فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وعده هر صبح
همه با هم این دعارو بخوانیم
🌸✨اَلّلهُمَّـ؏عَجِّللِوَلیِّڪَ الفَرَج✨🌸
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای مجاهد شهید مطهر
سروده ی زنده یاد استادحمیدسبزواری
🇮🇷🕌🇮🇷@mahdixxv
🔘سید بن طاووس به فرزندش محمد مینویسد:
🔻مبادا فکر کنی #امام_زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف به دعای تو محتاج است،
🔻هرگز چنین نیست و هرکس چنین فکری کند بیمار است،
🔻این که میگویم برای او دعا کن، فقط برای این است که او حق بزرگی بر تو دارد و بسیار در حق تو احسان نموده است،
🔻و اگر قبل از دعا برای خودت برای او دعا کنی، ابواب اجابت زودتر به رویت گشوده میشود،
🔻زیرا تو با گناهت باب دعا را بر روی خود بستهای، ولی هنگامی که برای آن مولایی دعا کنی که از خواص درگاه خداست،
🔻به احترام او باب اجابت به رویت گشوده میشود و آنگاه خود و همهی کسانی که در حقشان دعا میکنی بر خوان احسان او مینشیند و مشمول رحمت، کرم و عنایت الهی میشوید، چون خود را به او مرتبط کردهاید!
📚 فلاح السائل، سید بن طاووس
🇮🇷🕌🇮🇷@mahdixxv
6-تقيه و صبر
امام رضا (ع) فرمودند:
ما اَحْسَنَ الصَّبرَ وَ اِنْتِظارُ الفَرَج..... فَعَلَيْکُمْ بِالصَّبْرِ
و چه نيکوست شکيبايي و انتظار فرج.... پس بر شما باد به شکيبايي
« منتظر، در سنگر صبر، امکانات خود را براي روز ظهور ذخيره ميکند و با بسيج نيروها، به دشمن حمله ور ميشود. آنچه مسلم است اينکه غافل ماندن دشمن و مستور سازي سنگر و اختفاء رزمنده از جمله لوازم موفقيت و پيروزي در اين نبرد است که بر طبق روايات بايد در اين عصر، بر مبناي تقيه صورت گيرد.
تقيه، دژ پايدار و بلندي است که بين مومنان و دشمنان خدا، سدي نفوذ ناپذير ميسازد
امام رضا اهميت جايگاه تقيه براي شيعيان در عصر غيبت را در حد يک وظيفه قلمداد کرده مي¬فرمايد:
عَلَيْکُمْ بِالتَقيهَ، فَاِنَّهُ روِي «من لاتقَية له لادين له» وَ رُوِيَ «تارِکُ التَقِية کافِرٌ» «اتقّ حيثُ لايتّقي، التقيّة دين مُنْذٍ أَوَّلَ الدَهرالي آخر.» « مَنْ تَرَکَ التَّقِيَّةَ قَبَلَ خُرُوجِ قائِمِنا فَلَيسَ مِنّا »
« هر کس که به کلي قبل از مقام قائم، تقيه را ترک کند از ما نيست »
اما تقيه يک شيوه حفاظتي در برابر دسيسههاي دشمنان است که به معناي « دست از تکاپو کشيدن » و « همدستي با دشمنان » نيست، بلکه استفاده از اصل غافلگيري دشمن و استتار فعاليتها ميباشد.
بنابر کلام امام رضا (ع) تقيه امر مسلمي در دوران غيبت است که براي آماده سازي نيروها درجهت نصرت امام زمان لازم است.
ايشان در بياني ديگر، تقيه را همطراز تقوي معرفي کردهاند: آنجا که ذيل آيه ( حجرات/13)
« اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللهِ اَتْقاکُمْ »
ميفرمايند: اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللهِ اَعْمَلَکُمْ بِالْتَقِيَهُ
گرامي ترين شما نزد خدا، کسي است که بيشتر به تقيه عمل کند.
سپس از آن حضرت سوال شد که تا کي بايد تقيه کرد؟
فرمود: «تا روز ظهور قائم ما اهل بيت و هر کس قبل از قيام او تقيه را ترک کند از ما نيست »
در اين حديث اتقاکم به تقيه کننده ترين فرد تفسير شده است. زيرا هر دو از يک ريشه و به معني نگهداري است. تقوي يعني، عملي که موجب نگهداري انسان از عذاب باشد، تقيه نيز عملي است که موجب ميشود انسان از مکر و کينه دشمنان حفظ شود.
۶
4- انتظار عاشقانه
انتظار فرج، با تقوي و سازندگي قرين است نه با پليدي و معصيت که در اين ورطه اين انتظار خود نوعي عبادت تلقي ميشود.
از جمله برکات انتظار، گشايش در کار است.
امام رضا(ع) ميفرمايند:
« اَلَيسَ اِنْتِظارُ الفَرَجِ مِنَ الفَرَج؟ اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلُّ يَقُولُ: فَانتَظِرُوا اِنّي مَعَکُمْ مِنْ المُنْتَظِريِنَ (اعراف/71) »
« آيا انتظار فرج، خود بخشي از فرج نيست؟ خدا ميفرمايد: پس انتظار بکشيد که من هم با شما در انتظارم »
امام رضا (ع) از پيامبر نقل فرمود:
« اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتِي اِنْتِظارُ الْفَرَج »
« افضل اعمال امت من انتظار فرج است »
۴
5- تَولّي وَ تَبَرّي
امام رضا (ع): « شيعَتُنا الْمُسْلِمُونَ لِاَمْرِنا اَلاخِذُونَ بِقَولِنا الَمُخالِفُونَ لِاَعْدائِنا فَمَنْ لَمْ يَکُن کَذلِکَ فَلَيْسَ مِنّا»
« پيروان ما کساني اند که به امر ما گردن مينهند و به گفتار ماعمل ميکنند و با دشمنان ما مخالفت ميورزند پس هر که چنين نباشد از ما نيست »
امام رضا در باب محيت به آل محمد به مردي مسني که ميخواست براي تبرک دست خطي از امام بگيرد فرمودند:
« دوستدار آل محمد باش، اگر چه فاسق باشي ودوستدار دوستان ايشان باش، اگر چه آنها فاسق باشند »
امام در باب بيزاري جستن و عدم معاونت دشمنان، به سليمان بن جعفر جعفري فرمودند:
« اي سليمان، وارد شدن به دستگاه دشمنان و کمک به آنها و کوشش در تامين نيازهايشان، معادل کفر است و توجه عمدي به ايشان، در زمره گناهان بزرگي است که آتش و دوزخ، سزاي آن است »
۵
همچنين امام رضا (ع) از جمله راههاي رهايي از فتنه آخر الزمان را کناره گيري از مردم و سکوت بر ميشمردند.
يَأتي عَلَي النّاسِ زَمانٍ تَکُونَ العافِيَه مِنْهُ عَشَرَة اَجْزاءِ تِسْعَةَ فِي اِعْزالِ النّاسِ وَ واحِدٍ فِي الصُمْتِ
زماني بر مردم آيد که طلب عافيت و سلامت جستن در ده جزء است، نه آن در کناره گيري از مردم و يکي در خاموشي و سکوت است.
قال امام الرضا (ع):
«اِنَّ مِنْ عَلاماتِ الْفِقْه: اَلْحِلم وَالعِلْم، وَالصُّمْت بابٌ مِنْ اَبْوابِ الحِکمْةَ. اِنَّ الصُمتْ يَکْسِبُ المُحِبّة، اِنّهُ دَليلُ عَلي کُلِّ خَير.»
حضرت رضا (ع) فرمود: از نشانه¬هاي زيرکي و بردباري و دانش است. و سکوت دري از درهاي حکمت است. به درستي که سکوت جلب محبت مي کند و قطعاً راهنماي بر هر خيري است.
۷
2. ايمان و عمل صالح
حضرت رضا (ع) درباره حقيقت ايمان ميفرمايند:
«لايَسْتَکْمِلُ عبد حَقيِقَةُ الاِيمان حتَي تکونُ فيه خصالٌ ثلاث.»
هيچ انساني به حقيقت ايمان راه نمي يابد مگر در پرتو سه خصلت:
التَفَقُه فِي الدَين
1ـ شناخت و ژرف نگري در دين
وَ حُسْنُ التَقْديرِ فِي المَعيشَةِ.
2ـ برنامه ريزي صحيح در ادامه زندگي
وَالصَبْرُ عَلي الرَّزايا.
3ـ شکيبايي بر سختيها
امام رضا (ع) فرمودند:
لا تَدْعوُا العَملِ الصّالِح وَالاِجْتِهاد فِي العِبَادَةِ اِتِکّالاً عَلي حُبِّ آل مُحمَد (عليهم السلام) لا تَدْعُوا حُبَّ آل محمد (صلي¬الله عليه و آله وسلم) وَ التَسْليم لِاَمْرِهِم اِتّکالاً عَلَ العِبادَةِ فَاِنَّهُ لايَقْبَلُ اَحَدُ هُما دُونَ الآخَر.
عمل صاحل (نيک) و تلاش و کوشش در عبادت الهي را با تکيه کردن به محبت اهل بيت (صلوات الله عليهم اجمعين) رها نکنيد.
۲