مبارزه قدرت طلبی در خانواده
✍آنچه امروزه در میان برخی از خانوادهها مشهود است، مبارزه تصاحب قدرت در کانون خانواده میباشد که حاصل نگریستن به سبک زندگی غربی است؛ الگو قرار دادن سبک زندگی غربی، با هدف فروپاشی خانواده، زنان و شوهران را به این عرصه کشانده است، به گونهای که هریک از آنها میکوشند تا با استبداد رأی و تحکّم، اقتدار خود را به رخ دیگری بکشند؛ همین مسئله، موجب ناسازگاریها و تنشهای بیهوده و دامنهدار در نهاد خانواده گردیده و نتیجه حاصل از آن، تربیت ناشایست فرزندان، ظهور مشکلات اخلاقی و در نهایت، خطر جدایی والدین از یکدیگر میباشد. وضعیت یاد شده در دنیای امروز شرایطی را به وجود آورده است که برای استقرار جایگاه والدین در خانواده، رفته رفته قوانین، جای اخلاق را میگیرد و در پی آن، هرچه انسان قانون مینویسد، حق به شمار میآید و آنچه دین و اخلاق میگوید، بیارزش و فاقد اهمیت تلقی میگردد.(بخشی از کتاب اخلاق پدری)
@mahdiakhundi
✍کودک به تاسی از پدر و مادر خود، در حین بازی یاد میگیرد که چطور با افراد مختلف، روابط اجتماعی برقرار کند و چگونه مشکلات ناشی از این روابط را حل نماید. کودک از طریق بازیهای دسته جمعی با اعضای خانواده مبتنی بر همکاری، تعامل با بزرگسالان را میآموزد. بازی کردن در خانه و با اعضای خانواده خصوصا پدر و مادر، پیوندهای محبت آمیز میان والدین و فرزندان را تقویت میکند.(کتاب اخلاق پدری)
@mahdiakhundi
🔻خلاصه مطالب ارائه شده در
نشست تحلیل روانشناختی علل حضور نوجوانان در اغشاشات 🔻
🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهکام
ریاست محترم انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم
هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
💢 مقدمه
اتفاقات اخیر دل همه را به درد آورد.
اما یکی از مهم ترین اخبار در این میان حضور نسبتا در خور توجه نوجوانان است.
نکته مهم دیگر اینکه بخش جدی از پرخاشگری ها مربوط به این گروه سنی بوده است.
اظهار نظر بسیاری از نخبگان متاسفانه با واقعیت ها سازگاری نداشته است.
در این جلسه ما به دنبال عوامل حضور نوجوانان هستیم.
پدیده های اجتماعی از عوامل متعددی پیروی می کند، ما بیشتر به عوامل روانشناختی توجه خواهیم داشت و علل را با نگاه روانشناختی تبیین خواهیم کرد.
🎖مطالب ارائه شده، نتیجه پژوهشی میدانی است:
مصاحبه با ۳۰۰ نوجوان دستگیر شده در اغتشاشات در ۴ استان
مصاحبه با ۱۰۰ نوجوانان همراه با خانواده هایشان
✅ نتایج به دست آمده از علل به شرح زیر است:
1⃣ عوامل مرتبط به دین و مذهب
🔸شبهه ذهنی نسبت به خدا و مناسک دینی
🔹شبهات متعدد نسبت به تبعیض دین در جنسیت
🔸شبهات متعدد نسبت به حجاب و حجاب اجباری
🔹شبهات متعدد نسبت به نگاه دین به آزادی
🔸شبهات متعدد نسبت به نظام جمهوری اسلامی
🔹عدم تقید یا تقید پایین به مناسک دینی
🔸عدم تقید به حجاب و داشتن روابط با نامحرم
2⃣ عوامل خانوادگی
🔹 روابط ضعیف درون خانواده
(طلاق، اعتیاد، خیانت و عوامل مختلف ضد استحکام خانواده)
🔸 مشکلات بین فرزندان با والدین (گسست بین نسلی)، اختلافات شناختی، فاصله عاطفی
🔹 بهم ریختگی ساختار خانواده
🔸 سبک نامناسب فرزندپروری
خانواده هایی با سبک: سخت گیر، سهل گیر، بی توجه
سبک بی توجه: فرزندان یاغی و طغیانگر بار می آورند
انتقال خشم از والدین به جامعه
نکته: مسائل معیشتی در خانواده متغیر اثر گذاری نبوده است.
۳۰ درصد در خانواده های مرفه
۳۵ درصد در خانواده های معمولی
۲۵ درصد در خانواده های فقیر
3⃣ عوامل اجتماعی
🔹عوامل انسانی
همسلان: بحث نفوذ اجتماعی و همنوایی
ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس پایین باعث همنوایی
معلمان: انتقال نگاه منفی در چهار پنج سال گذشته و ایجاد حس کمبود اعتماد به نفس و تشویق مهاجرت و بزرگ نمایی غرب
و آتش بیاری در وقایع اخیر
سلبریتی ها: تبدیل شدن شخصیت های مشهور به مراجع علمی و فرهنگی
🔸 حاکمیت
سیاست های غلط
برخوردهای بد اداری
🔹رسانه ها : القاء مطالب زیر
ایران بدترین کشور
عدم آزادی بیان
دروغگویی حاکمیت
احساس مظلوم بودن
مطالبه گری پرخاشگرانه
🔸 احساس های عمومی
وضعیت بد آزادی
وضعیت بد اقتصادی
تمایل به زندگی در خارج از کشور
4⃣ عوامل فردی (روانشناختی)
🔸 عوامل فردی
- هوش انتزاعی ضعیف (تجزیه و تحلیل پایین)
-مرکز کنترل بیرونی (شخصیت پیرو + همنوایی بالا) و خودکنترلی پایین
-حرمت خود پایین (دریافت احساس ارزشمندی از بیرون)
-نیاز شدید به خود نمایی
-هیجان پذیری شدید
🔹 بیماری های مشاهده شده:
- رگه هایی از اختلال شخصیت
ضد اجتماعی
نمایشی
مرزی
اختلال دو قطبی
🔸 سایر عوامل فردی:
- اعتیاد به بازی های رایانه ای (خشونت آمیز و هجومی علیه ایران)
- حضور مستقیم در فضای مجازی و وابستگی به آن
- ضعف و افت تحصیلی
- اعتیاد دائم و موقت یا مصرف مواد و الکل
🔷 مشکلات هویتی:
جنسیتی، دینی، ملی، خانوادگی، منشی (شخصیت)، اجتماعی
اگر داده های این شش بعد مختل شد، چه می شود؟
بزرگ ترین ضعفی که در بین نوجوانان مشاهده شد:
گمگشتگی هویت
به خصوص: هویت دینی، ملی، منشی
@mahdiakhundi
✍الحمدلله رب العالمین
امشب هم توفیق سخنرانی ، روضه و گریه در مجلس عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها را داشتم.
بی نهایت شاکرم...
توصیه حدود بیست سال درس دین خواندن و با بزرگان و علماء دین معاشرت داشتن و تجربه شخصی خود را عرض میکنم ((هرجا پرچم روضه حضرت زهرا را دیدید وارد بشید و متوسل بشید بدون شک توفیقات بزرگی در زندگیتون رقم خواهد خورد))
@mahdiakhundi
مؤمن خودخواه نیست.
امشب برای حالِ خوب همدیگه #دعا کنیم...
اولِ هر دعا هم الهی بفاطمه رو داشته باشیم.
#فاطمیه
#مومن
@mahdiakhundi
هرگاه فاطمه (سلام الله علیها ) را می دیدم، تمام غم و غصه هایم برطرف می شد.
#مودّت
#محبّت
#فاطمیه
@mahdiakhundi
24.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
May 11
مهدی آخوندی
قالَتْ فاطمه الزهرا علیها السلام: حُبِّبَ إلَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ، وَا
بسته های میوه آماده و بین عزاداران فاطمی و نیازمندان توزیع گردید.
خدا از همه خیرین و بانیان بفضل و رحمتش قبول نماید.
یک تشکر ویژه هم از دوستانی که این مدت مارا یاری کردند در تهیه ، بسته بندی و توزیع بسته ها. اجرکم عندالله
#مهربانی
#یاری
#همدلی
@mahdiakhundi