✅حجاب و چالش خلاقیت در حکمرانی
ماجرای حکمرانی در این روزگار با گذشته یک تفاوت اساسی کرده است. مهمترین رکن متفاوت آن حکمرانی در فضای شیشه ایست. جائی در معرض چشم مردم. اساسا در نزدیک ترین حالت ممکن به متن مردم هستیم.
همه تصممیات مسوولین در مقابل چشم مردم قرار دارد. نتیجه اقدامات آنها توسط مخاطب دیده و ارزیابی می شود. اجمالا اگر این حکمرانی شیشه ای منجر به مردم سالاری و رشد آگاهی مردم شود باید بدان بالید و اما اگر ثمره اش پوپولیسم باشد باید نگران بود. پدیده هایی شبیه پروژه بگیری در فضای مجازی ثمره همین آسیب است. بماند. درین رابطه باید بیشتر نوشت.
🔻اما غرض این متن توجه دادن به مساله دیگری از جمله قصه دامنه دار حجاب است.
هر میزان که حاکمیت مردمی تر شود، باید به هنر نزدیک تر شود. مخلص کلام همین یک جمله است. هر میزان مردم سهم شان در حاکمیت فربه تر شود چالش هنر و بطور اخص خلاقیت بیشتر خود را نشان می دهد.
🔻واقعیت اینست که نظام حکمرانی ما هنوز به اندازه رشد مردم، غنا نیافته است. نظام حکمرانی ما هنوز تصور می کند مردم یعنی صندوق رای و خلاص. فضای مجازی با همه آسیب هایش باعث شده است مردم به شکل ناخواسته قدر و منزلت پیدا کنند و جبر روزگار کم کاری مارا جبران و به مردم سالاری به مثابه آرمان انقلاب اسلامی کمک کرده است. اینجاست که باید قدر دانست و اما متناسب با این تحول خودمان را مهیا سازیم. یکی از مهمترین مقدمات نیز همین ساحت هنر در سیاست است.
🔻هر میزان تصمیم حاکمیتی مردمی تر شود باید هنری تر جلوه کند. هر میزان به متن حقیقی مردم نزدیک تر شویم باید هنرمندانه تر رفتار کنیم. چون ساحت وجودی انسان ساحتی هنری است. هنر زبان فطرت است. گرایش فطرت، جمال پرستی است. به همین دلیل است که شهید مطهری نام دیگر هنر را زیبایی آفرینی می نامد و آیت الله جوادی آملی هنر را در اعلی درجه اش حرکت به سمت جمال وجودی می دانند.
🔻با این مقدمه مختصر وقتی قرار است حکمرانی مردمی شود و به زبان فطرت اجتماعی باشد و مردم را همراه سازد، باید هنرمندانه باشد و خلاقیت ابزار گفت وگو با مردم است.
اینکه در مواردی بین حاکمیت و مردم گوئی یک زبان بیگانه حاکم است، به همین دلیل است. چون سهمی برای خلاقیت در سیاست ورزی مان قائل نیستیم. اساسا زبان هنر و خلاقیت را بلد نیستیم. هر تصمیمی ک بدون خلاقیت باشد محکوم به شکست است.
🔻خلاقیت تبدیل یک ایده کارشناسی در سطح حاکمیت به ادراک اجتماعی است. یعنی به قاعده سیاست هنرمندانه، تصمیمات در بالاترین سطح کارشناسی اگر ابعاد هنری نداشته باشد، نمی تواند به زبان مردم ترجمه شود و لذا همراهی مردم را نخواهد داشت.
با این توضیح ماجرای حجاب را نگاه کنید. مردم ما واقعا دیندار اند. اما ما چقدر توانستیم با خلق زیبایی و زبان فطری مردم از دین بگوییم؟ چقدر بازبان هنر از حجاب گفتیم؟ فقط هم وجه تبلیغی و فرهنگی حجاب نیست که هنر لازم دارد. حتی قهریه ما نیز برای اقدام سلبی باید به رنگ هنر و خلاقیت شود؛ واگرنه بهترین تصمیمات شکست می خورد. اینجاست که برای مقدس ترین سیاست ها، در اجرا دچار لکنت می شویم.
🔻چه باید کرد؟ واقعیت اینست که هنوز مسوولین ما فکر می کنند رسانه یعنی همان روابط عمومی سنتی گذشته. سالها گفته می شد، تصمیمات حاکمیتی باید همراه با پیوست رسانه ای باشد. اما واقعیت اینست که هنوز به این مرحله نرسیده، باید از آن عبور کنیم. در دوره ای قرار داریم که اینبار سیاست ها و تصمیمات حاکمیتی، باید پیوست هنر و رسانه شود. چون ابتدا جان مخاطب هدف است و بعد محیط و کالبد او. برای ساخت ذهن و قلب و ادراک اوست که توسعه و پیشرفت را در واقعیت رقم می زنیم. اساسا انقلاب اسلامی یعنی همین. باید بیشتر گفت.
همشهری
@mahdian_mohsen
🔻اگر این صحنهها در ایران بود...
🔻این چند روز که عکسها و فیلمهای ضربوشتم دانشجویان آمریکایی در رسانههای خارجی سانسور میشود، نخستین سؤالی که به ذهن میرسد این است که اگر این تصاویر مربوط به ایران بود، روایت ماجرا چطور شکل میگرفت!
ضربوشتم وحشیانه دانشجویان و حتی استادان دانشگاه در حالی است که مطالبه معترضان تنها توقف جنایت در غزه است اما همین را هم تحمل نمیکنند.
600نفر را تا روز شنبه دستگیر و دهها نفر را تحقیر كردند و زیر باد کتک گرفتند؛ تا آنجا که مجبور شدند خونهای ریختهشده دانشجویان را با ماشین آبپاش شستوشو دهند بلکه آثار جنایت پاک شود. اما تمام رسانههای اصلی این خروش بیسابقه را سانسور کردهاند.
🔻تا اینجا آزادیبیان به روایت آزادی آمریکایی است؛ اما بیایید فرض کنیم كه این ماجرا در ایران اتفاق می افتاد. آنگاه رسانهها و سیاستمداران غربی و نهادهای حقوق بشری چطور رفتار میکردند؟ این در حالی است که کنشگری دانشجویان اعتراض به وحشیگری ناتمام و بیسابقه رژیم صهیونیستی است و نه اقدامی علیه امنیت ملی کردهاند و نه آسیبی به اموال عمومی زدهاند و نه آدم کشتهاند و نه کف خیابان مأموران را برهنه و سلاخی نمودهاند و نه با گروههای آدمکش و تفرقهافکن و برانداز همکاری کردهاند و یا اجیر آنها شدهاند.
🔻با همه اینها فرض کنید این وقایع در ایران بود؛ آنگاه آنها چه رفتاری میکردند؟
1⃣یکم؛ تمام رسانههایشان بهخط میشدند تا شب و روز عکسها و تصاویر را به کرات بازنشر و تحلیل کنند. اگر هم تصویری پیدا نمیکردند از عکسهای گذشته یا ساختگی یا تصاویر تجمعات دیگر کشورها استفاده میکردند.
2⃣دوم؛ از فرصت استفاده و تمام گروههای آدمکش و تروریست و اراذل و اوباش را بهصف میکردند تا وارد کشور شوند یا از گوشه و کنار شهر جمعشان میکردند تا تجمع دانشجویان را تبدیل به شورشی علیه امنیت کشور كنند.
3⃣سوم؛ تمام مسئولان و سیاستمداران در ردههای مختلف در دیگر کشورها را رديف میکردند تا اين تصاویر را محکوم کنند. از دولتها درخواست میکردند با ایران قطعرابطه کنند و نهادهای امنیتی ایران را تروریستی بنامند.
4⃣چهارم؛ تمام سلبریتیها باید بهصف ميشدند و موضعگیری ميكردند. هر سلبریتیاي هم اعلام موضع نميكرد بهصورت مجازی به او حمله ور میشدند تا از سر ترس سخن بگوید و ساکت نباشد. هر میزان هم لازم بود پول خرج میکردند .
5⃣پنجم؛ هر زمان اعتراضات از دایره اخبار خارج ميشد و به سمت آرامش پیش ميرفت با ریختن خون چند بیگناه آن را شعلهور میساختند. حتي اگر لازم بود، در کف خیابان مامور امنیتی یا انتظامی یا آدم عادی را نيز سلاخی میکردند و خون میریختند.
6⃣ششم؛ همه نهادهای حقوق بشری را بهخط میکردند تا بیانیه دهند و محکوم کنند و قطعنامه دهند و تحریم جدید وضع کنند.
7⃣هفتم؛ از صفحات آشپزی و آرایشگری و پیجهای فیتنسی و صفحات رقص و جادوگری و شومنی گرفته تا همه اینفلوئنسرها را بهخط میکردند و سکه میدادند تا مطالب آنها را بازنشر کنند و این احساس ایجاد شود که تنها یک صدا بیشتر در جامعه وجود ندارد.
8⃣هشتم؛ عدهای سادهلوح و خودحقیرپندار را هم تحریک میکردند تا کاملا واداده، غرب را تشویق کنند و کشور را متهم به ناکارآمدی و فساد و تباهی کنند. البته برای این گروه خرج نمیکردند؛ آنها خودبهخود همراهند.
9⃣نهم؛ جهت تهییج بیشتر و تحریک احساسات، آثار هنری توليد میکردند و شعر میساختند و موسیقی درست میکردند. اما هیچکس برای دختران و زنان دانشجوی آمریکایی شعر «برای خواهرم، خواهرت، خواهرامون» نمیخواند و با عکسهای آنها فیلم و کلیپ نمیسازد.
🔟دهم؛ و دستآخر تا میتوانستند به اموال عمومی و دارایی شخصی مردم و کشور لطمه میزدند تا ترس و وحشت در شهر حاکم شود و مردم احساس کنند همهچیز از دست رفته است و بهزودی انقلاب میشود. بعد هم تصاویر آن را با ضریب بالا توزیع میکردند تا بگویند قدرت برتر در میدان آنها هستند.
🔻این 10خط اصلی برایتان آشنا نیست؟ یقین بدانید نعل به نعل آن را اجرا میکردند. اما امروز هتک حیثیت دانشجویان آمریکایی را نادیده میگیرند بلکه صدایشان آگاهیساز و روشنگرانه نباشد.
🔻دانشجوی آمریکایی امروز به برکت خونهای پاک غزه در دل تاریکی علمی دانشگاههای نظام سرمایهداری روزنههای نور و روشنایی را میبیند و فریاد میزند و این فریادها بهزودی برای مظلوم عالمگیر و برای ظالم دامنگیر خواهد شد.
همشهری
@mahdian_mohsen
🔻آقای دادستان کجاست؟!
1⃣یکم؛ بزرگترین قرارداد تاریخ بلدیه را به اسم عدالتخواهی افشا کردند. احتمال برهمخوردن قرارداد وجود دارد. طرف چینی این قرارداد، به جهت شرایط تحریم بر رازداری مصر بوده است و البته حق هم دارد گلایه قهرآمیز کند.
2⃣دوم؛ مطابق این قرارداد 2500اتوبوس برقی وارد کشور میشود؛ آن هم از طریق تأمین مالی نوین در حوزه مشارکت، مولدسازی و یوزانس.
جهت روشنشدن این عدد، باید گفت که خرید اتوبوس طي 12سال دوره مدیریت آقای قالیباف 1200عدد بوده است و در تمام سالهای دوره اصلاحات 130دستگاه. تا الان نیز 7برابر دوره اصلاحات یعنی حدود 826دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی وارد شده است و باز هم جهت تقریب به ذهن، در حال حاضر 5200 دستگاه در ناوگان اتوبوسراني شهر تهران هست كه تقريبا 3هزار و 53دستگاه آن فعال است. حالا تصور کنید ورود 2500اتوبوس برقی چه تحولی در رفتوآمد مردم ایجاد میکند! تحول در چه چیز؟ کاهش ترافیک، کاهش آلودگی زیستمحیطی، کاهش هزینههای حملونقل و تسهیل در رفتوآمد عمومی.
3⃣سوم؛ افشاکننده قرارداد مدعی است که این قرارداد پشت درهای بسته نوشته شده و به ضرر کشور است. به همین سادگی و با همین بهانهجویی سادهانگارانه یک تصمیم سازنده را به چالش کشیدهاند. اجمالا چه کسانی از این قرارداد اطلاع داشتهاند؟ شخص رئیسجمهور، 4وزارتخانه صمت، امورخارجه، کشور و نفت و در نهایت بانک مرکزی.
قرارداد نیز سراسر بهنفع مردم است؛ هم در عدد و رقم که بهجای هزار دستگاه در قرارداد اولیه، 2500دستگاه وارد میشود و هم در زمان تحویل 6ماه بعد از واریز پیشپرداخت اولیه انجام می شود و اگر سنگاندازی نشود می توان تا پایان سال اتوبوسهای برقی را در تهران دید.
4⃣چهارم؛ اگر این قرار تجاری بههمبخورد که بیم آن میرود و موجب نگرانی شده، آنگاه چه کسی پاسخگو است؟ بهطور حتم دستگاه قضایی.
سؤال کاملا شفافي وجود دارد که آیا افشای یک قرارداد در شرایط تحریم، تخریب آشکار امنیت روانی و حقیقی مردم نیست؟ آيا مواجهه مستقیم با منافع شهر و مردم نیست؟ آیا شبهه ضدامنیتیبودن آن وجود ندارد؟ چهکسی یا کسانی از برهمخوردن این قرارداد نفع میبرند؟ آیا پای یک مافیای ناسالم و پرمسئله و البته دامنهدار در میان نیست؟ در نهایت اینکه دقیقا عدلیه چهوقت خود را مسئول میداند با این جریان سراسر موهن و دکاندار افشاگری، برخورد جدی و بهنگام داشته باشد؟ چرا برخوردها بازدارنده
نیست؟
5⃣پنجم؛ واقعیت این است که؛
🔸آن روز که مثل آب خوردن آبروی مردم را در فضای مجازی میریختند کسی سراغشان نرفت تا عبرت بگیرند.
🔸کار بدانجا رسید که همین دستگاه قضایی و نظارتی را به سخره گرفتند و با تعطیل نشان دادن آنها از خود یک قهرمان دستساز و تصنعی ساختند. باز هم قهریه خاموش بود و بدتر اینکه حمایت هم شدند.
🔸کار بالا گرفت و در مسابقه دکانداری برای افشاگری و گندهگوییهای مجازی، نظام را متهم به فساد سیستمی کردند و باز هم انگار نه انگار. گويی امنیت روانی این مردم حرمتی ندارد!
🔸اما اكنون ماجرا فرق دارد؛ «حقالناس» و «بیتالمال» و «حقالله» را توجه نکردیم و امروز «حیاتجمعی» مردم را تهدید میکنند. آیا قرار نیست به قاعده عقل و قانون تغییر رویه دهیم؟ دادستان محترم کجاست؟
همشهری
@mahdian_mohsen
هدایت شده از کانال اخبار فوری و مهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پاسخ محسن مهدیان؛ مدیرعامل موسسه همشهری به شبهه لزوم کار فرهنگیِ تک بعدی در مورد حجاب: کار فرهنگی همراه با کار سلبی ست.
✅ کانال آخرین خبر 👇
http://eitaa.com/joinchat/1622999058C0293b71f29
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحههای همشهری جمعه
۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
چه کتابی بخوانیم تا بتوانیم تحلیلگر انقلابی شویم؟
🔺همشهری جمعه هر هفته در قالب «روزنامه دیواری» منتشر میشود و قابل نصب در جاهای مورد نظر شماست.
🔺برای دریافت نسخه چاپ شده و آماده نصب این روزنامه دیواری عدد ۷ را به ۳۰۰۰۳۳ پیامک کنید
🔺نسخه با کیفیت بخش اول و بخش دوم این روزنامه دیواری را دانلود کنید
بخش اول:
https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/09/0/5007371.pdf?ts=1715276471000
بخش دوم:
https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/09/0/5007372.pdf?ts=1715278686000
🆔 @hamshahrinews
کشکول|محسن مهدیان
⬅️ صفحههای همشهری جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ چه کتابی بخوانیم تا بتوانیم تحلیلگر انقلابی شویم؟ 🔺هم
همشهری امروز را حتما ببینید.
با عنوان "چه کتابی بخوانیم تا تحلیلگر انقلابی شویم؟"
یک سیر مطالعاتی در سه سطح ارائه شده. ضروری، تکمیلی و عمیق
بعد کتابهایی برای مطالعه بیشتر هم پیشنهاد شده.
ضرورت این مطالعات و چرایی این سیر هم توضیح داده شده، همگی در قالب اینفو.
درباره هر کتاب هم یک توضیح یک خطی و درباره کتابهای سطح ضروری هم توضیح صوتی بیان شده.
کلا پیشنهاد میکنم این نشریات جمعه ها را که در قالب روزنامه دیواری چاپ میشه دنبال کنید و ازش تو مجموعه هاتون استفاده کنید.
اما خوب این شماره به نظرم مهمتر باشه.
https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/05/09/0/5007372.pdf?ts=1715278686000
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهار اثر رای مردم بر قدرت مجلس آینده
@mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر علاقهمند به بحثهای جدید ارتباطات و سواد و خرد رسانهای هستید، کتابهای یکی دو سال گذشته انتشارات همشهری را از دست ندین.
این کتابها ظاهرا درباره رسانه است، اما بهواقع درباره سبک زندگی و سبک حکمرانی نوینی است که پلتفرمها برای ما رقم زدند.
وعده ما نمایشگاه کتاب.
راهرو 26. غرفه 666. همشهری
@mahdian_mohsen
❤️جمله شیرین رهبری و شهیدجمهور ما
1⃣یکم. عبارتی از رهبرانقلاب هست که برایم بسیار شیرین و دوست داشتنی است. از آن گزاره هاست که ریشه توامان در اخلاق فردی و جامعه سیاسی دارد. از آندست گزاره که یک سوی آن فرد است و یک سوی دیگر آن نظام سیاسی و حکومت اسلامی.
سالها پیش فرمودند: " امروز بهترین چیزی که ممکن است ما بتوانیم برای تصحیح اخلاق و رفتار و منش خودمان یعنی مسئولان کشور ملاک قرار دهیم، مردمسالاری دینی است"
و حالا عروج شهادت گونه رئیسی برایم سخت است چون او را جلوه و تجسم عینی این توصیه اخلاقی-سیاسی می دانستم. شهادت و سلوک فردی رئیسی از دل سلوک سیاسی او و در بستر مردمسالاری دینی رقم خورد. عجیب قیمتی است.
مردم سالاری دینی چیست؟ سالار دانستن مردم. مردم را ولی نعمت و نفس جامعه را نفس الهی دانستن . اما مردمسالاری دینی چه کارکردی دارد؟ با مردم به سمت حق حرکت کردن. حرکت جمعی به سمت توحید آنهم با اختیار و اراده ایمان خود مردم. اینجاست که حاکم و مسوول اسلامی نقش طریق پیدا می کند. نقشی از جنس راه و مسیر . مسیر رسیدن به هدف. نقشی از جنس دستگیری کردن و پیشرو شدن و هدایت کردن. نقشی تعلیمی.
