eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
259 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
448 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆🔆🔆 ادامه توضیحات مرتبط با ، ج1، به بعد 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 👈👈 برخی مطالب که با مطالعه متن کتاب، قابل حل و فصلند یا قبلا توضیح داده شده اند، تکرار نمیشوند. ادامه 👈 پست () 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✈️ به ، فصلی جدید در ⏳توضیح 🔹با به و ، فصل دیگری از حیات مبارک ایشان رقم خورد. 🎯 علل امام به و اهداف از این کار: 1️⃣ استمرار اعتراضها، مخالفتها و مبارزه های و با تبعید امام؛ بخصوص توسط اقشار ، ، خارج کشور، بین المللی ، مذهبی ترکیه و...؛ 2️⃣ مشکلات پدیدآمده برای ترکیه؛ 3️⃣ تظاهر به تمام شدن تبعید امام و بازگشت وی به ؛ 4️⃣ رهایی از خطرات بازگشت امام به ایران؛ 5️⃣ منزوی شدن امام در اوضاع خاصّ عراق در آن مقطع؛ به ویژه در فضای ساکت و دور از سیاست حوزة نجف که پس از جوش و خروشش در مشروطه و ناکامی هایی مثل اعدام ره، مرگ ره و... از سیاست جدا شده بود؛ ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✈️ به ، فصلی جدید در ⏳ادامه توضیح 🎯 علل امام به و اهداف از این کار: 6️⃣ هضم شدن امام در هیمنه فضای سنگین علمی آن روز حوزه با قدمتی بیش از هزار سال؛ 7️⃣ کنترل امام توسط عوامل و در ؛ 8️⃣ فضای بسته و تنگ که توسط دولتهای آن مقطع پدید آمده بود؛ 9️⃣ قطع بودن رابطه و عراق و دشواری سفر به عراق و ارتباط گرفتن با امام؛ 🔟 قطع کردن منابع و که توسط پرداخت میشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
✈️ به ، فصلی جدید در ⏳ادامه توضیح 🔸13 مهر1344 ه.ش، 63 ساله، به همراه سیّد از به انتقال داده شدند 🕌 و پس از مدّتها، فارغ از حضور مأموران، براى مرقد علیهم السّلام، به ، و رفتند. 🕌 ده روز بعد، 23 مهر، عازم شده و با استقبالهای باشکوه، گرم و بی‏سابقه ، و در این شهرها و در طول مسیر، وارد این شهر و ساکن دیار حبیب شدند؛ اقامتی که علیرغم میل امام به بازگشت و مبارزه در ، سیزده سال طول کشید. 🔹امام در آن ثانوی، مجبور بود از ابتدا شروع کند و به و نیروهای لازم برای ادامه بپردازد ☑️ سخت تر از اینکار، مواجهه با سکون و خمود حاکم و دشوارتر از آن، رویارویی با برخی متحجّران بود! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🔆🔆 شرح مطالب مرتبط با جلد اوّل 💠توضیح: 👈پس از تدوین ، اسناد و مدارک جدیدی یافت شده اند که برای بر هم نخوردن نظم دوره چاپ شده، مطالب جدید در انتهای جلد 21م صحیفه آمده اند. 📚 مطالب مرتبط با مقطع تاریخی مربوط به جلد اوّل هم به ترتیب تاریخی، در جلد21، ص471 تا 564 آمده اند. ادامه 👈 پست () 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و ( جلد اوّل) 💎💎💎 توجه به امور مسلمین؛ حتی در تجهیزات و ✍🏼«...اين وصيتى است كه گرفتار آمال و امالى و ذليل [امیدوار] از فضل كريم، سيّد بن السيد ال غفرالله لهما بفضله الواسع مى‏نمايد... 🖌 خود قرار دادم فرزند خود مصطفى جعله #‏الله فى ال العاملين و وفقه ‏الله لما يحب و يرضى كه👈 🔹پس از فوت من اقدام در امر تجهيز به طور مناسب و متعارف بكند 🌱و در كفنى كه از مسلمين است تكفينم‏ نمايد...» ✍🏻امام در 50 سالگی، در بهمن1331ه.ش، ای نوشتند و آقا را خود قرار دادند. 🌿اهتمام به امور و حمایت عملی از تولیدات آنها، در این مشهود است. 🌿 ره وصیت میکنند که مرا در بافت مسلمین بپیچید و دفن کنید. ✅یکی از جهاتش شاید این باشد که به مساله سوق مسلمین و بازار مسلمانان و از تولیدات آنها توجّه بدهند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 💎💎💎 امام ره 🌿«...و دو شعر منسوب به مولى الموالى عليه صلوات‏الله را (وفدت على الكريم...)، در پارچه بنويسند و بر گردنم آويزند و اگر خلاف احترام نباشد در سنگ قبرم نيز مرقوم دارند...» 🔆 ، در این ، به این دو بیت منسوب به حضرت علیه السلام اشاره میکنند👇 وَفَدتُ‏ على‏ الكريمِ‏ بغير زادٍ مِن الحَسَنات و القلبِ السليمِ‏ بر وارد شدم بدون هیچ و زادی از نیکویی ها و . فحَملُ الزّاد أقبحُ كلّ شي‏ءٍ إذا كان الوفودُ على الكريمِ‏ و توشه بردن، هنگام ورود بر کریم، بدترین کار است! ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره ☘️ هر کاری با «ادب» همراه و آراسته شود، زیبایی، تکامل و تعالی پیدا میکند و مقبولتر و خواستنی تر میشود. 🍀، به امور ظریف و دقیق و لطیفی گفته میشود که انسان، آنها را با رفتار یا گفتار خود همراه میکند (ظرایف فعل). 🌿 و و نیز میتواند با دقایق و ظرایف معرفتی و رفتاری همراه شود و ارزش دیگری پیدا کند. 💎 ، از ویژگیهای مهم و برجسته ، و الهی علیهم السلام است که بخصوص در کریم بروز و ظهور یافته و قابل مشاهده است. 📌درباره ادب توحیدی انبیاء علیهم السّلام، ر.ش: 👈 علّامه ره، في تفسير القرآن، ج‏6، ص256-338 [ترجمه فارسی، ج6، ص366-487] 💠 یکی از مهم آن است که ، کارها و خود را نمی بیند👈 زیرا میداند که اگر هم دارد، درواقع، آن کمال از لحاظ جنبه آن، فقط برای متعال است. ✅ به همین دلیل، چنین فردی همیشه دست خود را خالی و خود را و محتاج تعالی می بیند؛‌ هرچند در دید دیگران، بسیار هم غنی و دارای کمالات به نظر بیاید. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره 🌿 حضرت ره هم در و و خود، همواره یادشده را گوشزد میکنند. 🔷 ازجمله در این که میکنند که ابیات یادشده و منتسب به حضرت عليه السّلام را بر گردنشان بیاویزند و بر سنگ حکّ کنند. 💠 این دو بیت، سرشار از و توحیدی هستند. ☑️ وقتی فردی به دیدار پادشاهی غنی، قدرتمند و بی نیاز برود که همه امور مملکت خود (ازجمله اموال این فرد) هم باشد، اگر آن فرد چیزی به همراه خود ببرد و آن را از خود بداند، بسیار بی ادبانه به نظر می رسد! 💡این قضیه، در مورد خداوند که مالک همه چیز؛ ازجمله نفس و جان افراد است، به صورت شدیدتری جاری است. ❗️البته، این مسأله، ابعاد و جوانب دیگری هم دارد و بسته به حال و وضعیت افراد مختلف، تفاوتهایی پیدا میکند که برخی، در جلسه هشتم بیان شده است. ✅ در هر صورت، این ادب و ظرافت ، یعنی همه را از دانستن و خود را و عجز محض دیدن، و ندیدن اعمال و شئون مختلف خود، باید در پس زمینه نگاه و فعل جاری باشد. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره 🔆 وجه دیگر ندیدن کار خود و دیدن خود، آن است که تا برای خود چیزی میبیند و دلش به خیالی خودش خوش است، حالت و حقیقی ندارد. 💠 امام ره، تشبیه زیبایی در همین زمینه، در (ص67) دارند: «... إلى ... چاره ندارد جز توجّه به و و و فاقه خود. 🌱 و چون خود را نصبُ العين نمود و متوجّه به و فقر و خود شد و از تعزّز و و بيرون آمد، بابى از به روى او گشاده گردد... و مورد و تلطّف گردد. 🌿 و هرچه اين نظر، يعنى نظر به ذلّت خود، در قوّت گيرد، مورد بيشتر گردد... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ( جلد اوّل) 👇ادامه پست قبل👆 💎💎💎 امام ره «... ☝️و اگر بخواهد به قدم به و خود اين راه را طىّ كند، شود، چه كه ممكن است از او دستگيرى نشود، ❗️چون طفلى كه تا خود به راه رود و به قدم خود شود و به قوّت خود اعتماد كند، مورد عنايت نشود و او را به خود واگذار كند ✅ و چون و خود را به پيشگاه پدر مهربان عرضه دارد و از اعتماد به خود و قوّت خود يكسره خارج شود، مورد عنايت پدر گردد و او را دستگيرى كند، بلكه او را در آغوش كشد و با قدم خود او را راه برد. ✅ پس بهتر آن است كه إلى الله، پاى ‏ خود را بشكند و از اعتماد به خود و و عمل خود يكسره جويد و از خود و قدرت و قوّت خود فانى شود و و اضطرار خود را هميشه در نظر گيرد👈 👈تا مورد شود و راه صدساله را با يک شبه طىّ نمايد و لسان و حالش در قدس ربوبيّت با عجز و نياز عرض كند: امَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ اذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوُء...». 📌📌این مسأله، تحلیل عمیقتری هم دارد که در جلسه هشتم بیان شده است. ، ص76 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