eitaa logo
کانال منتظران مهدی فاطمه (ص)🌹
819 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
8.7هزار ویدیو
16 فایل
عاشقان امام خامنه ای: 💎 ۲۰۳۰ یعنی در کلاس درستان سرباز برای غرب درست کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ادعای رویترز در هدف قرار گرفتن خودروی حماس 🔹خبرگزاری رویترز مدعی شد که خودروی هدف قرار گرفته در جنوب لبنان متعلق به نیروهای حماس بوده و دو تن در این حمله پهپادی صهیونیستی شهید شده‌اند.
23.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما خشم کنیم، سفره‌تان برچیده است/ هی سر به سر غیرت ما نگذارید/
❌مغازه حامی همجنس‌بازان پلمب شد 🔹خدا قوت به مسئولین محترم بابت سرعت عمل. حمایت از همجنس‌بازی باید تبعات سنگین و فراموش نشدنی داشته باشه
بسم الله الرحمن الرحیم 💢 حکمت ۶۶ 💢 🔶وَ قَالَ (علیه السلام): فَوْتُ الْحَاجَةِ، أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا از دست رفتن حاجت بهتر از طلب كردن آن از نااهلان است! کسی که اهل نباشد یا دست انسان را نمیگیرد، یا اگر دست انسان را گرفت منت میگذارد واذیت میکند، ساختن بامشکلات فعلی بهتر است از ایجاد مشکل جدید.. ا ✴️ عزت نفس، حریت و بزرگی بسیار مهم است، انسان اگر مخیر شد بین ابنکه دور عزت نفس خط بکشد یا دور حاجت، باید دور خواسته هایش خط بکشد. باید دور نااهل ها خط بکشد. نامه ۳۱ : و أَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْكَ إِلَى اَلرَّغَائِبِ نفس خود را از هر گونه پستى باز دار، هر چند تو را به اهدافت رساند. فَإِنَّكَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِكَ عِوَضاً زيرا نمى‌توانى به اندازه آبرويى كه از دست مى‌دهى بهايى به دست آورى. وَ لاَ تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اَللَّهُ حُرّاً بردۀ ديگرى مباش، كه خدا تو را آزاد آفريد. وَ مَا خَيْرُ خَيْرٍ لاَ يُنَالُ إِلاَّ بِشَرٍّ آن نيكی كه جز با شر به دست نيايد نيكى نيست 💮 حضرت درحکمت ۳۹۶ فرمود: الْمَنِيَّةُ وَ لَا الدَّنِيَّةُ، وَ التَّقَلُّلُ وَ لَا التَّوَسُّلُ مرگ آری، ذلت و خواری هرگز. کم برخورداری آری، توسل به نااهل هرگز. از امیرالمومنین منقول است: اَلْمَوْتُ احْلَى مِنْ سَوَالِ اَللِّئَامِ يعنى مردن شيرين تر و گواراتر است از سوال كردن از مرد لئيم. 💮 امیرالمومنین صلواه الله علیه : احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا اسير او شوى ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ و از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا همتاى او گردى ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ . و به هر كه خواهى خوبى كن، تا فرمانرواى او باشى. ❌نا اهل چه کسی است؟ که در مورد او می فرماید حاجت را از دست بدهی بهتر است از ناهل طلب کردن. عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ اَللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ حضرت در حضور پبامبر فرمود: پروردگارا ! مرا محتاج هيچ يك از آفريدگانت مگردان. فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا عَلِيُّ لاَ تَقُولَنَّ هَكَذَا مَا مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَى اَلنَّاسِ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اى على! چنين مگو ؛ زيرا هيچ كس نيست كه محتاج ديگران نباشد. قَالَ فَقُلْتُ كَيْفَ أَقُولُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ پس ، چه بگويم اى رسول خدا؟ قَالَ قُلْ اَللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ خدايا! مرا محتاج آفريدگانِ بدِ خود مفرما . قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ پرسیدم : یا رسول الله بدترین خلق کیست!! قَالَ اَلَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَ إِذَا مَنُّوا عَابُوا . بدترین مردم کسانی هستند که اگر عطا کند منت میگذارند و اگر منت بگذارند، عیب میگیرند. ❌گاهاً به منت گذاردن اکتفا نمى کنند بلکه عیبها بر انسان مى گیرند که فلان شخص ضعیف و ناتوان و بى عرضه و حقیر است، ازاین رو به ما نیازمند شده است. ✴️ از تازه به دوران رسیده ها پرهیز کنید.امام صادق به دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ فرمود: تُدْخِلُ يَدَكَ فِي فَمِ اَلتِّنِّينِ إِلَى اَلْمِرْفَقِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَ كَانَ . دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنى براى تو بهتر از آن است که حاجت از کسى بطلبى که چیزى نداشته و سپس به نوایى رسیده است. 📙در کتاب کافی شریف در مورد بی عقل و نادان ها اورده : قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع حسن بن على عليهما السلام فرمود: إِذَا طَلَبْتُمُ الْحَوَائِجَ فَاطْلُبُوهَا مِنْ أَهْلِهَا هرگاه حاجتى خواستيد آن را از اهلش بخواهيد. قِيل‏ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنْ أَهْلُهَا عرض شد: يا بن رسول اللّه ! اهلش چه كسانى هستند؟ قَالَ الَّذِينَ قَصَّ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ ذَكَرَهُمْ فرمود: همانان كه خداوند در كتاب خود بيان كرده و از ايشان ياد نموده فَقَالَ- إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ و فرموده است: «تنها اولو الالباب يادآور شوند». قَالَ هُمْ أُولُو الْعُقُول‏ فرمود: منظور، خردمندانند.
⤵️شأن نزول آیه ۷۹ سوره توبه: ✴️ لشکر اسلام براى مقابله احتمالى با دشمن در جنگ تبوک آماده مى شد. پیغمبر اکرم دستور به جمع آورى کمک هاى غذایى براى سربازان اسلام داد. هرکس به اندازه توانایى خود مقدارى خرما به عنوان زکات یا تبرع به مسجد مى آورد و کسانى که امکانات بیشترى داشتند مقدار فزون ترى مى آوردند. ✴️ کارگر مسلمانى به نام «ابو عقیل انصارى» که از چاه هاى اطراف مدینه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى که از این کار دریافت مى کرد هزینه زندگى خانواده خود را در حد پایین تأمین مى کرد. او نیز به فکر کمک به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت. 💮 گفت: یک شب را اضافه کار مى کنم و درآمد آن را خدمت پیامبر مى آورم. محصول کار شبانه او دو من خرما بود که یک من آن را براى خانواده خود گذارد و یک من را خدمت پیامبر آورد. منافقان عیب جو هنگامى که دیدند «ابو عقیل» مشتى خرماى خشکیده در دامن ریخته خدمت پیامبر مى آورد او را به باد مسخره و استهزا گرفتند و سخن ها گفتند. 💮 آیه شریفه نازل شد، کار «ابو عقیل» را کاملاً ستود و استهزا کنندگان را به عذاب الیم الهى تهدید کرد: 《اَلَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِى الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لایجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَیَسخَرُونَ مِنهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ توبه - ۷۹ 》 کسانى که از صدقات مومنان مطیع عیبجویى مى کنند، و آنهایى را که دسترسى جز به مقدار ناچیز توانائیشان ندارند مسخره مى نمایند خدا آنها را مسخره مى کند کیفر استهزا کنندگان را به آنها مى دهد و براى آنان عذاب دردناکى است. ✴️ به هر اندازه میتوانی بخشش کن. عوالی اللئالی/پیامبر: مَا لاَ يُدْرَكُ كُلُّهُ لاَ يُتْرَكُ كُلُّهُ . از این روایت نبوی یک قاعده مهم به دست آمده که در سرتاسر زندگی و احکام جاری است. _ اگر نمی توانی وضو بگیری، نماز را ترک نکن بلکه تیمم کن. _ اگر نمی توانی ایستاده نماز بخوانی نماز را ترک نکن، نشسته نماز بخوان. _ اگر نمی توانی زیاد ببخشی، بخشش را ترک نکن. کم ببخش. 💮در حکمت ۲۸۹ فرمود: کان لی فیما مضی اخ فی الله؛ حضرت بعد از بیان ویژگی های بارز این دوست خدایی فرمود: فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ اَلْخَلاَئِقِ پس بر شما باد روى آوردن به اينگونه از ارزش‌هاى اخلاقى، فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ اَلْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ اَلْكَثِيرِ و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش‌هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه است. 📙به تمام عالم بخشش کن. ابن ابی الحدید: سُئِلَ أرسطو هَلْ مِنْ جُودٍ يُسْتَطَاعُ أَنْ يَتَنَاوَلَ بِهِ كُلَّ أَحَدٍ از ارسطو پرسیدند آیا بخششی هست که عمومی باشد و انسان بتواند به همه کمک کند؟ قَالَ نَعَمْ أَنْ تَنْوِيَ اَلْخَيْرَ لِكُلِّ أَحَد ارسطو گفت: آری. نسبت به همه کس نیت خوب داشتن. #
🔻 دو نکته در رد "لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ" 1⃣حیا گاهی ممدوح است و گاهی مذموم: از دانستن خجالت نکش امیرالمومنین فرمود: وَ لَا يَسْتَحْيِي الْجَاهِلُ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَتَعَلَّم‏ اگر مطلبی را نمی دانید دنبال فهمیدن و علم آموزی باشید و از آن خجالت نکشید. _از کار حلال خجالت نکش پیامب فرمودر: مَنْ لاَ يَسْتَحْيِ مِنَ اَلْحَلاَلِ نَفَعَ نَفْسَهُ هر كسی درانتخاب شغل و طلب نان حلال خجالت نكشد به خود سود رسانده. _ امیرالمومنین فرمود : ثَلَاثٌ لَا یُسْتَحْیا مِنْهُنَّ سه چیز است که نباید از آن شرم کرد: خِدْمَةُ الرَّجُلِ ضَیفَهُ ۱.خدمت کردن به مهمان ، قِیامُهُ عَنْ مَجْلِسِهِ لِأَبِیهِ وَ مُعَلِّمِهِ ۲.برخاستن از جای خود برای پدر و معلم ، طَلَبُ الحَق و اِن قَلّ ۳.و درخواست حق خود اگرچه‌اندک باشد. _از گفتن حق خجالت نکش امیرالمومنین فرمود: مَنِ اسْتَحْيَى مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ فَهُوَ أَحْمَقُ. هر که از بیان کلام حق حیا کند کم اندیش است. 2⃣ در بارگاه الهی مقیاس عمل مهم نیست، اخلاص عمل مهم است: پیامبر فرمود: لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ یک ضربه علی در جنگ خندق از عبادت جمیع انسانها برتر است.به خاطر اخلاص _پیامبر فرمود : أخْلِصْ قَلبَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِن العَمَلِ دلت را خالص گردان ، كارِ اندك، تو را بس باشد. _پیامبر فرمود: أخْلِصْ دِينَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِن العَمَلِ دينت را خالص گردان ، تا كار اندك براى تو بس باشد. ✴️ثروتمندان از پیامبر می پرسند چه چیزی انفاق کنیم: يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ که ما یک پول هنگفت هزینه کنیم (و اسم و رسمی در بیاوریم) خدا در جواب میگوید: 《قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛ بقره - ۲۱۵ 》 انفاق کنید برای اطرافیان و نیازمندان ولی بدانید خدا دنبال کثرت نیست، خدا دنبال خیر است و از نیت ها آگاه است.
📙 سعد ابن عبدالله قمی میگوید : برای پرسیدن سوالاتی از احمد بن اسحاق اشعری قمی که نماینده امام عسکری بود به خانه او رفتم، احمد ابن اسحاق گفت: با هم به سامرا برویم چون من نیز هدایایی را باید خدمت امام تحویل دهم. (در این داستان نکات و اتفاقات عجیبی هست که قابل بررسی و استفاده است) این دو نفر از کسانی بودند که امام عصر را در زمان حیات امام عسکری زیارت کردند. 📔احمد ابن اسحاق به امام عسکری عرض میکند هدایایی آورده ام. امام عسکری به امام زمان میفرماید که شما هدایا را تحویل بگیر. امام عصر به پدر عرض کرد: يَا مَوْلَايَ، أَ يَجُوزُ لِي أَنْ أَمُدَّ يَداً طَاهِرَةً إِلَى هَدَايَا نَجِسَة اى مولاى من!آيا رواست دست طاهر را به هداياى نجس و اموال پليدى كه حلال و حرامش به يك ديگر در آميخته است دراز كنم‌؟) امام عسکری فرمود: اى ابا اسحاق! آنچه در انبان است بيرون بياور تا حلال و حرام آن را جدا كند. 📙امام عصر یکی یکی کیسه های پول که مقدار زیادی هم پول در آن بود را یکی یکی با تمام ویژگی هایی که داشتند به احمد بن اسحاق معرفی کرد و فرمود: کیسه اول مال حرام دارد زیرا صاحبش مقداری پشم برای ریسیدن به مغازه ای داده بود. دزد مغازه را زد. صاحب مغازه چیزی بدهکار نبود چون کم نگذاشته بود ولی این شخص اصرار کرد که باید پشم مرا پس بدهی، بععد هم مقداری بیش از آنچه به مغازه دار داده بود بیان کرد. 📔کیسه دوم حلال نیست چون این شخص صاحب زمین است و با کشاورزیی توافق کردند، زمین از یکی و کار از دیگری، و حاصل را نصف تقسیم کننددر حالی که صاحب زمین برای خودش پیمانه را پر میریخت و برای کشاورز پیمانه را سر خالی میریخت. 📙امام زمان فرمود: فَلَا حَاجَةَ لَنَا فِي شَيْ‏ءٍ مِنْهَا، ائْتِنَا بِثَوْبِ الْعَجُوزِ. ما را در آن حاجتى نيست ،و پارچه آن پیرزن را بياور. قَالَ أَحْمَدُ: وَ كَانَ ذَلِكَ الثَّوْبُ فِي حَقِيبَةٍ لِي فَنَسِيتُهُ. احمد گويد:آن لباس در جامه دانى بود كه من فراموشش كرده بودم و چون احمد بن اسحاق رفت تا آن لباس را بياورد. وقت برگشتن احمد بن اسحاق طول کشید، سعد ابن عبدالله دنبال او رفت: طَلَبْتُ أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ، فَاسْتَقْبَلَنِي بَاكِياً، فَقُلْتُ: مَا أَبْطَأَكَ وَ أَبْكَاكَ؟ من نيز برگشتم و در جستجوى احمد بن اسحاق برآمدم و او گريان به استقبال من آمد. گفتم:چرا تأخير كردى‌؟و چرا گريه مى‌كنى‌؟ فَقَالَ: قَدْ فَقَدْتُ الثَّوْبَ الَّذِي أَرْسَلَنِي مَوْلَايَ لِإِحْضَارِهِ. گفت:آن جامه‌اى را كه مولايم فرمود گم كرده‌ام. قُلْتُ: لَا عَلَيْكَ، فَأَخْبِرْهُ. گفتم:گناهى بر تو نيست برو و او را خبر ده. فَدَخَلَ عَلَيْهِ وَ انْصَرَفَ مِنْ عِنْدِهِ مُتَبَسِّماً، وَ هُوَ يُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، شتابان رفت و خندان برگشت و بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستاد. فَقُلْتُ: مَا الْخَبَرُ؟ گفتم:چه خبر؟ قَالَ: وَجَدْتُ الثَّوْبَ مَبْسُوطاً تَحْتَ قَدَمَيْ مَوْلَانَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، يُصَلِّي عَلَيْهِ گفت:آن جامه را ديدم كه زير پاى مولايم گسترده بود و روى آن نماز مى‌خواند. 💮 حضرت یک هدیه کم مقدار با اخلاص را پذیرفت و پول های فراوان و ناپاک را پس فرستاد. اللهم تقبّل منّا بالاخلاص