eitaa logo
مجید رحیمی | نقدنامه
2.4هزار دنبال‌کننده
374 عکس
280 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌مقایسه یا عقب‌نشینی از آرمان‌ها 🔻درآمدی بر مقایسه‌های جمهوری اسلامی با نظام‌شاهنشاهی یا نظام‌های غیر اسلامی 🔻این روز‌ها بسیاری از تریبون‌ها، افراد تاثیرگذار و... نظام‌شاهنشاهی را با جمهوری اسلامی مقایسه می‌کنند برای نشان دادن پیشرفت‌ها. 🔻یقینا انجام مقایسه تطبیقی کار پسندیده‌ای است، اما اکتفای به این تطبیق منجر به پوسیدگی و عقب‌ماندگی از آرمان‌ها می‌شود. 🔻مقایسه منجر به توهم موفقیت‌های صددرصدی می‌گردد و احتمال سوء استفاده برخی از مسئولان سودجو را نیز فراهم می‌نماید. 🔻فرایند صحیح استفاده از مصادیق منجر به اموزش فرهنگ اعتراض و مطالبه می‌گردد، اما عدم مواجهه صحیح زمینه عصبانی‌سازی جامعه، جایگزینی اغتشاش به‌جای اعتراض و تهی‌سازی مبانی از مفاهیم اصلی می‌گردد. 🔻 بهابخشی بیش از اندازه به مقایسه بستر خطرناک خودکشی تضارب آراء و فربه‌سازی دوقطبی‌ها است. 🔻از سوی دیگر چون آرمان‌ها و اهداف متفاوت است؛ مقایسه زیاد شائبه یکی بودن اهداف و عدم موفقیت برای دست‌یابی به آنها را ایجاد می‌کند. 🔻اکتفای به مقایسه: 1️⃣خیانت به متخصصین فقیدی است که قانون اساسی را برای اجرای در جامعه اسلامی نگاشته‌اند. 2️⃣اکتفا به متن ظاهری قانون اساسی و عدم مطالبه اجتهاد در مسائل روزآمد جامعه اسلامی. 3️⃣عدم بهره‌مندی از مفاهیم بلندی که اساس‌نامه حکمرانی به حساب می‌آیند، مانند نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، بیانات امامین انقلاب، سخن اندیشمندان و... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
🌸| ولادت با سعادت امیرالمونین (ع) و روز پدر مبارک باد 🌹بر شوره‌زار قلب‌ها باران می‌آید بر درد‌های بی دوا درمان می‌آید دستانِ پشت پرده‌ی خلق است حیدر روزی رسان عالَم امکان می‌آید چشم زمین روشن به روی صاحبش شد شأن نزول سوره‌ی انسان می‌آید قبل از نبی کعبه بغل کرده علی را بر جسم سرد کعبه حالا جان می‌آید @hazratzainab_com
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚘⚘⚘ گوهری را از صدف آورده طبعم در کنار یا که از تابنده دری آبدار برد تا حد عدم تا قاب قوسین وجود رفرف طبع مرا، یک غمزه ز اندلدل سوار شاهد بزم ولایت شاه اقلیم وجود شمع ایوان هدایت نیر گیتی مدار صورت زیبای او یا طلعت «الله نور» معنی والای او یا سر «لم تمسه نار» خط دلجویش طراز مصحف کون و مکان خال هندویش مدار گردش لیل و نهار پرتوی از نور رویش طور سینای کلیم بندۀ درگاه کویش صد سلیمان اقتدار مشرق صبح ازل خورشید عشق لم یزل چرخ تا شام ابد در زیر حکمش برقرار در برش پیر خرد چون کودکی دانش پژوه بر درش عقل مجرد همچو پیری خاکسار شاهباز اوج او ادنی بهنگام عروج یکه تاز عرصۀ ایجاد گاه گیر و دار گوش جان بگشا و بشنو از امین کردگار: باز جان می پرورد ساز پیام آشنا یا که از طور غرب می آید آواز «أنا» میدمد صبح ازل از کوی عشق لم یزل یا فروزان شمع روی شاهد بزم «دنیٰ» جلوۀ شمع طریقت چشمها را خیره کرد یا سنا برق حقیقت میزند کوس فنا کعبه را تاج شرف تا اوج «أرادنی» رسید یافت چون از مولد میمون او اقصی المنیٰ قبلۀ اهل یقین شد خطۀ بیت الحرام روضۀ خلد برین شد ساحت خیف و منا بیت معمور ار شود و بر ان ازین حسرت رواست یا بیفتد گنبد دوار من أعلی البناء از پی تعظیم خم شد گوئیا پشت فلک فرش را عرش معلی گفت تبریک وهنا آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی🌱 💐💐💐 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
‌ نمی‌شه عکس‌های رو دید‌ و چشم فرو بست و سوت زنان از کنارش گذشت!‌ ‌ او یک مخالف فرهنگی نجیبه.‌ فرهاد میثمی که مردانه و وطن‌پرستانه خط‌کشی روشنی با دشمن طماع خارجی داره و دل‌ش برای ایران می‌تپه و کماکان روش و منش او پرهیز از تندروی و خشونت‌گرایی ه، شایسته جلب و محاکمه و زندان نیست!‌ چنین مخالف نجیبی رو باید ارج نهاد و حرفش رو شنید...‌ ‌ ✍رضا جوهرچی ——————— پ.ن:بسیاری از مخاطبان محترم شاید با خوانش مطلب طرح شده رنجیده‌ خاطر بشوند، اما به جهت تامل بر مشکلات، رسیدن به راهکارهای مناسب این سخنان را منتشر می‌کنیم و تقاضا داریم نقد و نظرات علمی خود را در قالب یادداشت‌های کوتاه برای ما ارسال بفرمایید.☘️ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
رفتم بکام دشمن در بزم عام دشمن داد از کلام دشمن خون از دلم چکیده کردند مجلس آرا ناموس کبریا را صاحبدلان خدا را دل از کفم رمیده گر مو بمو بمویم آرام دل نجویم از آنچه شد نگویم با آن سر بریده زان‌لعل عیسوی دم حاشا اگر زنم دم کز جان و دل دمادم ختم رسل مکیده   لسان حال المظلومه زینب الکبری علیها السلام آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی🌱 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وابستگی و وارستگی 🔶چرا وابسته شدن بد است؟ ✔️وابستگی یعنی اینکه اگر آن (مورد وابسته) را از او بگیری دیگر نیست، این مذموم است. اما وارستگی یعنی این چیز را دارد اما وابسته به آن نیست. لباس خوب، خانه خوب و از هر چیزی خوبش را داشته باشد، اما وابسته به آن نیست. اینها برای او ابزار است. ✔️وابسته بودن عین حیوانی است که او را به جایی می بندند و جایی نمی تواند برود و گیر است و این مذمت و بدی است که خودش برای خودش به وجود آورده است. اما اگر چنانچه استفاده می کند اما عبور می کند، عارفی گفته است که میخ را بر گل می کوبد نه در دل دانلود ویدئو / صوت کامل: ebrahi.me/f1 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[معتقدانه زندگی کردن]، یکی از آفت‌های‌ پیشرفت بشر است. «اعتقاد»، ریشه‌اش از «عقد» است. عقد یعنی گره زدن؛ یعنی من رسیده‌ام به یک نقطه جزمی، و مغز و اندیشه خودم را روی این قضیه گره زده‌ام. به این میگویند معتقد. این مسئله، یکی از آفت‌های‌ پیشرفت بشر است. به هیچ وجه من پیشنهاد نمیکنم که جامعه، معتقدانه زندگی کند؛ بلکه پیشنهاد میکنم به جای معتقدانه، متفکرانه زندگی کنند...! 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
🔶 ناشی از نیست 🔶از ، فکر و متولد نمی‌شود پرفسور ، انسان‌شناس و پدر علم ژنتیک ایران به مجله «نقد اندیشه» گفت: 🔸️ اگر اخلاق نباشد، علم به ابزار تبدیل می‌شود، چون تیغ دادن در کف زنگی مست به که آید علم ناکس را به دست. 🔸️ احمق نمی‌کند، بلکه انسان‌ها را غربال می‌کند؛ افراد سست عنصر را از بین می‌برد و نخبگان و دانشمندان را بالا می‌آورد. 🔸️مگر که بوده است؟ حافظ بچه‌ای بود که پدرش فوت کرد و شاگرد نانوایی بود. مگر که بود؟ در علوم دیگر هم وضع دانشمندان همینطور است. اغلب ما از طبقه نیازمند بودند. 🔸️اصلا از و پولداری، فکر و متولد نمی‌شود، مگر اینکه افکار دیگران را بخرند. امثال از یک جامعه معمولی و طبقه متوسطِ رو به پایین برخاستند. 🔸️برای من، جامعه‌ای که ندار [فقیر] است، بسیار مورد احترام است. بسیاری از دانش‌آموزانی که در کنکور موفق هستند، از شهرستان‌های بسیار نیازمند بالا می‌آیند و شاگرد اول می‌شوند. 🔸️علت ما ناشی از نیست. یک دلیل آن عدم است؛ یعنی جاده مه‌آلودی جلوی اوست که نمی‌داند بعدا چه می‌خواهد بکند. دوم، عدم و حرمت است؛ بدین معنی که می‌گوید در اینجا داشتن ماشین مدل بالا احترام می‌آورد، اما در خارج وزیر و وکیل و دانشمند آن با مترو رفت‌وآمد می‌کنند. به نوعی، علم هم تشریفاتی شده است. ▪️گفتگوی اختصاصی نقد اندیشه با دکتر داریوش فرهود. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir