هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت107
🔹 نکوهش عالِم بی عمل (2)
🔸۲. مبحث دوم پیرامون حکمت ۱۰۷ که دربارهٔ علم نافع بود، عبارت است از سرچشمه ها و منابع علم نافع؛
🔻در نهج البلاغه برای علم نافع پنج منبع معرفی شده است :
1⃣ اول خداوند متعال، که در این باره می توانید به خطبه های ۶۵ ، ۸۶ ، ۱۰۸ و ۱۶۳ مراجعه بفرمائید.
2⃣ دوم قرآن کریم، که در خطبه های ۱۱۴ ، ۱۵۸ ، ۱۷۶ و ۱۹۸ نهج البلاغه پیرامون منبع بودن قرآن بیاناتی آمده است.
3⃣ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که می توانید در خطبه ۷۲ مطالب پیرامون پیامبر و اینکه سخن و رفتار ایشان منبع علم نافع هستند را ببینید.
4⃣ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، که در خطبه های ۳ ، ۵ و ۶ و حکمت ۱۴۷ به این مطلب اشاره می فرمایند که دانشی انباشته و منبع و چشمه ای جوشان از علم در سینهٔ ایشان وجود دارد.
5⃣ و پنجم اهل بیت (علیهم السلام)، که در این باره می توانید به خطبه های ۱۰۵ ، ، ۱۰۹ ، ۱۲۰ ، ۱۴۴ ، ۱۴۷ ، ۱۹۹ ، ۱۹۰ و ۲۳۹ مراجعه بفرمائید.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
8⃣ (قسمت هشتم) علل انحطاط جوامع گذشته ؛ دشمنی و یاری نکردن یکدیگر (خطبه قاصعه)
🔻 وَ اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ ؛ و دوری کنید از هر چیزی که ستون فقرات امّتهای گذشته را خرد کرده و شکسته است .
🔹 یک امّتی ، یک ملّتی ، یک جمعیتی ، در تاریخ در نهایت شوکت و عزت زندگی می کرد ، ناگهان به کلی متلاشی شد و از بین رفت و ستون فقراتش خرد شد ، کمرش شکست ؛ ببینید چه چیزی موجب شد که کمر آن امّت و آن ملت بشکند ، شما هم از آن بپرهیزید ، نگذارید که ستون فقرات امّت اسلام هم بشکند .
🔻 وَ اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ ؛ بپرهیزید از آن چیزهایی که ستون فقرات آنان را شکست و نیروی آنان را از بین برد .
آن چه چیزی بوده ؟
🔻 مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ ؛ از دشمنی دلها با یکدیگر ،
🔻 وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ ؛ و کینه ورزی سینه ها با یکدیگر ،
🔻 وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ ؛ و پشت کردن نفسها به یکدیگر ،
🔻 وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي ؛ و به کمک نیامدن دستها به نفع یکدیگر .
🔹تو وقتی می بینی برادر مسلمانت با دشمنی درگیر است [ ولی ] دست تو به کمک او نمی شتابد ، همین می شود ؛ در مقابل ، وقتی که تو با دشمنی درگیر هستی و برادرت دستش را به کمک تو از آستین بیرون نمی آورد ، همین می شود ؛ « تَخَاذُلِ الْأَيْدِي » یعنی این ، « تَخَاذُل » یعنی فروگذار کردن ، تنها گذاشتن ، کسی را در معرکه ول کردن و تنها رها کردن ؛ یعنی در خذلان و تخاذل [ رها کردن ] .
« تَخَاذُلِ الْأَيْدِي » یعنی دست تو به کمک او نرود ، دست او به کمک تو نشتابد .
↩️ ادامه دارد...
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
💠 ای کمیل! بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند، آری تيزهوشانی می يابم اما مورد اعتماد نمی باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمتهای خدا بر بندگان، و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق می باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اول شبهه ای، شك و ترديد در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا ديگری كه سخت در پی لذت بوده و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزی حرص می ورزد، هيچكدام از آنان نمی توانند از دين پاسداری كنند و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند و چنين است كه دانش با مرگ دانشمندان می ميرد.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۴۷
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۳ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
2.2M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت107 3⃣
⭕️ نکوهش عالِم بی عمل
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت107 ( 3 )
🔹 نکوهش عالِم بی عمل
🔸 ۳. بحث سومی که پیرامون شرح حکمت ۱۰۷ نهج البلاغه قابل ارائه هست ، عبارت است از کسانی که سزاوار آموختن علم نافع نیستند ؛
🔻 مولا علی (علیه السلام) ، پنج گروه را نالایق می دانند برای اینکه از علم نافع ، خصوصاً از علومی که در قلب مطهّر امیرالمؤمنین (علیه السلام) انباشته شده است بهره ببرند :
1⃣ اولین گروه کسانی هستند که دین را وسیلهٔ دنیا قرار می دهند ؛ ( در حکمت ۱۴۷ )
2⃣ گروه دوم کسانی اند که می خواهند با این علم بر دیگران فخر فروشی کنند ؛ (حکمت ۱۴۷ )
3⃣ سوم کسانی که نیّت پاکی دارند اما ژرف اندیش نیستند که با اولین شبهه ، از راه به در می شوند و منحرف می گردند ( حکمت ۱۴۷ )
4⃣ چهارم گروهی که در پی لذت ها و شهوت های نفس هستند و لیاقت آموختن علم نافع را ندارند ( باز هم در حکمت ۱۴۷ )
5⃣ و آخرین گروه کسانی که حریص در مال دنیا هستند و به خاطر این حرصی که در مال دنیا دارند ، لایق علم نافع نیستند که در حکمت ۳۱ اشاره شده است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
با توجه به حذف عکس و فیلمهای حاج قاسم سلیمانی توسط اینستاگرام ، ما هم با دادن نمره پایین به این اپلیکیشن در پلی استور که نتیجهاش کاهش ارزش سهام این شرکت است ، از اینستاگرام انتقام میگریم
بسم الله ... همین الان برید در صفحه اینستاگرام در پلی استور و کمترین نمره رو بدید
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
#نشر_حداکثری
#اینستاگرام_را_عزادار_کنیم
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
9⃣ (قسمت نهم) توصیه به تدبر در احوال مؤمنان گذشته (خطبه قاصعه)
🔻وَتَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤمِنِينَ قَبْلَكُمْ ؛
تدبر کنید ، تأمل کنید در احوالات مؤمنان گذشته و پیش از شما ، آن مؤمنان و مسلمانان سرافرازی که در طول تاریخ پیش از شما بودند ؛ مسلمانان امّت ابراهیم ، مسلمانان امّت موسی ، مسلمانان امّت عیسی ، حواریون و پیروان پیامبران عظيم الشأن و مصلحان بزرگ الهی در میان آحاد بشریت و اجتماعات انسانی . ببینید مؤمنین زمانهای گذشته چه می کردند و چگونه عمل می کردند .
🔻وَتَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤمِنِينَ قَبْلَكُمْ ؛
بينديشيد و تدبّر کنید و در گفتارهای اسلامی ، چقدر روی اندیشه تکیه می کنند ؛ تدبّر ، اندیشیدن ، فکر کردن . این قرآن است ، این هم نهج البلاغه است ، آن هم روایات ائمهٔ هدی ( علیهم السلام ) است ؛ همه و همه ما را امر می کنند به تدبّر و اندیشیدن ، فکر کردن ، تأمل کردن ، از قضایا سر درآوردن ، آگاه شدن ؛ وادار می کنند مسلمین را بر اینکه هشیار و آگاه و زیرک باشند .
🔻 كَيْفَ كَانُوا فِي حَالِ التَّمحِيصِ وَالْبَلاَءِ ؛
ببينيد مؤمنین زمانهای گذشته در این حال فشارهای سخت و زیر منگنه های سخت و بلاهای دشوار چگونه بودند ؛ یک نگاهی به حالات آنها بکنید . این همه تواریخی که در قرآن از امّتهای گذشته می آید برای چیست ؟ قرآن که داستان می گوید برای رفع کسالت است ؟ برای سرگرم شدن است ؟ داستان موسی برای این است که ما یک مدتی سرگرم بشویم ؟ نه ، داستان موسی برای درس گرفتن است ؛ داستانهای دیگر همه برای آموختن است .
↩️ ادامه دارد...
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
💠امام خامنه ای:
💠بنده حوائج یک ساله خود را در ایام فاطمیه میگیرم.
💠نمی دانند رزق سال کشور را در فاطمیه می گیریم.
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
🦋 لزوم همراهی علم با عمل
💠 علم و عمل پيوندی نزديك دارند و كسی كه دانست بايد به آن عمل كند، چرا كه علم عمل را فرا خواند؛ اگر پاسخش داد می ماند و گرنه كوچ می كند.
📒 #نهج_البلاغه، حکمت ۳۶۶
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۴ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
1.93M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت107 4⃣
⭕️ نکوهش عالِم بی عمل
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع