eitaa logo
مکتب قرانی شهیدحاج قاسم سلیمانی.💙🇮🇷💙
83 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
106 فایل
السلام علیک یا اهل بیت نبوه ومعدن الرساله صلوات الله علیهم اجمعین . خداوندامراپاکیزه بپذیر. لبیک یا مهدی صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف. اللهم عجل لولیک الفرج. ماملت امام حسینیم صلوات الله علیه وصلوات الله علیهم اجمعین. ماملت شهادتیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖥 پخش زنده مراسم احیای شب های قدر 🎙 با سخنرانی 💠استاد حسین انصاریان💠 ⌚️ لیالی قدر، حوالی ساعت 1 بامداد 🚖 تهران، میدان قیام، خیابان ری، بعد از پل ری 🏢 حسینیه همدانی ها 🔗 لینک پخش زنده 🌐 https://www.erfan.ir/live 🆔 @ansarian_ir https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
9.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈دلسوزی امیرالمومنین(ع) برای قاتل خود...! 👈برخورد آموزنده امام علی(ع) با دشمن ▫️روز سیزدهم رمضان 1401 ▫️ تهران / حسینیه همدانی‌ها 🏴ویژه ایام شهادت حضرت علی(ع)🏴 👈صوت کامل سخنرانی: erfan.ir/s16910#s 🆔 @ansarian_ir https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
✅روز هجدهم، جزء هجدهم✅ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُور (نور/40) هر که خدا برایش نوری قرار نداده باشد، هیچ نوری نخواهد داشت. امام صادق(ع) دربارۀ این آیه فرمود: هر که در این دنیا امامی از نسل فاطمه(س) نداشته باشد، در قیامت امامی نخواهد داشت که بتواند با نور او (راهش را بیابد و) حرکت کند. 📌تفسیر قمی، ج2، ص106 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
✅در آستانۀ شب قدر✅ خداوند بنی‌اسرائیل را برگزیده بود. امّا افسوس! آنان بنی‌اسرائیل بودند. خداوند مائده فرو فرستاد. گفتند: «غذای پروردگارت را نمی‌خواهیم. سیر می‌خواهیم و پیاز و از این قبیل.» تشنه شدند. خداوند دوازده چشمه برایشان جاری کرد و چنان غرق نعمتشان کرد که غبطۀ جهانیان شدند. هرکدام از آنان آبشخور خویش را می‌شناخت. چیزی که صورتْ بستنش در این دنیا محال می‌نمود. بنی‌اسرائیل باز ظلم پیشه کردند. خداوند باز راه توبه را به آنان نمود. گفت: «در این قریه آرام گیرید. هرچه می خواهید، بخورید.» آنان آسوده شدند. تنها ستمکارِگی‌شان بود که آزارشان می‌داد. خداوند آن را نیز چاره کرد. فرمود: «به خشوع از این در درآیید و بگویید: گناهان ما را فرو ریز.» آنان نیامدند. یا آمدند و نگفتند. یا گفتند، ولی به طنز و سخره، واژگانش را دیگرگون کردند. خداوند بر آنان رحمت آورده بود. آنان غضب می‌خریدند. (1) خداوند ما را برگزید. امّا افسوس؛ برگزیدگان ما بودیم! مایی که قرار بود بنی اسرائیل نباشیم. خداوند هدایتش را فرو فرستاد. گفتیم: اکتفا به همین راه جمود است و تعصّب. سخن دیگران را نیز باید چشید. دهانمان به عطر کلام خاندان وحی خوشبو بود؛ گفتیم: سیر می‌خواهیم و پیاز! رفتیم. تشنه کام بازگشتیم. خداوند دوازده چشمۀ همیشه جوشنده را بر ما عرضه کرد. آن گونه که راه را باز شناختیم. سیراب شدیم. رفتیم! گناهکار و آشفته حال در تف بیابان‌های گمراهی ذوب می‌شدیم. خداوند ما را بر بهشتِ آرامش فروآورد. لقمه لقمه خوراکمان داد و جرعه ‌جرعه آبمان نوشاند. گفت: به این سو آیید. کرنش کنید و درآیید تا شما را ببخشایم. گفت: بیایید که عزم آمرزش دارم. گفت: «این علی علیه‌‌السلام است. نزد او آیید.» گفت: «فضایلش را بگویید، زبانتان را پاک می‌کنم. بشنوید، گوشهایتان را می‌شویم. بخوانید، چشمانتان را تطهیر می‌کنم.» و ما نکردیم. یا کردیم و باور نکردیم. یا کردیم ولی...    شبهای قدر به هر دری می‌زنیم تا خدا ما را ببخشاید و خلوت‌ترینِ درها در این شبها درِ خداست؛ باب الله! به هر جا سر می‌کشیم جز آنجا که باید!    شنیدیم که خواندن و نوشتن، شنیدن و گفتن فضایل علی علیه‌السلام عبادت است. شنیدیم که گناهان را فرو می‌ریزد. باور کردیم. نوشتیم. تو چه می‌کنی؟ با ما همسفر خواهی شد؟ خواهی خواند؟ باز خواهی گفت؟...  یا علی  1) برگرفته از سوره بقره، آيات 57 تا 61 و سوره اعراف آيات 160 تا 162 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
لایو علی (ع) در قرآن سبک شناسی آیات الولایه سلام و نور تا امروز حدود 20 آیه از فضایل مولا (ع) را با هم دیده‌ایم. چیزی که مشخص است این است که ما با تک‌تک این آیات آشنا می‌شویم؛ اما هیچ فرمول و قاعده‌ای پیدا نمی‌کنیم که آیۀ بعدی را خودمان پیدا کنیم یا لااقل حدس بزنیم که ممکن است از فضایل مولا (ع) باشد. بیشتر هم بخوانیم همین است. فرض کنید تمام این کتبی را که در تصویر می‌بینید، خواندیم. دو هزار آیه را هم با احادیث ذیلش دیدیم. باز هم اگر به آیۀ دوهزار و یکم برخورد کنیم، توان تشخیص نداریم که علوی هست یا نه! بماند که این کتاب‌ها عموما عربی و حجیم است و ما اصلا نمی‌توانیم همۀ آنها را بخوانیم. من در ادبیات چند سال روی سبک‌شناسی کار کردم. در این دانش یاد می‌گیریم که قاعده قانون متون را کشف کنیم و بتوانیم همان قانون را که از متن پیدا کرده‌ایم جاهای دیگر آن متن به کار بگیریم و ظرافت‌های متن را بیابیم؛ جاهای افتادۀ متن را بازسازی کنیم و ... وقتی با مشکل فهم آیات الولایه مواجه شدم، تلاش کردم که سبک‌شناسی را بیاورم در این حوزه؛ یعنی سبک‌شناسی آیات الولایه. نتیجه فوق العاده شگفت‌انگیز بود. سری اول دانشجویانی که سر این کلاس نشستند، بعد از دو ساعت آموزش، وقتی آیه‌ای را می‌دیدند، بدون رجوع به کتب روایی، می‌توانستند حدس بزنند که کدام بخش آیه از چه جهت به کدام فضیلت مولا (ع) ربط دارد و جالب آن‌که حدود 70% حدس‌هایشان درست و دقیق بود. آن هم دانشجویانی که قبل از شروع کلاس هر کدام دو سه تا آیه بیشتر نمی‌شناختند. بگذریم؛ می‌خواهم در سه شب قدر، ساعت 9 تا 9:30 بخش‌هایی از این یافته‌ها را با شما در میان بگذارم. برنامه در محیط اسکای‌روم خواهد بود که ظرفیتش محدود است (فقط 30 نفر!) هر کس مایل است، اسم و تلفنش را در پی‌وی‌ بفرستد که در این جلسه حاضر باشد. طبعا اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
✅شب نوزدهم، جزء نوزدهم✅ قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُك‏ (نمل/ 40) آن كه دانشى از كتاب با خويش داشت گفت: من پيش از آنكه چشم بر هم زنى، آن تخت را برايت مى‌‏آورم‏. وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ (رعد/ 43) و كافران مى‌‏گويند: تو فرستادۀ نيستى؛ بگو: ميان من و شما خداوند و كسى كه دانش كتاب نزد اوست، گواه بس. امام صادق(ع) دربارۀ این آیه فرمود: آن که «علم کتاب» نزد اوست، علی بن‌ ابی‌طالب است. «کتاب» همان است که «هیچ خشک و تری نیست مگر آن‌که در کتاب مبین است». 📌تفسیر نورالثقلین، ج1، ص723 (ترجمۀ مضمون حدیث) «علم کتاب» توانایی خاصی است که وزیر سلیمان نبی بهره‌ای از آن داشت و توانست تخت ملکۀ سبأ را به چشم‌برهم‌زدنی، از یمن تا بیت‌المقدس ببرد. طبق آیۀ 43 سورۀ رعد، امیرالمؤمنین(ع) دارندۀ کل «علم کتاب» است؛ لذا تمام معجزات و کرامات ایشان و دیگر امامان معصوم(ع) مستند قرآنی دارد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
✅شب نوزدهم، جزء نوزدهم✅ يَاوَيْلَتىَ‏ لَيْتَنىِ لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا * لَّقَدْ أَضَلَّنىِ عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنىِ وَ كَانَ الشَّيْطَنُ لِلْانسَنِ خَذُولًا * وَ قَالَ الرَّسُولُ يَارَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتخَّذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا (فرقان/ 28- 30) [در قیامت می‌گوید:] وای بر من! کاش فلانی را دوست خود نمی‌گرفتم. پس از آن که «ذکر» به من رسید، مرا از «ذکر» روی‌گردان کرد. شیطان خوار کنندۀ انسان است. و پیامبر (ص) گفت: پروردگار من! امّت من اين قرآن را كنار نهادند. نکته: بیشتر ترجمه‌ها همین‌گونه ترجمه کرده‌اند. غلط هم نیست. اما یک ظرافت: «اتخذوا» یعنی گرفتند؛ ترجمۀ دقیق‌تر این‌چنین است: قرآن را گرفتند؛ اما مهجور! یعنی ظاهرا با قرآن بودند؛ اما به گونه‌ای که روح قرآن را کنار گذاشته بودند. امیرالمؤمنین (ع) در حدیث بسیار جالبی نکاتی می‌فرمایند که ترجمۀ تقریبی‌اش را در زیر آورده‌ام: ... آنان که به من ظلم کردند و حق مرا گرفتند، در قیامت از یکدیگر تبری می‌جویند. یکی چنین می‌گوید: «کاش بین من و تو فاصلۀ شرق تا غرب بود؛ چه بد هم‌نشینی بودی!» (1) و دیگری چنین جواب می‌دهد: «کاش فلانی را به دوستی نمی‌گرفتم؛ پس از آن که ذکر به سوی من آمد، مرا از ذکر روی‌گردان کرد». فأنا الذكر الذي عنه ضل، و السبيل الذي عنه مال، و الإيمان الذي به كفر، و القرآن الذي إياه هجر، و الدين الذي به كذب، و الصراط الذي عنه نكب‏ آن ذکری که از آن روی‌گردان شدند، منم. آن سبیلی که از آن منحرف شدند، منم. آن ایمانی که به آن کفر ورزیدند، منم. آن قرآنی که مهجور گذاشتند، منم. آن دینی که تکذیب کردند، منم. آن صراطی که از آن فرو افتادند، منم... 1) زخرف/ 38: يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِين‏ 📌البرهان، ج4، ص129 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/maktabQoraniQasmsolimani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا