eitaa logo
نشر مکث اندیشه
169 دنبال‌کننده
118 عکس
7 ویدیو
3 فایل
مرکز نشر پژوهش های #مسئله_محور #راهبردگرا #کارآمدی #بنیادین و #حقوق_عمومی جهت تهیه محصولات نشر مکث اندیشه به سایت فروش انتشارات به آدرس 🌐 maks-andishe.com مراجعه یا با شماره 📲 ۰۹۱۲۷۱۶۱۰۶۶ تماس حاصل فرمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ویرایش دوم «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران» ⏪ پس از گذشت سال‌ها از تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، ضرورت پردازش عمیق‌‏تر و تفصیلى‌‏تر مبانى تحلیلى این قانون، آشکارتر است. در این پردازش باید مبانى فقهى که اصلى‏ترین پایه قانون اساسى ایران است به دقت مورد توجه قرار گیرد چنان که مبانى حقوقى و سیاسى آن نیز نباید مورد غفلت واقع شود. اثر حاضر در راستاى تأمین چنین هدفى، به نگارش درآمده است. ✍🏻 استاد محمد جواد ارسطا 📄 709 صفحه (قطع وزیری) 💰 480 هزار تومان 🆔 @maks_e_andisheh
🟣 «نظام گزینش در ایران» ⬅️ اگر از نگارنده درباره چرایی این پژوهش سؤال شود، در یک کلمه خواهد گفت: «ناهم‌خوانی». بسیاری از شهروندان با پدیده تصمیمات متناقض گزینشی در سطوح مختلف و سازمان‌های متفاوت روبرو شده اند، تصمیماتی که مصداق ضرب‌المثل «از دروازه داخل نشدن اما از سوزن عبور کردن» اند. مگر نه این که یکی از کارکردهای مهم نظام حقوقی ایجاد وحدت رویه و محو تبعیض از طریق قانون است؛ پس این همه خروجی «ناهم‌خوان» چگونه بروز کرده است؟ ✍🏻 دکتر محمد منصوری بروجنی 📄 586 صفحه(قطع رقعی ) 💰 270 هزار تومان 🆔 @maks_e_andisheh
🔴«فقه اجتماعی» ✅ یکی از شواهد توانمندی و پویایی یک علم، قدرت همراهی آن با اقتضائات زمان و مکان است. علم فقه به عنوان یک علم بشری که حاصل دسترنج گروهی از بزرگ‌ترین عالمان مسلمان در طول تاریخ هزار و چند صد ساله دین اسلام بوده است، به خوبی توان خود در پاسخگویی به نیازهای هر زمان و مکان را نشان داده است. بی‌تردید این ویژگی علم فقه از ابتناء آن بر منابع چهارگانه کتاب و سنت و اجماع و عقل نشأت می‌گیرد که منابعی معصوم و دور از خطا و باطل هستند. متنی که پیش‌رو دارید، در زمرۀ نخستین تلاش‌هایی قرار دارد که بر اساس تعالیم ائمه؟عهم؟در صدد استنباط جنبۀ دیگری از فقه اسلامی است. در این جنبه بر اساس تعریف رایج علم فقه که به دنبال استنباط افعال مکلفین از منابع چهارگانه می‌باشد، هدف آن است که احکام مربوط به افعال گروهی دیگر از مکلفان استخراج گردد. از آنجا که این مکلفان (که عبارتند از شهروند، جامعه و دولت) فقط در صحنۀ روابط اجتماعی مطرح می‌گردند، می‌توان این مباحث را «فقه اجتماعی» نامید. ✍🏻 استاد محمد جواد ارسطا 📄 239 صفحه (قطع وزیری) 💰 210 هزار تومان 🆔 @maks_e_andisheh
کاتالوگ مکثا.pdf
10.92M
📚 لیست محصولات نشر مکث اندیشه ⏱بروزرسانی: شهریور ماه 1403 👆🏻با کلیک بر روی «لینک کتاب» امکان خرید کتاب از سایت انتشارات فراهم است. 🆔 @maks_e_andisheh
📚وحدت و انسجام ملی 📚 ✅ ایران به خاطر تنوع اقوام و ادیان در کشور همیشه با خطر اختلاف مذهبی یا قومی مواجه است. بسیاری از مردم شورش های اول انقلاب را که ساز جدایی می‌زدند را فراموش نکرده‌اند. اگر نخبگان و کارگزاران حکومتی چاره‌ای برای آن نکنند، مطمئنا با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد که شاید جبران پذیر نباشد . 🟡 کتاب وحدت و انسجام ملی به‌مثابه پاشنه آشیل نظام نوشته دکتر سید مرتضی میرتبار و دکتر یاور عیوضی در 285 صفحه و با قیمت 200 هزار تومان روانه بازار شده است.
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسمه تعالی سنجش ها (قسمت اول) ✅ میزان و ابزار سنجش رشد و محسوب می شوند و به وسیله آنها می توان به موفقیت دولت ها پی برد. ✅ به سه دسته تقسیم می شوند: الف- شاخص های (انجام کارها باکمترین هزینه و زمان) ب- شاخص های (میزان رسیدن به اهداف پروژه) ج- شاخص های و آثار مورد انتظار ✅ از نظر اینجانب تلفیق هرسه شاخص بالا می باشد که با مسامحه اسم آن را شاخص کارآمدی می گذارم. ✅ شاخص‌ سیستم با های آن تفاوت دارد. از طریق ویژگی ها می توان سلامتی و نحوه حرکت سیستم را تشخیص داد اما به وسیله شاخص می توان میزان تحقق و را اندازه گرفت. به عبارتی ها برای تشخیص در مسیر بودن و ها برای تشخیص میزان تحقق عینی هدف و نتایج آنها مطرح می شوند. ✅ شاخص های زیر برای سنجش میزان موفقیت دولت ها طراحی شده و از منظر رویکرد ( ) و مردم نوشته شده اند : 1- میزان دستیابی به و متعالی: این اهداف عمدتاً در قوانین اساسی و اسناد بالادستی هر کشوری تعیین می‌شوند به عنوان مثال اهداف متعالی طبق اصل دوم جمهوری اسلامی ایران" و عدل"، " فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی" و " " عنوان شده است. البته در اصول دیگر و اسناد بالادستی ( مثل چشم انداز) اهداف متعدد دیگری بیان شده است. 2- میزان برقراری ثبات، آرامش و همه جانبه : امنیت هسته حیات اجتماعی است. بدون امنیت و آرامش هیچ نعمتی (غیر از سلامت) به چشم مردم نمی آید اما یکی از شاخص‌های مهم و مستقل در کارآمدی دولت ها محسوب می شود. 3- میزان : سرمایه اجتماعی شامل شش مولفه مهم ، ، ، ، و اجتماعی می باشد. اگر دولتی کارآمد باشد نرخ سرمایه اجتماعی به سطح قابل قبول یا بالایی می رسد و البته قابل سنجش نیز می باشد. 4- و تامین اجتماعی همگانی: رفاه عمومی و تامین اجتماعی شاخص مهمی برای فهم و سنجش توفیق و هاست. به نحوی که اغلب کشورهای دنیا این مولفه را مهمترین یا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کارآمدی تلقی می کنند. درآمد سرانه، برخورداری از امکانات، شغل و مسکن و بازنشستگی و… از جمله این موضوع می باشند. ادامه دارد... پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر ، دکتر ،دکتر انتشارات @mohammadtaghidashti
📚«امید اجتماعی در ایران»📚 ⬅️ امید اجتماعی از مهمترین عوامل پویایی یک جامعه است که افزایش یا کاهش آن می‌تواند، مسیر حرکت یک جامعه را تغییر بدهد و به‌همین‌دلیل است که دشمن با انواع ترفندها سعی در از بین بردن امید اجتماعی در کشور دارد و در‌ این راه از همه ابزارها و روش‌های قدیمی و جدید استفاده می‌کند و سعی می‌کند با کاهش امید اجتماعی در جامعه، کشور را به سوی رکود و سرخوردگی از تغییر مثبت سوق داده و انگیزه مقاومت و تلاش برای رشد و تعالی جامعه اسلامی را از بین ببرد. متأسفانه بنا به دلایلی مسئولان کمتر به این مسئله توجه کرده‌اند. این کتاب با طرح این سؤال که «اختلال در امید اجتماعی چه تأثیری بر امنیت ملی می‌گذارد و راهبردهای ارتقاء امید اجتماعی در کشور چیست؟» به بررسی وضعیت امید اجتماعی در کشور و مؤلفه‌های مختلف آن و ارتباط آن با امنیت پرداخته است و درنهایت راهبردهایی برای تقویت امید اجتماعی در کشور معرفی کرده است. 👈 این کتاب در 280 صفحه و به قیمت 180 هزار تومن توسط دکتر عیوضی، دکتر میرتبار، دکتر عبدالاحدی مقدم و خانم پور حسن تدوین و روانه بازار شده است.
