فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از خیانت و دزدی .
الان همین ها مدعی شده اند و میگن میاییم همه چی رو گل و بلبل میکنیم.
#رییسی غیر از دفاع از آن دو عزیز، به جهانیان اعلام کرد راه نجات از چاله ها و چالشهای #مدرنیته؛ بازگشت دنیای معاصر به #مکتب_قرآن و حاج #قاسم است. که در گفتمان #انقلاب_اسلامی متجلی شده است.
غیر از خود آقای #رییسی، باید از تیم سیاست خارجی و مشاوران ایشان هم تقدیر کرد. همه دست در دست هم سبب عزت ملی ایرانیان شدند.
هدایت شده از حقیق
#یادداشت_سیاسی
💢 چرایی تقدس دفاع مقدس
✍️#مهدی_جبرائیلیتبریزی
🌐 در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ عراق با حمله سراسری از طریق هوایی، زمینی و دریایی به ایران جنگی تمامعیار را آغاز کرد. صدام حسین در روز ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ در مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد که عراق به صورت یکجانبه و بر خلاف توافق، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را لغو و برای بازپسگیری مناطقی که ایران از عراق اشغال کرده است، اقدام میکند.
▫️ البته انگیزه صدام از این اقدام، فراتر از مناقشات مرزی بر سر اروندرود یا اختلاف بر سر جزایر سهگانه در خلیج فارس و مانند آن بوده است. مستندات متعدد بر هدف او بر براندازی و نابودی حکومت نوپای جمهوری اسلامی دلالت دارند. صدام مدعی بود «ظرف سه روز تهران را فتح خواهد کرد». یا طه یاسین رمضان معاون اول نخست وزیر عراق در شروع جنگ اعلام کرد: «این جنگ به پایان نخواهد رسید، مگر اینکه رژیم حاکم بر ایران به طور کلی منهدم شود».
➖انقلاب اسلامی 🇮🇷در ایران به رهبری فقیه و سیاستمداری اسلامشناس به پیروزی رسیده بود و حکومتی دینی با عنوان «جمهوری اسلامی» تاسیس کرده بود. امام از ابتدای مبارزه، مبانی مبارزاتی خود را اصول اعتقادی و مکتبی بیان کرد. علت شکلگیری بسیج مردمی هم این اصل بود. زیرا عموم مردم به مبانی دینی معتقد بودند و با الهام از مکتب عاشورا و نگاه به افق ظهور، دفاع از انقلاب اسلامی را مقدس میدانستند و به همین دلیل از هیچ ایثاری در راه آن هدف دریغ نمیکردند.
🔘 اولینبار امام خمینی(ره)، به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اصطلاح دفاع مقدس را در خلال سخنانی به کار برد، اما این عبارت ناظر به جنگ ایران و عراق نبود و دایرهای گستردهتر را در برمیگرفت: «چنانکه این جانب و مسؤولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نمودهایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلاماند... و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود میدانند...و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمیتواند آنان را از این دفاع مقدس باز دارد».(صحیفه امام، ج۱۶، ص۴۷).
▪️ امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۶ مبانی فقهی و اعتقادی دفاع مقدس را چنین بیان میکنند: «هیهات که خمینی در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد(ص) و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یـا نظـارهگر صحنههـای ذلت و حقـارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجـب حق و فریضـه دفـاع از مسلمانـان آمـاده نمـودهام و در انتظـار فوز عظیـم شهادتـم».(صحیفه امام، ج۲۰، ص۳۱۸).
➖ بنابراین اصطلاح دفاع مقدس که از سال ۱۳۶۱ در فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی، از پربسامدترین واژگان به شمار میآید، بیشتر ناظر به ماهیت تقابل حکومت بعثی عراق و سایر همپیمانان و حامیان آن در جهان با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران و نیز ایستادگی و مقاومت ایران در برابر فشارهای برونمرزی و بینالمللی بوده و به تدریج به جنگ ایران و عراق اختصاص یافته است.
▫️ با این توصیف، برجستهترین شاخصه و دال مرکزی دفاع مقدس، صیانت از هویت دینی و به تبع آن هویت ملی بر مبنای گزارههای دینی بود. چنان که براساس قواعد فقهی مبتنی بر مبانی کتاب و سنت، دفاع از وطن اسلامی و جغرافیایی واجب است. پس مبانی معرفتی را به جرات میتوان موتور پیشران دفاع دانست.
🔖 بنابراین تعبیر دفاع مقدس به دلیل دینبنیانی و الهی بودگی آن و نفی نگاه سکولار و غیردینی به جنگ و دفاع است. زیرا دفاع در برابر متجاوز، صرفاً دفاع از مرز جغرافیایی و آب و خاک یک کشور نبود؛ بلکه دفاع از حکومتی بود که برای احیاء ارزشهای مقدس دینی تاسیس شده بود. با این نگره، گستره دفاع مقدس به زمان جنگ و ساحت میلیتاریستی و نظامی محدود نمیشود و عرصه سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد را هم شامل میشود. از اینرو، این دفاع، امری دینی و الهی و تکلیف شرعی قلمداد و در چارچوب وظایف دینی مسلمانان تعریف میشد. پس هر دفاعی که از مقدسات و ارزشهای الهی در هر ساحتی انجام گیرد؛ صبغه الهی به خود گرفته و تقدس مییابد.
#هفته_دفاع_مقدس
⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد
@haqiq_center
امام على عليه السلام:
🔅 الخائِفُ لا عَيشَ لَهُ
🔹 ترسو را از زندگى، هيچ بهره اى نيست
غررالحكم، حدیث1011
ارزش نوشتن:
داودبن قاسم میگوید:کتاب «یوم و لیله»یونس آل یقطین را به حضرت عسکری(ع) عرضه داشتم. فرمود :
📋《تَصْنِیفُ مَنْ هَذَا؟》
♦️نوشته چه کسی است؟
گفتم : نوشته یونس است.
فرمود :«اَعْطَاهُ اللّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ نُورَاً یَوْمَ الْقِیامَة»
♦️خداوند در مقابل هر حرف، نوری به او در روز قیامت عطا فرماید.
امنیت گم شده
((Most women passengers on the Metro have suffered harassment, sexual assault or rape, according to government figures:
بیشتر مسافران زن در مترو در معرض تعرض یا تجاوز قرار گرفته اند. طبق آمار دولتی))
متن بالا از نشریه تایمز چاپ لندن درباره متروهای پاریس است که لینک آن آورده شده است.
https://www.thetimes.co.uk/article/paris-metro-creates-refuges-for-victims-of-sex-assaults-s6f8t6jm6
به همین خاطر طبق خبری که در سپتامبر ٢٠٢٣ منتشر شده، علاوه بر کارهای فرهنگی از جمله پوسترهای شرم آور و توییت های گهگاهی جناب مکرون، این ایده مطرح شده که پناهگاههایی برای بانوان قربانی بسازند!
یاد آن آیه قرآن افتادم که یکی فلسفه های پوشش برای بانوان را امنیت خودشان معرفی میکند: ((فَلَا يُؤْذَيْنَ : تا مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.)) احزاب، ۵٩.
قرآن قدیمی است ولی قدیمی نشده است! مخالفت با فطرت و عقل سلیم در همه زمان ها یک نتیجه می دهد.
👤صادق ابراهیمی
دوقطبیسازی با مسئله حجاب راهبرد دشمن برای تجزیه ایران
مهدی جبرائیلی تبریزی
دوقطبی شدن جامعه (Polarization) یا شکاف سیاسی (Political Divide) خطرناکترین پدیده اجتماعی است که هم از منظر آموزههای دینی و هم از نگره جامعهشناختی عامل ایجاد بحران سیاسی- اجتماعی و امنیتی میشود. زیرا در فضای دوقطبی امکان مفاهمه و صورتبندی هرگونه راهکار مسالمتآمیز و گفتوگومحور غیرممکن است. و بستر اجتماعی برای بروز رفتارهای خشونتآمیز کاملا مهیا میباشد.
در اسلام دوقطبیهای نامطلوب و مبتنی بر نژاد، جغرافیا، تفاوت ظاهری و... نفی و تقبیح شده است.(حجرات/ ۱۳). اما مرزبندی و دوقطبیسازی بین حق و باطل همچنین مقابله و مبارزه با مستکبر و ظالم در ادبیات دینی تاکید شده است.
مستکبر در ادبیات قرآنی، به فردی اطلاق میشود که خود را برتر از دیگران میداند و حق بیشتری برای خود قائل است و به دنبال ضایع کردن حقوق دیگران است. ظالم نیز کسی است که آنچه را که حق خود نیست و متعلق به دیگری است، به طرق غیرمشروع، تصاحب میکند.
ریشهها و عوامل دوقطبی شدن جامعه ایرانی متغیرهایی مانند جدال سنت و مدرنیته، شکاف نسلها، ضعف نظام آموزشی، شبکههای اجتماعی و جهانی شدن فرهنگ هستند. دال کانونی همه این مولفهها را باید در شناخت و ذهنیت جستوجو کرد.
تغییر ادراکی نسبت به سنت و هویت ملی توسط دشمنان با جدیّت مهندسی میشود. آنان برای کانالیزه کردن و مدیریت ادراکات عمومی و نخبگی در کشور تلاش میکنند. ابزار رسانه و فضای مجازی با استفاده از ضعف سواد رسانهای در کشور، مهمترین سلاح دشمن در جنگ شناختی(Cognitive Warfare) نابرابر است.
در جنگ رسانهای، چیدمان و هدفگذاری دشمن رودررو قرار دادن مردم با مردم و مردم با حاکمیت است. این غایت با ترویج و ترغیب گفتمان ضددینی و قبحزدایی از برخی رفتارهای خلاف شرع و قانون، درصدد ایجاد تعارض علنی اجتماعی است.
در مسئله حجاب، دشمن با ایجاد تردید در مشروعیت آن به دنبال تقدسزدایی از حجاب و شخصیسازی آن است و در مرتبه بعدی و تقلیل آن به امری حکومتی و سیاسی و القای مخالفت قشر بزرگی از مردم با حجاب، درصدد دوقطبیسازی بین مردم حاکمیت است.
همچنین با ایجاد شبکههای سازماندهیشده دختران، برای ظاهر شدن با پوششهای ساختارشکنانه و ناهنجار با پرداخت حقوق روزانه برای گشت زدن این افراد در سطح اجتماع و مراکز عمومی، و درگیری با آمران به معروف و ناهیان از منکر، به فعالسازی گسلهای معرفتی و ایجاد گسست اجتماعی و مردمی دست میزند.
حال در شرایط جنگ ترکیبی و در برابر راهبرد دوقطبیسازی در مسئله حجاب، جهاد تبیین مهمترین راهبرد و الگوی دفاعی است. چنانکه رهبر انقلاب فرمودند: «خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند». زیرا تبیین یکی از راههای دانستن و آگاه شدن است. یعنی در ساحت شناختی و معرفتی باید به ابزار تبیین مجهز شد.
توضیح اینکه تحرکات اجتماعی در ایران معمولا معلول محرکهای خارجی هستند. عوامل تحریک کننده با ایجاد فضای احساسی که در خلا عقلانیت رخ میدهد، بستر اجتماعی لازم برای دوقطبی شدن جامعه و ایجاد شکاف اجتماعی را فراهم میکنند. تبیین ، نقش مهمی در عقلانیت دارد.
پس در مقابله با این جبهه استکبار، اول نقشه دشمن و میدان و صحنه را خوب بشناسیم و سپس متناسب با شرایط، فعالیتهای لازم را طراحی کنیم.
یکی دیگر از راههای مقابله با خطرات ناشی از جامعه دوقطبی این است که فرهنگ مماشات و تحمل آرا و نظرات یکدیگر در جامعه تقویت شود. در گزارهها و آموزههای اخلاقی دین اسلام هم بر مدارا تاکید بسیاری شده است.
درباره موضوع حجاب به طور خاص، قشر معتقد به حجاب کامل، نسبت به کسانی که چنین عقیدهای ندارند، دلسوزانه رفتار کنند. در طرف مقابل، با احترام به قانون، نباید پوششی داشته باشند که موجب شوک فرهنگی و تحریک احساسات منفی در جامعه ایمانی شود. البته برخورد قهری با هنجارشکنان حق حکومت و ضابطان قانونی است.
یکی از دلایلی که نشان میدهد، حکومت و شریعت دوقطبیسازی را برنمیتابد، امر به معروف و نهی از منکر زبانی است. با توجه به شرایط متعدد این اصل و دلسوزانه و محترمانه بودن آن و پرهیز از هرگونه برخورد قهرآمیز افراد جامعه، زمینه دوقطبی شدن جامعه در امر حجاب، منتفی میشود.
باید توجه داشت که راهبرد دشمن برای تجزیه ایران در جنگ ترکیبی، البته با ضریبدهی به جنگ شناختی، دوقطبیسازی در مسئله حجاب است. از این رو توجه به مصالح ملی و منافع عمومی، با راهبردهای گفتوگو، پاسخگویی مسئولان و تبیین رسانهای میتواند نقشههای دشمن را خنثی کند.
https://kayhan.ir/fa/news/273606/
چرایی تقدس دفاع مقدس
مهدی جبرائیلی تبریزی
در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ عراق با حمله سراسری از طریق هوایی، زمینی و دریایی به ایران، جنگی تمامعیار را آغاز کرد. صدام حسین در روز
۲۶ شهریور ۱۳۵۹ در مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد که عراق به صورت یکجانبه و برخلاف توافق، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را لغو و برای بازپسگیری مناطقی که ایران از عراق اشغال کرده است، اقدام میکند.
البته انگیزه صدام از این اقدام، فراتر از مناقشات مرزی بر سر اروندرود یا اختلاف بر سر جزایر سهگانه در خلیجفارس و مانند آن بوده است. مستندات متعدد بر هدف او بر براندازی و نابودی حکومت نوپای جمهوری اسلامی دلالت دارند. صدام مدعی بود «ظرف سه روز تهران را فتح خواهد کرد». یا طه یاسین رمضان معاون اول نخستوزیر عراق در شروع جنگ اعلام کرد: «این جنگ به پایان نخواهد رسید، مگر اینکه رژیم حاکم بر ایران به طور کلی منهدم شود».
رژیم حاکم بر ایران توسط فقیهی اسلامشناس تاسیس شده بود. امام از ابتدای مبارزه، مبانی مبارزاتی خود را اصول اعتقادی و مکتبی بیان کرد. علت شکلگیری بسیج مردمی هم این اصل بود. زیرا عموم مردم به مبانی دینی معتقد بودند و با الهام گرفتن از مکتب عاشورا و نگاه به افق ظهور، دفاع از انقلاب اسلامی را مقدس میدانستند و به همین دلیل از هیچ ایثار و نثاری در راه آن هدف دریغ نمیکردند.
اولینبار امام خمینی، به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اصطلاح دفاع مقدس را در خلال سخنانی به کار برد، اما این عبارت ناظر به جنگ ایران و عراق نبود و دایرهای گستردهتر را دربرمیگرفت: «چنانکه اینجانب و مسئولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نمودهایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلاماند... و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود میدانند...و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمیتواند آنان را از این دفاع مقدس بازدارد».(صحیفه امام، ج۱۶، ص۴۷).
امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۶ مبانی فقهی و اعتقادی دفاع مقدس را چنین بیان میکنند: «هیهات که خمینی در برابر تجاوز دیوسیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و پیروان ابراهیم حنیف ساکت و آرام بماند و یـا نظـارهگر صحنههـای ذلت و حقـارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجـب حق و فریضـه دفـاع از مسلمانـان آمـاده نمـودهام و در انتظـار فوز عظیـم شهادتـم».(صحیفه امام، ج۲۰، ص۳۱۸).
همچنین پیام دیگر امام خمینی به خوبی بر این نوع نگاه گواهی میدهد: «ملت عزیز ایران هم، که در تمامی صحنهها خود را ملزم به ادای تکلیف الهی و دفاع از دستاوردهای آن میدانند، باید متوجه باشند که امروز پر کردن جبهههای نبرد از نیروهای آموزش دیده و آمادگی دفاع از اسلام و ایران برای همه قشرها از اهم واجبات الهی است که هیچ چیز دیگر مانع از انجام آن نمیشود؛ که بحمدالله مردم به این وظیفه شرعی و مقدس خود به خوبی عمل کرده و میکنند.... از ملت عزیز میخواهم که جبههها و پشت جبههها را گرم نگه دارند، تا با لطف و عنایت خداوند متعال و دعای خیر حضرت ولی امر- ارواحنا فداه- شاهد موفقیت بیشتر در انجام فریضه دفاع الهی باشیم.»(صحیفه امام، ج۲۰، ص۳۳).
بنابراین اصطلاح دفاع مقدس که از سال ۱۳۶۱ در فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی، از پربسامدترین واژگان به شمار میآید، بیشتر ناظر به ماهیت تقابل حکومت بعثی عراق و سایر همپیمانان و حامیان آن در جهان با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران و نیز ایستادگی و مقاومت ایران در برابر فشارهای برونمرزی و بینالمللی بوده و به تدریج به جنگ ایران و عراق اختصاص یافته است.
با این توصیف، برجستهترین شاخصه و دالّ مرکزی دفاع مقدس، صیانت از هویت دینی و به تبع آن هویت ملی بر مبنای گزارههای دینی بود. چنانکه براساس قواعد فقهی مبتنی بر مبانی کتاب و سنت، دفاع از وطن اسلامی و جغرافیایی واجب است. پس مبانی معرفتی را به جرات میتوان موتور پیشران دفاع دانست.
رهبرمعظم انقلاب میفرماید: «اینجور نباشد که تصوّر بشود؛ فقط یک جنگی بود مثل جنگهایی که بقیّه دارند در دنیا میکنند... این نبود قضیّه؛ قضیّه، قضیّه دین، آرمان الهی، حاکمیّت اسلام و انقلاب بود، اسلام انقلابی بود که اینها را میکشاند».
ادامه مطلب در لینک زیر:
https://kayhan.ir/fa/news/273725/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کره جنوبی جهنمی برای مردمش !
🔰 نیویورک تایمز و اعتراف به افول!
•| تیتر: آمریکا یک امپراتوری درحال افول است اما این به معنی سقوط نیست!
•| در این مقاله اذعان شده که آمریکا باید بپذیرد که دیگر هیچ وقت نمیتواند مانند قبل بر کره زمین تسلط داشته باشد و باید بپذیرد که مانند هر امپراطوری دیگری افول میکند اما مانند همه آنها الزاما سقوط نکند! چگونه؟! به شرطی که در «تلهی توسیدید» نیافتد و وارد نزاع نظامی با چین نشود و به عنوان یک کشور برجسته کماکان در وضعیت جدید نظام بینالملل ادامه حیات دهد!
در ادامه نوشته شده که پیچیدگی نظام اقتصادی امروز، فرصت جدیدی است که امپراتوری روم آن را نداشت و آمریکا اگر از آن استفاده کند، میتواند دچار سرنوشت امپراتوری روم نشود!
« آمریکا ماند هر امپراتوری دیگری محکوم به طی کردن چرخه رشد، قله و افول و فروپاشی است»
•| در ادامه مینویسد آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی، توسط نظام برتون وودز در اقتصاد، ناتو در امنیت و هالیوود در فرهنگ، خودش را امپراتور دنیا کرد اما امروز با ظهور قدرتهای نوظهورِ غیرغربی که اراده آمریکا را در مناطق مختلف به چالش میکشند، دوران سلطهاش به سر رسیده است...
«این درست است که دیگر آمریکا هرگز آن درجه از لذت برتری جهانی را آنطور که دههها بعد از جنگ جهانی دوم تجربه کرد، تجربه نخواهد کرد!»
🆔https://eitaa.com/mahdijabraeeli
🔰 اکونومیست با مقایسه زوال امپراتوری روم و ایالات متحده آمریکا افول آن را پیش بینی کرده است.
🆔 https://eitaa.com/mahdijabraeeli
خیلی قشنگه حتما بخونين👌
از قدیم گفتن اگه کسی رو خواستی بشناسی باهاش همسفر شو
با یکی از دوستام تازه آشنا شده بودم یه روز بهم گفت فردا میخوام برم شیراز.
گفتم: منم کار دارم باهات میام.
1- سر وعده اومد در خونه مون سوئیچ ماشینشو دو دستی تعارف کرد گفت بفرما شما رانندگی کنید.
گفتم ممنون؛ حالا خسته شدی من میشینم.
معرفت اول
2- رسیدیم سر فلکه خروجی شهر خواستیم از دکه یه چیز خوردنی برا تو راه بگیریم . من رفتم از دکه اولی بخرم گفت بیا از اون یکی بخریم. گفتم: چه فرقی داره؟!!!
گفت: اون مشتریهاش کمتره، تا کسب اونم بگرده...
3- ایستگاه خروجی شهر گفتم صبر کن دوتا مسافر سوار کنیم هزینه بنزین در بیاد.
گفت: این مسافرکش ها منتظر مسافرن، گناه دارن، روزیشون کم میشه.
4-بین راه یه مسافر فقیری دست بلند کرد. اونو سوار کرد. مسیرش کوتاه بود؛ پول که ازش نگرفت، 5هزار تومن هم بهش داد.
گفتم رفیق معتاد بود ها.
گفت: باشه اینها قربانی دنیاطلبان روزگار هستن. مهم اینه که من به نیّت خشنودی خدا این کار را کردم.
5-رسیدیم کنار قبرستان شهر، یه آدم حدود چهل ساله یه مشما قارچ کوهی دستش بود. بهش گفت: همش چند؟ گفت: 13هزار تومن. ازش خرید.
گفتم: رفیق اینقدر ارزش نداشتا. گفت میدونم میخواستم روزیش تامین بشه..
6- رسیدیم شيراز، پشت چراغ قرمز یه بچه 10ساله چندتا دستمال کاغذی داشبردی دستش بود. گفت 4تا 5هزارتومن.
4تا ازش خرید. گفتم رفیق اینقد ارزش نداشتا.
گفت: میدونم، میخواستم روزیش تامین بشه. گناه داره تو آفتاب وایساده.
یه جای دیگه هم از یه بچه یه کتاب دعا خرید 2 هزاروتومن!!!
7- از روی یک پل هوایی رد میشدیم، یه پیرمرد دستگاه وزنه (ترازو) جلوش بود. یه کم رد شدیم، یه دفعه برگشت گفت میای خودمونو وزن کنیم؟
گفتم: من وزنمو میدونم چقدره. گفت باشه منم میدونم اگه همه مثل من و تو اینجوری باشن این پیرمرد روزیش ازه کجا تامین بشه؟!!!
گفتم باشه یه پولی بهش بده بریم. گفت نه، غرورش میشکنه، میشه گدایی؛ اینجوری میگه کاسبی کردم.
8-یه گدایی دست دراز کرد. یه پول خورد بهش داد. گفتم: رفیق اینها حقه بازنا.
گفت: ما هیچ حاجتمندی را رد نمیکنم. مبادا نیازمندی را رد کرده باشیم.
9-اگه میخواستم در مورد یکی حرف بزنم بحث رو عوض میکرد
میگفت شاید اون شخص راضی نباشه در موردش حرف بزنیم و غیبتش رو کنیم...
10-یکی بهش زنگ زد گفت پول واریز نکردی؟!!!
گفتم: رفیق، بچه هات بودن؟
گفت: نه، یه بچه فقیر از مهدیه رو حمایت مالی کردم. اون بود زنگ زد.
گفتم: چن بهش میدی؟!!!
گفت سه مرحله در یک سال 900 هزار تومن. اولِ مهر، عید و تابستان سه تا سیصدتومن.
11-تو راه برگشت هم از سه تا کودک آویشن کوهی خرید. گفت اگر فقط از یکیشون بخرم اون یکی دلش میشکنه.
میدونین من تو این سفر چقد خرج کردم؟!!!
3هزار تومن!!!
یه بسنی برا رفیقم خریدم چون همینقدر بیشتر پول تو جیبم نبود. من کارت داشتم رفیقم پول نقد تو جیبش گذاشته بود. به من اجازه نمیداد حساب کنم.
میدونین شغل رفیق من چه بود؟!!! برق کش، لوله کش، تعمیرکارِ یخچال و کولر و آبگرمکن بود و یه مغازه کوچک داشت.
میدونین چه ماشینی داشت؟!!! پرایدِ 85
میدونین چن سالش بود؟!!!
34 سال.
میدونین من چه کاره بودم؟!!!
کارمند بودم، باغ هم داشتم.
میدونین چه ماشبنی داشتم؟
206 صندوق دار؛ کلک زدم گفتم خرابه که اون ماشینشو بیاره..
دوستم یه جمله گفت که به دلم نشست:
دستهایی که کمک میکنن
مقدس تر از لبهایی هستن که دعا میکنن. بنده مخلص خدا بودن به حرکت است نه ادعا
بعضیها بزرگوار به دنیا اومدن تا دیگران هم ازشون چیزایی یاد بگیرن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طرح جدید سنای آمریکا: شلوار بپوشید!
🔹پس از آنکه پوشش غیررسمی یکی از قانونگذاران آمریکایی به موضوعی برای مناقشه تبدیل شد سنای آمریکا طرحی برای ملزم کردن نمایندههای کنگره به پوشیدن لباسهای رسمی تصویب کرد.
پ،ن، مرگ بر دیکتاتورهای مخالف آزادی مردان.
🆔 https://eitaa.com/mahdijabraeeli
گنجهای جنگ هشتساله
مهدی جبرائیلی تبریزی
جنگ ایران و عراق، در حقیقت دفاع نابرابر سپاه اسلام در مصاف کفر و الحاد بود. این جنگ، گنجهایی که در اعماق تاریخ پنهان شده بودند و باید روزی آشکار میشدند، نمایان کرد.
گرانبهاترین گنج جنگ ما در این عصر را باید بازگشت انسان دورمانده از اصل خویش به فطرت الهی دانست. انسان عصر مدرنیته آشفتهخاطر و پریشان است. هیاهوی ماشینی او را در هالهای از تحیر و سرگردانی و بر سر چندراهی باطل گرفتار کرده است.
در این وانفسای ظلم و ظلمات بود که نفحهای الهی به جسمهای خسته و درمانده، رمقی دیگر بخشید و ندایی آسمانی همگان را به سمت خدا فرا خواند.
فرعونیان زمان همچون همه فراعنه تاریخ در برابر آن تاب نیاوردند و به سویش هجوم آوردند. اما خداوند اراده کرده بود که نور خویش را بر تاریکخانه ایسمها و رسمهای الحادی بگستراند.
مردان خدا به دفاع برخاستند و بر دژخیمان تاختند. تاریخ هشت سال جنگ را باید بارها خواند و خواند و به تامل نشست. چگونه عِده اندک با عُده ناچیز در برابر آن همه توپ و تانک سینه سپر کردند و سرافرازانه بیرق فتح و ظفر بر قله عزت و غیرت به اهتزاز درآوردند؟
آثار دفاع مقدس را در سه سطح فردی، ملی و فراملی میتوان واکاوی کرد:
بعد فردی؛ جنگ و دفاع سبب ایجاد تحول معنوی عمیقی در آحاد جامعه شد. فضای فرهنگی-اجتماعی آلوده و مسموم طاغوتی، به انحطاط اخلاقی و رفتاری منجر شده بود. نقش سینما و هنرهای نمایشی با ضریب جذابیتی بالا و نشریات و نظام آموزشی نقش بیشتری داشتند.
اما هنر امام و انقلاب و جنگ بر همه ناهنرها چیره گشت که شمایلی از آن را در جبهههای جهاد میتوان دید. حالات معنوی و عرفانی رزمندگان در جبهههای نبرد، دلیل این ادعا است. دستکاری مدارک شناسایی برای اعزام به جبهه و شهادتطلبی و دلیلی غیر از این نداشت. وصیتنامه شهیدان سند زندهای است که میتوان تاثیر فرهنگ عاشورا را در ذهن و زبان رزمندگان دید.
بعد ملی؛ تاریخ طاغوت بدون لکنت میگوید که غبار ذلت این خاک را فراگرفته بود. ظلمت ظلم همه جا را فراگرفته بود. بیگانگان بر آن حکمرانی میکردند، مردم ایران ناباورانه تحقیر میشد و در خانه خود ذلت میدید. ثروت ایران و ایرانی به چپاول رفته بود.
مردی از تبار عاشورا برخاست و دست ما را گرفت و بلندمان کرد و سرافرازمان نمود. دشمن با جنگ تحمیلی و متجاوزانه میخواست سلطه و سیطره خود را بر ما بازگرداند. اما اراده مردان و زنان مجاهد بر همه امکانات و تجهیزات دشمن غالب گشت. با دفاع مقدس ایران از انحطاط فرهنگی نجات یافت. به استقلال و تمامیت ارضی و امنیت دست یافت. استعدادها شکوفا و خلاقیتها بروز و رشد کردند، اعتماد به توان خودی حاصل گشت.
بعد فراملی؛ دفاع مقدس در مرزهای ایران محصور نماند. دیگران از انقلاب و جنگ ایران الگو گرفتند و دفاع مقدس عامل شکلگیری گروههای مقاومت در منطقه شد. حزبالله لبنان، سازمان بدر عراق و سالها بعد حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن، آفریقا و... مانیفست دفاعی خویش را از دفاع مقدس گرفتند و نتیجه آن شد که دیدیم. اکنون محور مقاومت بر صهیونیسم غالب گشته است. منحوسان روزگار دیگر در منطقه جایگاهی ندارند هر چند پایگاهی داشته باشند. خودشان بر نقش انقلاب اسلامی ایران در این تطور اعتراف دارند و سر درگم.
رزمندگان اسلام در دفاع مقدس عظمت و شوکت اسلام را به جهانیان نشان دادند. در دفاع مقدس، ما گنجهای گرانسنگ یافتیم که بیبدیل هستند.
رهبر معظم انقلاب حکیمانه فرمودند: «هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند... ما در جنگ، بسیار جانهای عزیز را از دست دادیم و خسارتهای مادّی و معنوی زیادی هم تحمل کردیم؛ اما چیزی در دل این ملت جوشید که برکات و ارزشش برای امروز و فردای این ملت، از همه چیز بالاتر است و آن، احساس اتّکاء به نفس، احساس عزّت، احساس استقلال، احساس خودباوریِ ملیِ عظیم و احساس اعتقاد به این بود که اگر یک ملت حول محور ایمان به خدا و عمل صالح جمع شوند، معجزاتِ نشدنی یکی پس از دیگری قابل شدن خواهد شد.»
حقا که امام ما دفاع را، مقدس نامید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️آیا مسئولان فضای مجازی کشور قاتل هستند؟
♦️مدیرانی که با سهلانگاری در مدیریت فضای مجازی میلیونها کودک و نوجوان را فاسد و صدهاهزار خانواده را از هم متلاشی کردند، یقهشان گیر است.
♦️هرکس باعث فساد یک نفر شود قاتل اوست.
🔰استاد رحیمپور ازغدی
دوش در وقت سحر شمع دل افروخته ام
نرگس مست تو را دیده ام و سوخته ام
به تمنای وصال تو ز سر تا به قدم
چشم گردیده به راه قدمت دوخته ام
⏪همسر سردار شهید حاج حسین همدانی می گوید: دخترم سارا برای بابایش چای برد. حاج حسین مقداری سوهان برداشت تا چای را با آن بنوشد.
دخترم به او گفت: بابا! شما بیماری قند دارید. چای را با سوهان نخورید.
همانطور که من و دو تا دخترهایم، روبروی همسرم نشسته بودیم، نگاهی به ما کرد و گفت: بیماری قند را رها کنید. من این بار که به سوریه بروم، قطعا شهید میشوم!
دخترها خیلی به پدرشان وابسته بودند؛ تا این حرف از دهان حاج حسین بیرون آمد، ناراحت شدند و زیر گریه زدند.
به دخترانم گفتم: ناراحت نباشید. گریه هم نکنید. بابای شما از اول جنگ توی جبهه بود و خدا تا الآن او را برای ما حفظ کرده است. از این به بعد هم انشاءالله خدا بابایتان را حفظ میکند.
بعد با شوخی به حاج حسین گفتم: حاجی! اگر شهید شدی، ما را هم شفاعت کن.
حاج حسین گفت: حتما!
شوخی را ادامه دادم و گفتم: ببین اگر شهید شدی، ما جنازه شما را به همدان نمی بریم!!
حاج حسین گفت: تو را به خدا، زحمت بکشید و جنازه من را به همدان ببرید. من در وصیت نامه ام این را نوشته ام!
آنقدر با قاطعیت و محکم این حرف را زد که جرات نکردم به چهرهاش نگاه کنم!
یک لحظه قلبم تیر کشید. احساس کردم حاج حسین رفتنی است و این آخرین دیدار ماست. آن روز حاجی حسابی نورانی شده بود.
هدایت شده از حقیق
#یادداشت_اجتماعی
💢 رشد فرد و جامعه با عقلانیت(1)
✍️#مهدی_جبرائیلیتبریزی
💠 فلسفه #بعثت پیامبران؛ تربیت انسان در جهت اطاعت و عبودیت خداوند و دوری از #طاغوت است. بدیهی است که تربیت انسان بدون قوه عقل امکانپذیر نخواهد بود. زیرا تشخیص حسن و قبح و انتخاب هر کدام از آنها به وسیله عقل صورت میگیرد. و انسان، با عقل خویش در سه ساحت رفتارشناسی، رفتارگرایی و رفتارسازی ورود پیدا میکند.
🔘 بین عقلانیت و رفتار انسان رابطه مستقیم وجود دارد. بنا به فرمایش علی(ع) گفتار زیبای انسان دلیل بر خردمندی او است(عيون الحكم، ص550). بنابراین اﻋمال و رفتار فردي و اجتماعی انسانها، ﺣكايتگر ميزان خِرَد آنها است و این گونه ارتباطات و تأثيرات را ﻋﻼوه بر حیطه فردي، ميتوان در سطح جامعه نيز جاري دانست. مثلا مدارا كردن با مردم نشانه ﻋﻘﻞ و خِرَد دانسته شده است(غرر الحكم، ج 1، ص٣٥٩). و یا تحمل نادانها به ﻋﻨوان زكات ﻋﻘﻞ برشمرده شده است(همان، ج2، ص١٥٤).
▪️اینکه پیامبراکرم(ص) فرمود؛ «نخستین چیزی که خداوند خلق کرده، عقل است»(بحار، ج۱، ص۹۷)؛ شاید به این دلیل باشد که دنیای بدون عقل، دنیای توحش خواهد بود. پس قبل از هر مخلوقی عقل را آفرید.
➖خداوند با عقل به انسان #کرامت داده است(اسراء/70). هدف انبياء هم به كرامت رساندن انسانها و دور کردن آنها از پستی و لئامت است(جوادی آملی، کرامت در قرآن، ۱۳۶۹ش، ص۱۳۰). کرامت در برابر دنائت و پستی است. تمام رذائل و پستیها از جهالت و حماقت سرچشمه میگیرند. و خدا بر کسانی که نمیاندیشند، پلیدی را قرار میدهد»(یونس/ ۹۹-۱۰۰). اهل دوزخ هم به دلیل عدم کاربست عقلانیت در زندگی دنیوی، جهنمی شدهاند(ملک/10).
#عقلانیت
⛱با حقیق همراه باشید
@haqiq_center