eitaa logo
امام مهدی منتظر ماست...
12.1هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
120 فایل
آرشیو مهدی شناسی: @mahdishenasi کانال "سیاست مهدوی" ‌‌‌‌: @siyasatemahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بیمار مصلحت شده اما به دست خویش بیماری تمام جهان را دوا شده است در معرکه نبوده ولی راز دشمنان با ذوالفقار خطبه او برملا شده است ◼️ آجرک الله یا صاحب الزمان ... @mahdimontazeremast
مرهم زخمِ دل .. حضرت سجـ💔ـاد ... بیاااااا @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای زداینده غم ... از دل زینبـ💔ــ ؛ تـ💔ـو بیا ... سلام بلند قامت سیاه پوش ؛ آجرک الله مولا ... @mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۸۳۷🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز پانزدهم 🍀وَ ذلِکَ بَعْدَ أَنْ بَوَّأْتَهُ مُبَوَّءَ صِدْقٍ مِنْ أَهْلِهِ، وَ جَعَلْتَ لَهُ وَ لَهُمْ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ، لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمِینَ، فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ، مَقامُ إِبْراهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً؛ پیروزی اسلام بر تمام ادیان را محال نبینید؛ زیرا با نگاهی به تاریخ اسلام مشاهده می‌کنیم که چگونه خداوند پیامبر و یارانش را بر مکه مسلط و آن را محل پیروزی واقعی مسلمین کرد. همان خدایی که مکه را با دارا بودن نشانه‌های روشن و مقام ابراهیم و اولین خانه امت و خانه امن با پیروزی در فتح مکه در اختیار و جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم قرار داد، می‌تواند بار دیگر مکتب او را بر تمام ادیان غلبه دهد و نگرانی کفار در این اراده و وعده الهی اثری ندارد.🍀 💠جملات پایانی این فراز از دعای ندبه به آیات ۹۶و ۹۷ سوره آل عمران اشاره دارد: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمِینَ فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً؛ همانا اوّلین خانه ای که برای (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است که در سرزمین مکّه است که مایه برکت و هدایت جهانیان است. در آن (خانه) نشانه‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هر کس به آن وارد شود، درامان است». ✅نکته‌ها 🔺۱.«بَکّة» به معنی محلّ ازدحام و اجتماع مردم است. 🔺۲. یکی از ایرادهای بنی اسرائیل این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت المقدّس که هزار سال پیش از میلاد به وسیلة حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله ی خود قرار داده اند. این آیه در پاسخ آنان می‌فرماید: کعبه از روزگار نخستین، اوّلین خانه ی عبادت بوده و قدمت آن نیز بیشتر از هر جای 🔺۳. امام صادق علیه السلام با توجّه به جمله «أَوَّلَ بَیْتٍ» فرمودند: چون مردم مکّه بعد از کعبه اطراف آن جمع شدند، پس حقّ اولویّت با کعبه است؛ بنابراین، برای توسعه مسجدالحرام می‌توان خانه‌های اطراف کعبه را به نفع حرم خراب کرد. 🔺۴. حضرت علی علیه السلام می‌فرمود: خداوند تمام مردم را از آدم علیه السلام تا آخرین نفر با همین سنگ‌های کعبه آزمایش می‌کند. 🔺۵. امام باقر علیه السلام فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح علیهم السلام نیز دور همین کعبه، حج انجام داده اند. 🔺۶. در قرآن، از کعبه با تعابیر متعدّدی یاد شده است، از جمله: 🔷الف) کعبه، اوّلین خانه است: «أَوَّلَ بَیْتٍ». 🔷ب) مرکز پایداری و به پاخاستن مردم است: «قِیاماً لِلنَّاسِ». 🔷ج) خانه ای آزاد و بدون مالک است: «بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ». 🔷د) محل تجمّع و خانه أمن مردم است: «مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً». 🔺۷. کعبه، اوّلین خانه ای است که برای عبادت ونیایش مردم بر روی زمین بنا شده است: «أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ». 🔺۸. خیر و برکت کعبه، فقط برای مؤمنان یا نژاد خاصّی نیست، بلکه برای همگان است: «وُضِعَ لِلنَّاسِ». 🔺۹. مردمی بودن برای کعبه، یک ارزش است: «وُضِعَ لِلنَّاسِ». 🔺۱۰. کعبه، مایه هدایت همة مردم است: «هُدیً لِلْعالَمِینَ». 🔺۱۱. مکّه و کعبه، نمایشگاهی از قدرت و نشانه‌های الهی و تاریخ آن سرشار از خاطرات و سرگذشت‌هایی است که توجّه به آنها درس آموز و عبرت انگیز می‌باشد. در ساخت آن، ابراهیم علیه السلام بنّایی و اسماعیل علیه السلام کارگری می‌کرده اند. سپاهیان فیل سوار ابرهه که به قصد ویرانی آن آمده بودند. به قدرت الهی و به وسیلة پرندگان ابابیل نابود شدند. دیوار آن به هنگام تولّد علیّ علیه السلام برای مادر شکافته شد تا در داخل آن، نوزادی متولد شود که در آینده ای نه چندان دور، بت‌های داخل آن را فرو ریزد. بلال، برده سیاهپوست حبشی، در برابر چشمان حیرت زده اشراف مکّه بر بالای آن اذان گفت و روزی نیز فرا خواهد رسید که آخرین حجّت الهی به دیوار آن تکیه زده و ندای نجات انسان‌ها را سر می‌دهد و جهانیان را به اسلام دعوت می‌کند. 🔺۱۲. مکّه، شهر امن الهی است که هر کس در آن وارد شود، در امان است. حتّی اگر جنایتکار وارد به مسجدالحرام شود، نمی توان متعرّض او شد، فقط می‌توان او را در تنگنا قرار داد تا خودش مجبور شود و آنجا را ترک کند. @mahdimontazeremast
‌🔺۱۳. در کنار کعبه، مقام ابراهیم است. بر اساس روایات، مقام ابراهیم سنگی است که به هنگام ساختن کعبه و بالا بردن دیوارهای آن، زیر پای ابراهیم علیه السلام قرار داشت و اثر پای آن حضرت بر روی آن مانده است. بقای این سنگ و اثر پا روی آن، از قرن‌ها پیش از عیسی و موسی علیهم السلام با آن همه تغییر و تحوّلی که در کعبه و اطراف آن در اثر حمله ها، سیل‌ها و خرابی‌ها به وجود آمده، خود نشانه ای از قدرت الهی است. 🔺۱۴. «حج» به معنای قصد همراه با حرکت است و «مَحجّة» به راه صاف و مستقیم می‌گویند که انسان را به مقصد می‌رساند. حج در اسلام به معنای قصد خانه خدا و انجام اعمال مربوط به آن است. 🔺۱۵. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به علیّ علیه السلام فرمود: «تارک الحج و هو مستطیع کافر؛ هر توانمندی که حج را ترک کند، کافر است». «کسی که در انجام حج امروز و فردا کند تا بمیرد، گویا به غیر اسلام از دنیا رفته است». «استطاعت مالی برای حج، لازم نیست از خود انسان باشد، بلکه اگر کسی دیگری را مهمان کند یا هزینه ی حجّ او را بپردازد، او مستطیع شده و حج بر او واجب است». 🔺۱۶. امام صادق علیه السلام درباره «آیاتٌ بَیِّناتٌ» فرمود: مقصود مقام ابراهیم، حجرالاسود و حجر اسماعیل است. و از آن حضرت پرسید مراد از «مَنْ دَخَلَهُ» فقط خود کعبه است یا منطقه حرم؟ حضرت فرمود: حرم. 🔺۱۷. شخصی از امام صادق علیه السلام درباره «مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» سؤال کرد: حضرت فرمودند: کسی که این خانه را قصد کند و بداند که این همان خانه ای است که خداوند رفتن به آن را فرمان داده و اهل بیت علیهم السلام را نیز آن گونه که باید بشناسد، او در دنیا و آخرت درامان خواهد بود. 🔺۱۸. در خانه ی خدا، نشانه‌های روشن بسیار است. نشانه‌های قداست و معنویّت، خاطرات انبیا از آدم تا خاتم، عبادتگاه و قبله گاه همه ی انبیا و نمازگزاران: «فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ». 🔺۱۹. ابراهیم علیه السلام مقامی دارد که جای پای او، به مکّه ارزش داده است: «مَقامُ إِبْراهِیمَ». 🔺۲۰. بر خلاف تفکّر وهابیّت، اگر جماد در جوار اولیای خدا قرار گیرد، قداست می‌یابد: «مَقامُ إِبْراهِیمَ». 🔺۲۱. از امتیازات اسلام آن است که یک منطقه از زمین را منطقه امن قرار داده است: «مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً». @mahdimontazeremast
‌⚫️ شش نفر در تاریخ بسیار گریه کرده‌اند 1️⃣ حضرت آدم علیه‌السلام برای قبولی توبه‌اش انقدر گریه کرد که رد اشک بر گونه اش افتاد 2️⃣ حضرت یعقوب علیه‌السلام به اندازه‌ای برای یوسف خود گریه کرد که نور دیده اش را از دست داد. 3️⃣ حضرت یوسف علیه‌السلام در فراق پدر انقدر گریه کرد که زندانیان گفتند یا شب گریه کن یا روز. 4️⃣ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فراق پدر انقدر گریه کرد که بعضی گفتند ما را به تنگ اوردی با گریه هایت…یا شب گریه کن یا روز… 5️⃣ حضرت امام سجاد علیه‌السلام بیست تا چهل سال در مصیبت و عزای پدرش امام حسین علیه‌السلام گریه کردند. هر گاه اب و خوراکی برایش میاوردند گریه میکردند ومی گفتند هرگاه قتلگاه فرزندان فاطمه را به یاد میاورم گریه گلویم را میفشارد 6⃣ اما یک نفر خیلی گریه کرده و هنوز هم گریه می کند… هر صبح و شام بر مصیبت حضرت امام حسین علیه‌السلام ... من انتظار تو را برده‌ام ز یاد با انتظارهای فراوانم از شما برشوره زار معصیتم گریہ می‌کنید جانم فدای دیده بارانے شما... @mahdimontazeremast
◀️یکی از شاگردان آیت الله انصاری همدانی از ایشان سوال می کند: ⁉️چه زمانی ما می توانیم خدمت صاحب الزمان ولیّ عصر (عجل الله فرجه) برسیم؟ ✅ایشان جواب می دهند: ⏪ زمانی که حضور و غیبت آقا برای شما فرقی نکند. ⁉️در زمانی دیگر [یکی] از شاگردان ایشان از ایشان سوال می کند: آیا می شود به حضور حضرت حجت رسید؟ آقا جواب می دهند: ✅بنده س خدا! به حضور خداوند هم می توانیم برسیم به حضور بنده اش نمی توانیم برسیم؟! 🔷در مرتبۀ دیگر که آیه الله دستغیب و آیه الله فهری هم بوده اند، آیه الله نجابت سوال می کند که : ⁉️ آیا به حضور امام زمان(ع) رسیده اید؟! آقا جوابی می دهند بدین مضمون که: ✅ «مَا ازدَدتُ یَقیناً» کنایه از این که من چنان حضور حضرت قائم (علیه السلام) را همیشه با تمام وجود احساس می کنم که حضور و غیبت او – علی الظاهر – برایم یکسان است. 📚در کوی بی نشان ها، صفحه۱۱۲ @mahdimontazeremast
YEKNET.IR - monajat - shabe 3 moharram1399 - mehdi salahshoor.mp3
5.66M
🌾بیا و درد هجران محبان را مداوا کن نگاهی از کرم بر چشم های خسته ما کن... @mahdimontazeremast
⁉️ که امام زمان، چشم بینای خدا هستن و حتی همین الان هم از تمام محتویات موبایل ما خبر دارن؟! ◀️فردا دیره! همین الان پاکشون کنیم... @mahdimontazeremast
🔴آغاز سقوط فرد و جامعه «امساک از پرداخت» است ❓فلسفۀ پرداخت چیست؟ چرا خدا چیزی را به ما می‌دهد و بعد آن‌ را می‌گیرد؟ ⏪ مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(جلسه ۴) 🔺 همه‌چیزخواهیِ انسان، چیز خوبی است و جواب درستش بی‌نهایت‌طلبی و خداست، اما این همه‌چیز‌خواهی می‌تواند انسان را بیچاره کند؛ اگر بخواهی چیزهایی را که داری، نگه داری، امساک کنی و ندهی، نابود می‌شوی. 🔺هرچیزی را که بخواهی نگه داری، نابود می‌شوی؛ مثلاً اگر پولت را نگه داری و زکات ندهی، انفاق نکنی و صدقه ندهی، یا اگر آبرویت را آنجا که لازم است، خرج نکنی نابود می‌شوی، گاهی لازم است آبرویت را گرو بگذاری تا یک مؤمن را نجات بدهی و... ♨️ امساک از پرداخت، آغاز سقوط فرد و جامعه است. 🔺امام‌صادق(علیه السلام) فرمود: نابودی یک جامعه با ندادن زکات است (کافی/۳ / ۴۹۷) سقوط یک انسان هم با انواع و اقسامِ امساک از پرداخت است. البته پرداخت برای انسان، راحت نیست. 🔺 اما فلسفۀ پرداخت چیست؟ اصلاً چرا خدا چیزی به ما می‌دهد و بعد آن را می‌گیرد؟ خدا انسان را برای امتحان و انتخاب آفریده و لازمۀ انتخاب هم پرداخت یا گذشتنِ از برخی دوست‌داشتنی‌هاست که این طبیعتاً رنج دارد. 🔺 انتخاب وقتی صورت می‌گیرد که خدا من و شما را در مقابل «دوتا دوست‌داشتنی» قرار می‌دهد؛ هر کدامش را انتخاب کنی، باید آن‌ یکی‌ را کنار بگذاری، از اینجا رنج انسان آغاز می‌شود. ❓ انسان کِی سقوط می‌کند؟ وقتی بخواهد رنج پرداختن را تحمل نکند. یک بخشی از رنج انسان به‌خاطر انتخاب‌های اوست و یک بخشی هم به‌خاطر تقدیر و بلاهاست. البته انتخابِ درست، رنجش کمتر از انتخاب غلط است. 🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۲👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم 📎 Panahian.ir/post/6368 @mahdimontazeremast
خیال کن که پر از زخم، پیکرت باشد شکسته در غل و زنجیرها پرت باشد خیال کن که علی باشی و به مثل علی دو دست بسته کماکان مقدرت باشد یزید باشد و بزم شراب باشد و وای به تشت زر سر بابا ‌ برابرت باشد و بدتر از همه اینکه میان بزم شراب نگاه باشد و باشیّ و خواهرت باشد ◼️آجرک الله یا صاحب الزمان .... @mahdimontazeremast
💐معرفت مهدوی💐 ◀️ﻣﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (عج الله فرجه) ﺭﺍ ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎﺩﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﯾﻢ .ﭼﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﭼﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ.ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﻧﺤﻮﯼ ﺑﺎ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﻭﺟﻮﺩﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ. ◀️ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺪ ﯾﮏ ﻋﺮﻭﺳﮏ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺍﯾﻢ،ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﺻﺒﺎﺣﯽ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﻟﺬﺕ ﺧﺎﻡ ﺑﭽﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺒﺮﯾﻢ. ◀️ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﻮﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻧﺘﺎﺑﺪ،ﻧﻪ ﻋﺎﻟِﻢ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﻧﻪ ﻋﺎﺑﺪ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ.ﻓﺮﺩﯼ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﺭﯾﺎﺿﺖ ﻫﺎﯼ ﻋﺠﯿﺐ ﻭ ﻏﺮﯾﺐ ﺩﺍﺭﺩ،ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﻭﻟﯽ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺍﺳﺖ.    ◀️ﺧﺪﺍ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ،ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺣﺠﺘﯿﻪ ،ﺑﯽ ﻋﺎﺭﺗﺮﯾﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺸﺎﻥ ﻣﻬﺪﻭﯾﺖ ﺭﺍ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.ﺭﻓﺎﻩ ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺍﺳﺘﮑﺒﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ،ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ...    @mahdimontazeremast
صاحب عزای حضرت راوی کربلا جانم فدای غربت پیوسته شما بین بقیع،وارث درد و الم شدی زائر برای خاک بدون حرم شدی @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دل نـ✨ـور می خواهد ... تا روشن شود، تا دل شود، و نـ✨ـور را در کجا می توان یافت ... جز در پناه شمـ❤️ـا ... سلام نـ❤️ـور خدا .... @mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۸۳۸🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز شانزدهم 🍀وَ قُلْتَ: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛ و فرمودی: همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملًا شما را پاک سازد.🍀 💠از این فراز آرام آرام موضوع سخن از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اهل بیت علیه السلام کشیده می‌شود و آیه تطهیر، به طور کامل، در این بخش مطرح می‌شود. ✅نکته‌ها 🔺۱. کلمه ی «إِنَّما» نشانه ی این است که آیه شریفه درباره یک موهبت استثنایی دربارة اهل بیت علیهم السلام سخن می‌گوید. 🔺۲. مراد از «یُرِیدُ»، اراده ی قطعی و تکوینی است؛ زیرا اراده ی تشریعی و توصیه ای خداوند، پاکی همه ی مردم است و فقط به اهل بیت پیامبر اکرم علیهم السلام اشاره نمی کند. 🔺۳. مراد از «رجس» هرگونه ناپاکی ظاهری و باطنی است. 🔺۴. مراد از «أَهْلَ الْبَیْتِ» همه ی خاندان پیامبر نیست، بلکه برخی افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّی آمده است. این گروه عبارتند از: علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام. دلیل این انحصار آن است که روایاتی از همسران پیامبر حتّی از عایشه و امّ سلمه نقل شده که «آنان از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر». در روایات بسیاری آمده است: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عبایی بر سر این پنج نفر کشید (که یکی از آنان خود حضرت بود) و فرمود: این‌ها اهل بیت من هستند و اجازه ی ورود دیگران را نداد. 🔺۵. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفته ی بعضی روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه ی فاطمه علیها السلام می‌گذشت و می‌فرمود: «الصلاة یا اهل البیت انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا». در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتاب‌های معروف اهل سنّت است بیش از یکصد و سی روایت در همین باره آمده است. 🔺۶. این آیه به زنان پیامبر اشاره نمی کند؛ زیرا آنها گاهی مرتکب گناه می‌شدند. در سوره تحریم می‌خوانیم: پیامبر رازی را به یکی از همسرانش فرمود، او امانت داری نکرد و آن راز را به دیگری گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده و فرمود: «إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما». عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه امیرالمؤمنین، علی علیه السلام به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با وجود آنکه در این جنگ عدّه بسیاری از مسلمانان کشته شدند. 🔺۷. اگر اهل بیت فقط پنج نفر هستند، چرا این آیه در میان جملاتی قرار گرفته که به زنان پیامبر مربوط است؟ پاسخ آن است که: 🔸الف) جمله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ... به صورت جداگانه نازل شد؛ ولی هنگام جمع آوری قرآن در اینجا قرار گرفته است. 🔸ب) به گفته تفسیر مجمع البیان؛ رسم فصیحان، شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابه لای مطالب معمولی حرف جدید و مهمّی مطرح می‌کنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانی و تبلیغاتی ایجاد می‌کند. نظیر این آیه را در آیه ی سوّم سوره ی مائده خواندیم که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضای الهی، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون نازل شده و این نوع جاسازی‌ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان طور که گاهی زنان هنگام خروج از خانه زیورآلات خود را در لابه لای پنبه‌های بالش قرار می‌دهند. با این که طلا و پنبه با یکدیگر هیچ رابطه ای ندارند؛ ولی این کار برای محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان انجام می‌گیرد. 🔸ج) در میان سفارش‌هایی که به زنان پیامبر می‌کند، یک مرتبه می‌فرماید: خدا اراده مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنی ای زنان پیامبر! شما در خانه ای هستید که معصومین علیهم السلام هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر رعایت کنید. 🔸د) درباره اهل بیت علیهم السلام ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، بر خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است: «بُیُوتِکُنَّ- أَقِمْنَ». ‌‌‌‌@mahdimontazeremast