D.A14020806.mp3
11.79M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه پنجم درس اخلاق
🗓 شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲
📝 @mahmoodrajabi_ir
💢 قرآن مجيد براى نزول خود اهدافى را ذكر كرده است. اين اهداف در سه مجموعه قرار مىگيرند که گزارشى از اين سه بخش در پى مىآيد:
1️⃣ اهداف قرآن در بُعد بينش
2️⃣ اهداف قرآن در بُعد گرايش
3️⃣ اهداف قرآن در بُعد عمل
♻️ در كنار اهدافى كه براى خود برمىشمرد، شروط و موانعى را نيز براى بهرهمندى از قرآن و رسيدن به اهداف آن مطرح كرده است.
🔸 فرازیهایی از مقالۀ اهداف قرآن و شروط و موانع بهرهمندى از آن، به قلم آیتالله رجبی که در شماره ۲۴ نشریه علمی پژوهشی معرفت (بهار ۱۳۷۷) منتشر گردیده است.
#مقالات
✅ لینک متن کامل:
🌐 https://mahmoodrajabi.ir/777
📝 @mahmoodrajabi_ir
💢 لزوم توجه به رشد اخلاقی و بصیرتی دانش پژوهان در برنامهریزیها / تحقیقات باید چند منظوره باشد
آیت الله رجبی در جمع اساتید، اعضای هیئت علمی و دانش پژوهان گروه علوم سیاسی:
🔹اصل ارتباط با دانشپژوهان یک اصل راهبردی است، گروه و هر استادی باید دانشپژوه را سرپرستی کند و فقط به انتقال مفاهیم اکتفا نشود؛ نگاه عاطفی با رویکرد تربیت نیرو بسیار مهم است، این نگاه عاطفی باید از طرف شورای علمی، مدیر گروه، اساتید و معاونت آموزش باشد.
🔸 هر تحقیق و پژوهشی که صورت میگیرد باید به فراتحقیق و اهداف آن نیز توجه شود و تنها با نوشتن یک اثر اکتفا نشود، باید دقت کرد که تحقیقات ما باید چند منظوره باشد، کسانی در این راه موفق بودهاند که تحقیقات و پژوهشهای آنان چند منظوره بوده است.
🔹 یکی از اهداف همه گروهها تحقق عملی فقه در همۀ نظامات اجتماعی و زندگی مردم است، قرار است ما به اینجا برسیم که اندیشه اسلامی در نظامات اجتماعی و سبک زندگی اجتماعی پیاده شود.
🔸 مقام معظم رهبری در جلسهای با اعضای شورای عالی حوزه تاکید داشتند که یک محقق وقتی کتابی مینویسد کارش به پایان نرسیده است و تا محتوای آن اثر به جان مخاطب ننشیند رسالتش به پایان نرسیده است.
🔹 در برنامه ریزیها فقط به رشد علمی دانشپژوهان اکتفا نشود بلکه رشد اخلاقی و بصیرتی آنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
🔸 اگر قرار است که نظر دین اسلام در یک موضوعی بیان شود نباید تنها به یک آیه یا یک حدیث تنها اکتفا شود بلکه باید یک نگاه جامع و اجتهادی مد نظر باشد.
۱۴۰۲/۰۸/۱۳
📝 @mahmoodrajabi_ir
D.A14020813.mp3
11.51M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه ششم درس اخلاق
🗓 شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲
📝 @mahmoodrajabi_ir
May 11
💢 دورههای طرح ولایت گوهر گرانبها و عظیمی است. / شاخص تمیز دهنده انسان از حیوانات، شکرگزاریست.
آیت الله رجبی در دیدار جمعی از عوامل و دست اندرکاران طرح ولایت:
🔸 طبق بیان شریف امام سجاد علیهالسلام در دعاهای صحیفه سجادیه شاخص تمیز دهنده انسان از حیوانات این است که شکر نعمت را بجا آورد، در واقع از بین اقسام عبادات برترین قسم عبادت است.
🔹 اگر کسی برترین عبادات را انجام داد انسان است و برای انجام چنین عبادتی باید اولا انسان باید شناخت درستی از خودش و جهان هستی داشته باشد و بداند که خداوندی هست و از آفرینش انسان نیز هدفی دارد، و در مرحله بعدی نیز بداند که چگونه میتواند به آن هدف یعنی قرب خدای متعال برسد و آنگاه طبق آن عمل کند که این عبادت شکرگزاری اوست و به تعبیر حضرت امیرالمومنین علیهالسلام شکر و عبادت احرار است.
🔸 در روایات آمده است کسی عبادت خدای متعال را میکند که خداوند را شناخته باشد و بدون شناخت خدای متعال عبادت گمراهانه است.
🔹 طرح ولایت میخواهد شاخص انسانیت را در انسان به وجود آورده و زندگی انسانی به او دهد و کاری کند که عبادت احرار را انجام دهد.
🔸 دورههای طرح ولایت بسیار گوهر گرانبها و عظیمی است که هر کسی میتواند کوچکترین قدمی برای آن بردارد باید آن را نعمت بزرگ الهی بداند چرا که باعث میشود فرد از حیوانیت به انسانیت درآید یا اینکه انسانیت وی حفظ شود، در عالم چیزی ارزشمندتر از این نیست.
🔹 بسیار خسران بزرگیست که کسی در چنین فضایی باشد و عبادت تجار انجام دهد، شما مسئولین این طرح ولایت که خدای متعال توفیق بزرگی به شما داده است، سعی کنید عبادت احرار را انجام دهید چرا که در این صورت برکات این خدمت شما واقعا قابل تصور نیست.
۱۴۰۲/۰۸/۱۴
📝 @mahmoodrajabi_ir
✳️ گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری مراکز علمی و فرهنگی برگزار میکند
♨️ طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقهای و جهانی
با سخنرانی:
آیتالله محمود رجبی
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👈پخش زنده
🌐 iki.ac.ir/live
📝 @mahmoodrajabi_ir
آیت الله محمود رجبی
✳️ گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری مراکز علمی و فرهنگی برگزار میکند
💢 طوفان الاقصی موجب هوشیاری ملتها شد.
آیت الله محمود رجبی در همایش «طوفان الاقصی گذار به نظم نوین منطقهای و جهانی»:
🔸 در قرآن کریم بیان شده است که کسانی که به یاری خدا بیایند را قطعا پیروز خواهد کرد.
🔹 این حرکت مردم فلسطین، همراه با خواست خدا است و خداوند نیز وعده پیروزی قطعی آنها را داده است.
🔸 به لحاظ فرهنگی دینی، جبهه مقاومت به عنوان یک جمع مسلمان وضع خود و آینده خود را باید از قرآن کریم بگیرند.
🔹 اینکه رهبر عزیز ما فرمودند، جبهه مقاومت قطعا پیروز میشوند ناظر به آیات الهی است.
۱۴۰۲/۸/۱۸
مشروح خبر👇
https://mahmoodrajabi.ir/789
📝 @mahmoodrajabi_ir
D.A14020820.mp3
7.16M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه هفتم درس اخلاق
🗓 شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲
📝 @mahmoodrajabi_ir
✳️ «نيمنگاهی به از خود بيگانگی در پرتو آيات قرآن»
🔻 مفهوم از خودبيگانگی، كه در زبان انگليسی با واژه Alienation از آن ياد میشود، مفهومی جامعهشناختی، روانشناختی، انسانشناختی، فلسفی و حتی مفهومی ارزشی و اخلاقی است كه در اكثر علوم انسانی جديد از آن سخن به ميان آمده است. دائره اين مفهوم گاه آنقدر توسعه میيابد كه شامل انسان نابسامان يا آنوميک دوركيم، دوگانگی شخصيّت در روان شناسی و امثال آن میشود و گاه بر اين نكته تأكيد میشود كه نبايد مفهوم از خودبيگانگی را با اين مفاهيم به هم آميخت.
🔸 فرازی از مقالۀ «نيمنگاهی به از خود بيگانگی در پرتو آيات قرآن»، به قلم آیتالله رجبی که در شماره ۲1 نشریه علمی پژوهشی معرفت (تابستان ۱۳۷۶) منتشر گردیده است.
#مقالات
✅ لینک متن کامل:
🌐 https://mahmoodrajabi.ir/794
📝 @mahmoodrajabi_ir
نشست علمي گروه علوم قرآني - روش تفسيرعلامه طباطبايی 1402.8.20.mp3
33.06M
🎙 پیشنشست علمی؛ روش تفسیری علامه طباطبایی
🗓 شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲
🏢 قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سالن اندیشه
📝 @mahmoodrajabi_ir
📢 حضرت آیتالله محمود رجبی، در مصاحبه با خبرگزاری شبستان بهمناسب سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)؛
🔹علامه طباطبایی(ره) نه فقط بر جامعه اسلامی بلکه بر جامعه بشری حق دارند، تفسیر قرآن به قرآن ایشان با این دقت و ظرافت سابقه نداشته و اعجازهای علمی قرآن را عیان کرد.
🔹بیان علامه و تفسیر المیزان در بخش محتوایی که شامل هویتسازی فرهنگی و مؤلفههای هویت فرهنگی است و نیز در نمایش آثار و برکات فرهنگ اسلامی بینظیر است، میتواند در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی مؤثر واقع شود.
🌐 متن کامل مصاحبه:
https://mahmoodrajabi.ir/796
📝 @mahmoodrajabi_ir
📣 دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله رجبی
💢 حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز با حضور در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت الله رجبی دیدار و گفتوگو کردند.
🔸گزارش تکمیلی این دیدار متعاقبا منتشر خواهد شد.
📝 @mahmoodrajabi_ir
May 11
📸 #گزارش_تصویری | دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله رجبی
۱۴۰۲/۸/۲۵
📝 @mahmoodrajabi_ir
📢 رئیس هیأت امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند:
اسلامی سازی علوم انسانی باید در حوزه انجام شود.
✏️ آیتالله رجبی رئیس هیأت امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عصر 25 آبان ماه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ابراز خرسندی نسبت به تجدید دیدار با ایشان، گفتند: موضوع اسلامیسازی علوم انسانی بسیار مهم است و این مهم باید از مهد علوم اسلامی یعنی حوزه علمیه تولید شود. اگر از نهادهایی که اطلاعی از معارف اسلامی ندارند بخواهد تولید شود دچار مشکلاتی خواهیم شد که به این راحتیها از آن نخواهیم گذشت. برای اسلامیسازی علوم انسانی در دانشگاهها باید یک فکری شود و بهترین نهاد برای این کار، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. چراکه این کار ابعاد و آثار فرهنگی بسیار زیادی دارد.
✏️ ایشان افزودند: رفتارهای سلیقهای در این حیطه بسیار آسیبزا است و باید کسانی در اسلامیسازی علوم ورود کنند که لااقل دو تخصص داشته باشد؛ یکی تخصص در استنباط معارف اسلامی و یکی هم تخصص در آن رشته از علوم انسانی مثل جامعهشناسی و روانشناسی و ... .
✏️ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساختند: اینکه جزیرههای مختلفی در این حوزه کار کنند و احیانا متناقض حرف بزنند بسیار خطرناک است. تولید علوم انسانی مبتنی بر مبانی و پیشفرضهاست و حتی خود غربیها هم به این معترفاند اما برخی میگویند برای این کار ما احتیاجی به مبانی نداریم و این مبانی اهمیت چندانی در تولید علوم انسانی اسلامی ندارد. فلذا بایستی این کار مبتنی بر مبانی قطعی انجام بگیرد و از کارهای بیمبنا پرهیز شود.
✏️ آیتالله رجبی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه در اسلامیسازی علوم انسانی، گفتند: این مهم باید از مهد علوم اسلامی یعنی حوزه علمیه انجام شود. همانگونه که امام (ره) فرمودند، این علوم انسانی متخصص میخواهد و متخصصش حوزویان هستند است. به همین دلیل برای اسلامی سازی علوم انسانی افراد باید دستشان را دراز کنند پیش حوزه علمیه.
اگر از نهادهایی که اطلاعی از معارف اسلامی ندارند بخواهد این کار صورت پذیرد، دچار مشکلاتی خواهیم شد که به این راحتیها از آن نخواهیم گذشت. برای اسلامی سازی علوم انسانی در دانشگاهها باید یک فکری شود و بهترین جا برای این شورای عالی انقلاب فرهنگی است. چراکه این کار ابعاد و آثار فرهنگی بسیار زیادی دارد.
✏️ عضو شورای عالی حوزههای علمیه افزودند: قبلا کمیته اسلامی سازی دانشگاهها تاسیس شد ولی الان به خصوص در این دولت باید کارهای منسجمی کرد و تدبیری شود تا از طرفی جلوی این آفات و آسیبها گرفته بشود و از طرف دیگر یک جامعنگری باشد که الزامات اینکه اگر این علوم بخواهد برود در صحنه دانشگاهها و پیاده شود و تدریس شود دیده شود. چراکه این کار هم فرهنگسازی میخواهد هم تربیت مدرس میخواهد، هم آگاهی بخشی به اساتید حاضر میخواهد. بالاخره یک فکری اساسی باید برای این کار بشود.
۱۴۰۲/۸/۲۵
💻 mahmoodrajabi.ir
📣 سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با رئیس هیأت امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
✏️ حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دورههای قبل بخشی از کار آن مشغول تصدیگری بوده است، همایش، طراحی دوره، نوشتن کتاب و... که در دوره جدید، در راستای پیام مقام معظم رهبری و تاکید ایشان نسبت به چابکسازی شورا، تغییراتی ایجاد شد. الان چهار ستاد شکل گرفته است: «تعلیم و تربیت»، «علم و فناوری»، «خانواده و زنان» و «فرهنگی و اجتماعی» که ذیل این چهار ستاد، 100میز علمی میباشد، که برای آنها چهار عملیات تعریف شده است؛ راهبینی، راهبُردی، راهبَری و راهسنجی.
✏️ ایشان افزودند: یکی از بخشهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به تصدیگری میپرداخت که باعث بازماندن از مسئولیت اصلی خود شد، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بود. این بخش مدتی درگیر تعریف علوم انسانی اسلامی بود و بعد باتوجه به اختلاف نظرهایی که در آن ایجاد شد، به مسئولیتهای دیگرش یعنی: به روزرسانی سرفصلها و اضافهکردن درس دو واحدی به دروس باتوجه به نگاه علوم انسانی اسلامی، روی آورد. شریکشدن حوزه و دانشگاه در این کار اقدام خیلی خوبی بود که در پیادهسازی آن دو مسئولیت، کمک کرد و در نتیجه حدود 60جلد کتاب نوشته شد. اما در دروه جدید بنا بر این است که شورا در ستاد، راهبُردی و راهبَری کند.
✏️ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه پیشنهادی نسبت به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کردند: نسبت به موسسه هم ما یک پیشنهادی خدمت شما داریم: اینکه هیئتعلمیها و اساتید تخصصی را موظف کنید در دانشگاهها رفتوآمد داشته باشند و با اساتید دانشگاه بنشینند و مباحثه کنند، مانند همان روش که مرحوم علامه مصباح در اواخر دهه شصت در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه انجام میدادند.
۱۴۰۲/۸/۲۵
💻 mahmoodrajabi.ir
D.A14020827.mp3
9.17M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه هشتم درس اخلاق
🗓 شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲
📝 @mahmoodrajabi_ir
💢 علوم قرآن و قرآن پژوهى؛ اهميت، جايگاه و تنگناها
🔻 مصاحبه مذکور در زمينه معرفى رشته «علوم قرآن و تفسير» در «مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) » و پيشينۀ آن و نيز نقش قرآن و قرآن پژوهان در جامعه امروز و مباحثى حول اين موضوعات است.
🔸 فرازی از متن مصاحبه تحت عنوان «علوم قرآن و قرآن پژوهى؛ اهميت، جايگاه و تنگناها»، با آیتالله رجبی که در شمارۀ ۳۵ نشریه علمی پژوهشی معرفت (مرداد و شهريور ۱۳۷۹) منتشر گردیده است.
#مصاحبه
✅ لینک متن کامل:
🌐 https://mahmoodrajabi.ir/825
📝 @mahmoodrajabi_ir
D.A14020904.mp3
6.24M
🎙بشنوید| صوت کامل جلسه نهم درس اخلاق
🗓 شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۲
📝 @mahmoodrajabi_ir
May 11