eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
258 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
449 ویدیو
81 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
19.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤بیانات درباره ضرورت پرداختن به 📣📣 چند نکته: 👈برای استفاده بهتر از مطالب، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈 بحمدالله، توضیح تا از جلد اول ارایه شد. 📌📌📌 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 🔵 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با ادامه که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد. 🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ) فراموش نشود. 👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصله​های بین کلمات، ضعیف​تر است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏳توضیح مختصر درباره قضایای به انجمنهای و : تا ▪️ 28 تیرماه 1341ه.ش، ، دربار، به جای ، شد. 🗞 14 مهرماه، لایحه در تصویب شد درحالیکه تعطیل بود! 😟 این لایحه، با ظواهری خوش آب و لعاب (ازجمله اعطای حق نامزد شدن و دادن به )، پوششی برای اجرای مقاصد شومی مثل حضور و نفوذ بیشتر و را فراهم میکرد؛ زیرا شرط بودن را از کاندیداهای و رأی دهندگان برداشته بود و سوگند به مجید، به سوگند به کتاب آسمانی تغییر یافته بود. 👥 علمای به دعوت ، در منزل جلسه گرفتتند. ، خطرات درازمدت لایحه را گوشزد کرد و علما درباره اموری توافق کردند؛‌ مانند: تلگرافها و اعتراضهای جداگانه به ، آگاه کردن علمای شهرستانها، داشتن جلسات هفتگی هماهنگی، و... . ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳ توضیح مختصر درباره قضایای اعتراض به انجمنهای و : تا 📄 17 مهر 1341 ه.ش، ، به تلگرافی زد تا او امر کند «مطالبى را كه مخالف مقدسه و رسمى مملكت است از برنامه‏هاى و حذف نمايند». شاه، در پاسخ، فقط به ارسال یک تلگراف به آیت الله ، و و و با عنوان تخفیف آمیز «جناب مستطاب حجةالإسلام» اکتفا کرد و اعتراض را به ارجاع داد. ✉️ امام، 28 مهرماه، نامه ای به نوشت و اقدام دولت را مخالف اقدس و مباین صریح دانست. 📄📑 سپس، تلگرافی صریحتر و قاطعتر به شاه و همان روز، تلگرافی با لحن شدیدتر به ارسال کرد. ✊✊🏽✊🏻مبارزات و اقدامهای مختلف اعتراضی امام، دیگر ، و ، تا آذرماه طول کشید 👈 ر.ش: ، ، تا 👉 ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳توضیح مختصر درباره قضایای اعتراض به انجمنهای و : تا 🤐 درابتدا پاسخی به نمیداد و حتی در نطقی تهدید کرد هرگونه اخلالگری را به شدت سرکوب خواهد کرد، 😤 اما سرانجام با فشار علما و و با تأکید بر پیگیری قضیه هرچند به قیمت یا ، مجبور به شکستن سکوت شد و 22 آبان، در یک مبهم و خصوصی به یادشده (غیر از !) نوشت: «...شرایط بودن انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان همان نظر علمای است، سوگند با مجید است و شرکت در انجمنها نیز به تصمیم موکول میشود...». 💎ولی امام با هوشمندی و اصرار بر اینکه (لایحه تصویب شده در ، با یک تلگراف خصوصی ابطال نمیشود! و باید خبر لغوش بطور رسمی در منتشر شود)، خواستار ادامه مبارزه تا الغای علنی آن شد. 🌿 سرانجام، دهم آذر 1341ه.ش، با تصویب ، در ها اعلام شد که لایحه مذکور قابل اجرا نخواهد بود. ☘️ امام ضمن هشدار شدید به و ، متذکر ضرورت آمادگی برای مراقبت ، عدم کوتاهی در حفظ امانتهای در حق تعالی و سست و مغرور نشدن به شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا 💎💎💎 از دیگر ویژگیهای و : و به (انگیزه) و از سر و به ❗️چرا لحن تخاطب ره در اوّلین نامه به ملایم بود و بتدریج تندتر شد؟ 💠 امام ره،‌ طبق مشی و سیره خود، مرحله اول برخورد با (بخصوص در موضع ضعف و ) را برخورد نرم و ملایم دانستند. 🔆 امّا حتی در شرایط عدم تقیه نیز به مقتضای سبقت خداوند بر او، همه ؛ ازجمله ، و... و حتّی و ، دارای چهره و صبغه رحیمانه و آمیخته با رحمت هستند. 🔆🔆 یعنی و ، در عین جستن و از و و حتی در حال کشیدن بر او برائت می¬جویی، نظری جز و هم ندارد! 📚 امام ره در مواضع مختلف ، این مساله را به تفصیل مطرح و توضیح خواهند داد. 📝 ولی قبلتر از آن هم در مواضع دیگری؛ مثلاً در (که حدود 20 سال قبلتر نوشته بودند)، این نکته کلیدی را بیان کرده بودند. ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا «... بالجمله، شخص ...، بايد رحمتهاى را به خود برساند و به و متحقّق شود. و علامت حصول نمونه آن در قلب آن است كه با چشم و به نظر كند و و همه را طالب باشد. و اين نظر، نظر عظام و كمّل عليهم السلام است. منتهى آنها دو نظر دارند: ➖يكى نظر به و عائله و ؛ ➖و ديگر، نظر به سعادت و علاقه كامله به اين دو سعادت دارند. و الهيّه كه به دست آنها تأسيس و انفاذ و كشف و اجرا مى‏شود، اين دو سعادت را كاملًا مراعات مى‏نمايد... ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا ⚖️ ... حتى در اجراى و و امثال آن، كه به نظر مى‏رسد با ملاحظه تأسيس و تقنين شده است، هر دو سعادت منظور است؛ زيراكه اين امور در اكثر، براى جانى [جنایتگر] و رساندن او به سعادت دخالت كامل دارد. ⚡️حتّى كسانیكه نور و سعادت ندارند و آنها را با و امثال آن به میرسانند؛ مثل ، براى خود آنها نيز اين قتل، صلاح و اصلاح بود؛ و مى‏توان گفت از كامله ، قتل آنها است؛ زيراكه با بودن آنها در اين عالم در هر روزى براى خود عذابهاى گوناگون تهيّه مى‏كردند، كه تمام حيات اينجا به يک روز و سختیهاى آنجا مقابله نكند. و اين مطلب براى كسانیكه ميزان عذاب و و اسباب و مسبّبات آنجا را مى‏دانند پرواضح است. ✅ پس، شمشيرى كه به گردن يهود و امثال آنها زده مى‏شد به افق رحمت نزديكتر بوده و هست تا به افق غضب و سخط... ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا ☝️و باب ، از وجهه است. 🌱پس، بر آمِر [امرکننده] به معروف و ناهى [نهی کننده] از منكر لازم است كه به خود، از رحمت رحيميّه بچشاند و نظرش در امر و نهى، و و تحميل و خود نباشد؛ ⚠️ زيراكه اگر با اين نظر مشى كند، منظور از امر به و نهى از ، كه حصول عباد و اجراى الله در بلاد است، حاصل نشود. ❌ بلكه گاه شود كه از امر به معروفِ انسان ، نتيجه معكوسه حاصل شود و چندين منكر سربار شود براى يک امر و نهى جاهلانه كه از روى خواهش و تصرّف واقع شود. ✅ و اما اگر حسّ رحمت و و حق نوعيّت و ، را به و بيداركردن وادار كند، كيفيّت بيان و كه از ترشّحات قلبِ است طورى شود كه قهراً تأثير در موادّ لايقه بسزا كند و صلبه سخت را نيز از آن و فرو نشاند. 😥 افسوس كه ما از ، تعلم نمى‏گيريم و به اين كتاب كريم الهى، نظر و تعلّم نداريم و استفاده ما از اين ذكر حكيم كم و ناچيز است. 🌿 اكنون تفكر در آيه شريفه اذْهَبا الى‏ فِرعَوْنَ انَّهُ طَغى‏ فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ اوْ يَخْشى‏ «: 43-44» راههايى از معرفت و درهايى از اميد و رجاء به مفتوح كند... ادامه در پست بعد👇🏼👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط با تا ... كه طغيانش به جايى رسيد كه انَا رَبُّكُم الْاعْلى‏ گفت...❗️ به خود، در جميع زمين نظر فرمود و متواضعترين و كاملترين نوع ، يعنى عظيم الشّأن و رسول عالى مقام مكرّمى مثل بن على نبيّنا و آله و عليه السلام را انتخاب فرمود و با دست تربيت خود، تعليم و تربيت كرد او را... و پشت او را قوى فرمود به برادر بزرگوارى مثل عليه السلام... و سالها در خدمت پير، مرد راه و ورزيده عالم انسانيّت، او را فرستاد... پس از اين همه و تربيتهاى ، براى چه خداى تعالى او را تهيه كرد؟ براى و و و نجات دادن يک نفر ياغى كه كوس انَا رَبُّكُمُ الْاعْلى‏ میكوفت و آن همه فساد در ارض مى‏كرد. 🙄 🔥ممكن بود خداى تعالى او را به صاعقه بسوزاند، 🌿ولى رحمت رحيميه، براى او دو بزرگ مى‏فرستد 🍀و در عين حال سفارش او را مى‏فرمايد كه با او با كلام نرم ليّن گفتگو كنيد؛ باشد كه به ياد خدا افتد و از كردار خود و عاقبت امر بترسد. ✅اين دستور است. اين كيفيت مثل فرعون است...». ، ص236- 239 👈همچنین، برای دیدن موارد دیگر، ر.ش: ، ص233-235 و 315-320 ، ص561-562 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