⛔️شیوه مواجهه امام با جوانان معترض و منحرف👆👆
🔸️آیا واقعاً این چنین است؟
🔸️سهم سخنان یک طرفه تریبونهای مختلف در انحراف و التقاط چقدر است؟
🔸️سهم سخنان غیر منطقی و مبهم و انتظار تبعیت تمام و کمال از جوانان مظلوم، چقدر است؟
🔻نقدنامه را دنبال کنید:
@naghdname_ir
🔻در شرایط کنونی بیش از آنکه به شهید نیاز داشته باشیم به انسانهای اندیشمندی لازم داریم که مطالبهگر باشند و مطالبهگری را یاد بدهند. این نکته را عین_صاد👆 دقیق تبیین کرده است؛ بیان این مطلب به هیچ وجه ناقض جایگاه #شهید و عدم نیاز به شهادت در شرایط کنونی نیست.
🔻مادامی که از #معیشت_مردم ، #رقص_بوسه #نفرت_پراکنی و چندین گزاره فرهنگی و اجتماعی دیگر استفاده میشود، صِرف جلو رفتن و کشته شدن تنبلی نیست؟
🔻چرا به جداسازی ریشههای این فضای ترکیبی و هیبریدی نمیپردازیم؟
🔻آیا بهتر نیست بهجای کنار زدن و حذف آدمهايي كه بعضاً سن كمي هم دارند حرفها را بشنویم و سکوتها را به صدا دربیاوریم؟
🔻چرا جهاد تبیین را از شعارها مصون نگردانیم و سپس ریشههای اصلی مشکلات، انگیزههای اجتماعی، اقتصادي، فرهنگی و هیجانی را جدا نمیکنیم؟
🔻با این رویه که هر صدایی را کاملا صدای اعتراضی و اقتصادی بنامیم یا متقابلا هر ندا و صدایی را کاملا اغتشاشی بنامیم چه چیزی بنا هست درست بشود؟ به ماهم بگویید در جریان باشیم؟
🔻طی چند ماه گذشته ضمن حفظ احترام افرادی گفتند الان وقت مطالبه اقتصادی و معیشتی نیست، در صورتی که در صحنه نبرد اگر این مطالبه شکل بگیرد سرمایههای مردمی بسیاری ایجاد خواهد شد و ید واحدهای شکل خواهد گرفت برای مقابله با اغتشاشگران اصلی.
🔻عده بسیاری نیز بهجای حل مسئله صورت مسئله را با مظلوم نمایی یا نفرتپراکنی متقابل و... پاک میکنند.
🔻و برخی نیز بهجای مطالبهگری درست و با احترام از بزرگان به هزار یک علت از گذشته تا به حال فعلا مشغول تنورگرم تقدسسازی هستند.
✍️مجید رحیمی
@naghdname_ir
🔸️از اجرای حدود الهی کوتاه نیایید
🔸️ما معتقد هستیم تشکیل جامعه اسلامی و قیام برای انقلاب اسلامی ریشه در یک مبانی داشته است که از جمله آنها توجه به جایگاه نقش مبانی الهی در رستگاری جامعه است.
ما مسلمانان معتقدیم، از انجا که خدا ما را آفریده حکمتها و آیات الهی و منصوبان الهی بهترین و راهگشاترین راهها را برای مدیریت و رستگاری جامعه ارائه میدهند.
🔸️چندی پیش در جمعی، عزیزِ بزرگواری روایتی قرائت نمود و بیان داشت اگر شنیدید حدود الهی اجرا شد بر اغتشاشگران ناراحت نشوید، چرا که برکات بسیار زیادی خواهد داشت حتی بر خانواده فرد اغتشاشگر؛ متن این روایت بسیار زیبا به شرح زیر بود:
🔻رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: إقامَةُ حَدٍّ مِن حُدودِ اللّه ِ خَيرٌ مِن مَطَرِ أربَعينَ لَيلةً في بِلادِ اللّه ِ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :جارى كردن يك حدّ از حدود الهى، بهتر است از چهل شب بارش باران در سرزمينهاى خدا.
