eitaa logo
مجید رحیمی | نقدنامه
2.2هزار دنبال‌کننده
374 عکس
280 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸سکوت کردن، گاهی اوقات، دروغ گفتن است. دروغ گفتنی بزدلانه و ریاکارانه... 🔸️این ریاکاران و دروغگویان هستند که انسان را به حرف زدن، مجبور می کنند. در برابر آنها، اگر سکوت کنی، بزدلی، و اگر سخن بگویی، همطراز ایشانی. 🔸️این موقعیت بدی است که همیشه اراذل برای انسان پیش می آورند. وقتی یکی آنها می گویند و یکی تو می گویی، از خودت بیزار می شوی که چرا با چنین کسانی هم دهان شده‌ای، و وقتی می گویند و تو بزرگوارانه به راه خود می روی، فریاد می زنند که چرا جواب نمی دهد؟ 🔸️اگر دروغ می گوییم، چرا جواب نمی دهد؟! 🔸به راستی روزگاری ست که هم گفتن مشکل است هم نگفتن...                                                                               📎 نادر ابراهیمی؛ آتش بدون دود 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔺جهاد تبیین ایتایی‌ها! وقتی می‌گوییم دفاع از انقلاب هم قبیله‌ای شده یعنی همین! درواقع این دوستان، متوهمانه دفاع و تطهیر قبیله‌شان را به نام دفاع از انقلاب سند می‌زنند! در غائله‌ی اخیر به وضوح عیان شد که حتی دشمن هم از اصولگرا و اصلاح‌طلب عبور کرده؛ اما جماعت جهاد تبیینی ایتا دغدغه‌شان شده تغییر پوشش یک غیرفعال سیاسی مایل به اصلاحات! _________ 🔸️منظور ما از ایتایی‌ها چیست؟ منظور گروه‌ها و کانال‌های چندصدهزارکایی هستند که به همین سبکی که عرض کردیم و نقد کردیم فعالیت دارند و بعضا به اسم جهاد تبیین هم بودجه می‌گیرند و حمایت می‌شوند! کاملا هم هماهنگ در زدن رقیب(نه دشمن)؛ اما سکوت‌کننده [و بعضا تطهیرکننده(بقول فعالان سیاسی، ماله‌کش)] در برابر قصور و تقصیر و اشتباهات جریانات منتسب خودشان! @naghdname_ir @Jazveh_fatemedadashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سلیقه شخصی یا بیان دین 🔸️درآمدی بر اجرای موسیقی در جشن‌های انقلاب 🔸️نظر اسلام پیرامون موسیقی چیست؟ آیا اجرای هر کنسرتی حرام است؟ ملاک حرمت موسیقی چیست؟ 🔸️ آنچه در بیان احکام الهی، معارف اسلامی و بیانات بزرگان دین به‌شدت مغفول مانده فحص از مخصصات و بیان برداشت‌های کاملا سلیقه‌ای و شخصی است. 🔸️در کنار کلیپ فوق اگر تاملی داشته باشیم بر مطالب زیر نتیجه و برداشت متفاوت خواهد شد، مگر اینکه بخواهیم با پای سلیقه حرکت کنیم، نه بیان دین. 🔻غنا از نظر امام خمینی ره: غنا، ‌صوت یا صدای نازک و رقیق انسان است که ذاتاً زیبا و فرح‌بخش بوده و به خاطر تناسبی که دارد قابلیت ایجاد وجد و طرب در شنونده را دارا باشد. مکاسب محرمه، امام روح ‌الله موسوی خمینی، ج 1، صص 202. 🔻عنصر زمان و مکان در اجتهاد این‌جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی‌دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست. زمان و مکان دو عنصر تعیین‌کننده در اجتهادند. مسئله‌ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسئله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند. صحیفه امام، ج 21، ص 289 🔻کدام موسیقی حرام است؟  «شنیدن و نواختن موسیقی مطرب، حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد و خرید و فروش آلات مختص به لهو جایز نیست و در آلات مشترکه اشکال ندارد».  استفتائات از امام خمینی، ج 2، ص 12 جهت مطالعه بیشتر مطلب چالش فقه و موسیقی را در ویژه‌نامه موسیقی شناختی بخوانید. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️⁩ نمی‌توانیم سوءاستفاده از قدرت را نادیده بگیریم 🎥 فیلم | دکتر سید محمد هاشمی، مغز متفکر حقوق اساسی ایران: 🔺قدرت⁩، فساد می‌آورد و بنابراین در حقوق عمومی و حکمرانی⁩ نمی‌توانیم سوءاستفاده از قدرت را نادیده بگیریم. ‏از نگاه او، کار قانون اساسی تنظیم قدرت و تضمین آزادی است. ‏▪️دکتر هاشمی شب گذشته در سن ۸۱ سالگی بر اثر عوارض ناشی از سکته مغزی درگذشت. @naghdname_ir @naghdeandisheh
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی • مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است. قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ و دولت مردمی داریم. • یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲ ................................ ۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست! اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاه‌ها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️ یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، ۳٪تحقق دارد! ۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شماره‌های ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/zvo9p (ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱) محسن قنبریان 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌انقلاب ما هنوز تا یک «انقلاب واقعی» فاصله‌ای بسیار دارد. 🔸️آنچه مایۀ تأسفی عمیق است این است که هر روز که می‌آید این فاصله نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود، و شکاف‌های قارونی در زندگی‌ها همواره عمیق‌تر و عمیق‌تر می‌گردد. در این حرکت که درواقع شد، کارهایی می‌بایست بشود و نشد، و کارهایی نمی‌بایست بشود و شد. 🔸️ و عمده ناکامی انقلاب از همینجاست...به نظر اینجانب می‌بایست سرمایه‌داران در حاکمیت نفوذ نمی‌کردند که کردند، و می‌بایست روحانی به کارهای اجرایی نمی‌پرداخت که پرداخت. 🔸️نتیجۀ موضوع نخست، محو زمینه‌های حرکت به سوی عدالت و ساختن جامعۀ قرآنی شد برای همیشه؛ و نتیجۀ موضوع دوم، ضعف مدیریت و قابلیت هر چه بیشتر نفوذپذیری شد، به صورتی غیر قابل جبران؛ و می‌نگریم که ضعف مدیریت چگونه بیداد می‌کند، و امیدی به سامانیابی نابسامانی‌های گوناگون بر جای نمی‌گذارد. 🔸️نتیجۀ موضوع نخست این شد که دیگر نتوان به آیات « إن الله يأمر بالعدل» و «ليقوم الناس بالقسط» و «أوفوا الكيل و الميزان» تحقق بخشید، و همچنین به احادیثی مانند «العدل حياة الاحكام» 📕منبع قصد و عدم وقوع ص۲۹۶انتشارات دليل ما به قلمِ ماندگارِ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌تبیینی بر 🔻نقدی بر شیوه‌های مرسومِ مواجهه با مبانی دین و انقلاب 🔸️جهاد تبیین نباید منجر به سفید دیدن همه‌ چیز شود، چرا که در کنار این سفیدی صِرف یک سیاهی مطلق شکل‌خواهد گرفت؛ که خطر سفیدی صِرف به‌ مراتب بیشتر است از سیاهی مطلق است. 🔸️جهاد تبیین، متشکل از یک پازل گسترده است از اجزای مذهب و معنویت گرفته تا شاخصه‌های اقتصاد و اجتماع؛ پس برای جهاد باید تمام این اجزاء را بشناسیم، در مورد جزئیات بحث کنیم، مباحث اصیل و مبنایی را طرح کنیم و به هیچ‌وجه اینگونه نیست با پوستر‌ها و و تکرار لفاظانه تبیین حاصل بشود. 🔸️در فرایند جهاد تبیین باید بعضی در بیاید و بر لبان دیگران بنشیند؛ یعنی جهاد به گونه‌ای باشد که هیچ‌کسی جرئت تعدی از مبانی انقلاب را نداشته باشد نه اینکه روکشی باشد برای فرار از ضعف‌ها و کجی‌ها. 🔸️جهاد تبیین نباید بهانه‌ای باشد برای فرار از مسئولیت‌های مسئولین؛ الفاظ مسئولین را کنار بزنیم و اعمال را کنیم. 🔸️شناخت و استراتژی دشمن در جهاد تبیین مهم است به دو دلیل یکی برای مقابله با دشمن و دیگری برای مقابله‌سخت‌تر از دشمن با کسانی که برای ماله‌کشی ضعف‌ها دشمنِ توهمی و ساختگی ایجاد می‌کنند. 🔸️رکن اصلی جهاد تبیین یعنی هر چیزی را سر جای خودش قرار بدهیم، مسئولین اجرا، نهادهای علمی و دینی تلاش مجتهدانه و نهادهای نظامی امنیت؛ اگر از جایگاه‌ها تخطی شد پس از اصلاح می‌توان انتظار تغییر داشت‌. 🔸️ جهاد تبیین زحمات را بیشتر و سختی‌ها را سخت‌تر می‌کند و عملاً اگر منجر به هیجان افراد شجاع و جرئت افراد سست نشود نتیجه حاصل نشده است. 🔸️نتیجه جهاد تبیین ایجاد محبت در دل‌های مردم نسبت به ارکان حاکمیت می‌گردد به همین جهت حضرت امیر می‌فرماید این محبت حاصل نمی‌شود الا: 1️⃣زمانی که مردم نسبت به مسئولین خشم و سوءظن در دل نداشته باشند.  لاَ تَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ، وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ، 2️⃣حکومت بر ايشان سنگين نباشد و انتظارِ پايان گرفتن مدت حکومت را نکشند. وَقِلَّةِ اسْتِثْقَالِ دُوَلِهِمْ، وَتَرْک اسْتِبْطَاءِ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ 3️⃣در مناسبت‌های اجتماعی از روی محبت و تامل شرکت نمایند و عامل دیگری مانند ترس، تعصب و... آن‌‌ها را جمع نکند. وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ، 🔸️تضارب_آراء، ایجاد رسانه‌های آزاد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد تبیین است و عدم حصول آن گرد آمدن افراد ، ، و ضعیف برای ظاهرسازی‌هایی پوچ به اسم جهاد تبیین است؛ به همین جهت امیر‌المومنین به جناب مالک می‌فرماید برای وزارت افرادی را مقدم دار که: در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح اللهجه تر باشند.  ✍مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ فرهنگ جامعه ما نه شرقی است و نه غربی 🔻دکتر مهدی گلشنی در گفتگوی اختصاصی با خردورزی: 🔹در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، در زمان آقای روحانی گفتم فرهنگ حاکم بر جامعه ما نه شرقی است و نه غربی و ایشان خندیدند. 🔹به این دلیل غربی نیست که غرب اقلاً در جهاتی پیشرفت کرده است. شرقی هم نیست؛ زیرا چین و ژاپن با تغییر فرهنگ حاکم بر جامعه، خودشان را نجات داده‌اند. 🔹فرهنگ حاکم در ایران، اسلامی هم نیست؛ زیرا وقتی عکاس-خبرنگار فرانسوی به تهران می‌آید، هنگام ارائه گزارش می‌گوید: «آنها در مقام شعار، عکس اوباما و شمر را با هم منتشر می‌کنند؛ اما همه چیز ایرانی‌ها آمریکایی است.» 🔹فرهنگ باید از دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه مورد توجه قرار ‌گیرد. 📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
🌸|عید پربرکت بعثت پیامبر اکرم (ص) مبارک. 💐💐💐 شعری از علامه حسن‌زاده در وصف حضرت محمد (ص):  محمود مسلم ملائک امّار مطاع در ممالک هم سالک و هم سلوک و مسلوک او مالک و ماسواه مملوک هر حکم که داد هر دل آگاه سر لوحه حکم اسم الله اسمی که در او دوای هر درد اسمی که روای مرئه و مرد اسمی که مراد آدم آمد اسمی که سرود عالم آمد سوداگر اگر در او دل آسود سودا همه سود دارد و سود مر  همدم کردگار عالم کی هول و هراس دارد و همّ دل در حرم مطهر او گل گردد و هم معطّر او هر دل که ولای وصل دارد همواره هوای وصل دارد موسی که هوای طور دارد کی دل سر وصل حور دارد ای وای مر آدم هوس را دل داده کام سگ مگس را در وصل صمد رسد رصدگر در اسم احد رود سراسر درگاه سحر مراد سالک دادار دهد علی مسالک لوح دل آملی اوّاه دارد صور ملائک الله 🌹🌹🌹 منبع: علامه حسن زاده آملی، دیوان اشعار، مثنویات 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
رخداد سقوط⁉️ 🔸سقوط هر شرکت، سازمان یا ساختار سیاسی و اجتماعی چهار مرحله دارد؛ وقتی مرحله چهارم رخ دهد «رخداد سقوط» پایان می یابد. 🔸جمهوری اسلامی سه مرحله اول سقوط را طی کرده است، نمی‌دانم تا کی و تا چه حد می‌تواند، با مقاومت، خشونت و امنیتی کردن جامعه، مانع تحقق مرحله چهارم شود؛ اما می‌تواند با تغییر رویه،‌ پیش از آن که با «انقلاب از پایین»، مرحله چهارم سقوط نیز رخ دهد، از طریق «انقلاب از بالا»، احتمال فروپاشی را کاهش دهد. 📌متن فوق 👆چکیده یادداشت آقای محسن رنانی است؛ فرصتی قرار بدهید بخوانید و نظرات را در قالب یادداشت‌های کوتاه برای ما ارسال کنید🙏 🔸یقینا بسیاری از ما با ایشان هم نظر نیستیم اما برای پایداری جبل‌های راسخ باید حرف‌ها را شنید، گفتگو کرد، نظر داد و نقد کرد؛ صرفاً با انکار، توهین و ایجاد خطوط قرمز فرزی اعتقادات حفظ نمی‌گردد. ----- متن کامل یادداشت آقای رنانی را اینجا بخواند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
✔️جدال گنگستر شهر آمل با کلانتر 🔸معلم مازندرانی به خاطر پخش یک موسیقی عامه پسند اینستاگرامی طی چند روز اخراج و سپس استخدام شد. 🔸سوال اینجاست که این اقدام استانداری و آموزش و پرورش جز پاک کردن صورت مسئله چه چیزی را حل کرد؟ 🔸اصلا مسئله معلم بود یا اصل موسیقی؟ 🔸️اگر موسیقی مبتذل است و یک خطر فرهنگی قلمداد می شود چرا ابتدا به سراغ خواننده و پخش کننده اولیه نرفتید؟ 🔸️اگر مسئله ابتذال فرهنگی است، چرا فقط کودکان هدف هستند مخاطب اصلی موسیقی مگر جوانان نيستند؟ 🔸️اگر مسئله کودکان هستند چرا به سراغ خانواده‌هایشان نرفتید و آنها را احضار نکردید؟ 🔸️از همه این سوال ها مهم تر اینکه با هنجار های دستوری و کنترلی تا کجا می شود فرهنگ را تنطیم کرد؟ 🔸️فرض کنید با این کار معلم تأدیب و نادم شد و مابقی معلم ها هم ماستشان را کیسه کردند. خب این کودک و نوجوانی که شعر را از بر کرده و هر آهنگ جدید تری را نیز بلد است که حتی خانواده اش هم نمی‌داند را چه میکنید؟ او را چگونه کنترل میکنید؟ 🔸️پاسخ روشن است، نهاد دولت(استیت) چنان ضعیف شده است که زورش به کنترل گری کل جریان فرهنگی نمی رسد لذا فقط می‌تواند سوژه های نهادی و دولتی خودش را کنترل کند پس بچه ها یا خانواده هارا که نمی‌شود مجازات کرد، معلم را به جای همه مجازات می کند. 🔸️البته جریان اخیر نشان می دهد فشار های اجتماعی چنان است که حتی توان فشار بر نیروی های نهادی هم کم شده است. و به نوعی نزاع میانکلانتر(استعاره از تنطیم گری دولتی فرهنگ) و گنگستر(استعاره از فرهنگ عامه پسند و خارج از فرهنگ عمومی) تااینجا به نفع گنسگتر شهر آمل به پایان رسید! دولت وارد زمین نزاعی شد که پیشا پیش آنرا واگذار کرده بود و این بزرگ ترین خطر ایران امروز ماست. چراکه از ارکان اصلی دولت های توسعه گرا، تسهیل گری و تنظیم گری(نه کنترل گرایی)است. پ.ن: رویکرد اصلی این نقد، از منظر سیاست فرهنگی و نقش دولت در فرهنگ است. تحلیل اصل موسیقی و تبعات آن مجال دیگری می‌خواهد. ✍محمدجواد بادین‌فکر 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir