⤵️شأن نزول آیه ۷۹ سوره توبه:
✴️ لشکر اسلام براى مقابله احتمالى با دشمن در جنگ تبوک آماده مى شد. پیغمبر اکرم دستور به جمع آورى کمک هاى غذایى براى سربازان اسلام داد. هرکس به اندازه توانایى خود مقدارى خرما به عنوان زکات یا تبرع به مسجد مى آورد و کسانى که امکانات بیشترى داشتند مقدار فزون ترى مى آوردند.
✴️ کارگر مسلمانى به نام «ابو عقیل انصارى» که از چاه هاى اطراف مدینه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى که از این کار دریافت مى کرد هزینه زندگى خانواده خود را در حد پایین تأمین مى کرد. او نیز به فکر کمک به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت.
💮 گفت: یک شب را اضافه کار مى کنم و درآمد آن را خدمت پیامبر مى آورم. محصول کار شبانه او دو من خرما بود که یک من آن را براى خانواده خود گذارد و یک من را خدمت پیامبر آورد. منافقان عیب جو هنگامى که دیدند «ابو عقیل» مشتى خرماى خشکیده در دامن ریخته خدمت پیامبر مى آورد او را به باد مسخره و استهزا گرفتند و سخن ها گفتند.
💮 آیه شریفه نازل شد، کار «ابو عقیل» را کاملاً ستود و استهزا کنندگان را به عذاب الیم الهى تهدید کرد:
《اَلَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِى الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لایجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَیَسخَرُونَ مِنهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ توبه - ۷۹ 》
کسانى که از صدقات مومنان مطیع عیبجویى مى کنند، و آنهایى را که دسترسى جز به مقدار ناچیز توانائیشان ندارند مسخره مى نمایند خدا آنها را مسخره مى کند کیفر استهزا کنندگان را به آنها مى دهد و براى آنان عذاب دردناکى است.
✴️ به هر اندازه میتوانی بخشش کن. عوالی اللئالی/پیامبر:
مَا لاَ يُدْرَكُ كُلُّهُ لاَ يُتْرَكُ كُلُّهُ .
از این روایت نبوی یک قاعده مهم به دست آمده که در سرتاسر زندگی و احکام جاری است.
_ اگر نمی توانی وضو بگیری، نماز را ترک نکن بلکه تیمم کن.
_ اگر نمی توانی ایستاده نماز بخوانی نماز را ترک نکن، نشسته نماز بخوان.
_ اگر نمی توانی زیاد ببخشی، بخشش را ترک نکن. کم ببخش.
💮در حکمت ۲۸۹ فرمود:
کان لی فیما مضی اخ فی الله؛
حضرت بعد از بیان ویژگی های بارز این دوست خدایی فرمود:
فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ اَلْخَلاَئِقِ
پس بر شما باد روى آوردن به اينگونه از ارزشهاى اخلاقى،
فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا
و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد،
فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ اَلْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ اَلْكَثِيرِ
و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزشهاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه است.
📙به تمام عالم بخشش کن. ابن ابی الحدید:
سُئِلَ أرسطو هَلْ مِنْ جُودٍ يُسْتَطَاعُ أَنْ يَتَنَاوَلَ بِهِ كُلَّ أَحَدٍ
از ارسطو پرسیدند آیا بخششی هست که عمومی باشد و انسان بتواند به همه کمک کند؟
قَالَ نَعَمْ أَنْ تَنْوِيَ اَلْخَيْرَ لِكُلِّ أَحَد
ارسطو گفت: آری. نسبت به همه کس نیت خوب داشتن.
#
🔻 دو نکته در رد "لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ"
1⃣حیا گاهی ممدوح است و گاهی مذموم: از دانستن خجالت نکش امیرالمومنین فرمود:
وَ لَا يَسْتَحْيِي الْجَاهِلُ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَتَعَلَّم
اگر مطلبی را نمی دانید دنبال فهمیدن و علم آموزی باشید و از آن خجالت نکشید.
_از کار حلال خجالت نکش پیامب فرمودر:
مَنْ لاَ يَسْتَحْيِ مِنَ اَلْحَلاَلِ نَفَعَ نَفْسَهُ
هر كسی درانتخاب شغل و طلب نان حلال خجالت نكشد به خود سود رسانده.
_ امیرالمومنین فرمود :
ثَلَاثٌ لَا یُسْتَحْیا مِنْهُنَّ
سه چیز است که نباید از آن شرم کرد: خِدْمَةُ الرَّجُلِ ضَیفَهُ
۱.خدمت کردن به مهمان ،
قِیامُهُ عَنْ مَجْلِسِهِ لِأَبِیهِ وَ مُعَلِّمِهِ
۲.برخاستن از جای خود برای پدر و معلم ،
طَلَبُ الحَق و اِن قَلّ
۳.و درخواست حق خود اگرچهاندک باشد.
_از گفتن حق خجالت نکش امیرالمومنین فرمود:
مَنِ اسْتَحْيَى مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ فَهُوَ أَحْمَقُ.
هر که از بیان کلام حق حیا کند کم اندیش است.
2⃣ در بارگاه الهی مقیاس عمل مهم نیست، اخلاص عمل مهم است:
پیامبر فرمود:
لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ
یک ضربه علی در جنگ خندق از عبادت جمیع انسانها برتر است.به خاطر اخلاص
_پیامبر فرمود :
أخْلِصْ قَلبَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِن العَمَلِ
دلت را خالص گردان ، كارِ اندك، تو را بس باشد.
_پیامبر فرمود:
أخْلِصْ دِينَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِن العَمَلِ دينت را خالص گردان ، تا كار اندك براى تو بس باشد.
✴️ثروتمندان از پیامبر می پرسند چه چیزی انفاق کنیم:
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ
که ما یک پول هنگفت هزینه کنیم (و اسم و رسمی در بیاوریم) خدا در جواب میگوید:
《قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛ بقره - ۲۱۵ 》
انفاق کنید برای اطرافیان و نیازمندان ولی بدانید خدا دنبال کثرت نیست، خدا دنبال خیر است و از نیت ها آگاه است.
📙 سعد ابن عبدالله قمی میگوید :
برای پرسیدن سوالاتی از احمد بن اسحاق اشعری قمی که نماینده امام عسکری بود به خانه او رفتم، احمد ابن اسحاق گفت:
با هم به سامرا برویم چون من نیز هدایایی را باید خدمت امام تحویل دهم. (در این داستان نکات و اتفاقات عجیبی هست که قابل بررسی و استفاده است)
این دو نفر از کسانی بودند که امام عصر را در زمان حیات امام عسکری زیارت کردند.
📔احمد ابن اسحاق به امام عسکری عرض میکند هدایایی آورده ام. امام عسکری به امام زمان میفرماید که شما هدایا را تحویل بگیر.
امام عصر به پدر عرض کرد:
يَا مَوْلَايَ، أَ يَجُوزُ لِي أَنْ أَمُدَّ يَداً طَاهِرَةً إِلَى هَدَايَا نَجِسَة
اى مولاى من!آيا رواست دست طاهر را به هداياى نجس و اموال پليدى كه حلال و حرامش به يك ديگر در آميخته است دراز كنم؟)
امام عسکری فرمود: اى ابا اسحاق!
آنچه در انبان است بيرون بياور تا حلال و حرام آن را جدا كند.
📙امام عصر یکی یکی کیسه های پول که مقدار زیادی هم پول در آن بود را یکی یکی با تمام ویژگی هایی که داشتند به احمد بن اسحاق معرفی کرد و فرمود:
کیسه اول مال حرام دارد زیرا صاحبش مقداری پشم برای ریسیدن به مغازه ای داده بود. دزد مغازه را زد. صاحب مغازه چیزی بدهکار نبود چون کم نگذاشته بود ولی این شخص اصرار کرد که باید پشم مرا پس بدهی، بععد هم مقداری بیش از آنچه به مغازه دار داده بود بیان کرد.
📔کیسه دوم حلال نیست چون این شخص صاحب زمین است و با کشاورزیی توافق کردند، زمین از یکی و کار از دیگری، و حاصل را نصف تقسیم کننددر حالی که صاحب زمین برای خودش پیمانه را پر میریخت و برای کشاورز پیمانه را سر خالی میریخت.
📙امام زمان فرمود:
فَلَا حَاجَةَ لَنَا فِي شَيْءٍ مِنْهَا، ائْتِنَا بِثَوْبِ الْعَجُوزِ.
ما را در آن حاجتى نيست ،و پارچه آن پیرزن را بياور.
قَالَ أَحْمَدُ: وَ كَانَ ذَلِكَ الثَّوْبُ فِي حَقِيبَةٍ لِي فَنَسِيتُهُ.
احمد گويد:آن لباس در جامه دانى بود كه من فراموشش كرده بودم و چون احمد بن اسحاق رفت تا آن لباس را بياورد.
وقت برگشتن احمد بن اسحاق طول کشید، سعد ابن عبدالله دنبال او رفت: طَلَبْتُ أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ، فَاسْتَقْبَلَنِي بَاكِياً، فَقُلْتُ: مَا أَبْطَأَكَ وَ أَبْكَاكَ؟
من نيز برگشتم و در جستجوى احمد بن اسحاق برآمدم و او گريان به استقبال من آمد. گفتم:چرا تأخير كردى؟و چرا گريه مىكنى؟
فَقَالَ: قَدْ فَقَدْتُ الثَّوْبَ الَّذِي أَرْسَلَنِي مَوْلَايَ لِإِحْضَارِهِ.
گفت:آن جامهاى را كه مولايم فرمود گم كردهام.
قُلْتُ: لَا عَلَيْكَ، فَأَخْبِرْهُ.
گفتم:گناهى بر تو نيست برو و او را خبر ده.
فَدَخَلَ عَلَيْهِ وَ انْصَرَفَ مِنْ عِنْدِهِ مُتَبَسِّماً، وَ هُوَ يُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
شتابان رفت و خندان برگشت و بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستاد.
فَقُلْتُ: مَا الْخَبَرُ؟
گفتم:چه خبر؟
قَالَ: وَجَدْتُ الثَّوْبَ مَبْسُوطاً تَحْتَ قَدَمَيْ مَوْلَانَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، يُصَلِّي عَلَيْهِ
گفت:آن جامه را ديدم كه زير پاى مولايم گسترده بود و روى آن نماز مىخواند.
💮 حضرت یک هدیه کم مقدار با اخلاص را پذیرفت و پول های فراوان و ناپاک را پس فرستاد.
اللهم تقبّل منّا بالاخلاص
مداحی کنن و گریه بندازن میگید چیه بابا همش گریه
بخندونن و شاد باشن، میگید لوده بازی
چیکار کنن بنده خداها
خدایی بامزه بود کارشون😄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 سـ🌸ـلام🌼
🗓 امروزدوشنبه ولادت باسعادت امام جواد علیه السلام وحضرت علی اصغر ع برهمه شماعزیزان مبارکباد
☀️ ۲ بهمن ماه ١۴٠۲ ه. ش
🌙۱۰ رجب ١۴۴۵ ه.ق
🌲۲۲ ژانویه ٢٠٢۴ ميلادى
🌸آمده دو نور
🎊 آمده دو جان
🌸دلبر ارباب
🎊 یوسف سلطان
🌸هم ولادت گل پیغمبر است
🎊هم ولادت علیّ اصغر است
🎊میلاد امام جواد(علیه السلام)
🌸و حضرت علی اصغر(علیه السلام) مبارک باد▫️ تمام درد و غمهایمان با نام «جواد» زدوده میشود. صاحب جود و سخاوت، دستی را خالی و قلبی را غمگین رها نمیکند.
و ما عمریست که قلبمان را به شما و فرزندتان مهدی سپردهایم.
💐 ولادت باسعادت امام جواد (علیهالسلام)، امام جود و کرم مبارک باد.
#میلاد_امام_جواد وحضرت علی اصغر مبارکباد 🎊
❄️🍃❄️دوشنبه روزعیدزمستانی تون پرازخیروبرکت، انشاءالله 🍃❄️🍃اللهم عجل لولیک الفرج ❄️
AUD-20210719-WA0049.mp3
1.78M
هر صبح بخوانیم #دعایعهد
و بخواهیم ظهور مولایمان مهدی (عجلالله)
#امام_زمان ❤️
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✨جهت تعجیل در فرج و شادی روح شهدا
صلوات
#اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجل
فرجهم
اَللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْکرْسِی الرَّفِیعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ مُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ رَبَّ الظِّلِّ وَ الْحَرُورِ وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ [الْفُرْقَانِ] الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبِینَ وَ الْأَنْبِیاءِ [وَ] الْمُرْسَلِینَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِوَجْهِک [بِاسْمِک] الْکرِیمِ وَ بِنُورِ وَجْهِک الْمُنِیرِ وَ مُلْکک الْقَدِیمِ یا حَی یا قَیومُ أَسْأَلُک بِاسْمِک الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ بِاسْمِک الَّذِی یصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ یا حَیا قَبْلَ کلِّ حَی وَ یا حَیا بَعْدَ کلِّ حَی وَ یا حَیا حِینَ لا حَی یا مُحْیی الْمَوْتَی وَ مُمِیتَ الْأَحْیاءِ یا حَی لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ.
اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمَامَ الْهَادِی الْمَهْدِی الْقَائِمَ بِأَمْرِک صَلَوَاتُ الله عَلَیهِ وَ عَلَی آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ عَنْ جَمِیعِ الْمُوْمِنِینَ وَ الْمُوْمِنَاتِ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ عَنِّی وَ عَنْ وَالِدَی مِنَ الصَّلَوَاتِ زِنَةَ عَرْشِ الله وَ مِدَادَ کلِمَاتِهِ وَ مَا أَحْصَاهُ عِلْمُهُ [کتَابُهُ] وَ أَحَاطَ بِهِ کتَابُهُ [عِلْمُهُ] اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یوْمِی هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَیامِی عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً لَهُ فِی عُنُقِی لا أَحُولُ عَنْهَا وَ لا أَزُولُ أَبَدا اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ] وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَی إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَینَ یدَیهِ اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَینِی وَ بَینَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَی عِبَادِک حَتْما مَقْضِیا ،
فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُوْتَزِرا کفَنِی شَاهِرا سَیفِی مُجَرِّدا قَنَاتِی مُلَبِّیا دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحَاضِرِ وَ الْبَادِی اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ وَ اکحُلْ نَاظِرِی بِنَظْرَةٍ مِنِّی إِلَیهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُک بی مَحَجَّتَهُ وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَک وَ أَحْی بِهِ عِبَادَک فَإِنَّک قُلْتَ وَ قَوْلُک الْحَقُّ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِیک وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیک الْمُسَمَّی بِاسْمِ رَسُولِک ،
حَتَّی لا یظْفَرَ بِشَیءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلا مَزَّقَهُ وَ یحِقَّ الْحَقَّ وَ یحَقِّقَهُ وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مَفْزَعا لِمَظْلُومِ عِبَادِک وَ نَاصِرا لِمَنْ لا یجِدُ لَهُ نَاصِرا غَیرَک وَ مُجَدِّدا لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کتَابِک وَ مُشَیدا لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِک وَ سُنَنِ نَبِیک صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیک مُحَمَّدا صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ بِرُوْیتِهِ وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلَی دَعْوَتِهِ وَ ارْحَمِ اسْتِکانَتَنَا بَعْدَهُ اللَّهُمَّ اکشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ یرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا بِرَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
آنگاه سه بار بر ران راست خود دست می زنی ، و در هر مرتبه می گویی :
اَلْعَجَلَ الْعَجَلَ یا مَوْلای یا صَاحِبَ الزَّمَانِ