اما چنین مسوولی چه وقت می تواند نقش راهبری و تعلیمی داشته باشد؟ زمانیکه برای تحقق چنین نقشی خودش نیز رشد کند. متحول شود. به بعثت برسد. نه رشدی جدا از سلوک اجتماعی؛ بلکه رشد فردی اش را در دل تحقق مردمسالاری ببیند. یعنی تلاش کند تا خاک راه مردم شود و از فرشی بودن به عرشی شدن برسد.
رئیسی از نگاه من چنین بود.
2⃣دوم. شهید جمهور ما از خادمی امام رضا به خادمی مردم رسید. جنس ایندو یکی است. اما دومی ارتقای یافته اولیست. خادم الرضا بودن یعنی خادمی زائرین کردن. یعنی خادمی کسانی که می خواهند با توسل به انسان کامل به رشد و تعالی برسند. با این نگاه، خادمی تنها به صحن وسرای رضوی متوقف نیست. چون این صحن و سرا تنها در حریم گنبد و بارگاه نیست و صحن رضوی به وسعت جمهوری اسلامی است و بلکه بیشتر.
اینجاست که خادم الرضا یعنی خادم زائرین رضا یعنی خادم مردمی که هرجای این خاک می خواهند با اتصال به امام معصوم رشد کنند. و جمهوری اسلامی حرم است یعنی همین. یعنی جمهوری اسلامی مانند صحن رضوی کارخانه انسان سازی است و خادمین آن خادم دستگیری از انسان ها هستند.
و حالا این جمله پرتکرار رئیسی معنی می شود که بارها وبارها گفت: "راه تقرب ما مسوولین خدمت به خلق است." او از خادمی امام رضا به خادمی مردم رسید و از نشان خادمی رضوی تا آغوش امام رضا را با خدمت به خلق طی کرد.
3⃣سوم. با این دو بند شهید جمهور را مرور کنید. او تنها در خلوت و پای سجاده شهید نبود. زندگی شهیدوار او در عمق فعالیت سیاسی و اجرایی و در بالاترین جایگاه تحقق مردمسالاری دینی بود. اینجاست که ادب اجرایی و اخلاق سیاسی و رفتار وحدت بخش و خدمت پرتلاش و خالصانه اش جور دیگری فهم می شود.
شهید شدن را در شهید بودن و این سلوک فردی را در بستر سلوک سیاسی و مردم سالاری دینی محقق دید. اینجاست که خادمی زائران رضوی را به خادمی ملت ایران ارتقا بخشید. خادمی در ابعاد یک ملت یعنی تابش یکنواخت مثل خورشید. چنین تابشی بسیار سخت است و عظمت و بزرگی می خواهد و تنها از انسان های بزرگ ساخته است.
همشهری
@mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حرفها گفتنش ساده است. اما در عمل خودتان مقایسه کنید چندنفر بدان عامل اند.
ولایت مداری حقیقی و انقلابی گری راستین همین است.
چون رهبرش گفت از اختلاف پرهیز کنید، شد محور وحدت.
سرنوشت عامل به این سخنان حتما شهادت است.
@mahdian_mohsen
هدایت شده از همشهری
🏴روزنامه دیواری همشهری
(ویژه مراسم تشییع شهدای خدمت)
◾️فراموشت نمیکنیم خادم ملت
◾️این روزنامه دیواری در مراسم تشییع رایگان توزیع میشود.
◾️نسخه با کیفیت این روزنامه دیواری را اینجا دریافت کنید.
🆔 @hamshahrinews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگه چند ماه حقوق نمی گرفتیم تا آقای رئیسی اومد.
از زیباترین تصاویر همین حضور کارگران شرکت های احیا شده است.
اینها خدمات شهیدجمهور را سرسفره شان بیش از دیگران حس کردند.
و امروز گویی پدر از دست داده اند
@mahdian_mohsen
❇️یک تشییع جنازه متفاوت
❇️چرا شهید جمهور از شهیدرجایی و شهید بهشتی متفاوت است؟
🔸حضور مردم در بدرقه شهید جمهور و همراهانش عجیب شگفتی ساز شد. اما این حضور میلیونی و چشمگیر از جهاتی با دیگر تجمعات تاریخی ملت ایران متفاوت است.
🔸مختصری مرور کنیم تا حرف نهایی:
1⃣یکم.
کارگر شرکت هفت تپه می گوید گویا پدرم را از دست دادم. می گوید چندماه حقوق نمی گرفتیم تا اینکه آقای رئیسی آمد. کارگران شرکت احیاشده هپکو شعار می دادند: " سید ما به آسمان پر کشید/ناجی صنعت به شهادت رسید"
هرکس به نحوی غم از دست دادن شهید جمهور را با تمام وجود حس می کند. سهمی که کم و بیش سر سفره اش احساس کرده است.
لذا برخلاف گذشته و اینبار پشت سر ماشین حمل شهدای خدمت مردمی بودند که صرفا برای وجه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی نیامده بودند و نقش این انقلاب را در توجه دادن به دنیا فهم و وجدان کردند. پیشتر هم چشیده بودند اما اینبار قله آن ها بود؛ شهید جمهور و شهید خدمت.
2⃣دوم.
یکی از صفحات ضدانقلاب که از زمان مرگ مهسا علیه کشور اقدام کرده بود می نویسد: "امروز در تشییع جنازه شرکت می کنم برای عذرخواهی." بعد هم همه پست های قبلی را پاک می کند.
این ماجرا منحصر هم به مخالف نیست. رقبا نیز متوجه شدند سیاست ورزی اخلاقی یعنی چه. نمونه اش آخرین سخنرانی رئیسی در جلسه هیات دولت است که تاکید می کند به حکم ولی و رهبرم غیر از وحدت عمل نمی کنم و حق خود نمی دانم اختلافات را میان مردم ببرم.
🔻خلاصه اینکه خیلی ها متوجه شدند می توان در دل سیاست رفت و از درون آن با ردای شهادت اوج گرفت و آسمانی شد.
✅اما حرف نهائی اینجاست؛
مردم ما تشییع جنازه امام را به خاطر دارند. حضرت امام تجلی آن بخش از حاکمیت بود که مردم آنرا قدسی می دانستند. لایه انقلاب و نظام اسلامی. حضور این مردم در دیگر راه پیمائی ها نیز از جمله روز قدس و جشن پیروزی انقلاب اسلامی نیز از همین دست است.
مردم ما تشییع جنازه شهدا و در راس آن شهید صاحب مکتب و سیدشهیدان انقلاب، حاج قاسم سلیمانی را به چشم دیده اند. شهدای امنیت نیز برای مردم آشنا هستند. دلاورمردانی که غیرت می ورزند و مجاهدانه از کیان انقلاب و خاک و ناموس مردم دفاع می کنند.
اما ماجرای شهید جمهور در سطح و لایه دیگری است. در لایه دنیای مردم و با جلوه بیشتری نسبت به امنیت. در سطح معیشت و دنیای مردم. شهید جمهور نشان داد که توجه به دنیا و خدمت رسانی مادی نیز در نظام اسلامی می تواند در قله خود رنگ شهادت بگیرد. رئیسی خدمت رسانی دنیایی را هم مقدس کرد. رفتار سیاسی و کنش حزبی را نیز تقدس بخشید.
✅خلاصه اینکه شهید جمهور با شهیدرجائی و شهید بهشتی نیز متفاوت بود. آنها شهدای دوره انقلاب و نظام سازی در مراحل 5 گانه انقلاب اسلامی اندو رئیسی شهید دوره دولت سازی. به همین دلیل آنها به دست دشمنان انقلاب شهید شدند و رئیسی در دل خدمت.
واپسین سخن اینکه همین خون یعنی کشور با قدرت پیش می رود و حالا در دوره دولت سازی خون هائی نیاز داشت تا چشم ها باز شود. خونی که رسانه است تا وجدان ها بیدار شود و در داخل و خارج همه بفهمند با انقلاب اسلامی می توان در اعماق دنیا رفت و از فرش به عرش رسید. چه بسا تعبیر دقیقتر اینست که فرش را نیز عرشی ساخت.
همشهری
@mahdian_mohsen
🔻امان از حیرت این روزها
🔸شما هم اینطورید و هنوز باور نکردید؟ در خانه و محل کار راه می روید و با خود کلنجار که چه شد اینطور شد؟ عکسی از آقای رئیسی می بینید و ممکن است ازخود سوال کنید چطور ممکن است؟ حکمتش چیست؟
چه بسا ساعات اولیه حادثه این نجواهای درونی کمتر بود. شاید داغ بودیم و نفهمیدیم. حالا هر چه می گذرد این سوالهای فلسفی بیشتر میشود.
چطور ممکن است؟ یک نفر با تمام ویژگی هایی که این روزها بدان نیاز داریم بار سفر می بنند و عزم آسمان می کند. چرا؟
🔻آنها که دنبال علت اند و هنوز در پی اینکه بالگرد چطور بلند شد و چطور نشست و چه کسی مقصر است، مخاطبم نیستند. شاید اگر نشانه های اعجاب برانگیز یک عروج معنوی را دقیقتر می دیدند، از علت ها فراتر و دنبال حکمت ها می رفتند. اما حکمت چیست؟
🔸یکی می گفت حکمتش اینست که قدر نعمت بیشتر بدانیم؛ قبول.
🔸 آن یکی می گفت این ماجرا باعث شد رئیسی بیشتر شناخته شود؛ اینهم درست.
🔸آن یکی می گفت خیلی ها با این حادثه پیوندشان با انقلاب و حاکمیت و مسؤولین خدمتگزار بیشتر شد؛ البته درست است.
🔸آن یکی می گفت برخی که مخالف نظام بودند با دیدن این صحنه ها دلشان نرم می شود و قدر داشته هایشان را بیشتر می دانند؛ بله. به چشم دیدم.
🔸یکی دیگر می گفت رفتن رئیسی سرمایه اجتماعی نظام را بیشتر می کند؛ اینهم درست است. از روی فیلم های تشییع روشن است.
🔻همه اینها درست. اما اینها فهم ناقص ما از حکمت این حادثه است. سوال اصلی اینست که واقعا حکمت ماجرا چه بود؟ آنچه می گویند و گفته می شود گویا کافی نیست.
✅ما نمی دانیم. راستش همین: "ما نمی دانیم." تنها چیزی که آرامش بخش است اتفاقا همین تعبیر است؛ "ما نمی دانیم."
هرطور حساب می کنیم این حادثه بی اندازه سخت و باورنکردنی است. اداره کشور در دست کسی بود که هم اخلاق داشت و هم اهل معنویت بود و هم ولایت پذیر و هم وحدت ساز بود و هم بسیار پرتلاش و البته مردمدار. و حالا فقدانش؛ خب چرا؟
🔻شاید باید می رفت تا همین سوال ها پیش بیاید و بفهمیم ما هیچ نمی دانیم. هیچ کاره ایم. به تعبیر اخوان ثالت سرگشته محضیم در این وادی حیرت. فقر مطلقیم. اراده اوست و دیگر هیچ نیست. به تعبیر امیرالمومنین عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ. می فرماید: «خداوند را بهوسيله بَرهم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم»
✅آنچه از رفتن شهیدجمهور می فهمم اینست که هیچیم. به قول مولانا اندر ره دوست فقر مطلق خوشتر/کاندر ره او خوار بود محتشمی. باید بدانیم و بدانید که همه نقشه هایمان در مقابل اراده حق نقش برآب است. فقر محضیم. نه فقیر که فقیر ذاتی است که به صفت فقر موصوف شده است؛ فقر محض یعنی هیچ. ربط محضیم.
حالا با این وصف از تدبیرمان سخن بگوئیم. اندازه مان را بشناسیم و اراده کنیم و با این شناخت وارد عرصه سیاسی شویم. با این که هیچیم. چه بسا همین صفت خیلی از اراده ها و تدبیرها را جابهجا کند. بدانیم و وجدان کنیم که فوق همه اراده ها اراده اوست.
روح امام شاد چقدر این هیچ بر زبانش بود. و فرمود: نیستم نیست، که هستی همه در نیستی است/ هیچم و هیچ، که دَر هیچ نظر فرمائی
همشهری
@mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تصاویر را ببینید ولی بدانید این همه ماجرا نیست.
رجز ما برای شما هرز ه های عالم، برآمده از ایمان این مردم است که امروز هرگوشه و کناری هستند دل های شان اینجاست.
کنار مضجع شریف امام رضا و داغدار خادم الرضا و البته یکپارچه مقابل شما.
@mahdian_mohsen
🔸کدام صفت شهیدجمهور؟
🔸شهید جمهور را به کدام صفت می شناسید؟
وقتی نام رئیس جمهور فقید می آید دل و ذهن تان سمت کدام صفت بارزشان می رود؟
این روزها هرکس از نگاه خودش درباره رئیسی می نویسد. زیبایی نیز در همین است. از آن کارگر زحمتکش که با احیای کارخانه به کار بازگشته بود تا آن مخالف و تا آنها که آمده بودند پای تابوت عذرخواهی کنند و تا آنها که به پهنای صورت اشک می ریختند... فضای واقعی و مجازی مشحون از نام رئیسی است به صفات مختلف.
🔸اما کدام صفت بارز بر شهیدجمهور عزیزمان خوش تر است؟
🔻اجازه دهید سراغ تعابیر و صفاتی رویم که رهبرانقلاب بر ایشان بکار بستند. رجوع کنیم به پیام تسلیت. این صفات در پیام رهبرانقلاب چشمگیر است: عالم، مجاهد،مردمی،با کفایت،پرتلاش، خادم الرضا، فداکار، بزرگوار و صمیمی
🔻در دیدار با رئیس جمهور عراق هم از صفت "کارآمد" استفاده کردند.
🔻پیشتر در حکم ریاست قوه قضائیه برای رئیسی فرمودند: "مصداق حرکت جهادی".
🔻بعدها در حکم تنفیذ نیز از این تعابیر استفاده کردند: فرزانه، خستگی ناپذیر، کارآزموده و مردمی
🔸این موارد را داشته باشید؛ اما در دیدار با خانواده شهید فرمودند: ایشان "مظهر شعارهای انقلاب" بودند و در ادامه تاکید کردند که رئیسی بعد از حیات شان هم خدمات ارزنده ای به کشور کردند.
کدام خدمت؟ فرمودند: اظهار ارادت مردم به ایشان پیام جمهوری اسلامی را به دنیا مخابره کرد.
اما این خدمت چه نسبتی با صفت برجسته شهیدجمهور دارد؟ صدور پیام جمهوری اسلامی به دنیا روی دیگر همان تعبیری است که فرمودند رئیسی مظهر شعارهای انقلاب است.
مظهر شعارهای انقلاب یعنی چه صفتی؟ توضیح کوتاه اینرا رهبرانقلاب در دیدار با امیرقطر فرمودند: آقای رئیسی "جامع الاطراف" بود.
