هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
درباره گشت ارشاد
@Mahdi_Takallou
گشت ارشاد بد نیست اما کافی نخواهد بود و تعمیم اجرایی آن بر تمام ضعفهای عدم نظارت بر:
1⃣صنعت پوشاک
2⃣ مصائب ناشی از مشکلات اقتصادی
3⃣فضای مجازی
4⃣عدم برنامه برای صنعت مد
و...
چهرهی مورد نیاز و اجرایی گشت ارشاد را بیش از پیش منفور میسازد؛
نمیشود تمام مشکلات و ریشه های مسئله حجاب را با گشت ارشاد حل کرد و این برخورد گزینشی انزجار اجتماعی بهدنبال خواهد داشت.
@naghdname_ir
🔸 بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا؛ پیام رسان ها و رسانه های اجتماعی محبوب ایرانیان معرفی شدند
🔸بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا، 46.5 درصد مردم از «اینستاگرام» استفاده میکنند. 35.3 درصد از «واتسآپ»، 34.6 درصد از «تلگرام»، 25.2 درصد از «ایتا»، 24.1 درصد از «روبیکا» و 8.7 درصد نیز گفتهاند از «بله» استفاده میکنند. میزان استفاده از سایر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی کمتر از 7 درصد بوده است.
🔸میزان استفاده مردم از پیامرسانها و رسانههای اجتماعی خارجی از قبیل اینستاگرام، واتسآپ و تلگرام در دوسال اخیر با نوساناتی همراه بودهاست، به طوری که استفاده از پیام رسان واتسآپ از 71.1 درصد در خرداد 1401 به 35.3 درصد در دیماه 1402 کاهش یافته است. رسانههای اجتماعی داخلی مثل روبیکا و ایتا از اسفند 1401 تاکنون، میزان استفاده آنها، تغییر قابل توجهی نداشته است.
📌 متن کامل گزارش را در سایت ایسپا مطالعه نمایید.
@naghdname_ir
هدایت شده از غلیان قلم
🔹از مبانی نظری تا ایده حکمرانی
🔸حکمرانی یعنی دانستن چگونگی اداره امور در جامعه؛ ایده حکمرانی بهمثابه یک ایده نظری از لوازم مبانی نظری است.
مبانی نظری در حکم تنه بلکه ریشه درخت است و لوازم حکمرانی در حکم شاخ و برگ و میوه آن است. اگر بخواهیم لوازم نظری حکمرانی را از مبانی نظری یک مکتب فکری بهدست آوریم، باید به راه و رسم آن ملتزم باشیم.
🔸ظاهرا لوازم نظریِ حکمرانی از مبانی نظری استنباط میشود، اما این فقط ظاهر ماجرا است؛ حقیقت آن است که لوازم نظریِ حکمرانی، محصول پختگی مبانی نظری در نهاد علم است. تا ریشه پخته و پرداخته نشود، از محصول خبری نیست.
🔸نه فقط لوازم حکمرانی که لوازم انسانشناختی، لوازم جامعهشناختی، لوازم معرفتشناختی و بسیاری از لوازم نظریِ مبانیِ نظری، آنگاه بهدست میآیند که نفسِ مبانی به اندازه کافی و وافی و البته به قصد غایات مذکور به پختگی کامل رسیده باشد.
🔸اندیشههای مبنایی که پی و اساس برای اندیشههای بنایی محسوب میشوند، خودشان حاملِ تمام لوازمِ نظریِ و روبنایی هستند؛ اما تحلیل مبانی نظری و مشاهده دیگر لوازم نظری در دل آن، به دستگاه هاضمهای قدرتمند نیاز دارد که مبانی را بارها و بارها بلعیده و شیره و عصاره آنها را مکیده و با پالایش و آرایشی از نو آنها را درهمآمیخته تا در نهایت بافتی ریز و نرم از دل بافتی سخت سرزند.
🔸مبانی نظری در حکم پوسته سخت هسته و لوازم سیاسی و حکمرانی آن در حکم مغز نرم هسته است. برای شکستن هسته و رسیدن به مغز آن باید برنامه و صبر راهبردی داشت.
🔸رسالت نهاد علم، هضم مبانی نظر و دستیابی به لوازم آن از جمله لوازم حکمرانی است. اگر این ماجرا تاکنون آنگونه که شایسته است محصولی نداده، باید در مورد عملکرد نهاد علم بازنگری شود. تا نهاد علم از حقلههای علمی گرفته تا دانشگاهها و پژوهشگاهها اهمیت کار نظری را درنیابند و ندانند به دنبال چه هستند و از علم چه میخواهند و از سوی دیگر مسئولان و مدیران جامعه هم ارزش سرمایهگذاری در نهاد علم را ندانند، از ایدههای ناب حکمرانی خبری نیست.
🔸حال بروید و گوش زمین و زمان را پر کنید که تمدن نوین اسلامی در راه است، اما بدانید تمدن، علف هرزه نیست که
در هر دکان عطاری بروید. تمدن ریشه میخواهد، فکر و اندیشه میخواهد. تا برای این خشکسالی نظری فکری نکنیم با اندیشههای گلخانهای کار به نحو مطلوب و شایسته پیش نمیرود.
@ghalayaane_ghalam
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادامی که میگوییم #حجاب یک مسئله ریشهای است؛ از ذائقه و تغییر ذائقههایی سخن میگوییم که دست پخت صنعت #سینما و #تبلیغات با همکاری ارکان مختلف آموزشی و فرهنگی در کشور است و ما میخواهیم فقط با #نیروی_انتظامی و طرح نور سالها کوتاهی انجام شده در مقابل دشمنیهای دشمن را ماله کشی کنیم.
@naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مصداق از درمانهای ریشهای #حجاب
اگر به دنبال راهکاری مناسب برای مواجهه با مسئله عفاف در جامعه هستیم؛ یکی از ریشههای مهم #صنعتمد_و_لباس است؛ گشت ارشاد و ارگانهای مختلف #نظامی و امنیتی هرچه فریاد دارند را بر سر مافیای لباس و پارچه بکشند و با متخلفان برخوردهای سخت و سنگین داشته باشند...
از سوی دیگر #نهادهای_فرهنگی بهجای اینکه دائما بحث کنند حجاب امری فرهنگی است یا نه؛ به آموزش و تربیت طراحان مختلف لباس برای آقایان و بانوان با سلایق متفاوت و مناسب بپردازند.
با عرضه لباس های متنوع و مناسب میتوانید دیگران را دعوت به استفاده کنید اما مادامی که سلایق و لایق؛ راحتی و #رنگ و... مد نظر نباشد دائما در حال نهی از پوششهای نامناسب هستیم و غافل از موارد جایگزین؛ در ارائه جایگزین نیز حق نداریم سلایق دیگران را محدود به سلایق خودمان کنیم.
سلیقه غیر از چهارچوب و معیار است؛ سلایق ما در پوشش قابل تعمیم به دیگران نیست و یقیناً گستره پوشش و حجاب برای بانوان و آقایان آنقدر گسترده و متنوع است که مخاطبان فراوانی را شامل بشود.
@naghdname_ir
13.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حوزه و دانشگاه باید اقتصاد اسلامی را تئوریزه کنند.
آن اقتصادی که ضریب جینی را به نفع طبقه سرمایهدار تغییر میدهد و شکاف طبقاتی را تعمیق میکند، «اقتصاد اسلامی» است یا «اقتصاد نئولیبرال»؟
تا وقتی که حوزه و دانشگاه به میدان نیایند و اقتصاد اسلامی را تئوریزه نکنند، بحرانهای ناشی از الگوی اقتصاد سرمایهداری، به پای اسلام و انقلاب نوشته خواهد شد!
🎙 استاد میرباقری
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از غلیان قلم
🔹ستیزی جاهلانه (نقدی بر توهم خباثت علم و فکر غربی)
🔸در این یادداشت میخواهم یکی از علل بیرونقی و کسادی نهاد علم بهویژه در حوزههای علمیه را بیان کنم. البته این نقد نه از منظر سیاسی یا اقتصادی یا اجتماعی بلکه صرفا از منظری فلسفی به نقد دیدگاهی رایج در باب علم پرداخته و معتقد است: «اگر علم، از مسیر علمی یعنی از مسیر خودش و با سازوکار خودش پیشنرود، بیرونق و کساد میشود»
🔸حتما مستحضر هستید که حقیقت علم و فرزانگی گرچه مقولهای بومی و فرهنگی است، اما پس از کشف و تولید، زبانی جهانی دارد. زبانِ جهانیِ علم دو دلالت دارد: 1. علم، زمانی علم است که برای همگان قابل فهم و یادگیری باشد؛ بنابراین ما علمِ اختصاصی نداریم. 2. علم بهمثابه یک مقوله همگانی و جهانی، یک علم است و فقط از طریق نقد یا تأیید آن است که می توان مسیر علمی را پیشبرد.
🔸برای درک مطلب فوق میتوان به یک آموزه از آموزههای منطق تمسک جست. از افلاطون و ارسطو تا فارابی و ابنسینا همگی معتقدند شریفترین نوع علم، علم یقینی است و شریفترین نوع یقین، یقین برهانی است و مهمترین شرط یقین، «کلیبودن» است. «کلیبودن» یعنی نه مختص به مکانی و نه مختص به زمانی است. علم، زمانی علم است که فرازمانی و فرامکانی باشد.
🔸سنتِ علمآموزی در عالمانِ ایران اسلامی نیز این مسئله را تأیید میکند. مثلا فارابی و ابنسینا برای تحصیل علوم و فنون زمان خود به علوم و متون یونانی رویآوردند و پس از هضم آن در دستگاه هاضمه علمی خود، توانستند علم مناسب با زمان و مکان خود را بسط دهند.
🔸عالمان و اندیشمندان اروپایی نیز در آغاز دوران شکوفایی علمیشان، به ترجمه و ترویج علم از ایران اسلامی رویآوردند و بسیاری از نوشتههای عالمان مسلمان، از فیلسوفان و ادیبان تا منجمان و ریاضیدانان را ترجمه کرده و شروع به یادگیری کردند.
🔸نمونهای مهمتر از رویه عالمان و اندیشمندان جهان نیز وجود دارد. «قرآن» بهمثابه یک کتاب جهانی که برای هدایت همگانی نازل شده است، گرچه تحت تأثیر فرهنگ حجاز نازل شده، اما حامل پیامی برای تمام جهان در تمام دوران است.
🔸در نتیجه، سخیفترین نوع برخورد با علم آن است که علم را به شرقی و غربی تقسیم کنیم و مدعی شویم بنیانهای علمی و فکری غرب، ریشه فساد است و ترجمه و ترویج آن در کشور عاملِ فسادِ مثلا نهادها، دانشگاهها یا هر چیز دیگر است.
🔸عدهای میگویند: «فلان فیلسوف غربی، ملحد است یا فلان روانشناسِ غربی، انحراف جنسی دارد یا فلان متفکرِ غربی، عرقخور است و از مغز الکلخورده چیز نیکویی در نخواهد آمد»!!!
خوب! اگر قرار بر این اتهامات باشد که وضع عالمان و فرزانگان خودمان هم تعریفی ندارد. از ابنسینا و نصیرالدینطوسی تا خیامها و ملاصدراها همگی متهم به کفر و الحاد و عرقخوری و زیدبازی هستند؛ حتی بنیانگذار انقلاب اسلامی هم از این ماجرا مستثنی نبوده و توسط نابخردانی ناچیز در زمره متهمان به کفر و الحاد قرار گرفته است.
🔸بحث من رد یا تأیید یک جریان فکری نیست، بلکه میخواهم بگویم نهاد علمی، باید علمی برخورد کند. وظیفه نهاد علمی این است که مسیر علم را در هر کجا که باشد رهگیری و پیگیری کند. حوزه علمیه نمیتواند بیتوجه به اندیشههای فیلسوفان و اندیشمندان جهان معاصر کاری از پیشبرد.
🔸حوزه علمیه اگر بخواهد علوم انسانی اسلامی هم تولید کند، باید ابتدا علوم انسانی موجود را فهم کند، سپس نقد کند و در دستگاه هاضمه خود هضم کند، طرح و ایده خود را بر آن افکند و دراندازدش. ولو این حیّ باشد و آن میّت، باز هم میت را از دل حیّ و حیّ را از دل میّت درمیآورند، نه از ناکجا آباد! قال الله سبحانه: «يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ يُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ كَذلِكَ تُخْرَجُونَ» (مریم: 19)
🔸البته من منکر غرب و شرق انسانی نیستم. آری دوگانه غرب و شرق داریم؛ همانطور که دوگانه عقل و جهل داریم. فکر شیطانی و الهی هم داریم، اما این غرب و شرق با غرب و شرق جغرافیایی فرق دارد. غرب انسانی ممکن است همسایه تو باشد، با تو مسجد هم بیاید و نماز هم بخواند. انسان غربی به معنای ظلمانی، میتواند در در شرق بدنیا آمده باشد و انسان شرقی به معنای نورانی، میتواند در غرب بدنیا آمده باشد.
🔸اکنون وقت آن رسیده که مزخرفات را کنار گذاشته و عاقلانه بیاندیشیم. با علم و اندیشه نمیتوان امنیتی و کلامی برخورد کرد. پس از یونان باستان و ایران میانه، اکنون اروپا معهد علم است. پس باید حرمت علم را نگهداشت. باید زبان علم را آموخت، در محضر آن تلمّذ کرد، زمانه ما که فرارسد، به حکم آنکه مسلمان ایرانی هستیم، جز علم ایرانی اسلامی چیزی برای عرضه نمیماند.
@ghalayaane_ghalam/حمید احتشامکیا
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 عادت به مطالعه....
آیت الله مصباح یزدی
@naghdname_ir
هلالیها پاسخی به انفعالهای چند ساله
🔶انتقادها زمانی سازده است که وارد گود شویم و میدان را به دست بگیریم.... یقینا کارهای انجام شده انتقاداتی دارد، به شخص هلالی از اول هم در سبک مداحی که انجام میداد انتقاد وارد بود، مسئلهای نیست، دوستان منتقد و دلسوز عَلَمی را بلند کنند، کاری به این گستردگی و از جهات مختلف کیفی و کمی انجام بدهند، ملزومات، هیئت هزار نفری با جمعیت و اجتماع 20 هزار نفری متفاوت است و الزامات گروه سرود مسجد با گروه رسانهای سرود در صدا و سیما تفاوت دارد.
🔶گاهی به گونهای نقد میشود که کانه اگر کارهایی با این سبک ساخته نشود، فرزندان ما منتظر محصولات سالم و بدون غنا میمانند، بازار ذهن فرزندان بیش از پیش از دست رفته است، فقط چون دیواری کوتاهتر پیدا نمیکنید دائما هر چه فریاد دارید بر سر اینها میکشید؟
🔶چرا فریادی بر سر خودتان نمیکشید، که شما کجای بازی بودید؟
🔶چه زمانی از راه رسیدید؟
🔶تفکر شما چقدر دایره فرزندان ایران را محدود کرد؟
🔶دایره مخاطبان شما چقدر است، چه طرح عملیاتی و اجرایی برای مدیریت ذائقه دارید؟
🔶 ذائقهها پیش تر از این نه توسط هلالی و پوریانفر بلکه در بازی دشمن تخریب و خراب شد، اگر میتوانید گوی سبقت را بربایید و کاری انجام بدهید، کاری مناسب با عقاید و مبانی که مدافع آن هستید، کاری در دل میدان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و شیراز و یا حاشیه شهرستانهای مختلف.
🔶انتقاد به کارهای هنری و مذهبی وارد است، اما سازنده باشید نه مخرب، محرک باشید نه منفعل، نقد از دل پردیسان قم و از کف مدارس مذهبی و ایزوله شده سازنده نخواهد بود.
🔶نقد زمانی میتواند سازنده باشد که ما نقدینگی داشته باشیم و اصطلاحا برگ برندهای در چنته باشد و الا کاری بدون نقص نیست.
@naghdname_ir
کار نقد فوقالعاده سخت و سنگین است و به مراتب از تولید اثر توانایی بیشتری میخواهد؛
اگر دیدید جایی نقد زیاد شد و کفه تولید سبک شد؛ یک جای کار میلنگد؛ شاید پرسشگران لباس نقد پوشیدهاند و متخصص پندار شدهاند و آسایش در سایه نقد را بر رنج خلق آثار ترجیح دادهاند.
@naghdname_ir