هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
سهم #روز_صد_وچهاردهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ بند ۷ تا ۱۱
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه192 : خطبه قاصعه
{قسمت_پنجم}
9️⃣ فلسفه حج
♦️آيا مشاهده نمی كنيد كه همانا خداوند سبحان، انسانهای پيشين از آدم (عليه السّلام) تا آيندگان اين جهان را با سنگهایی در مكّه آزمايش كرد كه نه زيان می رسانند و نه نفعی دارند. نه می بينند و نه می شنوند اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پايداری مردم گردانيد. سپس كعبه را در سنگلاخ ترين مكانها، بی گياه ترين زمينها و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههای خشن، سنگريزه های فراوان و چشمه های كم آب و آباديهای از هم دور قرار داد كه نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند. سپس آدم (عليه السلام) و فرزندانش را فرمان داد كه به سوی كعبه برگردند و آن را مركز اجتماع و سرمنزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از ميان فلات و دشتهای دور و از درون شهرها، روستاها، درّه های عميق و جزاير از هم پراكنده درياها به مكّه روی آورند، شانه های خود را بجنبانند و گرداگرد كعبه لا اله الا اللّه بر زبان جاری سازند و در اطراف خانه طواف كنند و با موهای آشفته و بدن های پر گرد و غبار در حركت باشند. لباسهای خود را كه نشانه شخصيّت هر فرد است در آورند و با اصلاح نكردن موهای سر، قيافه خود را تغيير دهند كه آزمونی بزرگ و امتحانی سخت و آزمايشی آشكار است برای پاكسازی و خالص شدن، كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشت قرار داد. اگر خداوند خانه محترمش و مكانهای انجام مراسم حج را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهای سبز و هموار و پردرخت و ميوه، مناطقی آباد و دارای خانه ها و كاخهای بسيار و آباديهای به هم پيوسته، در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه، دارای مناظری زيبا و پر آب، در وسط باغستانی شادی آفرين و جادّه های آباد قرار می داد، به همان اندازه كه آزمايش ساده بود پاداش نيز سبكتر می شد. اگر پايه ها و بنيان كعبه و سنگهایی كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بود، دلها ديرتر به شك و ترديد می رسيدند و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر می گذاشت و وسوسه های پنهانی او در مردم كارگر نبود. در صورتیکه خداوند بندگان خود را با انواع سختيها می آزمايد و با مشكلات زياد به عبادت می خواند و به اقسام گرفتاريها مبتلا می سازد، تا كبر و خود پسندی را از دلهايشان خارج كند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختيارشان گذارد.
0⃣1⃣ پرهيز از ستمكاری
🔻پس خدا را، خدا را، از تعجيل در عقوبت و كيفر سركشی و ستم بر حذر باشيد و از آينده دردناك ظلم و سرانجام زشت تكبّر و خود پسندی كه كمين گاه ابليس است و جايگاه حيله و نيرنگ اوست، بترسيد. حيله و نيرنگی كه با دلهای انسانها، چون زهر كشنده می آميزد و هرگز بی اثر نخواهد بود و كسی از هلاكتش جان سالم نخواهد برد. نه دانشمند به خاطر دانشش و نه فقير به جهت لباس كهنه اش، در امان می باشد.
1️⃣1️⃣ فلسفه عبادات اسلامی
🔻خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزه داری حفظ كرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندی از آنان رخت بربندد، چرا كه در سجده بهترين جای صورت را به خاك ماليدن، فروتنی آورد و گذاردن اعضاء پر ارزش بدن بر زمين، اظهار كوچكی كردن است و روزه گرفتن و چسبيدن شكم به پشت، عامل فروتنی است و پرداخت زكات برای مصرف شدن ميوه جات زمين و غير آن، در جهت نيازمنديهای فقرا و مستمندان است. به آثار عبادات بنگريد كه چگونه شاخه های درخت تكبّر را در هم می شكند و از روييدن كبر و خودپرستی جلوگيری می كند.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
😋 چشیدن غذا برای روزه دار😋
⁉️ سوال: آيا #جويدن_غذا براى کودک و #چشيدن_غذا در طول روز برای شخص #روزه_دار اشکال دارد؟
✅ جواب: جويدن غذا براى کودک و چشيدن غذا و مانند آن كه معمولاً به #حلق نمى رسد، #روزه را باطل نمى كند، اگر چه اتفاقاً (بى اختيار) به حلق برسد؛ ولى اگر از اول مى داند كه به حلق مى رسد، چنانچه فرو رود، روزه باطل مى شود.
#احکام_روزه #مزه_کردن_غذا
#رهبری
📣ما را در نشر احکام الهی یاری کنید.
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
شرح دعای روز نهم ماه رمضان.mp3
9.23M
🔊 شرح دعای روز نهم ماه رمضان
🎙 #حجت_الاسلام_محرابیان
🔹أَللّٰهُمَ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ...
🔸خدایا مرا نصیبی از رحمت واسعه خود عطا فرما...
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
🔰 فرو رفتن آب در حلق با مضمضه در حال روزه
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صدم
✳️ برای سکوت دلیل داشتم
🔻[ به من خبر رسید که بین مردم بحثهایی مطرح شده و دیدگاههای مختلفی درباره عملکرد من پس از رحلت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ابراز شده است. دستور دادم مردم در مسجد حاضر شوند و خطبهای ایراد کردم: ]
ای مردم، به من خبر دادهاند که شما چنین و چنان گفتهاید! بدانید که من در آنچه بهجا آوردهام، از سیره و سنت انبیا پیروی کردهام. خدای متعال در قرآن میفرماید:
" لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛
مسلما" زندگی رسول خدا برای شما الگویی نیکو بود".
🔻اولین پیامبری که من از سیره و سنت وی پیروی کردم، حضرت ابراهیم است که به مردم زمان خود فرمود:
"وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ؛
و از شما و آنچه بهجای خدا صدا میزنید، کنارهگیری میکنم".
حال اگر بگویید که ابراهیم بدون دلیل این سخن را بر زبان آورد و بدون اینکه از دست قومش ناراحت باشد آنها را ترک کرد، قطعاً کفر گفتهاید و اگر بپذیرید که بهدلیل ناراحتی از قوم خود کنارهگیری کرد، پس وصی پیامبر به طریق اولی میتواند از مردم خود کناره بگیرد.
🔻من علاوه بر سیره حضرت ابراهیم از سیره پسرخاله ابراهیم، یعنی حضرت لوط، پیروی کردم که به قوم خود فرمود:
"لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ؛
ایکاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تکیهگاه و پشتیبان محکمی در اختیار من بود!
با توجه به این آیه، اگر بگویید لوط قدرت لازم برای مواجهه با قومش را داشت، سخن شما کفر است و اگر بپذیرید که توانایی نداشت و نمیتوانست مردم خویش را از زشتیها دور کند، پس وصی پیامبر به طریق اولی میتواند از دور کردن مردم از زشتیها معذور باشد!
🔻من از سیره و سنت حضرت یوسف نیز پیروی کردم که به خداوند عرض کرد:
"رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ؛
پروردگارا، زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینها مرا به سوی آن میخوانند".
اگر بگویید که حضرت یوسف به این دلیل از خداوند زندان خواست که مغضوب پروردگارش قرار گرفته بود، حتماً با این سخن کافر میشوید و اگر بپذیرید که یوسف برای در امان ماندن از خشم الهی زندان را انتخاب کرد و از خداوند زندان طلبید، پس وصی پیامبر به طریق اولی میتواند انزوا اختیار کند و معذور باشد!
🔻من علاوه بر اینها از سنت و سیره حضرت موسی پیروی کردم که فرمود:
"فَفَرَرْتُ مِنكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ؛
پس هنگامی که از شما ترسیدم فرار کردم".
اگر بگویید که حضرت موسی از میان قوم خویش بدون ترس فرار کرد، با این کلام منکر صریح کلام الهی میشوید و اگر قبول کنید که موسی ترسیده بود و جز گریختن چارهای نداشت، پس وصی پیامبر به طریق اولی میتواند بیمناک باشد!
🔻همچنین از سنت و شیوه حضرت هارون پیروی کردم که به برادرش موسی گفت:
" ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي؛
ای فرزند مادرم، این گروه مرا در فشار گذاشتند و ناتوان کردند و نزدیک بود مرا بکشند".
اگر بگویید که بنیاسرائیل با هارون رفتار ناشایستی نکردند و او را تحت فشار قرار ندادند و تا مرز کشتن وی پیش نرفتند، حتما سخن شما به منزله انکار قرآن خواهد بود و اگر بپذیرید که آنها قصد کشتن وی را داشتند و ضعیف و خوارش شمردند، پس وصی پیامبر به طریق اولی تحت فشار قرار گرفته است و تضعیف یا حتی تهدید به مرگ میشود! بنابراین عذر او برای سکوتکردنش پذیرفتنی است.
🔻در نهایت، من از سنت و سیره حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله پیروی کردم. آن بزرگوار از میان مردم زمان خود فرار کرد و از ترس دشمنانش از مکه خارج شد و به غار پناه برد و مرا همان شب در بستر خود خوابانید. اگر بگویید که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بدون هیچ ترسی از دشمنان از مکه گریخت، حتماً با این سخن منکر واقعیت شدهاید و اگر بپذیرید که آن حضرت نگران بود و با هراس، از مکه خارج شد و به من دستور داد در بستر وی بخوابم تا او بتواند از شهر فاصله بگیرد و در غار پناهنده شود، پس وصی آن بزرگوار به اولی می تواند بترسد و نگران باشد و از دست مردم بگریزد.
📚منابع:
۱. سوره احزاب، آیه ۲۱
۲. سوره مریم آیه ۴۸
۳. سوره هود، آیه ۸۰
۴. سوره یوسف، آیه ۳۳
۵. سوره شعراء، آیه ۲۱
۶. سوره اعراف، آیه ۱۵۰
۷. علل الشرایع، ج۱، ص۱۴۸
۸. الاحتجاج، ج۱، ص۱۸۹
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
🔵 فلسفه عبادات اسلامی
💠 خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزه داری حفظ كرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهايشان متواضع باشد.
📒 #نهج_البلاغه ، فرازی از خطبه ۱۹۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌸بسْمِ اللّهِ الرّحْمٰنِ الرّحِیم🌸
💠 هر روز یک آیه 💠
#ولایت_در_قرآن
☀️ شماره 4⃣
✅ سوره آل عمران آیه 103
💠و اعتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ وَ... یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعلَّکُمْ تَهْتَدُونَ
و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و.پراکنده نشوید ونعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان یکدیگر بودید....
⭕️براستی حبل الله چیست ؟؟؟اعتصام به چیزی پناهگاه میباشد؟
⬅️ جابر به نقل از امام باقر علیه السلام میگوید: خاندان محمد صلوات الله علیهم اجمعین همان ریسمان خداوندی هستند که امر فرموده به آن چنگ بزنند «وَاعتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعا وَلاَ تَفَرَّقُواْ». است.
✅ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
آنها (اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله)ستونهای استوار اسلام، و #پناهگاه مردم می باشند.
📚 پی نوشت:⬇️
1)تفسیر عیاشی ،ج 1- ص 217
2) نهج البلاغه ، خطبه 239
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#ماه_قرآن
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
حکمت ۳۸ _بخش ۹_ پرهیز از دوستی با بخیل(1).mp3
5.47M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت38 9️⃣
⭕️ پرهیز از دوستی با بخیل
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت38 ( 9 )
🔷 پرهیز از دوستی با بخیل
🔻در ادامه حکمت ۳۸ ، امیرالمؤمنین به فرزند عزیزشان سفارش می کنند: « إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ» ؛ از دوستی با بخیل بپرهیز ، «فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ» ؛ زیرا بخیل دقیقاً در چیزی که به آن احتیاج داری پشت تو را خالی می کند.
🔷 "بخل" در نهج البلاغه سیمای خیلی دقیقی دارد :
1⃣ اولین مبحث، زشتی بخل است.
🔻حضرت در حکمت سوم می فرمایند : « الْبُخْلُ عَارٌ»؛
بخل ننگ است.
همچنین مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۷۸ می فرمایند : « الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُيُوبِ» ؛ بخل جامع تمام عیب های زشت است.
و نیز مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۲۹ می فرمایند: « هَلْ تُبْصِرُ إِلَّا بَخِيلًا اتَّخَذَ الْبُخْلَ بِحَقِّ اللَّهِ وَفْراً » ؛ روزگار ما را می بینی؟ بخیل را می بینی که با بخل ورزیدن در مورد حقّ الله ، دارد ثروت وافر جمع می کند؟
2⃣ نکته دوم ریشه بخل است .
🔻مولا علی (علیه السلام) معتقدند بخل ، حرص و ترس، ریشه در سوءظن به خدا دارند. یعنی اعتقاد کسی که اهل بخل است ، خراب است.
در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر ( رحمت الله علیه) می نویسند : « فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى »
همانا بخل و ترس و حرص، اخلاقها و خصلت های متفاوت اند ، امّا «يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللَّهِ » ؛ این سه در یک ریشه به هم می رسند و آن سوءظن به خداست.
🔻مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه معتقدند رفتار بخیل واقعاً غیر عاقلانه و تعجّب برانگیز است.
🔻 در حکمت ۱۲۶ می فرمایند : «عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ» ؛
من از بخیل تعجب می کنم ، چرا ؟ زیرا :
يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ » ؛ به سمت همان فقری تعجیل می کند که از آن فراری است. « وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ» ؛ بی نیازی و ثروتمندی که دنبالش است را با بخل از دست می دهد.
🔻 مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۴۲ معتقدند "بخل" و "جود" می توانند نابجا از انسان ظهور کنند.
در خطبه ۱۴۲ می خوانیم ، برای کسی که نابجا به ناکسان نیکی کند بهره ای جز ستایش فرومایگان، توصیف سرکشان و اشرار و سخنان جاهلان بدگفتار نیست و اینها نیز تا هنگامی که به آنها بخشش می کنند، ادامه دارد. گفت :
" قربون بند کیفتم
تا پول داری رفیقتم! "
به نااهل جود کردن اینگونه است.
🔻دست سخاوتمندی ندارد آن کس که از بخشش در راه خدا بخل می ورزد ، آن کس که خدا او را مالی بخشیده، پس باید به خویشاوندان خود بخشش نماید و سفره مهمانی خوب بگستراند و اسیر آزاد کند و رنجدیده را بنوازد و مستمند را بهره مند کند و قرض وامدار را بپردازد و برای درک ثواب الهی در برابر پرداخت حقوق دیگران و مشکلاتی که در این راه به او می رسد صبور باشد، زیرا به دست آوردن صفات یادشده موجب شرافت و بزرگی دنیا و درک فضایل سرای آخرت است ان شاالله.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⚫️⚫️⚫️
فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها بر شما تسلیت باد.
📖منزلت حضرت خدیجه کبری (س) در کلام پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله":
خدیجه! و کجا مانند خدیجه پیدا خواهد شد؟! در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق نمود و مرا در پیشرفت دین خدا یاری داد...
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_یاوران_حضرت_مهدی_عج_شهرستان_نکا