🔸رئیسی واجد همه آن صفاتی است که در ابتدای متن بدان اشاره شد. هرکس به زعم خود صفتی را می بیند؛ اما به واقع او جامع آنها بود. ثمره جامع الاطراف بودن می شود مظهر شعارهای انقلاب اسلامی و اظهار ارادت مردم به این مظهریت، یعنی نمایش پرقدرت پیام جمهوری اسلامی.
🔻راز محبوبیت رئیسی نیز در همین جامعیت است. واقع اینست که هرکس به انقلاب رسید و دستش در دست امام بود به جامع الاطرافی رسید که الحق امام قله جامعیت بود. جمال و جلال. عاطفه و حماسه. عدالت و معنویت. دنیا و آخرت. وحدت و کثرت و...
همشهری
@mahdian_mohsen
پیشنهاد می کنم پیام آقا به مجلس دوازدهم را با پیام آغازین به مجالس قبل مقایسه کنید.
از لابه لای خطوط پیام یک نگرانی مهم فهم می شود.
جالب اینکه همین نگرانی را در اولین سخنرانی بعد از انتخابات مجلس نیز ابراز داشتند.
نگرانی از زیرپا گذاشتن وحدت و ایجاد اختلاف و ورود به رقابت های سیاسی و رسانه ای....
انشالله مجلس جدید این نگرانی را مرتفع می کند
@mahdian_mohsen
◀️دو نگرانی در این انتخابات
⬇️بدون مقدمه دو اصل کلیدی در این دوره از انتخابات اهمیت ویژه ای دارد. شاید مناسب است نامزدهای انتخاباتی موضع خود را در قبال این دو اصل روشن کنند. مردم نیز همین را مطالبه کنند.
1⃣یکم. اصل اول ملاحظه اجرایی است.
دولت مستقر در سال سوم است. سال سوم یعنی بسیاری از تصمیمات در نیمه راه است. بسیاری از طرح ها در سال های چهارم و بلکه دوره دوم ریاست جمهوری به ثمر می نشیند. ضمن اینکه دولت مستقر با ریل گذاری در بسیاری از حوزه ها مسیری را پشت سر گذاشته است که رها سازی آن خسران جدی منابع و زمان است. از طرفی این دولت کارنامه برجسته ای داشته است که باید امتداد یابد.
به نظر میرسد فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی و گفتمانی، تغییر و تحول اساسی در دولت خلاف تدبیر و مصلحت اجرائی است.
منطقا باید تلاش کرد همین دولت با همین گفتمان استمرار یابد. اما اگر نه، نامزدهای محترم در خصوص لوازم اجرایی تغییر جهت گیری و جابجایی مدیران و اثر آن بر اداره کشور چه برآوردی دارند؟
2⃣دوم. اصل دوم و مهمتر صیانت از تحول و سرمایه اجتماعی پس از شهادت شهدای اردیبهشت است. هرگونه دوقطبی با هرنیتی ولو رقابت، در همه انتخابات ها مذموم بوده است اما در این انتخابت ضرورت مضاعف دارد. دوقطبی ها ضد مشارکت است. ضد انسجام ملی است و همه ثمرات خون شهید جمهور را پایمال می کند.
سوال دوم از نامزدهای انتخاباتی اینست که برای رفع این نگرانی چه تدبیری اندیشیده اند؟ دوقطبی سازی های موهوم و البته مرسوم انتخاباتی می تواند ثمرات تاریخی خون شهدای اردیبهشت را از بین ببرد. آیا برای این نگرانی برنامه روشنی دارند و تغییری در تصویر و رفتار انتخاباتی خود و همراهانشان خواهند داشت؟
بزرگان سیاسی در جریانات و گروه های مختلف و همچنین نهادهای نظارتی و مسوول نیز به نظر میرسد باید نسبت به ایندو ملاحظه توجه جدی تری نسبت به گذشته داشته باشند.
@mahdian_mohsen
یکی از کارهای سخت روزنامه نگاری زمانی است که مخاطب دچار بی حسی شده است و رسانه باید توجه او را به سمت یک موضوع مهم جلب کند تا فراموش نکند.
رفح این روزها چنین وضعیتی دارد.
اجازه ندهیم. به خودمان تذکر دهیم.
اصرار داشته باشیم عکس ها و اخبار غزه و رفح را با جدیت دنبال کنیم.
در خلوتمان به آن فکر کنیم.
دیگران را هم توجه دهیم و نگذاریم این بی حسی غالب وتبدیل به بی حسی اجتماعی شود که بلاست.
واگرنه این بلا مهمترین ثمره این جنایت ها را که آگاهی بخشی و بیداری جهانی است را هم از بین می برد.
@mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر گفتند رئیسی که بود، همین فیلم را نشان دهید و تمام.
منظومه شهید جمهور است.
باقی تناسب های زمانی و غیره این فیلم با این روزها نیز بماند
@mahdian_mohsen