9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️. عدالت در سلوک یعنی چه؟
-مقام حضرت علی اصغر علیه السلام
📼. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 205، دقیقه 46:05.
#سلوک #عدل #سیدالشهداء علیه السلام
@maktabe_vahy
◾◽◾◽
🔴. سندِ حقانیّت سیّدالشهداء علیه السلام
🔘 وقتى انسان در قضيّه كربلا، به داستان حضرت على اصغر برخورد میکند، نياز نيست شيعه باشد يا سنّى، اصلًا بى دين هم باشد باز وجدانش اين مسئله را محكوم میکند و نمیپذیرد و مُهرِ بطلان و ظلم بر طرف مقابل میزند، حال هر كسى میخواهد باشد؛ فرقى نمیكند.
🔘 اصلًا گويا داستان حضرت على اصغر برنامه اى بوده از جانب خدا براى حقانيّت راه امام حسين عليه السّلام، كه افراد به این قضيّه نگاه كنند و متوجّه و متنبّه و متذكّر شوند که انسان تا كجا از قساوت و لئامت و حيوانيّت و پستى و دنائت میتواند پیش بيايد كه به اینچنين مسئله اى اقدام كند.
🔺اينها همه براى ما عبرت است!! ما بايد حواسمان را جمع كنيم. آنها هم مثل ما بودند، ما هم مثل آنها!!
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔈. #شرح_دعاى_ابو_حمزه_ثمالى جلسه 4 رمضان 1437
#عاشورا #حق #ولایت
@maktabe_vahy
🏴..🏴..🏴..🏴
🔘حافظ و سودای اسرار کربلا🔘
🔸معمولًا در طهران، هر واعظى را كه براى يك دهه منبر دعوت میکردند، در شب آخر وى را براى دهه سال بعد نيز دعوت مینمودند. در آخرين سالِ حیات مرحوم دُرّى، يك شب از دهه محرم ــ شب هشتم يا نهم ــ جوانى از ايشان قبل از منبر سوال میکند كه: مراد از اين شعر چيست؟
🔺مُريد پير مُغانم ز من مَرنج اى شيخ
چرا كه وعده تو كردى و او بجا آورد🔺
🔸ايشان در فراز منبر از قضيۀ نهىِ آدم أبو البشر از خوردن گندم، و داستان نان جوين خوردنِ أمير المؤمنين عليه السلام در تمام مدت عمر بيان مینماید، و حتى اينكه آن حضرت در تمام مدت عمر ابداً نان گندم نخورد و از نان جوين سير نشد. و سپس میگوید:
🔸مراد از "شيخ" در اين بيت، حضرت آدم عليه السلام است كه وعدۀ نخوردن از شجرۀ گندم را در بهشت داد ولى به آن وفا نكرد و از امرِ خداوند سرپيچى نمود و گندم را تناول كرد. و مراد از "پير مغان" حضرت أميرالمؤمنين عليه السلام است كه در تمامِ مدت عمر نان گندم نخورد، و وعدۀ عدمِ تناول از شجرۀ گندم را او ادا كرده و به اتمام رسانيد. (اين مجموع تفسير اين بيت بود و منبرش را خاتمه داد.)
🔸قبل از پايان سال، مرحوم درّى فوت مي كند؛ از اینرو در سال بعد، در دهه محرّم در آن مجلس نمیتواند شركت نمايد. درست در سال بعد، در دهه محرّم، در همان شبى كه اين جوان سوال را از مرحوم درّى مي كند، مرحوم درّى را در خواب میبیند و میگوید: «اى جوان! تو در سال قبل در چنين شبى معنىِ اين بيت را پرسيدى و من آن طور پاسخ گفتم. امّا چون بدين عالَم آمده ام، معنىِ آن، طور ديگرى براى من منكشف شده است:
🔸مراد از "شيخ" حضرت إبراهيم عليه السلام است، و مراد از "پير مغان" حضرت سيدالشهداء عليه السلام؛ و مراد از "وعده"، ذبح فرزند است كه حضرت إبراهيم بدان امرِ خداوند وعدۀ وفا داد، امّا «حقيقت وفا» را حضرت أباعبداللَه الحسين عليه السلام در كربلا به ذبح فرزندش حضرت على أكبر عليه السلام انجام داد.
🔸 فرداى آن شب، اين جوان در آن مجلس معمولىِ همه سالۀ مرحوم درّى مى آيد و اين خواب خود را بيان میکند. و معلوم است كه با بيان اين خواب چه انقلابى در مجلس روى داده است.
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه
📚.روح مجرد، ص 482. با تلخیص
#محرم #حافظ #داستان #عاشورا
@maktabe_vahy
🏴.🏴.🏴.🏴
🔘حضرت علی اکبر علیه السلام دارای شرایط امامت بود🔘
🔶 حضرت علی اکبر کسی بود که ... سیدالشهداء علیه السلام همان آیۀ ( ذُرّيَّةً بَعضُها مِن بَعضٍ ) را که ائمه ــ مانند حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام ــ برای «اثبات امامتِ خودشان» می خواندند، راجع به حضرت علی اکبر خواندند.
🔸یعنی اگر واقعاً مشیّتِ الهی تعلّق نمی گرفت بر امامتِ حضرت سجاد علیه السلام ،قطعاً حضرت علی اکبر، امامِ بعد از سیدالشهدا بود. بین حضرت علی اکبر و امام سجاد فقط «رتبۀ امامت» بود؛ او امام بود، این نبود. تمام شرایط امامت را داشت، "استعداد امامت"، قابلیت امامت و "فهم و ادراک آن" را داشت.
📝. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه
📚. #نفحات_انس، ص 51.
#ولایت #امامت #حضرت_علی_اکبر
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘.
🔘ابوالفضل علیه السلام کعبه اولیاست
🔸مرحوم قاضى پس از سير مدارج و معارج و التزام به سلوك و مجاهده نفس و واردات قلبيّه و كشف بعضى از حجاب هاى نورانى، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حق تعالى تجلّى ننموده و يگانگى و توحيد وى در همه عوالم در پس پرده خفا باقى بود، و مرحوم قاضى به هر عملى كه متوسّل مى شد اين حجاب گشوده نمى شد.
🔸تا هنگامى كه ايشان از نجف به كربلا براى زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عباسيّه ــ خيابان شمالى صحن مطهر ــ و عبور از در صحن، در آن دالانى كه ميان در صحن و خود صحن است و نسبتاً قدرى طويل است، شخص ديوانه اى با ايشان مى گويد: «أبوالفضل كعبه أولياء است.»
🔸مرحوم قاضى همين كه وارد رواق مطهر مى شود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست مى دهد و تا ده دقيقه باقى مى ماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشهداء عليهالسلام مشرّف مى گردد در حالى كه دست هاى خود را به ضريح مقدّس گذاشته بود، آن حال قدرى قوى تر دست مى دهد و مدت يك ساعت باقى مى ماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براى ايشان بوده است.
📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه
📚.مطلع انوار، ج2، ص 63.
#محرم #سلوک #توحید #داستان
@maktabe_vahy
▫️🔘▫️🔘▫️
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️چرا برخی وقایع کربلا با عقل ما قابل ادراک نیست؟
-عقل برترِ حضرت اباالفضل علیه السلام
📼. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 209، دقیقه 20:15.
#سلوک #عقل #حضرت_اباالفضل علیه السلام
@maktabe_vahy
◽◾◽◾◽
🔘 برخی از مجالس عزاداری در شأن سیدالشهدا علیه السلام نیست🔘
🔸متأسفانه امروز مسأله مرثيه و روضه و عزاى حضرت أباعبداللَه الحسين أرواحنا له الفداء از صورت منطقى و عبادى خود به "جهات اعتبارى و وهميّات دنيوى" تغيير مسير و جهت داده است.
🔸هدف و غايت ذاكرين و نوحه خوانان بر هر چه "پر رنگ و لعاب كردن ظاهرى اين مصائب" متمركز شده است؛ و "تهييج احساسات مردم" به خصوص طبقه جوان به هر وسيله، و با هر تعبير، و به هر ترفند و جلوه اى انجام مى پذيرد، و هر كه در اين راه موفّق تر است مطلوبتر است.
🔸 و اگر بخواهيم قدرى به خود جسارت دهيم و اين مجالس را با مجالس عادى ديگر مقايسه كنيم، بايد بگوئيم به "مجالس تئاتر و هنرپيشه گى" شبیه تر است تا به مجالسى كه در خور شأن و متانت و منزلت يك امام معصوم عليه السّلام قرار دارد.
📝. آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
📚اربعین در فرهنگ شیعه، ص 54.
#محرم #عزاداری #عقلانیت
@maktabe_vahy
▫️🔘▫️🔘▫️