هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت107 ( 3 )
🔹 نکوهش عالِم بی عمل
🔸 ۳. بحث سومی که پیرامون شرح حکمت ۱۰۷ نهج البلاغه قابل ارائه هست ، عبارت است از کسانی که سزاوار آموختن علم نافع نیستند ؛
🔻 مولا علی (علیه السلام) ، پنج گروه را نالایق می دانند برای اینکه از علم نافع ، خصوصاً از علومی که در قلب مطهّر امیرالمؤمنین (علیه السلام) انباشته شده است بهره ببرند :
1⃣ اولین گروه کسانی هستند که دین را وسیلهٔ دنیا قرار می دهند ؛ ( در حکمت ۱۴۷ )
2⃣ گروه دوم کسانی اند که می خواهند با این علم بر دیگران فخر فروشی کنند ؛ (حکمت ۱۴۷ )
3⃣ سوم کسانی که نیّت پاکی دارند اما ژرف اندیش نیستند که با اولین شبهه ، از راه به در می شوند و منحرف می گردند ( حکمت ۱۴۷ )
4⃣ چهارم گروهی که در پی لذت ها و شهوت های نفس هستند و لیاقت آموختن علم نافع را ندارند ( باز هم در حکمت ۱۴۷ )
5⃣ و آخرین گروه کسانی که حریص در مال دنیا هستند و به خاطر این حرصی که در مال دنیا دارند ، لایق علم نافع نیستند که در حکمت ۳۱ اشاره شده است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
با توجه به حذف عکس و فیلمهای حاج قاسم سلیمانی توسط اینستاگرام ، ما هم با دادن نمره پایین به این اپلیکیشن در پلی استور که نتیجهاش کاهش ارزش سهام این شرکت است ، از اینستاگرام انتقام میگریم
بسم الله ... همین الان برید در صفحه اینستاگرام در پلی استور و کمترین نمره رو بدید
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
#نشر_حداکثری
#اینستاگرام_را_عزادار_کنیم
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
9⃣ (قسمت نهم) توصیه به تدبر در احوال مؤمنان گذشته (خطبه قاصعه)
🔻وَتَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤمِنِينَ قَبْلَكُمْ ؛
تدبر کنید ، تأمل کنید در احوالات مؤمنان گذشته و پیش از شما ، آن مؤمنان و مسلمانان سرافرازی که در طول تاریخ پیش از شما بودند ؛ مسلمانان امّت ابراهیم ، مسلمانان امّت موسی ، مسلمانان امّت عیسی ، حواریون و پیروان پیامبران عظيم الشأن و مصلحان بزرگ الهی در میان آحاد بشریت و اجتماعات انسانی . ببینید مؤمنین زمانهای گذشته چه می کردند و چگونه عمل می کردند .
🔻وَتَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤمِنِينَ قَبْلَكُمْ ؛
بينديشيد و تدبّر کنید و در گفتارهای اسلامی ، چقدر روی اندیشه تکیه می کنند ؛ تدبّر ، اندیشیدن ، فکر کردن . این قرآن است ، این هم نهج البلاغه است ، آن هم روایات ائمهٔ هدی ( علیهم السلام ) است ؛ همه و همه ما را امر می کنند به تدبّر و اندیشیدن ، فکر کردن ، تأمل کردن ، از قضایا سر درآوردن ، آگاه شدن ؛ وادار می کنند مسلمین را بر اینکه هشیار و آگاه و زیرک باشند .
🔻 كَيْفَ كَانُوا فِي حَالِ التَّمحِيصِ وَالْبَلاَءِ ؛
ببينيد مؤمنین زمانهای گذشته در این حال فشارهای سخت و زیر منگنه های سخت و بلاهای دشوار چگونه بودند ؛ یک نگاهی به حالات آنها بکنید . این همه تواریخی که در قرآن از امّتهای گذشته می آید برای چیست ؟ قرآن که داستان می گوید برای رفع کسالت است ؟ برای سرگرم شدن است ؟ داستان موسی برای این است که ما یک مدتی سرگرم بشویم ؟ نه ، داستان موسی برای درس گرفتن است ؛ داستانهای دیگر همه برای آموختن است .
↩️ ادامه دارد...
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
💠امام خامنه ای:
💠بنده حوائج یک ساله خود را در ایام فاطمیه میگیرم.
💠نمی دانند رزق سال کشور را در فاطمیه می گیریم.
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
🦋 لزوم همراهی علم با عمل
💠 علم و عمل پيوندی نزديك دارند و كسی كه دانست بايد به آن عمل كند، چرا كه علم عمل را فرا خواند؛ اگر پاسخش داد می ماند و گرنه كوچ می كند.
📒 #نهج_البلاغه، حکمت ۳۶۶
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۴ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
1.93M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت107 4⃣
⭕️ نکوهش عالِم بی عمل
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت107 ( 4 )
🔹 نکوهش عالِم بی عمل
🔸۴. آخرین موضوعی که پیرامون علم نافع باید به آن پرداخت، آثار علم نافع است؛
🔻 در نهج البلاغه شریف، امیرالمؤمنین (عليهالسلام)، این آثار را برای علم نافع ، یعنی علمی که با عمل قرین بشود، مطرح فرمودند:
1⃣ اول پایداری دین و دنیا، که در حکمت ۳۷۲ آمده است.
2⃣ دوم اینکه اساساً عمل به علم و نافع بودن علم، ملاک ارزشمندی علم شمرده شده است که حکمت ۹۲ بر این حقیقت اشارت دارد.
3⃣ سوم اینکه پایداری علم هم منوط به عمل به آن است که حکمت ۳۶۶ در این خصوص ما را راهنمایی میکند.
4⃣ از آثار دیگر علم نافع در نهج البلاغهٔ شریف، یکی خیر بودن علم نافع است که حکمت ۹۴ آن را بیان کرده است.
5⃣ و دیگری ترسیدن از مرگ به واسطه درک حقیقت و واقعیت مرگ است که خطبه ۱۵۶ به این واقعیت اشاره دارد.
6⃣ و آخرین اثر از آثار علم نافع ، یعنی علمی که توأم با عمل باشد نزدیک شدن و تقرّب به پیامبران است که در حکمت ۹۶ میخوانیم .
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙حجت الاسلام عالی
🎤بیان لحظات آخر عمر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
❁❁)*✲゚* ❁❁)*✲゚* ❁❁)*✲゚*
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
⚫️فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را خدمت شما بزرگواران تسلیت عرض میکنیم.
هدایت شده از نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
🔟 (قسمت دهم) شکنجه ها و سختی های مؤمنان تاریخ در راه دین(خطبه قاصعه)
🔻اميرالمؤمنين ( صلوات الله علیه ) می فرماید ببینید گذشتگان شما در حال بلا ، در حال شدّت ، در زیر منگنه های فشار چگونه زندگی می کردند. هر کاری که آنها می کردند تدبر کنيد .
🔻 کَیْفَ کَانُوا فِی حَالِ التَّمْحِیصِ وَ الْبَلاَءِ ؛
ببینید چگونه بودند مؤمنان پیش از شما در حال شدت و فشار و بلای زندگی،
🔻 أَلَمْ یَکُونُوا أَثْقَلَ الْخَلاَئِقِ أَعْبَاءً ؛ آیا بارشان و مصیبتشان سنگین تر از مصیبت های همهٔ خلایق نبود ؟ چرا ، واقعاً هم بود.
🔻 اتَّخَذَتْهُمُ الْفَرَاعِنَةُ عَبِیداً فَسَامُوهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ؛
فرعون صفتان عالم و تاریخ ، قدرتمندان قوی پنجهٔ طغیانگر تاریخ ، می خواستند اینها را مانند بردگان خود به حساب بیاورند ؛ سخت ترین عذابها را بر دوش اینها تحمیل می کردند .
🔻وَجَرَّعُوهُمُ الْمُرَارَ ؛ تلخ ترین و ناگوارترین بلیات را جرعه جرعه در حلق آنها می ریختند . " مرار " آن خاری یا آن برگ درختی است که شتر با همه لبهای ضخیمش هم وقتی می خورد، لبهایش مدام قاچ می خورد. امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) این نیش های گزنده را تشبیه می کند به مرار ؛ می گوید اینها مرارها را جرعه جرعه در حلقشان و در حلقومشان می ریختند و به اینها سختی می دادند . اینها را می کشتند ، دست و پای اینها را قطع می کردند ، اینها را زیر شکنجه ها و بلاها و فشارها قرار می دادند.
🔻 امّا فَلَمْ تَبْرَحِ الْحَالُ بِهِمْ فِی ذُلِّ الْهَلَکَةِ وَ قَهْرِ الْغَلَبَةِ ؛ پیوسته و در همه حال درگیر سرپنجهٔ فرعونیان زمان خود قرار داشتند.
🔻 لاَ یَجِدُونَ حِیلَةً فِی امْتِنَاعٍ وَ لاَ سَبِیلاً إِلَى دِفَاع ؛
نمی توانستند جان خودشان را مصونیت ببخشند ، نمی توانستند از خودشان آن چنانکه باید دفاع کنند . یک گروه اقلیت که از لحاظ فکری با قدرت برتری مخالف است، چطور می تواند از خودش دفاع کند؟ همه چیز دست آن قدرت است ؛ یک گروهی که با او مخالف است چه می تواند بکند در مقابل او ؟ پس او فشار می آورد روی این .
↩️ ادامه دارد...