eitaa logo
مجید رحیمی | نقدنامه
2.3هزار دنبال‌کننده
374 عکس
280 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌قرار بود ایران گوشِ شنوایِ صداهای متکثر باشد! 🔸️قطعا این نوشته، دل بسیای از دوستان را خواهد رنجاند؛ اما قصدش رنجاندن نیست! 🔸️میانه بودن یا همین وسط‌باز خودمان، مزایایی دارد مثل دوستان زیاد در دوران آرامش و معایبی چون تبدیل بسیاری از دوستان به شاکی! در مواقع حساس کنونی! 🔸️اینجور وقت‌ها باید تک‌تک‌شان را دعوت کرد ناهار، آن هم حتما خانه خودت، که قشنگ بتوانید وردل هم بنشینید و همدیگر را بغل و ماچ کنید. بعد نمک‌گیرش کنی طوریکه در تعارف بماند؛ امان بدهد تا حرف‌هایت را بگویی و بشنود و بعد او بگوید و خودت بشنوی و در نهایت هم روی هم را ببوسید و بدون ذره‌ای تغییر از مواضع قبلی!! ولی با یک حس خوب، و خیالی راحت از ماندگار ماندن دوستی‌ها، از هم خداحافظی کنید. 🔸️روزیکه شعار دادیم: زن، زندگی، آزادی! هدفمان یک زندگی معمولی بود برای همه. با هر اندیشه‌ای! قرار بود ایران گوشِ شنوایِ صداهای متکثر باشد! 🔸️مهمترین نقد ما به سیاستمداران ج.ا این است که اگر ادعای دین دارید؛ اینهمه ظلم چیست؟ اگر از علی دم می زنید؛ عدالت کجاست؟ اگر سیاست همه جای دنیا کثیف است؛ اینجا نباید باشد! این روزها می‌بینم اغلب طرفداران «زندگی» مدام حرف از مرگ می زنند با این توجیه که وقتی می‌کشند؛ وقتی راهی نیست؛ وقتی گوشی نیست؛ ما هم می‌کشیم! 🔸️حالا مهمترین نقد من امروز همین است:‌ ما که ادعای زندگی داریم، آزادی و برابری؛ چرا کسی نمیتواند آزادانه اعلام کند با اعتصاب مخالف است؟ یا به دیدن بازی‌های فوتبال ایران برود؟ پرچم ایران افتخار بداند؟ چرا اگر کسی دلش خواست به کس دیگری شکلات دهد؛ مجبور به عذرخواهی می‌شود؟ چرا از ابزار رسانه اینقدر بی‌رحم و نامحترم برای حذف زندگی‌ها استفاده می‌شود؟ مرگ فقط اعدام نیست؛ عرصه زندگی برای کسی سخت شدن است! 🔸️چگونه است که نمی‌توان نقد کرد این جنبش را؟ کدام اندیشمند یا عقل انتقادی این تندروی را توصیه کرده؟ 🔸️روزیکه هشتک‌‌ها در مقیاسی عجیب به نام دو یا سه نفر زندان سیاسی زده شده؛ دیدم اگر بخواهم هشتک بزنم افرادی اندیشمندتر، فعال‌تر، هزینه‌داده‌تر، و فداکارتر وجود دارند که هرگز هیچ رسانه‌ای مردم را تشویق نکردند برای هشتک زدن به نام آنان! زیرا به نفعشان نبود آن اندیشمندان چراغ راه مردم شوند چراکه در آنصورت راهِ سوءاستفاده از این حرکت مردمی و مسیر تندروی و خونریزی بسته می‌ماند! 🔸️قرار بود هرکس ملحق شد، خوشامدگویش باشیم؛‌ اما شروع کردیم به انگ سوپاپ اطمینان زدن به میانه‌روها! مگر می‌توان برای زندگی محدوده تعیین کرد که هر روز کسی را از دایره میاندازیم بیرون؟ چه شد که هر کداممان دیکتاتوری شدیم برای شعار زن زندگی آزادی... ✍زهرا شیخ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🌱خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند 🔻 امروزه تبلیغات فراوانی در صدا و سیما پخش می‌شود و حال آنکه وقت مردم محترم است و این خود نوعی ظلم به مردم است. 🔻صدا و سیما باید واقعیت ها را بیان کند و سبب رشد فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی شود. 🔻حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند بنابراین نباید این دو مقوله با یکدیگر خلط شوند، 🔻 خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند الحمدلله زنان کشور ما عفیف هستند. 🔻 ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم و در این راه با دقت گام برداریم و با امر به معروف این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم.  آیت الله نوری همدانی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
⚠️نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد دادند. اما باید دانست که قیمت کارخانه نتیجه اعمال وزیر صمت و قیمت بازار نتیجه اعمال وزیر اقتصاد است! گرانی خودرو در بازار نتیجه اقدامات وزارت اقتصاد بود اما وزیر صمت کارتش را گرفت.. تک تک انتقادات نمایندگان مجلس ناظر به تبعات تصمیمات وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس که هر دو زیرمجموعه این وزارتخانه هستند مطرح گردید! کمی هم البته مافیای واردات و صدای نمایندگان آن ها در مجلس را می بایست در این ماجرا جدی تر گرفت! همچنین حتما مواضع و راهکارهای آنان که از گرانی قیمت خودرو در بازار گله میکنند بررسی کنید. عرضه خودرو در بورس کالا، آزادسازی قیمت خودرو، عدم تولید خودروهای ارزان قیمت، واردات خودرو و .. از جمله مواضع آنان است. همین کافی است تا پروژه روشن گردد! در باب عملکرد وزیر صمت در حوزه خودرو نیز باید گفت علیرغم انتقادات اما آن چه بر دوش او بوده است تا به حال به خوبی پیش رفته و ۱۵درصد تولید خودرو افزایش و کل ماجرای خودروهای ناقص برطرف گشته و عرضه خودرو با شیب مناسبی افزایش پیدا کرده است اگرچه تا وضع مطلوب فاصله دارد. اما نکته جدی آن است که مطالبه مردم فقط یک چیز و آن هم خودروی با کیفیت متناسب با قدرت خرید آنان است در حالیکه هیچ یک از گزینه های روی میز مجلس، وزارتخانه های اقتصادی، هیات دولت و خودروسازان این مطالبه را پیگیری نمی کند و صرفا منافع اصحاب قدرت و ثروت را تامین خواهد کرد. ✍سیدامیرحسین حسینی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
مجید رحیمی | نقدنامه
🔸️از اجرای حدود الهی کوتاه نیایید 🔸️ما معتقد هستیم تشکیل جامعه اسلامی و قیام برای انقلاب اسلامی ریش
📎اجرای حدود مایه آرامش و برکت جامعه است؛ چرا برخی از اذهان نسبت به برکت و آرامش آن اقناع نمی‌شوند؟ 🔻در این روزها برخی برای پاسخ به اعدام‌های انجام شده شاهد مثال‌هایی را از دوران ائمه معصومین می‌آورند، این کار، شایسته است و البته باید پیش از استفاده اینچنینی فحص کاملی از مخصصات انجام داد، که متاسفانه انجام نشده است. 🔻 اما به نظر می‌رسد عصبانیت عده‌ای از اجرای حدود به خاطر اجرای گزینشی آن است نه صرفاً اینکه چرا حد اجرا می‌شود. اجرای گزینشی حدود باعث ایجاد تناقض و عصبانی‌سازی جامعه می‌شود. 🔻بله مسلما اجرای حدودِ مفسد اقتصادی با اخلال‌گر امنیتی روال آن متفاوت است اما انقدرها هم تفاوت ندارد که آن دامن هیچ‌کس را نگیرد. 🔻اگر برای اقناع افکار عمومی از دوران حکومت اهل‌بیت وام می‌گیریم در مقابل بگوییم و جریان مطالبه راه بیاندازیم که امیرالمومنین: ۱_ عدالت را اجرا کرد و گفت حقوق بیت‌المال حتی اگر مهریه زنانتان شده باشد پس خواهم گرفت و به همین دلیل در تاریخ می‌بینیم خواص بعضا در اجرای عدالت از همه ناراضی‌تر بودند و در برار مشکلات استقامت نداشتند. ۲_ در حکومت حضرات معصومین نقش و مشورت مردم حتی به غلط با توجه به نگاه‌های تربیتی بسیار پررنگ بوده و شاهد مثال ان در حکومت حضرت امیر زیاد است. ۳_ معصومین به شدت با تبارگزینی و حکومت‌های هزار فامیل مقابله می‌کردند. ۴_به شدت از شهوت غلبه گفتمان جلوگیری می‌کردند و از این مسئله نسبت به زمامداران، پاسداران و ماموران نیز مراقبت داشتند. ۵_ قضاوت و درک عمومی عباد را تنها راه درست بودن حکومت بیان می‌کنند. ۶_اجازه نمی‌دادند مسئولین از ادبیات فرمانبری، اقتدار و... استفاده نمایند. ۷_بین طرف‌داران، دوستداران و مردم عادی انصاف و عدالت برقرار بود. ۸_ گزینش و کارگزینی بر اساس شایستگان و اولویت شایستگان غیر فامیل بوده است نه شایستگان فامیل یا تنبل‌گزینی. ۹_ حضرت بهترین راه را نه معرفی می‌داند و نه ملاک‌های ظاهری و... بلکه بیان می‌دارد بهترین راهِ گزینش بررسی تجربه‌های کاری و اختبار است. و... جهت مطالعه بیشتر ر.ک نامه ۵۳ نهج‌البلاغه 🔻 بیان این موارد به معنی عدم اجرای صفر و صدی آن‌ها در جمهوری اسلامی نیست اما موضوع بحث اینجاست: 🔻 اگر می‌خواهیم مردم از اجرای حدود الهی احساس ارامش داشته باشند باید در حوزه‌های مختلف اقداماتی از قبیل سه مورد زیر انجام بشود: 1️⃣زمینه اجرای حدود را فراهم نماییم و اجرای آنها فرسایشی نشود. تمام حدود الهي به صورت كامل اجرا بشود. 2️⃣در زمینه‌های مختلف را فرهنگ‌سازی نماییم؛ یقینا ایجاد زمینه شنیدن صدای معترض: 🔸اولاً: احساس امنیت صرف و تنبلی را از مسئول دور می‌کند. 🔸 ثانیا افراد جامعه را از انفعال فاصله می‌دهد. 3️⃣جایگاه اعتراضات و وصول سریع آن‌ها در نیازهای ابتدایی مردم کاملا مشخص و تبیین شده باشد. ✍️مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
امام علی در نامه ۵۳ نهج البلاغه: "مردم عیب هایی دارند که حاکم در پوشاندن آنها از همه سزاوارتر است". ❓چگونه حکومت، در کلان عیب پوش مردم باشد؟! ❗️پیامبر(ص) فرمود: العلمُ و المالُ یَستُرانِ کُلَّ عیب و الجَهلُ و الفقرُ یَکشفان کُلَّ عیب: علم و مال عیوب را می پوشاند و جهل و فقر، عیب ها را آشکار می کند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🌱غم هجران🌱 اجل ناگهی در کمینم کشد همان به که آن نازنینم کشد چو بی شک نبشته‌ست بر سر هلاک به دست دلارام خوشتر هلاک نه روزی به بیچارگی جان دهی؟ همان به که در پای جانان دهی جناب سعدی🌹 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليت‌هاي اجتماعي 🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهج‌البلاغه منع مي‌كنند از كارگيري نزديكانِ شايسته با وجود شايستگاني از عموم مردم براي اداره‌ي امور و مسئوليت‌ها. 🔸حضرت براي خواص ويژگي‌هايي را بيان مي‌كنند كه دليلي هست بر منع انجام شده و مي‌فرمايند: خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى‏ كنند، زيرا: ✔️در روزگار سختى ياريشان كمتر ✔️در اجراى عدالت از همه ناراضى ‏تر ✔️ در خواسته‏ هايشان پافشارتر ✔️ در عطا و بخشش‏ها كم سپاس‏‌تر ✔️ به هنگام منع خواسته‏ ها دير عذر پذيرتر ✔️در برابر مشكلات كم استقامت ‏تر مى ‏باشند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌صداي مردم صداي خداست⁉️ 🔸در كنار منع از تبارگزيني حضرت به شدت از خواست توده‌ي مردم حمايت مي‌كنند و در فرازهايي از نامه 53 مي‌فرمايند: ✔️مردمان نيكوكار از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد. ✔️الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، عموم مردم اينچنين هستند: 1️⃣ عمَادُ الدِّينِ- ستون‌هاي استوار دين آيت الله جوادي آملي نيز در ديدار با رئيس جمهور فرمودند: مردم ستون دين هستند، با ستون دین نمی‌شود بدرفتاری کرد. بی وضو نمی‌شود نام این مردم را برد اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است. 2️⃣جمَاعُ الْمُسْلِمِينَ - اجتماعات پرشور مسلمين 3️⃣والْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ - نيروهاى ذخيره دفاعى 🔸حضرت مي‌فرمايد به خاطر اين👆 ويژگي‌ها فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، صغي يعني گوش دادن همراه با حركت و اطاعت. 🔸همچنين پيرامون توجه به رضايت مردم در متن نامه كوفيان به امام حسين عليه السلام آمده است: ✔️تأمر علیها بغیر رضى منها، بدون رضایت آن‌ها (مردم) فرمانروایی آن‌ها را به دست گرفت. 🔸جناب مسلم نيز خطاب به ابن زياد فرمود: تآمر تم على الناس بغير رضى منهم، بر مردم حكومت كرديد بدون آنكه آن‌ها رضايت داشته باشند. 🔸خداوند متعال نيز در سوره مباركه توبه آيه 61 مي‌فرمايد: قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند. اما یُؤمن للمومنین یعنی چه⁉️ 🔸علامه طباطبایی مي‌فرمايد: به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند. بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند. 🔸حرف مردم تا كجا حرف خداست⁉️ 🔸شهيد بهشتي در كتاب ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱ مي‌فرمايد: ✔️در جامعه مسلکي کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است 📍[انتخاب آزادانه اول: اسلام] در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است. 📍[انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر] ✔️اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست. منبع: محسن قنبريان، درس‌هايی از نهج‌البلاغه 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬| تلاش آتش به اختیار برای تولید علم ◾️تو پیاده‌روهای قم جلسه می‌گرفتیم! ◾️تو حجره اجازه نمی‌دادند بحث بکنیم... 👤استاد فرج نژاد eitaa.com/farajnezhad110 @naghdname_ir
✅جوزدگی اطرافیان و نفرت مخاطبان طی سال‌های گذشته با توجه به هجمه‌های عظیم دشمن در حوزه‌های مختلف و بیان مقام معظم رهبری مبنی بر امیدواری بر آینده و رسالت مهم امید آفرینی، عده‌ای بر اساس احساس تکلیف در صف اول مشغول امید آفرینی هستند. اما یکی از آسیب‌های این حضور عدم تخصص و توجه به مبانی گسترده «امید افزایی» می‌باشد. یقیناً مادامی که تخصص کافی برای امید آفرینی نداشته باشیم سخن ما بیش از آنکه امیدی را زنده نماید موجب جوزدگی اطرافیان و نفرت مخاطبان می‌گردد. برخی از امید آفرینان چند نکته را ظاهرا خوب تامل نکرده‌اند: 1️⃣امید آفرینی صرفاً و ضریب ندادن به سخن منتقدان نیست. 2️⃣ دشمن ما نیست دلسوز یا نهایتاً رقیبی هم‌سو در گفتمان ما است. 3️⃣امیدآفرینی به معنی از بین رفتن خط فرهنگ مطالبه نیست، متاسفانه برخی همانند ربات صرفاً مشغول به اصطلاح امید آفرینی هستند، غافل از اینکه هر اسمی مسمی لازم دارد، چرا به ضعف‌ها و کاستی‌ها ضریب ندهیم⁉️ چرا فرهنگ مطالبه را در جامعه زنده و پویا نگه نداریم⁉️ آیا مطالبه خود امید آفرینی نمی‌کند⁉️ 4️⃣نگاه گزینشی به بیانات رهبر انقلاب نیز یکی از آسیب‌های مهم این گروه است، مقام معظم رهبری همان‌طور که فرمودند امید آفرین باشید بیان داشتند در مقابل فساد منفعل نباشید، نسبت به اقتصاد کشور حساس باشید، فرهنگ را به‌مثابه هوایی که در آن تنفس می‌کنیم دیده‌بانی کنید. حالا عده‌اي در مقابل وضعيت نامناسب اقتصادي، سيطره‌ي ابزارهاي رسانه‌اي و فقدان محتواهاي روزآمد فرهنگي، معتقدند اميد آفريني با شعار محقق مي‌شود. 5️⃣بدون از فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد و معیشت مردم، دقیقاً بنا دارید چه چیزی را دیده‌بانی کنید⁉️ آیا ممکن است شما امید آفرین باشید اما هر روز میزان دوقطبی‌ها و چالش‌هاي فرهنگي و اجتماعي بيشتر بشود⁉️ آيا زمان آن نرسيده به اين فكر كنيم شايد شما به‌جاي اميد آفريني صرفاً در حال استحاله شعارها هستيد و شعارها را از مفاهيم تهي مي‌گردانيد⁉️ 6️⃣ضريب دادن به انتقادات، وجود رسانه‌ي آزاد، زمينه‌سازي فرهنگ اعتراض و مطالبه، اصول ابتدايي و اوليه اميد آفريني در جامعه است، جامعه‌اي كه شهرونداني داشته باشد كه نتوانند سخن خود را بيان كنند و دائماً در حال باشند نمي‌تواند اميد آفريني كند. ✍️مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
كاش همه‌ي امامان جمعه حسن اقوال بر درد مردم داشتند و سپس پيگير حسن افعال نيز مي‌بودند.... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔸️آیت الله جوادی املی در دیدار با قالیباف: اگر درست رفتار نکنیم خداوند به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد. 🔸️دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده؛  اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم خواهد بود و هم در و اشتغال و جوانان و هم این قرآن سوزی‌ها و مسجد سوزی‌ها. 🔸️ ما دو وظیفه داریم، یکی دعا کردن به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است. 🔸️نباید مسئولیت اجرایی را به آدم‌های خوبِ بی عرضه و یا بد اختلاسی داد. لینک کامل: mehrnews.com/xZbpS 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir