eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
550 ویدیو
11 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تا کشانند به عرشم، مگر از عالَمِ فرش! علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺🌺
⭕️ روزی از حضرت حاج‌سید‌هاشم‌حداد ـ رضوان‌الله‌علیه ـ سوال کردم که: «در سلوک راه خدا، آیا رؤیت ظاهری امام علیه‌السلام ضرورت دارد؟» ایشان خنده‌ای کرده و فرمودند: «سالک راه خدا هدف و غایتش معرفت و رسیدن به باطن امام علیه‌السلام است؛ هدف سالک با هدف سایر مردم تفاوت دارد!» 🔸ایشان فرمودند: «اگر می‌خواهی امام زمان علیه‌السلام را ببینی، من به تو دستورالعملی می‌دهم که بعد از ده روز او را ببینی و با ایشان صحبت کنی و دستور العمل این است! اما اگر طالبِ دیدار باطن هستی و می‌خواهی به آن حقیقت و ولایت برسی، نباید به دنبال دیدن ظاهر باشی!» 🔸من به آن دستورالعمل عمل نکردم. چون دیدم این دیدنِ ظاهر در حقیقت دیدنِ نفس خودم است؛ یعنی چون خوشم می‌آید که امام را دیده باشم، به دنبال امام زمان می‌روم. 🔸اگر حضرت را ببینم و حضرت بگویند: «برای چه آمدی و برای چه خواستی ما را ببینی؟ خب حال ما را دیدی و خیالت راحت شد، آیا به دستوراتِ ما عمل کرده‌ای؟! آیا آنچه مورد رضایت من است را انجام داده‌ای؟!» 🔺خلاصه اگر از من پرسیدند: «که تو در برون چه کردی/ که درون خانه آیی!؟» چه جوابی خواهم داشت؟! 🔸این بود مرام و مکتب اولیای الهی و بزرگان! آنها خود را معطّلِ ظهور ظاهری امام زمان نکردند. بلکه امام زمان را در هر حالی، کنار خود مشاهده کردند. امام زمان علیه‌السلام با تمام شراشرِ وجود ما و شما مصاحبت و مجالست دارد و همچون موم در دست آن حضرت در حال تقلّا و تکاپو هستیم. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🔈 جلسه 2؛ منقّح و ملخص. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هر وقت از همۀ مدعیان بُریدیم به امام زمان علیه‌السلام رسیدیم! 📼 حضرت آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 1435ه.ق دقیقه 76:53 @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
🔸 دل و جان را درین حضرت بِـپالا چو صـافی شـد، روَد صـافی به بـالا 🔺بـپالا: پالایش کن علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
🔹آه و زارى پيش تو، بس قدْر داشت مـن نـتـانسـتم حقوقِ آن گـذاشـت علیه‌السلام رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺🌺🌺🌺
⭕️ ای انسان! تمام این گرفتاری‌ها و شدائد برای تنبیه و بیدارباش و ادراک و فهمِ توست؛ برای اینکه از این عالمِ پندار بیرون بیایی؛ پاهایت را بگذاری آنجایی که محکم است؛ آنجایی که محمّد و آل‌محمّد گذاشتند! 🔸«بِآلِ مُحمَّدٍ عُرِفَ الصَّوابُ: [راه درست به وسیله اهل‌بیت رسول‌الله شناخته می‌شود]» 🔸معنایش این است که اهل بیت در این دنیا حرکت کردند و رسیدند به همان‌جایی که دیگر کشتی باشد یا نباشد؛ دریا باشد یا نباشد؛ طوفان باشد، زلزله باشد، گرسنگی باشد، خَسْف باشد، راحتی باشد، باغ باشد؛ برای آنها یکسان است و آنها همیشه با خدا هستند. 📝. علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚. ، ص۱۶۴ و ۱۶۵ @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠.💠
کتاب «نوروز در جاهلیت و اسلام» اثر ارزشمند حضرت آیه الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه که به بررسی ماهیت تاریخی و دینی این رسم می‌پردازد. @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
نوروز.pdf
3.81M
دانلود رایگان نسخۀ الکترونیکی کتاب شریف "نوروز در جاهلیت و اسلام" اثر ذی قیمت آیة الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچ‌چیز شما را به خدا نزدیک نمی‌کند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچ‌چیز شما را از خدا دور نمی‌کند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.» 🔹از آنجا که هر عاقلی تمام باورها و جهت‌گیری‌های خود را با میزانِ عقل و فطرت می‌سنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناخت آیین‌ها از منظر عقل حائز اهمیت خواهد بود. 🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته‌ و با تعمّق پذیرفته‌اند واضح است که هیچ مسئلۀ مؤثری در سعادت انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنت‌ها و بدعت‌ها از درجۀ والایی از اهمیت برخوردار است. 🔹یکی از آیین‌های قابل توجه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشف ماهیت آن برای عقل‌محوران و دین‌مداران، دغدغه‌ای مهم می‌باشد. 🔹کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام، تألیف حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان‌الله‌علیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است. 🔹مؤلف جهت جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانه‌های مختلف دنیا حضور یافته است؛ این ویژگی، به‌تنهایی این رساله را از آثار مشابه، متمایز می‌گرداند. ✅ با توجه به ویژگی‌ آیین‌های ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشته‌اند: «روی این سخن و نوشتار متوجهِ رادمردانی خواهد بود که با فکر باز و حریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، به‌دنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش می‌باشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص] 🔹با توجه به تفصیل رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام، گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ‌ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم می‌گردد. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت اول 🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه می‌فرماید، باید دانست: ❗️در دوران باستان، هیچ‌گاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلف سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق به‌دستورِ سلطان جلال‌الدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگر گردش نوروز در فصول مختلف سال از میان برداشته شد. ❗️از‌ این‌ رو، نوروزی که در عصر اهل‌بیت علیهم‌السلام مطرح بوده است، در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده و ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است. ❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود، نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گل‌ها. 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
مکتب وحی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت دوم 🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام 💠 قسمت سوم 🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جسته‌اند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه می‌باشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره می‌شود.🔻 🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹این روایت که مهم‌ترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچ‌یک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است. 🔹با توجه به اینکه این روایت در نسخه‌هایی از کتاب مصباح‌المتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانه‌های معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام داده‌اند که حاصل آن بدین قرار است: ✅ اولاً: در بسیاری از نسخه‌های خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمی‌خورد؛ حتی یک کلمه! ✅ ثانیاً: در برخی نسخه‌ها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم به‌طور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد. ✅ ثالثاً: در نسخه‌ای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخ آن را در ضمن کتاب گنجانده است. ❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیح‌الجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتاب دقت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیت‌الله شبیری زنجانی از آیت‌الله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیح‌الجنان امور غیرمستند وجود دارد.» 🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّی‌بن‌خُنَیس از امام صادق علیه‌السلام 🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً: ❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روز به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روز تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده‌ و برگشته‌اند و یا تجارت کرده‌ و ضرری متوجّهِ آنها نشده است! ❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی سی روز ذکر شده، حال آنکه می‌دانیم همۀ ماه‌های شمسی سی‌روزه نیستند و اگر همۀ ماه‌ها را سی‌روزه بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل می‌شود! ❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادف‌بودن نوروز با غدیر، دلیل نمی‌شود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیه‌السلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم! 🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایت فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: «من در همۀ‌ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمی‌کنم.» (مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۴، ص٣١٨) 🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣) 📝ادامه دارد... @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