شرح حکمت ۵۲ بخش ۲ ارزش عفو در هنگام قدرت.mp3
1.49M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت52 2️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت52 ( 2 )
🔹 ارزش عفو در هنگام قدرت
🔻 مولای ما در نامه ۵۳ ، به مالک اشتر می نویسد :
« لَا تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْوٍ » ؛ " هرگز از اینکه مردم را می بخشی و عفو می کنی پشیمان نباش. "
🔻 خودشان هم در حکمت ۱۹۴ اینگونه مسأله را تبیین می کنند : « مَتَى أَشْفِيَ غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ » وقتی غضب می کنم ، عصبانی می شوم ، چگونه غیض و غضبم را تخلیه کنم بهتر است ؟ « أَحِينَ أَعْجِزُ عَنِ الاِنْتِقَامِ » وقتی که اصلاً قدرت انتقام ندارم بگویم بخشیدم ، که در این صورت همه بگویند، «فَيُقَالُ لِي: لَوْ صَبَرْتَ؟» ؛ همه بگویند : دیگر چاره ای نیست . صبر کن . یا نه ، آنجایی ارزش دارد که عصبانیتم را فرو بخورم ، « أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ » ؛ وقتی که قدرت دارم انتقام بگیرم ، عصبانیتم را فرو بخورم « فَيُقَالُ لِي: لَوْ عَفَوْتَ» که به من بگویند : کاش عفو می کردی.
🔻با این نگاه مولا علی (علیه الصلوه و السلام) در نامه ۲۹ نهج البلاغه ، خطاب به مردم بصره که با ناجوانمردی تمام همدست شدند با طلحه و زبیر و بصره را با آشوب کشیدند و جنگ جمل را پیش آوردند ، سخنرانی می کنند یا نامه می نویسند و می فرمایند : " شما از پیمان شکستن و دشمنی آشکارا با من آگاهید، با این همه من جرم شما را عفو کردم و شمشیر را از فراریان برداشتم و استقبال کنندگان را پذیرفتم و از گناه شما چشم پوشیدم."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و هفتاد و هشتم
┄┄┅✿✦❀✨🦋✨❀✦✿┅┄┄
📜 #خطبه144
1⃣ فلسفه بعثت پيامبران
♦️خداوند پيامبرانش را برانگيخت و وحی را به آنان اختصاص داد و پيامبران را حُجّت خود بر بندگان قرار داد تا استدلالی يا جای عذری برای کسی باقی نماند، پس پيامبران انسان ها را با زبان راستگويی به راه حق فراخواندند. آگاه باشيد که خداوند از درون بندگان پرده برمی گيرد، نه آنکه بر اسرار پوشيده آنان آگاه نيست و بر آنچه در سينه ها نهفته دارند بی خبر است، بلکه خواست آنان را آزمايش کند، تا کدام يک اعمال نيکو انجام می دهد و پاداش برابر نيکوکاری و کيفرِ مکافات در خور بدی ها باشد.
2⃣ ويژگيهای امامان دوازده گانه
♦️کجا هستند کسانی که پنداشتند دانايانِ علمِ قرآن، آنان می باشند نه ما؟ که اين ادّعا را بر اساس دروغ و ستمکاری بر ضدّ ما روا داشتند. خدا ما اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را بالا آورد و آنان را پست و خوار کرد، به ما عطا فرمود و آنها را محروم ساخت، ما را در حريم نعمت های خويش داخل و آنان را خارج کرد که راه هدايت را با راهنمايی ما می پويند و روشنی دل های کور را از ما می جويند. همانا امامان (دوازده گانه) همه از قريش بوده که درخت آن را در خاندان بنی هاشم کاشته اند. مقام ولايت و امامت در خور ديگران نيست و ديگر مدّعيانِ زمامداری شايستگی آن را ندارند.
3⃣ شناساندن گمراهان و خبر از ستمكاری عبدالملك مروان
♦️گمراهان دنيای زودگذر را برگزيدند و آخرتِ جاويدان را رها کردند. چشمه زلال را گذاشتند و از آب تيره و ناگوار نوشيدند. گويا فاسقِ آنها (عبدالملک مروان) را می نگرم که با منکر و زشتی ها يار است و با آن اُنس گرفته و همنشين می گردد، تا آنکه موی سرش در گناهان سفيد گشته و خُلق و خوی او رنگ گناه و منکر گيرد. در چنين حالی کف بر لب به مردم يورش آورد، چونان موج خروشانی که از غرق کردن هر چيزی بی پروا باشد، يا شعله ای که تر و خشک را بسوزاند و همه چيز را خاکستر گرداند.
4⃣ اندرزهای جاودانه
♦کجايند عقل های روشنی خواه از چراغ هدايت!؟ و کجايند چشم های دوخته شده بر نشانه های پرهيزگاری!؟ کجايند دل های به خدا پيشکش شده و در اطاعت خدا پيمان بسته!؟ افسوس که دنياپرستان بر متاع پست دنيا هجوم آوردند و برای به دست آوردن حرام يورش آورده يکديگر را پس زدند. نشانه بهشت و جهنّم برای آنان برافراشته، امّا از بهشت روی گردان و با کردارِ زشتِ خود به طرف آتش روی آوردند، پروردگارشان آنان را فراخواند امّا پشت کرده، فرار کردند و شيطان آنان را دعوت کرد، پذيرفته به سوی او شتابان حرکت کردند.
┄┄┅✿✦❀✨🦋✨❀✦✿┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 178.mp3
5.96M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و هفتاد و هشتم خطبه ۱۴۴
💠مسؤولیت فرد مسلمان نسبت به امور مادی و معنوی دیگر افراد جامعه
✅حضرت علامه مصباح یزدی«رحمه الله علیه»:
بر اساس نظام ارزشي اسلام، هر مسلمانی، همانگونه که در برابر نيازهای مادی مسلمانهای ديگر مسئوليت دارد، در برابر مسائل اخلاقي آنها هم مسئول است. رسول اکرم(صلي الله عليه و آله) فرمود: «مَا آمَنَ بِي مَنْ بَاتَ شَبعاناً وَجَارُهُ الْمُسْلِمُ جَائِعٌ؛ کسی که شب سير بخوابد، درحالی که همسايه مسلمانش گرسنه باشد، به من ايمان نياورده است». از منظر اسلام، فقط دولت وظيفه ندارد که مرکزی در جایی ايجاد کند و به وضع فقرا برسد، بلکه افراد هم دراينزمينه مسئولند.
🟢 امتيازي که نظام اسلامی بر ديگر نظامها دارد اين است که نهتنها افراد در برابر نیازمندیهای مادی مردمِ ديگر مسئولند، بلکه در برابر نیازمندیهای معنوی و اخلاقیِ آنها نيز بايد پاسخگو باشند. نام کلی اين نظارت و مسئوليت «امر به معروف و نهی از منکر» است.
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#قسمت_هشتم
#علامه_مصباح_یزدی
#در_محضر_بزرگان
❤️ با امام زمان حرف بزنیم
آیت الله میلانی میفرمودند:
هر روز بنشینید یک مقدار با #امام_زمان درد دل کنید.
خوب نیست شیعه روزش شب شود و شبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد.
بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبان خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد دلی کند.
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
✍️مجید
✴️هیئت مجازی✴️ عضوشوید👇
@majidkh1399
شرح حکمت ۵۳ بخش ۱ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
1.94M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت51 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت53 ( 1 )
🔹جایگاه سخاوت و ایثارگری
💠 السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً؛ [فَإِذَا] فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ، فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ.
🔰 در حکمت ۵۳ نهجالبلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:
" سخاوت آن است که پیش از درخواست سائل، عطا کنی؛ والّا آنچه که بعد از درخواست سائل عطا می شود، یا از روی خجالت است یا از ترس مذمّت مردم."
🔰 برای توضیح این حکمت، کافیست به دو نکته توجه بفرمایید:
1⃣ نکته اول اینکه نیازمندان دو دسته اند: یا نیازشان را ابراز و درخواست می کنند؛ که این ها سائل هستند.
2⃣ یا نیاز خودشان را به جهت عزت نفس بالایی که دارند، هرگز ابراز نمی کنند؛ اینها غیر سائل اند.
🔹 سائل ها هم دو دسته اند :
1⃣ یکی سائلانی که با اصرار و اِلحاف، خواهش خودشان و درخواست خودشان را تکرار می کنند؛ مثل عمروعاص در خطبه ۸۴ که مولا علی (علیه السلام) در وصف او می فرمایند:
" او وقتی درخواستی دارد، الحاف می کند. (یعنی خیلی پافشاری می کند.) "
2⃣ یا نه؛ سائلی است که الحاف نمی کند؛ در قرآن کریم می فرماید: « لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا » ؛ " فقرای باکرامت، با اصرار از مردم چیزی درخواست نمی کنند."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...