eitaa logo
مجید رحیمی | نقدنامه
2.4هزار دنبال‌کننده
374 عکس
280 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
از تکه‌پرانی تا عمامه‌پرانی 🔻لباس روحانیت برای من اگرچه دست و پا گیر اما سخت محبوب است. خاصه این روزها که مظلومیتش را مضاعف می‌یابم. می‌گویم مظلومیت مضاعف، چرا که این سالها افراد بیشتری از معممین و مکلایین پاس آنرانمی‌دارند یا با دلیل و بی دلیل بدان بی‌مهر شده اند. واقعش من آخرین نفری هستم که برای نوشتن درباره لباس طلبگی صلاحیت دارد اما از سر علاقه و نه اهلیت، درباره اش می نویسم. 🔻اگرچه معمولا لباس طلبگی را نماینده اسلام فقاهتی می‌دانند اما من طلبگی را با مولوی،غزالی، محی الدین، ، علامه و امثال شیخ علی می‌شناسم. کسانی که یک عمر کمر به خدمت و سلوک بستند. آن صاحب تریبون که بیش از یک دهه فشار اقتصادی بر مردم را نمی بیند اما تار موی دخترکان، ایمانش را به لرزه می‌اندازد و به فرباد می‌آید، صاحب اصلی این لباس نیست. چرا باید او را نماینده این صنف بدانم؟ 🔻لباس طلبگی لباس زهد و خدمت است خدمت به حقیقت و زهد از هرآنچه غیر حقیقت است. لباس سلوک است سفر از خود و در خود، شبیه ترین لباسی است که به کفن می شناسیم. این لباس فرسنگ ها دور است از دنیا طلبی و اگرابزار کسب دنیا باشد بهتر آن که از تن در بیاید و به اهلش واگذار شود. چه باک، در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست! اما امروز حال ما مصداق آنست که گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری! آنها که به این لباس تعرض می کنند و آنها که بدان خرسندند، خودشان در چه حالند؟ ما عیار نقد خود را داریم؟ تو هم داری؟ 🔻نوجوانی که از تکه پرانی به عمامه پرانی رسیده ای!کم‌کاری آن صاحب منصب سواره را به حساب این طلبه پیاده می‌گذاری، که اگر بیشتر از تو گرفتار نباشد کمتر هم نیست! تو که عمامه از سر او می اندازی، کلاهت را قاضی کرده ای که داری چه می کنی؟ که این توهین قرار است چه چیزی را اصلاح کند؟ که اگر زور گفتن بد است برای همه بد است؟ که نفرت نفرت تولید می کند؟ به اینها فکر کرده ای یا دوست داری هنوز به دهه هشتادی بشناسندت؟ پ‌ن: من این روزها در قم و مشهد طلبه های زیادی دیدم که اتفاقا مورد احترام مردم هم بودند. 🔻حتی یک مورد هم از این تعرض ها از نزدیک ندیدم. این موج ها در فضای مجازی ساخته می‌شوند این نوشته ها هم بیشتر برای فضای مجازی است . ✍امیر آقا جانلو 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
عمامه‌پرانان واقعی کسانی‌اند که با تفکر امنیتی، رسالت روحانیت را تملق‌گویی از نظام می‌دانند/ برای جوان امروزی لباس روحانیت معنایی جز «یونیفورم حکومتی» پیدا نکرده محمد مطهری فرزند شهید مطهری: 🔹کاش متوجه بودیم که راه سومی نیست: یا باید راه طرح انتقاد در رسانه را باز کرد و یا باید به شنیدن ناسزا در خیابان رضایت داد. 🔹«در تصویرگری رسانه ملی از روحانیت، روحانی‌ کسی است که نسبت به عملکرد نظام  صرفا «ثناگو»ست، در برابر هر ظلمی که به نحوی به نظام برگردد «ساکت» است و مواضعش «کپی - پیست» مواضع رسمی نظام است. 🔹این است که برای جوان امروزی لباس روحانیت معنایی جز «یونیفورم حکومتی» پیدا نکرده است. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
‌ ✅ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم توطئه خارجی وجود ندارد، ولی ساده‌لوحانه‌تر آن است که صداهای صادقانه داخلی را نبینیم 🔻مجید تفرشی سندپژوه و کارشناس رسانه: اگر مسئولان فکر می‌کنند این شرایط مثل ۱۳۷۱، ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ می‌تواند تمام شود، اتفاقی نیفتد و نیاز به بازنگری در سیاست‌ها هم ندارد . 🔻حدود 20 درصد از کسانی که در ایران زندگی می‌کنند افرادی‌اند که تحت هر شرایطی و در هر موقعیتی طرفدار جمهوری اسلامی هستند و بخشی از این افراد حتی حاضرند برای ادامه حیات جمهوری اسلامی خون بدهند. 🔻 به همین میزان هم مخالف وجود دارد. 20 درصد هستند که در هر شرایطی و به هر قیمتی و بدون توجه به تبعات آن از هیچ اقدامی علیه جمهوری اسلامی دریغ نمی‌کنند، عده کمی از آنها هم حاضر هستند جان بدهند تا جمهوری اسلامی سقوط کند. 🔻این 60 درصد وسط تعیین‌کننده هستند. کسانی که روز اول انقلاب عمدتا طرفدار نظام بودند و الان با شیب تند -که اخیرا تندی آن کمتر شده، - به سمت می‌روند. علت آن که بسیاری از این‌ها انتقادات خود را با شورش، آتش زدن و تخریب اموال پیش نمی‌برند آن است که هزینه-فایده می‌کنند. 🔻نسل امروز ما به‌درستی احساس می‌کنند در بسیاری از موارد «فرصت برابر» در کشور وجود ندارد. 🔻جمهوری اسلامی ایران در ایجاد فرصت برابر ناکام مانده است. نه‌تنها در بین دگراندیشان، حتی در بین خودی‌ها هم ناکام مانده است. 🔻‌اگر فرصت برابر نداشته باشید و آن نظارت، شفافیت و حسابرسی هم نباشد نمی‌توانید توقع داشته باشید که نسل جوان امروز ایران حس تعلق و وفاداری به کشور و نظام داشته باشند. 🔻 اگر دنبال تعلق و وفاداری هستید باید فرصت برابر ایجاد کنید. وقتی همه مردم این احساس را نداشته باشند که اگر بخواهند می‌توانند به‌عنوان فعال سیاسی وارد حزبی شوند یا کاندیدای حضور در شوراها یا مجلس یا جایی دیگر شوند، حس تعلق و وفاداری‌شان در درازمدت خواهد مرد. همان‌طور که تا الان رو به افول بوده است. 💢بخش دوم گفت‌وگوی فرهیختگان با مجید تفرشی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
مخاطبان محترم نظرات کارشناسی خودتان را پیرامون مطلب زیر برای ما در قالب یادداشت‌های کوتاه به آیدی @majidrahimi_ir ارسال بفرمایید؛ به جهت تبادل نظر حتما منتشر خواهیم کرد: 🔻مادر یکی از دانش آموزهام سال پیش به صرف صبحانه دعوتم کرد. صبح روز موعود وعده را یادم رفت و با تلفنش بشمار سه از تخت پریدم توی ماشین و پانزده دقیقه بعد نشستم سر میز. کارد میزدم خونش در نمی‌آمد. 🔻همه چیز را با دقت و وسواس چیده بود ، اول کیک برداشتم که با چای بخورم و راه گلوم باز شود. 🔻اخمش باز نمیشد، پرسید «چطور فراموش کردی؟ برایت مهم نبود؟ من اینهمه زحمت کشیده ام.» 🔻انصافا کارم زشت بود. هزار بار معذرت. ادامه داد که همین کیک را بدون شکر درست کردم، با آب انگور. ارگانیک و سالم. کیک را وسط راه در هوا نگه داشتم. پرسیدم یعنی با شیره انگور؟ گفت نه، آب انگور. سفیه طور کیک را برگرداندم توی بشقاب چون حکم آب انگور را نمیدانستم و از آن کودنانه تر اینکه این را بلند گفتم! 🔻بعد یک لقمه کره مربا برداشتم، و درحالی که جرمم دوتا شده بود و میتوانست گردنم را بزند، گفت آن هم مربای انگور است. جوشانده ام، اگر میخواهی نخور! 🔻بعد هی کلام باریک و باریکتر شد، گفت اینها که الکل ندارد و فلان، رفت از آشپزخانه کوزه‌ی آب انگور را که الکلش خیلی کم است آورد گفت مثلا این مال جمع خانوادگی مان است، مال شبهای شعر و شراب و شجریان. 🔻بعد چون اصلا صلاحیت این را نداشتم که ملاحظه‌ی اعتقاداتم صورت بگیرد، کادوی تولد شوهرش را نشان داد که بیا! این هم بطری ویسکی‌. 🔻بعد هم موقعیتی پیش آمد که حجاب کردم و کار بیخ‌دار تر شد که؛ «برو بابا با این مسخره بازی‌هات» و دست آخر مجبور شدم یاداوری کنم که «بابا معلم دینی را دعوت کرده اید خانه تان ها!» 🔻وقتی از آنجا برمیگشتم، تمام شهر را به مناسبت ولادت فاطمه سلام الله پرده زده بودند، قدم به قدم، همه شعرهای آیینی. شاید اولین بار بود که عینی و تجسمی زاویه دیدم چرخیده بود و میتوانستم از چشم یک گروه متفاوت به شهرِ تصرف شده به دستِ گروهی دیگر نگاه کنم.  انگار از ساحل آنتالیا پیاده شده باشم در نجف ورودی مسجد امیر! یک جوری دوگانگی داشتم که جلدم می‌ترکید و فکر میکردم اینها چطور توانسته اند اینهمه سیطره را مدام ببینند و کنار بیایند بدون اینکه برای مرام مسلک خودشان جایی درنظر گرفته شود. . 🔻این تنها و تنها یک مثال است. کارکردش را در همین حد لحاظ کنید و خود خدا هم بخواهد چیزی حالی کند به پشه مثال میزند و «لا یستحیی!» خجالت نمیکشد... . 🔻سالهاست که جامعه شناسان، متفکران، دلسوزان و عاقلان هشدار داده اند که تضادهای فرهنگی،اقتصادی و سیاسی میان مردم دارد تبدیل به شکاف میشود و تک‌صدایی و حکومتِ مطلقه‌ی یک عده بر یک عده دیگر گاهاً حتی در خصوصیترین وجوه زندگیهاشان ، جراحت را بیشتر میکند. 🔻این یک دو دوتا چهارتای ساده است که عاقبتِ فشار دادن این زخم، به فریاد ختم میشود. عاقبت ندیده گرفتن مداوم یک گروه به خشم منتهی میشود و وقتی تضاد اوج بگیرد مثل این میماند که گله‌ی گاوی را برمانی! تر و‌ خشک با هم خواهند سوخت. 🔻اینجا دیگر جا ندارد بگویی چرا آسیب میزنید، چرا لیدر خارجی آمده توی گود، چرا عمامه آخوند را میپرانید، چرا طلبه را میکشید... چون هزار هشدار داده شد که کار به اینجا نرسد و شما همینجور تاختید. با رسانه‌ی یک طرفه، مدرسه‌ی یک طرفه، مجلس یک طرفه، بودجه های یک طرفه، فعالیت های یک طرفه... چون رسید به نقطه ای که نباید. 🔻اینجا از صد، نود، چوپان مقصر است و احمقانه است مواخذه کردن گله‌ی رمیده. خداشاهد است که این یک دو دوتا چهارتای ساده بود و همه میدیدند جز بزرگواران. منبع: پیام مخاطبان کانال آقای یاسر عرب 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️ابتدا باید خط اعتراض را از اغتشاش جدا کرد؛ اعتراضات از کجا ریشه گرفته؟ 🔸️چرا سخن از عدمِ مماشات با ریشه‌های اعتراضات انقدر کمرنگ است؟ 🔸️اگر با ریشه اعتراضات مماشات نکنید یقیناً زمینه سیستماتیکِ عدم مماشات با اغتشاشات نیز فراهم می‌شود. 🔸️شعار صِرفِ عدم مماشات با اغتشاشات بدون توجه به اعتراضات، آتش خشم‌هایِ پنهانِ اعتراضات را داغ و شعله‌ورتر خواهد کرد. 🔸️شعار کنونی عدم مماشات، اگر با همین رویکردها اجرا هم بشود، کما اینکه مواردی هم مشاهده شده، میزان خشمِ اجتماعی را افزایش می‌دهد و یقیناً این میزان از خشم برای کیان و بنیان‌های جامعه خطر آفرین است. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔻دلیل تاثیرپذیری مادر کیان از رسانه‌های بیگانه را درست تحلیل کنیم. 🔻یک بعد تقلیل مسئله؛ همین موضوعی است که در تصویر بالا ذکر شده و بعد دیگر تقلیل نادیده گرفت مادر کیان‌هاست؛ این که فکر می‌کنیم عده محدود و قلیلی مثل مادر کیان هستند آغاز شروع مشکلات است. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
مجید رحیمی | نقدنامه
🔻دلیل تاثیرپذیری مادر کیان از رسانه‌های بیگانه را درست تحلیل کنیم. 🔻یک بعد تقلیل مسئله؛ همین موضوعی
💢 صدا و سیما و مسئله‌ای به نام اعتبار ⭕️ دو ماه است که ایران درگیر جنگ رسانه‌ای سهمگینی شده‌است؛ در یک طرف امپراطوری رسانه‌ای غرب و بازوان منطقه‌ای آن و در طرف مقابل ، رسانه‌های جبهه انقلاب. اگر بخواهیم به رسانه‌های انقلابی نمره بدهیم ، صدا و سیما حایز بالاترین نمره می‌شود؛ دلیل این مدعا این است که اگر صدا و سیما را از جریان رسانه‌ای انقلاب حذف کنیم سیستم دفاعی این رسانه‌ها فرو ریخته و دیگر قادر نیستند در مقابل پروپاندای رسانه‌ای دشمن مقاومت کنند. در واقع صدا وسیما عمود خیمه رسانه‌های انقلاب است که هر گونه آسیب به آن، کل رسانه‌های انقلابی را دچار فروپاشی می‌کند. 🛑 البته این مطلب ، منافاتی با نقدهای جدی که به این سازمان وارد است ، ندارد و در جای خود باید مطالبه‌گری شود ولی الان وقتش نیست. هیچ وقت سربازی که خط مقدم جبهه در حال جنگ با دشمن است با وجود ضعف‌هایش مورد نقد واقع نمی‌شود چون باعث تضعیف‌ او در برابر دشمن می‌شود. در شرایط فعلی نیاز به اتحاد، همدلی و حمایت تمام عیار از رسانه‌های انقلاب داریم تا ایران از این مقطع حساس تاریخی به سلامت عبور کند. ❓ سئوال مهم این است که اگر صدا وسیما، اعتبار خود را از دست داده و هیچ تاثیری در تحولات ایران ندارد، چرا در سیبل تهاجم گسترده دشمن قرار گرفته است؟ ✍️ محمد میرزایی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
⛔️شیوه مواجهه امام با جوانان معترض و منحرف👆👆 🔸️آیا واقعاً این چنین است؟ 🔸️سهم سخنان یک‌ طرفه تریبون‌های مختلف در انحراف و التقاط چقدر است؟ 🔸️سهم سخنان غیر منطقی و مبهم و انتظار تبعیت تمام و کمال از جوانان مظلوم، چقدر است؟ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔻در شرایط کنونی بیش از آنکه به شهید نیاز داشته باشیم به انسان‌های اندیشمندی لازم داریم که مطالبه‌گر باشند و مطالبه‌گری را یاد بدهند. این نکته را عین_صاد👆 دقیق تبیین کرده است؛ بیان این مطلب به هیچ وجه ناقض جایگاه و عدم نیاز به شهادت در شرایط کنونی نیست. 🔻مادامی که از ، و چندین گزاره فرهنگی و اجتماعی دیگر استفاده می‌شود، صِرف جلو رفتن و کشته شدن تنبلی نیست؟ 🔻چرا به جدا‌سازی ریشه‌های این فضای ترکیبی و هیبریدی نمی‌پردازیم؟ 🔻آیا بهتر نیست به‌جای کنار زدن و حذف آدم‌هايي كه بعضاً سن كمي هم دارند حرف‌ها را بشنویم و سکوت‌ها را به صدا دربیاوریم؟ 🔻چرا جهاد تبیین را از شعارها مصون نگردانیم و سپس ریشه‌های اصلی مشکلات، انگیزه‌های اجتماعی، اقتصادي، فرهنگی و هیجانی را جدا نمی‌کنیم؟ 🔻با این رویه که هر صدایی را کاملا صدای اعتراضی و اقتصادی بنامیم یا متقابلا هر ندا و صدایی را کاملا اغتشاشی بنامیم چه چیزی بنا هست درست بشود؟ به ماهم بگویید در جریان باشیم؟ 🔻طی چند ماه گذشته ضمن حفظ احترام افرادی گفتند الان وقت مطالبه اقتصادی و معیشتی نیست، در صورتی که در صحنه نبرد اگر این مطالبه شکل بگیرد سرمایه‌های مردمی بسیاری ایجاد خواهد شد و ید واحده‌ای شکل خواهد گرفت برای مقابله با اغتشاش‌گران اصلی. 🔻عده بسیاری نیز به‌جای حل مسئله صورت مسئله را با مظلوم نمایی یا نفرت‌پراکنی متقابل و... پاک می‌کنند. 🔻و برخی نیز به‌جای مطالبه‌گری درست و با احترام از بزرگان به هزار یک علت از گذشته تا به حال فعلا مشغول تنورگرم تقدس‌سازی هستند. ✍️مجید رحیمی @naghdname_ir
🔸️از اجرای حدود الهی کوتاه نیایید 🔸️ما معتقد هستیم تشکیل جامعه اسلامی و قیام برای انقلاب اسلامی ریشه در یک مبانی داشته است که از جمله آن‌ها توجه به جایگاه نقش مبانی الهی در رستگاری جامعه است. ما مسلمانان معتقدیم، از انجا که خدا ما را آفریده حکمت‌ها و آیات الهی و منصوبان الهی بهترین و راهگشا‌ترین راه‌ها را برای مدیریت و رستگاری جامعه ارائه می‌دهند. 🔸️چندی پیش در جمعی، عزیزِ بزرگواری روایتی قرائت نمود و بیان داشت اگر شنیدید حدود الهی اجرا شد بر اغتشاش‌گران ناراحت نشوید، چرا که برکات بسیار زیادی خواهد داشت حتی بر خانواده فرد اغتشاش‌گر؛ متن این روایت بسیار زیبا به شرح زیر بود: 🔻رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: إقامَةُ حَدٍّ مِن حُدودِ اللّه ِ خَيرٌ مِن مَطَرِ أربَعينَ لَيلةً في بِلادِ اللّه ِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :جارى كردن يك حدّ از حدود الهى، بهتر است از چهل شب بارش باران در سرزمينهاى خدا. 🔸️پس از این جلسه، فکر می‌کردم ما چقدر از این برکت‌ها را از دست داده‌ایم، مگر جامعه ما نشان و نام اسلام را همراه نداشته، پس چرا احکام الهی را کامل اجرا نکرده است و در برخی از موارد سلیقه شخصی را وارد بر اجرای احکام کرده است؟ 🔸️ما برکت اجرای حدود بر ، و بسیاری از مسائل دیگر را در جامعه‌ای که نام و نشان اسلام را دارد از دست داده‌ایم و با توجه به تمثیل و تشبیه متن روایت چه خسران عظیمی شکل گرفته است؛ بعید نیست حال و روز این روز‌ها پاسخی باشد بر کفران نعمت‌ها. 🔸️از سوی دیگر ان سوی گود هم حال و روز خوبی نداریم، بسیاری از حدود اجرا نشده است و حدودی هم که اجرا شده متاسفانه دست‌مایه سلایق شخصی منفعت‌طلبان قرار گرفته است. 🔸️به عنوان مثال من هرچه بررسی، پرسش و تحقیق انجام می‌دهم نمیدانم بر اساس کدام مبنا حجاب را اینچنین یک‌دست و یک‌پارچه کرده‌ایم؟ مگر بنا نبود حجاب شرعی انجام بشود، بهتر یا برتر بودن نوع، رنگ و جنس ان را چه کسی اضافه کرد؟ 🔸️یقینا با توجه به خلقت الهی و فطرت انسانی اجرای حدود الهی موجب برکت جامعه می‌گردد اما عدم اجرا و یا اجراهای سلیقه‌ای نتایج خوشایندی نخواهد داشت جز بدنامی نام و نشان اسلام. ✍️مجید رحیمی @naghdname_ir
📍دعاهایی که در زمین آمریکا نشست 🔸بسیاری از ما، عادت کرده‌ایم به تنبلی، آموزش ندیدن، دور زدن و نقد نشدن؛ این حالت آسیب‌های مختلفی دارد اما یکی از آسیب‌های جدی آن پنجه انداختن بر چهره‌ی دین است. 🔸در بازی ایران و آمریکا بسیاری از اهالی فوتبال معتقد بودند گزینه مناسبی نبوده و قاعدتاً تیمی هم که استفاده می‌کند توانمندی لازم را ندارد، این موضوع برای من که اهل فوتبال نیستم کاملاً با مشاهده بازی مشهود شد. 🔸حالا عده‌ای چند روز قبل از بازی به‌جای بررسی‌های دقیق یا حداقل گوش سپردن به سخن متخصصان و هشدار و نقد ضعف‌ها؛ دائماً مردم را دعوت به دعا برای برد تیم ملی می‌کردند. مسئله این است: 🔸دعا چیست؟ کارکرد آن کجاست؟ 🔸آیا ما مقدمات علی و معلولی یک کار را نباید بررسی کنیم؛ بعدا به دعا بپردازیم؟ 🔸ما هم مقدماتِ دعا را رعایت نمی‌کنیم و هم مقدمات نفرین را؛ این کارها دقیقا مثل ناراحتی برخی هست از وضعیت حجاب، آنچنان می‌گویند چرا اینچنین شده و خدا نفرینتان کند که انگار یادشان رفته این آش شور یا بی‌نمک دست‌پخت خودشان است. 🔸مگر در روایات ما نیامده است دعا، برترین عبادت، کلید رحمت و رمز رستگاری است؛ شما چگونه استنباط می‌کنید مومن می‌تواند خوب تلاش نکند، زحمت کافی نکشد، اشتباهات متداول هم داشته باشد اما رستگار شود و جلب رحمت الهی شامل حال او بشود؟ 🔸برترین عبادت با کدام استدلال همنشین ضعیف‌ترین عملکردها می‌شود؟ 🔸به نظرتان نمی‌رسد با این شیوه، که البته شیوه مرسومی هست در فوتبال و غیر فوتبال از گرفته تا مذاکرات و...چنگ بر چهره دینی می‌اندازید که پیامبر آن متعهد بود بر اولویت تخصص و محکم‌کاری کارهای مختلف اجتماعی؟ 🔸دعا سلاح مومن است، اما ایمان با تلاش، کوشش و تخصص سازگار است نه تنبلی، سرهم‌بندی، شعارِ صِرف و... 🔸این شیوه‌ی مواجهه و عدم توجه به علت‌های ناقصه‌ی مختلف متاسفانه آسیب بزرگ فرهنگ دین‌داری و فهم ما از دین‌داری است؛ ما در بسیاری از مسائل در مقام بیان و عمل هیچ‌گونه توجهی به علل ناقصه نداریم و یک علت ناقصه را کاملا علت تامه می‌پنداریم و فهم خودمان را هم با تاکید فراوان برای قشر خاکستری بیان می‌کنیم؛ نتیجه‌ی برخورد‌های اینچنینی فهم غلط از کارکرد دین در مسائل مختلف اجتماعی است. ✍️مجید رحیمی @naghdname_ir
. 🔻درباره به رسمیت نشناختن 🔻من فکر نمی‌کنم امروز _و شاید در طول تاریخ!_ جز در ایران بتوان نظام سیاسی‌ای را یافت که مردمان ذیل پرچم خودش را هم به رسمیت نشناسد. به این معنی که گروهی بیایند پرچمت را باافتخار لباس کنند و سر دست بگیرند؛ 🔻 سرودت را هم بخوانند، و با شادی‌ات شاد شوند و با غمت غمگین، اما تو باز هم روی خوش نشان ندهی و فقط به دلیل تفاوت در پوشش حتی تصویرشان را هم در رسانه‌ات کنی. این پدیده‌ای شگفت است. واقعاً اگر نتیجه‌ی این رفتار تحدید و تضعیف خود نیست، پس چیست؟ 🔻جالب اینکه این‌ مردم در داخل ایران هم نیستند که بگوییم را زیر پا گذاشته‌اند. نه؛ در بیرون مرزها و تابع قوانین کشور میزبانند همگی، و در آن جغرافیای فرهنگی بهنجار. پس هیچ دلیلی وجود ندارد در این میان الا زیاده‌خواهی دستگاه فرهنگی و سیاسی. و جالبتر انتظاری است که وجود دارد از همین طردشدگان و رسمیت‌نداشته‌ها تا بیایند و ما را به رسمیت بشناسند و احتراممان کنند! آخر چطور ممکن است این خواهش شنیده شود؟ 🔻 چرا که نه منطقی است و نه با فطرت آدمی سازگار است. چون لازمه‌اش انکار خود است، و این شدنی نیست. رفتارهایی از این دست را از هر منظری ببینیم، به ضرر و است. اما این‌که چرا اصلاح نمی‌شوند، الله اعلم! ✍علی اصغر عزتی‌پاک @naghdname_ir