eitaa logo
امام مهدی منتظر ماست...
12.1هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
120 فایل
آرشیو مهدی شناسی: @mahdishenasi کانال "سیاست مهدوی" ‌‌‌‌: @siyasatemahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌💐معرفت مهدوی💐 🍀‌اقرار به ولایت و امامت در عالم ذَر 🔶اگر چه شناخت و دستیابی به شأن و مقام امام علیه السلام و امامت طبق احادیث امامان علیهم السلام کار بسیار مشکلی است. 🔶ولی در جای خود ضرورت شناخت امام علیه السلام در حدّ توان و پیروی از آن، اقرار به و امامت و ولایت ثابت و مسلّم است. تا انسان در دام سلطه مدّعیان دروغین امامت گرفتار نگردد، و به خاطر کوتاهی در معرفت به مرگ جاهلیت از دنیا نرود. و بر عهد و میثاقی که خداوند از شیعیان در عالم ذر بر ولایت امامان علیهم السلام گرفت پایدار و وفادار بماند. 🔶در همین رابطه به نقل از امام باقرعلیه السلام روایت شده است: «عَنْ بُکَیرِ بْنِ أَعْینَ قالَ: کانَ أَبُوجَعْفَرعلیه السلام یقُولَ: إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِیثاقَ شِیعَتِنا بِالْوِلایةِ وَهُمْ ذَرٌّ یوْمَ أَخَذَ الْمِیثاقَ عَلَی الذَّرِّ وَاْلاِقْرارَ لَهُ بِالرُّبْوبِیةِ وَلُِمحَمَّدٍصلی الله علیه وآله بِالنُّبُوَّةِ»؛ [۱] 🔶«بُکَیربن اَعین می‌گوید: امام باقرعلیه السلام می‌فرمودند: خداوند در عالم ذَر، از شیعیان ما پیمان و میثاقِ ولایت گرفت، آن گاه که به ربوبیت خود و نبوّت محمّدصلی الله علیه وآله پیمان و اقرار گرفت». (راجع به عالم ذر، در کتاب ایمان و کفر، اصول کافی بحث شده است). [۲] 🔶لذا معصومین علیهم السلام اقرار به ولایت و امامت را نیز، همچون اقرار به توحید و نبوّت به عالم ذَر ارتباط می‌دهند. از دم صبح ازل تا آخر شام ابد دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود ---------- [۱]: اصول کافی، ج ۲، ص ۳۱۸، ح ۱۱۷۲. و نیز احادیث، ۱۱۷۳ - ۱۱۸۰، مربوط به ولایت ائمه علیهم السلام است. [۲]: ر. ک؛ همان، ج ۳، از اوّل کتاب تا صفحه ۱۹، ترجمه و شرح، سید جواد، مصطفوی. ‌📚نیاز جهان به امام زمان ✍محمد مولوی ‌‌‌‌‌@mahdimontazeremast
‌‌💐معرفت مهدوی💐 🔷وقتی بخواهیم از خانه به مسجد برویم،دنبال وسیله ای هستیم که ما را ببرد.یا این وسیله پای سالممان است و یا اتومبیلمان. 🔷یعنی بدون وسیله نمی شود از مبدا به مقصد و غایت رسید. 🔷حالا باید همین قاعده را در باطن بیاوریم؛غایت خداست و مبدا،ما. در این میان باید وسیله برداریم! 🔷اما آیا وقتی که می خواهیم به مسجد برویم،دم در خانه می ایستیم و می گوییم:"قربة إلي المسجد"؟! و ناگهان چشم باز می کنیم و خود را در مسجد می بینیم؟! 🔷خیر!به طور کاملا طبیعی پیش از آن به دنبال وسیله هستیم. 🔷پس چرا نماز که می خوانیم،فقط در لفظ می گوییم دو رکعت نماز برای خدا می خوانم؟!با چه چیز می خوانیم؟کو وسیله مان؟!کجاست؟! 🔷اگر می گوییم غایب است،پس آن قدر باید دم در بمانیم تا وسیله را پیدا کنیم و با آن به سمت مقصد برویم. 📚معرفت نور تا عصر ظهور @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز جمعه است و دعای دل من بعد فرج منصب خادمــی صحن امام حسـ❤️ـن است سلام موعـ❤️ـود مهربانم .... @mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۱۶🌷 ✨‌بدن‌های قدسی ✨ 💠بدیهی است که عظمت امامان معصوم (علیهم السلام) در برابر سایر مخلوقات، بی پایان است. آنان ظاهرشان بشری و باطنش مخصوص خداوند متعال است. « نحن الأسرار الإلهیة المودعه فی الهیاکل البشریة». «اسرار خدایی که در صورت بشری به امانت نهاده شده، ما هستیم». 💠ایشان از ما خواسته اند عوارض بشری را هم از آنها دور بداریم «حظوظ البشریة». (تا نسبت خطا به آنها ندهیم) 💠ایشان با دیگر انسانها قیاس نمی شوند. حتی جنبه بشری آنها نیز دارای برتری‌هایی است. بدن‌های مطهرشان از همان ابتدای آفرینش؛ و در همان دوره ای که به صورت نطفه هستند، در نهایت اعتدال و کمال بوده و نه تنها هیچگونه غرض، مرض، نقص، رجس و نجاستی نداشته؛ بلکه این نطفه‌های نورانی از هرگونه پلیدی، مبرا بوده و در جمیع دوران به همان صفا و نورانیت و لطافت وکمال، پایدار و باقی هستند، بطوری که هیچ گاه مرگی بر ایشان غالب نمی شود، الا اینکه بر اساس حکمت الهی و اقتضاء بشری، مرگ را اختیار کنند. 💠 به علت قدرتی که حق تعالی به این بزرگواران عنایت فرموده، حتی در کوچکترین اجزای کائنات که از چشم بشر پوشیده است، تصرف کامل دارند و با این قدرت، پس از مفارقت از دنیا، هیچگونه فنا و پوسیدگی برای ابدان مطهرشان نیست». 💠از جمله اقتضائات مقاماتشان آن است که اگر بخواهند از دیدهها پنهان می‌شوند و محسوس به این حواس پنجگانه دنیوی نیستند. در رفت و آمدشان، چیزی مزاحم ایشان نیست. فوق و تحت، یمین و یسار و آسمانها و زمین در نزد آنان یکسان است. 💠حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «و یری من خلفه کما یری». همانطور که از پیش رو می‌بینند، از پشت سر هم می‌بینند». «و أعین الحی الذی لا ینام (تنام) ». «در حالی که چشمانشان خواب است؛ ولی بیدار و آگاهند (یعنی در خواب مثل بیداری بینا هستند) ». 💠پس برای چنین ابدانی، غایب شدن یا طی الارض یا همه ی اشیاء عالم را در یک لحظه دیدن و همه صدا‌ها را در ملک و ملکوت شنیدن یا جواب همه را دادن و کارگشایی از همه موجودات در آن واحد بسیار سهل است. 💠امام (علیه السلام) صاحب دنیا و نظام آن است و همه امور و نظم آن تحت تصرف ایشان است. بر خلاف ما که تحت سیطرة قوانین نظام طبیعی هستیم و حوادثی مانند بیماری، مرگ، پوسیدن در خاک و بر بدن ما مؤثر است؛ هیچ قدرتی بر جلوگیری از آن را نداریم. 💠ذوات مقدس (علیهم السلام) همه حوادث و قوانین طبیعت را تحت فرمان خود دارند و فقط بر اساس مصالح و تقدیرات الهی حادثه‌ها آنها را در برمی گیرند. 💠الگوهای قابل توجه در این مبحث آن است که بنای امر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) و یازده امام تا حضرت عسکری (علیه السلام) بر این بود که بین مردم ظاهر باشند، خلایق ایشان را ببینند، سخن آنها را بشنوند و حالات و افعال این بزرگواران را مشاهده کنند تا بتوانند به دستورات ائمه اطهار (علیهم السلام) هدایت یابند و دین خدای تعالی را از این بزرگواران بیاموزند و به سعادت دنیا و به بهشت ابدی برسند. 💠بدین جهت این ذوات مقدس بدنها و اجسام مطهر خود را در دوره زندگی به حسب نظام و احکام این دنیا به مردم می‌نمایاندند تا خلایق ایشان را مانند خود ببینند و با اینان انس بگیرند. 💠حضرت امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: «ظاهرهما بشریة وباطنها لاهوتیة ظهرا للخلق علی هیاکل الناسوتیة حتی یطیقوا رؤیتهما». «آنان در این عالم در میان مردم به شکل انسان‌ها ظاهر شدند تا مردم تحمل دیدن آنها را داشته باشند». ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @mahdimontazeremast
♨️اضطرار فرج♨️ ⏪توبه،ضرورت امروز 🔶بشر باید توبه ای کند به عمق تاریخ... و شیعیان در این میان، باید توبه ای کنند عمیق تر؛چرا که نقشه ی سعادت بشریت در دست آنهاست. در یک سخن، کلید قفل غیبت به دستان شیعه است. 🔶در روایات مرتبط با «ظهور امام عصر» ارواحنافداه آمده است: (آن هنگامی که برای امام، (یارانی) به تعداد اهل بدر (۳۱۳ تن) گرد هم آیند بر آن حضرت قیام و تغییر واجب می شود.) آیا در حال حاضر، در میان جمعیت بیش از هفت میلیارد نفری کره ی زمین، سیصد و سیزده واجد شرایط فوق یافت نمی شوند؟ 🔶به راستی، آیا در طول این هزار و یک صد و هفتاد و نه سالی که از شروع غیبت می گذرد، نبایستی حداقل در یک مقطع از تاریخ شیعه، گروهی از شیعیان به فکر چاره می افتادند و با عزم راسخ و ایجاد معیارهای مورد نظر این روایت در خود، ظهور مبارک امام عصر را زمینه سازی می کردند تا این که عمر دوران غیبت به این درازا نمی کشید و دوازده قرن غربت آن امام عزیزتر از جان به پایان می رسید و روزگار مردم دنیا و به ویژه شیعیان این نمی بود که اکنون شاهد آنیم؟ 🔶البته مخاطب این سؤال، نسل کنونی جامعه ی شیعه نیز هست و شایسته است هر یک از ما به تفکر و تأمل راجع به این حقیقت تلخ پرداخته از خویشتن بپرسیم: نقش من در طولانی شدن غیبت امام زمان یا به عکس، در نزدیک شدن ظهور آن بزرگوار چیست؟ مولای من چه انتظاراتی از من دارد؟ چگونه می توانم امام زمان خویش را در این عصر و زمانه یاری کنم؟ 🔶در شرمساری ما همین بس که امام زمانمان همواره به یاد ماست و ما از آن وجود مقدس غافلیم. ما چشم به راه ظهور آن راهبر آسمانی ایم و آن بزرگوار نیز چشم انتظار بیداری ما از خواب غفلت. 🔶آیا وقت آن نرسیده است که باور کنیم پیشوای نجات بخش ما زنده است؟ آیا هنگام آن نیست که خود باور کنیم و این باور را به دیگران عرضه بداریم که چاره ای جز پناه بردن به آستان مبارک محبوب نداریم؟ سر ارادت ما و آستان حضرت دوست که هر چه بر سر ما می رود ارادت اوست 🔶آری، باور کنیم همه و همه در آن محضریم و آن پیشوای مهربان از ما به ما نزدیک تر است. دوست نزدیک تر از من به من است وین عجب بین که من از وی دورم! 🔶یقین داشته باشیم که امام عصر علیه السلام ما را از خود ما بهتر می شناسد. هر عملی که از ما سر می زند در معرض نگاه اوست. هر سخنی که بر زبان جاری می کنیم - پیش از آن که خود بشنویم- به سمع مبارک حضرت او می رسد. مگر پدران بزرگوارش نفرمودند که: (اگر لبانتان را در خانه هاتان تکان دهید، منظورتان را می فهمیم.)؟ 🔶چگونه است که معتقدیم صحیفه ی اعمالمان هر هفته به آن عزیز عرضه می شود و ما را می بیند؛ اما این باور ما را از ارتکاب لغزشها باز نمی دارد؟! 🔶شما را به خدا سوگند! اگر کودکی شاهد اعمال ما باشد، آیا در نوع رفتار و کردارمان پروا نمی کنیم و حتی تغییر نمی دهیم؟ این چه جسارتی است که در محضر شاهد و ناظر الهی از خود نشان میدهیم؟! 🔶ما او را نمی بینیم و اگر ببینیم، نمی شناسیم؛ اما او که ما را می بیند و می شناسد وبر اعمال و احوال ما اشراف دارد. راستی، اگر به حضور امام زمان علیه السلام در این دنیا یقین کنیم و در همه ی لحظات، خود را در حضور او ببینیم و وی را آگاه بر اعمالمان بدانیم، آیا باز هم قصور و کوتاهی و لغزش خواهیم داشت؟ 🔶باور کنیم هر فضیلت و كمال و نعمتی در عالم هست، به میمنت ولی الله الاعظم ارواحنافداه است؛ چه او واسطه ى فيض است در عالم وجود. 🔶باری، شیطان در کمین شیعیان آخرالزمان نشسته است تا آنها را نیز، چون آدم و حوا از بهشت براند. مبادا به کِید ابلیس، ما را از بهشت امامت برانند! ... مؤمن که از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود! 🔶امام صادق علیه السلام به کسی که در مجلس آن حضرت آرزوی بهشت کرد فرمود: شما (اکنون) در بهشتید، پس از خدا بخواهید که شما را از بهشت بیرون نکند.» گفتند: جان های ما به فدای شما، ما در دنیاییم (هنوز به بهشت وارد نشده ایم)! فرمودند: «آیا شما به امامت معترف نیستید؟» گفتند: چرا. فرمودند «بهشت همین امامت است که هر کس به آن اقرار آورد در بهشت است. پس از خداوند بخواهید تا این را از شما نگیرد.» (بحار الأنوار ۶۸: ۱۰۲) 📚 ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شباهت عجیب یک نفر به رهبر معظم انقلاب در مسیر پیاده روی 📍برگرفته از استوری خبرنگار صداوسیما؛ زهرا چخماقی http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️اکثر یاران امام مهدی (عج) جوانان خردمند و پیشرو اند.. نه سیاسیّون پیر و راکد با مصلحت اندیشی های موهوم و منفعت جویی های مذموم... ◀️امیرالمؤمنین علی (عليه السّلام) فرمود: ياران قائم (عج) همگى جوانند؛ پيرمردی در ميانشان نيست مگر به اندازه سرمه در چشم، يا به قدر نمك در ميان توشه راه، و در توشه راه كمتر از هر چيز نمك است.(الغيبة للنعماني، ۳۱۶) ✅هرچه بیشتر پیش می رویم نکات ظریف روایات مهدوی بیشتر آشکار می گردد. جوانان خردمند و دین مدار، بی وقفه و بدون ذرّه ای ترس و یأس، به سوی قلّه رهسپارند؛ و پیران پرادّعا و دین شعار، با هزاران ترفند و توجیه در پی حفظ میز و موقعیّت، و البتّه به قیمت ایجاد یک فضای بسته و راکد....( ) @mahdimontazeremast
💠شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم💠 ✅شرایط مربوط به عموم مردم ✨‌ اطاعت از نایب امام و ولی ّفقیه✨ 🔷یکی دیگر از شرایط مردمی ظهور آن است که مردم با اطاعت از جانشینان و نایبان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صداقت خود را نشان دهند. 🔷علت غیبت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف، عدم آمادگی مردم برای پذیرش رهبری امام است. خداوند آن حضرت را برای زمان مناسب ذخیره فرموده است، تا زمانی که رشد و فرهنگ مردم به جایی برسد که بتوانند نور امامت را درک و از آن بهره گیری کنند؛ 🔷 از سوی دیگر، در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ما را به حال خود رها نکرده اند، بلکه ما را به پیروی از فقها و اسلام شناسان عادل و با تقوا که نوّاب عام آن حضرت هستند، سفارش کرده اند؛ 🔷 بنابراین، بر ما لازم است که در حوادث و مشکلات، گوش به فرمان حکم خدا که از طریق فقیه جامع الشرایط عادل به ما ابلاغ می‌شود، باشیم. 🔷نقش ولایت فقیه، همان نقش امامت و تدوام خط انبیاست. اسلام، قوانینی دربارۀ مسائل اقتصادی، جزائی، نظامی و قضایی دارد که نه اجازه می‌دهد آن احکام تعطیل شود و نه اختیار اجرای آن را به دست افراد جاهل به احکام می‌سپارد، بلکه اجرای آن را تنها به دست فقهای عادل و اسلام شناسان باتقوا سپرده تا در تمام حوادث، طبق قانون خدا حکم کنند و اطاعت از آن فقها را همچون اطاعت از رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم و امام معصوم علیهم السلام واجب دانسته است. 🔷آیا مسلمانان نیاز به حکومت و نظام ندارند؟ آیا جامعه و کشور اسلامی نباید حفظ شود؟ آیا حفظ مرزها لازم نیست؟ آیا قوانین در کشور اسلامی نباید اجرا شود؟ آیا حقّ مظلوم نباید از ظالم گرفته شود و ظالم به مجازات برسد؟ آیا صدای اسلام نباید به همۀ دنیا برسد؟ آیا تلاش انبیا و امامان علیهم السلام تنها برای زمان خود آنان بود یا برای همۀ زمان‌ها و مکان ها؟ 🔷اگر پاسخ این پرسش ها، مثبت است و اسلام به نظام، حکومت، جامعه و قانون نیاز دارد و حفظ حقوق و مرزها مطرح است، باید در زمان غیبت نیز حکومت اسلامی باشد، زیرا بدون تشکیلات حساب شده و دقیق، به خصوص در زمان ما که تمام مخالفان اسلام دارای تشکیلاتی بس بزرگ و دقیق هستند، هرگز نمی توانیم از قانون، مکتب، مرز، جان، مال و آبروی خود دفاع کنیم و اگر حکومت لازم است، حاکم هم لازم است، زیرا حکومت بدون حاکم محال است. 🔷 اکنون که اسلام برای اجرای قوانین خود هم نیاز به حکومت دارد و هم حاکم، باید ببینیم حاکم باید چه شرایطی داشته باشد. آیا لازم است حکم خدا را عمیقاً بداند یا نه؟ آیا عدالت داشته باشد یا نه؟ آیا آشنا و آگاه به مسائل و حوادث باشد یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است و به حاکمِ اسلام شناس باتقوا و سیاست مدار نیاز است، این همان است که ما آن را ولایت فقیه می‌نامیم. ‌‌‌📚 از دیدگاه قرآن کریم (عج) @mahdimontazeremast
غروب جمعه گذشت و ... دو دیده اش تر گشت دوباره سویِ ... بیابان بی کسی برگشت @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دردیست در دلم ... که دوایش ... نگاه تـ❤️ـوست ... سلام طبیب دلـ💔ـهای بی قرار .... @mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۱۷🌷 🍀بدن های قدسی 💠امام صادق (علیه السلام): «غیر مشارکین للناس علی مشارکتهم لهم فی الخلق والترکیب فی شیء من أحوالهم» «أئمه هیچ نقطه مشترکی با مردم ندارند؛ یعنی هیچ نوع از حالات بشری مردم درامام نیست و تنها شباهت ایشان با مردم، در خلقت ظاهریشان است». 💠بر این اساس، اجسام مطهرشان، علی الظاهر، تحت قوانین طبیعی قرار می‌گیرد؛ مانند دوران حمل، شیرخوارگی، طفولیت، دوره ی جوانی، نکاح، پدر شدن، آشامیدن، تشنه شدن، گرسنگی، بیماری ها، نحیف و فربه شدن و در نهایت در اثر شمشیر و یا سم متأثر و متألم شدن و به شهادت رسیدن و از دنیا رفتن و مثل ما انسان‌های معمولی زیر خاک و در این قبور دفن گردیدن که صلوات خدا و ملائکه و جمیع خلایق بر آن ارواح پاک و مطهر باد. 💠با این وجود، اهل بیت (علیهم السلام) گاهی برحسب مصالح و حکمت‌ها و اقتضائات، برخلاف قوانین طبیعت این دنیا، کارهای خارق العاده و معجزاتی را از خود بروز می‌دادند. تا مردم از واقعیت و اتصال اینان به خدای تعالی آگاه شوند و بدانند که اجسام اینان بر خلاف اجسام بشری است. 💠پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند:«ما رآنی فی هذه الدنیا علی الحقیقة التی خلقنی الله علیها غیر علی بن أبی طالب (علیه السلام). » «هیچکس من را در این عالم به آن حقیقتی که خدا آفریده ندیده است، مگر علی بن ابی طالب (علیه السلام). 💠وقتی حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) قرآن تلاوت می‌فرمود: چه بسا کسی که از آن مسیر عبور می‌کرد، از زیبائی صوت آن حضرت (علیه السلام)، دل از دست می‌داد. همانا اگر امام (علیه السلام) بیش از این از کمالش را مینمایاند، مردمان تاب تحملش را نداشتند. 💠راوی به امام معصوم (علیه السلام) عرض کرد که مگر پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) نماز جماعت نمی خواند و مردم صدای حضرتش به قرآن را نمی شنیدند؟ حضرت فرمودند: «حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) به آن مقدار که مأمومین پشت سرش توان تحمل [زیبائی صوت را داشتند اظهار می‌فرمود». 💠حضرت امیرالمومنین (علیه السلام): « نحن أفصح وأنصح وأصبح». «ما شیواسخن ترین و خیرخواه ترین و خوش سیما ترین هستیم». 💠نمونه بارز این تفاوت‌ها که از جنبه بشری با دیگران داشتند اینکه اگر در روز آفتابی راه می‌رفتند سایه نداشتند. 💠حضرت امام باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: « للإمام عشر- دلائل.. وثامنهاأنه لا یکون له ظل إذا قام فی الشمس لأنه نور من النور لیس له ظل». «امام ده علامت دارد... هشتمین علامتش این است که هنگام ایستادن زیر آفتاب، سایه ندارند؛ چرا که او نوری است که از نور آفریده شده و سایه ندارد». 💠آن بزرگواران طی الارض می‌کردند یا به معراج می‌رفتند و از امور پنهانی و غیبی خبر می‌دادند یا این که در بعضی مواقع، سم در بدنشان اثر نمی کرد یا در برابر چشم افراد غایب می‌شدند. و انجام این نوع امور طبق روایات معتبر در تاریخ ثبت گشته است. 💠به عنوان نمونه اینکه در اوایل بعثت، رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) برای محفوظ ماندن از آزار مشرکان، بعضا غیب می‌شدند. درباره این قول خداوند تعالی که «و إذا قرأت القرآن » 💠 از امام (علیه السلام) نقل شده است: «نزل فی قوم کانوا یؤذون النبی ص باللیل إذا تلاالقرآن و صلی عند الکعبة و کانوا یرمونه بالحجارة و یمنعونه من دعاء الناس إلی الدین فحال الله سبحانه بینهم وبینه حتی لا یؤذوه عن الجبائی این آیه درباره مورد قومی نازل شده که شبانگاه پیامبر را هنگام تلاوت قرآن و نماز در نزد کعبه اذیت می‌کردند و به او سنگ پرتاب می‌کردند و او را از دعوت مردم به دین منع می‌ساختند؛ پس خداوند بین آن‌ها و پیغمبرش مانعی قرار داد (یعنی توسط آن مانع در چشم آنها غیب می‌شده و دیده نمی شدند تا ایشان را اذیت نکنند. (از قول جبایی و زجاج) 💠در ذیل آیه «و جعلنا من بین أیدیهم سدا و من خلفهم سدا» زجاج می‌گوید: «هؤلاء جماعة من الکفار أرادوا بالنبی، صلی الله علیه وسلم، سوء فحال الله بینهم وبین ذلک، وسد علیهم الطریق الذی سلکوه» «آنان جماعتی از کفار بودند که بر پیامبر اکرم (ص) قصد سوء داشتند و خداوند بین آنان و پیامبر (صلی الله علیه و آله) حائل گشت و راهی را که می‌پیمودند را، سد نمود». ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @mahdimontazeremast
💠‌امام صادق (ع) از امام باقر (ع) حكايت ميفرمايند: 🔷هنگاميكه مهدي ظهور نمايد و بخواهد قيام نمايد، قيام خود را از مكّه شروع نموده و ابتدا به سمت كوفه حركت ميكند. قبل از آنكه به همراه لشكر و ياران خويش حركت نمايد، مُنادي حضرت در بين جمعيّت، نداء دهد: كسي حقّ ندارد به همراه خود غذا و آب حمل كند. 🔷سپس حضرت دستور ميدهد تا سنگ حضرت موسي كه به مقدار بار شتري است، برداشته شود و همراه نيروها آورده شود، پس به هر منزلي كه برسند، از آن سنگ چشمه اي از آب گوارا جاري گردد كه هر گرسنه اي از آن ميل كند، سير گردد؛ و نيز هر تشنه اي از آن آب بياشامد، سيراب شود و نيازي به طعام و مايعات نخواهند داشت. و اين آذوقه خوراكي و آشاميدني براي تمامي افراد لشكر امام زمان ميباشد، تا هنگاميكه در نجف اشرف و كوفه وارد شوند. 📚اصول كافي ج ۱ كمال الدّين ص ۶۷۰ ۸ @mahdimontazeremast
❓آیا حضرت مهدی علیه السلام از ابزار جنگی استفاده می کند؟ ✅در روايات، کمتر سخن روشني در اين باره به چشم مي خورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومان «سيف» است. ✅ عده اي بر اين باورند که بکار بردن کلمه «سيف» در معناي حقيقي و ابزار برّنده جنگي خاص است. البته اين گروه درباره غالب شدن حضرت با اين سلاح بر دشمنان، توجيهات متفاوتي دارند. ✅ دسته اي ديگر بر اين اعتقادند که «سيف» در اين روايات، کنايه از قدرت و نيروي نظامي است. اين گروه شواهد متعددي بر اين ادعا ذکر مي کنند؛ همان گونه که کلمه «قلم» کنايه از علم و فرهنگ است. آنان شمشير را نماد قدرت و جهاد مسلحانه دانسته، مي گويند: هر ابزاري که قدرت حضرت را به نمايش بگذارد، مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. ✅ با توجه به تکامل خارق العاده علم در آن زمان، ممکن است سلاح هايي فراهم آيد که هرگز در تصور انسان هاي امروز قابل درک نباشد. بنابراين، اين مسئله به اهلش واگذاشته شده است. ✅ ضمن اينکه قيام آن حضرت، قيامي است متکي بر قدرت الهي که قدرتي است فوق حد تصور. البته در برخي کتب آمده: زمان قيام، سلاح هاي پيشرفته از کار مي افتد. آنچه به يقين است، اينکه قدرت الهي در قيام امام زمان متجلي مي شود. ۴۰ @mahdimontazeremast
💠شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم💠 ‌‌✅شرایط مربوط به عموم مردم 🔷 دعای همگانی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، وظیفه ای همگانی در بسیاری از احادیث مهدوی، بر ضرورت دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تأکید شده است و از مردم خواسته اند که برای حفظ دین و نیز تسریع در امر فرج، به درگاه الهی دعا کنند؛ حتی خود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز فرمودند: اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فأن فی ذلک فرجک ؛ برای تعجیل در فرج من زیاد دعا کنید، زیرا فرج شما در آن است. 🔷اما شاید این سؤال به ذهن خطور کند که: چرا باید برای حضرت دعا کرد؟ پاسخ آن به دلایل زیر است: 🔸۱. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، یکی از مؤمنان است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواسته است تا برای مؤمنان دعا کنیم. 🔸۲. او فریادرس بیچارگان است. خود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: «أنا غیرمهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم». ش 🔸۳. او احیاگر دین خداست: «أین محیی معالم الدین» ، و نیز: ( (لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ) ). 🔸۴. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مضطر است. از امام باقر علیه السلام در تفسیر ( (أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ) ) [سؤال شد؛ فرمود: «نزلت فی القائم» ؛ دربارۀ حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نازل شده است. 🔸۵. او عامل تألیف دل هاست: «أین مؤلف شمل الصلاح و الرضا». 🔸۶. و مهربان است. امام صادق علیه السلام در وصف ائمه علیهم السلام، که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز یکی از آن هاست، فرمود: «و الله لانا أرحم بکم منکم بأنفسکم»؛ به خدا قسم، من از شما نسبت به خودتان مهربان ترم. 🔸۷. قبولی اعمال ما بر طبق روایات، وابسته به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. 🔸۸. به وسیلۀ حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از ما دفع بلا می‌شود. ایشان فرمود: «بی یدفع الله عز و جل البلاء عن أهلی و شیعتی" ؛ به وسیلۀ من است که بلا از اهل و شیعیانم دفع می‌شود. 🔸۹. عدالت گستر است، هم چنان که انبوهی از روایات بر این مطلب گواهی می‌دهند. 🔸۱۰. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از ما شفاعت می‌کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در وصف امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: «المهدی شفیعهم یوم القیامة». ‌‌‌📚 از دیدگاه قرآن کریم (عج) @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای یاس باغ نرگس ؛ باز آ که میکنم حس ... بی روی تـ❤️ـو زمانه ؛ پاییـ🍁ـز بی بهـار است گل نرگـ❤️ـس سلام .... @mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۱۸🌷 📜‌علم امام 💠یکی دیگر از کارهای شگفت امام، علم به غیب است. بررسی‌هایی که تمامی محققین و دانشمندان دینی در فضائل ائمه اطهار (علیهم السلام) انجام داده اند در زمینه مقامات و ولایت ظاهری ایشان در عرصه بشری است وگرنه در مرتبه اعلا و حقیقت و باطن انوار مقدسه، جز خودشان، کسی راه ندارد. 💠حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «ظاهری إمامة و باطنی غیب لا یدرک». «امامت مقام ظاهری من است و مقامات باطنی من غیبی است که در ک نشدنی است». « إن أمرناهذا مستور مقنع بالمیثاق من هتکه أذله الله ». «امر ما پوشیده شده و روی آن قناع و نقاب قرار داده شده و هر کس آنرا هتک کند خداوند ذلیلش کند» 💠حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به کمیل می‌فرمایند: «به هوش باش! به راستی که در این جا (سینه ام) دانشی انبوه است. ای کاش حاملانی برای آن پیدا می‌کردم» 💠آنگاه کمیل از مسئله حقیقت سؤال کرد و حضرت فرمودند: «ما لک و الحقیقة؟ » «تو را با حقیقت چه کار است؟ » وی عرض کرد: «مگر من صاحب سر شما نیستم؟ » 💠حضرت فرمودند: «بلی، ولکن یرشح” علیک ما یطفح منی». «هر چند صاحب سر من هستی؛ ولی آنچه از اسرار به تو می‌رسد، تمی است که در موقع فوران آن دریای اسرار است». 💠امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «لا یحتمله ملک مقرب و لا نبی مرسل ولا مؤمن ممتحن قلت من یحتمله جعلت فداک قال من شئنا یا أبا الصامت قال أبوالصامت فظننت أن لله عبادا هم أفضل من هؤلاء الثلاثة» «حتی ملک مقرب و نبی مرسل و مومن امتحان شده، مقامات ما را تحمل نمی کند». 💠سوال کردم پس چه کسی تحمل حدیث شما را داراست فدایتان شوم؟ » فرمودند: «هرکه را ما بخواهیم». راوی حدیث می‌گوید گمان کردم برای خدا بندگانی است که أفضل از این سه گروه هستند». 💠جناب علامه مجلسی در ذیل این حدیث می‌فرماید: «مراد از آن بندگان، خود امامان هستند که از آن سه گروه بالاترند». 💠در رابطه با علم امام (علیه السلام) همین مقدار برای ما خلایق بس است که حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «و الله لقدأعطینا علم الأولین و الآخرین».«سوگند به خدا که دانش اولین و آخرین به ما عطا شده است». 💠در روایت دیگری می‌فرمایند: «و الله إنی لأعلم ما فی السماوات و أعلم ما فی الأرض و أعلم ما فی الدنیا وأعلم ما فی الآخرة». «سوگند به خدا به راستی که من به آنچه که در آسمانها و زمین است و آن چه که در دنیا و آخرت است آگاه هستم». 💠در واقع هرچه از دانستنیها و علوم غیبی بوده، خدای تعالی به جانشینان خود تعلیم نموده است. 💠حضرت امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: «والعرش اسم علم و قدرة... وهم حملۀ علمه».«عرش نام علم و قدرت است و آنان (ائمه اطهار علیهم السلام) حاملان علم او هستند». 💠 امام (ع) به اذن خدا عالم به غیب است. غیب و شهود کائنات نزد وی یکسان میباشد. برای اثبات این مطلب چندین دلیل ارائه می‌گردد که بخشی از معرفت به نورانیت این بزرگواران را تشکیل می دهد. 💠حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند: «لوأذن لنا أن نعلم الناس حالنا عند الله لما احتملتم... العم أیسر- من ذلک إن الإمام وکر للإرادة الله عزوجل لا یشاء إلا من یشاء الله ». اگر به ما اجازه داده شود که جایگاهمان را نزد خدا به مردم بگوییم، تحمل نمی کنید. علم کم ترین و آسان ترین آنهاست. همانا امام (ع) آشیانه و جایگاه اراده خدای تبارک است. 💠حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «ویحک إنی لأعلم ما فی أصلاب الرجال و أرحام النساء ویحکم وسعوا صدورکم ولتبصر أعینکم ولتع قلوبکم فنحن حجه الله تعالی فی خلقه». «وای بر شما! من از آنچه که در صلب مردان و رحم زنان است خبر دارم. وای بر شما! سینه هایتان را گسترش دهید، چشمانتان را باز کنید و دل هایتان را پذیرا نمایید. ما حجت خدای متعال در میان بندگانش هستیم». 💠چنین علمی از همان دوران اولیه شکل گیری اجسام مقدسشان در رحم مادر توسط خدای تعالی نهادینه می‌شود. ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @mahdimontazeremast
💠امام مهدی علیه‌السلام: 🍀فإنّا نُحیطُ عِلْماً بِانْبائِکُمْ 🔸ما بر تمام آنچه بر شما می‌گذرد، احاطه داریم! 🌿یکی پشت شلوغی‌های ذهن من، همیشه دلتنگ من است؛ و من حواسم نیست!🌿 @mahdimontazeremast