معترضین به اعتراضات دزدکی یک نفره و یا دو سه نفره و فیلمهای یواشکی چند ثانیهای تبدیل شده است.
2⃣ تلاش زیادی در حال انجام هست که با خبرسازیها یا شوکهای رسانهای و حتی امنیتی همچنان اغتشاش زنده بماند و یا حداقل حادثهای در شنبهها یا چهار شنبهها در یک نقطه کشور یا تهران اتفاق بیافتد.
3⃣ اما از چند هفته قبل از آغاز اغتشاشات، شنبهها و چهارشنبهها توسط شهرداری تهران خبرساز شده بود! این نهاد هر شنبه یک پروژه بزرگ شهری را افتتاح یا آغاز به کار میکند و به شنبههای امید و افتخار معروف شده است. هر چهارشنبه نیز سازمانها و شرکتهای بزرگ شهرداری در یک منطقه تهران متمرکز شده و مشکلات عمومی منطقه را به صورت ضربتی و یکجا برطرف میکنند. این طرح ویژه خدمتی در حال حاضر رکوردهای را در برخی حوزههای خدماتی و مدیریت شهری جابجا کرده است.
4⃣ مصادف شدن شنبهها و چهارشنبههای اغتشاش با شنبههای «امید و افتخار» و چهارشنبههای «خدمت» شهرداری تهران ناخواسته است ولی واقعیت نمادین غیرقابل انکاری در آن وجود دارد. امروز در کشور جریان مشخصی در کشور به دنبال حل مشکلات و رفع عقب ماندگیها هست و جریان مشخص دیگری هم به دنبال حاشیهسازی و ایجاد مانع برای حل مشکلات مردم است. جریان اولی برای بالا رفتن پرچم ایران تلاش میکند ولی جریان دوم از سوزاندن و لگدمال کردن پرچم مقدس ایران نیز ابایی ندارد. اولی کاستن از مشکلات کشور را دنبال می کند ولی دومی با وقاحت تحریمهای جدید علیه کشور و سختتر شدن مشکلات کشور را پیگیری میکند.
5⃣ این دو جریان همیشه در کشور فعال بوده و از این منظر شنبهها یا چهارشنبههای اغتشاش موضوع جدیدی نیست و دو جریان مذکور همیشه روزهای هفته فعال بودهاند. جریان خدمت و پیشرفت کشور از اول انقلاب همیشه بود ولی جریان دوم هر زمان با نقابی جدید به میدان آمده و امروز نیز در پشت شعارهای آزادی و زنان خود را پنهان کرده و متناسب با هر دوره یک چهره جدید را وارد صحنه میکند. از روزگار احمد باطبیها ۷۸ امروز به حامد اسماعیلیونها ۱۴۰۱ رسیدیم. جمهوری اسلامی البته نیازی به تغییر چهره ندارد و همچنان بر اصول تناور خود پابرجاست و از این چهرهها و شنبهها و چهارشنبهها بسیار به خود دیده، عبور کرده و به پیش رفته است.
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ هدف تجمع برلین فراتر از تجزیه ایران هست!
✔️ پشت پرده سیاسی و ضدامنیتی تجمعات اپوزسیون خارج نشین
✍ تجمع اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی در برلین آلمان از زوایا مختلفی بررسی آن اهمیت دارد. در پس پرده این تجمعات اهداف و یا سرنوشتی دیده می شود که نهایتا فراتر از تجزیه ایران هم برای آن قابل تصور است.
1⃣ ضدانقلاب با روشهای متعددی در هفتههای اخیر تلاش کرد که تجمع چشمگیری در داخل ایران راه بیافتد ولی نهایتا اغتشاشات چند نفره در برخی نقاط کشور نصیبش شد. اولین هدف تجمعات خارج از کشور جنبه الهام بخشی برای داخل ایران است. البته این هدفگذاری از پایه غلط است چون میان محاسبات، خواستهها و سلایق سیاسی و به خصوص علایق فرهنگی هستههای اصلی تجمع کننده خارج از ایران با عموم مردم داخل ایران فاصله چشمگیری مشاهده میشود. به عنوان نمونه میتوان به مصادیق بارز برخی هنجارشکنیهای دیروز تجمع برلین اشاره کرد. دیروز گردانندگان تجمع برلین با افتخار از جدیترین خواستهها و آرزوهای خود یعنی نقش دادن جدی به همجنسگرایان در آینده ایران رونمایی کردند. این در حالیست که این موضوع به لحاظ فرهنگی و عرفی در داخل ایران به شدت منفور و طرد شده است.
