eitaa logo
محفل تبیین
548 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
38 فایل
شهادت جز با جهاد حاصل نمیشود.جهاد تبیین با تأسی به حضرت زهرا سلام الله علیها تبیین و تشریح :بیانات جاری و کتب حضرت آیت الله خامنه ای مدظله به میزبانی شهید دقایقی🌹 ارتباط با ادمين @adminmahfel1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📨📨📨 مهمتر از کار اجرایی داشتن منظومه فکریه مهمتر از کار اجرایی شناخت ملاکهای انقلابه مهمتر از اجرا، شناخت مناسبات فرهنگی اجتماعیه مهمتر از اجرا.... اگر اینها نباشه اتفاقا هرچی اجرایی‌تر باشی خرابکاری بیشتر انجام میدی. یه روایتی رو از دوران نوجوانی از کلاسهای استاد شجاعی یادگرفتم خیلی زیباست و اینجا کاربرد داره. امام صادق میفرماید: اَلعامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كَالسائِرِ عَلى غَيرِ طَريقٍ فَلا تَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلاّبُعدا؛ کسی که بدون «بصیرت» عمل می‌کند، همچون دونده‌ایست که در بیراهه می‌رود؛ پس هرچه سریع‌تر رود، از مقصد دورتر می شود. تحف العقول، ص362 دقت کنید به حدیث. میفرماید بصیرت خیلی مهمتر از عمل زیاد انجام دادنه. اگه بصیرت نباشه هرچی عمل بیشتر انجام بدی بیشتر دور میشی از اهداف. در حدیث دیگه داریم هرکی بدون علم، عمل انجام بده خرابکاریش بیشتره در کارهای اجرایی همینطوره. وقتی ملاک‌های انقلاب رو نشناسیم، منظومه فکری نداشته باشیم. فرهنگ رو نشناسیم و همه‌جانبه عمل نکنیم، میشه دوره آقای هاشمی رفسنجانی. انقدر اون زمان کار اجرایی انجام شد که اسمش رو گذاشتن دوره سازندگی و به خود آقای هاشمی گفتن سردار سازندگی. 🔻 ولی بعدش چیشد؟ کلی مشکلات فرهنگی اجتماعی و حتی مشکلات اقتصادی بوجود اومد. سرمایه‌داری رشد پیدا کرد. شکاف طبقاتی زیادی بوجود اومد. طبقه ضعیف، ضعیف‌تر شدن و طبقه قوی قوی‌تر. کلی مشکلات زیست محیطی بوجود اومد، کلی مشکل در منابع آبی بوجود اومد بخاطر زدن سدهای زیاد و هزاران مشکل دیگه. منکر کارهای خوبی که انجام شد اونم بعد جنگ نیستیم ولی اگه اون نکاتی که اول متن گفتیم که از اجرا مهمتره، در آقای هاشمی بود، این مشکلات رو بعدش نداشتیم. خیلی از این مشکلات سال‌ها بعد خودشو نشون میده. ✅ آقای جلیلی این منظومه فکری رو داره. آقای جلیلی ملاک‌های انقلاب رو مسلطه. آقای جلیلی مناسبات فرهنگی رو میشناسه. میدونیم که اگه تصمیم گرفته بشه به بلندمرتبه سازی، فقط بلندی اون برج رو نمیبینه، اثرات فرهنگی اقتصادی بعدشم میبینه. اگه تصمیم گرفته بشه به پاساژ و مال‌سازی، اثرات ضدفرهنگی و تورمی بعدش رو هم میبینه. و مثال‌های مختلف دیگه وقتی حرف از کارنامه‌ زده میشه فقط نباید نمره‌های خوب کارنامه رو دید، اون نمره‌های ضعیفم باید نگاه کرد. بسیاری از کارهایی که قبلا انجام شده و تو کارنامه افراد هستش و تو سر دیگران میزنن، کلی آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... داشته. اینارو کسی نمیاد بگه ✍مقام معظم رهبری دیروز فرمودن اصلح کسی هستش که اعتقاد قلبی به مبانی انقلاب داشته باشه و کارآمد باشه. سعید جلیلی هردورو داشته. برید سوال کنید از متخصصین که آیا در پست‌هایی که داشته کارآمد بوده یانه . ولی متاسفانه معنی کارآمدی رو بردن فقط تو کارهای اجرایی و ساختمون‌سازی. حرف ما اینه تو ساخت و ساز هم باید راهبرد داشت. آقا در سخنرانی سالگرد امام هم گفتن، اصلح کسیه که ملاک‌های انقلاب رو بشناسه و در راستای ملاک‌های انقلاب کار کنه. این یعنی مهمتر از فقط کار کردن، شناختن ملاک‌های انقلابه. ✍حسین دارابی 🇮🇷📨🇮🇷📨🇮🇷📨🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖✨📖 💠﴿شروط بیعت زنان نو مسلمان﴾ 📖 این آیه درباره ی زنهایی است که از سوی کفّار میآیند به سوی مسلمانها و ایمان میآورند؛ شروطی که پیغمبر بایستی با آنها قرار بدهد و بیعت کند این شروط چیست❓ 🔸 این شروط حکم فقهی است؛ لکن در اثنای این حکم فقهی یک گوشه‌های ناشناخته‌ای از بینش دینی و از نگرش اسلام به انسانها به زن به مرد به خانواده، به گناه، به توبه از این آیه شناخته می‌شود.ـ. میفرماید که «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ؛ ای پیغمبر!« إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ»، وقتى زنهای مؤمن یعنی زنهایی که از کفر به ایمان وارد شده اند، آمدند پیش تو و با توبیعت کردند یعنی پیمان ولایت با تو بستند، این شروط را در پیمان ولایتشان قبول کردند و حاضر شدند که در زیر سایه‌ی نظام اسلامی و رسول خدا با این شرطها زندگی بکنند؛ اگر بیعت بر این شرط ها کردند، تو بیعت آنها را قبول کن و با آنها بیعت کن.. 1⃣شرک نورزیدن به خدا «عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللهِ شَيْئًا»؛ شرط اول نفی شرک است؛ زیرا مرز بین ایمان به خدا و کفر به آن است... 💎کسی و جامعه‌ای که خدا را قبول دارد و برای خدا شریکی قائل نیست مؤمن است و داخل در حیطه‌ی اسلام است اما آن کسی که خدا را قبول هم دارد اما برای خدا شریک قائل است از حیطه‌ی ایمان به خدا خارج است.ــ. 🔸 آن روز در مکه بتهایی را در کنار خدا صاحب اختیار عالم و حل وفصل امور عالم می‌دانستند، که نمونه هایش «بل» و «لات» و «منات» و «عزی» بود ... 🔸کسانی که انسانهایی را شریک خدا میکنند؛ کسانی که طواغیت عالم را به عبودیت و ربوبیت میپذیرند؛ اینها هم از مرزهای اسلام خارجند آن طرف مرز قرار دارند و یک مقداری از محدوده تدبیر الهی را به طاغوت سپرده اند... ✅ توحید، یعنی خدای متعال در عالم تکوین و عالم تشریع یگانه فعّال یگانه صانع ، یگانه خالق ، یگانه رب ، یگانه اداره کننده و مدبّر است؛.. 📌هم تكوين عالم دست خدا است یعنی آفرینش تکوینی هم 📌تشریع عالم دست خدا است، یعنی نقشه و برنامه ای که انسانها باید بر طبق آن برنامه زندگی کنند بر طبق آن قانون زندگی کنند؛ لذاست که ما میگوییم قانون زندگی انسان باید از خدا الهام گرفته بشود... ✅ قانون را از خدا گرفتن یعنی قانون را بر طبق احکامی اسلامی قرار دادن یعنی فرمانروا کسی باشد که با ضوابطی که خدا برای حاکم معین کرده منطبق باشد؛ 🇮🇷🇮🇷 امروز ما بنده طاغوت نیستیم ما بنده ی خدا هستیم؛ ✅ امروز جامعه ی ما از هرکس اطاعت میکند به عنوان اطاعت خدا اطاعت میکند؛ این خوب است این جامعه ی موحد است... ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @mahfeletabeen
📖✨📖 2⃣دزدی نکردن 《وَلَا يَسْرِقْنَ»؛ سرقت نکنند؛ چون بین زنهای جاهلیت معمول بود که از شوهرانشان سرقت میکردند در حالی که زن امین شوهرش است. این يَسْرِقُنَ هر دو صورت را نشان میدهد 👈نفی فرهنگ های غلط جاهلی 3⃣ زنا نکردن «وَلَا يَزْنِينَ»؛ زنا نکنند و این کاری بود که در میان زنهای جاهلی معمول بود؛ که با اینکه شوهر دارند یا بدون اینکه شوهر داشته باشند با مردان نامحرم ارتباط داشته باشند. ⛔️ این یکی از چیزهایی است که ریشه و پایه ی جامعه ی اسلامی را میسوزاند بنای اجتماع اسلامی بر عطف محبتها میان افراد خانواده است و زنا این گل زیبا و خوشبوی محبت و عشق و عاطفه خانوادگی را خشک میکند 4⃣ نکشتن فرزندان شرط بعد، «وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ»؛ فرزندان خودشان را نکشند زنهای جاهلیت بچه هایشان را میکشتند حالا کشتن بچه هم دو جور است؛ ⛔️ یکی کشتن بچه است وقتی که بچه به دنیا آمد. بعضی از زنها بودند که حوصله ی بچه نگهداری نداشتند و تا بچه به دنیا میآمد بچه شان را میکشتند؛ میخواست آزاد باشد بچه مزاحمش بود ⛔️گاهی هم سقط جنین میکردند 🔸 سقط جنین هم قتل نفس است سقط جنین با کشتن بچه ی زنده در دنیا فرقی ندارد 5⃣بهتان نزدن «وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانِ يَفْتَرِينَهُ و بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ»... بُهتان یعنی تهمت بزرگ تهمتی که طرف را مبهوت میکند. آن گناه و آن تهمت و افترایی که بزرگ است و خود آن شخص را یا افراد را مبهوت میکند به بهت فرو میبرد... شرط دیگر این است که این زنها بهتانی به شوهرهایشان نزنند؛ بهتانی که مربوط است به جلوی دست و پایشان این کنایه است تعبیر کنایی است؛ یعنی فرزندی که از آن غیر است به شوهرشان نسبت ندهند... 📌زنا یک گناه بود . فرزند را به شوهر نسبت دادن گناه دیگری است؛... 🔸 این به خاطر این است که مرد به زنش اطمینان میکند؛ اطمینان به فِراش و به امانت و به عفّت او میکند؛ میخواهد تشکیل خانواده بدهد و نسل زیاد کند و فرزندانش حلال زاده باشند؛ اگر چنانچه زن به او خیانت کرد این حلال زادگی از بین میرود یکی از بزرگترین کارهایی را که میشود فرض کرد یک زنی نسبت به شوهرش انجام بدهد👈 بنابراین این را بهتان تعبیر کرده است... ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @mahfeletabeen
📖✨📖 6⃣نافرمانی نکردن نسبت به دستورهای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) شرط بعد «وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ؛ در هیچ کار نیکی هم تو را عصیان نکنند معصیت نکنند؛ یعنی هر کار خوبی که تو به آنها دستور میدهی انجام بدهند البته کارهایی که پیغمبر دستور میدهد همه معروف است. 📌معروف یعنی کار نیک کاری که عقل و وجدان انسانی آن را میشناسد به آن اعتراف میکند 🔸خب حالا چرا گفت وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ؛ گفت تو را معصیت نکنند نگفت خدا را معصیت نکنند؟ این به خاطر این است که 📌 اوّلاً آن چیزی که پیغمبر بگوید حتماً خدا گفته؛ هرچه پیغمبر بیاورد صحيح است؛ «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ الله؛ کسی که پیغمبر را اطاعت بکند، اطاعت خدا کرده؛ چون حرف پیغمبر با حرف خدا یکی است. 📌 ثانیاً پیغمبر ولی امر مسلمین است؛ حرف خدا را از زبان پیغمبر باید شنید این معنی ندارد که یک نفری در جامعه بگوید من مخلص هستم هرچه خدا بگوید ،چشم من قبول میکنم اما حرف پیغمبر را قبول ندارم این نمیشود؛ کما اینکه آن روز کسانی بودند که این حرف را میزدند خداوند مجرای امر الهی را مشخص میکند؛ آنچه خدا میگوید از مجرای زبان پیغمبر و امر پیغمبر میگوید؛ هرچه پیغمبر گفت ،[هم] سخن خدا است؛ لذا اسم پیغمبر را میآورد؛ 💎 آمریت پیغمبر ، حاکمیت پیغمبر در جامعه .خدای متعال نمایندگی پیغمبر از خودش را با این بیان روشن میکند . یک جای دیگر هم میفرماید که «أَطِيعُوا اللهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» ؛ اولی الامر را به جای پیغمبر میگذارد؛ چرا؟ برای خاطر این است.... ⬅️ امروز هم آن کسی که میخواهد حرف خدا و حرف رسول و حرف قرآن و راه انبیا و اولیا را بپیماید معنی ندارد که از این نظامی که در رأسش یک ولی امر الهی قرار دارد امام امت اطاعت نکند بگوید بنده راه خدا را میروم ،نه این راه شیطان است راه خدا نیست؛ آن کسانی که ادعا میکنند که طرفدار راه خدا هستند اما اطاعت از ولی امر مسلمین نمیکنند و به میل خودشان احکام اسلامی آیات قرآن مفاهیم اسلامی را تعبیر و توجیه میکنند، مثل همان کسانی هستند که در صدر اسلام میگفتند ما نوکر خداییم اما پیغمبر را قبول نمیکردند؛ 🔅🔅🔅 لذاست که اینجا برای اینکه معلوم بشود که ملاک و شاخص و آن فلش راه چیست میفرماید که «وَ لا يَعْصينَكَ في مَعْرُوفٍ»؛ تو را اى پیغمبر در هیچ معروفی معصیت نکنند... ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @mahfeletabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
InShot_۲۰۲۴۰۶۲۶_۱۱۱۷۴۹۸۷۹_۲۶۰۶۲۰۲۴.mp3
35.17M
📗محفل‌تفسیررهـ بــر 🔉 صوت جلسه هشتم تفسیر سوره ممتحنه 🎤سرکار خانم ملاصالحی ꯭𖠷‌֢֟⃟۪۪۪۪݊۫۫۫۫۫۫۫𖠷‌❀━━ @mahfeletabeen
24.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید |مَنْ یُطِعِ الْرَّسوُلْ فَقّدْ اَطاٰعَ الله کسی که پیغمبر را اطاعت کند خدا را طاعت کرده •••••••••═◇🕌 @mahfeletabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا