👈نکته:
2⃣ فقر و ثروت هر دو برای امتحان است، مهم ظرفیت داشتن است:
اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ
خداوندا آبرويم را با بى نيازى و غنا محفوظ دار.
وَ لَا تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ
و شخصيتم را بر اثر فقر ضايع مکن! فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ
مبادا از کسانى درخواست روزى کنم که آنها خود، از تو روزى مى طلبند.
وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَخَلْقِكَ
و از افراد بدکردار و پست، خواستار عطوفت و بخشش کنم .
وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي
و سرانجام به ستودن آن کس که به من چيزى عطا کرده، مبتلا شوم هر چند شايسته ستايش نباشد.
وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي
و به نکوهش کردن آن کس که مرا محروم داشته گرفتار گردم، هر چند در خور نکوهش نباشد،
وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ كُلِّهِ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ، «إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير»
اين در حالى است که تو در ماوراى همه اينها سرپرست و صاحب اختيار بخشش و منع هستى و تو بر هر چيز توانايى.
🟡 ما باید ظرفیت فقر و غنا را پیدا کنیم. درکافی شریف بَابُ فَضْلِ فُقَرَاءِ اَلْمُسْلِمِينَ امده :
رَجُلٌ مُوسِرٌ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَقِيُّ اَلثَّوْبِ فَجَلَسَ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَ
مردی ثروتمند، با لباس تمیز و مرتّب، نزد رسول خدا صلی الله علیه و اله نشست. فَجَاءَ رَجُلٌ مُعْسِرٌ دَرِنُ اَلثَّوْبِ فَجَلَسَ إِلَى جَنْبِ اَلْمُوسِرِ
سپس مرد فقیر و چرکْ جامهای آمد و کنار مرد ثروتمند نشست..
فَقَبَضَ اَلْمُوسِرُ ثِيَابَهُ مِنْ تَحْتِ فَخِذَيْهِ ثروتمند، لباس خود را جمع کرد.
فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَ خِفْتَ أَنْ يَمَسَّكَ مِنْ فَقْرِهِ شَيْءٌ. قَالَ لاَ
پیامبرصلی الله علیه و اله فرمود: ایا ترسیدی که از فقر او به تو برسد؟ گفت: نه!.
قَالَ فَخِفْتَ أَنْ يُصِيبَهُ مِنْ غِنَاكَ شَيْءٌ قَالَ لاَ
فرمود: ترسیدی که از ثروت تو به او بچسبد؟ گفت: نه!
قَالَ فَخِفْتَ أَنْ يُوَسِّخَ ثِيَابَكَ قَالَ لاَ
فرمود: ترسیدی لباس پاکیزة تو را چرکین و چروک کند؟ گفت: نه!
قَالَ فَمَا حَمَلَكَ عَلَى مَا صَنَعْتَ
فرمود: پس چرا لباس خود را از او دور کردی؟
فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّ لِي قَرِيناً يُزَيِّنُ لِي كُلَّ قَبِيحٍ
گفت: یا رسول الله! شیطان من، هر فعل قبیحی را در نظر من زینت میدهد
وَ يُقَبِّحُ لِي كُلَّ حَسَنٍ
و هر خوبی را زشت مینماید،
وَ قَدْ جَعَلْتُ لَهُ نِصْفَ مَالِي
در عوض این عمل، نصف دارایی خود را به او بخشیدم.
فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَ لِلْمُعْسِرِ أَتَقْبَلُ قَالَ لاَ پیامبر صلی الله علیه و اله از فقیر پرسید: نصف دارایی او را قبول میکنی؟
فقیر گفت: نه!
فَقَالَ لَهُ اَلرَّجُلُ وَ لِمَ قَالَ أَخَافُ أَنْ يَدْخُلَنِي مَا دَخَلَكَ .
ثروتمند پرسید: برای چه؟ گفت: میترسم آن حالتی که برای تو پدید آمددر من هم پیدا شود!
👈نکته :
3⃣ کسانی که دچار "ماده الشهوات" بشنود، امکان اصلاح آنها خیلی سخت خواهد شد.نامه ۱۰ نهج البلاغه:
فَإِنَّكَ مُتْرَفٌ قَدْ أَخَذَ الشَّيْطَانُ مِنْكَ مَأْخَذَهُ وَ بَلَغَ فِيكَ أَمَلَهُ
فزونى نعمت تو را به طغيان وا داشته (به همين دليل) شيطان بر تو مسلّط شده و به آرزوى خود درباره تو رسيده
وَ جَرَى مِنْكَ مَجْرَى الرُّوحِ وَ الدَّم
و همچون روح و خون در سراسر وجودت جريان يافته است.
اللهم نعوذ بک من شرور انفسنا
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 حکمت ۵۹ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ.
کسی که تو را از بدیها برحذر داد، مثل این است که به تو بشارت داده.
دفع شر و ضرر، سود و منفعت است.
🟠 مصادر نهج البلاغه(سید عبدالزهرا حسینی خطیب):
اَلتَّحْذير، تَعْرِيفُ اَلاِنْسَانِ مَا فِيهِ صَلاَحُهُ وَ دَفْعُ المضره عَنْهُ
تحذير، آگاه کردن انسان به چيزى است كه مصلحت او در آن است و زيان و خطر را از او دفع مى كند.
وَ مَعني قَوْلُهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَمَنْ بشَّركَ أِي يَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَسُرَّ بِتَحذيرِهِ لَكَ كَما تَسُرُّ لَوْ بَشَّرِكَ بِأَمرٍ تُحِبُّهُ
و اينكه امام مى فرمايد چنين فرد مانند كسى است كه به تو بشارت مى دهد مفهومش اين است كه بايد از اين هشدارها همان گونه خوشحال شوى كه از خبرهاى مسرت بخش خوشحال مىشوى.
وَ أَنْ تَشكُرَهُ عَلَي التَّحذيرَ كَما تَشكُرُهُ عَلَي التَّبْشِيرُ
و بايد از چنين كسى همان گونه تشكر كنى كه از بشارت دهنده تشكر مى كنى،
لِأَنَّهُ لَوْ لَمْ يُرِدْ بِكَ الْخَيْرُ لَما حَذَّرَكَ مِنَ الوُقوعِ في الشَّر
زيرا او اگر خير تو را نمى خواست به تو هشدار نمى داد و از افتادن در شر برحذر نمى داشت.
🔴 انسان باید صادقانه واقعیت میدان را به دیگران بگوید، گفتن حقایق تلخ اگر باعث احتیاط و برنامه ریزی شود بهتر از آن است که حقایق پنهان شوند و یکدفعه شخص خودش را در باتلاق بیندازد.
🟡 اینکه در امور حکومت مسائل شفاف با مردم در میان گذاشته شود (البته برخی امور مثل مسائل نظامی و امنیتی و اموری که دشمن می تواند از آنها سوء استفاده کند مستثنی هستند) و مردم خودشان را آماده شرایط کنند. این بهتر است تا یکدفعه مردم دچار شُوک شوند.
🟠 اینکه طبیب وضعیت را به بیمار، یا به خانواده ی او بگوید ولو اینکه ناراحت شوند بهتر از آن است که بگوید چیزی نیست و بعد که بیماری تشدید شد و امکان درمان از دست رفت بیمار متوجه اوضاع شود.
🟤 شنیدن تلخی ها مقدمه عمل است. حضرت در خطبه۲۱۶ خطاب به مردم می فرماید :
فَلَا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ
با من آن گونه که با زمامداران ستمگر سخن گفته مى شود، سخن نگوييد.
وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ
و آن گونه که مردم خود را در برابر حاکمان تندخو و جبّار حفظ مى کنند محدود نسازيد.
وَ لَا تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ
و به طور تصنّعى و منافقانه با من رفتار نکنيد.
وَ لَا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقَالًا فِي حَقٍّ قِيلَ لِي
هرگز درباره من گمان مبريد که درباره حقى که به من پيشنهاد مى کنيد کوتاهى کنم يا ناراحت شوم.
وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِي
و هرگز خيال نکنيد من در پى بزرگ ساختن خويشتنم.
فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ أَنْ يُقَالَ لَهُ أَوِ الْعَدْلَ أَنْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ كَانَ الْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَيْهِ
زيرا کسى که شنيدن حق يا پيشنهاد عدالت به او برايش سنگين باشد عمل به آن دو، براى او سخت تر و سنگين تر است.
فَلَا تَكُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ
بنابراين از گفتن سخن حقّ يا مشورت عادلانه، خوددارى نکنيد.
فَإِنِّي لَسْتُ فِي نَفْسِي بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي
زيرا من به عنوان يک انسان و نه به عنوان يک امام معصوم خود را بالاتر از آن نمى دانم که اشتباه کنم و از خطا در کارهايم ايمن نيستم.
إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِن
مگر اينکه خداوندى که از من قادرتر است مرا از خطا حفظ کند.
((باید خود را آماده شنیدن حرف حق کرد اگر چه تلخ باشد.))
🔴 جمله " مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ " یعنی دوست خوب کسی است که انذار و تبشیر را باهم دارد، هم در مقابل خوبیها بشارت میدهد، هم ازبدیها منع میکند.
📕در کتاب كافى شریف ازامام باقرمى خوانيم كه به يكى از ياران خود فرمود: اِتَّبِعْ مَنْ يُبْكيكَ وهُو لَكَ ناصِحٌ
از كسى پيروى كن كه تو را مى گرياند ولى خيرخواه توست.
وَلا تَتَّبِع مَن يُضحِكَكَ وَهُو لَكَ غاشٍّ
از كسى كه تو را مى خنداند اما به تو دروغ مى گويد و حقايق را وارونه نشان مى دهد، پيروى مكن.
امام صادق علیه السلام :
أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي
بهترین بردارم عیوبات مرا به من هدیه می کند.
🟠غررالحکم از امیرالمومنین:
صَدِيقُكَ مَنْ نَهَاكَ وَ عَدُوُّكَ مَنْ أَغْرَاكَ. دوستِ تو كسى است كه از بديها بازَت دارد، و دشمنت كسى است كه ترا به كارهاى بد تحريك كند.
پیامبر صلی الله علیه وآله:
اَلدِّينُ اَلنَّصِيحَةُ.
دين، نصيحت و خيرخواهى است.
قُلْنَا: لِمَنْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ؟
عرض كرديم : نصيحت و خيرخواهى براى چه كسى؟
قَالَ: لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَئِمَّةِ اَلْمُسْلِمِينَ وَ عَامَّتِهِمْ
فرمود : براى خدا، براى كتاب او، براى پيامبر او، براى پيشوايان مسلمانان و براى توده آنها.
🟡 تشر زدن به خود، باعث رشد است، ابن ابی الحدیدنقل می کند.:
أَوَّلُ ما يَجِبُ عَلَي الإنسانُ أن يُحَذِّرَ نَفسَهُ وَ يَنصَحَها
اول چسزی که بر انسان واجب و ضروری است اینست که نفس خود را برحذر بدارد و خیر خواه خود باشد
🟠 نصیحت امام صادق برای دوستان، شخصی می گوید با پدرم خدمت امام صادق رسیدیم در حالی که پدرم با برخی افراد ظالم همکاری داشت. حضرت به او فرمود:
فَمَا حَالُكَ إِذَا نُودِيَ بِكَ فِي أَعْوَانِ اَلظَّلَمَةِ
چه حالى دارى وقتى تو را (در قيامت) جزو ياران ستمگر ندا دهند؟
قَالَ فَوَجَمَ أَبِي
محمّد گويد: پدرم بسيار اندوهگين شد و گلويش را بغض گرفت و از سخن گفتن باز ايستاد.
فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْه إِنَّمَا خَوَّفْتُكَ بِمَا خَوَّفَنِي اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ
امام صادق عليه السّلام با مشاهده اين حالت او فرمود: اى عذافر! من تنها تو را از چيزى ترساندم كه خداوند مرا از آن ترسانيده است.
قَالَ مُحَمَّدٌ فَقَدِمَ أَبِي فَلَمْ يَزَلْ مَغْمُوماً مَكْرُوباً حَتَّى مَاتَ
محمّد گويد: پدرم از آن زمان پيوسته غمگين و بدحال بود، تا از دنيا رفت.
📕در نامه ۵۳ به مالک فرمود:
ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ
از میان وزرا و اطرافیان نزدیکت افرادى را مقدم دار که در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح اللهجه تر باشند.
وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اللَّهُ لِأَوْلِيَائِهِ
و در مساعدت و همراهى با تو در امورى که خداوند براى اوليايش دوست نمى دارد کمتر کمک کنند .
وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَع
خواه موافق ميل تو باشد يا نه.