2⃣ هدف بعدی تجمع برلین نشان دادن ویترین جدید از اپوزیسیون با معرفی و برجستهسازی چهرههای همچون حامد اسماعیلیون است. این تغییر ویترین البته به منزله تغییر اهداف راهبردی اپوزیسیون یا نشانه تطور فکری عمیق در آنها نیست. حامد اسماعیلیون جدای از منافقین، سلطنت طلبها، تجزیه طلبان، کومله، جیش العدل و ... نیست و البته به بخشی از اینها نزدیکتر و به برخی دیگر دورتر است، اما وظیفه او این است که در تجمعاتش هیچکدام را طرد نکند بلکه چهره واحدی از اپوزیسیون چهل تکه نشان بدهد. او باید چهرهای نو برای نمایندگی قصههای اجتماعی جدید باشد. طبیعی است که دیگر اپوزیسیونسازی و تولید نفرتهای کاذب با داستان سرایی از اعدامهای سال 67 چندان امکانپذیر نیست و باید بر قصههای همچون ماجرای هواپیمای اوکراینی و داستانکهای تأثیرگذاری مثل وفات مهسا امینی و گشت ارشاد با روایتهای خاص ضدانقلاب تمرکز شود. قصه گویی حامد اسماعیلیون هم البته دوام نخواهد داشت و ابعاد او نیز همانند اسلافش بیشتر از این برای افکار عمومی روشن خواهد شد.
3⃣ اما با احتساب تعداد پرچمهای که در تجمع برلین بلند شد، ایران نهایتا باید به چهار الی هفت تکه تبدیل شود. نقشهای که «جیمز برنز» وزیر خارجه آمریکا در سال ۱۳۲۴ شمسی پس از جنگ جهانی دوم کشید و مبتنی بر جدایی قومیتها در ایران هست. تبدیل ایران به چند کشور کوچکتر البته در شرایط عادی ممکن نخواهد شد، چون پیاده سازی تجزیه ایران به سادگی امکان ندارد و حتی بالفرض نبود جمهوری اسلامی نیز عقبه وطن پرستی در ایران بگونهای است که تجزیه ایران با یک معاده و توافق سیاسی بین چند گروه و حزب دست ساخته صورت نمیپذیرد بلکه با خونریزی و جنگ داخلی گسترده همراه خواهد شد. به همین دلیل از یک طرف با وقوع جنگ داخلی سنگین و غیر قابل مهار و مهیا شدن زمینه دخالت خارجی در محیط داخلی ایران و از طرفی دیگر میزان شدید بیاختیاری و اطاعتپذیری شدید سران گروه های استقلال طلب از سرویسهای امنیتی کشورهای غربی، فراتر از تجزیه، خطر مستعمره شدن بخشهای متعددی از ایران محتملتر خواهد بود. یعنی همان استقلال ظاهری و محدود نیز برای تجزیهطلبان نیز در واقعیت بدست نخواهد آمد.
4⃣ جامعیت نظام اسلامی که جمهوریت و اسلامیت به عنوان دو پایه مهم که هم مردم سالاری در آن رعایت شده و هم فرهنگ و اعتقادات ایرانیان رعایت میشود، سبب شده که جامعترین نوع حکومت متناسب با ملت ایران تحقق پیدا کند. اما هر چه میگذرد یک واقعیت دیگر نیز بیش از پیش برجسته میشود، جمهوری اسلامی آخرین مدل حکومتی برای ماندگاری ایران قوی و جلوگیری از تجزیه ایران و خوار شدن مردم ایران هم است. اگر کسی به حفظ اعتلا و کرامت ایران معتقد است باید به ارتقا جمهوری اسلامی و رفع ضعفها و تقویت نقاط قوت آن تمرکز کند و هر راه دیگری غیر از این خواسته یا ناخواسته تیشه به ایران و ایرانی خواهد زد.
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ داعش آدرس ناقص عملیات تروریستی شاهچراغ شیراز
✍ تحلیل ساده انگارانه از عملیات تروریستی شاهچراغ و ربط دادن آن به چند نشانه آشکار این روزها، ظلمی به واقعیت بزرگتری است که در پشت صحنه برای ایران طراحی شده و کمترین اثر آن شفاف نشدن دست آمرین اصلی است
1⃣ به محیط داخلی ایران نگاه کنید، فعال کردن شکاف فرهنگی، اجتماعی، شکاف شیعه و سنی، شکاف قومیتی، شکاف نسلی، شکاف خانوادهها و ... از طریق هزاران نوشته، کلیپ، مصاحبه، عکس، کاریکاتور، صدها سلبریتی داخلی و خارجی، دهها گروهک، سازماندهی دهها هسته آشوب داخلی، تحریم و نهایتا تا این لحظه یک عملیات تروریستی در شاهچراغ و احتمالا چندین عملیات ناکام دیگر تنها در چند هفته اتفاق افتاده است. آیا همه اینها می تواند کار یک جریان و گروه به تنهایی باشد؟! قطعا نه و باید پشتیبان و هماهنگ کننده بزرگتری در حد یک دولت و یا چند دولت وجود داشته باشد.
2⃣ بنابراین تا وقتی ایران اینترنشنال را جدای از بیبیسی فارسی و این دو را جدای از منافقین، گروههای تجزیه طلب کردی، بلوچی، ترکی و عربی و ... ببینیم. تا وقتی علی کریمی را جدای از حامد اسماعیلیون و این دو را جدای از امثال علی جوانمردی ببنیم. تا وقتی شعار زن زندگی آزادی را جدای از جوان، خشونت و فحش ببنیم. تا وقتی دانشگاه را جدای از خیابان ببنید. تا وقتی همه اینها را جدای از توافق و همکاری آمریکا و عربستان ببینم. تا وقتی اسراییل را محرک اصلی این دو کشور قلمداد نکنیم، هر تحلیلی درباره حوادثی مثل شیراز، تهران، زاهدان، سقز، اشنویه و... جزیینگری و ساده سازی ماجرا خواهد بود. همه بی آنکه بدانند یا ندانند روی یک صفحه شطرنج از قبل چیده شدهاند. دشمن بسترها و شکاف ها و برخی رویدادها را مستقیم خلق میکند و سپس عناصر خودجوش، پازل دشمن را داوطلبانه و خواسته یا ناخواسته تکمیل میکنند.
3⃣ اینک به حادثه شاهچراغ دوباره نگاهی بیاندازیم. در چهل روز گذشته با عملیات روانی سطح احساسات در همه اقشار، گروههای سنی و سلایق فرهنگی، اقلیتها، مذاهب و حتی قومیتها به اوج خود رسانده شده است. طبق برآورد همواره ناقص طرف خارجی و محاسبات مادی روی ورق، یک حادثه تروریستی بزرگ میتواند عقلانیت جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد و جنگ مردم با مردم را ریلگذاری کند. در برخی شهرهای بلوچستان اکثریت اهل سنت بر اقلیت شیعه تحریک میکنند و در شهری مثل شیراز اکثریت شیعه را بر اقلیت اهل سنت میخواهند تحریک کنند.
4⃣ دشمن با هر تابلوی از تجزیه طلب تا داعشی و تکفیری و هر نام دیگری همواره عناصری مسلح در داخل آماده دارد. زمان استفاده از این عناصر را هم به فرصت مناسب اجتماعی، سیاسی و یا فرهنگی و مذهبی گره زده است تا عملیات تروریستی بیشترین اثر را بگذارد و به ظن خودشان به ضد خودش تبدیل نشود. کشوری که برخی نقاط آن چهل روز درگیر اغتشاشات هست و یک جنگ بزرگ جهانی شناختی را در حال تجربه کردن هست، و کردستان و بلوچستانش آبستن تحریک گسترده عواطف و احساسات است، حرم یک امامزاده شیعه هدف مناسبی برای عملیات تروریستی خواهد بود و طراح پشت صحنه فرمان شلیک را صادر میکند و دستور او با چند واسطه مستقیم و غیر مستقیم اجرا می شود.
5⃣ دشمن از همه اینها یک هدف بزرگتر را نشانه گرفته است. از یک طرف از دل این حوادث به بخشی از جمعیت ایران می خواهد القا کند که با جمهوری اسلامی در تضاد فرهنگی و سیاسی قرار دارند و به بخشی دیگر از جمعیت نیز می خواهد القا کند که حاکمیت از خواستههای فرهنگی و سیاسی آنها نمیتواند دفاع و صیانت کند. هدف هر دو یکی است و آن ناامید کردن مردم از توانایی جمهوری اسلامی در اداره کشور، حل بحران ها، برقراری امنیت، عدم پاسخ معتبر به خواستهها و نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مردم. در تمام این مدت نیز تلاش شد، مشروعیت و مقبولیت نهادهای مختلف از پزشک قانونی تا نیروی انتظامی به عنوان ابزار اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی تخریب شود.
6⃣ آدرس داعش برای عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ ناقص است.آدرس کامل حوادث این روزها را باید در تل آویو، واشنگتن و ریاض جستجو کرد. غلبه بر عناصر به ظاهر خودجوش ضدامنیتی و ضد فرهنگی تنها با هدف قرار دادن مراکز طراحی و عملیات در خارج از ایران اتفاق خواهد افتاد.
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
✔️ امشب ساعت هیجده و سی دقیقه در برنامه «فرامتن شبکه افق» درباره سوریه سازی ایران ناظر به حوادث شاهچراغ و زاهدان مطالبی بیان خواهم کرد انشالله
*مهدی جهان تیغی
🔸 کانال ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c
مهدی جهانتیغی
✔️ امشب ساعت هیجده و سی دقیقه در برنامه «فرامتن شبکه افق» درباره سوریه سازی ایران ناظر به حوادث شاهچ
به علت پخش مستقیم مراسم تشییع شهدای شاهچراغ برنامه تلویزیونی امشب کنسل شد. البته که دیدن تصاویر با عظمت حضور مردم قدردان و شهید پرور اثرش هزاران برابر بیشتر از سخنان امثال همچون حقیر خواهد بود. التماس دعا
⭕️ فحاشی دانشجویان و امیدواریهای که ایجاد کردند!
✔️نگاهی دیگر به پدیده فحاشی رکیک در ایام اغتشاشات
✍️ فحشهای رکیک اغتشاشاگران در خیابان وقتی به برخی دانشگاههای معتبر و حتی به دختران دانشجو رسید، بسیاری را نگران کرد و ترس از آثار چنین رفتارهای علاوه بر خانوادهها، جامعه علمی کشور را نیز در برگرفت. اما واقعیت این است که باید جرات بیشتری در تحلیل این نوع کنش زشت اجتماعی و سیاسی باید داشت. از منظر احادیث دینی نکات قابل توجهی بدست می آید که بسیار راهگشا در فهم و حتی مواجه با این آفت زشت است. جالب است که دشنام بقدری در اسلام مذمت شده که از فحش دادن به اشیا و حتی شیطان نیز پرهیز داده شده است.
1️⃣ بررسی و تحلیل گفتمان و تاکتیکهای لیدرهای خارج نشین در این چهار هفته اخیر نشین می دهد که فحش دادن و ترویج آن بخشی از تاکتیک مورد تاکید آنها برای مقابله با جمهوری اسلامی است. اما فحش علاوه بر نشان دادن پستی و باطن اپوزیسیون جمهوری اسلامی نشانه ضعیف بودن آنها است. چنانچه امام باقر(عليه السلام) فرمودند: «سِلَاحُ اللِّئَامِ قَبِيحُ الكَلَامِ به صورت طبیعی نیز وقتی دو فرد با یکدیگر درگیر میشوند، عموما فرد ضعیف نسبت به فرد قوی و به هنگامه مغلوب شدن، فحاشی میکند. فحاشی نشانه احساس ضعف شدیدی است که اپوزیسیون نسبت به قدرت و برتری جمهوری اسلامی دارند. از این منظر فحاشی اپوزیسیون یک نقطه بسیار امیدوار کننده و حاوی حقایقی بزرگ است!
2️⃣ جریانات ضدانقلاب خارج نشین که در پشت صحنه طراحی می کنند و معترضین و حتی دانشجویان را مجبور به فحش دادن میکنند، قطعا اهدافی را دنبال میکنند. شاید یکی از مهمترین اهداف آنها را در این حدیث بتوان یافت. لا تَسُبُّوا الناسَ فَتَكتَسِبُوا العَداوةَ بَينَهُم .به مردم ناسزا مگوييد كه با اين كار در ميان آنها دشمن پيدا مىكنيد . به این معنا که آنها با استراتژی ترویج فحاشی در بین دانشجویان تلاش میکنند اولا جامعه را نسبت به این قشر دشمن کنند و دشمنی بین جامعه و دانشگاه ایجاد شود و ثانیا حتی دشمنی بین مردم با مردم در محیط داخلی ایران ایجاد کنند. اما در این طراحی هم شکست خوردند، سخنان سردار سلامی مبنی بر اینکه با همین جوانان معترض سراغ دشمن خواهیم رفت و یا مدارای بیش از حد انتظاری که در دانشگاه با دانشجویان فحاش در حال صورت گرفتن است، نشانه این است که مدیریت کشور حواسش به این طراحی دشمن کامل جمع است.
3️⃣ اما با فحاشی اغتشاشگران و به خصوص دانشجویان فحاش در محیط دانشگاه چه باید کرد؟! شاید اولین گام این باشد که به این جمله حکیمانه امام علی (ع) عمل شود. مَهْلاً يا قَنبرُ ! دَعْ شاتِمَكَ مُهانا تُرْضِ الرَّحمنَ و تُسخِطُ الشَّيطانَ و تُعاقِبُ عَدُوَّكَ؛ آرام باش قنبر! دشنام گوىِ خود را خوار و سرشكسته بگذار، تا خداى رحمان را خشنود و شيطان را ناخشنود كرده و دشمنت را كيفر داده باشى.
گام دوم نیز در این حدیث امام علی (ع) نهفته است: إنّي أكرَهُ لَكُم أن تَكُونُوا سَبّابِينَ ، و لكِنَّكُم لو وَصَفتُم أعمالَهُم و ذَكَرتُم حالَهُم ، كانَ أصوَبَ في القَولِ و أبلَغَ في العُذرِ. من خوش ندارم كه شما ناسزا گو باشيد، بلكه اگر اعمال و رفتار و موقعيت [باطل] آنها را خاطرنشان كنيد ، مؤثّرتر و در بيان عذر و حجّت رساتر و قانع كنندهتر باشد .
اما اگر به دام تقابل شعار و فحش دادن بیافیتم حتما جبهه ارزشی و انقلابی شکست خواهد خورد، زیرا در حدیث داریم که ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ غَلَبَ ألأَمُهُما .یعنی هيچ دو نفرى يكديگر را ناسزا نگفتند مگر آن كه پست ترينشان چيره گشت .و همچنین امام كاظم عليه السلام فرمود؛ ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ انحَطَّ الأعلى إلى مَرتَبةِ الأسفَلِ .هيچ گاه دو نفر به يكديگر ناسزا نگفتند مگر اين كه آن يك كه برتر است به مرتبه آن كه فروتر است سقوط كرد .یعنی جبهه انقلاب در صورت به دام افتادن در فحاشی حتما سقوط ذاتی پیدا خواهد کرد.
4️⃣ این روزها اکثریت جامعه ایران از برخی شعارهای اقلیتی ناچیز علیه رهبر معظم انقلاب و هتک حرمت به ولایت فقیه سخت دلگیر هستند و برایشان تکرار این موضوع نیز رنج آور است. اما واقعیت این است که سابُّ المُؤمِنِ كالمُشرِفِ على الهَلَكَةِ .ناسزا گوىِ به مؤمن همچون كسى است كه در آستانه هلاكت باشد .سرنوشت بد و به ذلت افتادن مخالفین ولایت فقیه حتی آندسته که به ظاهر اهل رعایت آداب اخلاقی و حتی دینی بودند در چهل سال گذشته پیش روی چشم همه هست و فحاشان که تکلیف شان معلوم است خیلی زودتر از آن مخالفین به ظاهر بااخلاقتر به نابودی خود نزدیک میشوند.
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رفراندوم در بلوچستان
پس از چند هفته پرالتهاب امروز مردم بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان به صورت خودجوش تجمعاتی رفراندومگونه برگزار کردند. برای دیدن نتایج رفراندوم ۱۳ آبان ۱۴۰۱ و نظر مردم بلوچ درباره نظام و ادامه مبارزه با آمریکا، بر روی فیلم کلیک کنید!
⭕️ وقت گفتگوی جدی درباره مولوی عبدالحمید فرا رسیده؟!
✔️ یادداشت شماره یک
✍️ در هفتههای پرالتهاب اخیر جنوب شرق، رسانهها و فعالان سیاسی و مجازی در خطبههای مولوی عبدالحمید نه تنها کاهش تنش ندیدهاند، بلکه بالعکس، سیر سخنان او جنجالیتر و حتی در پارهای موارد تحریک آمیزتر شد و همزمان در سیستان و بلوچستان جهت اقدامات ضدامنیتی در خیابانها خطرناکتر نیز شده است. اینک پس از چند هفته سکوت و مدارای رسانهها و فعالان مجازی، به نظر میرسد که در روزهای اخیر مسیر متفاوت شده و بسیاری از آنها چارهای جز سخن گفتن درباره مولوی عبدالحمید و مواضع او نیافتند. جالب است که در همین فاصله کوتاه آغاز پاسخ دادن رسانهها و فعالان شبکههای مجازی به مولوی عبدالحمید، دهها تناقض و خلاف گویی از اظهارات او معلوم شده و خیلی زود، سست و غلط بودن بنیان برخی مواضعش در افکار عمومی به نمایش گذاشته شده است.
🔸اما از سخن گفتن مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی در این روزها باید استقبال کرد، او در حال واگویه سخنانی است که سالهاست پشت صحنه برایش گفتهاند، شنیده و الان به او اینگونه القا شده یا خودش احساس میکند که زمان مناسب برای علنی کردن این سخنان فرا رسیده است. به همین دلیل باید همچنان به مولوی عبدالحمید فرصت داد تا هرچه در پس پرده دارد بگوید و ابهامی درباره او و همفکرانش دیگر باقی نماند. او البته کار خیلی از دلسوزان داخل کشور را آسان کرد، همین که خوش گمانترین خواص جامعه و تصمیم سازان نیز دیگر نمیتوانند اظهاراتش را راحت توجیه و موجهسازی کنند و فراتر از خواص در کوچه و بازار، قضاوت مردم عادی نیز درباره او در حال نهایی شدن است، یک اتفاق مهم است. جالب است که برخی ساده اندیشان در همین روزها به قضاوت اشتباه خود درباره خوش بینی افراطی درباره مولوی عبدالحمید اعتراف کرده و تلاش کردند مواضع خود را تصحیح و حتی جبران کنند. این اتفاق مهمی است و مولوی عبدالحمید در حال از دست دادن بسیاری از کسانی است که پیش از این در کشور از او دفاع میکردند و الان احساس فریب خوردگی دارند و انگیزه جبران اشتباهات در آنها زنده شده است.
🔸زمان که بگذرد و احساسات کاهش یابد و جامعه فرصت عاقلانهتر اندیشیدن به حوادث را پیدا کند، مشاوران مولوی عبدالحمید متوجه خواهند شد که چه بلایی سر او در افکار عمومی کشور آوردهاند. آنها در حال برداشتن نقابهایی از عبدالحمید در افکار عمومی هستند که تا سالها اثرش نه در محافل تصمیمساز و تصمیمگیر بلکه اثر بیشترش در صدها محفل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردمی و غیر حاکمیتی باقی خواهد ماند. اشتباه بزرگ مشاوران مولوی عبدالحمید این است که در محاسبات خود این را در نظر نگرفته بودند که قرار نیست همیشه سخنرانیها یک طرفه باشد و سخن گفتن درباره حقایق از سمت مقابل نیز آغاز میشود و این بازی دو طرفه خواهد شد. مشاوران عبدالحمید گفتگوی نقادانه درباره او را با بیتدبیری به سوژه رسانهها، شبکههای مجازی و فعالین سیاسی و اجتماعی تبدیل کردند.
🔸مولوی عبدالحمید خود نیز به اشتباه مشغول کنایه و نیش زدن به خطوطی شد که به صورت طبیعی پاسخ خودجوش نیز در رسانه و فضای مجازی دریافت خواهد کرد و البته این پاسخها قاعدتاً معلوم نیست با چه شگفتیهای همراه باشد و به یکباره چه اخبار و تصاویر و پشتپردههایی در افکار عمومی به اشتراک گذاشته شود. فرصت جبران مواضع در افکار عمومی برای مولوی عبدالحمید به سرعت رو به پایان است، چون حرفهای که در روزهای آینده ممکن است گفته شود، آثار و تبعاتش سالیان طولانی برای او در میان افکار عمومی باقی خواهد گذاشت.
🔸🔸در روزهای آینده درباره حوادث زاهدان و پشتپردههایش، اظهارات اخیر مولوی عبدالحمید بیشتر خواهم نوشت؛ انشاءلله
ادامه دارد...
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ برای تحقق عدالت واقعی درباره مقصران حادثه زاهدان/ سهم مولوی عبدالحمید در آغاز ناامنیها چقدر است؟!
✔️یادداشت شماره دو
✍️در روزهای گذشته برخی از روی ناآگاهی، برخی تعمدا، برخی از سر غرض و برخی نیز برای فرار از مسئولیت التهابات ضدامنیتی در سیستان و بلوچستان را از پله دوم شروع به روایت میکنند.
1️⃣ بسیاری از محققین و یا فعالین رسانه و سیاسی که مواضع علنی مولوی عبدالحمید در این بیش از سه دهه از فعالیت او به عنوان امام جماعت مسجد مکی زاهدان مورد بررسی قرار داده اند، از اولین نتایجی که بیان میکنند این است که خطبههای او بخشی از تولید و زمینهساز ناامنی در سیستان و بلوچستان است. وقتی بیش از سی سال به مقتداکنندگان خود به صورت مستمر بگویید که دارد به شما ظلم میشود، حق شما داده نمیشود، حاکمیت تبعیض قائل میشود و... طبیعی است که سی سال اینگونه شنیدن، نهایتا واکنشهای از جنس خشونت نیز تولید خواهد کرد. در این چند هفته هم که گزاره تکراری مولوی عبدالحمید این است که در تمام این 43 سال انقلاب سراسر ظلم و تبعیض بوده است! برای اینکه عمق مساله را درک کنید به تمام محققین و پژوهشگران پیشنهاد می دهم که تمام خطبههای نماز جمعه مولوی عبدالحمید را در بیست سال اخیر بررسی کنند و بگویند در طی بیست سال متوالی چند خطبه ایشان بدون اعتراض و تخریب بوده است؟ دقیقا چندتا؟ رقم گفته شده حتما حیرتانگیز خواهد بود. البته رقم مذکور تلخ هست ولی در باطنش این پیام را دارد که چکونه یک نظام چند دهه مدام تخریب شده ولی جلوی سخنران گرفته نشده است. این میزان از آزادی بیان و تحمل یک مخالفخوان سیاسی در تاریخ معاصر در کدام کشور اسلامی بلکه بالاتر در کدام کشور غربی اتفاق افتاده است؟!
2️⃣ حال برگردیم به پله اول حادثه زاهدان؛ مولوی عبدالحمید طی توییتی اعلام کرد حادثه وفات مهسا امینی توسط مامورین اتفاق افتاده است! وی همچنین در 29 شهریور ماه در حالیکه هنوز تحقیقات رسمی به سرانجام نرسیده، طی اطلاعیهای دیگر بر عدم سابقه بیماری مهسا امینی تاکید و پیشاپیش برخورد با مقصران را نیز مطالبه کرد. جالب است که در آن اطلاعیه ریشه اعتراضات و اغتشاشات را اعدام قاچاقچیان و ادعای کذب کشته شدن متهمان در زندان ها و تشدید فشار بر اقلیتها عنوان و به صورت معنادار از عواقب ظلم کردن هم سخن گفته شده است. مولوی عبدالحمید چند روز بعد در خطبه های اول مهر نیز از پلیسی اداره کردن کشور انتقاد و در بالاترین سطح ممکن سیاه نمایی کردن عملکرد یک حاکمیت، اظهار داشت: «44 سال است که این افسوس در دل ماست که کسی را ندیده ایم که از جانب حاکمیت نظر مرد را بپرسد!» عجیب است که مولوی عبدالحمید به حاکمیتی چنین اتهام و دروغ بزرگی را نسبت می دهد که بیش از چهل بار تاکنون در قالب انتخاباتهای مختلف نظر مردم را پرسیده است و رکوردار در جهان در این زمینه است. او در همین خطبهها و با همان دست فرمان عجولانه و خلاف واقع درباره مرگ مهسا امینی، موضوع تجاوز به دختر بلوچ در چابهار را که هنوز در مراحل تحقیق قضایی بود و به خود او و بسیاری از دیگر علمای اهل سنت در منطقه از شروع این روند اطلاع داده شده بود، مطرح می کند. پس از این خطبه ها التهابات در سیستان و بلوچستان با محوریت خبر تجاوز به یک دختر بلوچ وارد مراحل جدیدی میشود. سوال اساسی این است که وقتی مولوی عبدالحمید از فضای التهاب آمیز افکار عمومی درباره احتمال تجاوز به یک دختر بلوچ را خبر داشتند و همزمان از روند رسیدگی به پرونده قضایی نیز مطلع بودند، چرا بازهم این موضوع را در نماز جمعه مطرح و خبر و حواشی آن را دوباره داغ کردند. سوال دوم نیز این است که چرا ایشان از جملات تردیدآفرین درباره پیگیری روند قضایی استفاده کردند؟! اما علاوه بر نماز جمعه، مولوی عبدالحمید یکبار دیگر در قالب یک اطلاعیه جدید، بازهم از واژه های تردیدآفرین استفاده و حتی رای قضایی دلخواه را از دیدگاه خود به نوعی بیان میکنند.
3️⃣ پس از داغ شدن دوباره خبر تجاوز به دختر بلوچ و اوج گرفتن احساسات جامعه، نوبت به خطبههای حساس جمعه 8 مهرماه میرسد. مولوی عبدالحمید در این خطبه های حساس که احتمال ملتهب شدن شهر زاهدان پس از نماز جمعه برای همگان واضح بود، اغتشاشاگران سطح کشور را مردم نامیده و به جای گفتن این واقعیت که ریشه اغتشاشات به دست عوامل خارجی و بر اساس اخبار دروغ درباره علت وفات مهسا امینی صورت گرفته، تماما همه علت اعتراضات را به عملکرد حاکمیت ربط داد! او پس از ایراد سخنان سیاسی تحریک آمیز درباره وضعیت کشور و اغتشاشات، یکبار دیگر موضوع خبر تجاوز به دختر بلوچ را مطرح و بازهم از ادبیات تردیدآفرین درباره رسیدگی به پرونده قضایی این ماجرا استفاده میکند و بعد از نماز جمعه نیز شد آنچه نباید می شد...
4️⃣ با این مقدمه طولانی معلوم میشود که چرا هر طیفی و بنا به انگیزه های مختلف تاکنون حادثه زاهدان را از پله دوم (خبر
درگیری ماموران انتظامی با معترضین و کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان) بیان کرده و از پله اول روایت ماجرا بیان نمی شود. حال سهم مولوی عبدالحمید از شروع ناامنیها در زاهدان چقدر است؟ کدام دستگاه سیاسی و امنیتی و مسئول مربوطه باید این مساله را مشخص و شفاف کند؟ اساسا تا زمان مشخص شدن سهم دقیق هر فرد و جریان در بوجودآوردن ناامنیها، عدالت واقعی محقق خواهد شد؟! اگر در حال حاضر به احتمال خطای غیر عمدی تعداد اندکی مامور انتظامی در حوادث زاهدان رسیدگی میشود، چرا نباید به احتمال خطای بزرگتر برخی افراد دیگر که شواهد از آگاهانه بودن آن حکایت میکند، رسیدگی شود؟!
ادامه دارد...
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5