🔸️پس از این جلسه، فکر میکردم ما چقدر از این برکتها را از دست دادهایم، مگر جامعه ما نشان و نام اسلام را همراه نداشته، پس چرا احکام الهی را کامل اجرا نکرده است و در برخی از موارد سلیقه شخصی را وارد بر اجرای احکام کرده است؟
🔸️ما برکت اجرای حدود بر #اختلاسها #فسادها #دزدی_از_بیتالمال، #لیدرهایرسانهای_دشمن و بسیاری از مسائل دیگر را در جامعهای که نام و نشان اسلام را دارد از دست دادهایم و با توجه به تمثیل و تشبیه متن روایت چه خسران عظیمی شکل گرفته است؛ بعید نیست حال و روز این روزها پاسخی باشد بر کفران نعمتها.
🔸️از سوی دیگر ان سوی گود هم حال و روز خوبی نداریم، بسیاری از حدود اجرا نشده است و حدودی هم که اجرا شده متاسفانه دستمایه سلایق شخصی منفعتطلبان قرار گرفته است.
🔸️به عنوان مثال من هرچه بررسی، پرسش و تحقیق انجام میدهم نمیدانم بر اساس کدام مبنا حجاب را اینچنین یکدست و یکپارچه کردهایم؟
مگر بنا نبود حجاب شرعی انجام بشود، بهتر یا برتر بودن نوع، رنگ و جنس ان را چه کسی اضافه کرد؟
🔸️یقینا با توجه به خلقت الهی و فطرت انسانی اجرای حدود الهی موجب برکت جامعه میگردد اما عدم اجرا و یا اجراهای سلیقهای نتایج خوشایندی نخواهد داشت جز بدنامی نام و نشان اسلام.
✍️مجید رحیمی
@naghdname_ir
📍دعاهایی که در زمین آمریکا نشست
🔸بسیاری از ما، عادت کردهایم به تنبلی، آموزش ندیدن، دور زدن و نقد نشدن؛ این حالت آسیبهای مختلفی دارد اما یکی از آسیبهای جدی آن پنجه انداختن بر چهرهی دین است.
🔸در بازی ایران و آمریکا بسیاری از اهالی فوتبال معتقد بودند #کیروش گزینه مناسبی نبوده و قاعدتاً تیمی هم که استفاده میکند توانمندی لازم را ندارد، این موضوع برای من که اهل فوتبال نیستم کاملاً با مشاهده بازی مشهود شد.
🔸حالا عدهای چند روز قبل از بازی بهجای بررسیهای دقیق یا حداقل گوش سپردن به سخن متخصصان و هشدار و نقد ضعفها؛ دائماً مردم را دعوت به دعا برای برد تیم ملی میکردند.
مسئله این است:
🔸دعا چیست؟ کارکرد آن کجاست؟
🔸آیا ما مقدمات علی و معلولی یک کار را نباید بررسی کنیم؛ بعدا به دعا بپردازیم؟
🔸ما هم مقدماتِ دعا را رعایت نمیکنیم و هم مقدمات نفرین را؛ این کارها دقیقا مثل ناراحتی برخی هست از وضعیت حجاب، آنچنان میگویند چرا اینچنین شده و خدا نفرینتان کند که انگار یادشان رفته این آش شور یا بینمک دستپخت خودشان است.
🔸مگر در روایات ما نیامده است دعا، برترین عبادت، کلید رحمت و رمز رستگاری است؛ شما چگونه استنباط میکنید مومن میتواند خوب تلاش نکند، زحمت کافی نکشد، اشتباهات متداول هم داشته باشد اما رستگار شود و جلب رحمت الهی شامل حال او بشود؟
🔸برترین عبادت با کدام استدلال همنشین ضعیفترین عملکردها میشود؟
🔸به نظرتان نمیرسد با این شیوه، که البته شیوه مرسومی هست در فوتبال و غیر فوتبال از #انتخابات گرفته تا مذاکرات و...چنگ بر چهره دینی میاندازید که پیامبر آن متعهد بود بر اولویت تخصص و محکمکاری کارهای مختلف اجتماعی؟
🔸دعا سلاح مومن است، اما ایمان با تلاش، کوشش و تخصص سازگار است نه تنبلی، سرهمبندی، شعارِ صِرف و...
🔸این شیوهی مواجهه و عدم توجه به علتهای ناقصهی مختلف متاسفانه آسیب بزرگ فرهنگ دینداری و فهم ما از دینداری است؛ ما در بسیاری از مسائل در مقام بیان و عمل هیچگونه توجهی به علل ناقصه نداریم و یک علت ناقصه را کاملا علت تامه میپنداریم و فهم خودمان را هم با تاکید فراوان برای قشر خاکستری بیان میکنیم؛ نتیجهی برخوردهای اینچنینی فهم غلط از کارکرد دین در مسائل مختلف اجتماعی است.
✍️مجید رحیمی
@naghdname_ir
.
🔻درباره به رسمیت نشناختن
🔻من فکر نمیکنم امروز _و شاید در طول تاریخ!_ جز در ایران بتوان نظام سیاسیای را یافت که مردمان ذیل پرچم خودش را هم به رسمیت نشناسد. به این معنی که گروهی بیایند پرچمت را باافتخار لباس کنند و سر دست بگیرند؛
🔻 سرودت را هم بخوانند، و با شادیات شاد شوند و با غمت غمگین، اما تو باز هم روی خوش نشان ندهی و فقط به دلیل تفاوت در پوشش حتی تصویرشان را هم در رسانهات #سانسور کنی. این پدیدهای شگفت است. واقعاً اگر نتیجهی این رفتار تحدید و تضعیف خود نیست، پس چیست؟
🔻جالب اینکه این مردم در داخل ایران هم نیستند که بگوییم #قانون را زیر پا گذاشتهاند. نه؛ در بیرون مرزها و تابع قوانین کشور میزبانند همگی، و در آن جغرافیای فرهنگی بهنجار. پس هیچ دلیلی وجود ندارد در این میان الا زیادهخواهی دستگاه فرهنگی و سیاسی. و جالبتر انتظاری است که وجود دارد از همین طردشدگان و رسمیتنداشتهها تا بیایند و ما را به رسمیت بشناسند و احتراممان کنند! آخر چطور ممکن است این خواهش شنیده شود؟
🔻 چرا که نه منطقی است و نه با فطرت آدمی سازگار است. چون لازمهاش انکار خود است، و این شدنی نیست.
رفتارهایی از این دست را از هر منظری ببینیم، به ضرر #ایران و #جمهوری_اسلامی است. اما اینکه چرا اصلاح نمیشوند، الله اعلم!
#صدا_و_سیما #حجاب
✍علی اصغر عزتیپاک
@naghdname_ir
🔴 شعارهای نو
🔸آنقدر شعارهای انقلابی تکراری و فرمالیته شده که هیچ جذابیتی برای بنده نداره چه برسه به ده هشتادیها. بازم دست براندازا درد نکنه که بعد از سالها رکود و تکرار ملالآور، تنوعی در شعارها ایجاد کردن.
🔹آنچه در این فتنه نمود زیادی داره گستردگی و تنوع شعارهای معاندینه که متناسب با مذاق ده هشتادیها طراحی شده.
🔸این شعارها در اتاقهای فکر ساخته و پرداخته شده و در تیمهای رسانهای پرورش یافته و به ایران تزریق میشه.
🔹یکی از اهداف این شعارها تخریب شخصیتها و نهادهای اصلی انقلاب و نفرتپراکنی نسبت به آنهاست. عجیب نیست که جوانان با افتخار عمامه روحانیت رو زمین زده و با نفرت بر بدن زخمی بسیجی تاخته و شعار ناموسی به سپاهی و حتی رهبری سر میدن.
🔸دشمنان کار شناختی گستردهای انجام داده و در این حوادث میوه خود را میچینن البته نمیگم همه این کارها فقط بر عهده شعاره ولی شعار سهمی مهم در این راستا داره.
🔹به نظر میرسه که برای مقابله با این شعارها راهی جز مقابله به مثل وجود نداره و ما باید ابتکار عمل را در دست گرفته و شعارهای جدید، جذاب و متناسب با شرایط امروزی و نسل جوان طراحی کنیم. این شعارها باید متکی بر شعور و منطق انقلابی بوده و گفتمانسازی کنه.
🔸شعارسازی کاری پیچیدهاس و باید تیمهای رسانهای با توجه به همه جوانب و شرایط آن را طراحی کنن.
✍️ محمد میرزایی
@naghdname_ir
🔸️نقش مکانیزم دفاعی جابجایی در حوادث اخیر
✍زهرا بابازاده
♦️پ.ن: جابجایی مکانیسم دفاعی روان شناختی است که در آن فرد احساسات منفی را از منبع اصلی خود به گیرنده کمتر تهدید کننده هدایت می کند.
#اعتراضات
#اغتشاشات
#انتقاد
@naghdname_ir
📝مشق شب
راهکاری برای دغدغههای امروز و نگرانیهای فردا
🔸️در هیاهوی این روزها و مصیبتهای پیدرپی؛ وجه مشترک همه ما، یافتن راهی است برای بهبود اوضاع. در هر یک از ما میل بینهایتی برای تلاش و کمک به خلق آیندهای روشن برای ایرانمان وجود دارد.
🔸️محمد فاضلی سالهاست برای آگاهی و ساختن زیربناهای توسعه ایران در تکاپوست. مقاومتش ستودنی است در این زمانه انزوای متخصصان.
چند روزی است ذهنم درگیر اپیزود ۷۲ و ۷۳ دغدغه ایران است که در آن مجتبی لشکربیوکی درباره کتابش توضیح میدهد. استراتژیهای او درباره آرزوها نیست؛ قدمهایی است شدنی و کوچک برای توسعه ایران در همین شرایط محدود.
🔸️از استراتژی نیلوفر آبی گفتند؛ از نوشتن مشق شب؛ از اینکه نتوکراسی؛ بهترین راه، برای حل مشکلات جامعه امروز و بسترسازی برای توسعه فرداست.
🔸️درسی که من گرفتم و دوست داشتم اینجا بماند برایم:
«مقاومت نامحدود بر سر خواستههای محدود.»
یعنی یک اصلاح ِکوچکِ ضروری را که به نظرمان درست است انتخاب کنیم و نامحدود دربارهاش حرف بزنیم، بنویسیم (مشق شب)، آنقدر که شنیده شود؛ به اشتراک گذاشته شود (نتوکراسی)؛ مورد بحث واقع شود، نقد شود و ذهنها برای پذیرش آن آماده.
🔸️برای زمانیکه بسترِ اجرایی شدنش فراهم باشد.
مهم آن است که چشم بهراه تغییرات بزرگ و آرمانی نباشیم. امروز، هر کاری که از دستمان برمیآید، به هر اندازه، انجام دهیم.
اما چگونه؟
🔸️اگر حرف خوبی داریم؛ مکتوبش کنیم.
مکتوب راه خودش را پیدا میکند.
باید نوشت؛
با نوشتن است که تازه میفهمیم خیلی چیزها را نمیدانیم؛ گنگ است برایمان.
🔸️در مکتوب کردن متوجه میشویم آن ایده خامی که در ذهن داریم و فکر میکنیم حلالمسائل جامعه ایران است؛ چقدر جای تفکر، بازبینی و اصلاح دارد.
«درآینده کسانی دیکته میگویند که قبلا مشقهایشان را نوشته باشند.»
ما تصمیمیات مهم زندگی را در ۱۰ دقیقه میگیریم اما واقعیت آن است که مثلا در ۲۰ سال و ۱۰ دقیقه این کار را میکنیم. یعنی تصمیمات ما نتیجه سالها مطالعه و تجربه ماست که در چند دقیقه بروز پیدا میکند.
🔸️قرار نیست اصلاح یا تغییر به سرعت اتفاق بیفتد؛ ممکن است اصلا خودِ ما اثرِ مشقمان را نبینیم. اما باید ذهنها را برای آن لحظه آماده کرد.
در هر موضوعی که دغدغه داریم: سیاست، محیطزیست، خانواده، دین ... مشق خودمان را بنویسم؛ منتشر و بسترسازی کنیم برای لحظات حساس جامعه.
🔸️کارهایی از ما شدنی است؛ همان شدنی را انجام دهیم برای ایران...
پ.ن: به نظرم مشق شب ما میتواند کمک به شنیده شنیدن صداهایی باشد که سالهاست مشق مینویسند درباره ایران...
پادکست دغدغه ایران را اینجا گوش کنید: https://castbox.fm/vb/550147016
صفحات اینستاگرام:
دکتر محمد فاضلی daghdagheh_iran@
پادکست دغدغه ایران dirancast@
مجتبی لشکربلوکی mlashkarblouki@
✍زهرا شیخ
@naghdname_ir
مجید رحیمی | نقدنامه
📌نقد و نظری بر یادداشت:
نقش مکانیزم دفاعی جابجایی در حوادث اخیر
🔸️اصل مساله و وجود مکانیزم دفاعی جا به جایی درست است اما تطبیق مسائلی مثل شهادت شهید عجمیان با این مکانیزم درست نیست.
🔸️شکی نیست برخی از افراد حاضر در این صحنه ها و البته صحنهی اعتراضات اولیه خشمگین هستند. (که معتقدم این خشم نیز بر اثر یک برنامه ریزی طولانی مدت از القای حس ناامیدی در کنار ایجاد توقع های غیر منطقی و غیر مطابق با واقع بیرونی و ضریب دادن به آن با همکاری خودآگاه یا نا خودآگاه دولتهای ضعیف چهل سال اخیر ایجاد شده است.)
🔸️اما توحشی که نمایان شده است که در ماجرای شهید روح الله عجمیان و فاجعه اکباتان به اوج خود میرسند؛ نوعی سناریوی چیده شده برای ایجاد حس ترس و القای وحشت در جامعه است.
🔸️بسیاری از خانواده های روحانیون بعد از تراژدی اکباتان ملتمسانه از همسر و فرزندشان میخواستند در سطح شهر به صورت معمم تردد نکنند. افراد زیادی با مشاهده نوع برخوردهای این روزها از تذکر زبانی نیز صرف نظر میکنند...
به نظر میرسد این حجم عجیب و متفاوت از خشونت که بیشتر شبیه فیلمهای آخرالزمانی و سناریوهای عملیاتی داعش است؛ (بهتر است بدانیم داعش برای اغلب جنایات خود سناریو نویس داشته است.) کاملا سازماندهی شده در سطح جامعه اجرا میشود. درواقع این گروه (چه معترض چه مغتشش) با اطلاع از تعداد کم اعضاء خود و رویکرد مماشاتی حکومت؛ که ممکن است با دلیل معقول یا غیر منطقی اتخاذ شده باشد؛ سعی در جبران کمیت با تاکید بر کیفیت رفتارها برای اثر وحشت آفرینی باشد.
🔸️اینجاست که اتفاقات اخیر شباهت بسیاری به وقایع ابتدایی فاجعه سوریه پیدا میکند. واقعیت بیرونی رفتارهای خشن معترض نماها بر روایت وحشت آفرینِ فضای مجازی تطبیق پیدا میکند تا جایی که یک مغازه دار برای تعارف چند عدد شکلات به ریس جمهور مجبور به عذرخواهی میشود!
🔸️قطعا گردانندگان این فجایع از روشهای تهییج، تحقیر، سو استفاده از خشم فروخورده، ایجاد تونل شناختی یک سویه و سایر مکانیزم ها و روشهای روانشناسی و روانشناختی استفاده کردهاند اما؛ تقلیل رفتارهای خشن ایشان به یک مکانیزم ساده برآمده از خشم توجیه علمی ندارد.
🔸️ افزودن این نکته نیز ضروری است که معمولا افرادی که از مکانیزم جابهجایی استفاده میکنند در همان برخورد اول دچار پشیمانی میشوند. احساس عذاب وجدان والدین بعد از برخوردهای فیزیکی با کودکان یکی از نمونههای این نوع رفتار میباشد. در حالی که اغتشاشگران فقط بعد از توقیف و مواجهه با دادگاه احساس پشیمانی دارند (یا نمایش میدهند.) و در کل فرایند رفتار توحش گونه که مثلا در مورد روح الله عجمیان چیزی حدود سی دقیقه به طول انجامیده است؛ کسی پشیمان نشده و تلاشی برای توقف حملات انجام نداده است. (که همین میتواند نیز ناشی از ترس حتی نسبت به گروه خودی بوده باشد.)
🔸️ با اینکه استفاده از مفاهیم، روشها و رویکردهای سایر علوم در تحلیلهای حامعه شناختی و پدیده های نو ظهور یکی از مهمترین زیربناهای ارتباط علوم انسانی با یکدیگر محسوب میشه و اساسا فرایند تولید علم دقیقا از این مسیر حرکت میکنه؛ اما این استفاده و این ارتباط علمی باید با استفاده از اسلوبهای صحیح انجام بشه.
🔸️تک تک حاضرین در این اغتشاشات (که چیزی حدود سه هزار سرکرده اصلی و بیست هزار حامی و سمپات تخمین زده شدهاند) حتما دارای روحیات خاص و شرایط و ویژگیهای روانشناختی هستند که با بررسی آنها میشه اطلاعات دقیقی به دست آورد و اگر خدا بخواد یا اراده اش باشه؛ جلوی تکرار فجایع رو گرفت.
✍حسین خانی
@naghdname_ir