اللهم وفقنا لما تحبّ و ترضی
#گفتن_حقایق_تلخ
#فریاد_سودمند
#تبذیر_تبشیر
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
🔴موشکهای سپاه دیشب با هشتک #کاپشن_صورتی شلیک شد
🔹 موشکهای بالستیک سپاه پاسداران در حالی دیشب به مقر موساد و پایگاههای تروریستها شلیک شد که روی آنها هشتک #کاپشن_صورتی به یاد کودک شهید شده در حادثه تروریستی کرمان درج شده بود
*انهدام مقر گروهک جیشالظلم در پاکستان با پهپاد و موشک*
🔹دقایقی پیش دو مقر مهم گروهک تروریستی جیشالظلم در خاک پاکستان هدف قرار گرفت. این مقرها توسط موشک و پهپاد منهدم شده است.
🚨#فوری | محل اختفای تروریست عبدالغفار نقشبندی نیز توسط سپاه منهدم شده است ، امیدوارم به درک واصل شده باشد...
فرمانده سپاه تهران : حمله موشکی که دیشب به اربیل عراق کردیم، اجرای دستور مستقیم حضرت آقا بود
روایتی از امام محمد باقر (ع) است مبنی بر اینکه وقتی خداوند نطفه را در رحم مادر قرار میدهد امر میکند شکل و ساختار این بچه را با نگاه به مادر شکل دهید. دو فرشته میپرسند با نگاه به مادر یعنی چه؟ خداوند میفرمایند: به پیشانی مادر بوسه بزنید و ببینید در لوح پیشانی مادر چه میبینید و هر چه میبینید در صورت مادر از صورت کودک، زینتش، مدت زندگی، عهدنامه، خوشبختی و بدبختیاش و هرچیزی که به او مربوط میشود را ببینید و به شرط تغییر همه اینها را در کودک قرار دهید. در واقع اصلیترین خصلتی که فرزندان از مادر میگیرند رفتار مادر است که با توجه به شرطی که خدا برای تغییر میگذارد، قابل تغییر است، اما قبل از تغییر تأثیر مادر نقش بالایی دارد و بعد از آن نقش اجتماعی مادر است. همانطور که حضرت زینب (س) به عقیله العرب (عقل کامل) شهره است، چون ایشان در مکتب حضرت زهرا (س) پرورش یافتند و از دامان چنین مادری چنین دختری حاصل میشود. حضرت زهرا (س) نیز در خانه پیامبر تربیت شد. ایشان جانبدار ولایت و اولین پشتوانه و اولین شهید مسیر ولایت بودند.
آیا این به روحیه ایثار اهل بیت (ع) هم ارتباط دارد. یعنی آیا این روحیه ایثار هم مثل
موضوعات عاطفی اثرگذار و با برنامه بود؟
بیتردید همینطور است. حضرت زهرا (س) در ابعاد مختلف تربیتی و پرورشی نمونه بارز و کامل یک مادر برای فرزندان خود بودند. آن حضرت در ژرفای روح کودکان خود نفوذ کرده و مبنای تربیتی و انسانی را آنقدر محکم پرورش دادند که ثمره بارز آن را در عاشورا شاهد هستیم.
دو بعد زندگی حضرت زهرا (س) در موضوع تربیت فرزند نباید فراموش شود. مادران باید توجه کنند که بخشی از عبادت توجه به تربیت فرزند است و نگاه خود را از بهانههای اقتصادی و اجتماعی بردارند. شاید بتوان گفت کوچکترین خانه و کم بودجهترین خانه برای حضرت زهرا (س) بود. از دل چنین خانهای چهار الگو خارج شد و هیچ بهانهای نیست که موضوعات اقتصادی یا کوچکی خانه مانع آن باشد. بحث دیگر توکل و تلاش ایشان بود که نگفتند این افراد انتخاب شده هستند و تا آخرین نفس دست از تربیت و ایفای نقش مادری دست برنداشتند و از هیچ تلاشی برای اینکه مادری نمونه باشند و فرزندان خوب و پرمهری را به ثمر برسانند، دریغ نکردند.
برای مادران امروز باید به خوبی تبیین کرد بهترین الگو در تربیت فرزند حضرت زهرا (س) است به این دلیل که چهل چراغ زندگی خود را خداوند قرار دادند و در این حالت نورهای خداوند نمایان میشود. ثمره مهر و محبت در این جمله است که هماهنگی مادر و پدر در تربیت فرزند مهم است. هماهنگی و همراهی حضرت زهرا (س) با امیرالمؤمنین (ع) نمایان بود و بچهها در وهله اول شاهد آرامش و محبت میان والدین بودند و اینچنین بذرها جوانه زد و شکوفا شد. مادران با پدران