هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
1400.10.27-OstadKhatibi.mp3
3.54M
💠 بشنوید صوت تحليل اقتصادی
🔰 بررسی اقتصادی مسئله رمز ارزها
🎙 توسط حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر مهدی خطيبی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 1400-10-27
💠 رزومه علمی آقای دكتر خطیبی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=192319
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ ✅ تمهیدی فقه معاصر 8 ✅ ✅
📚 نام کتاب: فقه رمزارزها (آیت الله مدرسی)
8️⃣ استاد مهدى خطیبی
📍مکان: موسسه امام خمینی (ره)
⏰ زمان: شنبه تا چهارشنبه ـ ۹ صبح
📆 تاریخ شروع درس: 9 بهمن
(کلاس فعلا مجازی و آفلاین است)
♻️ توضیحات دروس تمهیدی فقه معاصر (فقه معاصر ۱ تا ۸):
1️⃣ با عنایت به اینکه بزرگان و اساتید حوزههای علمیه همواره در مسائل معاصر ورود علمی بر اساس فقه جواهری داشتهاند، و برای آنکه فضلای حوزوی با متون اجتهادی معاصر اساتید حوزه آشنا شوند در مرحله اول ۱۹ کتاب در ۶ موضوع برای تدریس معرفی شدند.
2️⃣ این کتب #متن_محور میباشند و محدوده آنها در فایل پیدیاف فوق معرفی شدهاند👆👆
3️⃣ اساتیدی که مجاز به تدریس پایه ۹ و ۱۰ و درس خارج هستند میتوانند این دروس را انتخاب و طلاب همان سطوح فوق و دروس خارج میتواند در نجاح درس استاد مورد نظر خود را انتخاب نمایند
4️⃣ دروس فوق برای تسهیل در ثبت نام، جزء #دروس_عمومی در سامانه اساتید تعریف شدهاند که در آن سامانه قابل رویت و انتخاب میباشند.
5️⃣ بسته حمایتی و مزایای دروس تمهیدی فقه معاصر به صورت آزمایشی به شرح زیر به تصویب رسیده است:
۱) در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ طلاب پایه ۹ و ۱۰ که در یک درس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و در امتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۱/۵ نمره تشویقی به نمره امتحان كتبی مكاسب و ۱/۵ نمره تشويقی به نمره امتحان شفاهی مكاسب ايشان اضافه خواهد گشت.
تبصره: نمره تشویقی کتبی مکاسب به اختیار طلاب می تواند به هر یک از نمرات امتحان کتبی مکاسب ایشان اضافه گردد به شرط آنکه در آن امتحان حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند.
۲) در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ طلاب دروس خارج که در دروس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و در امتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۲ نمره تشويقی به يک مصاحبه درس خارج فقه ایشان اضافه میگردد.
تبصره: نمره تشویقی مصاحبه خارج فقه به اختیار طلاب می تواند به هر یک از نمرات مصاحبه خارج فقه ایشان اضافه گردد به شرط آنکه در آن مصاحبه حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند.
۳) اساتید دروس تمهیدی فقه معاصر تمام مزایای اساتید سطوح عالی من جمله سنوات تدریسی و معيشتی را دارا میباشند.
۴) تمامی امتیازات دروس تمهیدی فقه معاصر فقط مختص به طلابی است که یک درس تمهیدی را در درس شرکت داشته و در امتحان كتبی آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نمودهاند.
۵) هر یک از دروس تمهیدی فقه معاصر باید حداقل در هر نیمسال ۶۰ جلسه تشکیل گردد.
۶) نیمسال اول این دروس از همین حالا آغاز میگردد و نیم سال دوم هر درس سال آینده میتواند برگزار گردد. امتحانات این نیمسال در پایان خردادماه همزمان با سایر امتحانات حوزه برگزار میگردد.
۷) برای شرکت در نیمسال دوم هر درس باید محدوده نیمسال اول خوانده شود.
6️⃣ فقه معاصر ۱ تا ۸ بر هم مترتب نیستند و هر استاد بنابر علاقه و توانایی خود می تواند یکی از این دروس را تدریس نماید. اما هر درسی که انتخاب میشود اول باید محدوده نیمسال اول و سپس محدوده نیمسال دوم آن تدریس شود.
7️⃣ کتب مصوب اعلامی، در گام اول این طرح بزرگ انتخاب شدهاند و در صورت استقبال اساتید و طلاب محترم، در سالهای آینده این کتب قابل افزایش میباشد.
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
🔵حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ سیاست صحیح یا غلط؟
📝مهدی خطیبی
این روزها بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار داغ است.
برای قضاوت راجع به آن توجه به چند نکته ضروری است:
1. در بین اقتصاددانان اختلاف دیدگاهی وجود دارد که شرایط ایده آل اقتصادی که در آن اشتغال کامل اتفاق بیفتد در چه صورتی رخ می دهد. اقتصاددانان کلاسیک و نیو کلاسیک ها معتقدند در صورتی که دولت در اقتصاد دخالت نکند نظام قیمت اقتصاد را به تعادل رسانده و بهترین شرایط بر اقتصاد حاکم خواهد شد.
2. در مقابل کینزین ها معتقدند دخالت دولت باید جدی باشد و اقتصاد ذاتا تمایلی به اشتغال کامل ندارد و دولت باید آن را به سمت اشتغال کامل هدایت کند. نهادگرایان نیز توجه به نهاددها را مورد توجه قرار داده اند و نظام قیمت ها را به تنهایی کافی نمی دانند.
3. دیدگاه اول الان هم در بین بسیاری از اقتصاددانان مورد قبول واقع شده است و اصلاح نظام قیمت ها را تنها راه نجات اقتصادهای بیمار می دانند.
4. اصلاح نظام قیمتها معمولا تلفاتی دارد. یکی از اساتید از وزیر اقتصاد ترکیه نقل می کرد که گفته بود در دوران اصلاح نظام قیمت ها در ترکیه خانواده هایی بوده اند که به مدت سه سال امکان تهیه غذای گرم برایشان فراهم نبود. اینکه نقل شده مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی معتقد بود: ایرادی ندارد اگر عدهای زیر چرخهای توسعه لِه شوند(ناقل: الیاس نادران در مناظره با ترکان) اشاره به همین واقعیت دارد. این در حالی است که در نظام اسلامی اهمیت حمایت از اقشار مستضعف بیش از رشد و توسعه اقتصادی است.
5. در کشوری مثل ترکیه اصلاح نظام قیمت ها در شرایطی انجام شد که تحریم سیستمی بر علیه ترکیه اجرا نشده بود و فشار سیاسی و اقتصادی فرامرزی در کار نبود.
6. ایران حدود ده سال از که با تحریم بانک مرکزی (شبکه سوئیفت) و نفت مواجه است. در داخل هم تورم شدید که تا 60 درصد هم رسیده اوضاع را متشنج کرده است. در ده سال گذشته نیز رشد اقتصاد ایران حرکت سیسنوسی داشته و تقریبا در همان 600 میلیارد دلار سال 90 باقی مانده است. (تاره بانک جهانی 200 میلیارد دلار اعلام کرده است) در چنین شرایطی اصلاح نظام قیمت ها حتی اگر سیاست درستی باشد و منطبق بر مبانی اسلامی باشد، چندان عاقلانه به نظر نمی رسد.
7. پیشنهاد آن است که:
الف: دولت کریمه فشار بیرونی را به حداقل برساند و امکان استفاده از ظرفیت فروش نفت به مقدار 2.5 میلیون را مجددا به دست آورد. (بالاخر این همه بیل زدند لااقل میوه برجام را بخوریم)
ب: نظام جامع اطلاعات اقتصادی راه اندازی شود و 16 مرکز تولید اطلاعات اقتصادی به هم لینک شوند. تا شناسایی فقیر و غنی امکان پذیر باشد.
ج: در شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی آرام است اصلاح قیمت ها آغاز شود.
هیچ یک از سه شرط فوق الان مهیا نیست.
https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
با استعانت از خدای متعالی جلسات درس «فقه رمزارزها» در این کانال بارگذاری خواهد شد.
May 11
فقه رمزارز جلسه۱.mp3
5.62M
📄فقه رمزارزها
🔰موضوع: کلیات
🔰جلسۀ اول سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-10-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه2.mp3
7.25M
📄فقه رمزارزها
🔰موضوع: کلیات
🔰جلسۀ دوم سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارز جلسه3.mp3
5.8M
📄فقه رمزارزها
🔰موضوع: ماهیت پول
🔰جلسۀ سوم سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارز جلسه۴.mp3
5.52M
📄فقه رمزارزها
🔰ماهیت پول
🔰جلسۀ چهارم سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
هدایت شده از خطیبی
1400-11-11-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه5.mp3
4.58M
📄فقه رمزارزها
🔰تعریف پول
🔰جلسۀ پنجم سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارزها-خطیبی-جلسه۶-۱۸-۱۱،-۱۴۰۰.mp3
6.55M
📄فقه رمزارزها
🔰موضوع بحث: تعریف مال
🔰جلسۀ ششم- سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارزها جلسه۷.mp3
5.76M
📄فقه رمزارزها
🔰موضوع بحث: تعریف مال
🔰جلسۀ هفتم. سال تحصیلی 1400-1401
🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad