eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
256 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
413 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 1️⃣برای مطالعه نیر باید نکته کلیدی یادشده برای فهم اندیشه، گفتار و رفتار یک شخصیت را نیز مراعات کرد، یعنی: ➖با رویکردی ، به مجموعه آثار گفتاری، نوشتاری و رفتاری نگاه شود؛ ➖و با توجه به همه قرینه​های لفظی و غیرلفظی، پیوسته و گسسته، تاریخی و...، به کشف دیدگاه نهایی ایشان پرداخته شود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 2️⃣برای احراز انتساب یک سخن یا فعل به و نیز منتسب کردن یک اندیشه به ایشان، باید از منابع متشابه و مشکوک پرهیز و از مصادر معتبر و مستندتر استفاده شود؛ مانند: ➖تصریحات کتبی و شفاهی (به​ویژه موارد پرتکرار) و نیز لوازم آشکار و بیّن آنها، یا مبانی و مقدمات تصوّری و تصدیقی روشن​تر آنها؛ ➖رفتار و سیره فردی و اجتماعی ایشان که وجه روشن و قطعی​تری داشته یا مکرّر رخ داده باشد؛ ➖نقل​قولهای قطعی و معتبر اساتید، شاگردان، دوستان و نزدیکان (و گاه، حتی گزارشها و اعترافات مخالفان؛ بویژه در موارد متواتر یا مواردی که بخاطر خصوصیت موضوع، انگیزه عدم نقل بیشتر باشد یا انگیزه جعل کمتر باشد؛ مثل نقل فضایل توسط دشمنان) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
«مع الأسف در حالى كه من زنده هستم بسيارى از مطالب كه از طرف بعض اشخاص يا بعض گروهها در نوشتار و گفتارها به من نسبت مى‏دهند، بر خلاف واقع است. امروز كتابها و رساله‏هاى فراوانى چاپ يا در دست چاپ است كه عامداً يا اشتباهاً براى و بنا شده است. بايد عزيز بدانند كه در صحت آنچه به من نسبت داده شده است و مى‏شود نوشته‏هاى خود من و گفته‏هاى من كه ضبط شده است و گفته‏هاى من در زمان حياتم در روزنامه‏هاى كثيرالانتشار مى‏باشد، و يا به شهادت دو نفر عادل از اهل علم، خالى از گرايش به احزاب يا گروههاى سياسى ثابت شود...». صحيفه امام، ج‏17، ص343، نامه به سیّد احمد خمینی ره، 1361 ه.ش «... بسيارى از امور كه به اين جانب نسبت داده مى‏شود بر خلاف واقع است». صحيفه امام، ج‏17، ص281، 13/11/1361 ه.ش 🔶جهت تفصیل بیشتر و اطلاع از برخی نمونه​ها، ر.ش: سیّد حمید روحانی، نهضت امام خمینی، دفتر دوم، ص1-4. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 3️⃣ باید از تحلیل​های «دلبخواه، بدون پشتوانه و غیرمستند» یا «ذهنی صِرف» یا «بدون توجّه به واقعیت​های مختلف زندگی علمی و عملی ره و بستر تاریخی​شان» دوری شود، یعنی اموری که متاسفانه منشأ پاره​ای آسیب​ها؛ ازجمله برخی از انتساب​های نادرست به نیز شده است؛ چراکه به تعبیر خود ره: 🔻«يكوقت اين است كه مى‏رويم توى اتاق مى‏نشينيم و هرچه دلمان مى‏خواهد مى‏نويسيم: اين براى خاطر اين بود، اين براى خاطر آن بود!...» 📖، ج‏9، ص524، 13580623 ه.ش. 🔻«ما در تحليلات نبايد توى يک اتاق سربسته بنشينيم و فكر كنيم و قلم به دست بگيريم و به خيال خودمان تحليل كنيم... توى اتاقهاى دربسته نويسنده‏ها ننشينند براى خودشان وجه درست كنند، انگيزه درست كنند! انگيزه‏هاى علمى و توهُّمى، غير از انگيزه‏هاى واقعى محسوس است...» 📖، ج‏9، ص532-533، 13580623 ه.ش. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 4️⃣ برای شناخت شخصیت و ، حداقل باید را خواند و البته، همه جلدهای نیز باید خوانده شود؛ زیرا شامل حیات امام در سه مقطع «قبل از »، «در جریان »، و «دوره و در جایگاه » است. ❌ بنابراین، مطالعه برخی مجلدات؛ مثلا جلد 20 یا 21، تنها بخشهایی از شخصیت امام و را منعکس می​کند و گاه، آسیب​هایی ناشی از عدم شناخت همه ابعاد را هم در پی دارد. شخصیتی چند بُعدی دارد و حداقل انعکاس چنین شخصیتی را باید در همه مجلدات جستجو کرد. 🔆به بیان دیگر، باید همه جلدهای را «یک متن واحد مترابط» دانست که برخی از آن، برخی دیگر را تفسیر و تبیین می​کند. ❌❌ فراموش نکنیم که شناخت و معرفی ناقص و تک بُعدی ره نیز نوعی شخضیت و محسوب می​شود! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚖️ مؤثّر و مفید، اصول و ضوابط و قواعدی دارد؛ مانند: 5️⃣ مجموع ضوابط یادشده، ما را به این ضابطه می​رساند که برای بهره​گیری صحیح و مؤثرتر از ، باید برخی امور را به عنوان پیش​نیاز داشت؛ مانند: ➖آشنایی با مبانی مختلف موردنیاز (مثل مبانی ، ، و ، و...)؛ ➖اطلاع از بستر تاریخی و ظرف رخداد وقایع؛ ازجمله تاریخ معاصر و زندگی​نامه ره؛ ➖آشنایی با فکری-فرهنگی اسلامی؛ ➖شناخت (چه در آثار رسمی یا غیر آنها). ❓اگر فردی مجموعه امور یادشده را نداشته باشد، آیا نباید را بخواند؟ ❗️ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❗️اگر فردی مجموعه امور یادشده در پست قبل را نداشته باشد، آیا نباید را بخواند؟❗️ 🔰خیر❗️میتواند صحیفه را بخواند❗️ 🔦 توضیح: ➖بیان شد که نحوه بیان و توسط در به سبک و به گونه​ای است که در بسیاری از موارد، مطالب عمیق در ظاهری ساده و همگانی عرضه شده​اند. ➖همچنین، بخشی از مطالب ، مطالب عمومی است (که فهم آنها همگانی است. البته، در موارد ظاهرا متعارض یا برای اطلاع از بستر تاریخی آنها، فهم عمومی کفایت نمی​کند) 🔶به همین جهات، هر فردی می​تواند با مطالعه ، بهره​های بسیاری از آن ببرد، ولی باید به نکاتی توجه داشت: 🔻در موارد مبهم، مشکوک و غیرروشن، باید به متخصص مرتبط رجوع کنیم؛ 🔺فهم خود از مطالعه را نهایی ندانسته و هر مطلبی را بطور قطع به امام نسبت ندهیم؛ مگر در موارد روشن و بدیهی که عموم مردم آن را می​فهمند؛ مثل «آمریکا شیطان بزرگ است» و... که بسیار فراوان هم هستند. 🔻در بسیاری از موارد، ظاهر کلام روشن است و میتوان به آن تمسک و عمل کرد، ولی فهم عمیقتر و دقیقتر آنها است که به مبانی و توضیحاتی نیاز دارد؛ مثل: «عالَم محضر خداست. در محضر خدا معصیت نکنید». لذا همان سطح اول قابل اخذ و عمل است. 💎💎💎البته، بهترین کار، تلاش برای فهم صحیح و دقیق در بستر است؛ امّا چگونه؟ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 بیان شد که هرچند هر فردی می​تواند تا حدودی از بهره بگیرد، ولی بهترین کار، تلاش برای فهم صحیح و دقیق در بستر است. امّا چگونه؟ 😕😟😕 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔷 بیان شد که بهترین راه، تلاش برای فهم صحیح و دقیق در بستر است. امّا چگونه؟ ✅ به لحاظ عملیاتی، می​توان را همراه با فردی که آشنایی کافی با موارد پیشتر یادشده دارد، به پیش برد. ✅✅ امّا به لحاظ شکل و قالب، چنین کاری می​تواند به صورت​های مختلفی انجام شود؛ مانند: ➖تشکیل گروه یا حلقه مطالعاتی؛ ➖استفاده از ظرفیت فضای مجازی (مانند همین کانال)؛ ➖تشکیل حلقه مباحثاتی (به دو سبک یادشده)؛ ➖مطالعه (فردی یا گروهی. البته، کتابی با این هدف در شرح صحیفه نوشته نشده است)؛ ....؛ ✅✅✅ به لحاظ شکل اجرایی نیز شیوه کار بسیار ساده است: «مطالعه روزانه یا هفتگی چند صفحه معیّتن به صورت روزانه یا هفتگی» ➕ «جلسه هفتگی یا ماهانه یا... با فردی آشنا با صحیفه و اندیشه و مکتب امام» ادامه 👇🏻👇🏽👇🏻 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
👥 👥 👥 👥 👥🗣👥👤👥 🗣 👥 👥 👥 👥 👥 👥 ♦️امّا محتوای هر جلسه چیست؟ پرداختن به مواردی مثل👇🏻 ➖بیان و شرح مطالب و مسائل مهم​تر؛ ➖طرح و برجسته​تر ساختن مبانی ، ، و...؛ ➖بیان زمینه​های مطالب و نکات مرتبط؛ ➖تطبیق مباحث با برخی مسائل روز، مسائل ، ، و...؛ ➖بررسی امتدادهای مختلف هر مساله در زندگی خود؛ ➖حل و فصل برخی مشکلات و شبهات؛ ➖طرح مسائل و سؤالهای اعضای جلسه و... . 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳⌛️⏳ امّا «زمان» و وقت موردنیاز برای و مطالعه همه چه مقدار است؟ 🔦 زمان دوره ، کاملاً به نظم و تعهّد مطالعاتی هر فرد (یا گروه و حلقه) بستگی دارد. 📚 تعداد صفحات 21 جلد صحیفه، 11187 صحفه است 📚 🔹بنابراین: 🕰 اگر روزانه ده صفحه مطالعه شود 👈 سه سال طول می​کشد ⏰ اگر روزانه پانزده صفحه مطالعه شود 👈 دو سال طول می​کشد ⏱ اگر روزانه بیست صفحه مطالعه شود 👈 یک سال و نیم طول می​کشد 🕐اگر روزانه‏ سی صفحه مطالعه شود 👈 یک سال طول می​کشد ...؛ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📌📌📌 چند نکته: ➖مطالعه برخی صفحات؛ مثل «اجازه​نامه​های شرعی» (با موضوع: اجازه در امور حسبيه و شرعيه‏) - که در جلد اول و دوم زیادترند -، ضرورتی ندارد که موجب کوتاهتر شدن زمان می​شود؛ ➖بهتر است مطالعه روزانه باشد، ولی می​تواند هفتگی هم باشد، یعنی در یک یا چند روز از هفته، همه حجم مرتبط با یک هفته به صورت پیوسته خوانده شود؛ ➖کوشش شود که از روش « فعال» استفاده شود، یعنی با دقت و توجه کافی مطالعه کنید و در حین مطالعه، نکاتی که از دیدگاه خودتان، مهم یا جالب یا مبهم یا کاربردی​تر یا... هستند را یادداشت کنید یا علامت بزنید یا آدرس آنها را در جایی ثبت نمایید. به تدریج، اندوخته گرانبهایی در زمینه این موضوعات و مسائل خواهید داشت؛ ➖برای استفاده بیشتر، هر فرد (یا گروه) می​تواند یک یا چند موضوع را که علاقه یا دغدغه بیشتری نسبت به آن دارد، انتخاب کرده و در حین مطالعه ، مطالب مرتبط را با دقت بیشتری ثبت و دنبال کند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
41.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤بیانات درباره انتظار فرج و معنای صحیحش عج ⚠️ فایل آسیب دیده! جهت دریافت فایل سالم، ر.ش: 📣چند نکته: 👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. همچنین،به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈قرار بود که این هفته، علاوه بر چگونگی آشنایی و انس با مکتب امام، فواید هم بیان و مباحث مقدماتی تمام شود. امّا به دلیل کثرت فواید (حدود سی مورد) و ضرورت پرداختن با حوصله بیشتر بدانها، بیان فواید به هفته آینده موکول می​شود. 📌 انشاءالله، هفته آینده صوت جلسه اول که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه6 است، بارگذاری خواهد شد. لذا مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ص13)، به عنوان پیش​نیاز جلسه اول فراموش نشود. 👈👈👈👈می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡 📘 امّا چه فواید و نتایج و ثمراتی برای ما دارد؟ 📌 بطور کلّی، یک راه پی بردن به ضرورت پرداختن به یک کار، توجه به آثار و فواید و نتایج و ثمرات و کارکردهای آن است. 👈 به همین جهت، با بررسی فواید ، درواقع به ضرورتهای این کار نیز بیشتر پی خواهیم برد. 🔸در طول ، به تدریج با امور فراوانی آشنا خواهیم شد که در پستهای بعدی به بیان آنها پرداخته می​شود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📚فواید : 1️⃣ آشنایی تدریجی با و بنیادینِ بسط یافته در عرصه های عینیِ ، ، ، - حکومتی و 🔻ریشه ها و بنیانهای شخصیتی حضرت امام بر اساس معارف عمیق توحیدی شکل گرفته بود. به دلیل همین بنیانهای توحیدی عمیق حضرت_امام ، اخلاق و رفتار (فردی و اجتماعی) او هم بسط و جلوه عقاید و معارف ژرف توحیدی بود. 🔺به همین جهت، می​توان با آشنایی و انس با ، درواقع با جلوه های مختلف توحیدی هم آشنا شد و با توحیدی انس گرفت که از ساحت و و فراتر رفته و خود را به صحنه عینیت های زندگی و عرصه های و فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی-حکومتی و تمدنی کشانده و در بستر واقعیتهای زندگی متبلور شده است. 🖌به بیان دیگر، چون سراسر اندیشه و انگیزه و فعلِ امام ره توحیدی بود و معرفت و اعتقاد عمیق توحیدی، منشأ و سرچشمه اخلاق و گفتار و رفتار او بود 👈ما نیز با انس با چنین شخصیتی و الگوگیری از او می​توانیم توحید را در دل رفتار و گفتار و عمل و سیره او به تماشا بنشینیم و به تدریج، به سمت معرفت و عمل توحیدی عمیقتر حرکت کنیم. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📚فواید : 2️⃣ آشنایی تدریجی با برداشتهای «عمیق»تر توحیدی از معارف و تعالیم اسلامی 🔹 ، برای همه انسانها است و چون انسانها بلحاظ و ، مراتب بسیاری دارند؛ دین هم سطوح و مراتبی (رو به توسعه عرضی و اعماق طولی) دارند. 🕯 برای مثال، می​توان فقط یک گزارش ساده از داشت که «خداوند عالَم یکتا است» و می​توان آن را اثبات کرد و کار را تمام شده دانست؛ همانطور که چنین امری بسیار رایج است!! 💎امّا می​شود [و بلکه، باید] از اینها فراتر رفت و برای مثال: ➖ (ذاتی، صفاتی، افعالی) و مسائل فراوان مرتبط با آنها را شرح داد؛ ➖توحید و و فروعات و شاخه​هایشان را تقریرکرد؛ ➖ و تجلّی توحید در همه هستی را تقریر کرد؛ ➖نحوه حضور و سریان و جریان توحید در همه اجزای را بیان کرد؛ ➖به امتدادهای ، ، - حکومتی و توحید پرداخت و نحوه حضورش در دیگر حیطه های نظری و عملی را نشان داد؛ ➖مصداقهای توحید و و را در زندگی فردی و اجتماعی بررسی کرد؛ ➖اندیشه و اخلاق و عمل توحیدی و و را بیان کرد و... ادامه در پست بعد 👇🏽👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
ادامه پست قبل 👆👆🏼👆 ✏️همانطورکه پیشتر اشاره شد، ره، در صحیفه_امام ،به سبک و شیوه متین ، در عین بیان معارف مختلف دین در سطح عمومی، به بیان عمیقترین و نابترین تقریرهای توحیدی از آن معارف هم پرداخته​اند. 👈👈 با آشنایی و انس با میتوان به تدریج و بطور نسبی، از برداشتهای سطحی و عُرفی نسبت به بسیاری از مفاهیم و تعالیم اسلامی عبور و گذر کرد و با تقریرهای عمیقتر و توحیدی​تری از آنها هم آشنا شد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📚فواید : 3️⃣ آشنایی با «اسلام ناب» و اندیشه اسلامی اصیل یکی از نیازهای اساسی ما در بُعد معرفتی و اعتقادی، آشنایی صحیح و دقیق با است که خود، باید در دو حیطة عمده دنبال شود: 1/ آشنایی با خود اسلام بعنوان یک دین (مباحثی مثل: دین چیست؟ اسلام چه دینی است؟ چه ویژگیهایی دارد؟ اهدافش کدام است؟ و...)؛ 2/ شناخت محتوای اسلام و تعالیم و آموزه های اسلامی. ✅ مهمتر از اصل این نیاز ضروری، شناخت و اصیل است❗️ وگرنه، در گرداب اندیشه های انحرافی و التقاطی که به نام اسلام عرضه میشوند گرفتار و غرق خواهیم شد❗️ 🔶 چنانچه پیشتر اشاره شده بود، یکی از شاخصهای مهم تشخیص اسلام ناب و اندیشه اصیل اسلامی، است. 🖌 به بیان دیگر، با آشنایی و انس با مکتب امام (بعنوان کاملترین تجلّی در دسترس ما از ) میتوان بطور صحیح، با اسلام و محتوای اندیشه اسلامی و تعالیم نابش آشنا شد و بخش زیادی از دو نیاز یادشده (بویژه در محور دوم) را تأمین کرد. 📚 دقیق و هدفمند، نقش مهمی در تأمین چنین هدفی و رسیدن به چنین رشدی دارد؛ چراکه متن آکنده از معارف گوناگون اسلامی؛ چه در اصول و عقاید اسلامی و چه در تطبیق آنها بر مصداقها و موارد عینی آنها است. 📌 در جریان ، به بررسی بیشتر پرداخته خواهد شد، ولی در پستهای بعد هم مقداری بدان پرداخته میشود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