فرهیخته.pdf
428K
سلام و عرض ادب
🔰 فرهیخته گرامی، مجموعه کتاب های (#SPM) در حل مسائل جامعه و سازمانها و مسئله محور کردن مراکز علمی، پژوهشی و اجرایی بسیار مؤثر هستند.
📚 شما می توانید از طریق لمس کیوآر کد مندرج در نامه و یا لینک :
🌐 https://zil.ink/maks
تصاویر و خلاصه کتب را دریافت نمایید.
👈هم چنین از طریق سایت مکث اندیشه به آدرس:
🌐 https://maks-andishe.com
👈و یا با شماره 09127161066 تماس حاصل نموده و شرایط تهیه کتابها را پیگیری فرمایید.
🆔 @maks_e_andisheh
تحلیل و تحقیق از مهمترین ابزارهای رسیدن به حقیقت و حل مسائل جامعه بهشمار میآیند. البته کسب توانمندی تحقیق و تحلیل، مقدمه رسیدن به این هدف مهم است. تحقیق یک فعالیت منظم و مدون میباشد که هدف آن کشف و گسترش دانش و حقیقت است و تحلیل، یک فرآیند ذهنی است که از اطلاعات خام و پراکنده موجود طی سلسله فعالیتهای ذهنی، اطلاعات جدید، مهم و منسجم تولید میکند. اگر نخبگان اعم از دانشجویان، پژوهشگران و هرکسی که قصد حل مسئله دارد به فنون تحلیل و پژوهش مسلط شوند در این مسیر رشد خواهند کرد. اما علاوه بر فنون تحلیل و پژوهش، مقدمات مهمی وجود دارند که اگر تحلیلگر و پژوهشگر آنها را در نظر نگیرد یا رشد علمی و پژوهشی آنها مختل خواهد شد و یا دچار شکست در تولید محصولات علمی خواهند شد. این اثر تلاش میکند به فوتهای کوزهگری تحلیل و پژوهش بپردازد و زمینهها و بسترهای موفقیت در تحلیل و پژوهش را بیان کند، همچنین موانع تحلیل واقعبینانه و تحقیق مناسب را عیان نماید.
#spm
#مسئله_محوری
بیتردید بسیاری از مشکلات زنان و حقوق آنها در دورههای گذشته برطرف شده است؛ اما سلسله مشکلات دیگری پدیدار شدهاند و از تحولات فرآیند تعلیم و تربیت متأثر است که امروزه با لحاظ «انسان بودن زن»، «زن بودن انسان» و موقعیت طبیعی و فطری او فراموش شده است؛ بنابراین بروز نگرشهای فمینیستی در ایران، طبیعی و اجتناب ناپذیر است که در این میان کمآگاهی برخی اندیشمندان از مبانی اسلامی باعث رشد این نگرش نیز شده است. هر چند که باید دانست جامعه ایرانی، جامعهای مذهبی و با هویتی دینی است و چندان اندیشههای فمینیستی انتقالیافته از غرب، طرفدار نخواهد یافت اما نباید آن را نادیده گرفت؛ چراکه بهمرور ممکن است به هویت اصیل و انسانی زنان ایرانی را هجوم آورد و فرهنگ دینی ایران را به چالش بکشد و بر امنیت ملی جامعه اثرگذار باشد؛ چنانکه امروزه تاحدودی رد پای نفوذ در مسائلی همچون افزایش طلاق، تنشهای درون خانگی، کاهش ازدواج، وضعیت اشتغال و ... دیده میشود که میتواند بهتدریج موجب واگرایی جنسیتی در کشور شود.
#فمنیسم
#فمنیست
#جنبش_زنان
#زنان
15% تخفیف
و ارسال رایگان همزمان با نمایشگاه کتاب
کد تخفیف : maxboock1403
خرید از سایت :maks-andishe.com
#انتخابات به عنوان مهمترین عرصه حضور مردم در صحنه تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت خویش در جوامع #مردم_سالار شناخته میشود. پس انتخاب #نامزدهای #اصلح اهمیتی معادل تعیین آینده یک نظام و مملکت را دارد. در #فقه_امامیه تعیین سرنوشت مردم به دست خویش و با لحاظ لزوم مشروعیت الهی حاکمان بعنوان یک اصل مسلم و غیر قابل خدشه پذیرفته شده است. امیر المومنین علی علیه السلام در نامه 53#نهجالبلاغه به موارد زیر بعنوان اصول رفتاری حاکمان اشاره میکند:
1. تقوا، اخلاق اسلامی و دوری از کبر و غرور
2. پایندی به #عدالت، انصاف و مساوات
3. مردمی بودن و #حکومت_رحمت_محور
4. عدم #استبداد_به_رای و پایبندی به مشورت
5. مسئولیت پذیری
6. انتخاب مدیران توانمند و صالح و #نظارت بر عملکرد انها
7. داشتن سیاست و برنامه های اقتصادی
8. استفاده از عقلانیت و #خرد_جمعی
9. استقامت در انجام وظیفه
10. حمایت ویژه از محرومین و اقشار ضعیف
11. اشراف و اگاهی به امور کشور
12. برنامه مبارزه با #فساد_اداری
13. #شفافیت و بیان تصمیمات و اعمال حکومتی
14. عقلانیت و کیاست در امور بین الملل
#انتخابات
#رئیس_جمهور_شایسته
#امام_علی
#امیرالمؤمنین
🆔 @maks_e_andisheh
ادوارد لوئیس بِرنِیز: دستکاری آگاهانه و هوشمندانه عادتها و باورهای نهادینهشده تودهها، عنصری مهم در یک جامعه دموکراتیک است. آنهایی که این سازوکار پنهان جامعه را دستکاری میکنند، دولتی نامرئی را تشکیل میدهند که قدرت واقعی حاکم بر کشور هستند.
کتاب «افکار عمومی در رسانههای اجتماعی»؛ نشر مکث اندیشه
🆔 @maks_e_andisheh
دوکتاب بررسی وضعیت آسیبشناسانۀ سبک زندگی غربی در رسانۀ ملی و فمنیسم یا جنبش زنان در ایران نوشتۀ دکتر سید مرتضی میر تبار و از محصولات مرکز پژوهشی مبنا برگزیدۀ اولین دوره جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت شدند.
🆔 @maks_e_andisheh
#شناخت کامل یک #مسئله بهتنهایی و بدون مشخص شدن رابطهٔ آن با مسائل دیگر ناممکن است. فهم موقعیت مسئله در یک #شبکهٔ پیچیدهٔ معنایی و در ارتباط با مسائل دیگر، نیازمند #روش_علمی مناسب است؛ چراکه مسائل موجود حول یک موضوع، ارتباطات مختلفی باهم دارند و بدون کشف این رابطهها و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر و موقعیت آنها نسبت به هم، امکان شناخت دقیق مسئله و بهتبع آن ارائهٔ راهحل علمی میسر نخواهد شد. بهترین روش برای رفع این معضل، تدوین #نظاموارهٔ_مسائل است. نظاموارهٔ مسائل کمک میکند تا با فهم میزان و جهت اثرگذاری مسائل بر یکدیگر، وزن مسائل سنجیده شود و رابطهٔ علت و معلولی و جایگاه و سطوح آنها با
فرایندهای خاص مشخص شود؛ بهگونهایکه پس از شناسایی و پالایش همهٔ مسائل یک موضوع، آنها وزندهی و اولویتبندی شده و تمام رابطههای مسائل با یکدیگر و چینش آنها در لایههای چهارگانه با نرمافزارهای خاص تعیین گردد تا درنهایت نظاموارهای کامل از مسائل بهصورت نمودار طراحی شود. لازم به توضیح است که سه نوع نظمدهی به مسائل قابلشناسایی و انجام است:
الف. نظامواره موضوعی که از خرد به کلان یا بالعکس انجام میشود، که اصطلاحاً به آن #درختواره نیز میگویند.
ب. نظامواره وزنی یا مبتنی بر اهمیت مسائل که از مهم به اهم یا بالعکس تنظیم میشود.
ج. نظامواره علّی یا علّی-معلولی که براساس جدول اثرات متقاطع مشخص میشود.
🆔 @maks_e_andisheh
در این کتاب میخوانیم:
- نقش #مردم در #حکومت_اسلامی(مشروعیت بخشی یا #کارآمدی؟)(دکتر محمد جواد #ارسطا)
- #حکومت_دینی؛ قسیم #دموکراسی و شوراکراسی(دکتر عبدالوهاب #فراتی)
- حق #دینداری و رابطه آن با #مردم_سالاری دینی(دکتر محمد تقی #دشتی)
- جایگاه عقل جمعی در اعمال #ولایت(دکتر سید احمد #حبیبنژاد)
- #استبدادگریزی و #استبدادستیزی #ولایـت_فقـیه(دکتر فرج الله هدایت نیا)
- ارزیابی فرآیند بازنگری #قانون_اساسی در چارچوب مردمسالاری دینی(دکتر محمد #منصوری_بروجنی)
- نقش (تأثیر) اراده و رضایت مردم در #مشروعیت حکومت معصوم (ع)(حامد نیکونهاد- فاطمه سادات نقوی)
- حکومت دینی و دموکراسی(احمد رشیدی- جمال مختاری)
- مردم و حكومت غیراسلامی؛ سكوت، هجرت، مقابله؟(علی فتاحی زفرقندی - علی #بهادری جهرمی)
🆔 @maks_e_andisheh
آنچه این نگاشته در پی آن است، اثبات یک نظام اخلاقی مستنبط از آیات و روایات است که البته مورد تأیید عقل سلیم و فطرت پاک نیز باشد. به نظر میرسد آنچه به عنوان نظام اخلاقی اسلام در آثار عمدۀ اخلاقی ارائه شده است، در حقیقت نظام اخلاقی مسلمین بوده و نه نظام اخلاقی اسلام و بر این اساس شاید بتوان این نظامها را نظامهای اخلاقی غیر اسلامی به شمار آورد.
#فلسفه
#اخلاق
🆔 @maks_e_andisheh
فلسفهٔ وجودی پژوهش کمک به حل مسئله است. پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایدهای ندارد و رسالتش ناتمام است؛ بنابراین حل مسئله و ارائهٔ راهبرد و راهکار به سازمانها و نهادها، رسالت اصلی مراکز علمی، دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی به حساب میآید. درواقع نهاد پژوهش باید چشم بینای نهاد اجرا و حلکنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد.
یکی از موانع اصلی توسعهٔ خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئلهمحور نبودن بیشتر تحقیقات، پایاننامهها و رسالههای علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی میشود. این وضعیت بهقدری فراگیر شده است که معمولاً نهاد اجرا امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارد. این در حالی است که مراکز علمی معتبر دنیا درصدد حل مسائل نظام اجتماعی و سیاسی خود بوده و عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج میکنند. اگرچه در پیدایش این وضع، سازمانهای حکومتی بیتقصیر نیستند، اما این نوشتار قصد دارد به بُعد اول مشکل (ضعف مسئلهمحوری در پژوهشهای مراکز علمی) بپردازد. به نظر میرسد که عمده رویکرد مراکز علمی به سمت «پژوهش برای پژوهش» است. چارهٔ کار، روی آوردن به پژوهشهای مسئلهمحور راهبردگرا و طراحی فرایند روشمند برای حرکت از مسئله و گشودن گرههای آن و رسیدن به راهبردها و راهکارهای مؤثر است. بهترین روش پیشنهادی در این مورد، مدل پژوهشی SPM است.
🆔 @maks_e_andisheh
در این کتاب میخوانیم:
- حق بر ا#منیت و همگانی بودن آن (محسن اسماعیلی)
- سازوکارهای تأمین ا#منیت_روانی در #فقه_سیاسی (سیدکاظم سیدباقری)
- ماهیت فقهی امنیت؛ حق یا حکم؟ (سیف الله صرامی)
- واکاوی مفهومی «نظم عمومی» و «حفظ نظام» (سید محمد مهدی غمامی)
- پاسخ به پرسشهای اصلی مکاتب امنیتی از منظر فقه با تأکید بر دیدگاه #صاحب_جواهر (نجف لکزایی- میرزاحسین فاضلی)
امنیت از اهداف تشریع (سید جواد ورعی)
🆔 @maks_e_andisheh
#حقوق_عمومی از دیدگاه برخی #حقوقدانان، شاخه جدیدی از #علم_حقوق است که بروز نخستین جوانههای شکلگیری آن به قرن شانزدهم میلادی و پیدایش #دولت های نوین برمیگردد و بدین ترتیب در عصر نزول دین اسلام اصولاً علمی به نام حقوق عمومی وجود نداشته است.اگر این نظر را بپذیریم آنگاه چگونه میتوانیم از دیدگاه اسلام در مورد حقوق عمومی سخن بگوییم؟
کتاب حاضر در پی پاسخ به اين پرسش و برخی از سؤالات مرتبط با آن و همچنین، تبیین بعضی از ديدگاههای اسلام در خصوص مسائل حقوق عمومی میباشد.
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
هفته #دولت یادآور زخم عمیق #نفوذ بر پیکره #نظاماسلامی
با عرض معذرت به خاطر طولانی شدن، زمان مطالعه حدود ۳ دقیقه است.
✅ هفته دولت هرسال داغ ما تازه می شود. نه فقط به دلیل شهادت دو نفر از خالص ترین حکمرانان ایران زمین، بلکه بیشتر به خاطر ضربات مکرر نفوذی ها بر پیکره امنیت، اعتماد، ایمان و ارزش های انقلاب اسلامی.
#نفوذ از دو جهت ناراحتی دارد. جهت اول؛ عمق دسترسی دشمن به ارکان #امنیتملی. جهت دوم؛ همکاری نیروهای خودی و هم وطن با دشمن.
✅ کارشناسان مربوطه معتقدند :
نفوذ در سطح کلان ابعاد مختلفی دارد. مانند:
#نفوذاطلاعاتی، #نفوذفرهنگی، #نفوذسیاسی و... .
#نفوذسخت و #نفوذنرم .
#نفوذتاکتیکی و #نفوذراهبردی
✅ از میان اینها #نفوذاطلاعاتی(به معنای کلاسیک) از سابقه بیشتری برخوردار است و خود به دو نوع #رخنهای و #جلبی تقسیم می شود. در نفوذ رخنه ای دشمن عنصر خودش را با یک داستان باورپذیر وارد ساختار می کند و رشد می دهد تا به اهداف برسد. مانند #الیکوهن یهودی که با یک نام دیگر در ساختار سیاسی سوریه نفوذ کرد و با شعارهای ضداسرائیلی پیش رفت و جزو مقامات ارشد سوریه شد.
اما در نفوذ جلبی، دشمن فردی از درون و به اصطلاح خودی را با بهره گیری از اغراض و منافع شخصی یا ضعف های او جلب می کند مورد استفاده قرار می دهد. مانند امثال #کشمیری که یک نیروی خودی تلقی می شد و برای دشمن کار می کرد.
این نفوذی ها ممکن است با حفظ ظاهر و شعارهای انقلابی سعی در هموار نمودن مسیر رشد خود بکنند تا کسی به آنها شک نکند و تحت لوای این چهره و شعار اهداف خود را پیاده کنند.
✅ حرف من درمورد این دسته از نفوذی هاست. آنهایی که از درون برای دشمن کار می کنند. سوال این است که این افراد چرا راضی به خیانت به وطن و نظام سیاسی کشور خود می شوند؟ اگر بتوانیم علل و عوامل را شناسایی کنیم می تواند در پیشگیری و کنترل مسئله نفوذ موثر باشد.
✅ به نظرم برخی از این علل عبارتند از :
۱. اختلافات جدی ایدئولوژیک و تقابل فکری با نظام و همسویی تاکتیکی با دشمن.
۲. عقده های فروخفته در اشخاص ناشی از برخورد تند و سلبی سیستم یا مدیران یا جریانات با آنها.
۳. منافع و مطامع مادی و رویای یک شبه پولدار شدن و اقامت گرفتن و...
۴. استفاده از گرایشات جنسی و گیر انداختن فرد در یک چرخه تهدید و لذت
۵. بهره گیری از تخلفات فرد در درون سیستم و تهدید به افشای آنها
۶. رشد سازمانی و اداری و سیاسی و جاه طلبی و قدرت طلبی.
۷. اقدامات رسانه ای و نرم دشمن برای ایجاد انگیزه های لازم در افراد مستعد.
۸. و...
✅ از همه انواع نفوذ که بگذریم، من خطرناک ترین نوع نفوذ را #نفوذجریانی می دانم. یعنی یک جریان توسط دشمن آنهم احتمالا از طریق واسطه های موجه ایجاد می شود و ممکن است اعضای آن اصلا متوجه نباشند که در داخل جریانی که با هدف نفوذ در سیستم ایجاد شده، فعالیت می کنند. شاید مهم ترین نمونه این جریانات در خارج از کشور، #وهابیت و #داعش باشند.
نفوذ جریانی هم گستردگی جغرافیایی و سازمانی پیدا می کند و هم در طول زمان متمادی فعال است و هیچ خط و ربطی هم در ظاهر با دشمن ندارد. به همین دلیل کشف و برخورد با آن ها بسیار مشکل است.
✅ مسئله نفوذ به قدری مهم است که #مقاممعظمرهبری از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵۶ بار به این امر اشاره کرده اند و مراقبت مسئولان و نهادهای مرتبط را خواستار شده اند.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti