eitaa logo
مجید رحیمی | نقدنامه
2.2هزار دنبال‌کننده
374 عکس
280 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
توصیه أمیرالمؤمنین(ع) به مسئولان 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: وَليَكُن نَظَرُك في عِمارَةِ الأرضِ أبلَغَ مِن نَظَرِكَ في استِجلابِ الخَراجِ لأِنَّ ذلِكَ لايُدرَكُ إلاّ بِالعِمارَةِ 🌱 بايد توجّه تو به آبادكردن زمين بيش از توجّه به گرفتن ماليات باشد؛ زيرا ماليات جز در نتيجه آبادانى فراهم نمى‌آيد. 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۵۳ @naghdname_ir
هدایت شده از مجید رحیمی | نقدنامه
امام علی در نامه ۵۳ نهج البلاغه: "مردم عیب هایی دارند که حاکم در پوشاندن آنها از همه سزاوارتر است". ❓چگونه حکومت، در کلان عیب پوش مردم باشد؟! ❗️پیامبر(ص) فرمود: العلمُ و المالُ یَستُرانِ کُلَّ عیب و الجَهلُ و الفقرُ یَکشفان کُلَّ عیب: علم و مال عیوب را می پوشاند و جهل و فقر، عیب ها را آشکار می کند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجید رحیمی | نقدنامه
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليت‌هاي اجتماعي 🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهج‌البلاغه منع مي‌كنند از كارگيري نزديكانِ شايسته با وجود شايستگاني از عموم مردم براي اداره‌ي امور و مسئوليت‌ها. 🔸حضرت براي خواص ويژگي‌هايي را بيان مي‌كنند كه دليلي هست بر منع انجام شده و مي‌فرمايند: خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى‏ كنند، زيرا: ✔️در روزگار سختى ياريشان كمتر ✔️در اجراى عدالت از همه ناراضى ‏تر ✔️ در خواسته‏ هايشان پافشارتر ✔️ در عطا و بخشش‏ها كم سپاس‏‌تر ✔️ به هنگام منع خواسته‏ ها دير عذر پذيرتر ✔️در برابر مشكلات كم استقامت ‏تر مى ‏باشند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجید رحیمی | نقدنامه
📌صداي مردم صداي خداست⁉️ 🔸در كنار منع از تبارگزيني حضرت به شدت از خواست توده‌ي مردم حمايت مي‌كنند و در فرازهايي از نامه 53 مي‌فرمايند: ✔️مردمان نيكوكار از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد. ✔️الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، عموم مردم اينچنين هستند: 1️⃣ عمَادُ الدِّينِ- ستون‌هاي استوار دين آيت الله جوادي آملي نيز در ديدار با رئيس جمهور فرمودند: مردم ستون دين هستند، با ستون دین نمی‌شود بدرفتاری کرد. بی وضو نمی‌شود نام این مردم را برد اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است. 2️⃣جمَاعُ الْمُسْلِمِينَ - اجتماعات پرشور مسلمين 3️⃣والْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ - نيروهاى ذخيره دفاعى 🔸حضرت مي‌فرمايد به خاطر اين👆 ويژگي‌ها فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، صغي يعني گوش دادن همراه با حركت و اطاعت. 🔸همچنين پيرامون توجه به رضايت مردم در متن نامه كوفيان به امام حسين عليه السلام آمده است: ✔️تأمر علیها بغیر رضى منها، بدون رضایت آن‌ها (مردم) فرمانروایی آن‌ها را به دست گرفت. 🔸جناب مسلم نيز خطاب به ابن زياد فرمود: تآمر تم على الناس بغير رضى منهم، بر مردم حكومت كرديد بدون آنكه آن‌ها رضايت داشته باشند. 🔸خداوند متعال نيز در سوره مباركه توبه آيه 61 مي‌فرمايد: قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند. اما یُؤمن للمومنین یعنی چه⁉️ 🔸علامه طباطبایی مي‌فرمايد: به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند. بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند. 🔸حرف مردم تا كجا حرف خداست⁉️ 🔸شهيد بهشتي در كتاب ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱ مي‌فرمايد: ✔️در جامعه مسلکي کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است 📍[انتخاب آزادانه اول: اسلام] در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است. 📍[انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر] ✔️اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست. منبع: محسن قنبريان، درس‌هايی از نهج‌البلاغه 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجید رحیمی | نقدنامه
🔻 ‏«مبادا چنان عمل کنی که انسان‌های ضعیف از اجرای  عدالت  به دست تو مایوس شوند.» 🔻‏و به نوعی دیگر از حکومت فکر کنند و نسل‌های جوان از دیانت ناامید شوند و به آینده خود امیدی نداشته باشند و در پی افکار و مکاتب دیگر بروند. ‏✍شرح استاد بر نامه ۲۷ نهج‌البلاغه در کتاب «ویژگی‌های حکومت صالح». ص ۵۸ نقد و نظرات خود را برای ما ارسال نمایید🌱 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجید رحیمی | نقدنامه
📌هشداری به فقیهان و عالمان بخشی از نامه علی بن الحسین(ع) به مسلم زُهْری که از فقهای مدینه بود: ⭕️پس بنگر که فردا که در پیشگاه خدا می‌ایستی چگونه مردی خواهی بود... گمان مبر که خدا عذر تو را بپذیرد و‌ از تقصیرت در‌گذرد؛ هیهات! که چنین نخواهد بود. ⭕️خدا در قرآن از پیمان گرفته است که « دین خدا را بر مردمان آشکار کنند و‌ پنهان مدارند» و بدان که کوچکترین چیزی که تو پنهان کرده و سبکترین چیزی که آن را تحمل کرده‌ای، این است که دلنگرانیِ را بدل به آسودگی کرده‌ای و راه گمراهی را بر او آسان ساخته‌ای؛ و این کار با نزدیک شدن تو به او و‌ پذیرفتن دعوت او صورت گرفته است. ⭕️از آن می‌ترسم که فردای قیامت با این گناه در میان خیانتکاران جای داشته باشی و از تو بپرسند از آنچه گرفتی و به ستمکاری ستمگران کمک کردی.... و بپرسند که چرا به کسی نزدیک شدی که حق هیچ‌کس را نمی‌داد و چرا در آن هنگام که تو را به خود نزدیک کرد از باطلی جلوگیری نکردی؟ و چرا با دشمن خدا دوست شدی؟ ⭕️آیا در آن هنگام که ستمگران تو را برای همکاری فرا‌‌خواندند، همچون قطبی قرار ندادند که آسیاب ستمکاری خویش را بر گرد آن به گردش درآورند، و همچون پلی نشدی که بر تو می‌گذشتند و به بلاها و جنایت‌هایی که بر روا می‌داشتند دست می‌یافتند؟ ⭕️آیا تو فریبکاری‌های ایشان را توجیه نکردی و گام به گام ایشان نرفتی؟ آنان به وسیله تو علما را به شک انداختند و دلهای نادانان را به سوی خود جلب کردند... نیرومند‌ترین دستیاران و وزیران ایشان کاری را که تو برای اصلاح فساد ایشان(توجیه فسادشان) انجام دادی و سبب آمد و شد خاص و عام نزد ایشان شدی برای آنان انجام ندادند... 📚الحیات جلد ۲ صفحه ۴۵۷ @allamehhakimi 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجید رحیمی | نقدنامه
🔴 فقر مردم حاصل امتحان الهی است یا بی‌کفایتی مسئولین؟! ⭕️حضرت امیر المومنین علیه السلام در نامه‌ای به جناب مالک اشتر رضوان الله علیه فرمودند: ✅ «وَإِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا، إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ، وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ.». ✅همانا ویرانی زمین به دلیل تنگدستی مردم است و تنگدستی مردم به دلیل غارت اموال از طرف حاکمانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند و از آنچه مایه عبرت است، عبرت نمی‌گیرند. 📚 نهج البلاغه، تالیف سید رضی، نامه ۵۳ @naghdname_ir @mohamadrezahakimi
🔹 تحلیلی از آرایش انتخاباتی ۱۴۰۳ ۱. به نظر می‌رسد شکاف جدی بین اصلاح‌طلبان افراطی و اصلاح‌طلبان معتدل که میخواهند در ساختار حکومت فعالیت کنند وجود دارد که رفتن پزشکیان به دیدار عارف به جای خاتمی نشانه‌ای از این شکاف است. پیشبینی میشود که اگر پزشکیان مرز خود را از تندروها جدا کرده و زیر بار برنامه های آنها نرود حمایت آنها را از دست خواهد داد و آنها علارغم وعده به ورود جدی به انتخابات پا پس خواهند کشید و همین امر زمینه حذف همیشگی آنها از ساختار قدرت را فراهم خواهد کرد. ۲. از سوی دیگر طیف احمدی‌نژاد و عدالتیون نیز که اصولگرایان افراطی بودند از ساختار قدرت حذف شده اند. ۳. در این طرف میدان نیز شکاف جدی بین نواصولگرایان و اصولگرایان آرمانی به وجود آمده است که احتمال ائتلاف را دور از دسترس کرده است. ۴. مصطفی پورمحمدی نیز نماینده طیف اعتدالی با شاخصه لاریجانی است. ۵. بنابراین این انتخابات چهار قطبی است و جلیلی، قالیباف، پزشکیان و پورمحمدی هر کدام نماینده یکی از طیفهای فکری درون حاکمیت هستند که هر کدام نگاه خاصی به حکمرانی دینی دارد. ۶. به نظر می‌رسد زمینه برای شکلگیری حزبهای قدرتمند بر اساس این چهار مدل حکمرانی فرا رسیده است. ✍ محمد میرزائی @naghdname_ir
سعید جلیلی گزینه اصلح است برای مرکز بررسی‌های استراتژی ریاست جمهوری وی اساسا مرد عمل نیست، مرد تحقیق، طراحی و پژوهش است. ✍سید حسین شهرستانی @naghdname_ir
إن الله لایغیر بقوم حتی یغیروا مابأنفسهم گاهی فکر میکنم شهادت دکتر رئیسی تنبیه الهی بود به دلیل ناسپاسی نسبت به داشتن چنین رییس جمهور انقلابی؛ آنهم درست زمانی که داشتیم گردن اسرائیل را می شکستیم. اختلاف و بداخلاقی بین طرفداران کاندیداهای جبهه انقلاب نشان میدهد که این جبهه هنوز به بلوغ لازم برای درک شرایط جهان در پیچ تاریخی نرسیده است. شکست نتیجه عدم بلوغ است. مستضعف یعنی ضعیف شمرده شده؛ پیامبر اسلام با وجود تشکیل حکومت اسلامی در استضعاف قرار داشت به همین دلیل دشمنان هر روز بحران و جنگ علیه حکومت نوپای اسلامی ایجاد می کردند تا اینکه مکه فتح شد. استراتژی اصلی پیامبر در مدینه بر اساس آیات قرآنی نیز فتح مکه بود. فتح مکه به مسلمانان عزت داد و دیگر در شبه جزیره عربستان کسی به چشم ضعیف به آنها نگاه نکرد: و رأیت الناس یدخلون فی دین الله أفواجا تا زمانی که ما به عزت نرسیم همیشه باید گرفتار بحران باشیم حتی در انتخابات و از دخالت دشمن نگران باشیم. کلید عزت، شکست بتهاست؛ بت نفس، بت اسرائیل و بت آمریکا. ما باید آقای جهان شویم و تا رسیدن به این نقطه همیشه فشار و بحران خواهیم داشت. با رسیدن به عزت این آیه تاویل خواهد شد: و نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثین. ✍ محمد میرزائی @naghdname_ir
آیت‌الله جوادی آملی: مسائلی مانند حجاب با فشار حل نمی‌شود؛ جامعه اگر ببیند که مشکلات در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی حل شده و استقلال کشور محفوظ است، آنها نیز قانونمندانه رفتار می‌کنند و به قانون احترام می‌گذارند و لذا مسائلی مانند حجاب و این موارد با فشار حل نمی‌شود بلکه باید همه سعی کنیم که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم. @naghdname_ir