📗 تبلیغ دینی ⬅️تبلیغ، فرایند نظام‌مند ارتباطی بین عناصر دخیل برای رسیدن به اهداف قدسی با شیوه‌‌های مشروع است. تحقق چهار مؤلفهٔ فرایندی بودن، نظام‌مندی، فرایند ارتباطی و قدسی بودن در نسبت با تبلیغ غیردینی، نیازمند تولید ساختار و نظامی مشخص و دقیق است. با پیروزی انقلاب اسلامی، حاکمیت قوانین جدیدی وضع کرد و سازمان‌ها و خط‌مشی‌های نوینی به راه انداخت؛ اما گزارش‌ها و اسناد بالادستی نشان‌دهندۀ تحقق نیافتن اهداف نظام از تشکیل این نهادهاست. به نظر می‌رسد نبود نگاه سیستمی به مسئله تبلیغ و عناصر دخیل در آن از مهم‌ترین عوامل این ناکامی است. ضعف نظام تبلیغی، مایۀ افزایش انحرافات فرهنگی و شیوع دین‌گریزی در جامعه می‌شود و این امر ضرورت بررسی نظام تبلیغی در کشور را دوچندان می‌سازد. ازهمین‌رو در این کتاب تلاش می‌شود عملکرد نهادهای حاکمیتی در بهبود نظام تبلیغ دین کنکاش و واکاوی شده و راهکارها و راهبردهای ممکن برای تقویت و ارتقاء تبلیغ دینی در کشور بیان شود. ✍🏻 این کتاب به قلم دکتر سید مرتضی میر تبار در 297 صفحه و به قیمت 210 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
بسمه تعالی های سنجش ها (قسمت دوم) ✅ همچنان که در پست قبلی بیان شد؛ ها ابزار سنجش هستند و شاخص وسیله ای برای سنجش میزان محسوب می شوند. ✅ چهار مورد از ها در پست قبلی مطرح شد که عبارت بودند از : 1- میزان دستیابی به کلان 2- میزان برقرار ثبات، آرامش و 3- میزان# سرمایه‌اجتماعی 4- و اجتماعی همگانی ✅ در این قسمت به بقیه های سنجش دولت ها اشاره می شود: 5- کاهش اختلافات و تنش ها و افزایش بین گروه های مختلف جامعه: به قول امام علی(ع) اختلاف امور سامان یافته را نیز به هم می ریزد. واگرایی و اختلاف نتیجه سیاست های است. اگر دولتی بتواند در میان گروه ها و نهادها و و جامعه و همگرایی ایجاد کند، عملاً کارآمد تلقی می شود. 6- افزایش و احساس تعلق شهروندی در میان : عبور از فردیت و پیوستن به جامعه و یافتن جمعی مدرن( ) به جز از طریق کارآمدی امکان پذیر نیست. جامعه‌ای که دولت نتواند افراد تشکیل دهنده آن را به هم پیوند داده و احساس تعلق به وجود آورد نابسامان و سست خواهد شد. 7- کاهش اداری، سیاسی و اقتصادی: نتیجه کمرنگ شدن اصول است. اصول حکمرانی شایسته یکی از مهم ترین رویکردهای حکومت است. حتی در منطق UNDP ( برنامه ملل متحد) معیار تشخیص دولت‌های خوب و بد است. هر دولتی دارای کمتری باشد یعنی خوبی داشته است. 8- کاهش شکایات، درگیری ها، و در جامعه این که چرا مردم اعتراض و شورش می‌کنند، بحث مفصل و پیچیده‌ای است اما به طور قطع یکی از دلایل مهم و . دولت کارآمد به انحاء مختلف از اعتراضی شدن جامعه جلوگیری کرده و کانال های معقول برای پاسخ به اعتراضات و شکایات و برآوردن آنها می یابد. 9- کاهش گستره، میزان و شدت ( از قبیل: اعتیاد، حاشیه نشینی، خشونت، مفاسد اخلاقی، طلاق، خودکشی و…): برونداد نحوه عملکرد ها هستند. البته متغیرهای دیگری نیز ( مثل و و…) در آن ها دخیل اند اما اثرات متغیرهای خارجی را نیز کنترل می‌کند . 10- کاهش : معمولاً جرائم نتیجه عملکرد نادرست مجموعه نهادهای است اعم از از نهاد ، نهاد ، نهاد ، نهاد و… به عنوان نهادِ نهادها باید با ایجاد ارتباط مناسب بین این نهادها و کارآمد سازی آن ها مدار و هنجارمند تحویل جامعه بدهد. اگر میزان در جامعه فزونی یابد یعنی نمی تواند قانون مدار تربیت یا مدیریت کند. کاهش در جامعه نشانه است. 11- افزایش معنویت، دینداری و فرهنگ دینی( در جوامع دینی) دینداری را نباید در برخی عبادات فردی یا مناسک جمعی خلاصه کرد. دینداری؛ اعتقادات، اخلاقیات، شرعیات، عبادات و معنویات را شامل می‌شود و بعد فردی و جمعی دارد همچنین ابعاد گوناگون سیاسی،اقتصادی و اجتماعی نیز دارد، در جغرافیای مردم دیندار تحویل جامعه می دهد. پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر ، دکتر ،دکتر @mohammadtaghidashti
شناخت و بازپرورش نسل اسپند (نسل z ) در ایران لینک خرید: https://maks-andishe.ir/index.php/mwdw-at/product/247-shnakht-w-bazprwrsh-nsl-aspnd-nsl-z-dr-ayran آسیب‌شناسی تربیت دینی در خانواده لینک خرید: https://www.maks-andishe.ir/index.php/mwdw-at/product/254-asyb-shnasy-trbyt-dyny-dr-khanwadh آسیب شناسی تربیت دینی در مدارس لینک خرید:‌ https://www.maks-andishe.ir/index.php/mwdw-at/product/253-asyb-shnasy-trbyt-dyny-dr-6 🆔 @maks_e_andisheh
«ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِة سلام الله علیها» کرامت هست آن جایی که سائل می شود پیدا اگر چه دست و پـا گم می شود، دل می شود پیدا 🆔 @maks_e_andisheh
📚 آسیب‌شناسی مدعیان دروغین ⬅️ از جمله معضلاتی که جوامع دینی به‌ویژه ادیان توحیدی با آن روبرو هستند ظهور مدعیان دروغینی است که با منحرف ساختن برخی از دینداران و حق‌جویان، پیامدهای مختلفی را برای آن جامعه دینی به ارمغان می‌آورند. تاریخچه فعالیت این مدعیان در اسلام به دهه‌های نخست اسلامی بازمی‌گردد و همواره بزرگان مذاهب اسلامی به ویژه ائمه معصومین؟عهم؟ در مقابل این جریان‌ها موضع گرفته و به مقابله با آنان می‌پرداختند. فقدان کنترل و عدم مقابله با مدعیان دروغین می‌تواند امنیت، مذهب و فرهنگ اسلامی را به مخاطره اندازد، چرا که با پیشرفت تکنولوژی و افکار مادی در دنیا، نیاز بشر به معنویت‌گرایی و کشف حقایق هستی‌، افزایش یافته و در نتیجه مکاتب و اندیشه‌های دروغین به‌صورت فزاینده‌ای توسعه پیدا می‌کند؛ با گسترش تفکرات انحرافی در جامعه، علاوه بر ایجاد فرقه‌سازی، ترویج اباحه‌گری و کاهش هویت ملی و مذهبی در جامعه، شاهد قدرت‌یابی و محبوبیت افراد بی‌صلاحیت بین مردم خواهیم بود که برای رسیدن به منافع شخصی و فرقه‌ای، موجب بروز نزاع و کشمکش‌های سیاسی، قبیله‌ای، عقیدتی و فکری در جامعه خواهند شد. بنابرآن‌چه گفته شد ضرورت بررسی و شناخت این اندیشه‌ها و مدعیان دروغین مشخص می‌شود. در این کتاب به بررسی مسئله مدعیان دروغین و جوانب مختلف آن پرداخته شده است. ✍🏻 دکتر سید مرتضی میرتبار- دکتر یاور عیوضی 📄 262 صفحه 💰 180 هزار تومان
هدایت شده از محمدتقی دشتی
آیا خطر ظهور در عرصه ایران جدی است؟ ویژگی های و گروههای در پهنه کدامند؟ چگونه می توان گروههای خوارج مسلک و تکفیری را تشخیص داد؟ ✅ برخی معتقدند که خطر ظهور و گروههای تکفیری در عرصه ایران جدی است. ✅ در صحبتی که با یکی از معتقدین به این فرضیه داشتم، می گفت : « در شرایط کنونی گروههای مشابه ( داعش و ...) در خارج از کشور کم نیستند. در داخل کشور نیز برخی گروههای شبه تکفیری در حوزه اعتقادات از قدیم الایام وجود داشته اند اما آنچه موجب نگرانی است، پیدایش و گسترش نوین در عرصه کشور است. کسانی که خود را کاملا حق می دانند و افراد متفاوت و مخالفان را سکولار، خائن، منافق، فاسد و فاسق قلمداد می کنند. کسانی که برای تخریب دیگری از هیچ روشی حتی بردن آبروی او فروگذار نمی کنند. اگرچه اهل و هستند اما اهل و و تسامح نیستند. اگر کسی بخواهد حرف از مصلحت، عقلانیت ، کیاست و ... بزند، متهم به سازش ، خودباختگی و.... می کنند. دنبال قدرت هستند تا به وسیله آن و البته به قصد قربت به اهدافشان برسند... .‌» ✅ اما به نظر من شاید نتوان این گونه حکم کلی و مبهم صادر کرد. برای اثبات و یا رد این فرضیه لازم است که ویژگی های خوارج را در طول تاریخ و به ویژه در دوره حکمرانی امام علی علیه السلام مرور کرد آن گاه با تطبیق معیارهای مذکور با رفتارهای جریانات ادعا شده ، به حقیقت ماجرا پی برد. ✅ چند ویژگی بارز داشتند : ۱. پنداری مطلق و عدم احتمال وجود خطا در عقاید و رفتار خود. ۲ . پنداری دیگران و عدم احتمال حق بودن دیگران. ۳. و تفسیق مخالفان و افرادی که متفاوت با آنها می اندیشند. ۴. معمولا برای آنها هدف وسیله را توجیه می کند( مثل کشتن زن حامله به جرم دوستی با امام علی علیه السلام ) ۵. داشتن و غلظت و کمبود و گذشت. ۶. کمرنگ بودن در تصمیمات و مواضع و رفتار. ۷. پر رنگ کردن برخی از ابعاد و عدم توجه به سایر ابعاد (عدم جامع نگری در دین) ۸. تقید به و ظواهر شرع و انجام پررنگ و گاهی افراطی برخی اعمال دینی. ۹. ضعف اجتماعی ۱۰. ، قشری نگری و ضعف توجه به مقاصد و مذاق شریعت. ۱۱. عدم تمایز بین و .(بعدا در این مورد خواهم نوشت ان شاءالله ) ۱۲. و.... ✅ حال قضاوت با شماست. @mohammadtaghidashti