eitaa logo
محبان المهدی 1 (کانال عمومی)
2.2هزار دنبال‌کننده
41.7هزار عکس
40.5هزار ویدیو
489 فایل
سلام ،محضرکاربران بزرگوار،عرضه می دارم که به لطف الهی وبا مساعدت وهمکاری شماعزیزان گروه محبان المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ایجاد گردید.دراین گروه مطالب ارزنده ،مفیدوکاربردی درکلیه زمینه ها : فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی،سیاسی،وورزشی ارائه خواهد شد.
مشاهده در ایتا
دانلود
به دست او كشورهایت را آباد كن، و بندگانت را به وسیله او زنده فرما،   *🌹فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ* به درستى كه تو فرمودى، و گفته ات حق است كه:   *🌹ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ* فساد در خشكى و دریا،   *🌹بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ* در اثر اعمال مردم نمایان شد،   *🌹فاظهر اللَّهُمَّ لَنَا وَلِیَّكَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِّكَ* خدایا ولیّت، و فرزند دختر پیامبرت     *🌹الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِكَ*  كه به نام رسولت نامیده شده،   *🌹حَتَّى لا یَظْفَرَ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلا مَزَّقَهُ* براى ما آشكار كن، تا به چیزى از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد،   *🌹وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ* و حق را پابرجا و ثابت نماید،   *🌹و اجعله اللَّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبَادِكَ* خدایا او را قرار ده پناه گاهى براى ستمدیدگان از بندگانت،   *🌹وَ نَاصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ نَاصِراً غَیْرَكَ* و یاور براى كسى كه یارى براى خود جز تو نمى یابد،   *🌹وَ مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْكَامِ كِتَابِكَ* و تجدیدكننده آنچه از احكام كتابت تعطیل شده،   *🌹وَ مُشَیِّداً لِمَا  وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِكَ*  و محكم كننده آنچه از نشانه هاى دینت *🌹وَسُنَنِ نَبِیِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ* و روش هاى پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است، و او را قرار ده،   *🌹واجعله اللَّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ* خدایا، از آنان كه از حمله متجاوزان، نگاهش دارى،   *🌹اللَّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّكَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ* خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)   *🌹بِرُؤْیَتِهِ وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلَى دَعْوَتِهِ*  را به دیدار او، و كسانى كه بر پایه دعوتش از او پیروى كردند شاد كن،   *🌹وَ ارْحَمِ اسْتِكَانَتَنَا بَعْدَهُ* و پس از او به درماندگى ما رحم فرما،   *🌹اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ* خدایا این اندوه را از این امت ب   *عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ  بِحُضُورِهِ* ه حضور آن حضرت برطرف كن   *🌹وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ* و در ظهورش براى ما شتاب فرما،   *🌹إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا* كه دیگران ظهورش را دور مى بینند، و ما نزدیك می بینیم   *🌹بِرَحْمَتِكَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ*  به مهربانى ات اى مهربان ترین مهربانان.  👇🏻 آنگه سه بار بر ران خود دست مى زنى، و در هر مرتبه مى گویى:   *🌹الْعَجَلَ الْعَجَلَ العجل یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ* ای مولای من! ای صاحب الزمان! شتاب کن، شتاب کن   *🌹 تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات🌹* *🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم🌹*
https://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 ============== ‏۴۷-محبان المهدی(ذاکرین آقااباعبدالله الحسین علیه السلام) https://chat.whatsapp.com/Hsj70SlkQli47C8cmZ7CaU ============== https://instagram.com/mohebban_almahdi_ ============== بسم الله الرحمن الرحیم● سلام علیکم ● روز شما● بخیروسلامتی وشادی ● ان شاءالله ● ============== حکمت ۳۳۲ نهج البلاغه ؛ مسؤلیت رهبری (سیاسى) وقال علیه السلام:السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللّهِ فِی أَرْضِهِ. امام علیه السلام فرمود : سلطان (عادل) پاسدار الهى در زمین اوست. 🔭🔮🔭🔮🔭 💎 *تقویم نجومی* 💎 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 ✴️ سه شنبه 👈 16 آذر/قوس 1400 👈 2 جمادی الاولی 1443👈7 دسامبر2021 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی. 👨‍👨‍👧‍👦 روز دانشجو. 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی. ❇️ امروز روز مبارکی است و برای امور زیر خوب است: ✅ عقد و خواستگاری و ازدواج. ✅ قرارداد نوشتن. ✅ مسافرت. ✅ سلف خریدن. ✅ جابجایی و نقل و انتقال. ✅ امور کشاورزی و زراعی. ✅ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✅ تجارت و داد و ستد. ✅ و درختکاری خوب است. 👶 زایمان خوب و نوزادش خوش قدم و مبارک و شایسته تربیت شود.ان شاءالله 🤕 بیمار امروز زود خوب شود. 🚘 مسافرت :خوب و مفید است. 🔭 احکام نجوم. 🌓 امروز تا عصر قمر در برج جدی است و برای امور زیر نیک است: ✳️ از شیر گرفتن کودک. ✳️ تشکیل شرکت و امور شراکتی. ✳️ درو محصولات کشاورزی. ✳️ وام و قرض. ✳️ کندن چاه و کانال. ✳️ عمل جراحی. ✳️ شروع درمان و معالجه. ✳️ امور زراعی و کشاورزی. ✳️ و شکار و صید و دام گذاری نیک است. 👩‍❤️‍👨مباشرت. مباشرت و عروسی شب چهارشنبه "، امشب مباشرت و عروسی مکروه است. 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت طبق روایات،(سروصورت)دراین روز از ماه قمری ، باعث حاجت روایی است. 💉💉حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن 🔴 یا در این روز از ماه قمری ، خوب نیست.() ✂️ ناخن گرفتن سه شنبه برای ، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید برهلاکت خود بترسد . 👕👚 دوخت و دوز. سه شنبه برای بریدن،و دوختن روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد)(خرید لباس اشکال ندارد)(کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روزهای خوب بُرش بزنند و در روزهای دیگر ان را تکمیل کنند) ✅ وقت در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر( وقت خوابیدن) 😴😴 تعبیر خواب تعبیر خوابی که شب " چهارشنبه " دیده شود طبق ایه ی 3 سوره مبارکه "آل عمران" است. نزل علیک بالحق مصدقا لما بین یدیه...... و از معنای آن استفاده می شود که سه چیز خوب و پی درپی به خواب بیننده برسد. ان شالله و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. ❇️️ ذکر روز سه شنبه : یا ارحم الراحمین ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه که موجب رسیدن به آرزوها میگردد. 💠 ️روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به و و سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌸زندگیتون مهدوی 📚 منابع مطالب کتاب تقویم همسران نوشته ی حبیب الله تقیان @taghvimehmsaran با این دعا روز خود را شروع کنید👇👇 🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 ✨ *اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا* *فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً* *وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ*✨ 🔭 شرح و تفسیر نقش سلطان عادل امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به نکته مهمى اشاره دارد و مىفرماید: «سلطان (عادل) پاسدار الهى در زمین اوست»؛ (السُّلْطَانُ وَزَعَةُ آللّهِ فِی أَرْضِهِ). اشاره به اینکه وجود قوانین و دستورات الهى به تنهایى براى جلوگیرى از نافرمانى ها و گناهان و ظلم ظالمان و تجاوز متجاوزان کافى نیست، بلکه نیروى بازدارنده اى لازم است که افراد متخلف را از کار خود بازدارد و آن قدرت حاکم عادل است. «سلطان»، هم به معناى قدرت و سلطه مى آید؛ مانند آیه «(إِنّ
َمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ)؛ سلطه شیطان تنها بر کسانى است که ولایت او را پذیرفته اند و به خدا مشرک مىشوند. (و از شیطان پیروى مى کنند)». و هم به معناى صاحب قدرت؛ مانند آنچه در روایت عمر بن حنظله آمده است که دو نفر از شیعیان با هم اختلاف داشتند «فَتَحَاکَمَا إِلَى السُّلْطَانِ وَإِلَى الْقُضَاةِ؛ آنها داورى را نزد سلطان و نزد قضاةِ (او) بردند». که امام علیه السلام فرمود: کار درستى نیست سپس دستورى براى داورى صحیح صادر فرمود. روشن است که منظور از واژه سلطان در کلام حکیمانه مورد بحث، همان صاحب قدرت است، زیرا مى فرماید: «او پاسدار الهى در زمین است». حال آیا «سلطان» در اینجا به معناى هر صاحب قدرتى است تا مفهومش همان مفهوم کلام دیگر مولا باشد که فرمود: «لابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ یَعْمَلُ فِی إِمْرَتِهِ الْمُوْمِنُ وَیَسْتَمْتِعُ فِیهَا الْکَافِرُ؛ مردم باید امیر و سرپرستى داشته باشند خواه خوب باشد یا بد (زیرا اگر دسترسى به حاکم نیکوکار و عادل نباشد وجود امیر فاجر از نبودن او و حاکمیت هرج و مرج بهتر است) امیرى که در حکومتش، مؤمن به کار خویش بپردازد و کافر از مواهب مادى بهره مند شود». البته معمول است که حتى حکومت هاى فاسد براى ادامه حکومت خویش ناچارند تا آنجا که مى شود امنیت را براى مردم فراهم کنند و تا حدى در رفاه مادى مردم بکوشند و از دیگر ظالمان جلوگیرى کنند، بنابراین وجودشان از عدمشان بهتر است. احتمال دیگر این است که منظور از سلطان در اینجا سلطان عادل است، زیرا امام علیه السلام تعبیر به «وَزَعَةُ اللهِ» (پاسدار الهى) کرده و انتساب او به خدا با ظالم وبیدادگر بودنش تناسبى ندارد. این احتمال نزدیکتر به نظر مىرسد. ازاینرو در حدیثى از رسول خدا صلی الله علیه و آله مى خوانیم: «السُّلْطَانُ ظِلُّ اللَّهِ فِی الاَْرْض؛ سلطان سایه خداوند در زمین است». در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: «السُّلْطانُ الْعادِلُ الْمُتواضِعُ ظِلُّ اللهِ وَرُمْحُهُ فِی الاْرْضِ؛ سلطان عادل و متواضع سایه خدا و نیزه (قدرت) او در زمین است». «وَزَعَة» جمع «وازِع» از ریشه «وزع» (بر وزن وضع) به معناى بازداشتن وبرحذرداشتن آمده است. واژه «وازع» به کسى گفته مى شود که از چیزى پاسدارى ونگاهبانى مى کند. پیام خاصى که این کلام نورانى دربر دارد این است که جامعه اسلامى بدون حکومت قوى که مردم، خود را موظف به پیروى از آن بدانند اداره نمى شود وهنگامى که فرد قوى و عادلى در رأس حکومت قرار گیرد همه باید از او پیروى کنند تا نظم صحیح بر جامعه حاکم گردد و هرج و مرج و بى قانونى برچیده شود. این سخن را با روایت دیگرى پایان مى دهیم : امیرمؤمنان على علیه السلام ـ طبق روایتى که علامه مجلسى؛ در بحارالانوار آورده است ـ نامه اى به لشکریان خود نوشت و در آن از آنچه به نفع یا زیان آنهاست خبر داد و فرمود: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ جَعَلَکُمْ فِی الْحَقِّ جَمِیعاً سَوَاءً أَسْوَدَکُمْ وَأَحْمَرَکُمْ وَجَعَلَکُمْ مِنَ الْوَالِی وَجَعَلَ الْوَالِیَ مِنْکُمْ بِمَنْزِلَةِ الْوَلَدِ مِنَ الْوَالِدِ وَالْوَالِدِ مِنَ الْوَلَدِ فَجَعَلَ لَکُمْ عَلَیْهِ إِنْصَافَکُمْ وَالتَّعْدِیلَ بَیْنَکُمْ وَالْکَفَّ عَنْ فَیْئِکُمْ فَإِذَا فَعَلَ مَعَکُمْ ذَلِکَ وَجَبَتْ عَلَیْکُمْ طَاعَتُهُ فِیمَا وَافَقَ الْحَقَّ وَنُصْرَتُهُ وَالدَّفْعُ عَنْ سُلْطَانِ اللَّهِ فَإِنَّکُمْ وَزَعَةُ اللَّهِ فِی الاَْرْضِ فَکُونُوا لَهُ أَعْوَاناً وَلِدِینِهِ أَنْصَاراً وَلا تُفْسِدُوا فِی الاَْرْضِ عْدَ إِصْلاحِهَا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ اما بعد (از حمد و ثناى الهى) خدا همه شما را در حق، یکسان قرار داده است. سیاه و سرخ (و سفید) شما (همه در حقوق فردى و اجتماعى یکسانند) شما را نسبت به والى و والى را نسبت به شما به منزله فرزند و پدر و پدر و فرزند قرار داد. حق شما بر والى این است که درباره همگى انصاف دهد و تبعیض قائل نشود و در حفظ بیت المال شما بکوشد. هنگامى که با شما چنین کند بر همه شما واجب است او را اطاعت کنید در آنچه موافق حق است و یارى نمایید و از حکومت الهى دفاع کنید، زیرا شما پاسداران الهى در زمین هستید، بنابراین یاور او باشید و به دین او یارى کنید و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید که خدا مفسدان را دوست ندارد». ==============
https://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 ============== ‏۴۷-محبان المهدی(ذاکرین آقااباعبدالله الحسین علیه السلام) https://chat.whatsapp.com/Hsj70SlkQli47C8cmZ7CaU ============== https://instagram.com/mohebban_almahdi_ ============== بسم الله الرحمن الرحیم● سلام علیکم ● روز شما● بخیروسلامتی وشادی ● ان شاءالله ● ============== حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه ؛ روانشناسى مؤمن (علمى، اجتماعى) ============== امام علی علیه السلام درباره صفات مؤمن فرمود : انسان باایمان شادى اش در چهره و اندوهش در درون قلب اوست، سینه اش از هرچیز، گشاده تر و هوسهاى نفسانى اش از هرچیز خوارتر (و تسلیمتر) است، از برترى جویى بیزار و از ریاکارى متنفر است، اندوهش طولانى و همتش بلند، سکوتش بسیار و تمام وقتش مشغول است، شکرگزار و صبور، بسیار ژرف اندیش است و دست حاجت به سوى کسى دراز نمى کند، طبیعتش آسان (و سختگیرى در کار او نیست) و برخوردش با دیگران توأم با نرمش است، دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناک) محکمتر و سختتر و (در پیشگاه خدا) از بَرده تسلیم تر است. ============== 🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮 🔮🔭 🔭 💎 *تقویم نجومی* 💎 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 ✴️چهارشنبه 👈17 آذر/قوس 1400 👈 3جمادی الاولی 1443👈8 دسامبر2021 🏛 مناسبت های دینی و اسلامی. 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی. ⛔️تقارن نحسین و صدقه صبحگاهی رفع نحوست است. 📛 امروز برای امور زیر مناسب نیست: 📛 ازدواج. 📛 مشارکت و امور مشارکتی‌. 📛 و دیدار روسا خوب نیست. 👶 زایمان خوب و نوزادش روزی دار خواهد شد. ان شاالله 🚘مسافرت :خوب نیست و درصورت ضرورت همراه صدقه باشد. 🔭 احکام نجوم. 🌗 امروز قمر در برج دلو و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️ ختنه نوزاد و نام گذاری. ✳️ به خانه نو رفتن. ✳️ مهاجرت به شهر دیگر. ✳️ شرکت زدن. ✳️ معامله خانه و آپارتمان. ✳️ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✳️ امور زراعی و کشاورزی. ✳️ و درختکاری نیک است. 📛 ولی جابجایی و نقل و انتقال. 📛 و ازدواج خوب نیست. 💉💉 حجامت خون دادن فصد سبب ضعف مغز می شود. 💇‍♂💇 اصلاح سر وصورت باعث طول عمر می شود. 😴🙄 تعبیر خواب خوابی که (شب پنجشنبه) دیده شود تعبیرش طبق ایه ی 4 سوره مبارکه " نساء" است. واتوا النساء صدقاتهن.... و مفهوم آن این است که خواب بیننده یا ازدواج کند یا مال زیادی به او برسد.ان شاءالله و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. ✂️ ناخن گرفتن 🔵 چهارشنبه برای ، روز مناسبی نیست و باعث بداخلاقی میشود. 👕👚 دوخت ودوز چهارشنبه برای بریدن و دوختن روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن وسیله و یا چارپایان بزرگ نصیب شخص شود.ان شاالله ✴️️ وقت در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن) ❇️️ روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه که موجب عزّت در دین میگردد. 💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به #امام_رضا_علیه السلام_ و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌸زندگیتون مهدوی 📚 منابع مطالب کتاب تقویم همسران نوشته ی حبیب الله تقیان @taghvimehmsaran با این دعا روز خود را شروع کنید👇👇 🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 ✨ *اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا* *فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً* *وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ*✨ ============== شرح و تفسیر صفات مؤمنان راستین امام علیه السلام در این گفتار نورانى صفات مؤمنان راستین را بیان فرموده و هجده وصف براى آنها برمى شمارد. جالب اینکه هر دو فقره، هماهنگى خاصى با هم دارند که یکى جنبه مثبت را بیان مى کند و دیگرى جنبه منفى را و اگر در کسى این اوصاف جمع شود به یقین سزاوار است که نام مؤمن مخلص بر او بنهند. در وصف اول و دوم مى فرماید: «انسان باایمان شادى اش در چهره واندوهش در درون قلب اوست»؛ (قال علیه السلام فِی صِفَةِ ال
ْمُوْمِنِ: المُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَحُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ). اشاره به اینکه شخص باایمان به قدرى صابر و شکیباست که غم و اندوه خود را در دل نگه مى دارد و در چهره اش چیزى جز شادى نیست؛ شادى از نعمت هاى خدا و شادى در برابر دوستان و معاشران و همین امر جاذبه فوقالعاده اى به آنها مى دهد، چراکه همیشه او را شاد و خندان مى بینند و او هرگز نزد کسى زبان به شکوه نمى گشاید و اندوه درون خود را به دوستان ومعاشران منتقل نمى سازد در حالى که افراد ضعیف الایمان و کم ظرفیت تا مشکلى براى آنها پیدا مى شود سفره دل خود را در برابر همه کس باز مى کنند ولب به شکایت مى گشایند. حضرت در سومین و چهارمین صفت مى افزاید: «سینهاش از هرچیز گشادهتر و هوسهاى نفسانى اش از هرچیز خوارتر (و تسلیمتر) است»؛ (أَوْسَعُ شَیْءٍ صَدْراً، وَأَذَلُّ شَىْءٍ نَفْساً). اشاره به اینکه حوادث گوناگون زندگى او را تکان نمىدهد، در برابر ناملایمات تحمل مى کند، با همه افراد اعم از دوست و دشمن با سینه گشاده روبرو مى شود، عفو را بر انتقام ترجیح مى دهد و با افرادى که به او ستم روا مى دارند و دوستانى که او را در تنگناها محروم و تنها مىگذارند محبت مى ورزد و بدى را با خوبى پاسخ مى گوید. نیز هواى نفس در برابر او ذلیل و تسلیم است؛ هرگز عنان خویش را به دست هواى نفس نمى سپارد و خواسته هاى دل را با حکم عقل و ایمان کنترل مى کند. جمله اخیر تفسیر دیگرى نیز دارد و آن اینکه مؤمن از همه در برابر عظمت خدا و در برابر خلق خدا متواضع تر است. در کتاب کافى درباره سعه صدر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حدیث جالبى آمده و آن اینکه امام صادق علیه السلام به یکى از یارانش فرمود: آیا مى خواهى حدیثى را براى تو بازگو کنم که در دست هیچیک از (محدثان) اهل مدینه نیست؟ عرض کرد: آرى. فرمود: روزى پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مسجد نشسته بود، کنیز یکى از انصار وارد مسجد شد و گوشه لباس پیغمبر صلی الله علیه و آله را گرفت. پیامبر صلی الله علیه و آله برخاست ببیند چه مى خواهد ولى آن کنیز چیزى نگفت و پیغمبر هم به او چیزى نگفت و نشست. بار دیگر آمد و همین کار را تکرار کرد تا سه مرتبه. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله براى مرتبه چهارم برخاست در حالى که کنیز پشت سر پیغمبر صلی الله علیه و آله بود. او نخى از لباس پیغمبر صلی الله علیه و آله کشید و با خود برد. مردم به او گفتند: خدا تو را چنین و چنان کند، پیغمبر صلی الله علیه و آله را سه بار از کار خود بازداشتى و در هیچ مرتبه چیزى نگفتى و او هم چیزى نگفت: از حضرت چه مى خواستى؟ گفت: ما بیمارى داشتیم، خانواده من مرا فرستادند که نخى از لباس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برگیرم تا به وسیله آن بیمار شفا یابد. هنگامى که تصمیم به این کار گرفتم پیغمبر صلی الله علیه و آله مرا دید و برخاست. من حیا کردم که نخى برگیرم در حالى که او مى دید مرا و دوست نداشتم که از او اجازه بخواهم، ازاینرو (پشت سر حضرت رفتم و) آن را گرفتم. حضرت در پنجمین و ششمین وصف مى فرماید: «از برترى جویى بیزار و از ریاکارى متنفر است»؛ (یَکْرَهُ الرَّفْعَةَ، وَیَشْنَأُ السُّمْعَةَ). این دو وصف درواقع با هم مرتبطند زیرا انسانى که از برترى جویى متنفر است هرگز دوست ندارد مردم اعمال او را بشنوند و او را بزرگ بشمرند. قرآن مجید مىفرماید: «(تِلْکَ الدَّارُ الاْخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یُرِیدُونَ عُلُوّآ فِى الاَْرْضِ وَلاَ فَسَادآ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ)؛ این سراى آخرت را (تنها) براى کسانى قرار مى دهیم که اراده برترى جویى در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک براى پرهیزکاران است!». «سُمعَة» به معناى این است که انسان از اینکه دیگران اعمالش را بستایند خشنود شود و سعى کند اعمال خود را به دیگران ارائه دهد تا آنها مدح وثنایش گویند. انسان باایمان رفعت و مقام را نزد خدا مىطلبد و قرب او را مى خواهد ومدح و ثناى الهى را مى جوید نه از مردم و بندگان خدا. فرق ریا با «سُمعة» این است که ریاکار در همان لحظه که عملى را انجام مىدهد به مردم نشان مى دهد که او را انسان خوبى بدانند؛ ولى «سُمعة» که در اصل به معناى شهرت طلبى و گاه به معناى نیکنامى آمده ازنظر شرعى این است که اعمال نیک خود را بعدآ بازگو مىکند تا مردم او را بستایند و یا اینکه دوست دارد مردم از این و آن بشنوند و او را ستایش کنند و به همین منظور عمل نیکى را انجام مىدهد و این درواقع نوعى ریاکارى است. در روایت پرمعنایى از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مى خوانیم: «ما ذِئْبانِ ضارِیانِ أُرْسِلا فی زَریبَةِ غَنَمٍ بِأَکْثَرَ فَسادآ فیها مِنْ حُبِّ الْجاهِ وَالْمالِ فِی دِینِ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ؛ دو گرگ خونخوار که آنها را در آغل گوسفندان بفرستند فساد و تباهى آن بیش از علاقه افراطى به مال و جاه طلبى در دین مرد مسلمان نیست». همین معنا در کتاب کافى از امام باقر و امام صادق
۸ با تفاوت مختصرى آمده است. امام باقر علیه السلام مى فرماید: «مَا ذِئْبَانِ ضَارِیَانِ فِی غَنَمٍ لَیْسَ لَهَا رَاعٍ هَذَا فِی أَوَّلِهَا وَهَذَا فِی آخِرِهَا بِأَسْرَعَ فِیهَا مِنْ حُبِّ الْمَالِ وَالشَّرَفِ فِی دِینِ الْمُوْمِنِ؛ دو گرگ خونخوار که در گله گوسفندى که شبان نداشته باشد رها شوند یکى در آغاز گله و دیگرى در آخر گله، فسادشان بیش از حب مال وجاه در دین انسان مؤمن نیست. (بلکه خطرناکتر است)». آنگاه در هفتمین و هشتمین وصف مى فرماید: «اندوهش طولانى و همتش بلند است»؛ (طَوِیلٌ غَمُّهُ، بَعِیدٌ هَمُّهُ). اندوهش براى خطاهایى که از او سرزده و آتش دوزخ که ممکن است دامن او را بگیرد، و همّت والایش در مسیر تحصیل رضاى خدا و اسباب ورود در بهشت است و این دو وصف که درواقع یکى جنبه منفى دارد و دیگرى مثبت، تشکیل دهنده همان تعادل خوف و رجاست که از شرایط اصلى ایمان محسوب مى شود. شبیه این معنا در صفات پرهیزکاران در خطبه ۱۹۳ (خطبه معروف به همّام) نیز آمده است. در یک جا مىفرماید: «قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ» و در جاى دیگر مىافزاید: «لا یَرْضَوْنَ مِنْ أعْمالِهِمُ الْقَلِیلَ». آرى! آنها از یکسو اندوه کیفر و عذاب در برابر خطاها قلبشان را مىفشارد واز سوى دیگر شوق لقاءالله در پرتو اعمال صالح به آنها آرامش مى دهد. این سخن را با دو حدیث درباره حزن و همت پایان مى دهیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیثى به اباذر مى فرماید: «مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ عَلَى مِثْلِ طُولِ الْحُزْن؛ به مانند طول حزن، کسى خداى متعال را پرستش نکرده است. (اندوه در برابر مسئولیتها آن هم اندوهى که در درون دل است نه در چهره)». امیرمؤمنان علیه السلام درباره علوّ همت مى فرماید: «مَنْ شَرَفَتْ هِمَّتُهُ عَظُمَتْ قِیْمَتُهُ؛ کسى که همت والا دارد، ارزش او بسیار است». سپس در نهمین و دهمین وصف مى فرماید: «سکوتش بسیار و تمام وقتش مشغول است»؛ (کَثِیرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ). اشاره به اینکه از فضول کلام و سخنان غیر ضرورى پرهیز مى کند و چیزى از اوقات او به هدر نمى رود و همیشه مشغول به کار مثبتى است. این دو وصف با هم رابطه دارند؛ زیرا کسى که مشغول پرگویى است وقت خود را در این امر بیهوده تلف مى کند و به کارهاى اساسى و لازم نمى رسد. به عکس، آنها که کثیرالسکوت هستند وقت کافى براى انجام وظایف مهم خویش دارند. درباره اهمیت سکوت و نقش فوق العاده آن در تهذیب نفس و مبارزه با وسوسه هاى شیطان و اینکه باید در چه مواردى سکوت کرد و در چه مواردى سخن گفت، در بحثهاى گذشته بسیار سخن گفتهایم (ذیل گفتار حکیمانه ۱۸۲ و یکى از فقرات حکمت ۲۸۹) ولى در این زمینه هرچه گفته شود کم است، زیرا قسمت مهمى از گناهان کبیره با زبان انجام مى شود؛ بعضى از علماى اخلاق تعداد آن را بیست گناه شمرده اند و ما در کتاب اخلاق در قرآن، ده مورد دیگر را یافته و بر آن افزودهایم که شرح آن در ذیل حکمت ۳۴۹ إنشاءالله خواهد آمد. درباره اهمیت سکوت همین بس که در حدیثى که در کتاب شریف کافى از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است مىخوانیم: «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی فَقَالَ احْفَظْ لِسَانَکَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی قَالَ احْفَظْ لِسَانَکَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی قَالَ احْفَظْ لِسَانَکَ وَیْحَکَ وَهَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلاَّ حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؛ مردى خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده عرض کرد: اى رسول خدا! توصیه اى به من کنید. فرمود: زبانت را حفظ کن. بار دیگر عرض کرد: اى رسول خدا! به من توصیه اى بفرمایید و حضرت همان کلام را تکرار کرد. بار سوم نیز همین درخواست را ذکر کرده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله او را به حفظ زبان توصیه کرد و افزود: واى بر تو. آیا جز آنچه فرآورده زبان مردم است آنها را با صورت در آتش دوزخ فرو مى افکند؟». اشاره به اینکه بیشترین عامل گرفتارى انسانها در قیامت فرآوردههاى زبان آنهاست. اینکه مى فرماید: «با صورت در آتش دوزخ انداخته مىشوند» علاوه بر اینکه بدترین شکل افتادن در دوزخ است، به سبب آن است که زبان و دهان انسان در صورت اوست و عامل اصلى گناه، پیش از بقیه جسم انسان، در آتش افکنده مى شود. در حدیث دیگرى از همان حضرت جمله تکان دهنده دیگرى آمده است، مى فرماید: «مَنْ لَمْ یَحْسُبْ کَلامَهُ مِنْ عَمَلِهِ کَثُرَتْ خَطَایَاهُ وَحَضَرَ عَذَابُهُ؛ کسى که سخنش را جزء اعمالش حساب نکند (و بى پروا هرچه بر سر زبانش آمد بگوید) خطاهایش زیاد مى شود و مجازاتش حاضر مى گردد». مشکل مهم در آفات و گناهان زبان این است که غالبآ در ارتباط با حقوق دیگران است و جبران کردن حقوق از دست رفته دیگران به سبب غیبت وتهمت و سخن چینى و اهانت و ایذاء و نسبت هاى ناروا دادن و امثال آن، کار آسانى نیست. اینکه مى
فرماید: «مؤمن کسى است که وقتش مشغول است» نه به این معناست که دائم مشغول عبادت و تلاوت قرآن و ذکر الله است، بلکه اوقات شبانه روز را بهگونه اى تقسیم مى کند که به تمام کارهاى ضرورى برسد. همانگونه که در حکمت ۳۹۰ خواهد آمد: «مؤمن باید ساعات شبانه روز خود را تقسیم کند، بخشى را به عبادت پروردگار و مناجات با او بپردازد و در بخش دیگرى به تأمین معاش و در بخش سومى به تفریحات سالم. (و اگر این کار انجام شود تمام وقت انسان را براى انجام کارهاى ضرورى و وظایف الهى اشغال خواهد ساخت). آنگاه امام علیه السلام به سراغ یازدهمین و دوازدهمین وصف مؤمنان راستین رفته مى فرماید: «شکرگزار و صبور است»؛ (شَکُورٌ صَبُورٌ). «شکور» صیغه مبالغه از ماده «شکر» است یعنى شخص بسیار شکرگزار؛ کسى که پیوسته با قلب و زبان و اعضاى خود شکر نعمتهاى الهى را به جا مى آورد و از صاحب نعمت هرگز غافل نیست. «صبور» نیز صیغه مبالغه از ماده صبر است و همچون «صبار» که در قرآن مجید آیه ۵ سوره «ابراهیم» و ۳۳ سوره «شورى» آمده، به معناى کسى است که بسیار صابر و شکیباست. حوادث روزگار او را دگرگون نمىسازد و در برابر آزمونهاى الهى صابر است. در بلاها عنان اختیار را از دست نمى دهد و زبان به شکوه نمى گشاید و جزع و بى تابى نمى کند. درواقع این دو وصف، حال مؤمنان راستین را در نعمت و بلا ترسیم مى کند؛ به هنگام نعمت شاکر و به هنگام بلا صابرند. در حدیثى از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله مى خوانیم: «الاِْیمَانُ نِصْفَانِ نِصْفٌ فِى الصَّبْرِ وَنِصْفٌ فِى الشُّکْرِ». کلینى؛ در کتاب شریف کافى از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل مى کند: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله کَانَ فِى سَفَرٍ یسِیرُ عَلَى نَاقَةٍ لَهُ إِذَا نَزَلَ فَسَجَدَ خَمْسَ سَجَدَاتٍ فَلَمَّا أَنْ رَکِبَ قَالُوا یا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَینَاکَ صَنَعْتَ شَیئاً لَمْ تَصْنَعْهُ فَقَالَ نَعَمْ اسْتَقْبَلَنِى جَبْرَئِیلُ علیه السلام فَبَشَّرَنِى بِبِشَارَاتٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَسَجَدْتُ لِلَّهِ شُکْراً لِکُلِّ بُشْرَى سَجْدَةً؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله در سفرى کوتاه سوار بر شترى بود. ناگهان از شتر فرود آمد و پنج بار سجده به جاى آورد. هنگامى که سوار بر مرکب شد همراهان عرض کردند: اى رسول خدا! ما دیدیم کارى انجام دادى که تا کنون انجام نداده بودى. فرمود : آرى. جبرئیل بر من نازل شد و بشارات فراوانى از سوى خداى متعال به من داد (پنج بشارت) من براى هر بشارتى سجده شکرى به جاى آوردم». به همین دلیل در حدیث دیگرى آمده که شما نیز چنین کنید. امام صادق علیه السلام مى فرماید: «إِذَا ذَکَرَ أَحَدُکُمْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَلْیضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرَابِ شُکْراً لِلَّهِ فَإِنْ کَانَ رَاکِباً فَلْینْزِلْ فَلْیضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرَابِ وَإِنْ لَمْ یکُنْ یقْدِرُ عَلَى النُّزُولِ لِلشُّهْرَةِ فَلْیضَعْ خَدَّهُ عَلَى قَرَبُوسِهِ وَإِنْ لَمْ یقْدِرْ فَلْیضَعْ خَدَّهُ عَلَى کَفِّهِ ثُمَّ لْیحْمَدِ اللَّهَ عَلَى مَا أَنْعَمَ عَلَیهِ؛ هنگامى که یکى از شما به یاد نعمتى از سوى خداوند متعال بیفتد صورت بر خاک بگذارد و خدا را شکر گوید. اگر سوار باشد پیاده شود و بر خاک سجده کند و اگر به جهت انگشت نما شدن نمى تواند پیاده شود، صورت بر قربوس (این واژه در عربى با فتح راء استعمال مىشود و در فارسى با سکون راء؛ یعنى برآمدگى جلوى زین) بگذارد و اگر توان آن را نیز نداشته باشد صورت بر کف دست بگذارد و خدا را بر نعمتى که بر او ارزانى داشته است شکر وسپاس گوید». درمورد اهمیت صبر نیز آیات و روایات، بسیار است و مرحوم کلینى در جلد دوم کافى بابى در اهمیت صبر منعقد کرده و بیست و پنج روایت در آن آورده است؛ از جمله در حدیثى از امام صادق علیه السلام نقل مى کند که فرمود: «إِذَا دَخَلَ الْمُوْمِنُ فِى قَبْرِهِ کَانَتِ الصَّلاةُ عَنْ یمِینِهِ وَالزَّکَاةُ عَنْ یسَارِهِ وَالْبِرُّ مُطِلٌّ عَلَیهِ وَیتَنَحَّى الصَّبْرُ نَاحِیةً فَإِذَا دَخَلَ عَلَیهِ الْمَلَکَانِ اللَّذَانِ یلِیانِ مُسَاءَلَتَهُ قَالَ الصَّبْرُ لِلصَّلاةِ وَالزَّکَاةِ وَالْبِرِّ دُونَکُمْ صَاحِبَکُمْ فَإِنْ عَجَزْتُمْ عَنْهُ فَأَنَا دُونَهُ؛ هنگامى که جنازه مومن وارد قبر مى شود نماز در طرف راست و زکات در طرف چپ قرار مى گیرد و نیکوکارى بر او سایه مى افکند و صبر و شکیبایى در گوشه اى واقع مى شود. هنگامى که دو فرشته مأمور سوال بر او وارد مى شوند، صبر به نماز وزکات و نیکوکارى مى گوید: به کمک صاحبتان بروید و هرگاه ناتوان شدید من به یارى او خواهم آمد». آنگاه امام علیه السلام در سیزدهمین و چهاردهمین مى فرماید: «بسیار ژرف اندیش است و دست حاجت به سوى کسى دراز نمى کند»؛ (مَغْمُورٌ بِفِکْرَتِهِ، ضَنِینٌ بِخَلَّتِهِ). «مَغْمُور» به کسى گفته مى شود که غرق در چیزى باشد. مومنان راستین غرق در فکر
حْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّآ غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ)؛ به برکت رحمت الهى در برابر آنها (مردم) نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل (و تندخو) بودى از اطراف تو پراکنده مى شدند». بعضى از شارحان این دو وصف را به یک معنا برگردانده و مترادف دانسته اند در حالى که ظاهرآ چنین نیست. در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم: «اَلْمُومِنُونَ هَیِّنُونَ لَیِّنُونَ کَالْجَمَلِ الاَْلُوفِ إذا قُیِّدَ انْقادَ وَإنْ أُنیخَ اسْتَناخَ؛ مؤمنان نرمخو و آسان گیرند، مانند شتر رام که او را به هر طریق (صحیح و مناسبى) ببرند منقاد و مطیع است (در بعضى از روایات در این فقره آمده است: «وَإنْ اُنیخَ عَلى صَخْرَةٍ اسْتَناخَ؛ اگر او را روى قطعه سنگى بخوابانند مى خوابد)». بدیهى است که منقاد بودن مؤمن در برابر دوستانى است که او را دعوت به خیر و صلاح مى کنند. این سخن را با حدیث دیگرى از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پایان مى دهیم، فرمود : «لاَُخْبِرَنَّکُمْ عَلى مَنْ تَحْرِمُ النّارُ عَلَیْهِ غَدآ؟ عَلى کُلِّ هَیِّنٌ لَیِّنٌ قَریبٍ سَهْلٍ؛ آیا به شما خبر بدهم که آتش دوزخ فرداى قیامت بر چه کسى حرام مىشود؟ بر کسانى که نرمخو و ملایم و صمیمى و آسانگیر هستند». آنگاه امام علیه السلام در هفدهمین و هجدهمین اوصافى که براى مؤمنان راستین بیان کرده و گفتار خود را با آن پایان مى دهد، مى فرماید: «دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناک) محکمتر و سختتر و (در پیشگاه خدا) از برده تسلیمتر است»؛ (نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ، وَهُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ). آرى! مؤمنان ازنظر روحى فوق العاده قوى و نیرومندند، به گونهاى که در روایات به کوه تشبیه شده اند. مرحوم مولا محمد صالح مازندرانى در شرح اصول کافى مى گوید: در حدیثى آمده است: «الْمُؤمِنُ کَالْجَبَلِ لاتُحَرِّکُهُ الْعواصِفُ؛ مؤمن همچون کوه است که تندبادها او را تکان نمىدهد». آرى! تندبادها کوهها را تکان نمى دهند، بلکه کوهها هستند که مسیر طوفانها را تغییر مى دهند و به این ترتیب نه تنها طوفان حوادث، مؤمنان را از مسیر خود منحرف نمى سازد، بلکه آنها هستند که طوفانها را به مسیرهاى صحیح هدایت مى کنند. در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم: «مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِقَوْمٍ یرْبَعُونَ حَجَراً فَقَالَ مَا هَذَا قَالُوا نَعْرِفُ بِذَلِکَ أَشَدَّنَا وَأَقْوَانَا فَقَالَ علیه السلام أَلا أُخْبِرُکُمْ بِأَشَدِّکُمْ وَأَقْوَاکُمْ قَالُوا بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَشَدُّکُمْ وَأَقْوَاکُمُ الَّذِى إِذَا رَضِى لَمْ یدْخِلْهُ رِضَاهُ فِى إِثْمٍ وَلا بَاطِلٍ وَإِذَا سَخِطَ لَمْ یخْرِجْهُ سَخَطُهُ مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ وَإِذَا قَدَرَ لَمْ یتَعَاطَ مَا لَیسَ لَهُ بِحَقٍّ؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از کنار جمعیتى مى گذشت که آنها سنگى را براى زورآزمایى (یکى پس از دیگرى) برمى داشتند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این کار براى چیست؟ عرض کردند: مى خواهیم به این وسیله فرد محکمتر و قوى تر را بشناسیم. پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: مى خواهید از محکمترین و قوى ترین، شما را باخبر کنم؟ عرض کردند: آرى. فرمود: محکمترین و قوى ترین شما کسى است که هنگامى که از شخص یا چیزى راضى مى شود به خاطر او به گناه و باطل اقدام نمى کندوهنگامى که به شخص یا چیزى خشمگین مى گردد خشم، او را از سخن حق بیرون نمى کند و به هنگام قدرت به سراغ چیزى که حق او نیست نمى رود». البته مؤمنان راستین با چنین قوت و قدرت، هنگامى که در پیشگاه خدا قرار مى گیرندهمچون بنده ذلیل و تسلیمى هستند که بدون اراده او قدمى برنمى دارند ودر برابر حق خاضعند. درواقع دو وصف اخیر دو بعد شخصیت مؤمنان راستین را نشان مى دهد؛ از یکسو استقامت و استحکام آنها را در برابر حوادث سخت بیان مى کند و از سوى دیگر فروتنى و تسلیمشان را در برابر پروردگار. منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
و اندیشه اند؛ تفکر در عظمت و قدرت پروردگار و نشانههاى او در جهان هستى. تفکر درباره آخرت و سرنوشت او در آن روز و تفکر در حل مشکلات مردم. «ضَنین» به معناى بخیل است و «خَلَّت» به فتح خاء (بر وزن رحمت) به معناى نیاز و حاجت. مفهوم جمله این مى شود که او در اظهار حاجتش به دیگران بخیل است و تا امکان داشته باشد دست حاجت به سوى دیگران دراز نمىکند و این نشانه شخصیت و عمق فکر آدمى است. در بعضى از نسخهها «خُلَّت» به ضم خاء (بر وزن نصرت) آمده که به معناى دوستى است و مفهوم جمله این مىشود که او در انتخاب دوست، بسیار سختگیر و ژرفاندیش است و تا شایستگى هاى لازم را در کسى نبیند دست دوستى به سوى او دراز نمى کند. این احتمال نیز در تفسیر این جمله داده شده است که او هنگامى که دوستى را انتخاب کند براى حفظ دوستى مىکوشد و در برابر از دست دادن آن بخیل وسختگیر است. درباره اهمیت فکر، همین بس که خداوند متفکران را به عنوان (أُولُوا الاَْلْباب؛ صاحبان مغز) معرفى کرده و پس از آن که تفکر درباره آفرینش آسمان وزمین و سایر پدیده هاى جهان هستى را مى ستاید، مى فرماید: (کسانى که چنین هستند مصداق أوُلُوا الاْلْباب اند). دعوت به تفکر در عالم هستى و در حالات پیشینیان و عبرت گرفتن از سرنوشت آنها و تفکر درباره مسئولیت هایى که انسان در پیشگاه خدا و خلق بر عهده دارد در بسیارى از آیات قرآن آمده است و در مجموع استفاده مى شود که اسلام اهمیت فوق العاده اى به مسئله فکر و اندیشه در امور سرنوشت ساز مى دهد. اهمیت تفکر تا آن اندازه است که برترین عبادت شمرده شده است، امام صادق علیه السلام مى فرماید: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَکُّرِ فِى اللَّهِ وَفِى قُدْرَتِهِ؛ برترین عبادت، دوام تفکر درباره خدا و قدرت اوست». در حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام آمده است: «لَیسَ الْعِبَادَةُ کَثْرَةَ الصَّلاةِ وَالصَّوْمِ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ التَّفَکُّرُ فِى أَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَل؛ عبادت، تنها به کثرت نماز و روزه نیست. عبادت واقعى، تفکّر در کار خداى متعال است. (در امور مربوط به آفرینش و نظامات جهان هستى». امیرمومنان على علیه السلام تفکر را سرچشمه خوبى ها و اعمال نیک مى شمارد ومى فرماید: «إِنَّ التَّفَکُّرَ یدْعُو إِلَى الْبِرِّ وَالْعَمَلِ بِهِ» امام مجتبى علیه السلام تفکر را پدر ومادر تمام نیکى ها معرفى مى کند و مى فرماید: «التَّفَکُّرُ أَبُو کُلِّ خَیْرٍ وَأُمِّهِ». درمورد عدم اظهار حاجت نزد دیگران نیز در آیات و روایات، اشارات وتأکیداتى دیده مىشود. قرآن مجید در یک جا از آن به (تعفّف) تعبیر کرده است ومى فرماید: (گروهى از نیازمندان هستند که شخص جاهل و بى خبر به سبب کثرت تعفّف، آنها را غنى و بى نیاز مى پندارد)؛ (یحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّف). در حدیث پرمعنایى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام از پدران بزرگوارش : مى خوانیم: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلاً لاَِنَّهُ لَمْ یرُدَّ أَحَداً وَلَمْ یسْأَلْ أَحَداً قَطُّ غَیرَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؛ خدا تنها به این دلیل ابراهیم را خلیل خود قرار داد که هیچ سائلى را رد نکرد و هرگز از کسى درخواستى نداشت». سپس امام علیه السلام در وصف پانزدهم و شانزدهم که هماهنگى کامل با هم دارند مىفرماید: «(مؤمن راستین) طبیعتش آسان (و سختگیرى در کار او نیست) وبرخوردش با دیگران توأم با نرمش است»؛ (سَهْلُ آلْخَلِیقَةِ، لَیِّنُ آلْعَرِیکَةِ!). گرچه این دو وصف، مفهوم نزدیکى با هم دارند ولى با دقت، تفاوت میان آنها روشن مى شود. «سَهْلُ الْخَلیقَة» بودن با توجه به اینکه «خلیقة» به معناى خُلق وطبیعت است این است که انسان در زندگى سختگیر نباشد. فلان وسیله اگر حاصل نشد ناراحتى نکند. فلان غذا به موقع نرسید، نرسد. نظم در زندگى او حاکم است؛ اما چنان نیست که اگر چیزى به موقع حاصل نشد ابراز ناراحتى کند. به بیان دیگر کسانى هستند که فىالمثل اگر بر سر سفره، فلان چیز و فلان چیز نباشد دست از سفره مى کشند و ابراز ناراحتى مىکنند؛ ولى مؤمنان راستین آسانگیرند؛ با هر غذایى سد جوع مىکنند و در زندگى مقید به قیود دنیاپرستان نیستند. ولى «لَیِّنُ الْعَریکَة» رابطه انسان را با اشخاص دیگر بیان مى کند، زیرا «عَریکَة» (با توجه به اینکه در اصل به معناى چرمى است که به واسطه نرم بودن، دباغ را به ناراحتى نمى اندازد و سپس به معناى طبیعت انسانى استعمال شده است) به این معناست که در برخورد با دیگران ملایم و مهربان و تسلیم است ومردم از معاشرت با او لذت مى برند. بنابراین «سَهْلُ الْخَلیقَةَ» مى تواند اشاره به سختگیرى نکردن در زندگى شخصى انسان باشد و «لَیّن الْعَریکَة» اشاره به نرمش او در مقابل بستگان، دوستان و دیگران. این همان چیزى است که در قرآن مجید یکى از صفات برجسته پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شمرده شده است آنجا که مى فرماید: «(فَبِمَا رَ
[۱۲/۸،‏ ۰۹:۲۹] علی اعظم م ۴ و ۶ و ب ۱: *پاسخ شاعر به شعر مقام معظم رهبری* شعری که مقام معظم رهبری خطاب به شهدا خواندند و گریه کردند: (ما سینه زدیم و بی صدا باریدند از هرچه که دم زدیم آنها دیدند ما مدعیان صف اول بودیم از آخر مجلس شهدا را چیدند) شاعر ،خطاب به آقا درجواب شعری که خواندند: از اشک *شما* ارض و سما باریدند بر آه *شما* انس و ملک نالیدند گفتند همه “فدای اشکت *آقا* ” تصویر *شما* را شهدا بوسیدند *آقا خودتان حضرت خورشید* هستید از نور *شما* ستاره ها تابیدند در مجلس خوبان شهدا هم بودند اما همگان گرد *شما* چرخیدند از اول و از آخر مجلس، شهدا آقای جهان 🌹 *سید علی* 🌹 را چیدند [۱۲/۸،‏ ۰۹:۵۵] ف رضایی انجمن: «عقلانیت» لطفا با دقت بخوانید و منتشر کنید ⛔️ اعتبار زدایی از "فصل الخطاب نظام" !! ➕ بحران آب، بحران واکسن و ... !! ➕ "خطای محاسباتی مردم ایران" تنها امید دشمن !! ⭕️ دنیس رایس، دیبلمات برجسته آمریکایی، بیش از یکماه قبل از شروع مذاکرات اخیر وین در گزارشی نوشت: ✔️ باید ایران را در میز مذاکرات مجبور به کوتاه آمدن از توان هسته ای، موشکی و حضور منطقه ای کنیم، در حالی‌ که ایران دیگر از گزینه های روی میز ما واهمه ای ندارد، اما در داخل با بحران‌هایی مانند بحران واکسن کرونا و بحران آب روبرو است. ✔️ باید در افکارعمومی، خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران بگوئیم؛ ما مشکل واکسن و آب ایران را حل میکنیم، مشروط براینکه شرایط ما را که کوتاه آمدن از توان هسته ای، موشکی و حضور منطقه ای است، بپذیرید. ✔️ اگر رهبر ایران با این پیشنهاد مخالفت کند، ما او را فردی ضدایرانی و مخالف کمک های انسان‌دوستانه به ملت ایران معرفی کرده و با اعتراض مردم و تضعیف قدرت وی در حاکمیت، مسیرمان هموار خواهد شد و اگر پیشنهاد ما را بپذیرد، علیه منافع کشورش عمل کرده و باز ما به هدفمان رسیده ایم. 🔰 تحلیل و نتیجه گیری: 🔸 ابتدا باید از دولت آقای رئیسی تشکر کرد که اولین اولویت خود را حل مسئله واکسن دانست و با حل مشکل، این حربه را از دشمن گرفت. 🔸 با این گزارش بهتر می‌توان علت بی تحرکی دولت روحانی در واردات واکسن و به گروگان گرفتن جان مردم برای فشار به نظام با هدف سازش با آمریکا را درک کرد و به عمق هماهنگی آنها با دشمن پی برد! 🔸 توجه این دیپلمات کارکشته به بحران آب، پشت پرده تحرک شدید رسانه ای دشمن و تلاش برای نفرت آفرینی میان مردم استان‌های مختلف با هدف جنگ داخلی را که اکنون بشدت در فضای مجازی و رسانه های بیگانه در جریان است، آشکار میکند. حجم سنگین قاچاق سلاح جنگی به داخل کشور که اخیرا دو مورد آن در خوزستان و غرب کشور کشف شد، نشانه دیگری بر صحت این ادعاست. 🔸 افزایش قیمت دلار در زمان مذاکرات وین و حضور قدرتمندانه تیم مذاکره کننده ایران، آنهم در شرایطی که بنا به آمارهای رسمی، وضعیت ارزی کشور نسبت به گذشته بهبود یافته و دلیل اقتصادی برای آن وجود ندارد، مصداق دیگری از تحرک دشمن است که رسانه های غربگرای داخلی نیز با پیگیری شرطی سازی اقتصاد و گره زدن معیشت مردم به مذاکره با غرب، کاملا هماهنگ با دشمن، بدنبال تقویت آثار روانی آن در میان مردم هستند!! 🔶 مهمتر از همه اینها و فارغ از جایگاه رفیع سیاسی الهی "ولایت فقیه" در نظام اسلامی، تلاش سنگین رسانه ای دشمن در اعتبارزدایی از رهبری بعنوان فصل الخطاب نظام است که در بحران‌ها عامل انسجام ملت است و کشور را از خطرات، حفظ میکند. 🇮🇷 امروز بسیار بیشتر از گذشته باید توجه داشت که هر حرکتی ( آگاهانه یا از روی غفلت) که موجب تضعیف رهبری نظام شود، قطعا خیانت به ملت و کشور است؛ چه این اقدام، تحلیل غلط از بیان و عمل آشکار رهبری مانند تائید و تزریق واکسن باشد، چه پرداختن به مسائل حاشیه ای و تخریب یکدیگر که نتیجه ای جز تضعیف منافع ملی و جریان انقلابی ندارد. 🇮🇷 والعاقبه للمتقین
https://eitaa.com/joinchat/2561736718Cb4478e7c55 ============== ‏۴۷-محبان المهدی(ذاکرین آقااباعبدالله الحسین علیه السلام) https://chat.whatsapp.com/Hsj70SlkQli47C8cmZ7CaU ============== https://instagram.com/mohebban_almahdi_ ============== بسم الله الرحمن الرحیم● سلام علیکم ● روزپنجشنبه شما● بخیروسلامتی وشادی ● ان شاءالله ● ============== وقال علیه السلام:لَوْ رَأَى الْعَبْدُ الآجَلَ وَمَصِیرَهُ لاََبْغَضَ الاَْمَلَ وَغُرُورَهُ. امام علیه السلام فرمود : اگر انسان، سرآمد زندگى و عاقبت کار خود را مى دید، آرزوهاو غرور ناشى از آن را دشمن مى شمرد. ============== 🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮 🔮🔭 🔭 💎 *تقویم نجومی* 💎 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 ✴️ پنجشنبه👈18 آذر/ قوس 1400 👈4جمادی الاولی 1443👈9دسامبر2021 🕋 مناسبت های دینی و اسلامی. 🎇 امور دینی و اسلامی. ❇️ روز خوش یمن و خوبی برای امور زیر است: ✅ خواستگاری و عقد و ازدواج‌. ✅ امور زراعی و کشاورزی. ✅ وسیله سواری خریدن. ✅ صلح و آشتی دادن افراد‌. ✅ تجارت و داد و ستد. ✅ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✅ و شکارخوب است. 🤒 مریض امروز زود خوب می شود. 👶 زایمان خوب و نوزادش شایسته و مبارک و محبوب مردم خواهد شد.ان شاءالله 🚘 مسافرت: مسافرت درصورت ضرورت همراه صدقه باشد. 👩‍❤️‍👩 مباشرت و مجامعت: 👩‍❤️‍👩 امروز : مباشرت امروز هنگام زوال ظهر مستحب و فرزند حاصل عاقل و سیاستمدار و آقا و بزرگوار خواهد شد. ان شاءالله 🔭احکام نجوم. 🌗 امروز قمر در برج دلو و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️ ختنه نوزاد و نام گذاری. ✳️ به خانه نو رفتن. ✳️ مهاجرت به شهر دیگر. ✳️ شرکت زدن و امور مشارکتی. ✳️ معامله خانه و آپارتمان. ✳️ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. ✳️ امور زراعی و کشاورزی. ✳️ و درختکاری نیک است.. 💑 امشب: امشب(شبِ جمعه) ، فرزند پس از فضیلت نماز عشاء سخنوری توانا و کلامش بجا و موثر واقع گردد و مباشرت برای سلامتی خوب است. 💇‍♂💇 اصلاح سر و صورت : طبق روایات، (سر و صورت) در این روز ماه قمری ، باعث غم و اندوه است. 💉💉حجامت فصد خون دادن. یا و فصد باعث درد در سر می شود. 🙄 تعبیر خواب خوابی که (شب جمعه) دیده شود تعبیرش طبق ایه ی 5 سوره مبارکه "مائده" است. الیوم احل لکم الطیبات........... و مفهوم آن این است که منفعتی به خواب بیننده برسد و یا به شکل دیگری خوشحال شود.ان شاءالله و شما مطلب خود را دراین مضامین قیاس کنید . 💅 ناخن گرفتن: 🔵 پنجشنبه برای ، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است. 👕👚 دوخت و دوز: پنجشنبه برای بریدن و دوختن روز خوبیست و باعث میشود ، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد . ✴️️ وقت استخاره : در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر ( وقت خوابیدن) ❇️️ ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۳۰۸ مرتبه موجب رزق فراوان میگردد . 💠 ️روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌸زندگیتون مهدوی 📚 منابع مطالب کتاب تقویم همسران نوشته ی حبیب الله تقیان @taghvimehmsaran با این دعا روز خود را شروع کنید👇👇 🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 ✨ *اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا* *فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً* *وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ*✨ ============= شرح و تفسیر اگر پایان کار را مى دیدید… امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به نکته اى اشاره مى فرماید که هرکس در آن بیندیشد و با تمام وجود باور کند از دنیاپرستى کنار خواهد رفت. مى فرماید: «اگر انسان، سرآمد زندگى و عاقبت کارش را مى دید، آرزوها و غرورش را دشمن مى شمرد»؛ (لَوْ رَأَى لْعَبْدُ الآجَلَ وَمَصِیرَهُ لاََبْغَضَ الاَْمَلَ وَغُرُورَهُ). سرآمد زندگى و پایان عمر بر هیچکس روشن نیست؛ خواه جوان باشد یا پیر، سالم باشد یا زمین گیر، زیرا هر روز ممکن است حادثه اى رخ دهد و حتى جوانان و افراد سا
لم و نیرومند را با خود از این جهان ببرد؛ ولى با توجه به اینکه انسان از پایان عمر خویش به طور دقیق آگاه نیست همین امر گاهى سبب اشتباه او مى شود و زندگى را جاودانه مى پندارد، دامنه آرزوهایش گسترش پیدا مى کند و غرور ناشى از آن تمام وجود او را فرا مى گیرد. البته مکتوم بودن پایان زندگى فلسفه مهمى دارد و آن این است که اگر هرکس از پایان عمر خود باخبر بود، هرگاه پایان آن را نزدیک مى دید در اضطراب شدیدى به سر مى برد و زندگى در کام او تلخ مى شد و اگر پایان آن را دور مى دید در غفلت و غرور فرو مى رفت، خداوند آن را مکتوم داشته تا انسان دائمآ در میان خوف و رجا باشد نه زندگى در کامش تلخ شود و نه غرور و غفلت و آرزوهاى دور و دراز او را احاطه کند. امام صادق علیه السلام در حدیث معروف مُفضّل این مطلب را با عبارات زیبایى بیان کرده، مى فرماید: «اى مفضل! در این امر اندیشه کن که خداوند مدت حیات انسان را بر انسان پوشیده داشت؛ چراکه اگر مقدار عمر خود را مىدید و کوتاه بود هرگز زندگى براى او گوارا نبود، زیرا هر زمان در انتظار مرگ بود و انتظار وقتى را مى کشید که مى دانست پایان عمر است و همچون کسى بود که اموالش بر باد رفته و یا نزدیک است بر باد برود، چنین کسى احساس فقر مى کرد و از فناى اموالش وحشت به او دست مىداد با اینکه وحشتى که بر انسان از فناى عمر دست مى دهد بیش از وحشتى است که از فناى مال دست مىدهد، زیرا کسى که مالش کم مىشود یا از بین مى رود امید دارد در آینده مال دیگرى به دست بیاورد؛ اما کسى که یقین به پایان عمر خود داشته باشد نومیدى مطلق بر او حاکم مى شود و هرگاه عمر طولانى داشته باشد و مطمئن به بقاى در دنیا گردد در لذات و گناهان فرو مى رود و چنین مى پندارد که فعلا به شهوترانى مى پردازم ودر اواخر عمر که از آن آگاهم به سراغ توبه مى روم (و به این دلیل خداوند مقدار عمر را بر انسان مخفى داشته است)». ولى امیرالمؤمنین علیه السلام از زاویه دیگرى به این مسئله مى نگرد و مى فرماید: اگر هرکس باخبر بود ـ خواه عمر خود را طولانى مى دید یا کوتاه ـ و مشاهده مى کرد با سرعت به مقصد نهایى و پایان عمر نزدیک مى شود همین حرکت پرشتاب به سوى پایان عمر سبب مى شد که آرزوها و غرور ناشى از آن را دشمن بشمارد. به راستى عمر با شتاب مى گذرد؛ هنوز دوران کودکى تمام نشده جوانى فرا مى رسد، جوانى تمام نشده کهولت و سپس پیرى و فرسودگى است. بسیارند کسانى که به گذشته عمر خود مى نگرند و مى گویند چه با سرعت گذشت؛ چقدر کوتاه بود؛ چه اندازه در غفلت و غرور بودیم. البته مؤمنان راستین و آگاه گرچه از پایان عمر خود باخبر نیستند؛ ولى با توجه به احوال دیگران دائمآ آماده ترک دنیا هستند و به همین دلیل تلاش وکوشش بیشترى براى سراى آخرت و انجام کارهاى خیر دارند و هرگز گرفتار آرزوهاى دور و دراز و غرور و غفلت نمى شوند