هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴سال 1400 در #دهه_کرامت رئیس جمهوری اسلامی ایران شد.
سال 1403 در #دهه_کرامت، در حال خدمت به ایران به شهادت رسید.
خادم الرضا، هشتمين رئیس جمهور، عاشق امام رضا(ع)
#سید_شهیدان_خدمت
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از یمن الاسلام 🇾🇪
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وقت ِ استراحت شد سید جان...
🔰 کانال تخصصی یمن و کشورهای خلیج همیشه فارس
https://eitaa.com/Akhbare_Yaman
هدایت شده از تخریب چی
🚨 به شاعر بگویید ایندفعه شعرش را عوض کند....
ما سینه زدیم بی صدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند
ما مدعیان صف اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند..
به شاعر بگویید این شعرش را عوض کند!
اینبار شهدا را از مدعیان صف اول چیدند.....
👈محل اظهارنظر(کامنت)
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
خداحافظ جمعههایِ بیخواب
خداحافظ ماشینهایِ بدون شیشهدودی
خداحافظ «ماشین رو نگه دارید، مگه نمیبینید مردم وایستادن»
خداحافظ «اتّقواالله»هایِ حین مناظره
خداحافظ مایهٔ غرورِ ایرانی
خداحافظ پروژههایِ افتتاحی
خداحافظ سفرهای پیدرپیِ استانی
خداحافظ دعای کارگرهای کارخانههایِ احیایی
خداحافظ مخاطب پیرمردی که گفت «خدا پدرت رو بیامرزه»
خداحافظ سیبْلِ توهینها، طعنهها و تهمتها
خداحافظ مخاطبِ تخریب و کنایههای خودی و بیخودی
خداحافظ «ما دنبال دوتا رأی حلالایم»
خداحافظ استقبالهایِ چشمگیر مردمی
خداحافظ «من تا تمامِ مشکلات حل نشود، به سفرهای استانی خواهم آمد»
خداحافظ سکوتِ مردانهٔ مقابل تخریبهای رقیب
خداحافظ سیبْلِ تمسخرِ ششکلاسیهایِ نامرد
خداحافظ دکترِ سلیمالنفسها
خداحافظ «من دردِ یتیمی را چشیدهام»
خداحافظ پیشانیِ بوسهٔ حاجقاسم
خداحافظ سربازِ احیاگرِ غیرت لهشدهٔ ما
خداحافظ مظلومِ هلهلهٔ بیوطنها
خداحافظ استخارهٔ خوبِ «به کی رأی بدم»ها
خداحافظ «برای این طلبهٔ خدمتگزار دعا کنید»
خداحافظ عبا و قبایِ خاکی بین سیل و زلزلهها
خداحافظ چشمانتظاریِ هشت ساله و ۱۶ ساعته
خداحافظ مخاطب «تمجید»هایِ اقا
خداحافظ سفرهای عادیشدهٔ روستایی
خداحافظ جشنهای احیایِ کارگاهها
خداحافظ شهادت حینِ خدمت؛ نه پشتِ میز
خداحافظ شجاعتِ قدمهای اقای وزیر و مواضعِ صریحِ شیعهگری
خداحافظ زبانِ بیلکنتِ دفاع از اسلام
بیشتر از آنچه فکر کنی دوستت داشتیم؛ تو و یارانت را، ببخش که زیاد نگفتیم…
باز با از دستدادنها به خود آمدیم!
حالا مخالفینت راحتتر تخریبت میکنند و تو راحتتر سکوت میکنی!
حالا بدخواهانت اعداد و ارقام و آمار را بیشتر پیش میکِشند و تو در آسمانی!
🌷خداحافظ آقاسید ابراهیم!💔
حالا کمی استراحت کن؛ خیلی خستهای…
یاد مظلومیتش تو مناظرات افتادم...
چقدر مودب بود
میتونست توهین کنه و نکرد
چقدر میتونست رسوا کنه و نکرد
بخاطر حضور در قوه قضائیه از خیلی چیزها خبر داشت،از کارهای همونهایی که بهش گفتن شش کلاس درس خونده ولی چیزی نگفت.
آبرو نگهداشتی خدا آبرودارت کرد...
هیچ چیزی مثل این اتفاق نمیتونست قشنگ تر باشه که رئیس جمهوری که ما مدعی اخلاص و مردمی بودن و کاری بودنش بودیم جایی رفت که یک روز با بسیج تمامی نیروها، طول کشید تا پیدایش کند.
الان باید در مشهد می بود و خودش رو برای مراسم امروز حرم آماده میکرد و صرفا دستی برای مردم تکان میداد...😭😭
پای حرفش ماند
فدای مردم شد...💔💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک چیز عجیب این که دو سال قبل یک دوربین مخفی با موضوع سقوط بالگرد رئیسی ساخته شده بود !
🎬
هدایت شده از 🇮🇷 بدون مرز 🇮🇷
🔰جمعی خاص در اخلاص
🔻چه جمع خاصی، چه انسانهای وارسته ای، کارگردان عالم گلچین می کند !
➰رئیسی در اوج تواضع، ذره ای خلاف جهت رهبری حرکت نکرد ، مردمدار به معنای واقعی بود .
➰شهید آل هاشم در زی طلبگی زاهدانه ، مومنانه ودر اوج ولایت مداری بود.
➰وزیر خارجه شهید امیر عبداللهیان جای خالی حاج قاسم را در ماموریت های منطقه ای پر کرده بود ، با درایت زمینه اقدامات بین الملی را برای دولت فراهم می کرد.
➰و شهید دکتر مالکی استانداری جوان ، مردمی ، خوش فکر و آینده دار و محبوب مردم بود.
🔸️خادم الرضا شهید ابراهیم رئیسی کسی بود که خیلی ها می گفتند دولتش چهار ساله می شود، کسانی که نمی خواستند وی در راستای خدمت به مردم موفق باشد، اما ایشان رئیس جمهور ابدی شد، مانند شهید رجایی ، خیلی ها به ایشان می گفتند طرح های با ریسک بالا را بگذارید برای دور دوم ، اگر نتیجه نداشته باشند دور بعد مردم رای نمی دهند اما نگاهش به نتیجه گیری فوری و رضایت مردم بود نه مطامع حزبی و انتخاب در دوره بعد ، انگار می دانست به چهار سال بعد نمی رسد .
🔸️شهید آیت الله رئیسی را مانند شهید سلیمانی مردم بعد از شهادت بیشتر خواهند شناخت، خدمات خالصانه اش دستاوردهای سه ساله اش و همه خدماتی که با هجمه معاندین و مخالفین در افکار مردم مخفی ماند.
🔸️حاج قاسم هرگز پیشانی هرکسی را نمی بوسید او تنها پیشانی یاران واقعی رهبری ،آدم های صادق و مردان خدمتگذار را می بوسید اما بر پیشانی رئیسی بوسه می زد.
🔸️آقای رئیسی راحت شد دیگر تهمت نمی شنود دیگر خسته نمی شود، دیگر دغدغه مردم را ندارد، یک جمله ای رزمندگان دوران دفاع مقدس داشتند که استراحت بعد از شهادت، رئیسی موقع استراحتش فرا رسیده، حالا راحت بخواب و آرام باش.
🔸️چه افتخاری و چه سعادتی بالاتر از این که در راه خدمت به مردم جانت را تقدیم کنی، مزد شما شهادت بود اما مردم تازه طعم خدمتت را داشتند می چشیدند.
✍محمد حسین فشی
🇮🇷 بدون مرز
https://eitaa.com/joinchat/1644822562C2eae0dcc44
✨به نام خدا. ص ۱ از ۲ حکمت ۳۳
🌴ترجمه و شرح حکمت ۳۳ نهج البلاغه
🌷امیر المومنین علی علیه السلام
(اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی)
✅ میانهروی در بخشش و مصرف
متن نهج البلاغه
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
وَ قَالَ (علیه السلام): كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً.
فرهنگ لغت
فرهنگ نهج البلاغه (رحیمی نیا)
واژه های نهج البلاغه (عمران علی زاده)
مُقَدِّر: مقتصد، ميانه رو، كسى كه در هر موردى به اندازه لازم انفاق ميكند.
الْمُقَتِّر: كسى كه در انفاق ممسك و سختگي است.
ترجمه:مرحوم عبدالحمید آیتی رحمة الله علیه
و فرمود (ع): بخشنده باش و اسرافكار مباش و ميانه رو باش و سختگير مباش.
شرح: پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
🔴 افراط و تفريط ممنوع!
امیر المومنین علی علیه السلام در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید:
«سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»;
(کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً).
مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچندعمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر،
و بخل و تقتیر
#حکمت_های_نهج_البلاغه
. ص ۲ از ۲ حکمت ۳۳
🔹مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند.
🔹«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.
🌱قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید:
«(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین);
حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».(1)
🌱در جاى دیگر درباره صفات والاى بندگان برگزیده و عباد الرحمان مى فرماید:
«(وَالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً);
آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه بخل و سخت گیرى دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2)
🌷در روایتى از امام صادق(علیه السلام) با ذکر مثال روشن و جالبى این حد اعتدال بیان شده است. راوى مى گوید:
«فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاِْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاِْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ;
امام مشتى از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روى زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگرى برداشت و آن را به طورى گشود که مقدارى در کف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».(3)
🌱در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تقاضاى پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان باز گردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. (ولى هنگامى که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد:
«(وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً);
دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى که خانه نشین شوى و مورد سرزنش قرارگیرى و از کار خود فرو مانى».
⁉️در اینجا این سؤال پیش مى آید که تاکید در میانه روى در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیارى از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد.
❇️ پاسخ این سؤال روشن است، مسئله اعتدال حکمى عام است و ایثار حکمى خاص که مربوط به موارد معینى است. به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست. به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایى است که بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غیر این صورت باید از دستور اعتدال پیروى کرد.(4)
*
پی نوشت:
(1). اسراء، آیه 26 و 27.
(2). فرقان، آیه 67.
(3). کافى، ج 4، ص 54، ح 1.
(4).در کتاب تمام نهج البلاغه آن را در لابه لاى وصیت نامه مشروح امام به فرزندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) آورده است. (تمام نهج البلاغه، ص 967).
. پایان
#حکمت_های_نهج_البلاغه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم
🔵 با نشر حکمت ها در ثواب آن شریک هستید.
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانه امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔️ https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